Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

KRAJ ÚSTECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Priorita"
A.1 "Cíl"
A.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v Ústeckém kraji 2024-2028

A. Předškolní vzdělávání

Snadná dostupnost a zajištění kvalitního preprimárního vzdělávání pro každé dítě bez rozdílu.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
X.c ohrožené děti
XXII.a demografie a propopulační opatření
Zvýšení podílu dětí v ÚK účastnících se předškolního vzdělávání
Snížení podílu dětí s odkladem povinné školní docházky
Zvýšení podílu kvalifikovaných PP v MŠ
Zvýšit využívání moderních výukových metod v MŠ
Podpora MŠ integrace vyššího podílu dětí – cizinců

B. Základní vzdělávání

Zvýšení kvality vzdělávání a snížení nerovností spojených se vstupem do vzdělávacího procesu pro zisk potřebných vědomostí, dovedností a kompetencí pro další vzdělávání.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.a aktivní začleňování
XXII.a demografie a propopulační opatření
Zvýšení kvality výuky matematiky a českého jazyka
Motivovat absolventy SŠ ke studiu pedagogických VŠ studijních programů v oblasti matematiky, přírodních věd a cizích jazyků, včetně jejich motivace pro výkon učitelské profese v ÚK.
Vzdělávání pedagogů ZŠ v práci s heterogenním kolektivem

C. Střední a vyšší odborné vzdělávání

Zajištění kvalitní přípravy a komplexního rozvoje jednotlivce pro terciální vzdělávání, profesní kariéru a aktivní zapojení do života společnosti.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
Rozvoj základních kompetencí
Vznik centra excelence na SŠ
Zvýšení podílu žáků vzdělávajících se v podporovaných oborech středního vzdělání, zejména pak – oborech kategorie dosaženého vzdělání L/0 a M skupiny oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba, 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie
Snížení neúspěšnosti žáků u MZ
Zlepšení kvality vnitřní konektivity škol
Zvýšení kvality vzdělávání v odborných oborech SŠ
Popularizace studia VOŠ

D. Podpora a rozvoj pedagogů a leaderů škol

Poskytnutí systematické podpory pedagogům a cílený rozvoj vedoucích pracovníků škol za účelem kvalitního vzdělávání na všech stupních, typech a druzích škol a školských zařízeních.

Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XXII.a demografie a propopulační opatření
Vzdělávání vedoucích pracovníků SŠ, VOŠ, konzervatoře a školských zařízení
Vzdělávání PP v moderních oblastech a trendech
Motivovat potencionální zájemce pro výkon učitelské profese ve vybraných předmětech
Motivace absolventů SŠ pro studium učitelských studijních programů ve vybraných oborech
Podpora DVPP a personální podpory v rámci projektů
Podpora novým ředitelům
Letní školy pro pedagogy

E. Rovný přístup a efektivní podpora pro všechny žáky bez rozdílu

Zajištění rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání pro všechny děti, žáky a studenty bez rozdílu a vytváření podmínek pro rozvinutí svého potenciálu v bezpečném a inkluzivním prostředí.

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
X.c ohrožené děti
Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání
Spolupráce ZŠ, SŠ, zřizovatelů a NNO, které se věnují podpoře dětí
Podpora pedagogů a osvětové akce v oblasti rovného přístupu a podpory pro všechny žáky
Podpora nadaných žáků
Zvýšení kvality a dostupnosti poradenských služeb
Zvýšení dostupnosti aktivit pro neorganizovanou mládež
Podpora dětí a žáků s vadami řeči a narušenou komunikační schopností
Podpora a realizace aktivit, snižující ekonomickou zátěž rodin, vztahující se k výchově a vzdělávání v rámci MŠ, ZŠ a SŠ s přímým pozitivním vlivem na vzdělávací výsledky
Posílení podpůrných pozic ve školách
Platforma pro podporu žáků se SVP

F. Prevence a náhradní výchovná péče

Posílení a zefektivnění systému primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví ve školách, zajištění koordinované péče o ohrožené děti, žáky a studenty a vytvoření podmínek pro jejich rozvoj v přirozeném prostředí.

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
Podpora pedagogů SŠ pro práci s tématem duševního zdraví a well-beingu
Podpora well-beingu žáků a učitelů
Podpora a systémové řízení oblastních metodiků prevence
Podpora školních metodiků prevence a oblastních metodiků prevence formou DVPP a pravidelných společných metodických setkávání, přenos dobré praxe; podpora systému evidence preventivních aktivit (SEPA)
Realizace dotačního programu a výzev na podporu efektivních a systémových projektů primární prevence a duševního zdraví
Vytvoření funkční pracovní multioborové skupiny – Krajské platformy primární prevence
Zřízení odborných pozic v DD (psycholog, etoped)
Příprava na umístění dětí mladších 3 let do DD
Užší spolupráce DD s OSPOD
Příprava na transformaci DD – menší rodinné skupiny v jiných zařízeních než v zařízeních komunitního typu
Přechodné navýšení kapacit DD

G. Systémová podpora a řízení škol

Vybudování funkčního a koordinovaného systému podpory škol a zřizovatelů, který zefektivní řízení vzdělávací soustavy, sníží administrativní zátěž, posílí pedagogické vedení a zajistí kvalitní metodickou pomoc prostřednictvím spolupráce klíčových aktérů a moderních nástrojů.

Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
Podpora spolupráce a komunikace mezi aktéry vzdělávací politiky na území kraje

H. Vzdělávání v celoživotní perspektivě

Rozvoj celoživotního vzdělávání propojující formální, neformální i informální učení, podpora kreativity, digitální a občanské kompetence a posílení kvality a dostupnosti vzdělávacích příležitostí ve spolupráci s dalšími aktéry.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XXII.a demografie a propopulační opatření
Podpora SŠ a ZŠ prostřednictvím vícedenních výchovně-vzdělávacích pobytů na území kraje
Podpora dobrovolnictví
Motivace a podpora dětí a žáků ke studiu cizích jazyků (vícejazyčnosti)
Podpora a motivace nabízejících další vzdělávání

I. Vlastní témata Ústeckého kraje

Posílení mediální gramotnosti žáků a pedagogů ve vzdělávání, zkvalitnění kariérového poradenství a zajištění moderní výuky využívající umělou inteligenci a virtuální realitu tak, aby děti, žáci a studenti získali schopnost orientovat se v informacích, rozvíjeli svůj potenciál a učili se pomocí inovativních a interaktivních technologií.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání
Rozvoj mediální gramotnosti učitelů a žáků
Virtuální realita ve výuce
Podpora kariérového poradenství