Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR
☰
DOKUMENTY
mezinárodní
národní
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
strategické dokumenty
rozpočty a finance
ukazatele / indikátory
odpovědnosti
regionální
oblastní
místní
ODKAZY
eMetodika přípravy veřejných strategií
externí databáze
základní informace a kontakty
zaslat DOTAZ / NÁMĚT
Často kladené dotazy
vstup do terminálu
Portál strategických dokumentů v ČR
základní informace a kontakty
..vyberte místo
DOKUMENTY
mezinárodní
národní
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
strategické dokumenty
rozpočty a finance
ukazatele / indikátory
odpovědnosti
regionální
oblastní
místní
ODKAZY
eMetodika přípravy veřejných strategií
externí databáze
Zaslat DOTAZ / NÁMĚT
Často kladené dotazy
vstup do terminálu
Portál strategické práce
Metodika přípravy veřejných strategií
Databázi pro
MMR
zajišťuje
NSZM
na platformě infosystému
DATAPLÁN
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
www stránky
web ke strategiím
web k fondům EU
Evidence územně plánovací činnosti obcí [iLAS]
Evidence územně plánovací činnosti krajů [iKAS]
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Info
Ke stažení
Zobrazení dokumentu
Finance
Vazby
Téma
Nepřímé vazby:
Tematické vazby
..vyberte úroveň
mezinárodní
národní
regionální
oblastní
místní
Dohoda o partnerství pro programové období 2014-2020 (rev. 3/2018)
Nepřímé vazby spadající pod cíl:
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
Deskriptory:
VII.b nezaměstnanost
XVIII.a zemědělství
Zvolit jiný cíl
Dohoda o partnerství pro programové období 2014-2020 (rev. 3/2018)
Účinné a efektivní služby zaměstnanosti, které přispějí ke zvýšení zaměstnanosti zejména ohrožených skupin
ESF (TC8):
Zvýšení zaměstnanosti obtížně zaměstnatelných skupin osob prostřednictvím vyšší účinnosti veřejných služeb zaměstnanosti
ESF (TC8):
Vyšší adaptabilita zaměstnanců a lepší uplatnitelnost uchazečů o zaměstnání díky vyššímu souladu znalostí a dovedností pracovní síly s požadavky trhu práce
ESF (TC8):
Lepší podmínky pro soulad soukromého a pracovního života a rovného postavení žen na trhu práce
ESF (TC8):
Zvýšená spolupráce klíčových aktérů na trhu práce, realizace synergických opatření zvyšujících zaměstnanost
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
EZFRV (TC8):
Vytvoření pracovních míst ve venkovských oblastech podporou diverzifikace činností zemědělských podniků
Kvalitní vzdělávací systém (celoživotní učení) produkující kvalifikovanou a adaptabilní pracovní sílu
ESF (TC8):
Zvýšení zaměstnanosti obtížně zaměstnatelných skupin osob prostřednictvím vyšší účinnosti veřejných služeb zaměstnanosti
ESF (TC8):
Vyšší adaptabilita zaměstnanců a lepší uplatnitelnost uchazečů o zaměstnání díky vyššímu souladu znalostí a dovedností pracovní síly s požadavky trhu práce
ESF (TC9):
Zvýšená uplatnitelnost a zaměstnanost osob sociálně vyloučených (ohrožených sociálním vyloučením) na trhu
ESF (TC9):
Snížení počtu vyloučených lokalit a podílu obyvatel v nich žijících
EFRR (TC10):
Zajištění dostatečné kapacity cenově dostupných zařízení péče o děti, zvláště do 3 let, včetně dostatečné kapacity kvalitního předškolního vzdělávání
EFRR (TC10):
Zajištění moderních prostor a vybavení škol (všech úrovní) a vzdělávacích organizací umožňující rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání; investice budou výlučně zaměřeny na:
ESF (TC10):
Zvýšená kvalita počátečního vzdělávání s dopadem na vyšší uplatnitelnost absolventů na trhu práce
ESF (TC10):
Rozvoj inkluzívního vzdělávání a individuálního přístupu
ESF (TC10):
Zvýšená uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce
ESF (TC10):
Zvýšení kvality vysokých škol, které povede také ke zlepšení jejich hodnocení v mezinárodních žebříčcích
EZFRV (TC10):
Zvýšení kvalifikace pracovníků v zemědělství, lesnictví a potravinářství.
EZFRV (TC10):
Zajištění dostupnosti odborných informací zejména v oblastech účinného využívání přírodních zdrojů, přizpůsobování se změně klimatu a zmírňování této změny, zajištění potravinové bezpečnosti a zvyšování produktivity a zvýšení vzdělání zemědělských pracovníků v těchto oblastech
Výzkumný a inovační systém založený na kvalitním výzkumu propojeném s aplikační sférou a směřujícím ke komerčně využitelným výsledkům
EFRR (TC1):
Zvýšená kvalita výzkumu a jeho větší orientace na přínosy pro praxi a pro společnost včetně zvýšení mezinárodní otevřenosti veřejného výzkumu
EFRR (TC1):
Zvýšené přínosy výzkumu a vývoje pro konkurenceschopnost
EZFRV (TC1):
Posílení vazeb mezi zemědělstvím, produkcí potravin a lesnictvím a výzkumem při zavádění a předávání inovací, jednak využitím poradenských služeb a jednak prostřednictvím různých forem spolupráce.
EZFRV (TC1):
Vyšší počet různých forem spolupráce (včetně operačních skupin EIP).
Podniky využívající výsledků VaV, konkurenceschopné na globálním trhu a přispívající k nízkouhlíkovému hospodářství
EFRR (TC1):
Zvýšení počtu firem schopných mezinárodní technologické konkurence v oboru svého podnikání
EFRR (TC3):
Zvýšení počtu nových firem, zejména ve znalostně intenzivních oblastech
EZFRV (TC3):
Spolupráce při zavádění inovací mezi subjekty působícími ve výzkumu a vývoji, nevládními odbornými organizacemi a dalšími subjekty s podnikateli v zemědělství, potravinářství a lesnictví i mezi podnikateli navzájem, a to formou podpory vývoje nových produktů, procesů a technologií a jejich využití v praxi.
EZFRV (TC3):
Zvýšení konkurenceschopnosti zemědělských, potravinářských a lesnických podniků, a to prostřednictvím podpory zlepšení dílčích faktorů ovlivňujících konkurenceschopnost:
EZFRV (TC3):
Zastavení nepříznivého vývoje věkové struktury pracovníků v zemědělství podporou zahájení činnosti mladých zemědělců.
ENRF (TC3):
Zlepšené řízení a vyšší účinnost strategických procesů (řízení, marketing, inovační management) podpořených firem.
ENRF (TC3):
Vyšší konkurenceschopnost akvakultury.
EFRR (TC4):
Posun směrem k nízkouhlíkovému hospodářství
EZFRV (TC4):
Snížení energetické náročnosti resp. zvýšení energetické účinnosti výrobních a technologických procesů v zemědělství (jako vedlejší efekt podpory v rámci TC 2 zaměřené na zvýšení konkurenceschopnosti podniků).
Udržitelná infrastruktura umožňující konkurenceschopnost ekonomiky a odpovídající obslužnost území
EFRR (TC2):
Zlepšený přístup, využití a kvalita ICT technologií
EFRR (TC4):
Posun směrem k nízkouhlíkovému hospodářství
EFRR (TC7):
Rozšířená a zkvalitněná infrastruktura mimo TEN-T a rozvoj udržitelné dopravy
FS (TC7):
Rozšířená a zkvalitněná dopravní infrastruktura TEN-T a podpořený rozvoj udržitelné dopravy
Transparentní a efektivní veřejná správa s nízkou mírou administrativní a regulační zátěže
EFRR (TC2):
Posílená elektronizace veřejné správy
EFRR (TC2):
Zvýšená bezpečnost informačních systémů veřejné správy
EFRR (TC11):
Zvýšená efektivita a účinnost veřejné správy
ESF (TC11):
Zvýšená efektivita veřejné správy
ESF (TC11):
Zvýšená odbornost veřejné správy
ESF (TC11):
Zvýšená transparentnost veřejné správy
Sociální systém začleňující sociálně vyloučené skupiny a působící preventivně proti chudobě
ESF (TC9):
Zvýšená uplatnitelnost a zaměstnanost osob sociálně vyloučených (ohrožených sociálním vyloučením) na trhu
ESF (TC9):
Snížení počtu vyloučených lokalit a podílu obyvatel v nich žijících
ESF (TC9):
Zlepšená dostupnost sociálního bydlení
ESF (TC9):
Lepší dostupnost a nastavení sociálních služeb pro cílové skupiny
ESF (TC9):
Lepší podmínky a rozvinutý systém sociálního podnikání
ESF (TC9):
Přijatá opatření ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva
EFRR (TC9):
Snížení počtu vyloučených lokalit a podílu obyvatel v nich žijících
EFRR (TC9):
Zlepšená dostupnost sociálního bydlení
EFRR (TC9):
Lepší dostupnost a nastavení sociálních služeb pro cílové skupiny
EFRR (TC9):
Lepší podmínky a rozvinutý systém sociálního podnikání
EFRR (TC9):
Přijatá opatření ke zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva
EZFRV (TC9):
Posílený místní rozvoj ve venkovských oblastech se zapojením místních komunit.
