2.1. Podpora rovných příležitostí |
2.1.a Podpora rovného přístupu osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených a osob s různým typem znevýhodnění k veřejným službám.
|
1 Zajištění vzdělávacích aktivit, podporující osvětu o dopadech nerovného přístupu a stereotypizaci osob sociálně vyloučených na zaměstnanost a další související oblasti
2 Podpora vzdělávacích aktivit zaměstnanců ÚP ČR (kteří realizují zprostředkování volných pracovních míst a nabídky rekvalifikací) a zaměstnavatelů v oblasti podpory genderové rovnosti v kontextu života v sociálním vyloučení, možností sociální práce na ÚP ČR a možností podnikové sociální práce.
|
|
2.2. Podpora sociálního začleňování na místní a regionální úrovni |
2.2.a Vytvořit funkční systémy sociálního začleňování na lokálních a regionálních úrovních v územích s největší koncentrací sociálně vyloučených lokalit a sociálním vyloučením ohrožených osob.
|
1 Podpora krajů a obcí v rozvoji sociálního začleňování prostřednictvím rozvoje a inovace metodického vedení a realizace regionálních a národních platforem pro sdílení praxí a informací s důrazem na aspekt „peer to peer“.
2 Implementovat a rozvíjet Metodiku koordinovaného přístupu k sociálnímu vyloučení 2021+.
|
|
2.3. Posilování sociální soudržnosti |
2.3.a Prostřednictvím koncepčního přístupu k sociálnímu vyloučení účinně snižovat rizika, která pro společenskou soudržnost představuje sociální vyloučení, a to na celostátní i lokální a regionální úrovni. Prostřednictvím vertikální a horizontální koordinace zastřešit prevenci a řešení sociálního vyloučení.
|
1 Systematické sledování vývoje sociálně vyloučených lokalit, jevů a procesů sociálního vyloučení na úrovni obcí, dopadů a efektivity lokálních a regionálních politik.
|
2.3.b Posílit participaci osob sociálně vyloučených či sociálním vyloučením ohrožených na rozhodování o řešení sociálního vyloučení.
|
1 Realizace aktivit vedoucích k podpoře zapojení obyvatel SVL do rozhodovacích procesů a veřejných akcí obce.
2 Identifikace bariér bránících v zapojení obyvatel SVL do rozhodovacích procesů a veřejných akcí a jejich snižování prostřednictvím realizace osvětových a vzdělávacích aktivit.
|
|
2.4. Mainstreaming sociálního začleňování |
2.4.a Využívat evidence based přístupu při tvorbě politik a posilovat informovanost o problematice sociálního vyloučení.
|
1 Zvýšení informovanosti státu a samospráv o problematice a dopadech sociálního vyloučení.
2 Rozvoj evidence based přístupů při tvorbě politik prostřednictvím vyhodnocování v praxi pilotovaných nástrojů v oblasti sociálního začleňování.
3 Pravidelné mapování počtů a struktury osob v bytové nouzi, které spadají do koncepčních kategorií typologie ETHOS, podle jednotné metodiky umožňující komparaci a sledování trendů v čase.
4 Monitoring počtu lokalit rezidenční segregace identifikovaných prostřednictvím mapové a datové aplikace „Lokality sociálního vyloučení a segregace“.
|
2.4.b Zvýšit kvalitu a koherenci veřejných politik a tím zvýšit jejich vliv na oslabování procesů sociálního vyloučení a omezování územní koncentrace sociálního vyloučení.
|
1 Podpora obsahové soudržnosti a vzájemné provázanosti veřejných politik prostřednictvím zajištění dostupnosti dat a odborných poznatků.
|
|
3. Sociální práce jako základní nástroj sociálního začleňování |
3.a Rozvíjet a profesionalizovat sociální práci.
