| Akční plán rovného odměňování žen a mužů 2023-2026 |
| 1.Transparentnost. | systémů odměňování |
| 1.1 | Zvýšit informovanost odborů o výši odměňování žen a mužů/zaměstnankyň a zaměstnanců a zvýšit informovanost na straně samotných zaměstnanců/ zaměstnankyň. |
| 1.1.1 | Rozšířit znění Zákoníku práce o povinnost zaměstnavatele informovat odborovou organizaci o průměrných mzdách a platech včetně jejich složek rozčleněných dle pohlaví. |
| 1.1.2 | Rozšířit znění Zákoníku práce o oprávnění zaměstnance/ zaměstnankyně zjistit průměrnou úroveň odměňování zaměstnanců a zaměstnankyň rozdělených podle pohlaví, kteří vykonávají stejnou práci či práci stejné hodnoty. Rozšířit znění zákoníku práce o povinnost zaměstnavatele každoročně informovat zaměstnance o tomto jejich právu. |
| 1.2 | Zavedení informační povinnosti na straně zaměstnavatele. |
| 1.2.1 | Zavést zákonnou povinnost zaměstnavatele písemně definovat interní systém odměňování, tj. mzdový předpis, který bude na vyžádání poskytován inspektorátu práce jako vodítko při kontrolách rovného odměňování. |
| 1.2.2 | Rozšířit informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnanci/zaměstnankyni změnou§ 37 ZP. |
| 1.2.3 | Rozšířit informační povinnost zaměstnavatele vůči uchazečům/uchazečkám o pracovní místo o základní složku mzdy/platu i odměny z dohody, či o rozsah nabízeného mzdového ohodnocení. |
| 1.3 | Eliminování praxe sjednávání doložek mlčenlivosti o mzdě/platu. |
| 1.3.1 | Stanovit nicotnost právního jednání spočívajícího ve sjednání doložky mlčenlivosti, v níž se zaměstnanci a zaměstnankyně zavazují k mlčenlivosti o své mzdě/platu. |
| 1.4 | Zapojení zástupců zaměstnavatelských organizací a odborů do postupu v oblasti snižování GPG. |
| 1.4.1 | Zahrnout relevantní aktéry a zahájit vedení sociálního dialogu s cílem hledání shody a aktivního přístupu k řešení problematiky. Pravidelně projednávat na Radě hospodářské a sociální dohody České republiky(RHSD ČR) způsoby řešení vysokého GPG v ČR (zaměřovat sena nevysvětlený díl GPG, v jehož výši se zrcadlí nerovnosti způsobené nastavením systémů odměňování a nedostatečná transparentnost). |
| 1.5 | Návrh koncepce podpory rovného odměňování žena mužů hospodářských subjektů účastnících se plnění veřejných zakázek nebo koncesí. |
| 1.5.1 | Navrhnout vhodná opatření k zajištění toho, aby hospodářské subjekty při plnění veřejných zakázek nebo koncesí dodržovaly povinnosti týkající se stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci. |
| 1.6 | Snížení rozdílu v odměňování ve státních podnicích a ve vyšších územních samosprávných celcích(na krajských úřadech). |
| 1.6.1 | Státním podnikům, státním fondům, příspěvkovým organizacím a vyšším územním samosprávným celkům(krajským úřadům)bude doporučováno prostřednictvím relevantních resortů, aby prošli analýzou GPG prostřednictvím nástroje Logib včetně navrhnutí konkrétních kroků vedoucích ke snížení GPG. MPSV bude v této záležitosti poskytovat součinnost. |
| 1.7 | Sdílení důkazního břemene. |
| 1.7.1 | V souvislosti se spory o nerovném odměňování žena mužů zvážit úpravu sdílení/přenesení důkazního břemene v občanském soudním řádu, pakliže by nutnost úpravy vyplývala ze znění Směrnice Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti odměňování a mechanismů prosazování. |
| 1.8 | Uplatňování rovného odměňování na úrovni skupin zaměstnavatelů. |
| 1.8.1 | Rozšíření platnosti zásady rovného odměňování u společností, které jsou součástí jedné skupiny vlastněné toutéž osobou nebo ovládané holdingovou společností nebo konglomerátem, na celou skupinu. |
| 1.9 | Snížení míry výskytu diskriminace na základě pohlaví. |
| 1.9.1 | Zvýšit specializaci soudů posílením vzdělávání a odborné přípravy soudců v oblasti diskriminace a antidiskriminačních sporů. |
| 1.10 | Zajistit systémovou podporu a zázemí pro rovné odměňování žen a mužů na MPSV. |
| 1.10.1 | Na MPSV zajistit, aby bylo institucionálně zajištěna podpora rovného odměňování. |
| 1.11 | Posílení role subjektu pro rovné zacházení v oblasti nerovného odměňování
žen a mužů. |
| 1.11.1 | Poskytnout dostatečné prostředky nezbytné pro výkon funkce subjektu pro rovné zacházení (KVOP) s ohledem na dodržování práva na stejnou odměnu žen a mužů za stejnou práci či práci stejné hodnoty. Podpořit koordinaci a spolupráci s dalšími vnitrostátními subjekty pro rovné zacházení. |
| 1.12 | Posílení znalostí rovnosti odměňování a antidiskriminačních témat. |
| 1.12.1 | Nabízet školení na téma rovného odměňování/ transparentnosti v odměňování všem zaměstnavatelům (cílené především na HR) v souvislosti se zákonnými změnami,
školení přiměřeně medializovat. |
| 1.12.2 | Zavést rovné odměňování a relevantní antidiskriminační témata jako součást povinného vzdělávání úředníků/nic státní a veřejné správy, úřadu práce a SÚIP, i v souvislosti se Směrnicí Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím
