Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Akční plán"
1.1 "Úkol"

Aktualizovaný národní implementační plán Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech 2012-2017

1. Institucionální a legislativní opatření

1.1 Iniciovat úpravy způsobu zpracování odpadních vod z průmyslových provozů (např. hutnictví anebo spaloven odpadů) s ohledem na nově přijaté POPs

1.2 Aktualizovat limitní hodnoty POPs v půdě jako složce ŽP a zavést limity u nově přijatých POPs (vyhláška č. 13/1994 Sb.)

1.3 Zpracovat Metodický pokyn MŽP o zohlednění požadavků Úmluvy při vydávání integrovaných povolení a zapracovat do nich plány snižování emisí POPs a předcházení jejich vzniku

1.4 Vytvoření kritérií prevence vzniku POPs při udělování značky ekologicky šetrný výrobek a při zadávání zakázek hrazených z veřejných rozpočtů

1.5 Při ohlášení emisí a přenosů jednotlivými uživateli látek do integrovaného registru znečišťování (IRZ) za rok 2011 vyhodnotit přínos tohoto nástroje k inventuře POPs a případně přizpůsobit nastavení emisních prahů POPs poměrům v ČR a potřebě získat prostřednictvím IRZ více informací o únicích POPs do životního prostředí

1.6 V návaznosti na projednávanou legislativu EU a existující hodnoty výskytu novelizovat navazující zákony a směrnice a stanovit limitní hodnoty obsahů nově přijatých POPs v kalech v souvislosti se značnými riziky pro životní prostředí a kontaminaci potravních řetězců s přihlédnutím k výsledkům národních monitorovacích sítí

1.7 Zpracovat Metodický pokyn MŽP o zohlednění požadavků Úmluvy při vydávání integrovaných povolení a zapracovat do nich plány snižování emisí nově přijatých POPs a předcházení jejich vzniku

1.8 Důsledně kontrolovat, že vedlejší produkty a látky zpětně získané z odpadu jsou v souladu s legislativou REACH

1.9 Stanovení kritérií a postupů pro nakládání s odpady ze zařízení na energetické využívání odpadů a spaloven odpadů a nebezpečných odpadů, které jsou zdrojem POPs, tak, aby byl minimalizován únik POPs do životního prostředí

1.10 Na národní úrovni projednat možnost úpravy hodnoticích kritérií z hlediska POPs pro udělování ekoznačení s ohledem na vědecký pokrok a změny trhu

1.11 Zpracovat přehled ekonomických nástrojů (poplatků, sankcí) dostupných v rámci platné legislativy a vyhodnotit možnosti rozšíření na POPs/výrobky obsahující POPs

1.12 Podporovat v rámci aktivit Rady pro chemickou bezpečnost implementaci Stockholmské úmluvy především pokud jde o nově přijaté POPs

1.13 Vypracovat plán financování úkolů (systémové řešení) vyplývajících z požadavků Úmluvy na základě podkladů

1.14 Zajistit důslednou kontrolu plnění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 a rozhodnutí Rady ES 2003/33/ES stanovující kritéria a postupy pro přijímání odpadů na skládkách

2. Výroba, dovoz a vývoz, použití, nespotřebované zásoby, skládky a odpady chemických látek uvedených v Příloze A, části I Stockholmské úmluvy (pesticidy)

2.1 Aktualizovat plán zneškodňování identifikovaných nespotřebovaných zásob POP pesticidů včetně plánu dekontaminaci míst, kde byly OCPs skladovány

2.2 Využít závěrů provedené inventarizace POPs kontaminovaných míst v letech 2008 – 2010, rozšířit monitorovací aktivity národní monitorovací sítě MONET-CZ na sledování kontaminovaných míst a existujících dekontaminačních zařízení z pohledu možného vytěkávání především organochlorových látek z volně loženého materiálu určeného k dekontaminaci

2.3 Na základě údajů o dostupných v IRZ vyhodnotit informace i již zařazených POPs pesticidech, především z hlediska jejich přítomnosti v odpadech a úniků do půd a z toho vyplývající potřebu změny legislativní úpravy pro ohlašování látek do IRZ