|
1 Příprava a předložení návrhu profesního zákona vládě, a jeho případná implementace do praxe.
2 Získání nástroje pro získávání dat z terénu s cílem posílení preventivní role sociální práce.
3 Propagace a zvyšování povědomí veřejnosti o sociální práci.
4 Rozvoj vzdělávání v komunitní práci.
5 Ověření softwaru pro responzivní evaluaci a plánování komunitní práce EVKA.
|
3.b Vytvořit předpoklady pro koordinaci podpory v území.
|
1 Vytvoření systému meziresortní spolupráce jednotlivých aktérů sociální práce.
2 Metodické řízení krajských metodiků sociální práce.
|
3.c Posílit nástroje pro poskytování podpory v přirozeném prostředí osob.
|
1 Podpoření výkonu sociální práce v přirozeném prostředí klientů.
2 Aktualizace standardizovaného záznamu sociálního pracovníka a pravidelné metodické usměrňování sociálních pracovníků při využívání tohoto záznamu.
|
3.d Prostřednictvím komunitní práce a participace obyvatel území s koncentrací sociálního vyloučení umožnit sociální změnu a vyrovnání disproporcí mezi potřebami lidí a zdroji.
|
1 Vymezení spolupráce MPSV, MK, Sdružení knihoven – SDRUK a Svazu knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) zahrnující rozvoj komunitních aktivit knihoven a jejich zapojení do komunitní práce s obyvateli.
2 Pilotování metody komunitní práce s obyvateli SVL.
3 Akreditovaný kurz komunitní práce pro komunitní pracovníky/pracovnice v SVL.
4 Vytvoření a veřejné publikování odborných textů, pracovních manuálů a konferenčních příspěvků k tématu komunitní práce a participativní sociální práce.
5 Podpora komunitní práce na celonárodní i regionální úrovni a zapojení všech relevantních aktérů (realizátorů i aktérů komunitní práce).
|
|
4.1. Prevence zadlužování a pomoci s problémem předlužení |
4.1.a Snižovat riziko sociálního vyloučení v důsledku předluženosti jednotlivců a domácností i osob výrazně ohrožených sociálním vyloučením.
|
1 Pilotování nástroje pro prevenci energetické chudoby.
2 Monitorování sítě poskytovatelů proti-dluhového poradenství.
3 Prosazování tříletého oddlužení pro všechny.
4 Vyhlášení výzvy umožňující realizaci projektů v praxi ověřujících bariéry a zjednodušení procesu zřízení chráněného účtu.
|
4.1.b Zlevnit a zefektivnit proces exekučního vymáhání a výrazně potírat protiprávní praktiky.
|
1 Revize systému srážek do oddlužení a dávek pro zvýšení motivace na trh práce.
2 Jednotný rejstřík všech daňových exekucí.
3 Meziresortní jednání o možnostech přípravy Jednotného rejstříku všech správních exekucí včetně určení resortu, který bude mít rejstřík ve své gesci.
4 Jednotná evidence všech exekucí.
|
|
4.2. Zaměstnání a jeho udržení |
4.2.a Vytvářet podmínky pro vstup a udržení se na trhu práce pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
|
1 Monitoring počtu osob, které se účastnily individuálního poradenství na IPS ÚP ČR z důvodů nedokončeného vzdělání (ZŠ, SŠ).
2 Realizace seminářů prostřednictvím IPS ÚP ČR za účelem popsání kariérního růstu a situace v níž jedinec selhal ve vzdělávacím procesu pro žáky druhého pololetí osmých a prvního pololetí devátých ročníků ZŠ a posledních ročníků SŠ.
3 Informační systém rezortu MPSV vhodný k ucelenému sledování, vytváření přehledů a analýz dat z dílčích IS MPSV (charakteristiky sociálního vyloučení, dlouhodobé nezaměstnanosti atp.).
4 Implementace nových nástrojů APZ cílených na osoby sociálně vyloučené či sociálním vyloučením ohrožené (např. tréninkové pracovní místo).
5 Revize dalšího vzdělávání pracovníků ÚP ČR, kteří pracují s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (např. pravidelná realizace „případových setkání“ za účelem sdílení dobré praxe a zkušeností).
