Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ OLOMOUCKÝ
KRAJ OLOMOUCKÝ
www stránky

KRAJ OLOMOUCKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Záměr"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje (2012)

1. Předškolní vzdělávání

optimalizovat síť mateřských škol s ohledem na demografický vývoj ve spolupráci s obcemi jako jejich zřizovateli, podporovat vznik nových tříd nebo mateřských škol v lokalitách, kde je nedostatek kapacit k umístění dětí k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole


podporovat další vzdělávání a zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků formou dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků se zaměřením na oblast vnitřní evaluace a hodnocení individuálního rozvoje a vzdělávacích pokroků dětí nebo formou bakalářského studijního programu, např. Učitelství pro mateřské školy na PdF UP Olomouc. Začlenit do programu přípravy pedagogů působících v mateřských školách nebo do programu dalšího vzdělávání učitelů mateřských škol jazykovou přípravu tak, aby jejich působení při seznamování dětí s cizím jazykem bylo co nejkvalitnější


zajistit odbornou péči pro děti s lehčími vadami řeči v běžných třídách mateřských škol formou vyškolení pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských školách


podporovat vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích u dětí mateřských škol, tam, kde jsou vhodné personální podmínky seznamovat děti přiměřeným způsobem jejich věku a možnostem s cizím jazykem


podporovat vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, rozvíjet spolupráci mateřských škol se speciálními pedagogickými centry nebo pedagogicko-psychologickými poradnami


v odůvodněných případech podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou


věnovat zvýšenou pozornost vzdělávání dětí před začátkem plnění povinné školní docházky, aby byl minimalizován počet dětí s odkladem školní docházky


metodicky a organizačně podporovat vznik tzv. firemních školek


v rámci naplňování Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí podporovat rozvoj spolupráce mateřských škol s poskytovateli sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi


2. Základní vzdělávání

zkvalitnit ŠVP na školách tak, aby byly v souladu s RVP a lépe umožňovala mobilitu žáků a jejich přípravu na studium na středních školách


zvyšovat kvalifikovanost učitelů základních škol, zejména v oblasti výuky cizích jazyků a oborových didaktik


v odůvodněných případech a za podmínky dostatečného zájmu veřejnosti podporovat vznik tříd s alternativní pedagogikou na ZŠ


podporovat organizování kurzů k doplnění základního vzdělání základními školami


podporovat přípravu žáků, kteří jsou dětmi osob se státní příslušností členského státu EU, k jejich začlenění do základního vzdělávání


podpora vzniku škol zřizovaných svazky obcí


podporovat zavedení anglického jazyka jako prvního cizího jazyka od 3. ročníku základní školy


monitorovat výsledky žáků 5. a 9. tříd základních škol na území kraje a na jejich základě jednat se zástupci zřizovatelů o krocích vedoucích k zachování úrovně vzdělávání na základních školách


3. Střední vzdělávání

zlepšit vybavenost a podmínky pro studium (budování odborných učeben, sportovišť, prostorů pro projektovou výuku a mimoškolní činnost)


realizovat periodické hodnocení ředitelů škol a školských zařízení


realizovat kroky, které povedou ke srovnatelné úrovni v přijímacím řízení na obdobných typech škol


podporovat zapojení škol do Regionální inovační strategie Olomouckého kraje


vytvářet podmínky na středních školách pro systémový projekt UNIV (uznávání výsledků neformálního a informálního vzdělávání) a tím významně rozšířit nabídku celoživotního vzdělávání na tomto typu odborných škol


podpořit zefektivnění procesu vlastního hodnocení škol účelnou metodikou procesu a vhodnými autoevaluačními nástroji


podporovat spolupráci škol s odborníky z praxe


podporovat technické a přírodovědné odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon, tedy předpřipravených typizovaných projektů, které jsou financovány metodou"unit costs“ (prostřednictvím programu "EU peníze školám“)


podporovat jazykové vzdělávání ve školách prostřednictvím programu "EU peníze školám“


podporovat mimořádně nadané děti, žáky a studenty, např. formou ocenění Talent Olomouckého kraje


