Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
2.1. "Oblast"
2.1.1 "Cíl"
2.1.1.1 "Opatření"

Akční plán 2024-2026 Strategie sociálního začleňování 2021-2030

Akční plán 2024-2026 Strategie sociálního začleňování 2021-2030
2.1.Podpora rovných příležitostí
2.1.aPodpora rovného přístupu osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených a osob s různým typem znevýhodnění k veřejným službám.
1Zajištění vzdělávacích aktivit, podporující osvětu o dopadech nerovného přístupu a stereotypizaci osob sociálně vyloučených na zaměstnanost a další související oblasti
2Podpora vzdělávacích aktivit zaměstnanců ÚP ČR (kteří realizují zprostředkování volných pracovních míst a nabídky rekvalifikací) a zaměstnavatelů v oblasti podpory genderové rovnosti v kontextu života v sociálním vyloučení, možností sociální práce na ÚP ČR a možností podnikové sociální práce.
2.2.Podpora sociálního začleňování na místní a regionální úrovni
2.2.aVytvořit funkční systémy sociálního začleňování na lokálních a regionálních úrovních v územích s největší koncentrací sociálně vyloučených lokalit a sociálním vyloučením ohrožených osob.
1Podpora krajů a obcí v rozvoji sociálního začleňování prostřednictvím rozvoje a inovace metodického vedení a realizace regionálních a národních platforem pro sdílení praxí a informací s důrazem na aspekt „peer to peer“.
2Implementovat a rozvíjet Metodiku koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení 2021+.
2.3.Posilování sociální soudržnosti
2.3.aProstřednictvím koncepčního přístupu k sociálnímu vyloučení účinně snižovat rizika, která pro společenskou soudržnost představuje sociální vyloučení, a to na celostátní i lokální a regionální úrovni. Prostřednictvím vertikální a horizontální koordinace zastřešit prevenci a řešení sociálního vyloučení.
1Systematické sledování vývoje sociálně vyloučených lokalit, jevů a procesů sociálního vyloučení na úrovni obcí, dopadů a efektivity lokálních a regionálních politik.
2.3.bPosílit participaci osob sociálně vyloučených či sociálním vyloučením ohrožených na rozhodování o řešení sociálního vyloučení.
1Realizace aktivit vedoucích k podpoře zapojení obyvatel SVL do rozhodovacích procesů a veřejných akcí obce.
2Identifikace bariér bránících v zapojení obyvatel SVL do rozhodovacích procesů a veřejných akcí a jejich snižování prostřednictvím realizace osvětových a vzdělávacích aktivit.
2.4.Mainstreaming sociálního začleňování
2.4.aVyužívat evidence based přístupu při tvorbě politik a posilovat informovanost o problematice sociálního vyloučení.
1Zvýšení informovanosti státu a samospráv o problematice a dopadech sociálního vyloučení.
2Rozvoj evidence based přístupů při tvorbě politik prostřednictvím vyhodnocování v praxi pilotovaných nástrojů v oblasti sociálního začleňování.
3Pravidelné mapování počtů a struktury osob v bytové nouzi, které spadají do koncepčních kategorií typologie ETHOS, podle jednotné metodiky umožňující komparaci a sledování trendů v čase.
4Monitoring počtu lokalit rezidenční segregace identifikovaných prostřednictvím mapové a datové aplikace „Lokality sociálního vyloučení a segregace“.
2.4.bZvýšit kvalitu a koherenci veřejných politik a tím zvýšit jejich vliv na oslabování procesů sociálního vyloučení a omezování územní koncentrace sociálního vyloučení.
1Podpora obsahové soudržnosti a vzájemné provázanosti veřejných politik prostřednictvím zajištění dostupnosti dat a odborných poznatků.
3.Sociální práce jako základní nástroj sociálního začleňování
3.aRozvíjet a profesionalizovat sociální práci.
1Příprava a předložení návrhu profesního zákona vládě, a jeho případná implementace do praxe.
2Získání nástroje pro získávání dat z terénu s cílem posílení preventivní role sociální práce.
3Propagace a zvyšování povědomí veřejnosti o sociální práci.
4Rozvoj vzdělávání v komunitní práci.
5Ověření softwaru pro responzivní evaluaci a plánování komunitní práce EVKA.
3.bVytvořit předpoklady pro koordinaci podpory v území.
