Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO DOPRAVY
MINISTERSTVO DOPRAVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO DOPRAVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Specifický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů (ITS) v ČR do roku 2020 (s výhledem do roku 2050)

1. Efektivní, inteligentní a dopravní infrastruktura s kvalifikovaným obslužným personálem

Opatření řešící strategický cíl 1 "Efektivní, inteligentní a dopravní infrastruktura s kvalifikovaným obslužným personálem"

Průběžně sbírat dostatečné množství vstupních dat popisujících chování dopravních proudů

Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury dopravními senzory

Do NDIC integrovat zdroj informací o dynamice dopravních proudů

Datovou sadu doplnit o veškerá významná meteorologická data

Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence

Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly

Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat interních i externích auditů

Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům

Na základě sbíraných dat kontinuálně vyhodnocovat stav dopravních proudů

Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu

Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase a predikce vývoje dopravy pro navazující řídicí a informační systémy

Vytvořit centrální databázi dopravního značení

Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů

Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu

Vytvořit datové rozhraní, které umožní (nediskriminačním způsobem) integrovat dostupná data o silničním provozu do mobilních aplikací a dalších informačních prostředků (např. navigace) třetích stran

Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru

Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy

Podpořit využívání dynamických multimodálních modelů dopravy pro ovlivňování dopravních proudů

Ve větších aglomeracích podporovat zavádění spolupracujících systémů pro preferenci vozidel veřejné osobní dopravy

Podporovat systémy pro preferenci vozidel složek integrovaného záchranného systému

Prostřednictvím otevřeného rozhraní řídicích systémů vozidel veřejné osobní dopravy začlenit do NDIC data o pohybu prostředků veřejné hromadné dopravy v reálném čase

2. Zajištění plynulosti dopravního provozu a s tím spojené snížení celkových časových ztrát v dopravním provozu

Opatření řešící část strategického cíle 2 "Zajištění plynulosti dopravního provozu a s tím spojené snížení celkových časových ztrát v dopravním provozu"

Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi

Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů

Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu

Zpracovat plány pro řízení dopravního provozu na hlavních trasách jak mezi důležitými sídly v rámci ČR, tak i s důležitými sídly v sousedních zemích

Poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst

Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS

Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích

Prostřednictvím otevřeného rozhraní řídicích systémů vozidel veřejné osobní dopravy začlenit do NDIC data o pohybu prostředků veřejné hromadné dopravy v reálném čase

2.1 Zvýšení informovanosti účastníků dopravního provozu

Instalace detekčních bodů na dopravní síti

Průběžně sbírat dostatečné množství vstupních dat popisujících chování dopravních proudů

Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury dopravními senzory

Do NDIC integrovat zdroj informací o dynamice dopravních proudů

Do NDIC začlenit zdroj informací poskytovaných dobrovolnými zpravodaji z řad motoristů

Podporovat výstavbu městských dopravních informačních center a ITS systémů na území důležitých městských aglomerací s vazbou na významné kapacitní silnice TEN-T

Definovat minimální stav vybavenosti stávající i nové infrastruktury základními prvky ITS na území důležitých městských aglomerací s vazbou na významné kapacitní silnice TEN-T

Definovat na jaké infrastruktuře elektronických komunikací se předpokládají přenosy dat a jak bude tato přenosová síť
dimenzována

Na území důležitých městských aglomerací mající vazbu na významné kapacitní silnice TEN-T podporovat vlastníky silniční sítě při budování a vybavování této sítě základními prvky ITS pro sběr dat

Poskytovat včasné, ověřené a prostorově dostatečně přesně umístěné informace o standardních a mimořádných dopravních situacích

Vytvořit vícejazyčné call centrum pro dopravní zpravodajství odpovídají specifikacím stanoveným v příslušných technických a právních předpisech

Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS

Podpořit vybavení SSÚD o přenosné/mobilní ITS řídicí a informační systémy pro řízení dopravních proudů a informování účastníků silničního provozu v místech dopravních uzavírek

Podpořit vybavení vozidlového parku veřejné osobní dopravy vozidlovými a informačními systémy ITS

Zavádět vyšší algoritmy řízení pro detekci událostí nad definovanými senzory a automatické zásahy do dopravy v dané oblasti

Podpořit využívání dynamických multimodálních modelů dopravy pro ovlivňování dopravních proudů

