| Akční plán k naplnění Záruky pro děti na období 2022-2030 |
A. | PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE, INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A ŠKOLNÍ ČINNOSTI A ZDRAVÉ JÍDLO KAŽDÝ ŠKOLNÍ DEN |
A.1 | Identifikovat a odstraňovat ne/finanční překážky k účasti na předškolním vzdělávání a péči, ve vzdělávání a jiných školních činnostech |
A.1.1 | Identifikovat finanční i nefinanční překážky k účastni na vzdělávání a předškolní péči a na jiných školních činnostech |
A.1.2.Podporovat | rozšíření kapacit vzdělávacích zařízení a zařízení péče o předškolní děti |
A.1.3.Podporovat | sociální práci s rodinou s dětmi přímo v dané lokalitě, tj. prostřednictvím cílené sociální práce |
A.2 | Přijímat opatření k omezení předčasného ukončení školní docházky a znovuzapojení takto ohrožených dětí, zejména podporou skrz individuální práci a poradenství a s přihlédnutím k genderovému hledisku |
A.2.1.Podporovat | spolupráci státní správy a samosprávy s obcemi na tvorbě lokálních koncepcí zaměřených na služby pro rodiny s dětmi (zejména pak v oblasti péče o děti a vzdělávání, a v oblasti práce s ohroženou rodinou) |
A.2.2 | Identifikovat a podporovat nástroje k předcházení předčasných odchodů ze vzdělávání a cílená práce s rodinou a dítětem (tj cílená podpora dítěte a rodiny k úspěšnému přechodu do ZŠ a rovněž ze ZŠ na SŠ) |
A.2.3.Získávat | odbornou kvalifikaci v průběhu studia |
A.3 | Doporučení: Podpořit učení u dětí s poruchami učení s cílem kompenzovat jejich jazykové, kognitivní a vzdělávací rozdíly a s využitím inkluzivních metod výuky a učení přizpůsobit zařízení, služby a materiály určené pro předškolní vzdělávání a péči a pro vzdělávání tak, aby reagovaly na specifické potřeby dětí (dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí se zdravotním postižením); Dále zajistit dostupnost kvalifikovaných učitelů, pečujících osob a dalších pracovníků, jako jsou psychologové, logopedi, rehabilitační pracovníci, sociální pracovníci nebo pedagogičtí asistenti |
A.3.1.Zajišťovat | metodickou podporu a zefektivnit diagnostické postupy v oblasti inkluzivního vzdělávání |
A.3.2.Podporovat | vzdělávání, praktické dovednosti a edukace v dané oblasti pro všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školství, v předškolní péči aj. |
A.3.3.Zavádět | a ověřovat prvky multidisciplinarity do podpory procesů vzdělávání a výchovy na školách a školských zařízeních |
A.3.4.Zvyšovat | osvětu a podporovat dobrou praxi |
A.3.5.Podporovat | sociální pedagogy a další specializované profese pro potřebné děti. |
A.5 | Zavést opatření na podporu inkluzivního vzdělávání a na zamezení vzniku segregovaných tříd a škol |
A.5.1.Zavést | standardy kvality v souvislosti se stanovováním a poskytováním inkluzivních opatření |
A.5.2.Podporovat | školy a upravit podmínky jejich činnosti směrem k zvýšení inkluze ve vzdělávání |
A.5.3.Snižovat | počet segregovaných škol/tříd a zamezit vzniku dalších |
A.6 | Poskytnout alespoň jedno zdravé jídlo každý školní den |
A.6.1.Zmapovat | oblast ne/dostupnosti stravování u dětí, s důrazem na děti v nouzi |
A.6.2.Zvýšit | počet dětí, které mají zajištěné školní stravování |
A.7 | S cílem zajistit přístup ke vzdělávání online a rovněž zlepšit digitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů a učitelů provést nezbytné investice a zajistit vzdělávací materiály, včetně digitálních nástrojů a odpovídající vybavení nutné pro distanční výuku |
A.7.1.Zajistit | dostupnost školních potřeb (včetně PC techniky) a dostupnost výuky pro děti v nouzi |
A.7.2.Podporovat | digitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů i učitelů |
A.8 | V případě potřeby zajistit dopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol |
A.8.1.Zajistit | dopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol |
A.9 | Podpořit rovný a inkluzivní přístup ke školním činnostem včetně účasti na školních výletech a sportovních, volnočasových a kulturních činnostech |
A.9.1.Zavést | systematickou přípravu na rodičovství a podporovat rozvoj rodičovských kompetencí |
A.9.2.Podporovat | rovný a inkluzivní přístup ke školním i volnočasovým činnostem |
A.10 | Vytvořit rámce pro spolupráci vzdělávacích institucí, služeb péče o děti, místních komunit, sociálních a zdravotnických služeb, služeb na ochranu dětí, rodin a dalších subjektů za účelem podpory inkluzivního vzdělávání, poskytování mimoškolní péče a možností zapojení do sportovních, volnočasových a kulturních činností |
A.10.1.Posílit | intenzivní spolupráci školy, rodiny a dalších aktérů |
A.10.2.Podporovat | mezioborovou spolupráci |
B. | ZDRAVOTNÍ PÉČE |
B.1 | Zajistit včasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů včetně těch, které se týkají duševního zdraví, a zajistit přístup k pravidelným lékařským prohlídkám a screeningovým programům, včetně zubních a oftalmologických; zajistit včasnou léčebnou a rehabilitační následnou péči včetně přístupu k lékům, léčbě a podpoře a přístupu k očkovacím programům |
B.1.1.Podporovat | propojení sociálního a zdravotního pomezí v péči o děti |
B.1.2.Podpořit | dostupnost zdravotně-sociálních služeb všem skupinám obyvatel, včetně SVL |
B.1.3.Podporovat | včasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů |
B.1.4.Podporovat | rozvoj adiktologické péče |
B.2 | Poskytovat cílené rehabilitační a léčebně rehabilitační služby dětem se zdravotním postižením |
B.2.1.Podporovat | sociální služby a léčebnou rehabilitační péči pro děti se zdravotním postižením |
B.3 | Podporovat programy na podporu zdraví a prevenci onemocnění zaměřené na děti v nouzi a jejich rodiny a na odborníky pracující s dětmi |
B.3.1.Podporovat | programy a služby v oblasti prevence a edukace rodin s dětmi |
C. | ZDRAVÁ VÝŽIVA |
C.1 | Podporovat přístup ke zdravým jídlům i mimo školní dny, a to i prostřednictvím věcné nebo finanční podpory, zejména za výjimečných okolností, jako je uzavření škol |
C.1.1.Analyzovat | oblast nedostupnosti adekvátního stravování u dětí |
C.1.2.Zajistit | přístup ke zdravým jídlům |
C.2 | Zajišťovat, aby nutriční normy v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích odpovídaly zvláštním výživovým požadavkům |
C.2.1.Zajistit | naplňování výživových požadavků a nutričních norem v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích v ČR |
C.3 | Omezovat reklamu na potraviny s vysokým obsahem tuku, soli a cukru a omezovat jejich dostupnost v zařízeních předškolního vzdělávání a péče a ve vzdělávacích institucích |
C.3.1.Zvýšení | informovanosti o zdravé výživě u laické i odborné veřejnosti |
C.4 | Poskytovat dětem a rodinám náležité informace o zdravé výživě dětí |
C.4.1.Podpora | programů na zdravé stravování |
C.4.1.Podpora | informovanosti |
D. | ODPOVÍDAJÍCÍ BYDLENÍ |
D.1 | Zajišťovat dětem bez domova a jejich rodinám odpovídající ubytování, rychlý přesun z přechodného ubytování do stálého bydlení a poskytování příslušných sociálních a poradenských služeb |
D.1.1.Legislativně | ukotvit sociální a dostupné bydlení |
D.2 | Průběžně posuzovat a revidovat celostátní, regionální a místní politiky bydlení a přijímat opatření zajišťující, že budou náležitě zohledněny zájmy rodin s dětmi v nouzi, včetně řešení energetické chudoby a zamezení riziku bezdomovectví; toto posouzení a revize by měly rovněž zahrnovat politiky v oblasti sociálního bydlení nebo pomoci v oblasti bydlení, příspěvky na bydlení a další zlepšování přístupnosti pro děti se zdravotním postižením |
D.2.1.Sledovat | a vyhodnocovat státem financované programy a projekty zaměřené na podporu sociálního a dostupného bydlení |
