| Akční plán 2024-2026 Strategie sociálního začleňování 2021-2030 |
2.1. | Podpora rovných příležitostí |
2.1.a | Podpora rovného přístupu osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených a osob s různým typem znevýhodnění k veřejným službám. |
1 | Zajištění vzdělávacích aktivit, podporující osvětu o dopadech nerovného přístupu a stereotypizaci osob sociálně vyloučených na zaměstnanost a další související oblasti |
2 | Podpora vzdělávacích aktivit zaměstnanců ÚP ČR (kteří realizují zprostředkování volných pracovních míst a nabídky rekvalifikací) a zaměstnavatelů v oblasti podpory genderové rovnosti v kontextu života v sociálním vyloučení, možností sociální práce na ÚP ČR a možností podnikové sociální práce. |
2.2. | Podpora sociálního začleňování na místní a regionální úrovni |
2.2.a | Vytvořit funkční systémy sociálního začleňování na lokálních a regionálních úrovních v územích s největší koncentrací sociálně vyloučených lokalit a sociálním vyloučením ohrožených osob. |
1 | Podpora krajů a obcí v rozvoji sociálního začleňování prostřednictvím rozvoje a inovace metodického vedení a realizace regionálních a národních platforem pro sdílení praxí a informací s důrazem na aspekt „peer to peer“. |
2 | Implementovat a rozvíjet Metodiku koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení 2021+. |
2.3. | Posilování sociální soudržnosti |
2.3.a | Prostřednictvím koncepčního přístupu k sociálnímu vyloučení účinně snižovat rizika, která pro společenskou soudržnost představuje sociální vyloučení, a to na celostátní i lokální a regionální úrovni. Prostřednictvím vertikální a horizontální koordinace zastřešit prevenci a řešení sociálního vyloučení. |
1 | Systematické sledování vývoje sociálně vyloučených lokalit, jevů a procesů sociálního vyloučení na úrovni obcí, dopadů a efektivity lokálních a regionálních politik. |
2.3.b | Posílit participaci osob sociálně vyloučených či sociálním vyloučením ohrožených na rozhodování o řešení sociálního vyloučení. |
1 | Realizace aktivit vedoucích k podpoře zapojení obyvatel SVL do rozhodovacích procesů a veřejných akcí obce. |
2 | Identifikace bariér bránících v zapojení obyvatel SVL do rozhodovacích procesů a veřejných akcí a jejich snižování prostřednictvím realizace osvětových a vzdělávacích aktivit. |
2.4. | Mainstreaming sociálního začleňování |
2.4.a | Využívat evidence based přístupu při tvorbě politik a posilovat informovanost o problematice sociálního vyloučení. |
1 | Zvýšení informovanosti státu a samospráv o problematice a dopadech sociálního vyloučení. |
2 | Rozvoj evidence based přístupů při tvorbě politik prostřednictvím vyhodnocování v praxi pilotovaných nástrojů v oblasti sociálního začleňování. |
3 | Pravidelné mapování počtů a struktury osob v bytové nouzi, které spadají do koncepčních kategorií typologie ETHOS, podle jednotné metodiky umožňující komparaci a sledování trendů v čase. |
4 | Monitoring počtu lokalit rezidenční segregace identifikovaných prostřednictvím mapové a datové aplikace „Lokality sociálního vyloučení a segregace“. |
2.4.b | Zvýšit kvalitu a koherenci veřejných politik a tím zvýšit jejich vliv na oslabování procesů sociálního vyloučení a omezování územní koncentrace sociálního vyloučení. |
1 | Podpora obsahové soudržnosti a vzájemné provázanosti veřejných politik prostřednictvím zajištění dostupnosti dat a odborných poznatků. |
3. | Sociální práce jako základní nástroj sociálního začleňování |
3.a | Rozvíjet a profesionalizovat sociální práci. |
1 | Příprava a předložení návrhu profesního zákona vládě, a jeho případná implementace do praxe. |