transparentnosti. |
| 1.12.3 | Podporovat a iniciovat osvětové aktivity za účelem zvýšení informovanosti veřejnosti o právních prostředcích ochrany před mzdovou/ platovou diskriminací. |
| 2. | Kontroly rovného odměňování |
| 2.1 | Podpora Státního úřadu inspekce práce v oblasti kontrolování rovného odměňování. |
| 2.1.1 | Zahrnovat kontroly zaměřené na rovné odměňování(a doložky mlčenlivosti a další konkrétní opatření na podporu transparentnosti v souvislosti s transponováním směrnice na podporu transparentnosti) do ročních plánů kontrol, poskytovat metodickou podporu SÚIP relevantními odbory MPSV a podporovat využívání nástroje Logib při kontrolách, osvědčí-li se při pilotních kontrolách. |
| 2.1.2 | Ustavit odbornou skupinu inspektorů a inspektorek, expertů a expertek, která bude rozpracovávat Metodiku rovného odměňování (zohlednění práce stejné hodnoty, konkretizace kritérií dodržování rovného odměňovaní žen a mužů na straně zaměstnavatelů). Navýšit personální kapacity inspekce práce v oblasti kontrol rovného odměňování. Alokovat více času na kontroly rovného odměňování vzhledem k náročnosti. |
| 2.2 | Prohloubení kvality informací v oblasti rovného odměňování žen a mužů. |
| 2.2.1 | Zvýšit vypovídací hodnotu informací v oblasti kontrol rovného odměňování žen a mužů. Vznik souhrnné zprávy o kontrolování rovného odměňování žen a mužů ve spolupráci s odbornou skupinou bod 2.1.2. |
| 2.3 | Snižovat množství negativních praktik v souvislosti s nerovným odměňováním. |
| 2.3.1 | Sledovat přítomnost a analyzovat doložky mlčenlivosti (závazek mlčenlivosti
zaměstnance či zaměstnankyně o jejich platu/ mzdě) ve smlouvách kontrolovaných osob. |
| 2.4 | Indexace mezd při návratu z MD/RD. |
| 2.4.1 | Podpořit důslednější uplatňování zásady stejné odměny za stejnou práci a práci
stejné hodnoty zejména tak, aby zaměstnavatelé srovnávali výši mezd zaměstnanců/kyň
při návratu z MD/ RD (indexace mezd) s aktuální výší u ostatních zaměstnanců/kyň. |
| 2.5 | Porozumění a identifikace stejné práce a práce stejné hodnoty. |
| 2.5.1 | Vytvořit metodiky posuzování a porovnávání hodnoty práce, stejné práce a práce stejné hodnoty v souladu se ZP a uvedením konkrétních příkladů, kritérií a postupů v oblasti rovného odměňování. |
| 2.6 | Posílení sankčních mechanismů. |
| 2.6.1 | Revidovat sankční mechanismy, které se budou uplatňovat při jakémkoli porušení práv a povinností souvisejících se stejnou odměnou žen a mužů za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty. Cílem „renastavení“ sankčních mechanismů bude podpořit odrazující účinek pro zaměstnavatele, kteří se dopouštějí nezákonného jednání a podněcovat je k proaktivnímu plnění jejich povinností. |
| 3. | Odměňování ve veřejné správě |
| 3.1 | Snížení rozdílů v odměňování ve veřejné správě. |
| 3.1.1 | V návaznosti na předchozí pracovní skupinu na MPSV pokračovat v dané činnosti a zabývat se rovností odměňování ve veřejné správě a dorovnávání rozdílů v odměňování mezi muži a ženami. Cílem bude revidovat systém odměňování ve veřejné správě. |
| 4. | Slaďování pracovního a osobního života |
| 4.1 | Odstranění právních překážek rychlejšího návratu rodičů (zejm. matek) malých dětí na trh práce. |
| 4.1.1 | Prodloužit povinnost zaměstnavatelů držet původní pracovní pozici a pracoviště rodičům na RD do 2 let věku dítěte. |
| 4.2 | Odstranění překážek pro poskytování flexibilních pracovních podmínek pro všechny, především rodiče a pečující. |
| 4.2.1 | Zavedení povinnosti písemné dokumentace žádostí o flexibilní formy práce a písemného rozhodnutí o poskytnutí/ neposkytnutí včetně řádné argumentace. |
| 5. | Osvěta a vzdělávání |
| 5.1 | Posílení znalostí žáků a žákyň ZŠ problematiky nerovností, diskriminace a segregace na trhu práce. |
| 5.1.1 | ÚP zahrnou do přednášek zaměřených na volbu povolání pro ZŠ tématiku nerovností žen a mužů, diskriminace a segregace na pracovním trhu a pracovišti, nerovnosti v odměňování. |
| 6. | Zpracování dat |
| 6.1 | Institucionalizování a centralizování správy dat za účelem zvýšení dostupnosti kvalitních dat pro analýzu GPG a faktorů, kterými je ovlivňován. |
| 6.1.1 | Vláda přijme usnesení o založení odborné mezirezortní platformy expertek a expertů zabývající se dostupností a kvalitou dat pro analýzu GPG. Skupina bude založena a vytvoří strategii práce s daty, kterými disponuje veřejná správa a propojení těchto dat. V souvislosti s návrhem Směrnice Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti odměňování a mechanismů prosazování, článek 8, Podávání zpráv o rozdílech v odměňování žen a mužů, 9, Společné posouzení odměňování, 26, Sledování a zvyšování povědomí, 28, Statistiky. |
| 6.2 | Zvýšení přesnosti výstupů analýzy GPG díky možnosti přesnější identifikace faktorů ovlivňující odměňování jednotlivce v čase i v různých oblastech. |