D.2.2.Posoudit | a revidovat dávky v oblasti bydlení, aby zohledňovaly zájmy rodin s dětmi v nouzi |
D.3 | Zajišťovat prioritní a včasný přístup k sociálnímu bydlení nebo k pomoci v oblasti bydlení pro děti v nouzi a jejich rodiny |
D.3.1.Vymezit | systém pomoci v oblasti dostupného bydlení a hmotné pomoci s důrazem na skupinu ohrožených dětí |
D.3.2.Podpořit | zavádění inovativních přístupů v oblasti dostupného bydlení. |
D.3.3.Systémově | plánovat kapacity pobytových sociálních služeb pro děti v nouzi |
D.4 | Při umisťování dětí do ústavní nebo pěstounské péče zohledňovat zájem dítěte, jakož i celkovou situaci a individuální potřeby dítěte; zajišťovat přechod dětí z ústavní péče do kvalitní rodinné péče a podporovat jejich nezávislý život a sociální integraci |
D.4.1.Zvýšit | dostupnost preventivních a odborných služeb systému péče o ohrožené děti a rodiny |
D.4.2.Zakotvit | prvek rodiny do všech poskytovaných služeb a intervencí |
D.4.3.Snižovat | počet dětí odebíraných z rodin a s snižovat počet dětí v institucionální péči |
E. | POLITICKÝ PODPŮRNÝ RÁMEC |
E.1 | Koordinovat sociální politiky a politiky v oblasti vzdělávání, zdraví, výživy a bydlení na celostátní, regionální a místní úrovni a integrovaným způsobem zvýšit význam těchto politik pro podporu dětí. Posilovat spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, organizacemi sociální ekonomiky, nevládními organizacemi prosazujícími práva dětí, samotnými dětmi a dalšími zúčastněnými subjekty a jejich zapojení do navrhování, poskytování a sledování politik a kvalitních služeb pro děti |
E.1.1.Koordinovat | a posílit spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, neziskovými organizacemi a dalšími zúčastněnými subjekty |
E.1.2.Vytvoření | prostředí přátelského k zapojování dětí do rozhodovacích procesů |
E.2 | Pokračovat v investicích do vzdělávání a do odpovídajících systémů zdravotní a sociální ochrany s cílem účinně řešit potřeby dětí a jejich rodin, zejména těch, které jsou vystaveny sociálnímu vyloučení, a v případě potřeby investice zvyšovat |
E.2.1.Podporovat | preventivní a vzdělávací aktivity, s důrazem na jejich udržitelnost a sociální ochranu |
E.2.2.Zvýšit | podporu pečujících rodičů prostřednictvím sociálních a zdravotních služeb |
E.2.3.Reagovat | na vývoj kriminality páchané dětmi a na dětech |
E.3 | Zajistit odpovídající politiky a zdroje, mimo jiné prostřednictvím opatření pro integraci zákonných zástupců dětí a osoby zodpovědných za jejich výchovu na trh práce, pomocí podpůrných opatření a podpory příjmů rodin a domácností, aby dětem v přístupu ke kvalitním službám nebránily finanční překážky |
E.3.1.Podporovat | flexibilní formy práce a podpora poradenství, rekvalifikace a umístitelnost na trh práce |
E.3.2.Zvýšit | informovanost veřejnosti o zaměstnaneckých právech v souvislosti s mateřskou a rodičovskou dovolenou |
E.4 | Zabývat se územním rozměrem sociálního vyloučení s přihlédnutím ke zvláštním potřebám dětí typickým pro městské, venkovské, odlehlé a znevýhodněné oblasti na základě integrovaného a multidisciplinárního přístupu |
E.4.1.Analyzovat | územní rozměr sociálního vyloučení |
E.5 | Přijímat opatření na podporu začleňování a předcházení diskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi a pro boj proti této diskriminaci a stigmatizaci |
E.5.1.Předcházet | diskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi |
E.6 | Podporovat strategické investice do kvalitních služeb pro děti, mimo jiné do základní infrastruktury a kvalifikované pracovní síly |
E.6.1.Rozvíjet | kvalitu služeb péče o děti |
E.7 | Vyhradit odpovídající zdroje a optimálně využívaly vnitrostátní fondy a fondy Unie, zejména Evropský sociální fond plus, Evropský fond pro regionální rozvoj, případně REACT-EU, InvestEU, Nástroj pro oživení a odolnost a Nástroj pro technickou podporu |