Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO DOPRAVY
MINISTERSTVO DOPRAVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO DOPRAVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Specifický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)

Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)
1.Efektivní, inteligentní a dopravní infrastruktura s kvalifikovaným obslužným personálem
Opatření řešící strategický cíl 1 "Efektivní, inteligentní a dopravní infrastruktura s kvalifikovaným obslužným personálem"
Průběžně sbírat dostatečné množství vstupních dat popisujících chování dopravních proudů
Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury dopravními senzory
Do NDIC integrovat zdroj informací o dynamice dopravních proudů
Datovou sadu doplnit o veškerá významná meteorologická data
Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence
Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly
Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat interních i externích auditů
Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům
Na základě sbíraných dat kontinuálně vyhodnocovat stav dopravních proudů
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase a predikce vývoje dopravy pro navazující řídicí a informační systémy
Vytvořit centrální databázi dopravního značení
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu
Vytvořit datové rozhraní, které umožní (nediskriminačním způsobem) integrovat dostupná data o silničním provozu do mobilních aplikací a dalších informačních prostředků (např. navigace) třetích stran
Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru
Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy
Podpořit využívání dynamických multimodálních modelů dopravy pro ovlivňování dopravních proudů
Ve větších aglomeracích podporovat zavádění spolupracujících systémů pro preferenci vozidel veřejné osobní dopravy
Podporovat systémy pro preferenci vozidel složek integrovaného záchranného systému
Prostřednictvím otevřeného rozhraní řídicích systémů vozidel veřejné osobní dopravy začlenit do NDIC data o pohybu prostředků veřejné hromadné dopravy v reálném čase
2.Zajištění plynulosti dopravního provozu a s tím spojené snížení celkových časových ztrát v dopravním provozu
Opatření řešící část strategického cíle 2 "Zajištění plynulosti dopravního provozu a s tím spojené snížení celkových časových ztrát v dopravním provozu"
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu
Zpracovat plány pro řízení dopravního provozu na hlavních trasách jak mezi důležitými sídly v rámci ČR, tak i s důležitými sídly v sousedních zemích
Poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst
Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS
Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích
Prostřednictvím otevřeného rozhraní řídicích systémů vozidel veřejné osobní dopravy začlenit do NDIC data o pohybu prostředků veřejné hromadné dopravy v reálném čase
2.1Zvýšení informovanosti účastníků dopravního provozu
Instalace detekčních bodů na dopravní síti
Průběžně sbírat dostatečné množství vstupních dat popisujících chování dopravních proudů
Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury dopravními senzory
Do NDIC integrovat zdroj informací o dynamice dopravních proudů
Do NDIC začlenit zdroj informací poskytovaných dobrovolnými zpravodaji z řad motoristů
Podporovat výstavbu městských dopravních informačních center a ITS systémů na území důležitých městských aglomerací s vazbou na významné kapacitní silnice TEN-T
Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury základními prvky ITS na území důležitých městských aglomerací s vazbou na významné kapacitní silnice TEN-T
Definovat na jaké infrastruktuře elektronických komunikací se předpokládají přenosy dat a jak bude tato přenosová síť
dimenzována
Na území důležitých městských aglomerací mající vazbu na významné kapacitní silnice TEN-T podporovat vlastníky silniční sítě při budování a vybavování této sítě základními prvky ITS pro sběr dat
Poskytovat včasné, ověřené a prostorově dostatečně přesně umístěné informace o standardních a mimořádných dopravních situacích
Vytvořit vícejazyčné call centrum pro dopravní zpravodajství odpovídají specifikacím stanoveným v příslušných technických a právních předpisech
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS
Podpořit vybavení SSÚD o přenosné/mobilní ITS řídicí a informační systémy pro řízení dopravních proudů a informování účastníků silničního provozu v místech dopravních uzavírek
Podpořit vybavení vozidlového parku veřejné osobní dopravy vozidlovými a informačními systémy ITS
Zavádět vyšší algoritmy řízení pro detekci událostí nad definovanými senzory a automatické zásahy do dopravy v dané oblasti
Podpořit využívání dynamických multimodálních modelů dopravy pro ovlivňování dopravních proudů