EZFRV (TC9):
Ověření a případná realizace pilotních sociálních podniků v zemědělství
Ochrana životního prostředí a krajiny, přizpůsobení se změně klimatu a řešení rizik
EFRR (TC4):
Posun směrem k nízkouhlíkovému hospodářství
FS (TC4):
Snížení energetické náročnosti budov (zahrnující sektor bydlení, veřejné a komerční budovy).
EZFRV (TC4):
Zvýšení podílu produkce/spotřeby energie z obnovitelných zdrojů.
EZFRV (TC4):
Zlepšení pohlcování uhlíku v zemědělství a lesnictví prostřednictvím vhodného způsobu hospodaření, případnou změnou krajinného krytu a vázáním uhlíku v půdě a biomase.
EFRR (TC5):
Zlepšená prevence a snížená ekologická rizika
EFRR (TC5):
Zvýšená připravenost a odolnost území z pohledu přizpůsobení se změně klimatu a předcházení a řešení rizik
FS (TC5):
Zlepšená prevence a snížená ekologická rizika
FS (TC5):
Zajištěná protipovodňová ochrana založená především na zvýšení retenční schopnosti krajiny a zpomalování přírodního odtoku vody, a to i v sektoru zemědělství a akvakultury jako hlavního faktoru vzniku povodní, dále pak realizovaná další protipovodňová opatření včetně technických.
EZFRV (TC5):
Adaptace zemědělství a lesnictví na očekávané klimatické jevy.
EZFRV (TC5):
Zvyšování potenciálu zemědělských a lesních ekosystémů, minimalizace negativních dopadů klimatické změny efektivním využíváním vody a zadržováním vody v krajině, předcházení vodní a větrné erozi a vhodné managementy na travních porostech.
EZFRV (TC5):
Protipovodňová ochrana založená především na zvýšení retenční schopnosti krajiny a zpomalování přírodního odtoku vody zajištěná zejména prostřednictvím vhodných agroenvironmentálních a klimatických operací, dále mitigačními a adaptačními opatřeními v lesích (prevence, obnova, posílení zdravotního stavu).
EFRR (TC6):
Zvýšená efektivita ochrany životního prostředí a efektivní využívání zdrojů
EFRR (TC6):
Zkvalitnění a modernizace veřejné infrastruktury pro zpřístupnění a využívání přírodních a kulturních hodnot, zefektivnění prezentace kulturních hodnot a přírodního dědictví a posílení jeho ochrany a rozvoje prostřednictvím investic do vhodného využití.
FS (TC6):
Zvýšení ochrany vodních zdrojů, modernizované vodárenské soustavy a zajištění dostatečných zdrojů pitné vody a vody pro průmysl, energetiku a zemědělství.
FS (TC6):
Zvýšená efektivita nakládání s odpadními vodami s důrazem na malá sídla a snížené zemědělské znečištění vod.
FS (TC6):
Snížené znečištění ovzduší škodlivými látkami zejména v nejvíce postižených regionech.
FS (TC6):
Vyšší efektivita nakládání s odpady v souladu s hierarchií nakládání s odpady dle rámcové směrnice, důraz na snížení míry skládkování odpadů.
EZFRV (TC6):
Snížení zemědělského znečištění vod snížením smyvu živin, pesticidů a ornice. Aplikace vhodných způsobů hospodaření v oblastech ohrožených erozí, ochranných pásmech vodních zdrojů a v oblastech zranitelných dusičnany.
EZFRV (TC6):
Zvýšená ochrana přírody a krajiny, zvyšování prostupnosti krajiny, posilování její ekologické stability, zachování biodiverzity prostřednictvím vhodných agroenvironmentálních a klimatických operací a environmentálních opatření v lesích.
EZFRV (TC6):
Zvýšená ochrana půdy, zejména zemědělské, před erozí a degradací prostřednictvím šetrných způsobů hospodaření. Posílení retenční schopnosti krajiny/půdy.
EZFRV (TC6):
Posílení zdravotního stavu a odolnosti lesních porostů rekonstrukcí porostů v imisních oblastech a zajištěním kvalitního osiva.
EZFRV (TC6):
Posílení prevence opouštění půd v oblastech s přírodními omezeními, včetně předcházení degradace cenných stanovišť a zvyšování estetické hodnoty krajiny.
EZFRV (TC6):
Podpora systémů hospodaření šetrných k životnímu prostředí.
ENRF (TC6):
Zvýšená ochrana přírody a krajiny posílením její ekologické stability pomocí posílení biodiverzity a realizace vhodných opatření v oblasti akvakultury.
ENRF (TC6):
Snížení energetické náročnosti technologických procesů v akvakultuře.
mezinárodní
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
Společná strategie územního rozvoje států V4+2 (2014)
(VISEGRAD)
4.2
Společné ekonomické rysy zemí V4+2 v evropském kontextu
4.4
Meze a možnosti řešení
Kjótský protokol k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu (1997)
(OSN)
1.3
podpora udržitelných forem zemědělství s ohledem na aspekty změny klimatu
Pařížská dohoda [k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu] (2015)
(OSN)
b)
Zvyšování schopnosti přizpůsobit se nepříznivým dopadům změny klimatu a posilování odolnosti vůči změně klimatu a nízkoemisního rozvoje způsobem, který neohrozí produkci potravin
Agenda OSN pro udržitelný rozvoj 2030, Cíle udržitelného rozvoje - SDGs (2015)
(OSN)
1.3
Zavést na úrovni států vhodné systémy sociální ochrany pro všechny včetně nejpotřebnějších, a do roku 2030 rozšířit jejich dosah na většinu chudých a ohrožených
2.3
Do roku 2030 zdvojnásobit zemědělskou produktivitu a příjmy malých zemědělců – zejména žen, původních obyvatel, rodinných farmářů, pastevců a rybářů – pomocí zajištění bezpečného a rovného přístupu k půdě, dalším výrobním zdrojům (a vstupům), znalostem, finančním službám, trhům a vytvářením příležitostí k vytváření přidané hodnoty a přístupu k zaměstnání v nezemědělském sektoru
2.4
Do roku 2030 zajistit/zavést systémy udržitelné výroby potravin a (zavést) odolné zemědělské postupy, které zvýší produktivitu a výrobu a pomohou zachovat ekosystémy posilující schopnosti půdy přizpůsobit se klimatické změně, extrémnímu počasí, suchu, záplavám a dalším pohromám, a které postupně zlepší kvalitu půdy
2.5
Do roku 2020 zajistit zachování genetické rozmanitosti osiv, pěstovaných plodin, hospodářských a domácích zvířat a jejich divoce žijících příbuzných druhů, mimo jiné pomocí správně spravovaných a diverzifikovaných semenných a rostlinných bank na národní, regionální i mezinárodní úrovni a zajistit přístup ke spravedlivému sdílení přínosů z využívání genetických zdrojů a tradičních poznatků, v souladu s mezinárodními dohodami
2.a
Zvýšit investice, mimo jiné i prostřednictvím posílené mezinárodní spolupráce, do venkovské infrastruktury, zemědělského výzkumu a nadstavbových služeb, vývoje technologií a genových bank zvířat a rostlin za účelem zlepšení zemědělských výrobních kapacit v rozvojových zemích, zejména v těch nejméně rozvinutých
2.c
Přijmout opatření k zajištění řádného fungování trhu potravinářských komodit a jejich derivátů a usnadnit včasný přístup k informacím o trhu, včetně informací o potravinových rezervách, s cílem přispět k omezení extrémní volatility cen potravin
8.5
Do roku 2030 dosáhnout plné a produktivní zaměstnanosti a zajistit důstojnou práci pro všechny ženy a muže, včetně mladých lidí a osob se zdravotním postižením, a zajistit stejnou odměnu za rovnocennou práci
8.6
Do roku 2020 podstatně snížit podíl mladých lidí, kteří nepracují ani nestudují
13.2
Začlenit opatření v oblasti změny klimatu do národních politik, strategií a plánování
13.b
Podporovat mechanismy pro zvyšování kapacit pro efektivní plánování a řízení v oblasti změny klimatu v nejméně rozvinutých zemích, se zaměřením na ženy, mládež, místní a přehlížené komunity
14.1
Do roku 2025 předcházet a výrazně snižovat znečištění moří, zejména znečištění, které je způsobováno činností na pevnině, včetně odpadků a znečištění z živin
14.c