1Vytvoření systému meziresortní spolupráce jednotlivých aktérů sociální práce.
2Metodické řízení krajských metodiků sociální práce.
3.cPosílit nástroje pro poskytování podpory v přirozeném prostředí osob.
1Podpoření výkonu sociální práce v přirozeném prostředí klientů.
2Aktualizace standardizovaného záznamu sociálního pracovníka a pravidelné metodické usměrňování sociálních pracovníků při využívání tohoto záznamu.
3.dProstřednictvím komunitní práce a participace obyvatel území s koncentrací sociálního vyloučení umožnit sociální změnu a vyrovnání disproporcí mezi potřebami lidí a zdroji.
1Vymezení spolupráce MPSV, MK, Sdružení knihoven – SDRUK a Svazu knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) zahrnující rozvoj komunitních aktivit knihoven a jejich zapojení do komunitní práce s obyvateli.
2Pilotování metody komunitní práce s obyvateli SVL.
3Akreditovaný kurz komunitní práce pro komunitní pracovníky/pracovnice v SVL.
4Vytvoření a veřejné publikování odborných textů, pracovních manuálů a konferenčních příspěvků k tématu komunitní práce a participativní sociální práce.
5Podpora komunitní práce na celonárodní i regionální úrovni a zapojení všech relevantních aktérů (realizátorů i aktérů komunitní práce).
4.1.Prevence zadlužování a pomoci s problémem předlužení
4.1.aSnižovat riziko sociálního vyloučení v důsledku předluženosti jednotlivců a domácností i osob výrazně ohrožených sociálním vyloučením.
1Pilotování nástroje pro prevenci energetické chudoby.
2Monitorování sítě poskytovatelů proti-dluhového poradenství.
3Prosazování tříletého oddlužení pro všechny.
4Vyhlášení výzvy umožňující realizaci projektů v praxi ověřujících bariéry a zjednodušení procesu zřízení chráněného účtu.
4.1.bZlevnit a zefektivnit proces exekučního vymáhání a výrazně potírat protiprávní praktiky.
1Revize systému srážek do oddlužení a dávek pro zvýšení motivace na trh práce.
2Jednotný rejstřík všech daňových exekucí.
3Meziresortní jednání o možnostech přípravy Jednotného rejstříku všech správních exekucí včetně určení resortu, který bude mít rejstřík ve své gesci.
4Jednotná evidence všech exekucí.
4.2.Zaměstnání a jeho udržení
4.2.aVytvářet podmínky pro vstup a udržení se na trhu práce pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
1Monitoring počtu osob, které se účastnily individuálního poradenství na IPS ÚP ČR z důvodů nedokončeného vzdělání (ZŠ, SŠ).
2Realizace seminářů prostřednictvím IPS ÚP ČR za účelem popsání kariérního růstu a situace v níž jedinec selhal ve vzdělávacím procesu pro žáky druhého pololetí osmých a prvního pololetí devátých ročníků ZŠ a posledních ročníků SŠ.
3Informační systém rezortu MPSV vhodný k ucelenému sledování, vytváření přehledů a analýz dat z dílčích IS MPSV (charakteristiky sociálního vyloučení, dlouhodobé nezaměstnanosti atp.).
4Implementace nových nástrojů APZ cílených na osoby sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené (např. tréninkové pracovní místo).
5Revize dalšího vzdělávání pracovníků ÚP ČR, kteří pracují s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (např. pravidelná realizace „případových setkání“ za účelem sdílení dobré praxe a zkušeností).
6Oslovení vybraných členských zemí EU za účelem zpřehlednění jejich nástrojů k řešení problematiky nezaměstnanosti.
7Analýza překážek ke vstupu na volný trh práce u osob se záznamem v Rejstříku trestů a u osob zatížených exekucemi. Předmětem analýzy budou všechny právní předpisy, které stanovují povinnost bezúhonnosti.
8Revize nástrojů APZ (VPP a SÚPM) podporující prostupné zaměstnávání a začlenění osob s různým typem znevýhodnění (osoby se zdravotním postižením, osoby se sociálním znevýhodněním, migranti, menšiny, lidé ve věkové kategorii 50+) a obtížně umístitelných na trh práce.
4.2.bVytvářet příznivé prostředí pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
1Implementace Zákona o sociálním podniku a o změně souvisejících zákonů.