Dovybavit silniční síť ve správě ŘSD nebo ve vlastnictví významných měst o následující bezpečnostní aplikace ITS

Odstraňovat bariéry v přístupnosti osob se sníženou schopností orientace, mobility nebo komunikace k veřejné osobní dopravě podporou zavádění systémů pro zlepšení orientace a sloužící k navigaci v neznámém prostředí

Stanovit systém kontroly kvality poskytovaných informací

3. Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu

Opatření řešící část strategického cíle 3 "Zvýšení bezpečnosti dopravního provozu"

Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu

Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi

Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS

Propojit dopravní informační systémy se systémy krizového řízení

Podporovat implementaci systémů dynamického plánování tras k místu zásahu pro vozidla integrovaného záchranného systému v podmínkách mimořádných situací s přihlédnutím k aktuálním dojezdovým časům

Podporovat systémy pro preferenci vozidel složek integrovaného záchranného systému

Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení

Podpora rozvoje a budování „inteligentních“ zařízení na železničních přejezdech

Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS

Realizovat přípravu pro zavádění kooperativních systémů ITS

3.1 Snížení počtu usmrcených a vážně zraněnýchosob v silničním provozu

Včasně varovat o vzniku nehodové události a zajistit včasnou a adekvátní reakci k záchraně lidského života

Identifikovat a relevantními senzory vybavit rizikové lokality na české silniční sítí ve správě ŘSD nebo ve vlastnictví významných měst přizpůsobeným zařízením ITS

Zavedení evropského systému automatického tísňového volání z vozidla (tzv. eCall 112)

Podporovat systémy pro provedení záchranné operace vrtulníky letecké záchranné služby (LZS/HEMS) v rizikových podmínkách

Pro navigaci záchranných složek trasou, která není součástí silniční sítě, zajistit jednotnou digitální evidenci účelových komunikací, polních a lesních cest

3.2 Snížení rizik vzniku mimořádných událostí při přepravě zásilek vyžadující zvláštní péči nebo dozor (nebezpečné věci, nadměrná a nadrozměrná přeprava)


3.3 Zvýšení informovanosti osobám nacházejících se uvnitř či přijíždějícím k oblasti živelné pohromy nebo jiné krizové situace

Připravit funkční propojení ITS s informačními médii a v době krizových situací využívat k informování účastníků dopravy (řidič, cestující, občan) odpovídajících
informačních kanálů, kterými systémy ITS disponují

Zpracovat plány pro řízení dopravního provozu na hlavních trasách jak mezi důležitými sídly v rámci ČR, tak i s důležitými sídly v sousedních zemích

Podporovat řešení krizových situací v rámci řízení dopravy na území významných měst

3.4 Zvýšení bezpečnosti při provozování silniční nákladní dopravy


3.5 Snížení rizikového chování osob v prostorudráhy

Kromě budování přejezdových zabezpečovacích zařízení podporovat rozvoj spolupracujících varovných informačních systémů pro informování účastníků silničního provozu
v reálném čase o pohybu drážních vozidel

3.6 Snížení rizika ohrožení bezpečnosti železniční dopravy technickými závadami na vozidlech


3.7 Zvýšení bezpečnosti a plynulosti železniční dopravy prostřednictvím ITS – Kontrolně analytické centrum řízení železničního provozu


3.8 Snížení rizika ohrožení bezpečnosti železniční dopravy v důsledku poškození či odcizení technických prostředků a zařízení železniční dopravní cesty

Rozvíjet a podporovat systémy (včetně aplikací založených na družicových systémech jako např. dálkový průzkum Země) pro monitorování bezpečnosti dopravní
infrastruktury

4. Snížení závažného porušování pravidel silničního provozu a zamezení závažného protiprávního jednání v dopravě

Opatření řešící strategický cíl 4 "Snížení závažného porušování pravidel silničního provozu a zamezení závažného protiprávního jednání v dopravě"

Zprovoznit monitorovací systémy za účelem prevence před trestnou činností a za účelem získávání důkazních prostředků

Včasně identifikovat hrozby možného protiprávního jednání a zajištění ochrany před nimi

Upozorňovat na závažné porušování pravidel silničního provozu a zajistit adekvátní reakci bezpečnostních složek

Upozorňovat na ohrožení nebo narušení bezpečnosti v případě poškození zařízení pro řízení dopravního provozu