Dovybavit silniční síť ve správě ŘSD nebo ve vlastnictví významných měst o následující bezpečnostní aplikace ITS
Odstraňovat bariéry v přístupnosti osob se sníženou schopností orientace, mobility nebo komunikace k veřejné osobní dopravě podporou zavádění systémů pro zlepšení orientace a sloužící k navigaci v neznámém prostředí
Stanovit systém kontroly kvality poskytovaných informací
3.Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu
Opatření řešící část strategického cíle 3 "Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu"
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS
Propojit dopravní informační systémy se systémy krizového řízení
Podporovat implementaci systémů dynamického plánování tras k místu zásahu pro vozidla integrovaného záchranného systému v podmínkách mimořádných situací s přihlédnutím k aktuálním dojezdovým časům
Podporovat systémy pro preferenci vozidel složek integrovaného záchranného systému
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení
Podpora rozvoje a budování „inteligentních“ zařízení na železničních přejezdech
Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS
Realizovat přípravu pro zavádění kooperativních systémů ITS
3.1Snížení počtu usmrcených a vážně zraněnýchosob v silničním provozu
Včasně varovat o vzniku nehodové události a zajistit včasnou a adekvátní reakci k záchraně lidského života
Identifikovat a relevantními senzory vybavit rizikové lokality na české silniční sítí ve správě ŘSD nebo ve vlastnictví významných měst přizpůsobeným zařízením ITS
Zavedení evropského systému automatického tísňového volání z vozidla (tzv. eCall 112)
Podporovat systémy pro provedení záchranné operace vrtulníky letecké záchranné služby (LZS/HEMS) v rizikových podmínkách
Pro navigaci záchranných složek trasou, která není součástí silniční sítě, zajistit jednotnou digitální evidenci účelových komunikací, polních a lesních cest
3.2Snížení rizik vzniku mimořádných událostí při přepravě zásilek vyžadující zvláštní péči nebo dozor (nebezpečné věci, nadměrná a nadrozměrná přeprava)
3.3Zvýšení informovanosti osobám nacházejících se uvnitř či přijíždějícím k oblasti živelné pohromy nebo jiné krizové situace
Připravit funkční propojení ITS s informačními médii a v době krizových situací využívat k informování účastníků dopravy (řidič, cestující, občan) odpovídajících
informačních kanálů, kterými systémy ITS disponují
Zpracovat plány pro řízení dopravního provozu na hlavních trasách jak mezi důležitými sídly v rámci ČR, tak i s důležitými sídly v sousedních zemích
Podporovat řešení krizových situací v rámci řízení dopravy na území významných měst
3.4Zvýšení bezpečnosti při provozování silniční nákladní dopravy
3.5Snížení rizikového chování osob v prostorudráhy
Kromě budování přejezdových zabezpečovacích zařízení podporovat rozvoj spolupracujících varovných informačních systémů pro informování účastníků silničního provozu
v reálném čase o pohybu drážních vozidel
3.6Snížení rizika ohrožení bezpečnosti železniční dopravy technickými závadami na vozidlech
3.7Zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy prostřednictvím ITS – Kontrolně analytické centrum řízení železničního provozu
3.8Snížení rizika ohrožení bezpečnosti železniční dopravy v důsledku poškození či odcizení technických prostředků a zařízení železniční dopravní cesty
Rozvíjet a podporovat systémy (včetně aplikací založených na družicových systémech jako např. dálkový průzkum Země) pro monitorování bezpečnosti dopravní
infrastruktury
4.Snížení závažného porušování pravidel silničního provozu a zamezení závažného protiprávního jednání v dopravě
Opatření řešící strategický cíl 4 "Snížení závažného porušování pravidel silničního provozu a zamezení závažného protiprávního jednání v dopravě"
Zprovoznit monitorovací systémy za účelem prevence před trestnou činností a za účelem získávání důkazních prostředků
Včasně identifikovat hrozby možného protiprávního jednání a zajištění ochrany před nimi
Upozorňovat na závažné porušování pravidel silničního provozu a zajistit adekvátní reakci bezpečnostních složek
Upozorňovat na ohrožení nebo narušení bezpečnosti v případě poškození zařízení pro řízení dopravního provozu
Připojit se k systému EUCARIS
Vytvořit podmínky pro ověřování shody výrobků a služeb ITS s cílem splnit požadavky směrnice EU
5.Rozvíjet systémy ITS harmonizovaným způsobem
Opatření řešící část strategického cíle 5 "Rozvíjet systémy ITS harmonizovaným způsobem"
Datovou sadu doplnit o veškerá významná meteorologická data
Podporovat datové propojení městských dopravních informačních center s NDIC
Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu
Z existujících systémů integrovat do NDIC další dosud chybějící data jako např. data o poloze vozidel veřejné osobní dopravy
Podporovat výstavbu městských dopravních informačních center a ITS systémů na území důležitých městských aglomerací
Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence
Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly
Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat
Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům
Na základě sbíraných dat kontinuálně vyhodnocovat stav dopravních proudů v ČR
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase
Vytvořit centrální databázi dopravního značení
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu
Vytvořit datové rozhraní, které umožní (nediskriminačním způsobem) integrovat dostupná data o silničním provozu
do mobilních aplikací a dalších informačních prostředků (např. navigace) třetích stran
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím
informačních prvků ITS, ale i s využitím mobilních aplikací
Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru
Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy
Jako součást profesní přípravy a pravidelných školení pro další získávání, udržování nebo rozšiřování odborné
způsobilosti a znalosti zaměstnanců dopravců nebo správců a provozovatelů dopravní infrastruktury, kteří jsou
v přímém kontaktu s cestujícími, zařadit znalost zásad komunikace s lidmi neslyšícími, ohluchlými a nedoslýchavými
Pro výstavbu nových parkovacích míst požadovat integraci ITS senzorů a služeb
U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti
Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS
Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích
Rozšiřovat možnosti dispečinků IZS včetně zabezpečení informační podpory a součinnosti jeho složek
Připojit se k systému EUCARIS
Propojit stávající systémy sběru dopravních dat (Systémy vážení za jízdy /WIM/, Automatické senzory dopravy, meteostanice atd.) do tzv. „big dat“
Při zavádění řešení využívající data o poloze vozidel ze systémů GNSS podporovat vybavování vozidel multikonstelačními přijímači s podporou GPS, Galileo i EGNOS
Ve větších aglomeracích podporovat zavádění
spolupracujících systémů pro preferenci vozidel veřejné osobní dopravy
Podporovat systémy pro preferenci vozidel složek integrovaného záchranného systému.
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek
Vytvořit podmínky pro ověřování shody výrobků a služeb ITS s cílem splnit požadavky směrnice EU
Vytvořit strategický plán dalšího rozvoje NDIC s výhledem na 10 let
Jednoznačně nastavit funkční procesy a spolupráce mezi NDIC a dalšími institucemi veřejného a privátního sektoru
Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování
kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích
5.1Vytváření transparentního trhu ITS pro mobilitu jako službu
Zabezpečit volný přístup k datům pro potřeby výzkumu a vývoje v oblasti ITS, především nových služeb a také dynamických multimodálních modelů mobility osob
a logistických procesů v nákladní dopravě
Zajistit dostupnost informací o poloze všech vozidel veřejné dopravy v reálném čase na základě otevřeného rozhraní
V oblasti veřejných zakázek je nezbytné nastavovat zadávací podmínky s odkazem na vhodné normy a standardy
5.2Vytváření standardizovaných rozhraní systémů ITS k technicky obdobným systémům v ostatních druzích dopravy
Do NDIC začlenit modul umožňující prostorové konverze mezi jednotlivými zdroji tak aby byly propojitelné na jednotnou prostorovou základnu používanou NDIC
V NDIC definovat vstupní formáty dat, včetně prostorového popisu a umožnit automatickou validaci těchto vstupních dat
Zabezpečit standardizaci rozhraní informačních vazeb
Zavedení evropského standardu poskytování dopravních informací DATEX II do praxe v ČR
Vzájemně propojit v praxi elektronické odbavení cestujících ve veřejné osobní dopravě
Zajistit dostupnost informací o poloze všech vozidel veřejné dopravy v reálném čase na základě otevřeného rozhraní
V oblasti veřejných zakázek je nezbytné nastavovat zadávací podmínky s odkazem na vhodné normy a standardy
Zajistit aktivní účast na standardizaci a na vytváření podmínek pro certifikaci ITS systémů
5.3Vytvoření integrovaného technologického systému správce železniční infrastruktury
Do NDIC začlenit modul umožňující prostorové konverze mezi jednotlivými zdroji tak aby byly propojitelné na jednotnou prostorovou základnu používanou NDIC
V NDIC definovat vstupní formáty dat, včetně prostorového popisu a umožnit automatickou validaci těchto vstupních dat
Zabezpečit jednotný formát prostorových dat, který bude naplňovat požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady ES/2/2007 INSPIRE
Zabezpečit konsolidaci infrastruktur prostorových dat v resortu dopravy
Zajistit podporu rozvoje ITS a aplikací a služeb spojených s využíváním dat z družicové navigace, telekomunikace a pozorování Země postupným budováním dostatečně robustní infrastruktury prostorových dat
Rozvíjet a podporovat systémy pro jednotný a přesný popis dopravní infrastruktury pro přesnou lokalizaci a zobrazení dopravních informací a situace až na úroveň mapové
vizualizace