2 | Získání nástroje pro získávání dat z terénu s cílem posílení preventivní role sociální práce. |
3 | Propagace a zvyšování povědomí veřejnosti o sociální práci. |
4 | Rozvoj vzdělávání v komunitní práci. |
5 | Ověření softwaru pro responzivní evaluaci a plánování komunitní práce EVKA. |
3.b | Vytvořit předpoklady pro koordinaci podpory v území. |
1 | Vytvoření systému meziresortní spolupráce jednotlivých aktérů sociální práce. |
2 | Metodické řízení krajských metodiků sociální práce. |
3.c | Posílit nástroje pro poskytování podpory v přirozeném prostředí osob. |
1 | Podpoření výkonu sociální práce v přirozeném prostředí klientů. |
2 | Aktualizace standardizovaného záznamu sociálního pracovníka a pravidelné metodické usměrňování sociálních pracovníků při využívání tohoto záznamu. |
3.d | Prostřednictvím komunitní práce a participace obyvatel území s koncentrací sociálního vyloučení umožnit sociální změnu a vyrovnání disproporcí mezi potřebami lidí a zdroji. |
1 | Vymezení spolupráce MPSV, MK, Sdružení knihoven – SDRUK a Svazu knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) zahrnující rozvoj komunitních aktivit knihoven a jejich zapojení do komunitní práce s obyvateli. |
2 | Pilotování metody komunitní práce s obyvateli SVL. |
3 | Akreditovaný kurz komunitní práce pro komunitní pracovníky/pracovnice v SVL. |
4 | Vytvoření a veřejné publikování odborných textů, pracovních manuálů a konferenčních příspěvků k tématu komunitní práce a participativní sociální práce. |
5 | Podpora komunitní práce na celonárodní i regionální úrovni a zapojení všech relevantních aktérů (realizátorů i aktérů komunitní práce). |
4.1. | Prevence zadlužování a pomoci s problémem předlužení |
4.1.a | Snižovat riziko sociálního vyloučení v důsledku předluženosti jednotlivců a domácností i osob výrazně ohrožených sociálním vyloučením. |
1 | Pilotování nástroje pro prevenci energetické chudoby. |
2 | Monitorování sítě poskytovatelů proti-dluhového poradenství. |
3 | Prosazování tříletého oddlužení pro všechny. |
4 | Vyhlášení výzvy umožňující realizaci projektů v praxi ověřujících bariéry a zjednodušení procesu zřízení chráněného účtu. |
4.1.b | Zlevnit a zefektivnit proces exekučního vymáhání a výrazně potírat protiprávní praktiky. |
1 | Revize systému srážek do oddlužení a dávek pro zvýšení motivace na trh práce. |
2 | Jednotný rejstřík všech daňových exekucí. |
3 | Meziresortní jednání o možnostech přípravy Jednotného rejstříku všech správních exekucí včetně určení resortu, který bude mít rejstřík ve své gesci. |
4 | Jednotná evidence všech exekucí. |
4.2. | Zaměstnání a jeho udržení |
4.2.a | Vytvářet podmínky pro vstup a udržení se na trhu práce pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené. |
1 | Monitoring počtu osob, které se účastnily individuálního poradenství na IPS ÚP ČR z důvodů nedokončeného vzdělání (ZŠ, SŠ). |
2 | Realizace seminářů prostřednictvím IPS ÚP ČR za účelem popsání kariérního růstu a situace v níž jedinec selhal ve vzdělávacím procesu pro žáky druhého pololetí osmých a prvního pololetí devátých ročníků ZŠ a posledních ročníků SŠ. |
3 | Informační systém rezortu MPSV vhodný k ucelenému sledování, vytváření přehledů a analýz dat z dílčích IS MPSV (charakteristiky sociálního vyloučení, dlouhodobé nezaměstnanosti atp.). |
4 | Implementace nových nástrojů APZ cílených na osoby sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené (např. tréninkové pracovní místo). |
5 | Revize dalšího vzdělávání pracovníků ÚP ČR, kteří pracují s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (např. pravidelná realizace „případových setkání“ za účelem sdílení dobré praxe a zkušeností). |