Připojit se k systému EUCARIS

Vytvořit podmínky pro ověřování shody výrobků a služeb ITS s cílem splnit požadavky směrnice EU

5. Rozvíjet systémy ITS harmonizovaným způsobem

Opatření řešící část strategického cíle 5 "Rozvíjet systémy ITS harmonizovaným způsobem"

Datovou sadu doplnit o veškerá významná meteorologická data

Podporovat datové propojení městských dopravních informačních center s NDIC

Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu

Z existujících systémů integrovat do NDIC další dosud chybějící data jako např. data o poloze vozidel veřejné osobní dopravy

Podporovat výstavbu městských dopravních informačních center a ITS systémů na území důležitých městských aglomerací

Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence

Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly

Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat

Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům

Na základě sbíraných dat kontinuálně vyhodnocovat stav dopravních proudů v ČR

Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu

Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase

Vytvořit centrální databázi dopravního značení

Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů

Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu

Vytvořit datové rozhraní, které umožní (nediskriminačním způsobem) integrovat dostupná data o silničním provozu
do mobilních aplikací a dalších informačních prostředků (např. navigace) třetích stran

Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím
informačních prvků ITS, ale i s využitím mobilních aplikací

Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru

Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy

Jako součást profesní přípravy a pravidelných školení pro další získávání, udržování nebo rozšiřování odborné
způsobilosti a znalosti zaměstnanců dopravců nebo správců a provozovatelů dopravní infrastruktury, kteří jsou
v přímém kontaktu s cestujícími, zařadit znalost zásad komunikace s lidmi neslyšícími, ohluchlými a nedoslýchavými

Pro výstavbu nových parkovacích míst požadovat integraci ITS senzorů a služeb

U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti

Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS

Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích

Rozšiřovat možnosti dispečinků IZS včetně zabezpečení informační podpory a součinnosti jeho složek

Připojit se k systému EUCARIS

Propojit stávající systémy sběru dopravních dat (Systémy vážení za jízdy /WIM/, Automatické senzory dopravy, meteostanice atd.) do tzv. „big dat“

Při zavádění řešení využívající data o poloze vozidel ze systémů GNSS podporovat vybavování vozidel multikonstelačními přijímači s podporou GPS, Galileo i EGNOS

Ve větších aglomeracích podporovat zavádění
spolupracujících systémů pro preferenci vozidel veřejné osobní dopravy

Podporovat systémy pro preferenci vozidel složek integrovaného záchranného systému.

Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek

Vytvořit podmínky pro ověřování shody výrobků a služeb ITS s cílem splnit požadavky směrnice EU

Vytvořit strategický plán dalšího rozvoje NDIC s výhledem na 10 let

Jednoznačně nastavit funkční procesy a spolupráce mezi NDIC a dalšími institucemi veřejného a privátního sektoru

Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování
kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích

5.1 Vytváření transparentního trhu ITS pro mobilitu jako službu

Zabezpečit volný přístup k datům pro potřeby výzkumu a vývoje v oblasti ITS, především nových služeb a také dynamických multimodálních modelů mobility osob
a logistických procesů v nákladní dopravě

Zajistit dostupnost informací o poloze všech vozidel veřejné dopravy v reálném čase na základě otevřeného rozhraní

V oblasti veřejných zakázek je nezbytné nastavovat zadávací podmínky s odkazem na vhodné normy a standardy

5.2 Vytváření standardizovaných rozhraní systémů ITS k technicky obdobným systémům v ostatních druzích dopravy

Do NDIC začlenit modul umožňující prostorové konverze mezi jednotlivými zdroji tak aby byly propojitelné na jednotnou prostorovou základnu používanou NDIC

V NDIC definovat vstupní formáty dat, včetně prostorového popisu a umožnit automatickou validaci těchto vstupních dat

Zabezpečit standardizaci rozhraní informačních vazeb

Zavedení evropského standardu poskytování dopravních informací DATEX II do praxe v ČR

Vzájemně propojit v praxi elektronické odbavení cestujících ve veřejné osobní dopravě

Zajistit dostupnost informací o poloze všech vozidel veřejné dopravy v reálném čase na základě otevřeného rozhraní

V oblasti veřejných zakázek je nezbytné nastavovat zadávací podmínky s odkazem na vhodné normy a standardy