6 Oslovení vybraných členských zemí EU za účelem zpřehlednění jejich nástrojů k řešení problematiky nezaměstnanosti.
7 Analýza překážek ke vstupu na volný trh práce u osob se záznamem v Rejstříku trestů a u osob zatížených exekucemi. Předmětem analýzy budou všechny právní předpisy, které stanovují povinnost bezúhonnosti.
8 Revize nástrojů APZ (VPP a SÚPM) podporující prostupné zaměstnávání a začlenění osob s různým typem znevýhodnění (osoby se zdravotním postižením, osoby se sociálním znevýhodněním, migranti, menšiny, lidé ve věkové kategorii 50+) a obtížně umístitelných na trh práce.
|
4.2.b Vytvářet příznivé prostředí pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
|
1 Implementace Zákona o sociálním podniku a o změně souvisejících zákonů.
2 Strategický dokument k Zákonu o sociálním podniku za účelem sladění právních předpisů, dotačních titulů a dalších nástrojů k maximalizaci podpory sociálního podnikání.
3 Realizace kampaně propagující sociální podnikání za účelem zvýšení společenského povědomí o tomto druhu podnikání a jeho společenských přínosech a uvědomění o podpoře registrovaných sociálních podniků skrze nákup zboží a služeb od těchto subjektů.
4 Akreditovat nové rekvalifikační programy tak, aby byly akreditovány bez nadbytečných vstupních požadavků na účastníky rekvalifikace (včetně požadavku na ZŠ vzdělání) v případech, kde to není opodstatněné povahou pracovní činnosti.
5 Zajištění implementace a rozvoje společensky odpovědného, resp. strategického zadávání veřejných zakázek ve vztahu k cílům v oblasti sociálního začleňování.
|
4.2.c Zavedení individuálního a komplexního přístupu služeb zaměstnanosti k osobám s více znevýhodněními na trhu práce. Rozvíjet možnosti sociálního podnikání.
|
1 Vytvořit systém interního vzdělávání zaměstnanců ÚP ČR s ohledem na charakteristiku poskytování poradenských služeb a v závislosti na požadované odbornosti jednotlivých pozic poradců (např. poradce pro volbu povolání, poradce pro volbu rekvalifikace, poradce pro OZP).
2 Zavést pravidelné proškolování všech pracovníků ÚP ČR v přímé práci s klienty v individuální práci s klienty na ÚP ČR (v stanoveném rozsahu 24 hodin ročně).
3 Zvyšování počtu osob vracejících se do vzdělávacího systému prostřednictvím činnosti Informačních a poradenských středisek Úřadu práce ČR (IPS).
4 Vznik metodiky spolupráce subjektů spolupracujících s osobami sociálně vyloučenými či sociálním vyloučením ohroženými (ÚP ČR, Úřady samospráv, NNO, sociální podniky).
|
|
4.3. Sociální služby |
4.3.a Vytvořit udržitelný a předvídatelný systém víceletého financování sociálních služeb.
|
1 Změna způsobu financování sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
|
4.3.b Vytvořit podmínky pro zajištění kvalitních a účelných sociálních služeb odpovídajících zjištěným potřebám.
|
1 Návrh nástroje pro vytvoření přehledu sociálních služeb poskytovaných na území ČR, včetně specifikace reálných okruhů osob, kterým jsou tyto služby poskytovány.
2 Revize pojetí kvality sociálních služeb v novele zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů založena na novelizaci prováděcího předpisu zákona za účelem zvýšení důrazu na ochranu práv osob, kterým jsou poskytovány sociální služby.
|
4.3.c Vytvořit podmínky pro zajištění dostatečně rozvinutého systému sociálních služeb pro potřeby osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených, reagujícího na jejich individuální potřeby v kontextu společenské zakázky.
|
1 Návrh způsobu zohlednění zatížení obcí a krajů sociálním vyloučením v systému financování sociálních služeb za účelem zajištění udržitelnosti a dostatečných kapacit sociálních služeb.