Určit oblasti na síti TEN-T, které z důvodu dopravní a bezpečnostní situace vyžadují zavedení služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa
Určit tratě (v rámci jejich kategorizace), na kterých využití GNSS přinese urychlené zvýšení bezpečnosti a efektivity provozu s přiměřenými náklady
Zabezpečit jednotnou digitální evidenci železničních přejezdů
Zajistit interoperabilitu různých formátů sad prostorových dat (mapových děl), GIS a informací, které spravují, s ohledem na prostorovou, objektovou a časovou
synchronizaci
Zajistit rozvoj konsolidované infrastruktury prostorových dat v resortu dopravy
Pro navigaci záchranných složek trasou, která není součástí silniční sítě, zajistit jednotnou digitální evidenci účelových komunikací, polních a lesních cest
5.4Rozvoj oblasti prostorových dat v oblasti dopravy
Zabezpečit jednotný formát prostorových dat, který bude naplňovat požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady ES/2/2007 INSPIRE
Zabezpečit konsolidaci infrastruktur prostorových dat v resortu dopravy
Propojit dopravní informační systémy se systémy krizového řízení
Rozvíjet a podporovat systémy (včetně aplikací založených na družicových systémech jako např. dálkový průzkum Země) pro monitorování bezpečnosti dopravní
infrastruktury
Zajistit podporu rozvoje ITS a aplikací a služeb spojených s využíváním dat z družicové navigace, telekomunikace a pozorování Země postupným budováním dostatečně robustní infrastruktury prostorových dat
Rozvíjet a podporovat systémy pro jednotný a přesný popis dopravní infrastruktury pro přesnou lokalizaci a zobrazení
dopravních informací a situace až na úroveň mapové vizualizace
UrÄŤitoblasti na síti TEN-T, které z důvodu dopravní a bezpečnostní situace vyžadují zavedení služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa
Zabezpečit jednotnou digitální evidenci železničních přejezdů
Zajistit interoperabilitu různých formátů sad prostorových dat (mapových děl), GIS a informací, které spravují, s ohledem na prostorovou, objektovou a časovou
synchronizaci
Pro navigaci záchranných složek trasou, která není součástí silniční sítě, zajistit jednotnou digitální evidenci účelových komunikací, polních a lesních cest
Výzkum v oblasti prostorových dat, např. možnosti sdílení geodat a metadat z různých zdrojů bez transformace
5.5Rozvoj ITS v souvislosti s rozvojem čisté mobility
Do národního přístupového bodu, umožňujícího přístup k informacím o silničním provozu a o podmínkách při cestování
5.6Rozvoj kosmických technologií
5.7Podpora rozvoje autonomních (robotických)vozidel
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi
Podporovat výzkum a vývoj v oblasti automatizovaných a autonomních systémů schopných operativně reagovat na
mimořádnosti vyskytující se na infrastruktuře
5.8Podpora výzkumu, vývoje a inovací
Zabezpečit volný přístup k datům pro potřeby výzkumu a vývoje v oblasti ITS, především nových služeb a také dynamických multimodálních modelů mobility osob
a logistických procesů v nákladní dopravě
V oblasti veřejných zakázek je nezbytné nastavovat zadávací podmínky s odkazem na vhodné normy a standardy
Posuny paradigmatu, jichž jsme byli svědky
Podporovat výzkumné a vývojové činnosti v oblasti interakce mezi člověkem a přístroji v dopravě
Zabezpečovat testování navržených výzkumných a vývojových řešení ITS v rámci zkušebního/ověřovacího provozu
6.Podpora rozvoje společensky žádoucích technologií a služeb
Opatření řešící strategický cíl 6 "Podpora rozvoje společensky žádoucích technologií a služeb"
Do NDIC začlenit zdroj informací poskytovaných dobrovolnými zpravodaji z řad motoristů
Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence
Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly
Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat interních i externích auditů
Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům, aby bylo usnadněno určování spolehlivosti například predikcí budoucího vývoje dopravy
Na základě sbíraných dat kontinuálně vyhodnocovat stav dopravních proudů v ČR
Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu
Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase a predikce vývoje dopravy pro navazující řídicí a informační systémy
Vytvořit centrální databázi dopravního značení
Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi a poskytovat informační služby o přístupnosti těchto stanic účastníkům silničního provozu
Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů
Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu
Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS, ale i s využitím mobilních aplikací, systémů GNSS
Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru
Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy
K informacím o jízdních řádech a o spojení veřejnou osobní dopravou integrovat také tarifní informace
Zajistit provázanost systémů o cestování veřejnou osobní dopravou s dispečerskými systémy dopravních společností zajišťujících veřejnou osobní dopravu v oblasti skutečného