4. Konzervatoř

podpořit realizaci vzdělávacích programů v konzervatoři


nenavyšovat počet konzervatoří


5. Terciární vzdělávání

ponechat v rejstříku škol a školských zařízení vyšší odborné školy s kvalitními a dobře personálně i materiálně zabezpečenými vzdělávacími programy


u škol, které budou splňovat podmínky, podporovat jejich snahu transformace a integrace do struktury vybrané vysoké školy, což řeší skupina pro výzkum a vysoké školství


u škol, které se vydají cestou zachování stávajícího stavu, podporovat rozvoj a další vzdělávání v rámci stabilizace sektoru VOŠ, což řeší skupina regionálního školství odboru vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT


6. Další vzdělávání

podporovat zapojení škol a školských zařízení zřizovaných Olomouckým krajem do oblasti dalšího vzdělávání prostřednictvím realizace vzdělávacích akcí pro veřejnost, zaměstnavatele a veřejnou správu (např. realizace rekvalifikačních kurzů) atd.


podporovat školy a školská zařízení v dobudování infrastruktury využívané pro účely dalšího vzdělávání


podporovat zapojení škol a školských zařízení do národních projektů a aktivit Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje


podporovat činnost Centra uznávání a celoživotního učení Olomouckého kraje


podporovat projekty a aktivity stimulující poptávku po dalším vzdělávání


podporovat zapojení středních škol do systému ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělání v rámci Národní soustavy kvalifikací a tím umožnit rozvoj nabídky dalšího vzdělávání a systému uznávání výsledků vzdělávání na tomto typu odborných škol


7. Speciální vzdělávání

podporovat návaznost SOU, OU a PrŠ na ZŠ praktické a ZŠ speciální, včetně podpory zřízení nových učebních oborů v oblastech, kde je jich nedostatek


v souladu s reálnými potřebami Olomouckého kraje optimalizovat síť škol a školských zařízení pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami


podporovat práci Sdružení speciálních škol a zařízení Olomouckého kraje


napomáhat sjednocení podmínek pro vzdělávání dětí s hlubokým mentálním postižením


8. Základní umělecké školy

řešit komplexně oblast uměleckého školství, a to v souladu s jejich aktivitami v rámci měst a obcí, a připravit podmínky na jejich převedení do zřizovatelských kompetencí na základě vzájemné dohody


nerozšiřovat místa poskytovaného vzdělávání, vyjma zřizování odloučených pracovišť již stávajících ZUŠ s ohledem na složitou dopravní obslužnost v rámci stávající cílové kapacity


v rámci stability sítě ZUŠ podporovat případné přesuny mezi kapacitami jednotlivých oborů v rámci stávající cílové kapacity škol


s ohledem na dosavadní vývoj nezvyšovat kapacity ZUŠ


nerozšiřovat stávající síť ZUŠ o další samostatné ZUŠ


9. Školy a školská zařízení jiných zřizovatelů

pohlížet na školství v Olomouckém kraji jako na celek bez ohledu na zřizovatele a uplatňovat strategické návrhy a záměry z dalších oblastí DZ 2012 i na školy jiných zřizovatelů


10. Jazykové školy

podporovat zachování jednoletých kurzů cizích jazyků na jazykových školách


podporovat spolupráci jazykových škol se zahraničními institucemi, univerzitou, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem vnitra České republiky


podporovat jazykové školy v organizaci zkoušky A1 z českého jazyka pro trvalý pobyt


podporovat zachování stávající sítě jazykových škol


11. Školská zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy

vytvářet podmínky a podporovat vznik možnosti samostatného bydlení


v odůvodněných případech podporovat vznik elokovaných pracovišť stávajících dětských domovů (rodinné domy, byty ve stávající zástavbě…)


v souladu s navrhovanou novelou zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, a transformací systému péče o ohrožené děti využít v případě zřizovatelských kompetencí kapacit některých ze stávajících dětských domovů (zejména ve větších městech) ke zřízení Středisek preventivních služeb zaměřených na poskytování služeb ambulantních, celodenních, internátních a terénních


posílit preventivní složky práce s ohroženými dětmi a jejich rodinami zejména přesunem části personálních kapacit do terénních služeb