Zajistit aktivní účast na standardizaci a na vytváření podmínek pro certifikaci ITS systémů

5.3 Vytvoření integrovaného technologického systému správce železniční infrastruktury

Do NDIC začlenit modul umožňující prostorové konverze mezi jednotlivými zdroji tak aby byly propojitelné na jednotnou prostorovou základnu používanou NDIC

V NDIC definovat vstupní formáty dat, včetně prostorového popisu a umožnit automatickou validaci těchto vstupních dat

Zabezpečit jednotný formát prostorových dat, který bude naplňovat požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady ES/2/2007 INSPIRE

Zabezpečit konsolidaci infrastruktur prostorových dat v resortu dopravy

Zajistit podporu rozvoje ITS a aplikací a služeb spojených s využíváním dat z družicové navigace, telekomunikace a pozorování Země postupným budováním dostatečně robustní infrastruktury prostorových dat

Rozvíjet a podporovat systémy pro jednotný a přesný popis dopravní infrastruktury pro přesnou lokalizaci a zobrazení dopravních informací a situace až na úroveň mapové
vizualizace

Určit oblasti na síti TEN-T, které z důvodu dopravní a bezpečnostní situace vyžadují zavedení služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa

Určit tratě (v rámci jejich kategorizace), na kterých využití GNSS přinese urychlené zvýšení bezpečnosti a efektivity provozu s přiměřenými náklady

Zabezpečit jednotnou digitální evidenci železničních přejezdů

Zajistit interoperabilitu různých formátů sad prostorových dat (mapových děl), GIS a informací, které spravují, s ohledem na prostorovou, objektovou a časovou
synchronizaci

Zajistit rozvoj konsolidované infrastruktury prostorových dat v resortu dopravy

Pro navigaci záchranných složek trasou, která není součástí silniční sítě, zajistit jednotnou digitální evidenci účelových komunikací, polních a lesních cest

5.4 Rozvoj oblasti prostorových dat v oblasti dopravy

Zabezpečit jednotný formát prostorových dat, který bude naplňovat požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady ES/2/2007 INSPIRE

Zabezpečit konsolidaci infrastruktur prostorových dat v resortu dopravy

Propojit dopravní informační systémy se systémy krizového řízení

Rozvíjet a podporovat systémy (včetně aplikací založených na družicových systémech jako např. dálkový průzkum Země) pro monitorování bezpečnosti dopravní
infrastruktury

Zajistit podporu rozvoje ITS a aplikací a služeb spojených s využíváním dat z družicové navigace, telekomunikace a pozorování Země postupným budováním dostatečně robustní infrastruktury prostorových dat

Rozvíjet a podporovat systémy pro jednotný a přesný popis dopravní infrastruktury pro přesnou lokalizaci a zobrazení
dopravních informací a situace až na úroveň mapové vizualizace

UrÄŤit oblasti na síti TEN-T, které z důvodu dopravní a bezpečnostní situace vyžadují zavedení služeb pro bezpečná a chráněná parkovací místa

Zabezpečit jednotnou digitální evidenci železničních přejezdů

Zajistit interoperabilitu různých formátů sad prostorových dat (mapových děl), GIS a informací, které spravují, s ohledem na prostorovou, objektovou a časovou
synchronizaci

Pro navigaci záchranných složek trasou, která není součástí silniční sítě, zajistit jednotnou digitální evidenci účelových komunikací, polních a lesních cest

Výzkum v oblasti prostorových dat, např. možnosti sdílení geodat a metadat z různých zdrojů bez transformace

5.5 Rozvoj ITS v souvislosti s rozvojem čisté mobility

Do národního přístupového bodu, umožňujícího přístup k informacím o silničním provozu a o podmínkách při cestování

5.6 Rozvoj kosmických technologií


5.7 Podpora rozvoje autonomních (robotických)vozidel

Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi

Podporovat výzkum a vývoj v oblasti automatizovaných a autonomních systémů schopných operativně reagovat na
mimořádnosti vyskytující se na infrastruktuře

5.8 Podpora výzkumu, vývoje a inovací

Zabezpečit volný přístup k datům pro potřeby výzkumu a vývoje v oblasti ITS, především nových služeb a také dynamických multimodálních modelů mobility osob
a logistických procesů v nákladní dopravě

V oblasti veřejných zakázek je nezbytné nastavovat zadávací podmínky s odkazem na vhodné normy a standardy