6 | Oslovení vybraných členských zemí EU za účelem zpřehlednění jejich nástrojů k řešení problematiky nezaměstnanosti. |
7 | Analýza překážek ke vstupu na volný trh práce u osob se záznamem v Rejstříku trestů a u osob zatížených exekucemi. Předmětem analýzy budou všechny právní předpisy, které stanovují povinnost bezúhonnosti. |
8 | Revize nástrojů APZ (VPP a SÚPM) podporující prostupné zaměstnávání a začlenění osob s různým typem znevýhodnění (osoby se zdravotním postižením, osoby se sociálním znevýhodněním, migranti, menšiny, lidé ve věkové kategorii 50+) a obtížně umístitelných na trh práce. |
4.2.b | Vytvářet příznivé prostředí pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené. |
1 | Implementace Zákona o sociálním podniku a o změně souvisejících zákonů. |
2 | Strategický dokument k Zákonu o sociálním podniku za účelem sladění právních předpisů, dotačních titulů a dalších nástrojů k maximalizaci podpory sociálního podnikání. |
3 | Realizace kampaně propagující sociální podnikání za účelem zvýšení společenského povědomí o tomto druhu podnikání a jeho společenských přínosech a uvědomění o podpoře registrovaných sociálních podniků skrze nákup zboží a služeb od těchto subjektů. |
4 | Akreditovat nové rekvalifikační programy tak, aby byly akreditovány bez nadbytečných vstupních požadavků na účastníky rekvalifikace (včetně požadavku na ZŠ vzdělání) v případech, kde to není opodstatněné povahou pracovní činnosti. |
5 | Zajištění implementace a rozvoje společensky odpovědného, resp. strategického zadávání veřejných zakázek ve vztahu k cílům v oblasti sociálního začleňování. |
4.2.c | Zavedení individuálního a komplexního přístupu služeb zaměstnanosti k osobám s více znevýhodněními na trhu práce. Rozvíjet možnosti sociálního podnikání. |
1 | Vytvořit systém interního vzdělávání zaměstnanců ÚP ČR s ohledem na charakteristiku poskytování poradenských služeb a v závislosti na požadované odbornosti jednotlivých pozic poradců (např. poradce pro volbu povolání, poradce pro volbu rekvalifikace, poradce pro OZP). |
2 | Zavést pravidelné proškolování všech pracovníků ÚP ČR v přímé práci s klienty v individuální práci s klienty na ÚP ČR (v stanoveném rozsahu 24 hodin ročně). |
3 | Zvyšování počtu osob vracejících se do vzdělávacího systému prostřednictvím činnosti Informačních a poradenských středisek Úřadu práce ČR (IPS). |
4 | Vznik metodiky spolupráce subjektů spolupracujících s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (ÚP ČR, Úřady samospráv, NNO, sociální podniky). |
4.3. | Sociální služby |
4.3.a | Vytvořit udržitelný a předvídatelný systém víceletého financování sociálních služeb. |
1 | Změna způsobu financování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. |
4.3.b | Vytvořit podmínky pro zajištění kvalitních a účelných sociálních služeb odpovídajících zjištěným potřebám. |
1 | Návrh nástroje pro vytvoření přehledu sociálních služeb poskytovaných na území ČR, včetně specifikace reálných okruhů osob, kterým jsou tyto služby poskytovány. |
2 | Revize pojetí kvality sociálních služeb v novele zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů založena na novelizaci prováděcího předpisu zákona za účelem zvýšení důrazu na ochranu práv osob, kterým jsou poskytovány sociální služby. |
4.3.c | Vytvořit podmínky pro zajištění dostatečně rozvinutého systému sociálních služeb pro potřeby osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených, reagujícího na jejich individuální potřeby v kontextu společenské zakázky. |
