Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Akční plán"
1.1 "Úkol"

Rozbalit detaily

Aktualizovaný národní implementační plán Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech 2012-2017

1. Institucionální a legislativní opatření

1.1 Iniciovat úpravy způsobu zpracování odpadních vod z průmyslových provozů (např. hutnictví anebo spaloven odpadů) s ohledem na nově přijaté POPs

Deskriptory:
XII.h odvádění a čištění odpadních vod

1.2 Aktualizovat limitní hodnoty POPs v půdě jako složce ŽP a zavést limity u nově přijatých POPs (vyhláška č. 13/1994 Sb.)

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

1.3 Zpracovat Metodický pokyn MŽP o zohlednění požadavků Úmluvy při vydávání integrovaných povolení a zapracovat do nich plány snižování emisí POPs a předcházení jejich vzniku

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
I.f průmyslová odvětví (hutnictví, strojírenství, elektrotechnika …)
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.h odvádění a čištění odpadních vod

1.4 Vytvoření kritérií prevence vzniku POPs při udělování značky ekologicky šetrný výrobek a při zadávání zakázek hrazených z veřejných rozpočtů

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
I.h technická normalizace

1.5 Při ohlášení emisí a přenosů jednotlivými uživateli látek do integrovaného registru znečišťování (IRZ) za rok 2011 vyhodnotit přínos tohoto nástroje k inventuře POPs a případně přizpůsobit nastavení emisních prahů POPs poměrům v ČR a potřebě získat prostřednictvím IRZ více informací o únicích POPs do životního prostředí

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.h odvádění a čištění odpadních vod

1.6 V návaznosti na projednávanou legislativu EU a existující hodnoty výskytu novelizovat navazující zákony a směrnice a stanovit limitní hodnoty obsahů nově přijatých POPs v kalech v souvislosti se značnými riziky pro životní prostředí a kontaminaci potravních řetězců s přihlédnutím k výsledkům národních monitorovacích sítí

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XVII.a legislativní a regulační prostředí

1.7 Zpracovat Metodický pokyn MŽP o zohlednění požadavků Úmluvy při vydávání integrovaných povolení a zapracovat do nich plány snižování emisí nově přijatých POPs a předcházení jejich vzniku

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.h odvádění a čištění odpadních vod

1.8 Důsledně kontrolovat, že vedlejší produkty a látky zpětně získané z odpadu jsou v souladu s legislativou REACH

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
XVII.a legislativní a regulační prostředí

1.9 Stanovení kritérií a postupů pro nakládání s odpady ze zařízení na energetické využívání odpadů a spaloven odpadů a nebezpečných odpadů, které jsou zdrojem POPs, tak, aby byl minimalizován únik POPs do životního prostředí

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

1.10 Na národní úrovni projednat možnost úpravy hodnoticích kritérií z hlediska POPs pro udělování ekoznačení s ohledem na vědecký pokrok a změny trhu

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

1.11 Zpracovat přehled ekonomických nástrojů (poplatků, sankcí) dostupných v rámci platné legislativy a vyhodnotit možnosti rozšíření na POPs/výrobky obsahující POPs

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
XVII.a legislativní a regulační prostředí

1.12 Podporovat v rámci aktivit Rady pro chemickou bezpečnost implementaci Stockholmské úmluvy především pokud jde o nově přijaté POPs

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

1.13 Vypracovat plán financování úkolů (systémové řešení) vyplývajících z požadavků Úmluvy na základě podkladů

Deskriptory:
XIX.a finance a finanční trhy

1.14 Zajistit důslednou kontrolu plnění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 a rozhodnutí Rady ES 2003/33/ES stanovující kritéria a postupy pro přijímání odpadů na skládkách

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

2. Výroba, dovoz a vývoz, použití, nespotřebované zásoby, skládky a odpady chemických látek uvedených v Příloze A, části I Stockholmské úmluvy (pesticidy)

2.1 Aktualizovat plán zneškodňování identifikovaných nespotřebovaných zásob POP pesticidů včetně plánu dekontaminaci míst, kde byly OCPs skladovány

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

2.2 Využít závěrů provedené inventarizace POPs kontaminovaných míst v letech 2008 – 2010, rozšířit monitorovací aktivity národní monitorovací sítě MONET-CZ na sledování kontaminovaných míst a existujících dekontaminačních zařízení z pohledu možného vytěkávání především organochlorových látek z volně loženého materiálu určeného k dekontaminaci

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

2.3 Na základě údajů o dostupných v IRZ vyhodnotit informace i již zařazených POPs pesticidech, především z hlediska jejich přítomnosti v odpadech a úniků do půd a z toho vyplývající potřebu změny legislativní úpravy pro ohlašování látek do IRZ

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy

2.4 Organochlorované pesticidy (OCPs) musí být i nadále součástí monitorovacích programů na základě mezinárodních závazků ČR, realizovat přijatou koncepci monitoringu POPs ve volném ovzduší ČR spolu se zajištěním systémů pro vyhodnocení a interpretaci dat a informací. Zajistit nadále pokračování v rámci rozpočtových kapitol jednotlivých resortů

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu

2.5 Zpracovat informace o zdrojích a emisích POPs včetně odpadové problematiky (skládky a staré zátěže) a přímo je propojit s aktivitami zaměřenými na vlastní monitorování a hodnocení stavu složek prostředí. Každoročně těmito daty doplňovat stávající Národní POPs inventuru

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

2.6 V návaznosti na inventarizaci POPs provedenou v roce 2004 a v letech 2008-2010 zavést pravidelnou kontrolu skladů agrochemikálií prostřednictvím Státní rostlinolékařské správy (SRS) a České inspekce životního prostředí (ČIŽP) a doplnit inventarizaci chybějících lokalit

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XVIII.a zemědělství

2.7 Vypracovat program bezpečného odstranění zbývajících zásob perzistentních chlorovaných pesticidů za použití nejlepších dostupných technik. Do tohoto programu je nutné zahrnout i dekontaminaci míst, kde byly OCPs skladovány

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

2.8 Zajistit sledování starých zátěží a zajistit sledování dopadů remediací těchto zátěží včetně hodnocení zdravotních a ekologických rizik

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

3. Výroba, dovoz a vývoz, použití, identifikace, označování, odstraňování, skladování a odstranění PCBs a zařízení obsahujících PCBs (Příloha A, část II)

3.1 Dokončit a kontrolovat inventarizaci PCB (kontaminovaná místa, staré zátěže) na celorepublikové úrovni, zapojit do systémového řešení problematiky. I po roce 2010, kdy byl EU termín k odstranění PCB, probíhají kontroly inventarizovaných zařízení, jejichž provoz je možný, za splnění určitých podmínek, i po výše uvedeném termínu

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

3.2 Problematiku odpadů s obsahem PCBs řešit integrovaným způsobem vedoucím k vytvoření sběrného systému zajišťujícího bezpečné uložení do doby bezpečného způsobu odstranění za využití existujících sběrných systémů

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

3.3 V rámci aktuálně prováděné revize Plánu odpadového hospodářství zohledňovat požadavky stanovené Úmluvou především v realizačních programech a krajských plánech odpadového hospodářství, jimiž bude upřesněn seznam původců i kvantifikované údaje o produkci odpadů PCBs. Využít výstupů IRZ pro upřesnění obsahu PCBs a dalších POPs v odpadech

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

3.4 Vyhodnotit účinnost opatření Metodického pokynu a dalších přijatých materiálů

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

3.5 Nadále podporovat a prezentovat vybudování zařízení vhodného pro environmentálně šetrné odstranění POPs, odpadů obsahujících POPs a kontaminovaných zařízení a kontaminovaných a matric na základě dostupných BAT/BEP principů, které bude v budoucnu využitelné i pro odstranění odpadu jiného než s obsahem POPs

Deskriptory:
II.b energetické služby
II.f druhotné zdroje energie
II.g teplárenství