2.4 Organochlorované pesticidy (OCPs) musí být i nadále součástí monitorovacích programů na základě mezinárodních závazků ČR, realizovat přijatou koncepci monitoringu POPs ve volném ovzduší ČR spolu se zajištěním systémů pro vyhodnocení a interpretaci dat a informací. Zajistit nadále pokračování v rámci rozpočtových kapitol jednotlivých resortů

2.5 Zpracovat informace o zdrojích a emisích POPs včetně odpadové problematiky (skládky a staré zátěže) a přímo je propojit s aktivitami zaměřenými na vlastní monitorování a hodnocení stavu složek prostředí. Každoročně těmito daty doplňovat stávající Národní POPs inventuru

2.6 V návaznosti na inventarizaci POPs provedenou v roce 2004 a v letech 2008-2010 zavést pravidelnou kontrolu skladů agrochemikálií prostřednictvím Státní rostlinolékařské správy (SRS) a České inspekce životního prostředí (ČIŽP) a doplnit inventarizaci chybějících lokalit

2.7 Vypracovat program bezpečného odstranění zbývajících zásob perzistentních chlorovaných pesticidů za použití nejlepších dostupných technik. Do tohoto programu je nutné zahrnout i dekontaminaci míst, kde byly OCPs skladovány

2.8 Zajistit sledování starých zátěží a zajistit sledování dopadů remediací těchto zátěží včetně hodnocení zdravotních a ekologických rizik

3. Výroba, dovoz a vývoz, použití, identifikace, označování, odstraňování, skladování a odstranění PCBs a zařízení obsahujících PCBs (Příloha A, část II)

3.1 Dokončit a kontrolovat inventarizaci PCB (kontaminovaná místa, staré zátěže) na celorepublikové úrovni, zapojit do systémového řešení problematiky. I po roce 2010, kdy byl EU termín k odstranění PCB, probíhají kontroly inventarizovaných zařízení, jejichž provoz je možný, za splnění určitých podmínek, i po výše uvedeném termínu

3.2 Problematiku odpadů s obsahem PCBs řešit integrovaným způsobem vedoucím k vytvoření sběrného systému zajišťujícího bezpečné uložení do doby bezpečného způsobu odstranění za využití existujících sběrných systémů

3.3 V rámci aktuálně prováděné revize Plánu odpadového hospodářství zohledňovat požadavky stanovené Úmluvou především v realizačních programech a krajských plánech odpadového hospodářství, jimiž bude upřesněn seznam původců i kvantifikované údaje o produkci odpadů PCBs. Využít výstupů IRZ pro upřesnění obsahu PCBs a dalších POPs v odpadech

3.4 Vyhodnotit účinnost opatření Metodického pokynu a dalších přijatých materiálů

3.5 Nadále podporovat a prezentovat vybudování zařízení vhodného pro environmentálně šetrné odstranění POPs, odpadů obsahujících POPs a kontaminovaných zařízení a kontaminovaných a matric na základě dostupných BAT/BEP principů, které bude v budoucnu využitelné i pro odstranění odpadu jiného než s obsahem POPs

3.6 Důsledně kontrolovat ustanovení zákona o ochraně ovzduší týkající se spalování odpadních olejů kontaminovaných POPs v malých tepelných zařízeních (teplovzdušných agregátech a kotlech). Zajistit aktuální informaci o stavu a důslednou kontrolu

3.7 Podpořit zajištění environmentálně přijatelného způsobu dekontaminace zařízení s obsahem PCBs, včetně ověření účinnosti způsobů dekontaminace

3.8 Odstranit PCBs, odpady PCBs a zařízení obsahující PCBs ve smyslu zákona č. 185/2001 Sb., resp. směrnice 96/59/ES. Zajistit důslednou realizaci odstranění

3.9 Zajistit důslednou kontrolu realizované inventarizace PCBs (kontaminovaná místa, staré zátěže) na celorepublikové úrovni, aktualizovat a doplňovat lokality

4. Úniky látek vzniklých při nezamýšlené výrobě (vedlejších produktů PCDD/F, HCB a PeCB)