1 | Návrh způsobu zohlednění zatížení obcí a krajů sociálním vyloučením v systému financování sociálních služeb za účelem zajištění udržitelnosti a dostatečných kapacit sociálních služeb. |
2 | Vytvoření platformy pro jednání ORP, krajů a poskytovatelů sociálních služeb za účelem zhodnocení a analýzy naplňování potřeb obyvatel v oblasti poskytování sociálních služeb. |
4.3.d | Vytvořit podmínky pro zvýšení flexibility poskytování podpory prostřednictvím sociálních služeb. Dále podporovat transformaci pobytových sociálních služeb. |
1 | Analýza regulatorní a administrativní zátěže, včetně parametru času a nákladů, za účelem vymezení omezující regulace a následného snížení administrativní zátěže a její zohlednění v návrhu novely zákona o sociálních službách. |
2 | Vytvoření návrhu řešení problematiky poskytování sociálních služeb, které se nachází na pomezí se službami zdravotními (např. statut meziresortního orgánu). |
4.3.e | Vytvořit podmínky pro snižování prahů pobytových a ambulantních služeb pro osoby v extrémním sociálním vyloučení v případech, kdy podmínky vymezující působnost sociálních služeb, spoluúčast klientů i přístup (pravidla) poskytovatelů omezují či znemožňují řešení nepříznivé sociální situace, resp. přístup cílové skupiny ke službám. |
1 | Legislativní ukotvení tzv. mokrých domů v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. |
2 | Rozvoj sociálních služeb charakteru „mokrý dům“, které poskytují služby osobám bez domova, které aktuálně nezvládnou/nemohou abstinovat a potřebují střechu nad hlavou a péči, kterou by jinak pro svou závislost nezískali; služba nezakazuje konzumaci alkoholu, se závislostí pracuje zejm. ve smyslu harm reduction), |
3 | Rozvoj spolupráce sociálních služeb s poskytovateli adiktologické péče. |
4.4. | Podpora rodiny |
4.4.1.a | Zajistit dostupné, provázané a kvalitní služby pro rodiny, děti a mládež |
1 | Zpracovat vyhodnocení dostupnosti služeb zaměřených na primární prevenci a legislativních i nelegislativních překážek, které této dostupnosti brání. |
2 | Navrhnout legislativní zakotvení podmínek pro zajištění financování potřebné kapacity nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi a jeho stabilizace. Zajištění stabilního financování sociálních služeb pro děti a rodiny ohrožené sociálním vyloučením, včetně cílené podpory inovativních metod práce a služeb. |
4.4.1.b | Posílit ekonomickou stabilitu rodin a jejich samostatnost s důrazem na svobodu volby rodinné strategie, zejména v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života. |
1 | Vyhlašování výzev a realizace projektů, jejichž prostřednictvím jsou podporovány flexibilní formy práce a dalších opatření v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života. |
2 | Podporovat dětské skupiny, podpora dosavadních a vznik nových dětských skupin. |
3 | Podporovat školní stravování dětí a zlepšit informovanost o těchto programech pro děti z rodin v nouzi mezi potřebnými rodiči. |
4 | Průběžně podporovat zapojení většího počtu dětí ze SVL do předškolního vzdělávání. |
4.4.2.a | Optimalizovat systém péče o ohrožené děti tak, aby zajistil důslednou ochranu práv dětí garantovaných Úmluvou o právech dítěte a naplnění jejich potřeb. |
1 | Navrhnout podobu monitorovacího nástroje kvality ochrany práv dítěte. |
2 | Sdílení příkladů dobré praxe s využitím již ověřených a úspěšných projektů a přenos dobré praxe na další území. |
3 | Přijetí zákona o podpoře rodin a péči o ohrožené děti, který zajistí adekvátní financování pro podpůrné služby pro rodiny zaměřené na sociální začlenění rodin a prevenci ohrožení dítěte. |