2Strategický dokument k Zákonu o sociálním podniku za účelem sladění právních předpisů, dotačních titulů a dalších nástrojů k maximalizaci podpory sociálního podnikání.
3Realizace kampaně propagující sociální podnikání za účelem zvýšení společenského povědomí o tomto druhu podnikání a jeho společenských přínosech a uvědomění o podpoře registrovaných sociálních podniků skrze nákup zboží a služeb od těchto subjektů.
4Akreditovat nové rekvalifikační programy tak, aby byly akreditovány bez nadbytečných vstupních požadavků na účastníky rekvalifikace (včetně požadavku na ZŠ vzdělání) v případech, kde to není opodstatněné povahou pracovní činnosti.
5Zajištění implementace a rozvoje společensky odpovědného, resp. strategického zadávání veřejných zakázek ve vztahu k cílům v oblasti sociálního začleňování.
4.2.cZavedení individuálního a komplexního přístupu služeb zaměstnanosti k osobám s více znevýhodněními na trhu práce. Rozvíjet možnosti sociálního podnikání.
1Vytvořit systém interního vzdělávání zaměstnanců ÚP ČR s ohledem na charakteristiku poskytování poradenských služeb a v závislosti na požadované odbornosti jednotlivých pozic poradců (např. poradce pro volbu povolání, poradce pro volbu rekvalifikace, poradce pro OZP).
2Zavést pravidelné proškolování všech pracovníků ÚP ČR v přímé práci s klienty v individuální práci s klienty na ÚP ČR (v stanoveném rozsahu 24 hodin ročně).
3Zvyšování počtu osob vracejících se do vzdělávacího systému prostřednictvím činnosti Informačních a poradenských středisek Úřadu práce ČR (IPS).
4Vznik metodiky spolupráce subjektů spolupracujících s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (ÚP ČR, Úřady samospráv, NNO, sociální podniky).
4.3.Sociální služby
4.3.aVytvořit udržitelný a předvídatelný systém víceletého financování sociálních služeb.
1Změna způsobu financování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
4.3.bVytvořit podmínky pro zajištění kvalitních a účelných sociálních služeb odpovídajících zjištěným potřebám.
1Návrh nástroje pro vytvoření přehledu sociálních služeb poskytovaných na území ČR, včetně specifikace reálných okruhů osob, kterým jsou tyto služby poskytovány.
2Revize pojetí kvality sociálních služeb v novele zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů založena na novelizaci prováděcího předpisu zákona za účelem zvýšení důrazu na ochranu práv osob, kterým jsou poskytovány sociální služby.
4.3.cVytvořit podmínky pro zajištění dostatečně rozvinutého systému sociálních služeb pro potřeby osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených, reagujícího na jejich individuální potřeby v kontextu společenské zakázky.
1Návrh způsobu zohlednění zatížení obcí a krajů sociálním vyloučením v systému financování sociálních služeb za účelem zajištění udržitelnosti a dostatečných kapacit sociálních služeb.
2Vytvoření platformy pro jednání ORP, krajů a poskytovatelů sociálních služeb za účelem zhodnocení a analýzy naplňování potřeb obyvatel v oblasti poskytování sociálních služeb.
4.3.dVytvořit podmínky pro zvýšení flexibility poskytování podpory prostřednictvím sociálních služeb. Dále podporovat transformaci pobytových sociálních služeb.
1Analýza regulatorní a administrativní zátěže, včetně parametru času a nákladů, za účelem vymezení omezující regulace a následného snížení administrativní zátěže a její zohlednění v návrhu novely zákona o sociálních službách.
2Vytvoření návrhu řešení problematiky poskytování sociálních služeb, které se nachází na pomezí se službami zdravotními (např. statut meziresortního orgánu).
4.3.eVytvořit podmínky pro snižování prahů pobytových a ambulantních služeb pro osoby v extrémním sociálním vyloučení v případech, kdy podmínky vymezující působnost sociálních služeb, spoluúčast klientů i přístup (pravidla) poskytovatelů omezují či znemožňují řešení nepříznivé sociální situace, resp. přístup cílové skupiny ke službám.
1Legislativní ukotvení tzv. mokrých domů v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
2Rozvoj sociálních služeb charakteru „mokrý dům“, které poskytují služby osobám bez domova, které aktuálně nezvládnou/nemohou abstinovat a potřebují střechu nad hlavou a péči, kterou by jinak pro svou závislost nezískali; služba nezakazuje konzumaci alkoholu, se závislostí pracuje zejm. ve smyslu harm reduction),
3Rozvoj spolupráce sociálních služeb s poskytovateli adiktologické péče.