3.6 Důsledně kontrolovat ustanovení zákona o ochraně ovzduší týkající se spalování odpadních olejů kontaminovaných POPs v malých tepelných zařízeních (teplovzdušných agregátech a kotlech). Zajistit aktuální informaci o stavu a důslednou kontrolu

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

3.7 Podpořit zajištění environmentálně přijatelného způsobu dekontaminace zařízení s obsahem PCBs, včetně ověření účinnosti způsobů dekontaminace

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

3.8 Odstranit PCBs, odpady PCBs a zařízení obsahující PCBs ve smyslu zákona č. 185/2001 Sb., resp. směrnice 96/59/ES. Zajistit důslednou realizaci odstranění

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

3.9 Zajistit důslednou kontrolu realizované inventarizace PCBs (kontaminovaná místa, staré zátěže) na celorepublikové úrovni, aktualizovat a doplňovat lokality

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

4. Úniky látek vzniklých při nezamýšlené výrobě (vedlejších produktů PCDD/F, HCB a PeCB)

4.1 Zpracovat emisní inventuru HCB, PeCBz a PCBs a dopracovat inventuru v případě PAHs a PCDDs/Fs do všech složek, odpadů a produktů. Její výsledky zohlednit při zpracovávání dalších strategických dokumentů (SPŽP, POH, referenčních dokumentů nejlepších dostupných technik (BREF), atd.). Zajistit finanční a projektovou podporu spolu se zařazením nově přijatých POPs

Deskriptory:
XIX.a finance a finanční trhy
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.b nakládání s odpady
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
I.b materiály
I.a suroviny

4.2 Návazně na zpracovanou emisní inventuru vypracovat plán snižování obsahu nezamýšleně produkovaných chlorovaných a bromovaných látek v prostředí, odpadech a produktech

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XVII.a legislativní a regulační prostředí

4.3 Urychleně řešit problém produkce a nakládání s odpadním HCB a rizik spojených s přepravou a dopravou odpadů HCB. Informovat o aktuálním stavu řešení situační zprávou Radu. Informace bude zveřejněna po projednání Radou a pouze se souhlasem dotčeného podnikatelského subjektu

Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XII.b nakládání s odpady

4.4 Zpracovat souhrnnou zprávu o nakládání s POPs v zařízeních, která jsou v kompetenci Ministerstva obrany, resp. Armády České republiky

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

4.5 Předložit Radě Národního centra zprávu o aktuálním stavu řešení ohledně technickoekonomické analýzy spalování uhlí v domácnostech vzhledem k tomu, že emisní inventura ukazuje na velmi významný příspěvek lokálních topenišť spalujících tuhá paliva k celkovým emisím POPs

Deskriptory:
II.b energetické služby
XII.a ochrana ovzduší a klimatu

4.6 Výstupy z projektu zaměřeného na problematiku emisí ze spalování uhlí, dřeva, biomasy v lokálních topeništích a spoluspalování odpadů běžných v domácnostech předat Národnímu centru a výsledky využít ke zpřesnění národní inventury

Deskriptory:
II.b energetické služby
II.f druhotné zdroje energie
XII.a ochrana ovzduší a klimatu

4.7 V návaznosti na obecnou strategii omezování emisí POPs ze spaloven připravené v souvislosti s implementací Protokolu o POPs k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) důsledně kontrolovat dodržování obecných zásad pro akceptovatelný provoz zařízení pro spalování odpadů a zajistit sledování emisí dalších POPs (PAHs, HCB, PeBz, PCBs) a jejich obsah v odpadních produktech spaloven

Deskriptory:
II.b energetické služby
XII.b nakládání s odpady

4.8 Provádět kontrolu celého cyklu nakládání s popílky z tepelných a spalovacích nebo pyrolýzních procesů

Deskriptory:
II.b energetické služby
XII.b nakládání s odpady

4.9 Zaměřit se na snížení emisí POPs včetně nově zařazených látek podmíněné zejména zvýšením podílu zemního plynu v domácnostech energetickými úsporami a dokonalejším odpadovým hospodářstvím ve smyslu Integrovaného národního programu pro snižování emisí

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
II.i plynárenství
II.d hospodaření a úspory energie
II.b energetické služby

4.10 Provést měření emisních faktorů POPs z mobilních zdrojů s cílem zpřesnit emisní inventuru zejména nesilniční dopravy („off road“ - armáda, zemědělství, lesnictví apod.)

