Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Oblast"
A.1 "Doporučení"
A.1.1 "Cíl"

Akční plán k naplnění Záruky pro děti na období 2022-2030

Akční plán k naplnění Záruky pro děti na období 2022-2030
A.PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE, INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A ŠKOLNÍ ČINNOSTI A ZDRAVÉ JÍDLO KAŽDÝ ŠKOLNÍ DEN
A.1Identifikovat a odstraňovat ne/finanční překážky k účasti na předškolním vzdělávání a péči, ve vzdělávání a jiných školních činnostech
A.1.1Identifikovat finanční i nefinanční překážky k účastni na vzdělávání a předškolní péči a na jiných školních činnostech
A.1.2.Podporovatrozšíření kapacit vzdělávacích zařízení a zařízení péče o předškolní děti
A.1.3.Podporovatsociální práci s rodinou s dětmi přímo v dané lokalitě, tj. prostřednictvím cílené sociální práce
A.2Přijímat opatření k omezení předčasného ukončení školní docházky a znovuzapojení takto ohrožených dětí, zejména podporou skrz individuální práci a poradenství a s přihlédnutím k genderovému hledisku
A.2.1.Podporovatspolupráci státní správy a samosprávy s obcemi na tvorbě lokálních koncepcí zaměřených na služby pro rodiny s dětmi (zejména pak v oblasti péče o děti a vzdělávání, a v oblasti práce s ohroženou rodinou)
A.2.2Identifikovat a podporovat nástroje k předcházení předčasných odchodů ze vzdělávání a cílená práce s rodinou a dítětem (tj cílená podpora dítěte a rodiny k úspěšnému přechodu do ZŠ a rovněž ze ZŠ na SŠ)
A.2.3.Získávatodbornou kvalifikaci v průběhu studia
A.3Doporučení: Podpořit učení u dětí s poruchami učení s cílem kompenzovat jejich jazykové, kognitivní a vzdělávací rozdíly a s využitím inkluzivních metod výuky a učení přizpůsobit zařízení, služby a materiály určené pro předškolní vzdělávání a péči a pro vzdělávání tak, aby reagovaly na specifické potřeby dětí (dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí se zdravotním postižením); Dále zajistit dostupnost kvalifikovaných učitelů, pečujících osob a dalších pracovníků, jako jsou psychologové, logopedi, rehabilitační pracovníci, sociální pracovníci nebo pedagogičtí asistenti
A.3.1.Zajišťovatmetodickou podporu a zefektivnit diagnostické postupy v oblasti inkluzivního vzdělávání
A.3.2.Podporovatvzdělávání, praktické dovednosti a edukace v dané oblasti pro všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školství, v předškolní péči aj.
A.3.3.Zaváděta ověřovat prvky multidisciplinarity do podpory procesů vzdělávání a výchovy na školách a školských zařízeních
A.3.4.Zvyšovatosvětu a podporovat dobrou praxi
A.3.5.Podporovatsociální pedagogy a další specializované profese pro potřebné děti.
