
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky
www stránky
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
Akční plán k naplnění Záruky pro děti na období 2022-2030
A. PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE, INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A ŠKOLNÍ ČINNOSTI A ZDRAVÉ JÍDLO KAŽDÝ ŠKOLNÍ DEN

A.1 Identifikovat a odstraňovat ne/finanční překážky k účasti na předškolním vzdělávání a péči, ve vzdělávání a jiných školních činnostech
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
X.c ohrožené děti

A.2 Přijímat opatření k omezení předčasného ukončení školní docházky a znovuzapojení takto ohrožených dětí, zejména podporou skrz individuální práci a poradenství a s přihlédnutím k genderovému hledisku
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
A.2.1.Podporovat spolupráci státní správy a samosprávy s obcemi na tvorbě lokálních koncepcí zaměřených na služby pro rodiny s dětmi (zejména pak v oblasti péče o děti a vzdělávání, a v oblasti práce s ohroženou rodinou)

A.3 Doporučení: Podpořit učení u dětí s poruchami učení s cílem kompenzovat jejich jazykové, kognitivní a vzdělávací rozdíly a s využitím inkluzivních metod výuky a učení přizpůsobit zařízení, služby a materiály určené pro předškolní vzdělávání a péči a pro vzdělávání tak, aby reagovaly na specifické potřeby dětí (dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí se zdravotním postižením); Dále zajistit dostupnost kvalifikovaných učitelů, pečujících osob a dalších pracovníků, jako jsou psychologové, logopedi, rehabilitační pracovníci, sociální pracovníci nebo pedagogičtí asistenti
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
IX.a sociální poradenství
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
A.3.1.Zajišťovat metodickou podporu a zefektivnit diagnostické postupy v oblasti inkluzivního vzdělávání
A.3.2.Podporovat vzdělávání, praktické dovednosti a edukace v dané oblasti pro všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školství, v předškolní péči aj.

A.5 Zavést opatření na podporu inkluzivního vzdělávání a na zamezení vzniku segregovaných tříd a škol
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VIII.c rovné příležitosti

A.6 Poskytnout alespoň jedno zdravé jídlo každý školní den
Deskriptory:
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVIII.d potravinářství

A.7 S cílem zajistit přístup ke vzdělávání online a rovněž zlepšit digitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů a učitelů provést nezbytné investice a zajistit vzdělávací materiály, včetně digitálních nástrojů a odpovídající vybavení nutné pro distanční výuku
Deskriptory:
V.a širokopásmové připojení
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VI.b základní vzdělávání

A.8 V případě potřeby zajistit dopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita

A.9 Podpořit rovný a inkluzivní přístup ke školním činnostem včetně účasti na školních výletech a sportovních, volnočasových a kulturních činnostech
Deskriptory:
XV.b kulturní památky a umění
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace

A.10 Vytvořit rámce pro spolupráci vzdělávacích institucí, služeb péče o děti, místních komunit, sociálních a zdravotnických služeb, služeb na ochranu dětí, rodin a dalších subjektů za účelem podpory inkluzivního vzdělávání, poskytování mimoškolní péče a možností zapojení do sportovních, volnočasových a kulturních činností
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
IX.c sociální prevence
X.d služby pro rodiny a děti
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
B. ZDRAVOTNÍ PÉČE

B.1 Zajistit včasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů včetně těch, které se týkají duševního zdraví, a zajistit přístup k pravidelným lékařským prohlídkám a screeningovým programům, včetně zubních a oftalmologických; zajistit včasnou léčebnou a rehabilitační následnou péči včetně přístupu k lékům, léčbě a podpoře a přístupu k očkovacím programům
Deskriptory:
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIX.d zdravotní pojištění

B.2 Poskytovat cílené rehabilitační a léčebně rehabilitační služby dětem se zdravotním postižením
Deskriptory:
IX.b sociální péče
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
C. ZDRAVÁ VÝŽIVA

C.1 Podporovat přístup ke zdravým jídlům i mimo školní dny, a to i prostřednictvím věcné nebo finanční podpory, zejména za výjimečných okolností, jako je uzavření škol
Deskriptory:
X.d služby pro rodiny a děti
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVIII.d potravinářství