4.4.2.b | Podporovat profesní rozvoj pracovníků působících v systému péče o ohrožené děti. |
1 | Podpora vzdělávání pracovníků OSPOD v oblasti práce s romskou komunitou (specifika práce s rodinami dlouhodobě sociálně vyloučenými, specifika náhradní rodinné péče vč. příbuzenské pěstounské péče a s rodinami v akutní krizi a s traumatizovanými rodinami). |
2 | Navrhnout metodický materiál k vytvoření nástrojů k rozvoji znalostí a dovedností pro poskytování podpory respektující práva dětí a jejich rodin a jejich potřeby. |
4.4.2.c | Podpora rodičovských kompetencí a dětí od narození do 3 let |
1 | Podpora sociálních služeb a programů zaměřujících se na rodičovské kompetence (domácí návštěvy, komunitní centra, peer-to-peer skupiny). |
2 | Navrhnout metodickou podporu sociálních pracovníků pro práci s dětmi 0-3 roky s cílem posílení kompetencí rodičů. |
3 | Realizace osvětových opatření s cílem zvýšit počet dětí v MŠ v SVL. |
4.5. | Přístup ke vzdělání |
4.5.a | Cestou vzdělání omezovat ohrožení chudobou. |
1 | Existence dostupných informací a postupů pro osoby, které opustily vzdělávací dráhu nebo jsou ohroženy předčasným odchodem ze vzdělávání o možnostech získání nebo doplnění kvalifikace v rámci Národní soustavy kvalifikací. |
2 | Monitorování předčasných odchodů ze vzdělávání a vytvoření funkčního systému prevence, intervenčních a kompenzačních opatření zahrnujících odpovídající reakci zaměřenou na skupiny se zvýšeným rizikem předčasného odchodu ze vzdělávání. |
3 | Vymezení pozice sociálního pedagoga nebo školního sociálního pracovníka včetně specifikace náplně práce. |
4.5.b | Zajistit komplexní, mezioborovou včasnou péči o děti do tří let věku z rodin vyloučených či vyloučením ohrožených a nepodnětných, podpora předškolního vzdělávání, výchovy a péče. |
1 | Aktivní spolupráce zástupců MŠMT, MPSV a MZ s kraji a obcemi za účelem tvorby a aktualizace lokálních koncepcí tak, aby bylo možné postupně zajistit dostatek kapacit i služeb pro kvalitní zajištění včasné péče v lokalitách se SVL. |
2 | Podpořit zavedení a následné dostatečné kapacity vhodných služeb poskytujících pomoc v domácnosti rodiny s péčí o děti, včetně dětí s hendikepy, zároveň budou schopni podpořit rodičovské kompetence, pomoci v krizových situacích (onemocnění/hospitalizace rodiče) apod. |
3 | Podpora docházky dětí do mateřských škol v SVL. |
4 | Posílit metodickou práci se zřizovateli mateřských a základních škol v oblasti regulace spádovosti. |
5 | Nabídka vzdělávání v tématu podpory výchovy a vzdělávání dětí do tří let věku z rodin s nízkým socioekonomickým statusem a nízkou úrovní rozvoje rodičovských kompetencí a mezioborové spolupráce v podpoře těchto dětí pro pedagogické pracovníky/pracovnice MŠ. |
6 | Pokračování motivačních nástrojů pro zvýšení zájmu rodičů ze SVL o zapojení jejich dětí do předškolního vzdělávání v nižších ročnících. |
4.5.c | Zajistit kvalitnější, dlouhodobou metodickou podporu škol i jednotlivých pedagogických pracovníků zaměřenou na zavádění principů rovného přístupu ve vzdělávání a na práci s žáky s různou mírou potřeby podpůrných opatření. Rozvoj služeb ŠPZ, školních psychologů a školních speciálních pedagogů i systému kvalitního vzdělávání pedagogických pracovníků. |
1 | Sjednocení a aktualizace procesních postupů a standardů ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízení při diagnostice dětí, žáků a studentů s odlišným životním či kulturním prostředím ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízeních, jejich standardizace a zavedení povinnosti postupovat v souladu s těmito standardy. |
2 | Pokračování v pravidelných školeních odborných pracovníků/pracovnic ŠPP a ŠPZ. |