2 Vytvoření platformy pro jednání ORP, krajů a poskytovatelů sociálních služeb za účelem zhodnocení a analýzy naplňování potřeb obyvatel v oblasti poskytování sociálních služeb.
|
4.3.d Vytvořit podmínky pro zvýšení flexibility poskytování podpory prostřednictvím sociálních služeb. Dále podporovat transformaci pobytových sociálních služeb.
|
1 Analýza regulatorní a administrativní zátěže, včetně parametru času a nákladů, za účelem vymezení omezující regulace a následného snížení administrativní zátěže a její zohlednění v návrhu novely zákona o sociálních službách.
2 Vytvoření návrhu řešení problematiky poskytování sociálních služeb, které se nachází na pomezí se službami zdravotními (např. statut meziresortního orgánu).
|
4.3.e Vytvořit podmínky pro snižování prahů pobytových a ambulantních služeb pro osoby v extrémním sociálním vyloučení v případech, kdy podmínky vymezující působnost sociálních služeb, spoluúčast klientů i přístup (pravidla) poskytovatelů omezují či znemožňují řešení nepříznivé sociální situace, resp. přístup cílové skupiny ke službám.
|
1 Legislativní ukotvení tzv. mokrých domů v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
2 Rozvoj sociálních služeb charakteru „mokrý dům“, které poskytují služby osobám bez domova, které aktuálně nezvládnou/nemohou abstinovat a potřebují střechu nad hlavou a péči, kterou by jinak pro svou závislost nezískali; služba nezakazuje konzumaci alkoholu, se závislostí pracuje zejm. ve smyslu harm reduction),
3 Rozvoj spolupráce sociálních služeb s poskytovateli adiktologické péče.
|
|
4.4. Podpora rodiny |
4.4.1.a Zajistit dostupné, provázané a kvalitní služby pro rodiny, děti a mládež
|
1 Zpracovat vyhodnocení dostupnosti služeb zaměřených na primární prevenci a legislativních i nelegislativních překážek, které této dostupnosti brání.
2 Navrhnout legislativní zakotvení podmínek pro zajištění financování potřebné kapacity nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi a jeho stabilizace. Zajištění stabilního financování sociálních služeb pro děti a rodiny ohrožené sociálním vyloučením, včetně cílené podpory inovativních metod práce a služeb.
|
4.4.1.b Posílit ekonomickou stabilitu rodin a jejich samostatnost s důrazem na svobodu volby rodinné strategie, zejména v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života.
|
1 Vyhlašování výzev a realizace projektů, jejichž prostřednictvím jsou podporovány flexibilní formy práce a dalších opatření v oblasti slaďování profesního, rodinného a osobního života.
2 Podporovat dětské skupiny, podpora dosavadních a vznik nových dětských skupin.
3 Podporovat školní stravování dětí a zlepšit informovanost o těchto programech pro děti z rodin v nouzi mezi potřebnými rodiči.
4 Průběžně podporovat zapojení většího počtu dětí ze SVL do předškolního vzdělávání.
|
4.4.2.a Optimalizovat systém péče o ohrožené děti tak, aby zajistil důslednou ochranu práv dětí garantovaných Úmluvou o právech dítěte a naplnění jejich potřeb.
|
1 Navrhnout podobu monitorovacího nástroje kvality ochrany práv dítěte.
2 Sdílení příkladů dobré praxe s využitím již ověřených a úspěšných projektů a přenos dobré praxe na další území.
3 Přijetí zákona o podpoře rodin a péči o ohrožené děti, který zajistí adekvátní financování pro podpůrné služby pro rodiny zaměřené na sociální začlenění rodin a prevenci ohrožení dítěte.
|
4.4.2.b Podporovat profesní rozvoj pracovníků působících v systému péče o ohrožené děti.
|
1 Podpora vzdělávání pracovníků OSPOD v oblasti práce s romskou komunitou (specifika práce s rodinami dlouhodobě sociálně vyloučenými, specifika náhradní rodinné péče vč. příbuzenské pěstounské péče a s rodinami v akutní krizi a s traumatizovanými rodinami).