nasazení konkrétních typů vozidel na jednotlivé spoje
Jakékoli informace, které mají být dostupné uživatelům, musí být poskytovány tak, aby je mohli přijímat v plném rozsahu i uživatelé handicapovaní
Hlášení změn a mimořádností v dopravě prostřednictvím rozhlasů v železničních stanicích, letištích rozhlasů
Jako součást profesní přípravy a pravidelných školení pro další získávání, udržování nebo rozšiřování odborné
způsobilosti a znalosti zaměstnanců dopravců nebo správců a provozovatelů dopravní infrastruktury, kteří jsou
v přímém kontaktu s cestujícími, zařadit znalost zásad komunikace s lidmi neslyšícími, ohluchlými a nedoslýchavými
Pro výstavbu nových parkovacích míst požadovat integraci ITS senzorů a služeb
U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti
Poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst
Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS
Podporovat projekty zaměřené na zkvalitnění
a zefektivnění služeb pro motoristy zajištěním rychlejšího zásahu díky technologiím lokalizace silničních vozidel
Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích
Rozšiřovat možnosti dispečinků IZS včetně zabezpečení informační podpory a součinnosti jeho složek
Odstraňovat bariéry v přístupnosti osob se sníženou schopností orientace, mobility nebo komunikace k veřejné osobní dopravě podporou zavádění systémů pro zlepšení orientace a sloužící k navigaci v neznámém prostředí
Při zavádění řešení využívající data o poloze vozidel ze systémů GNSS podporovat vybavování vozidel multikonstelačními přijímači s podporou GPS, Galileo i EGNOS
Podporovat implementaci systémů dynamického plánování tras k místu zásahu pro vozidla integrovaného záchranného systému v podmínkách mimořádných situací s přihlédnutím k aktuálním dojezdovým časům
Podporovat rozvoj systémů pro automatické vedení vlaku
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení
Podpora rozvoje a budování „inteligentních“ zařízení na železničních přejezdech, která přizpůsobí začátek výstrahy signalizačních zařízení rychlosti drážního vozidla blížícího
se k přejezdu
Kromě budování přejezdových zabezpečovacích zařízení podporovat rozvoj spolupracujících varovných informačních systémů pro informování účastníků silničního provozu
v reálném čase
Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS
Podporovat systémy pro provedení záchranné operace vrtulníky letecké záchranné služby (LZS/HEMS) v rizikových podmínkách
Vytvořit strategický plán dalšího rozvoje NDIC s výhledem na 10 let
Jednoznačně nastavit funkční procesy a spolupráce mezi NDIC a dalšími institucemi veřejného a privátního sektoru
Stanovit systém kontroly kvality poskytovaných informací. Zaměřit se na relevantnost poskytnutých informací
V oblasti systémů pro podporu a řízení mobility je rovněž nezbytná kontinuální komunikace směrem k široké veřejnosti
Zajistit vzdělávání řidičů, příp. dalších účastníků silničního provozu, o technologiích ITS, aby mohli reagovat na postupný vývoj nových technologií
Posuny paradigmatu, jichž jsme byli svědky – od pečlivě řízených směrodatných dat ke značným proudům dat neznámé kvality v reálném čase
Podporovat výzkumné a vývojové činnosti v oblasti interakce mezi člověkem a přístroji v dopravě
Realizovat přípravu pro zavádění kooperativních systémů ITS
Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování
kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích
Podporovat výzkum a vývoj v oblasti automatizovaných a autonomních systémů schopných operativně reagovat na mimořádnosti vyskytující se na infrastruktuře
Zabezpečovat testování navržených výzkumných a vývojových řešení ITS v rámci zkušebního/ověřovacího provozu
7.Podpora vzdělávacích a výcvikových programů
Opatření řešící strategický cíl 7 "Podpora vzdělávacích a výcvikových programů"
Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu
Vytvoření postupů a sběr dat pro poskytování informací o provozních nepravidelnostech v železničním provozu pro cestující i železniční podniky
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení
Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS
8.Podpora rozvoje standardizovaných systémů ITS pro železniční dopravu v rámci EU a podpora rozvoje standardizované výměny dat mezi provozovateli železniční infrastruktury a dopravci
Opatření řešící strategický cíl 8 "Podpora rozvoje standardizovaných systémů ITS pro železniční dopravu v rámci EU a podpora rozvoje standardizované výměny dat mezi provozovateli železniční infrastruktury a dopravci"
Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu
Vytvoření postupů a sběr dat pro poskytování informací o provozních nepravidelnostech v železničním provozu pro cestující i železniční podniky
Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení
Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS