
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky
www stránky
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
Akční plán 2024-2026 Strategie sociálního začleňování 2021-2030
2.1. Podpora rovných příležitostí

2.1.a Podpora rovného přístupu osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených a osob s různým typem znevýhodnění k veřejným službám.
Deskriptory:
VII.h odborné vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
IX.c sociální prevence
2.2. Podpora sociálního začleňování na místní a regionální úrovni

2.2.a Vytvořit funkční systémy sociálního začleňování na lokálních a regionálních úrovních v územích s největší koncentrací sociálně vyloučených lokalit a sociálním vyloučením ohrožených osob.
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
2.3. Posilování sociální soudržnosti

2.3.a Prostřednictvím koncepčního přístupu k sociálnímu vyloučení účinně snižovat rizika, která pro společenskou soudržnost představuje sociální vyloučení, a to na celostátní i lokální a regionální úrovni. Prostřednictvím vertikální a horizontální koordinace zastřešit prevenci a řešení sociálního vyloučení.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
2.4. Mainstreaming sociálního začleňování

2.4.a Využívat evidence based přístupu při tvorbě politik a posilovat informovanost o problematice sociálního vyloučení.
Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
2 Rozvoj evidence based přístupů při tvorbě politik prostřednictvím vyhodnocování v praxi pilotovaných nástrojů v oblasti sociálního začleňování.
3. Sociální práce jako základní nástroj sociálního začleňování

3.a Rozvíjet a profesionalizovat sociální práci.
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.d sociální infrastruktura

3.c Posílit nástroje pro poskytování podpory v přirozeném prostředí osob.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství

3.d Prostřednictvím komunitní práce a participace obyvatel území s koncentrací sociálního vyloučení umožnit sociální změnu a vyrovnání disproporcí mezi potřebami lidí a zdroji.
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
1 Vymezení spolupráce MPSV, MK, Sdružení knihoven – SDRUK a Svazu knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) zahrnující rozvoj komunitních aktivit knihoven a jejich zapojení do komunitní práce s obyvateli.
4.1. Prevence zadlužování a pomoci s problémem předlužení

4.1.a Snižovat riziko sociálního vyloučení v důsledku předluženosti jednotlivců a domácností i osob výrazně ohrožených sociálním vyloučením.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství

4.1.b Zlevnit a zefektivnit proces exekučního vymáhání a výrazně potírat protiprávní praktiky.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
4.2. Zaměstnání a jeho udržení

4.2.a Vytvářet podmínky pro vstup a udržení se na trhu práce pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.b nezaměstnanost
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
1 Monitoring počtu osob, které se účastnily individuálního poradenství na IPS ÚP ČR z důvodů nedokončeného vzdělání (ZŠ, SŠ).
2 Realizace seminářů prostřednictvím IPS ÚP ČR za účelem popsání kariérního růstu a situace v níž jedinec selhal ve vzdělávacím procesu pro žáky druhého pololetí osmých a prvního pololetí devátých ročníků ZŠ a posledních ročníků SŠ.
3 Informační systém rezortu MPSV vhodný k ucelenému sledování, vytváření přehledů a analýz dat z dílčích IS MPSV (charakteristiky sociálního vyloučení, dlouhodobé nezaměstnanosti atp.).
4 Implementace nových nástrojů APZ cílených na osoby sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené (např. tréninkové pracovní místo).
5 Revize dalšího vzdělávání pracovníků ÚP ČR, kteří pracují s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (např. pravidelná realizace „případových setkání“ za účelem sdílení dobré praxe a zkušeností).
6 Oslovení vybraných členských zemí EU za účelem zpřehlednění jejich nástrojů k řešení problematiky nezaměstnanosti.

4.2.b Vytvářet příznivé prostředí pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
2 Strategický dokument k Zákonu o sociálním podniku za účelem sladění právních předpisů, dotačních titulů a dalších nástrojů k maximalizaci podpory sociálního podnikání.
3 Realizace kampaně propagující sociální podnikání za účelem zvýšení společenského povědomí o tomto druhu podnikání a jeho společenských přínosech a uvědomění o podpoře registrovaných sociálních podniků skrze nákup zboží a služeb od těchto subjektů.

4.2.c Zavedení individuálního a komplexního přístupu služeb zaměstnanosti k osobám s více znevýhodněními na trhu práce. Rozvíjet možnosti sociálního podnikání.
Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
1 Vytvořit systém interního vzdělávání zaměstnanců ÚP ČR s ohledem na charakteristiku poskytování poradenských služeb a v závislosti na požadované odbornosti jednotlivých pozic poradců (např. poradce pro volbu povolání, poradce pro volbu rekvalifikace, poradce pro OZP).
2 Zavést pravidelné proškolování všech pracovníků ÚP ČR v přímé práci s klienty v individuální práci s klienty na ÚP ČR (v stanoveném rozsahu 24 hodin ročně).
4.3. Sociální služby

4.3.a Vytvořit udržitelný a předvídatelný systém víceletého financování sociálních služeb.
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.e financování sociálních služeb

4.3.b Vytvořit podmínky pro zajištění kvalitních a účelných sociálních služeb odpovídajících zjištěným potřebám.
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence

4.3.c Vytvořit podmínky pro zajištění dostatečně rozvinutého systému sociálních služeb pro potřeby osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených, reagujícího na jejich individuální potřeby v kontextu společenské zakázky.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.e financování sociálních služeb

4.3.d Vytvořit podmínky pro zvýšení flexibility poskytování podpory prostřednictvím sociálních služeb. Dále podporovat transformaci pobytových sociálních služeb.
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.f transformace sociálních služeb

4.3.e Vytvořit podmínky pro snižování prahů pobytových a ambulantních služeb pro osoby v extrémním sociálním vyloučení v případech, kdy podmínky vymezující působnost sociálních služeb, spoluúčast klientů i přístup (pravidla) poskytovatelů omezují či znemožňují řešení nepříznivé sociální situace, resp. přístup cílové skupiny ke službám.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
2 Rozvoj sociálních služeb charakteru „mokrý dům“, které poskytují služby osobám bez domova, které aktuálně nezvládnou/nemohou abstinovat a potřebují střechu nad hlavou a péči, kterou by jinak pro svou závislost nezískali; služba nezakazuje konzumaci alkoholu, se závislostí pracuje zejm. ve smyslu harm reduction),
4.4. Podpora rodiny

4.4.1.a Zajistit dostupné, provázané a kvalitní služby pro rodiny, děti a mládež
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
X.d služby pro rodiny a děti
1 Zpracovat vyhodnocení dostupnosti služeb zaměřených na primární prevenci a legislativních i nelegislativních překážek, které této dostupnosti brání.
2 Navrhnout legislativní zakotvení podmínek pro zajištění financování potřebné kapacity nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi a jeho stabilizace. Zajištění stabilního financování sociálních služeb pro děti a rodiny ohrožené sociálním vyloučením, včetně cílené podpory inovativních metod práce a služeb.

4.4.1.b Posílit ekonomickou stabilitu rodin a jejich samostatnost s důrazem na svobodu volby rodinné strategie, zejména v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
1 Vyhlašování výzev a realizace projektů, jejichž prostřednictvím jsou podporovány flexibilní formy práce a dalších opatření v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života.

4.4.2.a Optimalizovat systém péče o ohrožené děti tak, aby zajistil důslednou ochranu práv dětí garantovaných Úmluvou o právech dítěte a naplnění jejich potřeb.
Deskriptory:
IX.b sociální péče
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti

4.4.2.b Podporovat profesní rozvoj pracovníků působících v systému péče o ohrožené děti.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
X.c ohrožené děti

4.4.2.c Podpora rodičovských kompetencí a dětí od narození do 3 let
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
4.5. Přístup ke vzdělání

4.5.a Cestou vzdělání omezovat ohrožení chudobou.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
1 Existence dostupných informací a postupů pro osoby, které opustily vzdělávací dráhu nebo jsou ohroženy předčasným odchodem ze vzdělávání o možnostech získání nebo doplnění kvalifikace v rámci Národní soustavy kvalifikací.

4.5.b Zajistit komplexní, mezioborovou včasnou péči o děti do tří let věku z rodin vyloučených či vyloučením ohrožených a nepodnětných, podpora předškolního vzdělávání, výchovy a péče.
Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
X.c ohrožené děti
X.d služby pro rodiny a děti
1 Aktivní spolupráce zástupců MŠMT, MPSV a MZ s kraji a obcemi za účelem tvorby a aktualizace lokálních koncepcí tak, aby bylo možné postupně zajistit dostatek kapacit i služeb pro kvalitní zajištění včasné péče v lokalitách se SVL.
2 Podpořit zavedení a následné dostatečné kapacity vhodných služeb poskytujících pomoc v domácnosti rodiny s péčí o děti, včetně dětí s hendikepy, zároveň budou schopni podpořit rodičovské kompetence, pomoci v krizových situacích (onemocnění/hospitalizace rodiče) apod.
4 Posílit metodickou práci se zřizovateli mateřských a základních škol v oblasti regulace spádovosti.

4.5.c Zajistit kvalitnější, dlouhodobou metodickou podporu škol i jednotlivých pedagogických pracovníků zaměřenou na zavádění principů rovného přístupu ve vzdělávání a na práci s žáky s různou mírou potřeby podpůrných opatření. Rozvoj služeb ŠPZ, školních psychologů a školních speciálních pedagogů i systému kvalitního vzdělávání pedagogických pracovníků.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
1 Sjednocení a aktualizace procesních postupů a standardů ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízení při diagnostice dětí, žáků a studentů s odlišným životním či kulturním prostředím ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízeních, jejich standardizace a zavedení povinnosti postupovat v souladu s těmito standardy.
3 Zavedení systémového ukotvení supervizí pro pracovníky ŠPZ a ŠPP a pro pedagogické pracovníky za účelem posílení spolupráce a profesního růstu a podpory prevence syndromu vyhoření a jejich systémové financování.