Posílit ochranu a udržitelné využívání oceánů a jejich zdrojů prostřednictvím mezinárodního práva, jak je zapsáno v Úmluvě o mořském právu, která stanovuje právní rámec pro zachování a udržitelné využívání oceánů a jejich zdrojů, s odvoláním na článek 158 dokumentu Budoucnost, jakou chceme (The Future We Want)
15.1
Do roku 2020 zajistit ochranu, obnovu a udržitelné využívání suchozemských a vnitrozemských sladkovodních ekosystémů a jejich služeb, zejména lesů, mokřadů, hor a suchých oblastí, v souladu se závazky z mezinárodních dohod
15.3
Do roku 2030 bojovat proti rozšiřování pouští, obnovovat znehodnocenou půdu, včetně pozemků postižených rozšiřováním pouští, suchem či záplavami, usilovat o dosažení světa, ve kterém již nedochází k degradaci půdy
15.6
Zajistit spravedlivé rozdělování přínosů plynoucích z využívání genetických zdrojů a podporovat odpovídající přístup k těmto zdrojům
17.15
(Systémové otázky) Respektovat politiku jednotlivých států při zavádění a provádění politik pro vymýcení chudoby a udržitelný rozvoj
Udržitelné biohospodářství pro Evropu: posílení vazby mezi hospodářstvím, společností a životním prostředím (2018)
(EU)
Rychlé zavádění lokálního biohospodářství v celé Evropě
Pochopení ekologických mezí biohospodářství
Strategie EU v oblasti biologické rozmanitosti do roku 2030 - Navrácení přírody do našeho života (2020)
(EU)
Rozvoj integrovaného přístupu zahrnujícího celou společnost
Čistá planeta pro všechny – Evropská dlouhodobá strategická vize prosperující, moderní, konkurenceschopné a klimaticky neutrální ekonomiky (2018)
(EU)
Plně využít bioekonomiku a vytvořit zcela nepostradatelné propady uhlíku
Priorita EU: Hospodářství, které pracuje ve prospěch lidí 2019-2024
(EU)
Pracovní místa, hospodářský růst a investice / Stimulace investic a tvorba pracovních míst
Zaměstnanost mladých lidí / Při vstupu na trh práce mladí lidé často narážejí na překážky. Zaslouží si přitom příležitost plně rozvinout svůj potenciál a pomoci tak utvářet budoucnost EU a využít ekologicky orientované a digitální transformace
Priorita EU: Zelená dohoda pro Evropu - "Green Deal" 2019-2024
(EU)
Ekologizace společné zemědělské politiky / strategie „od zemědělce ke spotřebiteli“
Plán pro Evropu účinněji využívající zdroje (2011)
(EU)
5.1
Potraviny
Uzavření cyklu – akční plán EU pro oběhové hospodářství (2015)
(EU)
5.5
Biomasa a výrobky z biologického materiálu
Společná zemědělská politika EU [akt. 2013]
(EU)
1.1
a) zvýšit produktivitu zemědělství podporou technického pokroku a zajištěním optimálního využití výrobních činitelů, zejména pracovní síly
1.2
b) zajistit odpovídající životní úroveň zemědělců
1.4
d) zajistit plynulé zásobování potravinami
Rámec EU pro dosažení udržitelného používání pesticidů (2009)
(EU)
II.1
Odborná příprava
II.3
Informace a zvyšování povědomí
III.1
Kontrola používaného zařízení
IV.1
Letecký postřik
IV.2
Informování veřejnosti
IV.3
Zvláštní opatření na ochranu vodního prostředí a pitné vody
IV.4
Snížení použití pesticidů nebo rizika v určitých oblastech
IV.5
Nakládání s pesticidy, jejich skladování a nakládání s jejich obaly a zbytky
IV.6
Integrovaná ochrana rostlin
Inovace pro udržitelný růst: Biohospodářství pro Evropu 2012-2020
(EU)
2.1
Investice do znalostí, inovací a schopností
2.2
Posílení interakce mezi politickými opatřeními a lepší zapojení zúčastněných stran
2.3
Rozvoj trhů a konkurenceschopnosti v oblasti biohospodářství
národní
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+ (2020)
(ÚV)
5.8
Podpořit veřejný sektor v definování výzkumných potřeb v oblasti celospolečensky prospěšného výzkumu, zejména v oblasti dopadu změny klimatu, environmentálních rizik, ochrany životního prostředí a přiměřené potravinové soběstačnosti
Strategický rámec Česká republika 2030 (2017)
(MŽP)
2
Technologický a sociální rozvoj rozšiřují přístup k důstojné práci.
9
Přírodní zdroje jsou využívány co nejefektivněji a nejšetrněji tak, aby se minimalizovaly externí náklady, které jejich spotřeba působí.
12
Krajina ČR je pojímána jako komplexní ekosystém a ekosystémové služby poskytují vhodný rámec pro rozvoj lidské společnosti.
15
Půdy jsou chráněny před degradací a potenciál krajiny je v maximální možné míře využíván k zachycování a ukládání uhlíku.
Národní akční plán adaptace na změnu klimatu (2021)
(MŽP)
SC1
Je zajištěna ekologická stabilita a poskytování ekosystémových služeb v zemědělské krajině s důrazem na omezení degradace i záboru půdy a posílení přirozeného vodního režimu
Průřezová témata adaptace na změnu klimatu
Koncepce výzkumu, vývoje a inovací Ministerstva životního prostředí na léta 2016 až 2035 s výhledem do roku 2050
(MŽP)
1.3
Půda
3.2
Zemědělství a lesnictví
4.2
Biotechnologie, materiálově, energeticky a emisně efektivní technologie, výrobky a služby
2. implementační plán Strategického rámce Česká republika 2030 (pro roky 2022-2025)
(MŽP)
2.1
Trh práce vykazuje na celostátní i regionální úrovni nižší strukturální nerovnováhy, zmírňuje se polarizace trhu práce i její společenské dopady
2.3
S obecnou mírou nezaměstnanosti se zároveň snižuje i podíl dlouhodobě nezaměstnaných na celkové nezaměstnanosti
9.4
Využívání domácí zemědělské produkce se zvyšuje a snižuje se tak dovoz zemědělských produktů a posiluje se potravinová soběstačnost
12.1
Je zpracována politika krajiny a pravidla jejího naplňování, které různé úrovně veřejné správy využívají pro své rozhodování
12.2
Snižuje se podíl orné půdy a roste podíl trvalých travních porostů na zemědělském půdním fondu
12.3
Významně roste podíl orné půdy obhospodařované v režimu ekologického zemědělství
13.2
Přirozená obnova člověkem významně pozměněných ekosystémů je běžně užívaným postupem
15.1
Obsah organické hmoty v půdě a struktura půdy odpovídají přirozenému stavu daného půdního typu
15.2
Snižuje se míra ohrožení půdy vodní a větrnou erozí
Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (2021)
(MŽP)
SC1
Je zajištěna ekologická stabilita a poskytování ekosystémových služeb v zemědělské krajině s důrazem na omezení degradace i záboru půdy a posílení přirozeného vodního režimu
Průřezová témata adaptace na změnu klimatu
Státní program ochrany přírody a krajiny (2020)
(MŽP)
1.1.4
Omezit negativní vliv fragmentace krajiny a dalších významných antropogenních příčin úhynu, zraňování a dalších ohrožujících faktorů působících na živočichy
2.1.1
Zajistit legislativní a metodickou podporu výkonu státní správy v ochraně krajiny a ekosystémů zaměřenou na ochranu a vytváření ÚSES, ochranu významných krajinných prvků a ochranu krajinného rázu, a to zejména ve vztahu k územnímu plánování a k pozemkovým úpravám
2.1.3
Posílit koncepční mezioborový přístup k plánování krajiny v zájmu ochrany a rozvoje jejích přirozených funkcí
2.2.1
Zvýšit informovanost a aktivní zapojení zemědělců v oblasti ochrany biodiverzity včetně biodiverzity půdy
2.2.2
Rozšířit extenzivní a k přírodě šetrné hospodaření na zemědělské půdě
2.2.3
Omezit negativní dopad konvenčního zemědělského hospodaření na biodiverzitu včetně biodiverzity půdy
2.2.4
Zpomalit úbytek zemědělského půdního fondu a omezit degradaci půdy
Strategický rámec cirkulární ekonomiky České republiky 2040 (2021)
(MŽP)
Potenciál bioekonomiky je v České republice využíván v maximální míře v rámci oběhového hospodářství. Množství potravinových odpadů klesá.