3 | Zavedení systémového ukotvení supervizí pro pracovníky ŠPZ a ŠPP a pro pedagogické pracovníky za účelem posílení spolupráce a profesního růstu a podpory prevence syndromu vyhoření a jejich systémové financování. |
4 | Pokračování ve specializovaných vzdělávacích aktivitách pro asistenty/asistentky pedagoga v rámci DVPP. |
5 | Rozvoj metodické podpory sociálním pedagogům/školním sociálním pracovníkům a existence nabídky dalšího vzdělávání. |
4.5.d | Rozvíjet komunikaci a spolupráci školy s klíčovými aktéry, včetně ostatních škol a školských zařízení, zástupců samosprávy, akademické půdy, poskytovatelů služeb, rodičů a dalších. |
1 | Vytvoření elektronického systému umožňující komunikaci mezi jednotlivými ŠPZ. |
2 | Sjednocení přístupu jednotlivých ŠPZ ke stanovování druhů a stupňů podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů se SVP. |
3 | Zavedení koordinované mezioborové spolupráce v podpoře dětí ohrožených socioekonomickou situací v rodině a nízkými rodičovskými kompetencemi jejich pečovatelů s využíváním funkčních nástrojů, zejm. case managementu a případového setkání k efektivnější spolupráci mezi školou, rodiči a případně dalšími aktéry, která povede k řešení specifických a náročných situací. |
4 | Nabídka vzdělávání v koordinované mezioborové spolupráci. |
5 | Aktualizace příručky MŠMT „Komunikace se zákonnými zástupci dětí v mateřské škole“. |
4.5.e | Předcházet či zabránit neodůvodněnému rozřazování dětí a jejich segregaci podle socioekonomického statusu rodiny. |
1 | Zvýšení informovanosti a podpory rodiče dětí při zápisu do ZŠ. Nejlépe formou terénní či komunitní práce s rodiči s cílem posílit jejich informovanost a podpořit je v období zápisů do 1. tříd ZŠ. |
2 | Koordinace poměrného rozložení dětí se sociálním znevýhodněním mezi jednotlivé MŠ a ZŠ v rámci území konkrétního města/obce. |
4.6. | Přístup k bydlení |
4.6.a | Zvyšovat dostupnost bydlení pro osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo po jeho ztrátě. |
1 | Implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze. |
2 | Vymezení pojmů v oblasti podporovaného bydlení (např. sociální, dostupné, podporované, krizové, profesní a další typy bydlení). |
3 | Vyhlášení a realizace programů na podporu výstavby, rekonstrukce a pořizování standardních bytů pro účely podporovaného bydlení. |
4 | Podpora bezbariérového bydlení v rámci programů podporovaného bydlení. |
5 | Metodická podpora implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze. |
6 | Zajištění a rozšíření nabídky vzdělávání pro pracovníky obcí s rozšířenou působností poskytujících podporu osobám v bytové nouzi. |
7 | Posílení sociální práce poskytované osobám v bytové nouzi v rámci systému podporovaného bydlení. |
8 | Monitoring počtu a struktury domácností podle cílových skupin zabydlených ve standardních bytech poskytovaných v rámci programů podporovaného bydlení. |
9 | Podpora rozvoje systému prevence ztráty bydlení a jeho systémové ukotvení napříč ČR. |
10 | Posílení poradenství pro zvláště zranitelné domácnosti v energetické chudobě. |
11 | Monitoring poskytování dávek hmotné nouze (zejména dávky mimořádné okamžité pomoci) na úhradu kauce a dalších výdajů nezbytných pro zajištění nebo udržení standardního bydlení osob v bytové nouzi. |
12 | Zajištění možnosti efektivní obrany osob postižených diskriminací v přístupu k bydlení. |
4.6.b | Snižovat riziko ztráty bydlení a bezdomovectví na základě komplexní a individualizované podpory při využívání multidisciplinární spolupráce pracovníků ÚP, obcí, NNO a sociálních služeb |
