Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
1.Transparentnost. "Kapitola"
1.Transparentnost.1 "Specifický cíl"
1.Transparentnost.1.1 "Opatření"

Akční plán rovného odměňování žen a mužů 2023-2026

Akční plán rovného odměňování žen a mužů 2023-2026
1.Transparentnost.systémů odměňování
1.1Zvýšit informovanost odborů o výši odměňování žen a mužů/zaměstnankyň a zaměstnanců a zvýšit informovanost na straně samotných zaměstnanců/ zaměstnankyň.
1.1.1Rozšířit znění Zákoníku práce o povinnost zaměstnavatele informovat odborovou organizaci o průměrných mzdách a platech včetně jejich složek rozčleněných dle pohlaví.
1.1.2Rozšířit znění Zákoníku práce o oprávnění zaměstnance/ zaměstnankyně zjistit průměrnou úroveň odměňování zaměstnanců a zaměstnankyň rozdělených podle pohlaví, kteří vykonávají stejnou práci či práci stejné hodnoty. Rozšířit znění zákoníku práce o povinnost zaměstnavatele každoročně informovat zaměstnance o tomto jejich právu.
1.2Zavedení informační povinnosti na straně zaměstnavatele.
1.2.1Zavést zákonnou povinnost zaměstnavatele písemně definovat interní systém odměňování, tj. mzdový předpis, který bude na vyžádání poskytován inspektorátu práce jako vodítko při kontrolách rovného odměňování.
1.2.2Rozšířit informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnanci/zaměstnankyni změnou§ 37 ZP.
1.2.3Rozšířit informační povinnost zaměstnavatele vůči uchazečům/uchazečkám o pracovní místo o základní složku mzdy/platu i odměny z dohody, či o rozsah nabízeného mzdového ohodnocení.
1.3Eliminování praxe sjednávání doložek mlčenlivosti o mzdě/platu.
1.3.1Stanovit nicotnost právního jednání spočívajícího ve sjednání doložky mlčenlivosti, v níž se zaměstnanci a zaměstnankyně zavazují k mlčenlivosti o své mzdě/platu.
1.4Zapojení zástupců zaměstnavatelských organizací a odborů do postupu v oblasti snižování GPG.
1.4.1Zahrnout relevantní aktéry a zahájit vedení sociálního dialogu s cílem hledání shody a aktivního přístupu k řešení problematiky. Pravidelně projednávat na Radě hospodářské a sociální dohody České republiky(RHSD ČR) způsoby řešení vysokého GPG v ČR (zaměřovat sena nevysvětlený díl GPG, v jehož výši se zrcadlí nerovnosti způsobené nastavením systémů odměňování a nedostatečná transparentnost).
1.5Návrh koncepce podpory rovného odměňování žena mužů hospodářských subjektů účastnících se plnění veřejných zakázek nebo koncesí.
1.5.1Navrhnout vhodná opatření k zajištění toho, aby hospodářské subjekty při plnění veřejných zakázek nebo koncesí dodržovaly povinnosti týkající se stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci.
1.6Snížení rozdílu v odměňování ve státních podnicích a ve vyšších územních samosprávných celcích(na krajských úřadech).
1.6.1Státním podnikům, státním fondům, příspěvkovým organizacím a vyšším územním samosprávným celkům(krajským úřadům)bude doporučováno prostřednictvím relevantních resortů, aby prošli analýzou GPG prostřednictvím nástroje Logib včetně navrhnutí konkrétních kroků vedoucích ke snížení GPG. MPSV bude v této záležitosti poskytovat součinnost.
1.7Sdílení důkazního břemene.
1.7.1V souvislosti se spory o nerovném odměňování žena mužů zvážit úpravu sdílení/přenesení důkazního břemene v občanském soudním řádu, pakliže by nutnost úpravy vyplývala ze znění Směrnice Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti odměňování a mechanismů prosazování.
1.8Uplatňování rovného odměňování na úrovni skupin zaměstnavatelů.
1.8.1Rozšíření platnosti zásady rovného odměňování u společností, které jsou součástí jedné skupiny vlastněné toutéž osobou nebo ovládané holdingovou společností nebo konglomerátem, na celou skupinu.
1.9Snížení míry výskytu diskriminace na základě pohlaví.
1.9.1Zvýšit specializaci soudů posílením vzdělávání a odborné přípravy soudců v oblasti diskriminace a antidiskriminačních sporů.
1.10Zajistit systémovou podporu a zázemí pro rovné odměňování žen a mužů na MPSV.
1.10.1Na MPSV zajistit, aby bylo institucionálně zajištěna podpora rovného odměňování.
1.11Posílení role subjektu pro rovné zacházení v oblasti nerovného odměňování
žen a mužů.
1.11.1Poskytnout dostatečné prostředky nezbytné pro výkon funkce subjektu pro rovné zacházení (KVOP) s ohledem na dodržování práva na stejnou odměnu žen a mužů za stejnou práci či práci stejné hodnoty. Podpořit koordinaci a spolupráci s dalšími vnitrostátními subjekty pro rovné zacházení.
1.12Posílení znalostí rovnosti odměňování a antidiskriminačních témat.
1.12.1Nabízet školení na téma rovného odměňování/ transparentnosti v odměňování všem zaměstnavatelům (cílené především na HR) v souvislosti se zákonnými změnami,
školení přiměřeně medializovat.