Koncepce environmentální bezpečnosti 2021-2030 s výhledem do roku 2050
(MŽP)
Zdroje rizik antropogenního původu:
Společenskou odpovědností efektivně předcházet antropogenním rizikům, jejich prevenci zahrnout jako nedílnou součást udržitelného rozvoje
Nebezpečí přírodního původu:
Přírodě blízkými a dalšími opatřeními dosáhnout zlepšení schopnosti čelit důsledkům přírodních nebezpečí a zpomalit negativní trendy způsobující zvyšování rizik přírodního původu
Státní politika životního prostředí 2030 s výhledem do 2050
(MŽP)
1.1
Dostupnost vody je zajištěna a její jakost se zlepšuje
1.2
Kvalita ovzduší se zlepšuje
3.1
Ekologická stabilita krajiny je obnovena, hospodaření v krajině je dlouhodobě udržitelné a reaguje na změnu klimatu
3.2
Biologická rozmanitost je zachovávána v mezích tlaku změny klimatu
Aktualizace národního programu snižování emisí (2019)
(MŽP)
Plnění národních závazků ke snížení emisí stanovených pro roky 2020, 2025 a 2030 v souladu se směrnicí 2016/2284 (EU) o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší
Implementace Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj (Cílů udržitelného rozvoje) v České republice (2018)
(MŽP)
1.3
Zavést na úrovni států vhodné systémy sociální ochrany pro všechny včetně nejpotřebnějších, a do roku 2030 rozšířit jejich dosah na většinu chudých a ohrožených
Souhrn opatření k SDG 1
2.3
Do roku 2030 zdvojnásobit zemědělskou produktivitu a příjmy malých zemědělců – zejména žen, původních obyvatel, rodinných farmářů, pastevců a rybářů – pomocí zajištění bezpečného a rovného přístupu k půdě, dalším výrobním zdrojům (a vstupům), znalostem, finančním službám, trhům a vytvářením příležitostí k vytváření přidané hodnoty a přístupu k zaměstnání v nezemědělském sektoru
2.4
Do roku 2030 zajistit/zavést systémy udržitelné výroby potravin a (zavést) odolné zemědělské postupy, které zvýší produktivitu a výrobu a pomohou zachovat ekosystémy posilující schopnosti půdy přizpůsobit se klimatické změně, extrémnímu počasí, suchu, záplavám a dalším pohromám, a které postupně zlepší kvalitu půdy
2.5
Do roku 2020 zajistit zachování genetické rozmanitosti osiv, pěstovaných plodin, hospodářských a domácích zvířat a jejich divoce žijících příbuzných druhů, mimo jiné pomocí správně spravovaných a diverzifikovaných semenných a rostlinných bank na národní, regionální i mezinárodní úrovni a zajistit přístup ke spravedlivému sdílení přínosů z využívání genetických zdrojů a tradičních poznatků, v souladu s mezinárodními dohodami
2.a
Zvýšit investice, mimo jiné i prostřednictvím posílené mezinárodní spolupráce, do venkovské infrastruktury, zemědělského výzkumu a nadstavbových služeb, vývoje technologií a genových bank zvířat a rostlin za účelem zlepšení zemědělských výrobních kapacit v rozvojových zemích, zejména v těch nejméně rozvinutých
2.c
Přijmout opatření k zajištění řádného fungování trhu potravinářských komodit a jejich derivátů a usnadnit včasný přístup k informacím o trhu, včetně informací o potravinových rezervách, s cílem přispět k omezení extrémní volatility cen potravin
Souhrn opatření k SDG 2
8.5
Do roku 2030 dosáhnout plné a produktivní zaměstnanosti a zajistit důstojnou práci pro všechny ženy a muže, včetně mladých lidí a osob se zdravotním postižením, a zajistit stejnou odměnu za rovnocennou práci
8.6
Do roku 2020 podstatně snížit podíl mladých lidí, kteří nepracují ani nestudují
Souhrn opatření k SDG 8
13.2
Začlenit opatření v oblasti změny klimatu do národních politik, strategií a plánování
13.b
Podporovat mechanismy pro zvyšování kapacit pro efektivní plánování a řízení v oblasti změny klimatu v nejméně rozvinutých zemích, se zaměřením na ženy, mládež, místní a přehlížené komunity
Souhrn opatření k SDG 13
14.1
Do roku 2025 předcházet a výrazně snižovat znečištění moří, zejména znečištění, které je způsobováno činností na pevnině, včetně odpadků a znečištění z živin
14.c
Posílit ochranu a udržitelné využívání oceánů a jejich zdrojů prostřednictvím mezinárodního práva, jak je zapsáno v Úmluvě o mořském právu, která stanovuje právní rámec pro zachování a udržitelné využívání oceánů a jejich zdrojů, s odvoláním na článek 158 dokumentu Budoucnost, jakou chceme (The Future We Want)
Souhrn opatření k SDG 14
15.1
Do roku 2020 zajistit ochranu, obnovu a udržitelné využívání suchozemských a vnitrozemských sladkovodních ekosystémů a jejich služeb, zejména lesů, mokřadů, hor a suchých oblastí, v souladu se závazky z mezinárodních dohod
15.3
Do roku 2030 bojovat proti rozšiřování pouští, obnovovat znehodnocenou půdu, včetně pozemků postižených rozšiřováním pouští, suchem či záplavami, usilovat o dosažení světa, ve kterém již nedochází k degradaci půdy
15.6
Zajistit spravedlivé rozdělování přínosů plynoucích z využívání genetických zdrojů a podporovat odpovídající přístup k těmto zdrojům
Souhrn opatření k SDG 15
17.15
(Systémové otázky) Respektovat politiku jednotlivých států při zavádění a provádění politik pro vymýcení chudoby a udržitelný rozvoj
Souhrn opatření k SDG 17
Koncepce ochrany před následky sucha pro území České republiky (2017)
(MŽP)
1.2
Rozvoj a posilování vodních zdrojů
1.3
Zemědělství jako nástroj péče o množství a jakost vody a stav půdy
Politika ochrany klimatu v ČR (2017)
(MŽP)
1A
Zdanění emisí mimo EU ETS (zavedení uhlíkové daně)
5A
Zákon o snižování závislosti na fosilních palivech
1A
Zdanění emisí mimo EU ETS (zavedení uhlíkové daně)
1F
Podpora bioplynových stanic
2F
Důsledná kontrola dodržování standardů Dobrého zemědělského a environmentálního stavu
4F
Podpora ekologického zemědělství
5F
Optimalizace hospodaření s hnojivy
6F
Využití obnovitelných zdrojů energie a zvyšování energetické účinnosti
7F
Podpůrný program - ochrana půdy proti erozi, degradaci a nadměrnému vysychání
Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR 2016-2025
(MŽP)
2.3.1
Omezit šíření stávajících invazních druhů
2.3.2
Zabránit či utlumit rozšíření nových invazních druhů
2.4.2
Zachovat či zvýšit rozlohu přírodních stanovišť
2.4.3
Regulovat cílené využívání nevhodných druhů
2.5.1
Omezit rozšiřování zástavby do volné krajiny
2.5.3
Zlepšovat prostupnost krajiny pro biotu
2.6.1
Zavést standardy pro podíl ploch zeleně v urbanizovaných územích
