Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Oblast"
A.1 "Doporučení"
A.1.1 "Cíl"

Akční plán k naplnění Záruky pro děti na období 2022-2030

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

A. PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A PÉČE, INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ A ŠKOLNÍ ČINNOSTI A ZDRAVÉ JÍDLO KAŽDÝ ŠKOLNÍ DEN

A.1 Identifikovat a odstraňovat ne/finanční překážky k účasti na předškolním vzdělávání a péči, ve vzdělávání a jiných školních činnostech

A.1.1 Identifikovat finanční i nefinanční překážky k účastni na vzdělávání a předškolní péči a na jiných školních činnostech
A.1.2.Podporovat rozšíření kapacit vzdělávacích zařízení a zařízení péče o předškolní děti
A.1.3.Podporovat sociální práci s rodinou s dětmi přímo v dané lokalitě, tj. prostřednictvím cílené sociální práce

A.2 Přijímat opatření k omezení předčasného ukončení školní docházky a znovuzapojení takto ohrožených dětí, zejména podporou skrz individuální práci a poradenství a s přihlédnutím k genderovému hledisku

A.2.1.Podporovat spolupráci státní správy a samosprávy s obcemi na tvorbě lokálních koncepcí zaměřených na služby pro rodiny s dětmi (zejména pak v oblasti péče o děti a vzdělávání, a v oblasti práce s ohroženou rodinou)
A.2.2 Identifikovat a podporovat nástroje k předcházení předčasných odchodů ze vzdělávání a cílená práce s rodinou a dítětem (tj cílená podpora dítěte a rodiny k úspěšnému přechodu do ZŠ a rovněž ze ZŠ na SŠ)
A.2.3.Získávat odbornou kvalifikaci v průběhu studia

A.3 Doporučení: Podpořit učení u dětí s poruchami učení s cílem kompenzovat jejich jazykové, kognitivní a vzdělávací rozdíly a s využitím inkluzivních metod výuky a učení přizpůsobit zařízení, služby a materiály určené pro předškolní vzdělávání a péči a pro vzdělávání tak, aby reagovaly na specifické potřeby dětí (dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí se zdravotním postižením); Dále zajistit dostupnost kvalifikovaných učitelů, pečujících osob a dalších pracovníků, jako jsou psychologové, logopedi, rehabilitační pracovníci, sociální pracovníci nebo pedagogičtí asistenti

A.3.1.Zajišťovat metodickou podporu a zefektivnit diagnostické postupy v oblasti inkluzivního vzdělávání
A.3.2.Podporovat vzdělávání, praktické dovednosti a edukace v dané oblasti pro všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školství, v předškolní péči aj.
A.3.3.Zavádět a ověřovat prvky multidisciplinarity do podpory procesů vzdělávání a výchovy na školách a školských zařízeních
A.3.4.Zvyšovat osvětu a podporovat dobrou praxi
A.3.5.Podporovat sociální pedagogy a další specializované profese pro potřebné děti.

A.5 Zavést opatření na podporu inkluzivního vzdělávání a na zamezení vzniku segregovaných tříd a škol

A.5.1.Zavést standardy kvality v souvislosti se stanovováním a poskytováním inkluzivních opatření
A.5.2.Podporovat školy a upravit podmínky jejich činnosti směrem k zvýšení inkluze ve vzdělávání
A.5.3.Snižovat počet segregovaných škol/tříd a zamezit vzniku dalších

A.6 Poskytnout alespoň jedno zdravé jídlo každý školní den

A.6.1.Zmapovat oblast ne/dostupnosti stravování u dětí, s důrazem na děti v nouzi
A.6.2.Zvýšit počet dětí, které mají zajištěné školní stravování

A.7 S cílem zajistit přístup ke vzdělávání online a rovněž zlepšit digitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů a učitelů provést nezbytné investice a zajistit vzdělávací materiály, včetně digitálních nástrojů a odpovídající vybavení nutné pro distanční výuku

A.7.1.Zajistit dostupnost školních potřeb (včetně PC techniky) a dostupnost výuky pro děti v nouzi
A.7.2.Podporovat digitální dovednosti dětí v nouzi, jejich rodičů i učitelů

A.8 V případě potřeby zajistit dopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol

A.8.1.Zajistit dopravu do zařízení pro předškolní vzdělávání a péči a do škol

A.9 Podpořit rovný a inkluzivní přístup ke školním činnostem včetně účasti na školních výletech a sportovních, volnočasových a kulturních činnostech

A.9.1.Zavést systematickou přípravu na rodičovství a podporovat rozvoj rodičovských kompetencí
A.9.2.Podporovat rovný a inkluzivní přístup ke školním i volnočasovým činnostem

A.10 Vytvořit rámce pro spolupráci vzdělávacích institucí, služeb péče o děti, místních komunit, sociálních a zdravotnických služeb, služeb na ochranu dětí, rodin a dalších subjektů za účelem podpory inkluzivního vzdělávání, poskytování mimoškolní péče a možností zapojení do sportovních, volnočasových a kulturních činností

A.10.1.Posílit intenzivní spolupráci školy, rodiny a dalších aktérů
A.10.2.Podporovat mezioborovou spolupráci

B. ZDRAVOTNÍ PÉČE

B.1 Zajistit včasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů včetně těch, které se týkají duševního zdraví, a zajistit přístup k pravidelným lékařským prohlídkám a screeningovým programům, včetně zubních a oftalmologických; zajistit včasnou léčebnou a rehabilitační následnou péči včetně přístupu k lékům, léčbě a podpoře a přístupu k očkovacím programům

B.1.1.Podporovat propojení sociálního a zdravotního pomezí v péči o děti
B.1.2.Podpořit dostupnost zdravotně-sociálních služeb všem skupinám obyvatel, včetně SVL
B.1.3.Podporovat včasné odhalení a léčbu nemocí a vývojových problémů
B.1.4.Podporovat rozvoj adiktologické péče

B.2 Poskytovat cílené rehabilitační a léčebně rehabilitační služby dětem se zdravotním postižením

B.2.1.Podporovat sociální služby a léčebnou rehabilitační péči pro děti se zdravotním postižením

B.3 Podporovat programy na podporu zdraví a prevenci onemocnění zaměřené na děti v nouzi a jejich rodiny a na odborníky pracující s dětmi

B.3.1.Podporovat programy a služby v oblasti prevence a edukace rodin s dětmi

C. ZDRAVÁ VÝŽIVA

C.1 Podporovat přístup ke zdravým jídlům i mimo školní dny, a to i prostřednictvím věcné nebo finanční podpory, zejména za výjimečných okolností, jako je uzavření škol

C.1.1.Analyzovat oblast nedostupnosti adekvátního stravování u dětí
C.1.2.Zajistit přístup ke zdravým jídlům

C.2 Zajišťovat, aby nutriční normy v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích odpovídaly zvláštním výživovým požadavkům

C.2.1.Zajistit naplňování výživových požadavků a nutričních norem v zařízeních pro předškolní vzdělávání a péči a ve vzdělávacích institucích v ČR

C.3 Omezovat reklamu na potraviny s vysokým obsahem tuku, soli a cukru a omezovat jejich dostupnost v zařízeních předškolního vzdělávání a péče a ve vzdělávacích institucích

C.3.1.Zvýšení informovanosti o zdravé výživě u laické i odborné veřejnosti

C.4 Poskytovat dětem a rodinám náležité informace o zdravé výživě dětí

C.4.1.Podpora programů na zdravé stravování
C.4.1.Podpora informovanosti

D. ODPOVÍDAJÍCÍ BYDLENÍ

D.1 Zajišťovat dětem bez domova a jejich rodinám odpovídající ubytování, rychlý přesun z přechodného ubytování do stálého bydlení a poskytování příslušných sociálních a poradenských služeb

D.1.1.Legislativně ukotvit sociální a dostupné bydlení

D.2 Průběžně posuzovat a revidovat celostátní, regionální a místní politiky bydlení a přijímat opatření zajišťující, že budou náležitě zohledněny zájmy rodin s dětmi v nouzi, včetně řešení energetické chudoby a zamezení riziku bezdomovectví; toto posouzení a revize by měly rovněž zahrnovat politiky v oblasti sociálního bydlení nebo pomoci v oblasti bydlení, příspěvky na bydlení a další zlepšování přístupnosti pro děti se zdravotním postižením

D.2.1.Sledovat a vyhodnocovat státem financované programy a projekty zaměřené na podporu sociálního a dostupného bydlení
D.2.2.Posoudit a revidovat dávky v oblasti bydlení, aby zohledňovaly zájmy rodin s dětmi v nouzi