4.4.Podpora rodiny
4.4.1.aZajistit dostupné, provázané a kvalitní služby pro rodiny, děti a mládež
1Zpracovat vyhodnocení dostupnosti služeb zaměřených na primární prevenci a legislativních i nelegislativních překážek, které této dostupnosti brání.
2Navrhnout legislativní zakotvení podmínek pro zajištění financování potřebné kapacity nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi a jeho stabilizace. Zajištění stabilního financování sociálních služeb pro děti a rodiny ohrožené sociálním vyloučením, včetně cílené podpory inovativních metod práce a služeb.
4.4.1.bPosílit ekonomickou stabilitu rodin a jejich samostatnost s důrazem na svobodu volby rodinné strategie, zejména v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života.
1Vyhlašování výzev a realizace projektů, jejichž prostřednictvím jsou podporovány flexibilní formy práce a dalších opatření v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života.
2Podporovat dětské skupiny, podpora dosavadních a vznik nových dětských skupin.
3Podporovat školní stravování dětí a zlepšit informovanost o těchto programech pro děti z rodin v nouzi mezi potřebnými rodiči.
4Průběžně podporovat zapojení většího počtu dětí ze SVL do předškolního vzdělávání.
4.4.2.aOptimalizovat systém péče o ohrožené děti tak, aby zajistil důslednou ochranu práv dětí garantovaných Úmluvou o právech dítěte a naplnění jejich potřeb.
1Navrhnout podobu monitorovacího nástroje kvality ochrany práv dítěte.
2Sdílení příkladů dobré praxe s využitím již ověřených a úspěšných projektů a přenos dobré praxe na další území.
3Přijetí zákona o podpoře rodin a péči o ohrožené děti, který zajistí adekvátní financování pro podpůrné služby pro rodiny zaměřené na sociální začlenění rodin a prevenci ohrožení dítěte.
4.4.2.bPodporovat profesní rozvoj pracovníků působících v systému péče o ohrožené děti.
1Podpora vzdělávání pracovníků OSPOD v oblasti práce s romskou komunitou (specifika práce s rodinami dlouhodobě sociálně vyloučenými, specifika náhradní rodinné péče vč. příbuzenské pěstounské péče a s rodinami v akutní krizi a s traumatizovanými rodinami).
2Navrhnout metodický materiál k vytvoření nástrojů k rozvoji znalostí a dovedností pro poskytování podpory respektující práva dětí a jejich rodin a jejich potřeby.
4.4.2.cPodpora rodičovských kompetencí a dětí od narození do 3 let
1Podpora sociálních služeb a programů zaměřujících se na rodičovské kompetence (domácí návštěvy, komunitní centra, peer-to-peer skupiny).
2Navrhnout metodickou podporu sociálních pracovníků pro práci s dětmi 0-3 roky s cílem posílení kompetencí rodičů.
3Realizace osvětových opatření s cílem zvýšit počet dětí v MŠ v SVL.
4.5.Přístup ke vzdělání
4.5.aCestou vzdělání omezovat ohrožení chudobou.
1Existence dostupných informací a postupů pro osoby, které opustily vzdělávací dráhu nebo jsou ohroženy předčasným odchodem ze vzdělávání o možnostech získání nebo doplnění kvalifikace v rámci Národní soustavy kvalifikací.
2Monitorování předčasných odchodů ze vzdělávání a vytvoření funkčního systému prevence, intervenčních a kompenzačních opatření zahrnujících odpovídající reakci zaměřenou na skupiny se zvýšeným rizikem předčasného odchodu ze vzdělávání.
3Vymezení pozice sociálního pedagoga nebo školního sociálního pracovníka včetně specifikace náplně práce.
4.5.bZajistit komplexní, mezioborovou včasnou péči o děti do tří let věku z rodin vyloučených či vyloučením ohrožených a nepodnětných, podpora předškolního vzdělávání, výchovy a péče.
1Aktivní spolupráce zástupců MŠMT, MPSV a MZ s kraji a obcemi za účelem tvorby a aktualizace lokálních koncepcí tak, aby bylo možné postupně zajistit dostatek kapacit i služeb pro kvalitní zajištění včasné péče v lokalitách se SVL.