4.1 Zpracovat emisní inventuru HCB, PeCBz a PCBs a dopracovat inventuru v případě PAHs a PCDDs/Fs do všech složek, odpadů a produktů. Její výsledky zohlednit při zpracovávání dalších strategických dokumentů (SPŽP, POH, referenčních dokumentů nejlepších dostupných technik (BREF), atd.). Zajistit finanční a projektovou podporu spolu se zařazením nově přijatých POPs

4.2 Návazně na zpracovanou emisní inventuru vypracovat plán snižování obsahu nezamýšleně produkovaných chlorovaných a bromovaných látek v prostředí, odpadech a produktech

4.3 Urychleně řešit problém produkce a nakládání s odpadním HCB a rizik spojených s přepravou a dopravou odpadů HCB. Informovat o aktuálním stavu řešení situační zprávou Radu. Informace bude zveřejněna po projednání Radou a pouze se souhlasem dotčeného podnikatelského subjektu

4.4 Zpracovat souhrnnou zprávu o nakládání s POPs v zařízeních, která jsou v kompetenci Ministerstva obrany, resp. Armády České republiky

4.5 Předložit Radě Národního centra zprávu o aktuálním stavu řešení ohledně technickoekonomické analýzy spalování uhlí v domácnostech vzhledem k tomu, že emisní inventura ukazuje na velmi významný příspěvek lokálních topenišť spalujících tuhá paliva k celkovým emisím POPs

4.6 Výstupy z projektu zaměřeného na problematiku emisí ze spalování uhlí, dřeva, biomasy v lokálních topeništích a spoluspalování odpadů běžných v domácnostech předat Národnímu centru a výsledky využít ke zpřesnění národní inventury

4.7 V návaznosti na obecnou strategii omezování emisí POPs ze spaloven připravené v souvislosti s implementací Protokolu o POPs k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) důsledně kontrolovat dodržování obecných zásad pro akceptovatelný provoz zařízení pro spalování odpadů a zajistit sledování emisí dalších POPs (PAHs, HCB, PeBz, PCBs) a jejich obsah v odpadních produktech spaloven

4.8 Provádět kontrolu celého cyklu nakládání s popílky z tepelných a spalovacích nebo pyrolýzních procesů

4.9 Zaměřit se na snížení emisí POPs včetně nově zařazených látek podmíněné zejména zvýšením podílu zemního plynu v domácnostech energetickými úsporami a dokonalejším odpadovým hospodářstvím ve smyslu Integrovaného národního programu pro snižování emisí

4.10 Provést měření emisních faktorů POPs z mobilních zdrojů s cílem zpřesnit emisní inventuru zejména nesilniční dopravy („off road“ - armáda, zemědělství, lesnictví apod.)

4.11 U nechtěných vedlejších emisí POPs nadále identifikovat a sledovat další možné zdroje POPs - spalování biomasy, pentachlorfenol a kreosot v dřevařských závodech, požáry skládek a požáry v průmyslových provozech a další

4.12 Průběžně provádět úplnou charakterizaci území s imisní zátěží všemi POPs, včetně propojení informací emise – imise, s cílem přípravy politiky omezování emisí ze všech (včetně malých) zdrojů tvořících v celkovém emisním toku významný příspěvek. Informace využít pro aktualizaci zdrojové části expertní databáze GENASIS

4.13 Na základě zákonné povinnosti ohlašovat do IRZ informace o emisích ze sektoru metalurgie (tepelných a spalovacích nebo pyrolýzních procesů) pro zpřesnění dostupných dat se navrhuje iniciovat sběr údajů z protokolů o měření emisí POPs a souvisejících technických údajů u uvedených zdrojů, aby bylo možné vyhodnotit a navrhnout možností omezování emisí POPs

4.14 Provést aktualizaci emisní inventury u zdrojů znečišťování jako jsou krematoria, veterinární spalovací zařízení, spalovny nemocničních odpadů, metalurgické technologie, technologie výroby papíru apod.