D.3 Zajišťovat prioritní a včasný přístup k sociálnímu bydlení nebo k pomoci v oblasti bydlení pro děti v nouzi a jejich rodiny

D.3.1.Vymezit systém pomoci v oblasti dostupného bydlení a hmotné pomoci s důrazem na skupinu ohrožených dětí
D.3.2.Podpořit zavádění inovativních přístupů v oblasti dostupného bydlení.
D.3.3.Systémově plánovat kapacity pobytových sociálních služeb pro děti v nouzi

D.4 Při umisťování dětí do ústavní nebo pěstounské péče zohledňovat zájem dítěte, jakož i celkovou situaci a individuální potřeby dítěte; zajišťovat přechod dětí z ústavní péče do kvalitní rodinné péče a podporovat jejich nezávislý život a sociální integraci

D.4.1.Zvýšit dostupnost preventivních a odborných služeb systému péče o ohrožené děti a rodiny
D.4.2.Zakotvit prvek rodiny do všech poskytovaných služeb a intervencí
D.4.3.Snižovat počet dětí odebíraných z rodin a s snižovat počet dětí v institucionální péči

E. POLITICKÝ PODPŮRNÝ RÁMEC

E.1 Koordinovat sociální politiky a politiky v oblasti vzdělávání, zdraví, výživy a bydlení na celostátní, regionální a místní úrovni a integrovaným způsobem zvýšit význam těchto politik pro podporu dětí. Posilovat spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, organizacemi sociální ekonomiky, nevládními organizacemi prosazujícími práva dětí, samotnými dětmi a dalšími zúčastněnými subjekty a jejich zapojení do navrhování, poskytování a sledování politik a kvalitních služeb pro děti

E.1.1.Koordinovat a posílit spolupráci s celostátními, regionálními a místními orgány, neziskovými organizacemi a dalšími zúčastněnými subjekty
E.1.2.Vytvoření prostředí přátelského k zapojování dětí do rozhodovacích procesů

E.2 Pokračovat v investicích do vzdělávání a do odpovídajících systémů zdravotní a sociální ochrany s cílem účinně řešit potřeby dětí a jejich rodin, zejména těch, které jsou vystaveny sociálnímu vyloučení, a v případě potřeby investice zvyšovat

E.2.1.Podporovat preventivní a vzdělávací aktivity, s důrazem na jejich udržitelnost a sociální ochranu
E.2.2.Zvýšit podporu pečujících rodičů prostřednictvím sociálních a zdravotních služeb
E.2.3.Reagovat na vývoj kriminality páchané dětmi a na dětech

E.3 Zajistit odpovídající politiky a zdroje, mimo jiné prostřednictvím opatření pro integraci zákonných zástupců dětí a osoby zodpovědných za jejich výchovu na trh práce, pomocí podpůrných opatření a podpory příjmů rodin a domácností, aby dětem v přístupu ke kvalitním službám nebránily finanční překážky

E.3.1.Podporovat flexibilní formy práce a podpora poradenství, rekvalifikace a umístitelnost na trh práce
E.3.2.Zvýšit informovanost veřejnosti o zaměstnaneckých právech v souvislosti s mateřskou a rodičovskou dovolenou

E.4 Zabývat se územním rozměrem sociálního vyloučení s přihlédnutím ke zvláštním potřebám dětí typickým pro městské, venkovské, odlehlé a znevýhodněné oblasti na základě integrovaného a multidisciplinárního přístupu

E.4.1.Analyzovat územní rozměr sociálního vyloučení

E.5 Přijímat opatření na podporu začleňování a předcházení diskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi a pro boj proti této diskriminaci a stigmatizaci

E.5.1.Předcházet diskriminaci a stigmatizaci dětí v nouzi

E.6 Podporovat strategické investice do kvalitních služeb pro děti, mimo jiné do základní infrastruktury a kvalifikované pracovní síly

E.6.1.Rozvíjet kvalitu služeb péče o děti

E.7 Vyhradit odpovídající zdroje a optimálně využívaly vnitrostátní fondy a fondy Unie, zejména Evropský sociální fond plus, Evropský fond pro regionální rozvoj, případně REACT-EU, InvestEU, Nástroj pro oživení a odolnost a Nástroj pro technickou podporu