2Podpořit zavedení a následné dostatečné kapacity vhodných služeb poskytujících pomoc v domácnosti rodiny s péčí o děti, včetně dětí s hendikepy, zároveň budou schopni podpořit rodičovské kompetence, pomoci v krizových situacích (onemocnění/hospitalizace rodiče) apod.
3Podpora docházky dětí do mateřských škol v SVL.
4Posílit metodickou práci se zřizovateli mateřských a základních škol v oblasti regulace spádovosti.
5Nabídka vzdělávání v tématu podpory výchovy a vzdělávání dětí do tří let věku z rodin s nízkým socioekonomickým statusem a nízkou úrovní rozvoje rodičovských kompetencí a mezioborové spolupráce v podpoře těchto dětí pro pedagogické pracovníky/pracovnice MŠ.
6Pokračování motivačních nástrojů pro zvýšení zájmu rodičů ze SVL o zapojení jejich dětí do předškolního vzdělávání v nižších ročnících.
4.5.cZajistit kvalitnější, dlouhodobou metodickou podporu škol i jednotlivých pedagogických pracovníků zaměřenou na zavádění principů rovného přístupu ve vzdělávání a na práci s žáky s různou mírou potřeby podpůrných opatření. Rozvoj služeb ŠPZ, školních psychologů a školních speciálních pedagogů i systému kvalitního vzdělávání pedagogických pracovníků.
1Sjednocení a aktualizace procesních postupů a standardů ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízení při diagnostice dětí, žáků a studentů s odlišným životním či kulturním prostředím ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízeních, jejich standardizace a zavedení povinnosti postupovat v souladu s těmito standardy.
2Pokračování v pravidelných školeních odborných pracovníků/pracovnic ŠPP a ŠPZ.
3Zavedení systémového ukotvení supervizí pro pracovníky ŠPZ a ŠPP a pro pedagogické pracovníky za účelem posílení spolupráce a profesního růstu a podpory prevence syndromu vyhoření a jejich systémové financování.
4Pokračování ve specializovaných vzdělávacích aktivitách pro asistenty/asistentky pedagoga v rámci DVPP.
5Rozvoj metodické podpory sociálním pedagogům/školním sociálním pracovníkům a existence nabídky dalšího vzdělávání.
4.5.dRozvíjet komunikaci a spolupráci školy s klíčovými aktéry, včetně ostatních škol a školských zařízení, zástupců samosprávy, akademické půdy, poskytovatelů služeb, rodičů a dalších.
1Vytvoření elektronického systému umožňující komunikaci mezi jednotlivými ŠPZ.
2Sjednocení přístupu jednotlivých ŠPZ ke stanovování druhů a stupňů podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů se SVP.
3Zavedení koordinované mezioborové spolupráce v podpoře dětí ohrožených socioekonomickou situací v rodině a nízkými rodičovskými kompetencemi jejich pečovatelů s využíváním funkčních nástrojů, zejm. case managementu a případového setkání k efektivnější spolupráci mezi školou, rodiči a případně dalšími aktéry, která povede k řešení specifických a náročných situací.
4Nabídka vzdělávání v koordinované mezioborové spolupráci.
5Aktualizace příručky MŠMT „Komunikace se zákonnými zástupci dětí v mateřské škole“.
4.5.ePředcházet či zabránit neodůvodněnému rozřazování dětí a jejich segregaci podle socioekonomického statusu rodiny.
1Zvýšení informovanosti a podpory rodiče dětí při zápisu do ZŠ. Nejlépe formou terénní či komunitní práce s rodiči s cílem posílit jejich informovanost a podpořit je v období zápisů do 1. tříd ZŠ.
2Koordinace poměrného rozložení dětí se sociálním znevýhodněním mezi jednotlivé MŠ a ZŠ v rámci území konkrétního města/obce.
4.6.Přístup k bydlení
4.6.aZvyšovat dostupnost bydlení pro osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo po jeho ztrátě.
1Implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze.
2Vymezení pojmů v oblasti podporovaného bydlení (např. sociální, dostupné, podporované, krizové, profesní a další typy bydlení).
3Vyhlášení a realizace programů na podporu výstavby, rekonstrukce a pořizování standardních bytů pro účely podporovaného bydlení.