2 Navrhnout metodický materiál k vytvoření nástrojů k rozvoji znalostí a dovedností pro poskytování podpory respektující práva dětí a jejich rodin a jejich potřeby.
|
4.4.2.c Podpora rodičovských kompetencí a dětí od narození do 3 let
|
1 Podpora sociálních služeb a programů zaměřujících se na rodičovské kompetence (domácí návštěvy, komunitní centra, peer-to-peer skupiny).
2 Navrhnout metodickou podporu sociálních pracovníků pro práci s dětmi 0-3 roky s cílem posílení kompetencí rodičů.
3 Realizace osvětových opatření s cílem zvýšit počet dětí v MŠ v SVL.
|
|
4.5. Přístup ke vzdělání |
4.5.a Cestou vzdělání omezovat ohrožení chudobou.
|
1 Existence dostupných informací a postupů pro osoby, které opustily vzdělávací dráhu nebo jsou ohroženy předčasným odchodem ze vzdělávání o možnostech získání nebo doplnění kvalifikace v rámci Národní soustavy kvalifikací.
2 Monitorování předčasných odchodů ze vzdělávání a vytvoření funkčního systému prevence, intervenčních a kompenzačních opatření zahrnujících odpovídající reakci zaměřenou na skupiny se zvýšeným rizikem předčasného odchodu ze vzdělávání.
3 Vymezení pozice sociálního pedagoga nebo školního sociálního pracovníka včetně specifikace náplně práce.
|
4.5.b Zajistit komplexní, mezioborovou včasnou péči o děti do tří let věku z rodin vyloučených či vyloučením ohrožených a nepodnětných, podpora předškolního vzdělávání, výchovy a péče.
|
1 Aktivní spolupráce zástupců MŠMT, MPSV a MZ s kraji a obcemi za účelem tvorby a aktualizace lokálních koncepcí tak, aby bylo možné postupně zajistit dostatek kapacit i služeb pro kvalitní zajištění včasné péče v lokalitách se SVL.
2 Podpořit zavedení a následné dostatečné kapacity vhodných služeb poskytujících pomoc v domácnosti rodiny s péčí o děti, včetně dětí s hendikepy, zároveň budou schopni podpořit rodičovské kompetence, pomoci v krizových situacích (onemocnění/hospitalizace rodiče) apod.
3 Podpora docházky dětí do mateřských škol v SVL.
4 Posílit metodickou práci se zřizovateli mateřských a základních škol v oblasti regulace spádovosti.
5 Nabídka vzdělávání v tématu podpory výchovy a vzdělávání dětí do tří let věku z rodin s nízkým socioekonomickým statusem a nízkou úrovní rozvoje rodičovských kompetencí a mezioborové spolupráce v podpoře těchto dětí pro pedagogické pracovníky/pracovnice MŠ.
6 Pokračování motivačních nástrojů pro zvýšení zájmu rodičů ze SVL o zapojení jejich dětí do předškolního vzdělávání v nižších ročnících.
|
4.5.c Zajistit kvalitnější, dlouhodobou metodickou podporu škol i jednotlivých pedagogických pracovníků zaměřenou na zavádění principů rovného přístupu ve vzdělávání a na práci s žáky s různou mírou potřeby podpůrných opatření. Rozvoj služeb ŠPZ, školních psychologů a školních speciálních pedagogů i systému kvalitního vzdělávání pedagogických pracovníků.
|
1 Sjednocení a aktualizace procesních postupů a standardů ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízení při diagnostice dětí, žáků a studentů s odlišným životním či kulturním prostředím ve veřejných i soukromých školských poradenských zařízeních, jejich standardizace a zavedení povinnosti postupovat v souladu s těmito standardy.
2 Pokračování v pravidelných školeních odborných pracovníků/pracovnic ŠPP a ŠPZ.
3 Zavedení systémového ukotvení supervizí pro pracovníky ŠPZ a ŠPP a pro pedagogické pracovníky za účelem posílení spolupráce a profesního růstu a podpory prevence syndromu vyhoření a jejich systémové financování.
