| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2024-2028 |
| A. | Předškolní vzdělávání |
| Snadná dostupnost a zajištění kvalitního preprimárního vzdělávání pro každé dítě bez rozdílu. |
| Zvýšení podílu dětí v ÚK účastnících se předškolního vzdělávání |
| Snížení podílu dětí s odkladem povinné školní docházky |
| Zvýšení podílu kvalifikovaných PP v MŠ |
| Zvýšit využívání moderních výukových metod v MŠ |
| Podpora MŠ integrace vyššího podílu dětí – cizinců |
| B. | Základní vzdělávání |
| Zvýšení kvality vzdělávání a snížení nerovností spojených se vstupem do vzdělávacího procesu pro zisk potřebných vědomostí, dovedností a kompetencí pro další vzdělávání. |
| Zvýšení kvality výuky matematiky a českého jazyka |
| Motivovat absolventy SŠ ke studiu pedagogických VŠ studijních programů v oblasti matematiky, přírodních věd a cizích jazyků, včetně jejich motivace pro výkon učitelské profese v ÚK. |
| Vzdělávání pedagogů ZŠ v práci s heterogenním kolektivem |
| C. | Střední a vyšší odborné vzdělávání |
| Zajištění kvalitní přípravy a komplexního rozvoje jednotlivce pro terciální vzdělávání, profesní kariéru a aktivní zapojení do života společnosti. |
| Rozvoj základních kompetencí |
| Vznik centra excelence na SŠ |
| Zvýšení podílu žáků vzdělávajících se v podporovaných oborech středního vzdělání, zejména pak – oborech kategorie dosaženého vzdělání L/0 a M skupiny oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie |
| Snížení neúspěšnosti žáků u MZ |
| Zlepšení kvality vnitřní konektivity škol |
| Zvýšení kvality vzdělávání v odborných oborech SŠ |
| Popularizace studia VOŠ |
| D. | Podpora a rozvoj pedagogů a leaderů škol |
| Poskytnutí systematické podpory pedagogům a cílený rozvoj vedoucích pracovníků škol za účelem kvalitního vzdělávání na všech stupních, typech a druzích škol a školských zařízeních. |
| Vzdělávání vedoucích pracovníků SŠ, VOŠ, konzervatoře a školských zařízení |
| Vzdělávání PP v moderních oblastech a trendech |
| Motivovat potencionální zájemce pro výkon učitelské profese ve vybraných předmětech |
| Motivace absolventů SŠ pro studium učitelských studijních programů ve vybraných oborech |
| Podpora DVPP a personální podpory v rámci projektů |
| Podpora novým ředitelům |
| Letní školy pro pedagogy |
| E. | Rovný přístup a efektivní podpora pro všechny žáky bez rozdílu |
| Zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání pro všechny děti, žáky a studenty bez rozdílu a vytváření podmínek pro rozvinutí svého potenciálu v bezpečném a inkluzivním prostředí. |
| Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání |
| Spolupráce ZŠ, SŠ, zřizovatelů a NNO, které se věnují podpoře dětí |
| Podpora pedagogů a osvětové akce v oblasti rovného přístupu a podpory pro všechny žáky |
| Podpora nadaných žáků |
| Zvýšení kvality a dostupnosti poradenských služeb |
| Zvýšení dostupnosti aktivit pro neorganizovanou mládež |
| Podpora dětí a žáků s vadami řeči a narušenou komunikační schopností |
| Podpora a realizace aktivit, snižující ekonomickou zátěž rodin, vztahující se k výchově a vzdělávání v rámci MŠ, ZŠ a SŠ s přímým pozitivním vlivem na vzdělávací výsledky |
| Posílení podpůrných pozic ve školách |
| Platforma pro podporu žáků se SVP |
| F. | Prevence a náhradní výchovná péče |
| Posílení a zefektivnění systému primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví ve školách, zajištění koordinované péče o ohrožené děti, žáky a studenty a vytvoření podmínek pro jejich rozvoj v přirozeném prostředí. |
| Podpora pedagogů SŠ pro práci s tématem duševního zdraví a well-beingu |
| Podpora well-beingu žáků a učitelů |
| Podpora a systémové řízení oblastních metodiků prevence |
| Podpora školních metodiků prevence a oblastních metodiků prevence formou DVPP a pravidelných společných metodických setkávání, přenos dobré praxe; podpora systému evidence preventivních aktivit (SEPA) |
| Realizace dotačního programu a výzev na podporu efektivních a systémových projektů primární prevence a duševního zdraví |
| Vytvoření funkční pracovní multioborové skupiny – Krajské platformy primární prevence |
| Zřízení odborných pozic v DD (psycholog, etoped) |
| Příprava na umístění dětí mladších 3 let do DD |
| Užší spolupráce DD s OSPOD |
| Příprava na transformaci DD – menší rodinné skupiny v jiných zařízeních než v zařízeních komunitního typu |
| Přechodné navýšení kapacit DD |
| G. | Systémová podpora a řízení škol |
| Vybudování funkčního a koordinovaného systému podpory škol a zřizovatelů, který zefektivní řízení vzdělávací soustavy, sníží administrativní zátěž, posílí pedagogické vedení a zajistí kvalitní metodickou pomoc prostřednictvím spolupráce klíčových aktérů a moderních nástrojů. |
| Podpora spolupráce a komunikace mezi aktéry vzdělávací politiky na území kraje |
| H. | Vzdělávání v celoživotní perspektivě |
| Rozvoj celoživotního vzdělávání propojující formální, neformální i informální učení, podpora kreativity, digitální a občanské kompetence a posílení kvality a dostupnosti vzdělávacích příležitostí ve spolupráci s dalšími aktéry. |
| Podpora SŠ a ZŠ prostřednictvím vícedenních výchovně-vzdělávacích pobytů na území kraje |
| Podpora dobrovolnictví |
| Motivace a podpora dětí a žáků ke studiu cizích jazyků (vícejazyčnosti) |
| Podpora a motivace nabízejících další vzdělávání |
| I. | Vlastní témata Ústeckého kraje |
| Posílení mediální gramotnosti žáků a pedagogů ve vzdělávání, zkvalitnění kariérového poradenství a zajištění moderní výuky využívající umělou inteligenci a virtuální realitu tak, aby děti, žáci a studenti získali schopnost orientovat se v informacích, rozvíjeli svůj potenciál a učili se pomocí inovativních a interaktivních technologií. |
| Rozvoj mediální gramotnosti učitelů a žáků |
| Virtuální realita ve výuce |
| Podpora kariérového poradenství |