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví

4.11 U nechtěných vedlejších emisí POPs nadále identifikovat a sledovat další možné zdroje POPs - spalování biomasy, pentachlorfenol a kreosot v dřevařských závodech, požáry skládek a požáry v průmyslových provozech a další

Deskriptory:
II.f druhotné zdroje energie
II.b energetické služby

4.12 Průběžně provádět úplnou charakterizaci území s imisní zátěží všemi POPs, včetně propojení informací emise – imise, s cílem přípravy politiky omezování emisí ze všech (včetně malých) zdrojů tvořících v celkovém emisním toku významný příspěvek. Informace využít pro aktualizaci zdrojové části expertní databáze GENASIS

Deskriptory:
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.c ochrana a sanace půdy

4.13 Na základě zákonné povinnosti ohlašovat do IRZ informace o emisích ze sektoru metalurgie (tepelných a spalovacích nebo pyrolýzních procesů) pro zpřesnění dostupných dat se navrhuje iniciovat sběr údajů z protokolů o měření emisí POPs a souvisejících technických údajů u uvedených zdrojů, aby bylo možné vyhodnotit a navrhnout možností omezování emisí POPs

Deskriptory:
I.f průmyslová odvětví (hutnictví, strojírenství, elektrotechnika …)
II.b energetické služby

4.14 Provést aktualizaci emisní inventury u zdrojů znečišťování jako jsou krematoria, veterinární spalovací zařízení, spalovny nemocničních odpadů, metalurgické technologie, technologie výroby papíru apod.

Deskriptory:
II.b energetické služby
XII.b nakládání s odpady

5. Výroba, dovoz a vývoz, použití, nespotřebované odpadní zásoby a odpady obsahující nově zařazené POPs (Přílohy A a B) – PFOS, PBDE, HCH, HBB, endosulfan, PeCB

5.1 Zajistit inventuru zdrojů, použití a výskytu nově přijatých POPs (PFOS, PBDEs, HCHs, PeCBz, endosulfan, HBB) v ČR.Předat informaci Radě ve formě zprávy „inventura nových POPs v ČR“

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
I.b materiály
I.a suroviny

5.2 Posoudit a otestovat možnost recyklace materiálů s obsahem bromovaných zhášečů hoření (PBDE) v souladu s platnou legislativou (nařízení č. 850/2004/ES). Do posouzení zahrnout i možnosti uplatnění na trhu (cena a poptávka po recyklovaných výrobcích)

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

5.3 Dopracovat evidenci výskytu nebezpečných látek včetně nově zařazených POPs v silniční a železniční dopravě

Deskriptory:
XI.c železniční doprava
XI.a silniční doprava
I.b materiály
I.a suroviny

5.4 Zpracovat souhrnnou zprávu o nakládání s nově zařazenými POPs v zařízeních, které jsou v kompetenci Ministerstva obrany, resp. Armády České republiky

Deskriptory:
I.b materiály
I.a suroviny

5.5 Dopracovat inventuru odstraňování odpadů s novými POPs z dopravy (autovraky, pneumatiky, rekonstrukce dopravních cest) s cílem snížit nejistotu danou vlastním způsobem odstranění probíhajícím na pracovištích s různou úrovní

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

5.6 Provést inventarizaci ČOV z pohledu vypouštěných koncentrací nově zařazených POPs, seřadit je do tříd jakosti, stanovit priority technologií a parametry pro detoxifikaci, zhodnotit potřebné investiční požadavky na technologické úpravy a podle finanční situace zajistit případné spolufinancování

Deskriptory:
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XVIII.f vodní hospodářství
XIX.a finance a finanční trhy

5.7 Na základě zpracované inventury (3.7N.1.1) zahrnout nově zařazené POPs a projednávané kandidátské látky do revidovaných Plánů odpadového hospodářství všech úrovní

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

5.8 Zajistit inventarizaci starých ekologických zátěží a kontaminovaných míst s obsahem nově zařazených POPs a zanést nové informace do databáze SESEZ.Předložit informaci o závěrech včetně návrhu plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření.