4 Pokračování ve specializovaných vzdělávacích aktivitách pro asistenty/asistentky pedagoga v rámci DVPP.
5 Rozvoj metodické podpory sociálním pedagogům/školním sociálním pracovníkům a existence nabídky dalšího vzdělávání.
|
4.5.d Rozvíjet komunikaci a spolupráci školy s klíčovými aktéry, včetně ostatních škol a školských zařízení, zástupců samosprávy, akademické půdy, poskytovatelů služeb, rodičů a dalších.
|
1 Vytvoření elektronického systému umožňující komunikaci mezi jednotlivými ŠPZ.
2 Sjednocení přístupu jednotlivých ŠPZ ke stanovování druhů a stupňů podpůrných opatření u dětí, žáků a studentů se SVP.
3 Zavedení koordinované mezioborové spolupráce v podpoře dětí ohrožených socioekonomickou situací v rodině a nízkými rodičovskými kompetencemi jejich pečovatelů s využíváním funkčních nástrojů, zejm. case managementu a případového setkání k efektivnější spolupráci mezi školou, rodiči a případně dalšími aktéry, která povede k řešení specifických a náročných situací.
4 Nabídka vzdělávání v koordinované mezioborové spolupráci.
5 Aktualizace příručky MŠMT „Komunikace se zákonnými zástupci dětí v mateřské škole“.
|
4.5.e Předcházet či zabránit neodůvodněnému rozřazování dětí a jejich segregaci podle socioekonomického statusu rodiny.
|
1 Zvýšení informovanosti a podpory rodiče dětí při zápisu do ZŠ. Nejlépe formou terénní či komunitní práce s rodiči s cílem posílit jejich informovanost a podpořit je v období zápisů do 1. tříd ZŠ.
2 Koordinace poměrného rozložení dětí se sociálním znevýhodněním mezi jednotlivé MŠ a ZŠ v rámci území konkrétního města/obce.
|
|
4.6. Přístup k bydlení |
4.6.a Zvyšovat dostupnost bydlení pro osoby ohrožené vyloučením z bydlení nebo po jeho ztrátě.
|
1 Implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze.
2 Vymezení pojmů v oblasti podporovaného bydlení (např. sociální, dostupné, podporované, krizové, profesní a další typy bydlení).
3 Vyhlášení a realizace programů na podporu výstavby, rekonstrukce a pořizování standardních bytů pro účely podporovaného bydlení.
4 Podpora bezbariérového bydlení v rámci programů podporovaného bydlení.
5 Metodická podpora implementace zákona vedoucího ke vzniku a stabilnímu financování systému podpory poskytované při předcházení a řešení bytové nouze.
6 Zajištění a rozšíření nabídky vzdělávání pro pracovníky obcí s rozšířenou působností poskytujících podporu osobám v bytové nouzi.
7 Posílení sociální práce poskytované osobám v bytové nouzi v rámci systému podporovaného bydlení.
8 Monitoring počtu a struktury domácností podle cílových skupin zabydlených ve standardních bytech poskytovaných v rámci programů podporovaného bydlení.
9 Podpora rozvoje systému prevence ztráty bydlení a jeho systémové ukotvení napříč ČR.
10 Posílení poradenství pro zvláště zranitelné domácnosti v energetické chudobě.
11 Monitoring poskytování dávek hmotné nouze (zejména dávky mimořádné okamžité pomoci) na úhradu kauce a dalších výdajů nezbytných pro zajištění nebo udržení standardního bydlení osob v bytové nouzi.