4Podpora bezbariérového bydlení v rámci programů podporovaného bydlení.
5Metodická podpora implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze.
6Zajištění a rozšíření nabídky vzdělávání pro pracovníky obcí s rozšířenou působností poskytujících podporu osobám v bytové nouzi.
7Posílení sociální práce poskytované osobám v bytové nouzi v rámci systému podporovaného bydlení.
8Monitoring počtu a struktury domácností podle cílových skupin zabydlených ve standardních bytech poskytovaných v rámci programů podporovaného bydlení.
9Podpora rozvoje systému prevence ztráty bydlení a jeho systémové ukotvení napříč ČR.
10Posílení poradenství pro zvláště zranitelné domácnosti v energetické chudobě.
11Monitoring poskytování dávek hmotné nouze (zejména dávky mimořádné okamžité pomoci) na úhradu kauce a dalších výdajů nezbytných pro zajištění nebo udržení standardního bydlení osob v bytové nouzi.
12Zajištění možnosti efektivní obrany osob postižených diskriminací v přístupu k bydlení.
4.6.bSnižovat riziko ztráty bydlení a bezdomovectví na základě komplexní a individualizované podpory při využívání multidisciplinární spolupráce pracovníků ÚP, obcí, NNO a sociálních služeb
1Nastavení spolupráce mezi místním aktéry řešení bytové nouze v projektech podpořených z ESF+.
2Rozvoj transverzální spolupráce aktérů v oblasti sociálního bydlení.
3Zajištění metodického vedení kontaktních míst pro bydlení v oblasti síťování a koordinace místních aktérů řešení bytové nouze.
4.7.Přístup ke zdravotní péči
4.7.aSystémově řešit faktickou nedostupnost zdravotních služeb pro sociálně vyloučené osoby, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby jinak znevýhodněné.
1Spolupráce MZ a MPSV v oblasti propojení zdravotní a sociální péče poskytované osobám sociálně vyloučeným či sociálním vyloučením ohroženým.
2Sběr epidemiologických dat o zdravotním stavu osob bez domova a dalších osob sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených.
4.7.bZvýšit zdravotní gramotnost v oblasti práv a povinností uplatňovaných v přístupu k primární zdravotní péči sociálně vyloučených osob, osob ohrožených sociálním vyloučením a osob jinak znevýhodněných.
1Návrh způsobu zajištění dlouhodobého financování koordinátorů a mediátorů podpory zdraví v SVL.
2Systémová podpora tvorby a realizace programů primární prevence zaměřených na podporu zdravého životního stylu a prevence závislostí u dětí a mladistvých ohrožených chudobou a sociálním vyloučením.
4.7.cRozvinutí modelu kulturně a sociálně senzitivního přístupu ve zdravotní péči.
1Zhodnocení povinných kurzů pro mediky v oblasti sociokulturně senzitivní zdravotní péče.
2Zhodnocení kurzů pro sociální pracovníky/pracovnice zaměřených na rozvoj sociokulturní a intersociální komunikace a mediace a na spolupráci sociálního a zdravotního sektoru.
3Zhodnocení kurzů pro zdravotně-sociální pracovníky/pracovnice zaměřených na rozvoj sociokulturní a intersociální komunikace a mediace a na spolupráci sociálního a zdravotního sektoru.
4.7.dPodpora deinstitucionalizace psychiatrické péče, asistivních technologií a služeb s těmito technologiemi souvisejícími; optimalizace a zvýšení dostupnosti péče na sociálně-zdravotním pomezí.
1Podpora rozvoje sítě center duševního zdraví.
2Rozvoj ambulancí s rozšířenou péčí pro osoby s duševním onemocněním a ambulancí s rozšířenou péčí pro adiktologické pacienty.
3Návrh ukotvení nové služby v legislativě umožňující poskytování multidisciplinárních služeb více poskytovateli.
4Příprava krajských plánů pro oblast duševního zdraví za využití vyváženého modelu péče (tzv. balanced care).
4.7.ePodpora zpřístupnění nízkoprahové ambulantní a terénní zdravotní péče zohledňující možnosti a limity lidí bez domova (limitovaná zdravotní gramotnost a možnosti dodržovat léčebný režim v konkrétním stupni bytové nouze, omezené možnosti úhrad indikovaných zdravotních prostředků, léčiv, doplňků stravy atd.).