C.2 Zajišťovat, aby nutriční normy v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích odpovídaly zvláštním výživovým požadavkům
Deskriptory:
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu
XVIII.d potravinářství
D. ODPOVÍDAJÍCÍ BYDLENÍ

D.1 Zajišťovat dětem bez domova a jejich rodinám odpovídající ubytování, rychlý přesun z přechodného ubytování do stálého bydlení a poskytování příslušných sociálních a poradenských služeb
Deskriptory:
X.d služby pro rodiny a děti
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení

D.2 Průběžně posuzovat a revidovat celostátní, regionální a místní politiky bydlení a přijímat opatření zajišťující, že budou náležitě zohledněny zájmy rodin s dětmi v nouzi, včetně řešení energetické chudoby a zamezení riziku bezdomovectví; toto posouzení a revize by měly rovněž zahrnovat politiky v oblasti sociálního bydlení nebo pomoci v oblasti bydlení, příspěvky na bydlení a další zlepšování přístupnosti pro děti se zdravotním postižením
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
IX.a sociální poradenství
XVI.d dostupné bydlení

D.3 Zajišťovat prioritní a včasný přístup k sociálnímu bydlení nebo k pomoci v oblasti bydlení pro děti v nouzi a jejich rodiny
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.f transformace sociálních služeb
XVI.d dostupné bydlení

D.4 Při umisťování dětí do ústavní nebo pěstounské péče zohledňovat zájem dítěte, jakož i celkovou situaci a individuální potřeby dítěte; zajišťovat přechod dětí z ústavní péče do kvalitní rodinné péče a podporovat jejich nezávislý život a sociální integraci
Deskriptory:
IX.b sociální péče
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
E. POLITICKÝ PODPŮRNÝ RÁMEC

E.1 Koordinovat sociální politiky a politiky v oblasti vzdělávání, zdraví, výživy a bydlení na celostátní, regionální a místní úrovni a integrovaným způsobem zvýšit význam těchto politik pro podporu dětí. Posilovat spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, organizacemi sociální ekonomiky, nevládními organizacemi prosazujícími práva dětí, samotnými dětmi a dalšími zúčastněnými subjekty a jejich zapojení do navrhování, poskytování a sledování politik a kvalitních služeb pro děti
Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)

E.2 Pokračovat v investicích do vzdělávání a do odpovídajících systémů zdravotní a sociální ochrany s cílem účinně řešit potřeby dětí a jejich rodin, zejména těch, které jsou vystaveny sociálnímu vyloučení, a v případě potřeby investice zvyšovat
Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
IX.e financování sociálních služeb
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIX.b rozpočtování a makroekonomika

E.3 Zajistit odpovídající politiky a zdroje, mimo jiné prostřednictvím opatření pro integraci zákonných zástupců dětí a osoby zodpovědných za jejich výchovu na trh práce, pomocí podpůrných opatření a podpory příjmů rodin a domácností, aby dětem v přístupu ke kvalitním službám nebránily finanční překážky
Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
X.d služby pro rodiny a děti
XIX.k sociální dávky

E.4 Zabývat se územním rozměrem sociálního vyloučení s přihlédnutím ke zvláštním potřebám dětí typickým pro městské, venkovské, odlehlé a znevýhodněné oblasti na základě integrovaného a multidisciplinárního přístupu
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)

E.5 Přijímat opatření na podporu začleňování a předcházení diskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi a pro boj proti této diskriminaci a stigmatizaci
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
XX.h lidská práva

E.6 Podporovat strategické investice do kvalitních služeb pro děti, mimo jiné do základní infrastruktury a kvalifikované pracovní síly
Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě

E.7 Vyhradit odpovídající zdroje a optimálně využívaly vnitrostátní fondy a fondy Unie, zejména Evropský sociální fond plus, Evropský fond pro regionální rozvoj, případně REACT-EU, InvestEU, Nástroj pro oživení a odolnost a Nástroj pro technickou podporu
Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XX.i Evropská unie