12 Zajištění možnosti efektivní obrany osob postižených diskriminací v přístupu k bydlení.
|
4.6.b Snižovat riziko ztráty bydlení a bezdomovectví na základě komplexní a individualizované podpory při využívání multidisciplinární spolupráce pracovníků ÚP, obcí, NNO a sociálních služeb
|
1 Nastavení spolupráce mezi místním aktéry řešení bytové nouze v projektech podpořených z ESF+.
2 Rozvoj transverzální spolupráce aktérů v oblasti sociálního bydlení.
3 Zajištění metodického vedení kontaktních míst pro bydlení v oblasti síťování a koordinace místních aktérů řešení bytové nouze.
|
|
4.7. Přístup ke zdravotní péči |
4.7.a Systémově řešit faktickou nedostupnost zdravotních služeb pro sociálně vyloučené osoby, osoby ohrožené sociálním vyloučením a osoby jinak znevýhodněné.
|
1 Spolupráce MZ a MPSV v oblasti propojení zdravotní a sociální péče poskytované osobám sociálně vyloučeným či sociálním vyloučením ohroženým.
2 Sběr epidemiologických dat o zdravotním stavu osob bez domova a dalších osob sociálně vyloučených a sociálním vyloučením ohrožených.
|
4.7.b Zvýšit zdravotní gramotnost v oblasti práv a povinností uplatňovaných v přístupu k primární zdravotní péči sociálně vyloučených osob, osob ohrožených sociálním vyloučením a osob jinak znevýhodněných.
|
1 Návrh způsobu zajištění dlouhodobého financování koordinátorů a mediátorů podpory zdraví v SVL.
2 Systémová podpora tvorby a realizace programů primární prevence zaměřených na podporu zdravého životního stylu a prevence závislostí u dětí a mladistvých ohrožených chudobou a sociálním vyloučením.
|
4.7.c Rozvinutí modelu kulturně a sociálně senzitivního přístupu ve zdravotní péči.
|
1 Zhodnocení povinných kurzů pro mediky v oblasti sociokulturně senzitivní zdravotní péče.
2 Zhodnocení kurzů pro sociální pracovníky/pracovnice zaměřených na rozvoj sociokulturní a intersociální komunikace a mediace a na spolupráci sociálního a zdravotního sektoru.
3 Zhodnocení kurzů pro zdravotně-sociální pracovníky/pracovnice zaměřených na rozvoj sociokulturní a intersociální komunikace a mediace a na spolupráci sociálního a zdravotního sektoru.
|
4.7.d Podpora deinstitucionalizace psychiatrické péče, asistivních technologií a služeb s těmito technologiemi souvisejícími; optimalizace a zvýšení dostupnosti péče na sociálně-zdravotním pomezí.
|
1 Podpora rozvoje sítě center duševního zdraví.
2 Rozvoj ambulancí s rozšířenou péčí pro osoby s duševním onemocněním a ambulancí s rozšířenou péčí pro adiktologické pacienty.
3 Návrh ukotvení nové služby v legislativě umožňující poskytování multidisciplinárních služeb více poskytovateli.
4 Příprava krajských plánů pro oblast duševního zdraví za využití vyváženého modelu péče (tzv. balanced care).
|
4.7.e Podpora zpřístupnění nízkoprahové ambulantní a terénní zdravotní péče zohledňující možnosti a limity lidí bez domova (limitovaná zdravotní gramotnost a možnosti dodržovat léčebný režim v konkrétním stupni bytové nouze, omezené možnosti úhrad indikovaných zdravotních prostředků, léčiv, doplňků stravy atd.).
|
1 Rozvoj multidisciplinárních týmů provázaných s ordinacemi, které poskytují zdravotní péči osobám bez domova.
2 Zvýšení počtu ordinací všeobecných lékařů, které poskytují zdravotní péči osobám bez domova.
3 Zmapování možnosti způsobu zpřístupnění zdravotní péče, která by byla poskytována přímo na ulici (tzv. street medicine).
4 Zajištění stabilního financování ordinací pro lidi bez přístřeší.
|
4.7.f Metodická podpora poskytovatelů lůžkové zdravotní péče ke spolupráci se sociálními pracovníky před propuštěním pacienta bez přístřeší.
|
1 Zmapování možností a situace ohledně počtu sociálních pracovníků a spolupráce se zařízeními sociálních služeb v lůžkových zdravotnických zařízeních (nemocnicích) v jednotlivých krajích.