3.1.1
Podpořit vzdělávání a informovanost zemědělců v oblasti ochrany biodiverzity
3.1.2
Podpořit ochranu biodiverzity v zemědělské krajině prostřednictvím dotačních programů
3.1.3
Omezit eutrofizaci a intenzitu hospodaření v krajině
3.1.4
Kontrolovat nakládání s GMO a nově zaváděnými druhy, které mohou mít nepříznivé účinky na biodiverzitu
3.4.1
Snížit riziko vodní a větrné eroze a zvýšit obsah organické hmoty v půdě
3.5.1
Omezit negativní vlivy suburbanizace na ekologickou stabilitu krajiny
3.5.2
Zlepšit režim ochrany významných krajinných prvků
3.5.4
Zvýšit propojenost krajiny
3.6.1
Ratifikovat Nagojský protokol Úmluvy o biologické rozmanitosti
3.6.2
Posílit výzkum v oblasti genetických zdrojů rostlin, zvířat a mikroorganismů důležitých pro výživu a zemědělství
4.2.1
Zahájit a uvést do praxe oceňování ekosystémů
4.2.2
Zpracovat hodnocení ekosystémových služeb na úrovni ČR
4.2.3
Zavést národní hodnocení ekosystémových služeb do praxe
4.3.1
Podporovat důraz na biodiverzitu, v rámci sektoru životního prostředí, při implementaci zahraniční rozvojové spolupráce
4.3.2
Zprostředkovat kontakty na místní partnery pro realizaci projektů prostřednictvím zastupitelských úřadů ČR
4.3.3
Aktivně podporovat společné přeshraniční projekty
4.3.4
Zapojit se do mezinárodních aktivit v oblasti výzkumu a ochrany genetické diverzity
Strategický plán Společné zemědělské politiky 2023-2027 ver. 3.1
(MZe)
Přímé platby oddělené od produkce
Přímé platby vázané na produkci
Odvětvové intervence - Ovoce a zelenina
Odvětvové intervence - Vejce
Odvětvové intervence - Ostatní odvětví zahrnující produkty uvedené v příloze VI
Intervence ve formě rozvoje venkova
Přímé platby vázané na produkci
Odvětvové intervence - Ovoce a zelenina
Odvětvové intervence - Včelařské produkty
Odvětvové intervence - Víno
Odvětvové intervence - Vejce
Odvětvové intervence - Ostatní odvětví zahrnující produkty uvedené v příloze VI
Intervence ve formě rozvoje venkova
Odvětvové intervence - Ovoce a zelenina
Odvětvové intervence - Vejce
Odvětvové intervence - Ostatní odvětví zahrnující produkty uvedené v příloze VI
Přímé platby oddělené od produkce
Odvětvové intervence - Ovoce a zelenina
Odvětvové intervence - Víno
Odvětvové intervence - Vejce
Odvětvové intervence - Ostatní odvětví zahrnující produkty uvedené v příloze VI
Intervence ve formě rozvoje venkova
Přímé platby oddělené od produkce
Odvětvové intervence - Ovoce a zelenina
Intervence ve formě rozvoje venkova
Přímé platby oddělené od produkce
Odvětvové intervence - Včelařské produkty
Intervence ve formě rozvoje venkova
Přímé platby oddělené od produkce
Intervence ve formě rozvoje venkova
Intervence ve formě rozvoje venkova
Odvětvové intervence - Ovoce a zelenina
Odvětvové intervence - Ostatní odvětví zahrnující produkty uvedené v příloze VI
Intervence ve formě rozvoje venkova
Program rozvoje venkova 2014-2020 - 12. aktualizované znění (2024)
(MZe)
Prioritní oblast 2A) Zlepšení hospodářské výkonnosti všech zemědělských podniků a usnadnění jejich restrukturalizace a modernizace, zejména za účelem zvýšení míry účasti na trhu a orientace na trh, jakož i diverzifikace zemědělských činností
Prioritní oblast 2B) Usnadnění vstupu dostatečně kvalifikovaných zemědělců do odvětví zemědělství, a zejména generační obnovy v tomto odvětví
Prioritní oblast 3A) Zlepšení konkurenceschopnosti prvovýrobců jejich lepším začleněním do zemědělsko-potravinářského řetězce prostřednictvím programů jakosti, přidáváním hodnoty zemědělských produktů, a podporou místních trhů a krátkých dodavatelských řetězců, seskupení producentů a mezioborových organizací
Prioritní oblast 5E) Podpora ukládání a pohlcování uhlíku v zemědělství a lesnictví
Český včelařský program 2020-2022 [akt. 2021]
(MZe)
1
Zajistit a stabilizovat stavy včelstev pro dostatečné opylení zemědělských plodin a přírodních ekosystémů, zajistit kvalitní přírodní prostředí pro chov včel, zajistit soběstačnost v produkci medu. Za tímto účelem získávat nové zájemce o včelařský obor, ale současně analyzovat zdroje včelí pastvy v krajině a to tak, aby bylo dosaženo optimálního počtu včelstev z hlediska jejich výživy i požadavků opylení. Včelařství vnímat jako nedílnou součást rozvoje venkova. Podporovat chov matek z uznaných šlechtitelských programů, a to matek kvalitních s ověřitelnými vlastnostmi se zaměřením na varroa senzitivní hygienu a odolnost vůči nemocem.
2
Zvýšit podíl mobilních včelstev a jejich přísunů při využití moderních kočovných zařízení a technologií, za účelem opylení zemědělských plodin a rostlin a přírodních ekosystémů. Včela medonosná, jako univerzální opylovatel, se významným způsobem podílí na ekonomické stabilitě zemědělského sektoru, ale především i na utváření přírodní krajiny, a to především z hlediska zachování biodiverzity krajiny.
3
Dosáhnout pozitivní změny ve věkové struktuře chovatelů včel, mimo jiné i cílenou prací s mládeží a komplexní nabídkou vzdělávacích programů vedených kvalifikovanými včelařskými odborníky pro mládež i dospělé. Vzdělávací činnost včelařů je nutné zaměřit na aktuální problémy, jejich řešení, včetně systematického a dlouhodobého vzdělávání za účelem získání odborných poznatků nutných pro úspěšný chov včel. Velmi významnou oblastí realizovanou prostřednictvím nařízení vlády je vzdělávání. Česká republika klade velký důraz na tuto oblast,
která je v novém nařízení vlády vymezena prostřednictvím samostatných kapitol, které se zaměřují na vzdělávací akce pro chovatele včel a včelařské kroužky mládeže. Pro tuto oblast je zásadní vytvoření jednotného a efektivního systému vzdělávání lektorů, a tím zvyšování jejich odborné úrovně a zároveň vytvoření systému vzdělávání včelařů po celé České republice.
4
Na základě průběžné znalosti nákazové situace udržet podmínky pro celoplošně organizovaný boj s varroázou a její integrovanou léčbu, včetně vhodných zootechnických opatření. Vedle zavedeného celoplošně organizovaného léčení varroázy využívat průběžný monitoring s cílem včasného a účinného léčení provedeného v souladu s metodikou použití léčiva.
5
Dosahovat maximální možné kvality medu a ostatních včelích produktů prostřednictvím zjišťování vybraných fyzikálně chemických a mikrobiologických vlastností.
Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů rostlin, zvířat a mikroorganismů významných pro výživu a zemědělství 2018-2022
(MZe)
Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů rostlin a agrobiodiversity (Národní program rostlin)
Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů zvířat významných pro výživu a zemědělství (Národní program zvířat)
Národní program konzervace a využívání genetických zdrojů mikroorganismů a drobných živočichů hospodářského významu (Národní program mikroorganismů)
Program aplikovaného výzkumu Ministerstva zemědělství - "ZEMĚ 2017-2025"
(MZe)
Půda
Biodiverzita
Lesnictví a navazující odvětví
Rostlinná produkce a rostlinolékařství
Živočišná produkce a veterinární medicína
Produkce potravin
Zemědělská technika
Bioekonomie
Koncepce na ochranu před následky sucha pro území České republiky (2017)
(MZe)
Posilování odolnosti a rozvoj vodních zdrojů
Zemědělství jako nástroj ochrany množství a jakosti vody a ochrany půdy
Zvýšení retenční a akumulační schopnosti krajiny
Implementační plán Strategie resortu Ministerstva zemědělství 2017-2020
(MZe)
Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje
Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků
Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků
Rozvoj využití zemědělské biomasy jako obnovitelného zdroje energie
Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu
Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti
Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství
Zvyšování ochrany půdy v době klimatické změny s ohledem na udržitelné hospodaření a na komplexní rozvoj a tvorbu krajiny
Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění
Spravedlivé, uspokojivé a trvalé řešení majetkových vztahů k půdě a dalšímu zejména zemědělskému majetku ve vlastnictví státu či resortních organizací
Koncepce výzkumu, vývoje a inovací Ministerstva zemědělství na léta 2016-2022
(MZe)
Půda
Voda
Biodiverzita
Lesnictví a navazující odvětví
Rostlinná produkce a rostlinolékařství
Živočišná produkce a veterinární medicína
Produkce potravin
Zemědělská technika
Bioekonomie
Akční plán ČR pro rozvoj ekologického zemědělství 2016-2020
(MZe)
1
Ekonomická životaschopnost ekofarem
2
Trh s biopotravinami – výroba a marketing
3
Spotřeba biopotravin
4
Přínosy pro životní prostředí a welfare zvířat
5
Výzkum – vzdělávání – poradenství
Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2014-2020
(MZe)
1.1
Hodnocení rizik
1.2
Řízení rizik
1.4
Spolupráce s EFSA
2.2
Řízení rizik
Strategie resortu ministerstva zemědělství s výhledem do roku 2030
(MZe)
Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje
Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků
Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků
Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu
Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti
Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství
Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění včelstev v krajině k zajištění biologické rovnováhy v opylení kulturních a planě rostoucích rostlin a podporovat přísuny včelstev k zemědělským plochám
Zajistit dostatek talentů pro výzkum ve výzkumných organizacích podporovaných MZe
Podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou
Zvýšit komerční využití výsledků VaVaI a znalostí výzkumných organizací
Zajištění kvalitního a komplexního právního a legislativního servisu
Spravedlivé, uspokojivé a trvalé řešení majetkových vztahů k půdě a dalšímu zejména zemědělskému majetku ve vlastnictví státu či resortních organizací
Priority ČR v agendě vnitřního trhu EU 2021-2025
(MPO)
V oblasti dávek v nezaměstnanosti usilovat, aby českým občanům zaměstnaným a pojištěným v jiných čl. státech EU byly při nezaměstnanosti zajištěny maximální možné nároky na dávky z těchto států
Národní plán obnovy (2020)
(MPO)
2.6
Ochrana přírody a adaptace na klimatickou změnu
3.3
Modernizace služeb zaměstnanosti a rozvoj trhu práce
Analýza nabídky a poptávky na trhu práce - seznam opatření (2016)
(MPSV)
1.2
Revize nekolidujícího zaměstnání
1.3b
Revize dávkového systému
Strategie politiky zaměstnanosti do roku 2020 (2015)
(MPSV)
1.1
Investiční pobídky, podpora vytváření nových pracovních míst, aktivní politika zaměstnanosti
1.2
Podpora zaměstnatelnosti znevýhodněných skupin
2.1
Slaďování rodinného a pracovního života
3.1
Vzdělávání a volba povolání
Koncepce operační přípravy státního území ČR 2017-2020
(MO)
Potravinářství a zemědělství
Koncepce Smart Cities - odolnost prostřednictvím SMART řešení pro obce, města a regiony
(MMR)
C1
Životní prostředí pro kvalitní život v obcích, městech a regionech
Akční plán Strategie regionálního rozvoje ČR 2021-2022
(MMR)
3.4
Pečovat o prostředí obce a stabilizovat dlouhodobé využívání krajiny a zamezit její degradaci
5.1
Zvýšení diverzifikace ekonomických činností a podpora tvorby lokálních pracovních míst
Dohoda o partnerství pro programové období 2014-2020 (rev. 6/2020) [akt. 2020]
(MMR)
ESF (TC8):
Zvýšení zaměstnanosti obtížně zaměstnatelných skupin osob prostřednictvím vyšší účinnosti veřejných služeb zaměstnanosti
ESF (TC8):
Vyšší adaptabilita zaměstnanců a lepší uplatnitelnost uchazečů o zaměstnání díky vyššímu souladu znalostí a dovedností pracovní síly s požadavky trhu práce
ESF (TC8):
Zvýšená spolupráce klíčových aktérů na trhu práce, realizace synergických opatření zvyšujících zaměstnanost
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
EZFRV (TC8):
Vytvoření pracovních míst ve venkovských oblastech podporou diverzifikace činností zemědělských podniků
ESF (TC9):
Zvýšená uplatnitelnost a zaměstnanost osob sociálně vyloučených (ohrožených sociálním vyloučením) na trhu
ESF (TC10):
Zvýšená kvalita počátečního vzdělávání s dopadem na vyšší uplatnitelnost absolventů na trhu práce
ESF (TC10):
Zvýšená uplatnitelnost absolventů škol na trhu práce
ESF (TC10):
Zvýšení kvality vysokých škol, které povede také ke zlepšení jejich hodnocení v mezinárodních žebříčcích
EZFRV (TC10):
Zvýšení kvalifikace pracovníků v zemědělství, lesnictví a potravinářství.
EZFRV (TC10):
Zajištění dostupnosti odborných informací zejména v oblastech účinného využívání přírodních zdrojů, přizpůsobování se změně klimatu a zmírňování této změny, zajištění potravinové bezpečnosti a zvyšování produktivity a zvýšení vzdělání zemědělských pracovníků v těchto oblastech
EZFRV (TC1):
Posílení vazeb mezi zemědělstvím, produkcí potravin a lesnictvím a výzkumem při zavádění a předávání inovací, jednak využitím poradenských služeb a jednak prostřednictvím různých forem spolupráce.
EZFRV (TC1):
Vyšší počet různých forem spolupráce (včetně operačních skupin EIP).
EZFRV (TC3):
Spolupráce při zavádění inovací mezi subjekty působícími ve výzkumu a vývoji, nevládními odbornými organizacemi a dalšími subjekty s podnikateli v zemědělství, potravinářství a lesnictví i mezi podnikateli navzájem, a to formou podpory vývoje nových produktů, procesů a technologií a jejich využití v praxi.
EZFRV (TC3):
Zvýšení konkurenceschopnosti zemědělských, potravinářských a lesnických podniků, a to prostřednictvím podpory zlepšení dílčích faktorů ovlivňujících konkurenceschopnost:
EZFRV (TC3):
Zastavení nepříznivého vývoje věkové struktury pracovníků v zemědělství podporou zahájení činnosti mladých zemědělců.
ESF (TC9):
Zvýšená uplatnitelnost a zaměstnanost osob sociálně vyloučených (ohrožených sociálním vyloučením) na trhu
ESF (TC9):
Snížení počtu vyloučených lokalit a podílu obyvatel v nich žijících
ESF (TC9):
Zlepšená dostupnost sociálního bydlení
EFRR (TC9):
Lepší podmínky a rozvinutý systém sociálního podnikání
EZFRV (TC9):
Ověření a případná realizace pilotních sociálních podniků v zemědělství
EZFRV (TC4):
Zlepšení pohlcování uhlíku v zemědělství a lesnictví prostřednictvím vhodného způsobu hospodaření, případnou změnou krajinného krytu a vázáním uhlíku v půdě a biomase.
EZFRV (TC5):
Adaptace zemědělství a lesnictví na očekávané klimatické jevy.
EZFRV (TC5):
Zvyšování potenciálu zemědělských a lesních ekosystémů, minimalizace negativních dopadů klimatické změny efektivním využíváním vody a zadržováním vody v krajině, předcházení vodní a větrné erozi a vhodné managementy na travních porostech.
EZFRV (TC5):
Protipovodňová ochrana založená především na zvýšení retenční schopnosti krajiny a zpomalování přírodního odtoku vody zajištěná zejména prostřednictvím vhodných agroenvironmentálních a klimatických operací, dále mitigačními a adaptačními opatřeními v lesích (prevence, obnova, posílení zdravotního stavu).
EFRR (TC6):
Zvýšená efektivita ochrany životního prostředí a efektivní využívání zdrojů
EZFRV (TC6):
Snížení zemědělského znečištění vod snížením smyvu živin, pesticidů a ornice. Aplikace vhodných způsobů hospodaření v oblastech ohrožených erozí, ochranných pásmech vodních zdrojů a v oblastech zranitelných dusičnany.