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

5.9 Na základě provedené inventury zpracovat plán řešení problematiky odpadů s obsahem polybromovaných difenyletherů (PBDE) a dalších bromovaných látek – zhášečů hoření s cílem dosáhnout maximální možné recyklace materiálu, který obsahuje nebo může obsahovat tyto látky. Výsledky zahrnout do prováděné revize Plánu odpadového hospodářství

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

5.10 Informovat o výsledcích kontrol obsahu PBDE ve výrobcích z recyklovaného plastu

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály

5.11 V souladu s kritérii hospodárnosti definovat a zavést postupy separace zhášečů hoření z odpadu určeného k recyklaci

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady

5.12 Zajistit reprezentativní sběr dat týkající se výrobků obsahujících PFOS, jeho sole a perfluoroktansulfonylovou kyselinu.

Deskriptory:
I.a suroviny
I.b materiály

6. Identifikace významných zásob, používaných druhů zboží a odpadů – plán pro hodnocení a snížení úniků ze skládek a odpadů: pesticidy, DDT, PCBs a HCB (Přílohy A, B a C)

6.1 Dokončit aktualizaci inventarizace starých ekologických zátěží a kontaminovaných míst a zanést nové informace do databáze SESEZ. Předložit informaci o závěrech včetně návrhu plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

6.2 Podporovat projekty výzkumu a vývoje nových technologií a biotechnologií zaměřených na postupné odstranění odpadů a kontaminovaných matric, s ohledem na minimalizaci rizik pro zdraví a ŽP

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

6.3 Systematické sledování existujících dekontaminačních zařízení z pohledu vytěkávání především organochlorových látek z volně loženého materiálu určeného k dekontaminaci včetně hodnocení možných dopadů na zdraví a životní prostředí

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

6.4 Aplikace BAT/BEP při odstranění odpadů s POPs včetně nových látek, je-li taková směrnice dostupná. V ostatních případech minimalizovat možné dopady na zdraví a životní prostředí způsobované možnými úniky POPs

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
IV.f technické inovace
IV.e transfer znalostí a technologií

7. Identifikace a odpovídající management kontaminovaných míst (Příloha A, B a C)

7.1 Připravit Návrh a realizaci národního programu inventarizace starých ekologických zátěží s POPs s cílem zajistit systematický přístup k inventarizaci těchto problémů, koordinaci řešení a připravení a vytvoření způsobu financování jednotlivých řešení

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.a finance a finanční trhy

7.2 Předložit písemnou informaci o závěrech plynoucích z přípravy národního programu inventarizace starých ekologických zátěží včetně Návrhu Plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření Radě Národního POPs centra. Cílem je vytvořit systematické řešení problematiky včetně zahrnutí vyhodnocení zdravotních a ekologických rizik

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XVII.a legislativní a regulační prostředí

7.3 Provést důslednou inventarizaci kontaminovaných míst s provedením předběžných hodnocení možných zdravotních a ekologických rizik; toto hodnocení využít pro budoucí analýzy rizik a hodnocení nezbytnosti dekontaminace včetně ekonomického zhodnocení provedení takového zásahu. Tento postup považovat za základní součást systému managementu kontaminovaných míst (starých ekologických zátěží). Předložit informaci o závěrech včetně návrhu plánu dalšího postupu realizace a návazných opatření

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XVII.a legislativní a regulační prostředí

7.4 Trvale podporovat využívání metody „in situ“ pro snížení potenciálního rizika šíření polutantů z kontaminovaných míst, pokud to hydrogeologické či jiné podmínky dovolí

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí

7.5 Zajistit prevenci vzniku nových ekologických zátěží

Deskriptory:
XII.c ochrana a sanace půdy
XVII.a legislativní a regulační prostředí