1Rozvoj multidisciplinárních týmů provázaných s ordinacemi, které poskytují zdravotní péči osobám bez domova.
2Zvýšení počtu ordinací všeobecných lékařů, které poskytují zdravotní péči osobám bez domova.
3Zmapování možnosti způsobu zpřístupnění zdravotní péče, která by byla poskytována přímo na ulici (tzv. street medicine).
4Zajištění stabilního financování ordinací pro lidi bez přístřeší.
4.7.fMetodická podpora poskytovatelů lůžkové zdravotní péče ke spolupráci se sociálními pracovníky před propuštěním pacienta bez přístřeší.
1Zmapování možností a situace ohledně počtu sociálních pracovníků a spolupráce se zařízeními sociálních služeb v lůžkových zdravotnických zařízeních (nemocnicích) v jednotlivých krajích.
2Vytvoření doporučených postupů pro zdravotnická zařízení pro péči o lidi bez domova (jak propustit, jak poučit pacienta atd.).
4.8.Zajištění důstojných životních podmínek
4.8.aZajistit adekvátní příjem a prevenci ztráty příjmu pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
1Snížení hodnot indikátorů EU: AROPE (míra ohrožení chudobou a sociálním vyloučením), AROP (míra ohrožení příjmovou chudobou), MD (materiální deprivace), VLWI (domácnosti s nízkou intenzitou práce).
2Revize institutu životního a existenčního minima a navrhování odpovídajícího zvyšování částek životního a existenčního minima v pravidelném termínu při výraznějším nárůstu příslušných spotřebitelských cen (popř. využití možnosti valorizace v mimořádném termínu).
3Pilotování metody pro domácnosti osob ohrožených chudobou vedoucí k zajištění důstojných životních podmínek.
4Nastavení indikátorů pro měření chudoby a sociálního vyloučení.
5Posouzení minimální mzdy, zda je její úroveň přiměřená a působí tak jako dostatečná ochrana před příjmovou chudobou a sociálním vyloučením, a zajistit její pravidelnou valorizaci.
4.9.Zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku
4.9.aPodpora preventivních přístupů k zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku
1Vytvořit podmínky (finanční a metodické) pro podporu realizace preventivních opatření ke snižování sociálního napětí, domácího a genderové podmíněného násilí, potírání předsudků souvisejících s domácím a genderové podmíněným násilím
4.9.bPodpora přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a jejich následné začlenění do společnosti
1Vydání doporučeného metodického postupu zaměřeného na plynulý přechod osob ve VTOS do občanského života ve spolupráci s VS ČR.
2Vydefinování pojmu peer pracovník (mentor s žitou zkušeností) a následné zavedení do zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
3Realizace a rozšiřování programů pro osoby ve VTOS podporujících jejich úspěšnou sociální reintegraci po propuštění z VTOS v rámci schválených finančních prostředků.
4Pilotování nástrojů práce na podporu reintegrace odsouzených, kteří se chystají na propuštění ve vybraných věznicích. Projekt zmapuje potřeby propouštěných osob z VTOS a nastaví minimální standard práce s propuštěnými, kdy se stanoví odpovědnost pro subjekty podílející se na postpenitenciární péče.
4.10.Prevence a snižování škod spojených s užíváním návykových látek a závislostním chováním
4.10.aSnížit sociální vyloučení osob se závislostním chováním a snížit dopady užívání návykových látek v populaci osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených
1Zvýšení kapacity ověřených preventivně-léčebných a reintegračních adiktologických programů přispívajících ke snížení negativních zdravotních a společenských dopadů spojených se závislostním chováním.
2Vznik min. 1 nové adiktologické služby, která reaguje na měnící se strukturu a potřeby osob ohrožených závislostí, na měnící se vzorce závislostního chování v populaci a přispívají ke snížení míry sociálního vyloučení osob se závislostním chováním.
3Propagace odpovídajícího nestigmatizujícího jazyka při tvorbě strategických dokumentů v gesci MZ, MV, MPSV, MSp, ÚV ČR dotýkajících se politiky v oblasti závislostí na národní úrovni.
5.Realizace a monitorování Strategie sociálního začleňování
5.aVytvoření a zajištění plnění evaluačního plánu Strategie sociálního začleňování.
1Vyhodnocení a monitoring Strategie sociálního začleňování.
2Zpráva o plnění Strategie sociálního začleňování.