1.12.2Zavést rovné odměňování a relevantní antidiskriminační témata jako součást povinného vzdělávání úředníků/nic státní a veřejné správy, úřadu práce a SÚIP, i v souvislosti se Směrnicí Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím
transparentnosti.
1.12.3Podporovat a iniciovat osvětové aktivity za účelem zvýšení informovanosti veřejnosti o právních prostředcích ochrany před mzdovou/ platovou diskriminací.
2.Kontroly rovného odměňování
2.1Podpora Státního úřadu inspekce práce v oblasti kontrolování rovného odměňování.
2.1.1Zahrnovat kontroly zaměřené na rovné odměňování(a doložky mlčenlivosti a další konkrétní opatření na podporu transparentnosti v souvislosti s transponováním směrnice na podporu transparentnosti) do ročních plánů kontrol, poskytovat metodickou podporu SÚIP relevantními odbory MPSV a podporovat využívání nástroje Logib při kontrolách, osvědčí-li se při pilotních kontrolách.
2.1.2Ustavit odbornou skupinu inspektorů a inspektorek, expertů a expertek, která bude rozpracovávat Metodiku rovného odměňování (zohlednění práce stejné hodnoty, konkretizace kritérií dodržování rovného odměňovaní žen a mužů na straně zaměstnavatelů). Navýšit personální kapacity inspekce práce v oblasti kontrol rovného odměňování. Alokovat více času na kontroly rovného odměňování vzhledem k náročnosti.
2.2Prohloubení kvality informací v oblasti rovného odměňování žen a mužů.
2.2.1Zvýšit vypovídací hodnotu informací v oblasti kontrol rovného odměňování žen a mužů. Vznik souhrnné zprávy o kontrolování rovného odměňování žen a mužů ve spolupráci s odbornou skupinou bod 2.1.2.
2.3Snižovat množství negativních praktik v souvislosti s nerovným odměňováním.
2.3.1Sledovat přítomnost a analyzovat doložky mlčenlivosti (závazek mlčenlivosti
zaměstnance či zaměstnankyně o jejich platu/ mzdě) ve smlouvách kontrolovaných osob.
2.4Indexace mezd při návratu z MD/RD.
2.4.1Podpořit důslednější uplatňování zásady stejné odměny za stejnou práci a práci
stejné hodnoty zejména tak, aby zaměstnavatelé srovnávali výši mezd zaměstnanců/kyň
při návratu z MD/ RD (indexace mezd) s aktuální výší u ostatních zaměstnanců/kyň.
2.5Porozumění a identifikace stejné práce a práce stejné hodnoty.
2.5.1Vytvořit metodiky posuzování a porovnávání hodnoty práce, stejné práce a práce stejné hodnoty v souladu se ZP a uvedením konkrétních příkladů, kritérií a postupů v oblasti rovného odměňování.
2.6Posílení sankčních mechanismů.
2.6.1Revidovat sankční mechanismy, které se budou uplatňovat při jakémkoli porušení práv a povinností souvisejících se stejnou odměnou žen a mužů za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty. Cílem „renastavení“ sankčních mechanismů bude podpořit odrazující účinek pro zaměstnavatele, kteří se dopouštějí nezákonného jednání a podněcovat je k proaktivnímu plnění jejich povinností.
3.Odměňování ve veřejné správě
3.1Snížení rozdílů v odměňování ve veřejné správě.
3.1.1V návaznosti na předchozí pracovní skupinu na MPSV pokračovat v dané činnosti a zabývat se rovností odměňování ve veřejné správě a dorovnávání rozdílů v odměňování mezi muži a ženami. Cílem bude revidovat systém odměňování ve veřejné správě.
4.Slaďování pracovního a osobního života
4.1Odstranění právních překážek rychlejšího návratu rodičů (zejm. matek) malých dětí na trh práce.
4.1.1Prodloužit povinnost zaměstnavatelů držet původní pracovní pozici a pracoviště rodičům na RD do 2 let věku dítěte.
4.2Odstranění překážek pro poskytování flexibilních pracovních podmínek pro všechny, především rodiče a pečující.
4.2.1Zavedení povinnosti písemné dokumentace žádostí o flexibilní formy práce a písemného rozhodnutí o poskytnutí/ neposkytnutí včetně řádné argumentace.
5.Osvěta a vzdělávání
5.1Posílení znalostí žáků a žákyň ZŠ problematiky nerovností, diskriminace a segregace na trhu práce.
5.1.1ÚP zahrnou do přednášek zaměřených na volbu povolání pro ZŠ tématiku nerovností žen a mužů, diskriminace a segregace na pracovním trhu a pracovišti, nerovnosti v odměňování.
6.Zpracování dat
6.1Institucionalizování a centralizování správy dat za účelem zvýšení dostupnosti kvalitních dat pro analýzu GPG a faktorů, kterými je ovlivňován.
6.1.1Vláda přijme usnesení o založení odborné mezirezortní platformy expertek a expertů zabývající se dostupností a kvalitou dat pro analýzu GPG. Skupina bude založena a vytvoří strategii práce s daty, kterými disponuje veřejná správa a propojení těchto dat. V souvislosti s návrhem Směrnice Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti odměňování a mechanismů prosazování, článek 8, Podávání zpráv o rozdílech v odměňování žen a mužů, 9, Společné posouzení odměňování, 26, Sledování a zvyšování povědomí, 28, Statistiky.
6.2Zvýšení přesnosti výstupů analýzy GPG díky možnosti přesnější identifikace faktorů ovlivňující odměňování jednotlivce v čase i v různých oblastech.