7.6 Zajistit průběžné kontroly kontaminovaných i remediovaných míst - využít závěry prováděné inventarizace starých ekologických zátěží, kde budou uvedeny i potenciální zdroje problémů

Deskriptory:
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.c ochrana a sanace půdy

7.7 Projektově i nadále podpořit výzkum zaměřený na stanovení příspěvku vypařování POPs z půd, skládek a vodních ploch k celkovým emisím POPs na území ČR. Pozornost zaměřit na sledování existujících dekontaminačních zařízení z pohledu vytěkávání POPs z volně loženého materiálu určeného k dekontaminaci

Deskriptory:
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů

8. Strategie pro zajištění výměny a dostupnosti informací

8.1 Využít elektronické portály Národního centra, GENASIS, MONET a MŽP pro podávání relevantních a aktuálních informací k problematice POPs. Vydávat bulletin Národního centra a ročenku (elektronicky)

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby

8.2 Zveřejnit znění relevantních BAT/BEP/BREF v českém jazyce na internetových stránkách Národního centra

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby

8.3 Zkvalitnit a zefektivnit spolupráci v oblasti problematiky chemických látek a odpadů i s ohledem na posílení spolupráce a koordinace mezi mnohostrannými environmentálními úmluvami (Basilejská, Rotterdamská a Stockholmská úmluva, tzv. proces synergií) na národní úrovni mezi zainteresovanými resorty

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí

8.4 Podporovat aktivní účast zástupců České republiky na všech relevantních mezinárodních fórech v oblasti chemických látek a odpadů

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby

8.5 Nadále zajišťovat efektivní spolupráci v oblasti problematiky POPs mezi zainteresovanými resorty jednak prostřednictvím Rady Národního POPs Centra, Rady pro chemickou bezpečnost a v oblasti realizace konkrétních aktivit Národního POPs Centra – poskytování dat týkajících se aktualizace národní POPs inventury, spolupráce při monitoringu POPs a podpoře vývoje nového informačního systému pro hodnocení kontaminace životního prostředí a potenciálních zdravotních rizik (GENASIS). Pozornost trvale věnovat dodržování daných termínů u úkolů a přenosu informací oběma směry

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby

8.6 Zajistit trvalé financování činnosti Národního centra pro perzistentní organické polutanty

Deskriptory:
XIX.a finance a finanční trhy
XVII.c veřejné služby

9. Veřejná informovanost, osvěta, vzdělávání

9.1 Zpřístupnit informaci o aktuálním stavu řešení ohledně technickoekonomické analýzy spalování uhlí v domácnostech vzhledem k tomu, že emisní inventura ukazuje na velmi významný příspěvek lokálních topenišť spalujících tuhá paliva k celkovým emisím POPs

Deskriptory:
II.b energetické služby
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVII.c veřejné služby

9.2 Nadále intenzivně pokračovat ve zvyšování veřejné informovanosti a vzdělanosti v oblasti POPs a prevence jejich vzniku (například z lokálního topení či spalování, anebo problematiky odpadů s obsahem POPs) a propojování informací. Využít aktivit všech dotčených resortů, činnost Národního Centra, výchovně vzdělávací instituce všech stupňů a dobrovolné, nevládní neziskové organizace

Deskriptory:
II.b energetické služby
VI.h další vzdělávání
XVII.c veřejné služby

9.3 V resortu MŠMT zaměřit pozornost na rozvoj a podporu vzdělávání v oblasti nových progresivních směrů nakládání s chemickými látkami, udržitelnou chemii, hodnocení životních cyklů, hodnocení vlivu na zdraví a životní prostředí atd.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XII.b nakládání s odpady

9.4 Pokračovat v realizaci vzdělávacích kampaní (kursy, letní školy) vycházet ze Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice (EVVO)

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání

9.5 Zajistit svobodný přístup veřejnosti k informacím o POPs ve srozumitelné formě. Návazně na schválenou Národní koncepci monitoringu POPs v ČR a vývoj expertního systému pro interpretaci a vizualizaci dat GENASIS projektově podpořit vývoj tohoto systému a jeho výchovně-vzdělávacích modulů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVII.c veřejné služby