12. Zájmové vzdělávání - Školní kluby a družiny

řešit komplexně volnočasové a zájmové vzdělávací aktivity zejména tím, že nebude nově podporovat plošné souběžné fungování školních klubů, školních družin a středisek volného času u jedné právnické osoby


nevytvářet nové konkurenční prostředí mezi jednotlivými druhy (typy) zařízení zejména tím, že nebude nově zařazovat zařízení pro zájmové vzdělávání u právnických osob v oblastech, kde je nabídka volnočasových aktivit dostatečná


podporovat činnosti stávajících zařízení


12. Zájmové vzdělávání - Střediska volného času

po dohodě s obcemi usilovat o přechod středisek volného času zřizovaných krajem, do zřizovatelské kompetence obcí


podporovat prezentaci příkladů dobré praxe v oblasti zájmového vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK


rozšiřovat nabídku spontánních aktivit, volně přístupných, nezávislých na pravidelné účasti dětí


podporovat vytvořenou strukturu aktivit SVČ, zkvalitňování zájmového vzdělávání a jeho dostupnost


vytvářet možnosti vícezdrojového financování SVČ


13. Rovné příležitosti ve vzdělávání

podporovat zřizování přípravných tříd a pracovních pozic asistentů pedagoga především v mateřských a základních školách s vyšším počtem sociálně znevýhodněných dětí


podporovat studium dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí na středních školách


podporovat inkluzivní vzdělávání především v mateřských a základních školách


14. Systém poradenství ve školství - Pedagogicko-psychologické poradny – rozvoj integrovaného systému

podporovat zřízení jednoho speciálně pedagogického centra s celokrajskou působnostíporadenství


podporovat rozšíření nabídky služeb speciálně pedagogických center formou dalších míst poskytování školských služeb s ohledem na potřeby regionu a zřizovatele


podporovat zřízení střediska výchovné péče (SVP) pro území Olomouckého kraje s ambulantním poradenským provozem mj. také pro řešení úkolů primární prevence a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže


podporovat zřízení střediska výchovné péče (SVP) pro území Olomouckého kraje s ambulantním poradenským provozem mj. také pro řešení úkolů primární prevence a sociálně patologických jevů u dětí a mládeže


14. Systém poradenství ve školství - Kariérové poradenství

zajistit organizaci prezentační výstavy oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje


podílet se i nadále na vydávání Sborníku oborů vzdělání středních škol a vyšších odborných škol Olomouckého kraje


informovat veřejnost o podpoře Olomouckého kraje žákům učebních oborů požadovaných na trhu práce


podporovat provázání kariérového poradenství s potřebami trhu práce, primární pozornost věnovat spolupráci s kariérovými poradci 2. stupně ZŠ tak, aby měli skutečné informace o reálném pracovním prostředí


15. Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže

podporovat tvorbu příznivého školního klimatu ke zmírnění společensky negativních jevů, např. zavedením předmětu etická výchova do ŠVP na 2. stupni základních škol a ŠVP středních škol jako jednu z účinných forem prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže (např. prostřednictvím projektů v rámci OP VK) a financovat projekty primární prevence ze státního rozpočtu i z rozpočtu kraje


podporovat zkvalitnění minimálních preventivních programů a v této souvislosti dále rozvíjet specifickou primární prevenci a udržovat nespecifickou primární prevenci


podporovat spolupráci škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi profilujícími se v oblasti primární prevence a koordinovat meziresortní činnost a nabídku v této oblasti


podporovat činnosti a aktivity směřující k většímu zapojení rodičů do primární prevence a dále prohlubovat tvorbu prostoru pro mimoškolní výchovu jako prostředku ovlivňujícího potenciální výskyt sociálně patologických jevů (včetně problematiky zapojení dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí)


intenzivně podporovat informovanost a dostupnost informací z oblasti primární prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže


16. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta

v souladu s finančními možnostmi Olomouckého kraje realizovat body Akčního plánu Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje zejména v oblasti školství (cílená podpora vybraných aktivit a zajištění služeb v oblasti EVVO významně přispívajících k naplnění Koncepce environmentální výchovy a osvěty Olomouckého kraje)


podporovat environmentální projekty škol, školských zařízení a dalších subjektů prostřednictvím vyhlašovaných grantových schémat Olomouckého kraje, vyhlašovaných soutěží, hledáním dalších finančních zdrojů a prezentací úspěšných projektů


podporovat doporučené postupy stanovené pro školy a školská zařízení Metodickým pokynem MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (zejména podpora odborně-metodické práce pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a využívání doporučených metod a forem vzdělávání v oblasti EVVO)


rozvíjet spolupráci s organizacemi (př. nevládní neziskové organizace) poskytujícími služby v oblasti EVVO zacílenými na děti, mládež a veřejnost


17. a) Podpora výuky cizích jazyků

metodicky a organizačně podporovat rozšíření kvalifikované výuky cizího jazyka, především anglického, v mateřských školách a na 1. stupni ZŠ


podporovat rozšíření nabídky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Olomouckého kraje v oblasti cizích jazyků (ve spolupráci s fakultami a např. prostřednictvím příspěvkové organizace Olomouckého kraje Schola servis


metodicky a organizačně podporovat využití finančních prostředků z programu EU peníze školám (ZŠ) a programu EU peníze středním školám v oblasti jazykového vzdělávání


17. b) Podpora výuky informačních a komunikačních technologií

podporovat ICT vzdělávání ve školách prostřednictvím prostředků z rozpočtu Olomouckého kraje


metodicky a organizačně podporovat využití finančních prostředků z programu EU peníze školám (ZŠ) a programu EU peníze středním školám


podporovat školy při podávání dalších grantových projektů zaměřených na podporu ICT


pokračovat ve vzdělávání učitelů se zaměřením na praktické využití ICT ve výuce


18. Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Evropské vzdělávací programy

podporovat a propagovat evropské vzdělávací programy v Olomouckém kraji


podporovat zapojení Olomouckého kraje do mezinárodních společenství, jejichž cílem je posílení mezinárodní spolupráce při tvorbě společných projektů, zajištění výměny informací (tzv. best practices) a pomoc při hledání partnerů pro jednotlivé projekty


18. Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Partnerství škol

podporovat vznik partnerství škol a školských zařízení navzájem a s dalšími subjekty působícími na poli vzdělávání, zejména mezinárodní partnerství


podporovat spolupráci škol a školských zařízení na území Olomouckého kraje se školami a školskými zařízeními v partnerských regionech


18. Mezinárodní spolupráce, partnerství škol a studium na zahraničních školách - Studium na zahraničních školách

nadále podporovat a propagovat studium žáků a studentů z Olomouckého kraje na zahraničních školách a univerzitách


pořádat soutěže o zahraniční studijní stipendium pro žáky středních škol


19. Strukturální fondy EU v oblasti vzdělávání

podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na rozvoj vzdělávání


podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na podporu rovných příležitostí


podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů financovaných z ESF EU zaměřených na další vzdělávání pedagogických pracovníků a individuální další vzdělávání


podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci investičních projektů financovaných z ESF EU


podporovat školy a školská zařízení zřizovaná Olomouckým krajem v přípravě a realizaci projektů v rámci EU – peníze školám


podílet se na přípravě zaměření nových programů v následujícím programovém období