5. Výroba, dovoz a vývoz, použití, nespotřebované odpadní zásoby a odpady obsahující nově zařazené POPs (Přílohy A a B) – PFOS, PBDE, HCH, HBB, endosulfan, PeCB

5.1 Zajistit inventuru zdrojů, použití a výskytu nově přijatých POPs (PFOS, PBDEs, HCHs, PeCBz, endosulfan, HBB) v ČR.Předat informaci Radě ve formě zprávy „inventura nových POPs v ČR“

5.2 Posoudit a otestovat možnost recyklace materiálů s obsahem bromovaných zhášečů hoření (PBDE) v souladu s platnou legislativou (nařízení č. 850/2004/ES). Do posouzení zahrnout i možnosti uplatnění na trhu (cena a poptávka po recyklovaných výrobcích)

5.3 Dopracovat evidenci výskytu nebezpečných látek včetně nově zařazených POPs v silniční a železniční dopravě

5.4 Zpracovat souhrnnou zprávu o nakládání s nově zařazenými POPs v zařízeních, které jsou v kompetenci Ministerstva obrany, resp. Armády České republiky

5.5 Dopracovat inventuru odstraňování odpadů s novými POPs z dopravy (autovraky, pneumatiky, rekonstrukce dopravních cest) s cílem snížit nejistotu danou vlastním způsobem odstranění probíhajícím na pracovištích s různou úrovní

5.6 Provést inventarizaci ČOV z pohledu vypouštěných koncentrací nově zařazených POPs, seřadit je do tříd jakosti, stanovit priority technologií a parametry pro detoxifikaci, zhodnotit potřebné investiční požadavky na technologické úpravy a podle finanční situace zajistit případné spolufinancování

5.7 Na základě zpracované inventury (3.7N.1.1) zahrnout nově zařazené POPs a projednávané kandidátské látky do revidovaných Plánů odpadového hospodářství všech úrovní

5.8 Zajistit inventarizaci starých ekologických zátěží a kontaminovaných míst s obsahem nově zařazených POPs a zanést nové informace do databáze SESEZ.Předložit informaci o závěrech včetně návrhu plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření.

5.9 Na základě provedené inventury zpracovat plán řešení problematiky odpadů s obsahem polybromovaných difenyletherů (PBDE) a dalších bromovaných látek – zhášečů hoření s cílem dosáhnout maximální možné recyklace materiálu, který obsahuje nebo může obsahovat tyto látky. Výsledky zahrnout do prováděné revize Plánu odpadového hospodářství

5.10 Informovat o výsledcích kontrol obsahu PBDE ve výrobcích z recyklovaného plastu

5.11 V souladu s kritérii hospodárnosti definovat a zavést postupy separace zhášečů hoření z odpadu určeného k recyklaci

5.12 Zajistit reprezentativní sběr dat týkající se výrobků obsahujících PFOS, jeho sole a perfluoroktansulfonylovou kyselinu.

6. Identifikace významných zásob, používaných druhů zboží a odpadů – plán pro hodnocení a snížení úniků ze skládek a odpadů: pesticidy, DDT, PCBs a HCB (Přílohy A, B a C)

6.1 Dokončit aktualizaci inventarizace starých ekologických zátěží a kontaminovaných míst a zanést nové informace do databáze SESEZ. Předložit informaci o závěrech včetně návrhu plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření

6.2 Podporovat projekty výzkumu a vývoje nových technologií a biotechnologií zaměřených na postupné odstranění odpadů a kontaminovaných matric, s ohledem na minimalizaci rizik pro zdraví a ŽP

6.3 Systematické sledování existujících dekontaminačních zařízení z pohledu vytěkávání především organochlorových látek z volně loženého materiálu určeného k dekontaminaci včetně hodnocení možných dopadů na zdraví a životní prostředí

6.4 Aplikace BAT/BEP při odstranění odpadů s POPs včetně nových látek, je-li taková směrnice dostupná. V ostatních případech minimalizovat možné dopady na zdraví a životní prostředí způsobované možnými úniky POPs

7. Identifikace a odpovídající management kontaminovaných míst (Příloha A, B a C)

7.1 Připravit Návrh a realizaci národního programu inventarizace starých ekologických zátěží s POPs s cílem zajistit systematický přístup k inventarizaci těchto problémů, koordinaci řešení a připravení a vytvoření způsobu financování jednotlivých řešení