EZFRV (TC6):
Zvýšená ochrana půdy, zejména zemědělské, před erozí a degradací prostřednictvím šetrných způsobů hospodaření. Posílení retenční schopnosti krajiny/půdy.
EZFRV (TC6):
Posílení prevence opouštění půd v oblastech s přírodními omezeními, včetně předcházení degradace cenných stanovišť a zvyšování estetické hodnoty krajiny.
Koncepce rozvoje venkova 2021-2027
(MMR)
3.3
PŮDA A KRAJINA - Kvalitní půda odolávající různým formám eroze a vytvářející podmínky pro realizaci různorodých zemědělských činností, ochrana krajiny, environmentální vzdělávání a ochrana prostředí před přírodními hrozbami
Národní koncepce realizace politiky soudržnosti v ČR po roce 2020
(MMR)
Vzdělaná a sociálně soudržná společnost
Konkurenceschopná a soudržná společnost
regionální
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
Strategie rozvoje Kraje Vysočina 2021-2027
(Kraj Vysočina)
4.2
Stabilizace zemědělství a navazujícího zpracovatelského průmyslu
Aktualizovaná Strategie udržitelného rozvoje Ústeckého kraje (2010)
(Ústecký kraj)
1.1
Posílení ekonomické základny Ústeckého kraje a rozvoj podnikatelského prostředí
1.4
Snižovat nezaměstnanost s cílem dosáhnout v období 2010 – 2020 rovnovážného stavu mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce
3.3
Zajištění rovných příležitostí pro občany kraje při vstupu do vzdělávání a na trh práce
Strategie rozvoje Ústeckého kraje do roku 2027
(Ústecký kraj)
J.2
Zlepšit kvalitu životního prostředí
S.2
Zvýšit sociální vitalitu a stabilitu území
Program rozvoje Ústeckého kraje 2014-2020
(Ústecký kraj)
2.1
Eliminace a prevence sociálního vyloučení
5.3
Zemědělství a péče o krajinu
Koncepce ochrany přírody a krajiny Plzeňského kraje (2004)
(Plzeňský kraj)
Prosazovat maximální hospodárnost s dosud nezastavěnými územími, bránit významnějším trvalým záborům zemědělského půdního fondu.
Územní energetická koncepce Plzeňského kraje (2004)
(Plzeňský kraj)
Opatření k využití obnovitelných zdrojů energie
Opatření k zajištění spolehlivosti zásobování energií
Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje 2019-2027
(Moravskoslezský kraj)
2.4
Kvalitní pracovní místa
2.5
Inovace při snižování dlouhodobé nezaměstnanosti
Strategie sociálního začleňování Libereckého kraje 2021+ (2021)
(Liberecký kraj)
Liberecký kraj ve spolupráci s Paktem zaměstnanosti LK a Krajskou pobočkou Úřadu práce v Liberci společnými kroky napomáhají maximalizaci využití potenciálu osob obtížně uplatnitelných na volném trhu práce
Akční plán adaptace na změnu klimatu v podmínkách Libereckého kraje (2021)
(Liberecký kraj)
C.4
Ucelená komunikace a spolupráce v sektoru zemědělství
Koncepce ochrany přírody a krajiny Libereckého kraje, aktualizace 2021+
(Liberecký kraj)
2.1
Obhospodařovaná udržitelná krajina s respektovanými přírodními a přírodě blízkými segmenty
Strategie rozvoje Libereckého kraje 2021-2027
(Liberecký kraj)
A1
Pružně reagující pracovní trh
F3
Šetrné zemědělství a lesní hospodářství
Krajská koncepce zemědělství Libereckého kraje (2003)
(Liberecký kraj)
1.
Optimální zatížení zemědělského půdního fondu klasickou produkcí rostlinné a živočišné výroby
2.
Optimální zatížení zemědělského půdního fondu plodinami k energetickému využití
3.
Zpracovatelský průmysl
4.
Školství a zaměstnanost
5.
Optimální řešení rozvoje agroturistiky a cestovního ruchu s účastí zemědělské veřejnosti
6.
Optimální využití hospodářských budov
7.
Optimalizace dotačního systému
8.
Optimální dořešení majetkoprávních vztahů k zemědělské půdě a ostatnímu zemědělskému majetku
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2021+
(Jihomoravský kraj)
4.6
Zlepšení způsobu obhospodařování půdy
Strategie rozvoje Zlínského kraje 2030
(Zlínský kraj)
1.1
Přispívat k udržitelnému rozvoji podnikání v regionu
Program rozvoje Královéhradeckého kraje 2017-2020
(Královéhradecký kraj)
Chránit všechny složky životního prostředí, šetrně pečovat o krajinu a přírodní ekosystémy na území kraje a podporovat rozvoj ekologického vzdělávání, výchovy a osvěty
Zvýšit konkurenceschopnost zemědělství a lesnictví a podporovat rozvoj jejich mimoprodukčních funkcí
Dotační strategie Královéhradeckého kraje 2017-2020
(Královéhradecký kraj)
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ZEMĚDĚLSTVÍ: Podporovat aktivity směřující ke zkvalitnění životního prostředí, k ochraně přírody a krajiny, k rozvoji environmentálního vzdělávání a k rozvoji konkurenceschopnosti zemědělské prvovýroby
Strategie rozvoje Pardubického kraje 2021-2027
(Pardubický kraj)
C.2
Efektivní využití zdrojů kraje
Plán odpadového hospodářství Olomouckého kraje 2016-2026 [akt. 2023]
(Olomoucký kraj)
8.a
Využívat kaly z čistíren komunálních odpadních vod materiálově se zaměřením zejména na využití fosforu, aplikovat vysoce kvalitní kaly do půdy a využívat kaly energeticky
Adaptační strategie Olomouckého kraje 2023-2030
(Olomoucký kraj)
3.1
Podpora produkční a mimoprodukční funkce krajiny a podpora vhodného hospodaření ke zvýšení její odolnosti včetně lesů a zemědělské půdy
3.4
Zvýšení heterogenity (biologické rozmanitosti) krajiny
3.5
Omezení šíření nových nemocí a škůdců způsobených změnou klimatu, invazní druhy
3.6
Zajištění protierozní ochrany půd a posílení ochrany půdy před degradačními procesy
Strategie rozvoje územního obvodu Olomouckého kraje 2021-2027 (výhled 2030) [akt. 2020]
(Olomoucký kraj)
B.1
Zajištění kvality vzdělávání a uplatnitelnosti absolventů
B.2
Podpora zaměstnanosti a rovných příležitostí na trhu práce
Program rozvoje Karlovarského kraje 2021-2027
(Karlovarský kraj)
5.1
Životní prostředí a zemědělství
Koncepce ochrany přírody a krajiny Karlovarského kraje 2016-2025
(Karlovarský kraj)
Úkoly a opatření v ochraně přírody a krajiny v oblasti obecné ochrany přírody
Strategie romské integrace v hlavním městě Praze 2022-2030
(hl.m. PRAHA)
2.1
Vytvořit pracovní příležitosti pro osoby těžce uplatnitelné na trhu práce
Cirkulární Praha 2030: Strategie hl. m. Prahy pro přechod na cirkulární ekonomiku (2022)
(hl.m. PRAHA)
SC3/I
Zvýšit poptávku po bioprodukci ze strany města (gastroprovozy, jídelny), podpora městského a příměstského biozemědělství
SC3/II
Podpora městského zemědělství a samozásobitelství (komunitní zahrady, nakládání s přebytky ze zahrádek, střešní farmy, městské farmy apod.)