4.5.d Rozvíjet komunikaci a spolupráci školy s klíčovými aktéry, včetně ostatních škol a školských zařízení, zástupců samosprávy, akademické půdy, poskytovatelů služeb, rodičů a dalších.
Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
2 Sjednocení přístupu jednotlivých ŠPZ ke stanovování druhů a stupňů podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů se SVP.
3 Zavedení koordinované mezioborové spolupráce v podpoře dětí ohrožených socioekonomickou situací v rodině a nízkými rodičovskými kompetencemi jejich pečovatelů s využíváním funkčních nástrojů, zejm. case managementu a případového setkání k efektivnější spolupráci mezi školou, rodiči a případně dalšími aktéry, která povede k řešení specifických a náročných situací.

4.5.e Předcházet či zabránit neodůvodněnému rozřazování dětí a jejich segregaci podle socioekonomického statusu rodiny.
Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
4.6. Přístup k bydlení

4.6.a Zvyšovat dostupnost bydlení pro osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo po jeho ztrátě.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
XVI.d dostupné bydlení
1 Implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze.
2 Vymezení pojmů v oblasti podporovaného bydlení (např. sociální, dostupné, podporované, krizové, profesní a další typy bydlení).
3 Vyhlášení a realizace programů na podporu výstavby, rekonstrukce a pořizování standardních bytů pro účely podporovaného bydlení.
5 Metodická podpora implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze.
6 Zajištění a rozšíření nabídky vzdělávání pro pracovníky obcí s rozšířenou působností poskytujících podporu osobám v bytové nouzi.
8 Monitoring počtu a struktury domácností podle cílových skupin zabydlených ve standardních bytech poskytovaných v rámci programů podporovaného bydlení.
4.7. Přístup ke zdravotní péči

4.7.a Systémově řešit faktickou nedostupnost zdravotních služeb pro sociálně vyloučené osoby, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby jinak znevýhodněné.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

4.7.b Zvýšit zdravotní gramotnost v oblasti práv a povinností uplatňovaných v přístupu k primární zdravotní péči sociálně vyloučených osob, osob ohrožených sociálním vyloučením a osob jinak znevýhodněných.
Deskriptory:
IX.b sociální péče
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

4.7.c Rozvinutí modelu kulturně a sociálně senzitivního přístupu ve zdravotní péči.
Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.b sociální péče
IX.c sociální prevence
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

4.7.d Podpora deinstitucionalizace psychiatrické péče, asistivních technologií a služeb s těmito technologiemi souvisejícími; optimalizace a zvýšení dostupnosti péče na sociálně-zdravotním pomezí.
Deskriptory:
IX.b sociální péče
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

4.7.e Podpora zpřístupnění nízkoprahové ambulantní a terénní zdravotní péče zohledňující možnosti a limity lidí bez domova (limitovaná zdravotní gramotnost a možnosti dodržovat léčebný režim v konkrétním stupni bytové nouze, omezené možnosti úhrad indikovaných zdravotních prostředků, léčiv, doplňků stravy atd.).
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
XIII.a zdravotnická infrastruktura

4.7.f Metodická podpora poskytovatelů lůžkové zdravotní péče ke spolupráci se sociálními pracovníky před propuštěním pacienta bez přístřeší.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
XIII.a zdravotnická infrastruktura
4.8. Zajištění důstojných životních podmínek

4.8.a Zajistit adekvátní příjem a prevenci ztráty příjmu pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
XIX.i mzdy
1 Snížení hodnot indikátorů EU: AROPE (míra ohrožení chudobou a sociálním vyloučením), AROP (míra ohrožení příjmovou chudobou), MD (materiální deprivace), VLWI (domácnosti s nízkou intenzitou práce).
2 Revize institutu životního a existenčního minima a navrhování odpovídajícího zvyšování částek životního a existenčního minima v pravidelném termínu při výraznějším nárůstu příslušných spotřebitelských cen (popř. využití možnosti valorizace v mimořádném termínu).
4.9. Zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku

4.9.a Podpora preventivních přístupů k zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku
Deskriptory:
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
XX.b kriminalita a prevence kriminality

4.9.b Podpora přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a jejich následné začlenění do společnosti
Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
XX.d vězeňství
1 Vydání doporučeného metodického postupu zaměřeného na plynulý přechod osob ve VTOS do občanského života ve spolupráci s VS ČR.
2 Vydefinování pojmu peer pracovník (mentor s žitou zkušeností) a následné zavedení do zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
3 Realizace a rozšiřování programů pro osoby ve VTOS podporujících jejich úspěšnou sociální reintegraci po propuštění z VTOS v rámci schválených finančních prostředků.
4 Pilotování nástrojů práce na podporu reintegrace odsouzených, kteří se chystají na propuštění ve vybraných věznicích. Projekt zmapuje potřeby propouštěných osob z VTOS a nastaví minimální standard práce s propuštěnými, kdy se stanoví odpovědnost pro subjekty podílející se na postpenitenciární péče.
4.10. Prevence a snižování škod spojených s užíváním návykových látek a závislostním chováním

4.10.a Snížit sociální vyloučení osob se závislostním chováním a snížit dopady užívání návykových látek v populaci osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených
Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
XIII.c životní styl, výživa, spotřeba tabáku a alkoholu