9.6 Pokračovat v realizaci osvětových programů na celostátní, krajské i místní úrovni. Pravidelně projednávat na zasedáních Rady Národního centra cílené kampaně, informace o kampaních předávat Národnímu centru

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVII.c veřejné služby

9.7 Prosazovat problematiku POPs do programů financování z fondů EU a i mezi témata grantových programů vyhlašovaných pro NNO

Deskriptory:
XIX.a finance a finanční trhy

10. Monitoring POPs

10.1 Optimalizace vzorkovacích a analytických metod stanovení POPs v prostředí ČR v návaznosti na požadavky Globálního monitorovacího plánu a článku 16 úmluvy

Deskriptory:
I.h technická normalizace

10.2 Vytvoření analytických metod pro dlouhodobý monitoring nově zařazených POPs v relevantních matricích a kandidátské látky (perfluoroktansulfonát, chlorované uhlovodíky s krátkým řetězcem) pro zajištění pilotních dat pro národní inventuru

Deskriptory:
I.h technická normalizace

10.3 Zajištění pilotních dat o koncentracích perfluorovaných látek ve vodě, která bude pro tuto skupinu polutantů jednou z klíčových matric

Deskriptory:
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod

10.4 Realizovat monitoring POPs v souladu s rozhodnutími SC-3/19, 4/19 a 5/21 a schválenou národní Koncepcí monitoringu POPs. Prioritou je dlouhodobý a udržitelný monitoring ve dvou matricích - vzduch a mateřské mléko pro všechny POPs zařazené v přílohách Stockholmské úmluvy. Při rozšíření příloh úmluvy o nové POPs zohlednit v monitoringu i koncepci i další matrice.Základem dlouhodobého monitoringu a jeho vyhodnocování jsou:- stávající monitoring na monitorovací stanici v Košeticích,- optimalizovaná národní monitorovací síť MONET-CZ pro monitoring POPs ve volném ovzduší ČR metodou pasivního vzorkování,- dlouhodobý monitoring mateřského mléka a další formy biomonitoringu,- jednotný informační systém GENASIS společně s experty

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu

10.5 Nastavení spolupráce mezi institucemi zajišťujícími monitoring POPs v ČR zejména monitoring POPs v klíčových matricích daných Úmluvou, v zájmu harmonizace programů a optimalizace vynaložených nákladů

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

10.6 Zajištění jednotného a dlouhodobě udržitelného reportovacího formátu a plynulého toku informací do jednotného informačního systému GENASIS tak, aby mohla být provedena analýza ekologických a zdravotních rizik a dlouhodobých trendů

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

10.7 Zařazení bromovaných a fluorovaných látek do dlouhodobého programu integrovaného monitoringu POPs na pozaďové stanici ČHMÚ v Košeticích

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

10.8 Zařazení bromovaných a fluorovaných látek do dlouhodobého programu biomonitoringu mateřského mléka, případně lidské krve v ČR

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

11. Podávání zpráv

11.1 Zajistit včasné podání zprávy za ČR na základě požadavku článku 15 (podávání zpráv) Úmluvy a 16 (vyhodnocování účinnosti úmluvy). Termíny jednotlivých zpráv jsou vždy určeny rozhodnutím Konference smluvních stran

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

11.2 Pravidelně (ročně) zpracovávat výsledky národních inventur POPs a informace o plnění úkolů obsažených v NIP. Souhrnné výsledky z inventur publikovat ve Zprávě o životním prostředí či publikacích MŽP a také na internetových stránkách MŽP a Národního Centra

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí

11.3 Zajistit pravidelné vyhodnocení plnění NIP a předkládat jej Radě Národního centra alespoň 1x ročně

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby

11.4 Zajistit pravidelné informování veřejnosti o plnění NIP alespoň 1x ročně

Deskriptory:
XVII.h participace občanů na veřejné správě