Posuny paradigmatu, jichž jsme byli svědky

Podporovat výzkumné a vývojové činnosti v oblasti interakce mezi člověkem a přístroji v dopravě

Zabezpečovat testování navržených výzkumných a vývojových řešení ITS v rámci zkušebního/ověřovacího provozu

6. Podpora rozvoje společensky žádoucích technologií a služeb

Opatření řešící strategický cíl 6 "Podpora rozvoje společensky žádoucích technologií a služeb"

Do NDIC začlenit zdroj informací poskytovaných dobrovolnými zpravodaji z řad motoristů

Zajistit archivaci všech relevantních dat pro potřeby predikčních modelů a systémů pro podporu rozhodování na základě definované doby retence

Zajistit optimální přístup k historickým datům nebo jejich následným agregátům pro navazující systémové moduly

Průběžně, křížově, kontrolovat kvalitu (včasnost, dostupnost, integrita, …) sbíraných a poskytovaných dat interních i externích auditů

Průběžně sbírat metadata k prostorovým datům, aby bylo usnadněno určování spolehlivosti například predikcí budoucího vývoje dopravy

Na základě sbíraných dat kontinuálně vyhodnocovat stav dopravních proudů v ČR

Na základě vyhodnocování údajů o dopravních proudech a dalších vstupech (např. meteorologická data) generovat prognózy stavu

Zajistit optimální přístup výstupů monitoringu v reálném čase a predikce vývoje dopravy pro navazující řídicí a informační systémy

Vytvořit centrální databázi dopravního značení

Průběžně rozšiřovat zdroj informací týkající se silničního provozu o pokrytí silniční sítě dobíjecími a plnícími stanicemi a poskytovat informační služby o přístupnosti těchto stanic účastníkům silničního provozu

Vybudovat podmínky pro sběr a ověřování dopravních informací od přímých účastníků silničního provozu přímo nebo prostřednictvím organizovaných sítí zpravodajů

Zpřístupnit všechna dostupná data NDIC třetím stranám ve strojově čitelném formátu

Zajistit včasné informování ostatních účastníků dopravního provozu o mimořádné situaci nejenom prostřednictvím informačních prvků ITS, ale i s využitím mobilních aplikací, systémů GNSS

Upravit fungování Celostátního informačního systému o jízdních řádech podle zásad směrnice o opakovaném použití informací veřejného sektoru

Poskytovat široké spektrum služeb a rozvíjet aplikace založených na datech o jízdních řádech veřejné osobní dopravy

K informacím o jízdních řádech a o spojení veřejnou osobní dopravou integrovat také tarifní informace

Zajistit provázanost systémů o cestování veřejnou osobní dopravou s dispečerskými systémy dopravních společností zajišťujících veřejnou osobní dopravu v oblasti skutečného
nasazení konkrétních typů vozidel na jednotlivé spoje

Jakékoli informace, které mají být dostupné uživatelům, musí být poskytovány tak, aby je mohli přijímat v plném rozsahu i uživatelé handicapovaní

Hlášení změn a mimořádností v dopravě prostřednictvím rozhlasů v železničních stanicích, letištích rozhlasů

Jako součást profesní přípravy a pravidelných školení pro další získávání, udržování nebo rozšiřování odborné
způsobilosti a znalosti zaměstnanců dopravců nebo správců a provozovatelů dopravní infrastruktury, kteří jsou
v přímém kontaktu s cestujícími, zařadit znalost zásad komunikace s lidmi neslyšícími, ohluchlými a nedoslýchavými

Pro výstavbu nových parkovacích míst požadovat integraci ITS senzorů a služeb

U parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla vytvořit předpoklady pro možnost rezervace místa na parkovišti

Poskytování informačních služeb týkajících se bezpečných a chráněných parkovacích míst pro nákladní a užitková vozidla, a to i na území významných měst

Připravit a zavést (na bázi transparentních a nediskriminačních pravidel) systémové řešení pro odstraňování překážek silničního provozu na základě spolupráce poskytovatelů dopravně informačních a asistenčních služeb se složkami IZS

Podporovat projekty zaměřené na zkvalitnění
a zefektivnění služeb pro motoristy zajištěním rychlejšího zásahu díky technologiím lokalizace silničních vozidel