A.5Zavést opatření na podporu inkluzivního vzdělávání a na zamezení vzniku segregovaných tříd a škol
A.5.1.Zavéststandardy kvality v souvislosti se stanovováním a poskytováním inkluzivních opatření
A.5.2.Podporovatškoly a upravit podmínky jejich činnosti směrem k zvýšení inkluze ve vzdělávání
A.5.3.Snižovatpočet segregovaných škol/tříd a zamezit vzniku dalších
A.6Poskytnout alespoň jedno zdravé jídlo každý školní den
A.6.1.Zmapovatoblast ne/dostupnosti stravování u dětí, s důrazem na děti v nouzi
A.6.2.Zvýšitpočet dětí, které mají zajištěné školní stravování
A.7S cílem zajistit přístup ke vzdělávání online a rovněž zlepšit digitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů a učitelů provést nezbytné investice a zajistit vzdělávací materiály, včetně digitálních nástrojů a odpovídající vybavení nutné pro distanční výuku
A.7.1.Zajistitdostupnost školních potřeb (včetně PC techniky) a dostupnost výuky pro děti v nouzi
A.7.2.Podporovatdigitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů i učitelů
A.8V případě potřeby zajistit dopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol
A.8.1.Zajistitdopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol
A.9Podpořit rovný a inkluzivní přístup ke školním činnostem včetně účasti na školních výletech a sportovních, volnočasových a kulturních činnostech
A.9.1.Zavéstsystematickou přípravu na rodičovství a podporovat rozvoj rodičovských kompetencí
A.9.2.Podporovatrovný a inkluzivní přístup ke školním i volnočasovým činnostem
A.10Vytvořit rámce pro spolupráci vzdělávacích institucí, služeb péče o děti, místních komunit, sociálních a zdravotnických služeb, služeb na ochranu dětí, rodin a dalších subjektů za účelem podpory inkluzivního vzdělávání, poskytování mimoškolní péče a možností zapojení do sportovních, volnočasových a kulturních činností
A.10.1.Posílitintenzivní spolupráci školy, rodiny a dalších aktérů
A.10.2.Podporovatmezioborovou spolupráci
B.ZDRAVOTNÍ PÉČE
B.1Zajistit včasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů včetně těch, které se týkají duševního zdraví, a zajistit přístup k pravidelným lékařským prohlídkám a screeningovým programům, včetně zubních a oftalmologických; zajistit včasnou léčebnou a rehabilitační následnou péči včetně přístupu k lékům, léčbě a podpoře a přístupu k očkovacím programům
B.1.1.Podporovatpropojení sociálního a zdravotního pomezí v péči o děti
B.1.2.Podpořitdostupnost zdravotně-sociálních služeb všem skupinám obyvatel, včetně SVL
B.1.3.Podporovatvčasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů
B.1.4.Podporovatrozvoj adiktologické péče
B.2Poskytovat cílené rehabilitační a léčebně rehabilitační služby dětem se zdravotním postižením
B.2.1.Podporovatsociální služby a léčebnou rehabilitační péči pro děti se zdravotním postižením
B.3Podporovat programy na podporu zdraví a prevenci onemocnění zaměřené na děti v nouzi a jejich rodiny a na odborníky pracující s dětmi
B.3.1.Podporovatprogramy a služby v oblasti prevence a edukace rodin s dětmi
C.ZDRAVÁ VÝŽIVA
C.1Podporovat přístup ke zdravým jídlům i mimo školní dny, a to i prostřednictvím věcné nebo finanční podpory, zejména za výjimečných okolností, jako je uzavření škol
C.1.1.Analyzovatoblast nedostupnosti adekvátního stravování u dětí
C.1.2.Zajistitpřístup ke zdravým jídlům
C.2Zajišťovat, aby nutriční normy v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích odpovídaly zvláštním výživovým požadavkům
C.2.1.Zajistitnaplňování výživových požadavků a nutričních norem v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích v ČR
C.3Omezovat reklamu na potraviny s vysokým obsahem tuku, soli a cukru a omezovat jejich dostupnost v zařízeních předškolního vzdělávání a péče a ve vzdělávacích institucích
C.3.1.Zvýšeníinformovanosti o zdravé výživě u laické i odborné veřejnosti
C.4Poskytovat dětem a rodinám náležité informace o zdravé výživě dětí
C.4.1.Podporaprogramů na zdravé stravování
C.4.1.Podporainformovanosti
D.ODPOVÍDAJÍCÍ BYDLENÍ
D.1Zajišťovat dětem bez domova a jejich rodinám odpovídající ubytování, rychlý přesun z přechodného ubytování do stálého bydlení a poskytování příslušných sociálních a poradenských služeb
D.1.1.Legislativněukotvit sociální a dostupné bydlení
D.2Průběžně posuzovat a revidovat celostátní, regionální a místní politiky bydlení a přijímat opatření zajišťující, že budou náležitě zohledněny zájmy rodin s dětmi v nouzi, včetně řešení energetické chudoby a zamezení riziku bezdomovectví; toto posouzení a revize by měly rovněž zahrnovat politiky v oblasti sociálního bydlení nebo pomoci v oblasti bydlení, příspěvky na bydlení a další zlepšování přístupnosti pro děti se zdravotním postižením
D.2.1.Sledovata vyhodnocovat státem financované programy a projekty zaměřené na podporu sociálního a dostupného bydlení
D.2.2.Posoudita revidovat dávky v oblasti bydlení, aby zohledňovaly zájmy rodin s dětmi v nouzi
D.3Zajišťovat prioritní a včasný přístup k sociálnímu bydlení nebo k pomoci v oblasti bydlení pro děti v nouzi a jejich rodiny
D.3.1.Vymezitsystém pomoci v oblasti dostupného bydlení a hmotné pomoci s důrazem na skupinu ohrožených dětí
D.3.2.Podpořitzavádění inovativních přístupů v oblasti dostupného bydlení.