1 | Nastavení spolupráce mezi místním aktéry řešení bytové nouze v projektech podpořených z ESF+. |
2 | Rozvoj transverzální spolupráce aktérů v oblasti sociálního bydlení. |
3 | Zajištění metodického vedení kontaktních míst pro bydlení v oblasti síťování a koordinace místních aktérů řešení bytové nouze. |
4.7. | Přístup ke zdravotní péči |
4.7.a | Systémově řešit faktickou nedostupnost zdravotních služeb pro sociálně vyloučené osoby, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby jinak znevýhodněné. |
1 | Spolupráce MZ a MPSV v oblasti propojení zdravotní a sociální péče poskytované osobám sociálně vyloučeným či sociálním vyloučením ohroženým. |
2 | Sběr epidemiologických dat o zdravotním stavu osob bez domova a dalších osob sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených. |
4.7.b | Zvýšit zdravotní gramotnost v oblasti práv a povinností uplatňovaných v přístupu k primární zdravotní péči sociálně vyloučených osob, osob ohrožených sociálním vyloučením a osob jinak znevýhodněných. |
1 | Návrh způsobu zajištění dlouhodobého financování koordinátorů a mediátorů podpory zdraví v SVL. |
2 | Systémová podpora tvorby a realizace programů primární prevence zaměřených na podporu zdravého životního stylu a prevence závislostí u dětí a mladistvých ohrožených chudobou a sociálním vyloučením. |
4.7.c | Rozvinutí modelu kulturně a sociálně senzitivního přístupu ve zdravotní péči. |
1 | Zhodnocení povinných kurzů pro mediky v oblasti sociokulturně senzitivní zdravotní péče. |
2 | Zhodnocení kurzů pro sociální pracovníky/pracovnice zaměřených na rozvoj sociokulturní a intersociální komunikace a mediace a na spolupráci sociálního a zdravotního sektoru. |
3 | Zhodnocení kurzů pro zdravotně-sociální pracovníky/pracovnice zaměřených na rozvoj sociokulturní a intersociální komunikace a mediace a na spolupráci sociálního a zdravotního sektoru. |
4.7.d | Podpora deinstitucionalizace psychiatrické péče, asistivních technologií a služeb s těmito technologiemi souvisejícími; optimalizace a zvýšení dostupnosti péče na sociálně-zdravotním pomezí. |
1 | Podpora rozvoje sítě center duševního zdraví. |
2 | Rozvoj ambulancí s rozšířenou péčí pro osoby s duševním onemocněním a ambulancí s rozšířenou péčí pro adiktologické pacienty. |
3 | Návrh ukotvení nové služby v legislativě umožňující poskytování multidisciplinárních služeb více poskytovateli. |
4 | Příprava krajských plánů pro oblast duševního zdraví za využití vyváženého modelu péče (tzv. balanced care). |
4.7.e | Podpora zpřístupnění nízkoprahové ambulantní a terénní zdravotní péče zohledňující možnosti a limity lidí bez domova (limitovaná zdravotní gramotnost a možnosti dodržovat léčebný režim v konkrétním stupni bytové nouze, omezené možnosti úhrad indikovaných zdravotních prostředků, léčiv, doplňků stravy atd.). |
1 | Rozvoj multidisciplinárních týmů provázaných s ordinacemi, které poskytují zdravotní péči osobám bez domova. |
2 | Zvýšení počtu ordinací všeobecných lékařů, které poskytují zdravotní péči osobám bez domova. |
3 | Zmapování možnosti způsobu zpřístupnění zdravotní péče, která by byla poskytována přímo na ulici (tzv. street medicine). |
4 | Zajištění stabilního financování ordinací pro lidi bez přístřeší. |
4.7.f | Metodická podpora poskytovatelů lůžkové zdravotní péče ke spolupráci se sociálními pracovníky před propuštěním pacienta bez přístřeší. |
1 | Zmapování možností a situace ohledně počtu sociálních pracovníků a spolupráce se zařízeními sociálních služeb v lůžkových zdravotnických zařízeních (nemocnicích) v jednotlivých krajích. |