Vytvoření národního/mezinárodního přístupového bodu (datového distribučního rozhraní) k poskytování dat o bezpečných a chráněných parkovacích místech a o minimálních dopravních informacích

Rozšiřovat možnosti dispečinků IZS včetně zabezpečení informační podpory a součinnosti jeho složek

Odstraňovat bariéry v přístupnosti osob se sníženou schopností orientace, mobility nebo komunikace k veřejné osobní dopravě podporou zavádění systémů pro zlepšení orientace a sloužící k navigaci v neznámém prostředí

Při zavádění řešení využívající data o poloze vozidel ze systémů GNSS podporovat vybavování vozidel multikonstelačními přijímači s podporou GPS, Galileo i EGNOS

Podporovat implementaci systémů dynamického plánování tras k místu zásahu pro vozidla integrovaného záchranného systému v podmínkách mimořádných situací s přihlédnutím k aktuálním dojezdovým časům

Podporovat rozvoj systémů pro automatické vedení vlaku

Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení

Podpora rozvoje a budování „inteligentních“ zařízení na železničních přejezdech, která přizpůsobí začátek výstrahy signalizačních zařízení rychlosti drážního vozidla blížícího
se k přejezdu

Kromě budování přejezdových zabezpečovacích zařízení podporovat rozvoj spolupracujících varovných informačních systémů pro informování účastníků silničního provozu
v reálném čase

Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS

Podporovat systémy pro provedení záchranné operace vrtulníky letecké záchranné služby (LZS/HEMS) v rizikových podmínkách

Vytvořit strategický plán dalšího rozvoje NDIC s výhledem na 10 let

Jednoznačně nastavit funkční procesy a spolupráce mezi NDIC a dalšími institucemi veřejného a privátního sektoru

Stanovit systém kontroly kvality poskytovaných informací. Zaměřit se na relevantnost poskytnutých informací

V oblasti systémů pro podporu a řízení mobility je rovněž nezbytná kontinuální komunikace směrem k široké veřejnosti

Zajistit vzdělávání řidičů, příp. dalších účastníků silničního provozu, o technologiích ITS, aby mohli reagovat na postupný vývoj nových technologií

Posuny paradigmatu, jichž jsme byli svědky – od pečlivě řízených směrodatných dat ke značným proudům dat neznámé kvality v reálném čase

Podporovat výzkumné a vývojové činnosti v oblasti interakce mezi člověkem a přístroji v dopravě

Realizovat přípravu pro zavádění kooperativních systémů ITS

Zapojit se na mezinárodní úrovni do budování
kooperativních ITS koridorů na síti TEN-T v rámci ČR s napojením na koridory budované v sousedních zemích

Podporovat výzkum a vývoj v oblasti automatizovaných a autonomních systémů schopných operativně reagovat na mimořádnosti vyskytující se na infrastruktuře

Zabezpečovat testování navržených výzkumných a vývojových řešení ITS v rámci zkušebního/ověřovacího provozu

7. Podpora vzdělávacích a výcvikových programů

Opatření řešící strategický cíl 7 "Podpora vzdělávacích a výcvikových programů"

Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu

Vytvoření postupů a sběr dat pro poskytování informací o provozních nepravidelnostech v železničním provozu pro cestující i železniční podniky

Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení

Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS

8. Podpora rozvoje standardizovaných systémů ITS pro železniční dopravu v rámci EU a podpora rozvoje standardizované výměny dat mezi provozovateli železniční infrastruktury a dopravci

Opatření řešící strategický cíl 8 "Podpora rozvoje standardizovaných systémů ITS pro železniční dopravu v rámci EU a podpora rozvoje standardizované výměny dat mezi provozovateli železniční infrastruktury a dopravci"

Poskytovat podporu při pokrytí železničních koridorů, dálnic a rychlostních silnic telekomunikačními sítěmi operátorů
mobilních sítí pro zajištění přístupu cestujících k vysokorychlostnímu internetu

Vytvoření postupů a sběr dat pro poskytování informací o provozních nepravidelnostech v železničním provozu pro cestující i železniční podniky

Podpora rozvoje systémů pro sledování stavu a polohy zásilek, dopravních prostředků a mobilních zařízení

Zvyšovat bezpečnost železničního provozu na regionálních tratích podporou rozvoje systémů bezpečné lokalizace vlaků s využitím GNSS