D.3.3.Systémověplánovat kapacity pobytových sociálních služeb pro děti v nouzi
D.4Při umisťování dětí do ústavní nebo pěstounské péče zohledňovat zájem dítěte, jakož i celkovou situaci a individuální potřeby dítěte; zajišťovat přechod dětí z ústavní péče do kvalitní rodinné péče a podporovat jejich nezávislý život a sociální integraci
D.4.1.Zvýšitdostupnost preventivních a odborných služeb systému péče o ohrožené děti a rodiny
D.4.2.Zakotvitprvek rodiny do všech poskytovaných služeb a intervencí
D.4.3.Snižovatpočet dětí odebíraných z rodin a s snižovat počet dětí v institucionální péči
E.POLITICKÝ PODPŮRNÝ RÁMEC
E.1Koordinovat sociální politiky a politiky v oblasti vzdělávání, zdraví, výživy a bydlení na celostátní, regionální a místní úrovni a integrovaným způsobem zvýšit význam těchto politik pro podporu dětí. Posilovat spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, organizacemi sociální ekonomiky, nevládními organizacemi prosazujícími práva dětí, samotnými dětmi a dalšími zúčastněnými subjekty a jejich zapojení do navrhování, poskytování a sledování politik a kvalitních služeb pro děti
E.1.1.Koordinovata posílit spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, neziskovými organizacemi a dalšími zúčastněnými subjekty
E.1.2.Vytvořeníprostředí přátelského k zapojování dětí do rozhodovacích procesů
E.2Pokračovat v investicích do vzdělávání a do odpovídajících systémů zdravotní a sociální ochrany s cílem účinně řešit potřeby dětí a jejich rodin, zejména těch, které jsou vystaveny sociálnímu vyloučení, a v případě potřeby investice zvyšovat
E.2.1.Podporovatpreventivní a vzdělávací aktivity, s důrazem na jejich udržitelnost a sociální ochranu
E.2.2.Zvýšitpodporu pečujících rodičů prostřednictvím sociálních a zdravotních služeb
E.2.3.Reagovatna vývoj kriminality páchané dětmi a na dětech
E.3Zajistit odpovídající politiky a zdroje, mimo jiné prostřednictvím opatření pro integraci zákonných zástupců dětí a osoby zodpovědných za jejich výchovu na trh práce, pomocí podpůrných opatření a podpory příjmů rodin a domácností, aby dětem v přístupu ke kvalitním službám nebránily finanční překážky
E.3.1.Podporovatflexibilní formy práce a podpora poradenství, rekvalifikace a umístitelnost na trh práce
E.3.2.Zvýšitinformovanost veřejnosti o zaměstnaneckých právech v souvislosti s mateřskou a rodičovskou dovolenou
E.4Zabývat se územním rozměrem sociálního vyloučení s přihlédnutím ke zvláštním potřebám dětí typickým pro městské, venkovské, odlehlé a znevýhodněné oblasti na základě integrovaného a multidisciplinárního přístupu
E.4.1.Analyzovatúzemní rozměr sociálního vyloučení
E.5Přijímat opatření na podporu začleňování a předcházení diskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi a pro boj proti této diskriminaci a stigmatizaci
E.5.1.Předcházetdiskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi
E.6Podporovat strategické investice do kvalitních služeb pro děti, mimo jiné do základní infrastruktury a kvalifikované pracovní síly
E.6.1.Rozvíjetkvalitu služeb péče o děti
E.7Vyhradit odpovídající zdroje a optimálně využívaly vnitrostátní fondy a fondy Unie, zejména Evropský sociální fond plus, Evropský fond pro regionální rozvoj, případně REACT-EU, InvestEU, Nástroj pro oživení a odolnost a Nástroj pro technickou podporu