SC3/III
Cirkulární nakládání s bioodpadem vracením živin do půdy
Strategie adaptace hl. m. Prahy na změnu klimatu (2017)
(hl.m. PRAHA)
1.A
Zlepšovat mikroklimatické podmínky v Praze a snižovat negativní vliv extrémních teplot, vln horka a městského tepelného ostrova na obyvatele Prahy
1.B
Snižovat dopady extrémních hydrologických jevů (přívalových dešťů, povodní a dlouhodobého sucha) na území hl. m. Prahy a ve volné krajině metropolitní oblasti
Koncepce Smart Prague do roku 2030 (2017)
(hl.m. PRAHA)
5.4
Městské farmaření
Strategický plán hl. m. Prahy [akt. 2016]
(hl.m. PRAHA)
1.1
Soudržné město
1.4
Zdravé město
Koncepce péče o zeleň v hl. m. Praze (2010)
(hl.m. PRAHA)
Management ÚSES je třeba koordinovat s plánováním v oblasti vod, lesním plánováním, útlumem zemědělské produkce, s péčío zvláště chráněná území, s péčí o historické parky a zahrady a s rekreačními aktivitami v území
Prognóza, koncepce a strategie ochrany přírody a krajiny v hl. m. Praze (2008)
(hl.m. PRAHA)
IO.3
Podpora šetrného přístupu podnikatelských subjektů k přírodě Prahy
Program rozvoje územního obvodu Středočeského kraje 2014-2020 [akt. 2011]
(Středočeský kraj)
D.2
Rozvoj zemědělské výroby a lesnictví, podpora alternativního zemědělství, agroturistiky
oblastní
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
Integrovaná územní strategie Ostravské metropolitní oblasti 2021-2027
ITI
(ITI OS)
1.2
Zapojit znevýhodněné skupiny obyvatel na trh práce
Integrovaný plán rozvoje území Karlovy Vary (2015)
IPRÚ
(IPRÚ KV)
B2
Zatraktivnit a zkvalitnit infrastrukturu pro vzdělávání a podporovat trh práce
Rozvoj vědecko-výzkumných aktivit, vývoje a inovačních přístupů pro zvýšení zaměstnanosti
místní
EZFRV (TC8):
Zvýšení podílu zemědělských podniků, které diverzifikovaly svoji činnost prostřednictvím zahájení či rozvoje nezemědělských činností
Strategický plán rozvoje MČ Praha 20 (2020)
(Praha 20)
3.2
Šetrné nakládání se zemědělskou půdou a plochami volné krajiny
Program rozvoje obce Halenkov 2016-2024
(Halenkov)
3.4
Zemědělství a lesnictví
Program rozvoje města Uherský Brod 2022+
(Uherský Brod)
3.1.2
Atraktivní krajina a udržitelné hospodaření v ní
Plán sociálního začleňování města Kroměříže 2022-2025
(Kroměříž)
3.1
Snížení míry dlouhodobé nezaměstnanosti
Strategický plán města Kadaň (2004) [akt. 2013]
(Kadaň)
C.3
TURISTICKÉ PRODUKTY: Tvorba turistických produktů, oslovujících široké spektrum tuzemské i zahraniční veřejnosti, založených na místní/regionální originalitě
Strategie území správního obvodu ORP Sedlčany 2015-2024
(Sedlčany)
1.2
Nedůvěra k venkovskému školství
Strategický plán rozvoje města Březnice 2016-2025
(Březnice)
D.4
Rozvoj cykloturistiky a agroturistiky
Strategický plán rozvoje města Poděbrady 2008-2025
(Poděbrady)
4.6
Lesy
9.2
Zemědělství a průmysl
Strategický plán města Mělník (2004) [akt. 2012]
(Mělník)
3.3
Podpora alternativního zemědělství a ekologicky šetrných technologií v průmyslové výrobě
Strategický plán rozvoje města Kutná Hora (2004) [akt. 2015]
(Kutná Hora)
B.4
Spolupracovat na rozvoji turistického průmyslu v rámci efektivně fungujícího partnerství s provozovateli kapacit cestovního ruchu a organizátory produktů v okolí
Program rozvoje města Tachova 2021-2030
(Tachov)
V.1
Podporovat samostatnou výdělečnou činnost, podnikání, zakládání a udržitelnost živností a podniků. Podporou vytváření nových pracovních příležitostí zvyšovat prosperitu města
Program rozvoje města Rokycan (2004)
(Rokycany)
III.1
Zlepšit životní podmínky obyvatel a integrovat sociálně vyloučené skupiny do komunity a na trh práce
Strategie rozvoje města Klatovy 2017-2025
(Klatovy)
l.2
Podpora mimoprodukčních funkcí zemědělství
l.3
Podpora restrukturalizace zemědělské prvovýroby
l.4
Podpora lesního hospodářství
Adaptační strategie na změnu klimatu obce Červená Voda (2020)
(Červená Voda)
1.2
Opatření na zemědělské půdě
Akční plán rozvoje obce Červená voda (2020)
(Červená Voda)
1.7
Pořádat farmářské trhy v obci
Strategický plán rozvoje statutárního města Opavy 2021+ (2021)
(Opava)
2.7
Pracovní místa a trh práce - Zvýšit nabídku kvalitních absolventů / pracovníků odpovídající práce požadavkům trhu práce
Adaptační strategie statutárního města Ostravy na dopady a rizika vyplývající ze změny klimatu (2017)
(Ostrava)
3.4
Podpora přirozených funkcí lesa a adaptační opatření v lesních porostech
Strategický plán sociálního začleňování města Krnova 2020-2023
(Krnov)
2.1
Posílení kompetencí osob dlouhodobě nezaměstnaných pro vstup na trh práce
2.2
Do konce roku 2023 vytvořit nové pracovní příležitosti pro dlouhodobě nezaměstnané
Adaptační strategie na změnu klimatu pro město Hlučín (2017)
(Hlučín)
P.1
Obnovit tradiční způsoby hospodaření na zemědělské půdě
Strategický plán rozvoje obce Návsí 2018-2028
(Návsí)
1.8
Podporovat kompostování v obci
Adaptační strategie na změnu klimatu pro město Kopřivnice (2017)
(Kopřivnice)
3.2
Podpora udržitelných forem hospodaření na zemědělské půdě
3.3
Podpora udržitelných forem lesního hospodářství
3.4
Regulovat výstavbu a využití zemědělské a lesní půdy
Strategie rozvoje města Vrbno pod Pradědem 2017-2023
(Vrbno pod Pradědem)
7.5
Podporovat rozvoj agroturistiky a podnítit farmový prodej, nebo farmářské trhy
Strategický plán rozvoje města Lomnice nad Popelkou 2021 - 2027
(Lomnice n.P.)
2.1
Rozvoj drobného, malého a středního podnikání, včetně zemědělského
Strategický plán rozvoje města Telč 2022-2028
(Telč)
3.1
Podpora podnikání a vzniku pracovních míst ve městě
Strategický plán rozvoje města Pelhřimov 2021-2027
(Pelhřimov)
B.2
Podpora zaměstnanosti obyvatel
Komunitní plán sociálních služeb města Nového Města na Moravě a mikroregionu Novoměstsko 2021-2025
(Nové Město na Moravě)
3.2
Práce s nezaměstnanými, rozšířit služby pro nezaměstnané
Strategický plán obce Křižánky (2012)
(Křižánky)
D.1
obec bude podporovat opatření pro zadržení vody v krajině
Aalborgské závazky Statutárního města Jihlavy (2015)
(Jihlava)
8.2
Podpora trhu s vysoce kvalitními místními a regionálními produkty
8.3
Propagaci místní udržitelné turistiky
Strategie pro Chotěboř 2008-2022
(Chotěboř)
C.4
K přírodě tolerantní hospodaření v lesích a na vodních plochách, revitalizace a údržba městských parků a veřejné zeleně a péče o plochy v nezastavěných částech města
Strategický plán rozvoje města Mariánské Lázně 2016-2031
(Mariánské Lázně)
D.4
Atraktivní produkty cestovního ruchu
Mikulov 2035 - Strategie rozvoje města (2024)
(Mikulov)
2.1
Diverzifikace krajiny
Strategický plán rozvoje obce Šardice 2018-2030
(Šardice)
1.1
Zlepšení stavu přírody a krajiny
Vize a strategie Brno 2050 (2017)
(Brno)
11.3
Napomoci řešení dlouhodobé nezaměstnanosti
18.6
Zvýšit potravinovou soběstačnost města (zvýšení resilience vůči krizím, dopadům změn klimatu aj.)
18.7
Zvýšit rozsah ploch využívaných pro produkci potravin / zemědělskou produkci
Program rozvoje cestovního ruchu města Brna 2016-2020
(Brno)
2.1
Strategická podpora produktů a akcí s nadregionálním přesahem
3.2
Vytvoření brněnské turistické karty s výhodami pro návštěvníky města (Brno pass)
Strategický plán rozvoje města Týn nad Vltavou 2023-2029
(Týn n. Vlt.)
B.1
Podmínky pro rozvoj podnikání a tvorbu pracovních příležitostí