2 | Vytvoření doporučených postupů pro zdravotnická zařízení pro péči o lidi bez domova (jak propustit, jak poučit pacienta atd.). |
4.8. | Zajištění důstojných životních podmínek |
4.8.a | Zajistit adekvátní příjem a prevenci ztráty příjmu pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené. |
1 | Snížení hodnot indikátorů EU: AROPE (míra ohrožení chudobou a sociálním vyloučením), AROP (míra ohrožení příjmovou chudobou), MD (materiální deprivace), VLWI (domácnosti s nízkou intenzitou práce). |
2 | Revize institutu životního a existenčního minima a navrhování odpovídajícího zvyšování částek životního a existenčního minima v pravidelném termínu při výraznějším nárůstu příslušných spotřebitelských cen (popř. využití možnosti valorizace v mimořádném termínu). |
3 | Pilotování metody pro domácnosti osob ohrožených chudobou vedoucí k zajištění důstojných životních podmínek. |
4 | Nastavení indikátorů pro měření chudoby a sociálního vyloučení. |
5 | Posouzení minimální mzdy, zda je její úroveň přiměřená a působí tak jako dostatečná ochrana před příjmovou chudobou a sociálním vyloučením, a zajistit její pravidelnou valorizaci. |
4.9. | Zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku |
4.9.a | Podpora preventivních přístupů k zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku |
1 | Vytvořit podmínky (finanční a metodické) pro podporu realizace preventivních opatření ke snižování sociálního napětí, domácího a genderové podmíněného násilí, potírání předsudků souvisejících s domácím a genderové podmíněným násilím |
4.9.b | Podpora přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a jejich následné začlenění do společnosti |
1 | Vydání doporučeného metodického postupu zaměřeného na plynulý přechod osob ve VTOS do občanského života ve spolupráci s VS ČR. |
2 | Vydefinování pojmu peer pracovník (mentor s žitou zkušeností) a následné zavedení do zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. |
3 | Realizace a rozšiřování programů pro osoby ve VTOS podporujících jejich úspěšnou sociální reintegraci po propuštění z VTOS v rámci schválených finančních prostředků. |
4 | Pilotování nástrojů práce na podporu reintegrace odsouzených, kteří se chystají na propuštění ve vybraných věznicích. Projekt zmapuje potřeby propouštěných osob z VTOS a nastaví minimální standard práce s propuštěnými, kdy se stanoví odpovědnost pro subjekty podílející se na postpenitenciární péče. |
4.10. | Prevence a snižování škod spojených s užíváním návykových látek a závislostním chováním |
4.10.a | Snížit sociální vyloučení osob se závislostním chováním a snížit dopady užívání návykových látek v populaci osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených |
1 | Zvýšení kapacity ověřených preventivně-léčebných a reintegračních adiktologických programů přispívajících ke snížení negativních zdravotních a společenských dopadů spojených se závislostním chováním. |
2 | Vznik min. 1 nové adiktologické služby, která reaguje na měnící se strukturu a potřeby osob ohrožených závislostí, na měnící se vzorce závislostního chování v populaci a přispívají ke snížení míry sociálního vyloučení osob se závislostním chováním. |
3 | Propagace odpovídajícího nestigmatizujícího jazyka při tvorbě strategických dokumentů v gesci MZ, MV, MPSV, MSp, ÚV ČR dotýkajících se politiky v oblasti závislostí na národní úrovni. |
5. | Realizace a monitorování Strategie sociálního začleňování |
5.a | Vytvoření a zajištění plnění evaluačního plánu Strategie sociálního začleňování. |
1 | Vyhodnocení a monitoring Strategie sociálního začleňování. |
2 | Zpráva o plnění Strategie sociálního začleňování. |