7.2 Předložit písemnou informaci o závěrech plynoucích z přípravy národního programu inventarizace starých ekologických zátěží včetně Návrhu Plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření Radě Národního POPs centra. Cílem je vytvořit systematické řešení problematiky včetně zahrnutí vyhodnocení zdravotních a ekologických rizik

7.3 Provést důslednou inventarizaci kontaminovaných míst s provedením předběžných hodnocení možných zdravotních a ekologických rizik; toto hodnocení využít pro budoucí analýzy rizik a hodnocení nezbytnosti dekontaminace včetně ekonomického zhodnocení provedení takového zásahu. Tento postup považovat za základní součást systému managementu kontaminovaných míst (starých ekologických zátěží). Předložit informaci o závěrech včetně návrhu plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření

7.4 Trvale podporovat využívání metody „in situ“ pro snížení potenciálního rizika šíření polutantů z kontaminovaných míst, pokud to hydrogeologické či jiné podmínky dovolí

7.5 Zajistit prevenci vzniku nových ekologických zátěží

7.6 Zajistit průběžné kontroly kontaminovaných i remediovaných míst - využít závěry prováděné inventarizace starých ekologických zátěží, kde budou uvedeny i potenciální zdroje problémů

7.7 Projektově i nadále podpořit výzkum zaměřený na stanovení příspěvku vypařování POPs z půd, skládek a vodních ploch k celkovým emisím POPs na území ČR. Pozornost zaměřit na sledování existujících dekontaminačních zařízení z pohledu vytěkávání POPs z volně loženého materiálu určeného k dekontaminaci

8. Strategie pro zajištění výměny a dostupnosti informací

8.1 Využít elektronické portály Národního centra, GENASIS, MONET a MŽP pro podávání relevantních a aktuálních informací k problematice POPs. Vydávat bulletin Národního centra a ročenku (elektronicky)

8.2 Zveřejnit znění relevantních BAT/BEP/BREF v českém jazyce na internetových stránkách Národního centra

8.3 Zkvalitnit a zefektivnit spolupráci v oblasti problematiky chemických látek a odpadů i s ohledem na posílení spolupráce a koordinace mezi mnohostrannými environmentálními úmluvami (Basilejská, Rotterdamská a Stockholmská úmluva, tzv. proces synergií) na národní úrovni mezi zainteresovanými resorty

8.4 Podporovat aktivní účast zástupců České republiky na všech relevantních mezinárodních fórech v oblasti chemických látek a odpadů

8.5 Nadále zajišťovat efektivní spolupráci v oblasti problematiky POPs mezi zainteresovanými resorty jednak prostřednictvím Rady Národního POPs Centra, Rady pro chemickou bezpečnost a v oblasti realizace konkrétních aktivit Národního POPs Centra – poskytování dat týkajících se aktualizace národní POPs inventury, spolupráce při monitoringu POPs a podpoře vývoje nového informačního systému pro hodnocení kontaminace životního prostředí a potenciálních zdravotních rizik (GENASIS). Pozornost trvale věnovat dodržování daných termínů u úkolů a přenosu informací oběma směry

8.6 Zajistit trvalé financování činnosti Národního centra pro perzistentní organické polutanty

9. Veřejná informovanost, osvěta, vzdělávání

9.1 Zpřístupnit informaci o aktuálním stavu řešení ohledně technickoekonomické analýzy spalování uhlí v domácnostech vzhledem k tomu, že emisní inventura ukazuje na velmi významný příspěvek lokálních topenišť spalujících tuhá paliva k celkovým emisím POPs

9.2 Nadále intenzivně pokračovat ve zvyšování veřejné informovanosti a vzdělanosti v oblasti POPs a prevence jejich vzniku (například z lokálního topení či spalování, anebo problematiky odpadů s obsahem POPs) a propojování informací. Využít aktivit všech dotčených resortů, činnost Národního Centra, výchovně vzdělávací instituce všech stupňů a dobrovolné, nevládní neziskové organizace

9.3 V resortu MŠMT zaměřit pozornost na rozvoj a podporu vzdělávání v oblasti nových progresivních směrů nakládání s chemickými látkami, udržitelnou chemii, hodnocení životních cyklů, hodnocení vlivu na zdraví a životní prostředí atd.

9.4 Pokračovat v realizaci vzdělávacích kampaní (kursy, letní školy) vycházet ze Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice (EVVO)

9.5 Zajistit svobodný přístup veřejnosti k informacím o POPs ve srozumitelné formě. Návazně na schválenou Národní koncepci monitoringu POPs v ČR a vývoj expertního systému pro interpretaci a vizualizaci dat GENASIS projektově podpořit vývoj tohoto systému a jeho výchovně-vzdělávacích modulů

9.6 Pokračovat v realizaci osvětových programů na celostátní, krajské i místní úrovni. Pravidelně projednávat na zasedáních Rady Národního centra cílené kampaně, informace o kampaních předávat Národnímu centru

9.7 Prosazovat problematiku POPs do programů financování z fondů EU a i mezi témata grantových programů vyhlašovaných pro NNO

10. Monitoring POPs

10.1 Optimalizace vzorkovacích a analytických metod stanovení POPs v prostředí ČR v návaznosti na požadavky Globálního monitorovacího plánu a článku 16 úmluvy

10.2 Vytvoření analytických metod pro dlouhodobý monitoring nově zařazených POPs v relevantních matricích a kandidátské látky (perfluoroktansulfonát, chlorované uhlovodíky s krátkým řetězcem) pro zajištění pilotních dat pro národní inventuru

10.3 Zajištění pilotních dat o koncentracích perfluorovaných látek ve vodě, která bude pro tuto skupinu polutantů jednou z klíčových matric

10.4 Realizovat monitoring POPs v souladu s rozhodnutími SC-3/19, 4/19 a 5/21 a schválenou národní Koncepcí monitoringu POPs. Prioritou je dlouhodobý a udržitelný monitoring ve dvou matricích - vzduch a mateřské mléko pro všechny POPs zařazené v přílohách Stockholmské úmluvy. Při rozšíření příloh úmluvy o nové POPs zohlednit v monitoringu i koncepci i další matrice.Základem dlouhodobého monitoringu a jeho vyhodnocování jsou:- stávající monitoring na monitorovací stanici v Košeticích,- optimalizovaná národní monitorovací síť MONET-CZ pro monitoring POPs ve volném ovzduší ČR metodou pasivního vzorkování,- dlouhodobý monitoring mateřského mléka a další formy biomonitoringu,- jednotný informační systém GENASIS společně s experty

10.5 Nastavení spolupráce mezi institucemi zajišťujícími monitoring POPs v ČR zejména monitoring POPs v klíčových matricích daných Úmluvou, v zájmu harmonizace programů a optimalizace vynaložených nákladů

10.6 Zajištění jednotného a dlouhodobě udržitelného reportovacího formátu a plynulého toku informací do jednotného informačního systému GENASIS tak, aby mohla být provedena analýza ekologických a zdravotních rizik a dlouhodobých trendů

10.7 Zařazení bromovaných a fluorovaných látek do dlouhodobého programu integrovaného monitoringu POPs na pozaďové stanici ČHMÚ v Košeticích

10.8 Zařazení bromovaných a fluorovaných látek do dlouhodobého programu biomonitoringu mateřského mléka, případně lidské krve v ČR

11. Podávání zpráv

11.1 Zajistit včasné podání zprávy za ČR na základě požadavku článku 15 (podávání zpráv) Úmluvy a 16 (vyhodnocování účinnosti úmluvy). Termíny jednotlivých zpráv jsou vždy určeny rozhodnutím Konference smluvních stran

11.2 Pravidelně (ročně) zpracovávat výsledky národních inventur POPs a informace o plnění úkolů obsažených v NIP. Souhrnné výsledky z inventur publikovat ve Zprávě o životním prostředí či publikacích MŽP a také na internetových stránkách MŽP a Národního Centra

11.3 Zajistit pravidelné vyhodnocení plnění NIP a předkládat jej Radě Národního centra alespoň 1x ročně

11.4 Zajistit pravidelné informování veřejnosti o plnění NIP alespoň 1x ročně