2 Vytvoření doporučených postupů pro zdravotnická zařízení pro péči o lidi bez domova (jak propustit, jak poučit pacienta atd.).
|
|
4.8. Zajištění důstojných životních podmínek |
4.8.a Zajistit adekvátní příjem a prevenci ztráty příjmu pro osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.
|
1 Snížení hodnot indikátorů EU: AROPE (míra ohrožení chudobou a sociálním vyloučením), AROP (míra ohrožení příjmovou chudobou), MD (materiální deprivace), VLWI (domácnosti s nízkou intenzitou práce).
2 Revize institutu životního a existenčního minima a navrhování odpovídajícího zvyšování částek životního a existenčního minima v pravidelném termínu při výraznějším nárůstu příslušných spotřebitelských cen (popř. využití možnosti valorizace v mimořádném termínu).
3 Pilotování metody pro domácnosti osob ohrožených chudobou vedoucí k zajištění důstojných životních podmínek.
4 Nastavení indikátorů pro měření chudoby a sociálního vyloučení.
5 Posouzení minimální mzdy, zda je její úroveň přiměřená a působí tak jako dostatečná ochrana před příjmovou chudobou a sociálním vyloučením, a zajistit její pravidelnou valorizaci.
|
|
4.9. Zajištění bezpečnosti a veřejného pořádku |
4.9.a Podpora preventivních přístupů k zajišťování bezpečnosti a veřejného pořádku
|
1 Vytvořit podmínky (finanční a metodické) pro podporu realizace preventivních opatření ke snižování sociálního napětí, domácího a genderové podmíněného násilí, potírání předsudků souvisejících s domácím a genderové podmíněným násilím
|
4.9.b Podpora přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody a jejich následné začlenění do společnosti
|
1 Vydání doporučeného metodického postupu zaměřeného na plynulý přechod osob ve VTOS do občanského života ve spolupráci s VS ČR.
2 Vydefinování pojmu peer pracovník (mentor s žitou zkušeností) a následné zavedení do zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
3 Realizace a rozšiřování programů pro osoby ve VTOS podporujících jejich úspěšnou sociální reintegraci po propuštění z VTOS v rámci schválených finančních prostředků.
4 Pilotování nástrojů práce na podporu reintegrace odsouzených, kteří se chystají na propuštění ve vybraných věznicích. Projekt zmapuje potřeby propouštěných osob z VTOS a nastaví minimální standard práce s propuštěnými, kdy se stanoví odpovědnost pro subjekty podílející se na postpenitenciární péče.
|
|
4.10. Prevence a snižování škod spojených s užíváním návykových látek a závislostním chováním |
4.10.a Snížit sociální vyloučení osob se závislostním chováním a snížit dopady užívání návykových látek v populaci osob sociálně vyloučených nebo sociálním vyloučením ohrožených
|
1 Zvýšení kapacity ověřených preventivně-léčebných a reintegračních adiktologických programů přispívajících ke snížení negativních zdravotních a společenských dopadů spojených se závislostním chováním.
2 Vznik min. 1 nové adiktologické služby, která reaguje na měnící se strukturu a potřeby osob ohrožených závislostí, na měnící se vzorce závislostního chování v populaci a přispívají ke snížení míry sociálního vyloučení osob se závislostním chováním.
3 Propagace odpovídajícího nestigmatizujícího jazyka při tvorbě strategických dokumentů v gesci MZ, MV, MPSV, MSp, ÚV ČR dotýkajících se politiky v oblasti závislostí na národní úrovni.
|
|
5. Realizace a monitorování Strategie sociálního začleňování |
5.a Vytvoření a zajištění plnění evaluačního plánu Strategie sociálního začleňování.
|
1 Vyhodnocení a monitoring Strategie sociálního začleňování.
2 Zpráva o plnění Strategie sociálního začleňování.
|
|