| Implementační plán č. 2.6 Péče o duševní zdraví [akt. 2025] |
| Péče o duševní zdraví |
| 2.6.1 | Zlepšení řízení a poskytování péče v oblasti duševního zdraví vedené spolehlivými informacemi a vědomostmi |
| Zajistit mezirezortní systém řízení péče o duševní zdraví v ČR formou mezirezortního koordinačního týmu. |
| Zřídit orgány a vytvořit institucionální, finanční mechanismy a vytvoření právního základu k naplnění NAPDZ na národní úrovni, včetně efektivního mechanismu zapojení uživatelů péče do procesu řízení. |
| Vytvořit podklady k zajištění systému řízení péče o duševní zdraví. |
| Implementovat a rozvinout modely řízení péče na regionální úrovni s cílem propojit sociální a zdravotní péči |
| Zajistit financování přechodné fáze reformy s plánovaným úbytkem následných lůžek u poskytovatelů zdravotních služeb následné lůžkové péče v oboru psychiatrie. |
| Modelovat a vyčlenit náklady potřebné na transformační fázi. |
| Revidovat náplň všech stupňů vzdělávání u zdravotnických i nezdravotnických zaměstnanců (pregraduální, specializační, postgraduální, celoživotní) tak, aby umožňovala efektivní práci v komunitě, práci v multidisciplinárním týmu, práci s nemocnými se zvýšeným rizikem (ochranná léčení), práci zaměřenou na zotavení (recovery) a naplňování lidských práv u lidí s duševním onemocněním. |
| Zavést systematickou podporu zapojení peer lektorů do vzdělávacích programů.
Nastavit efektivní využívání lidských zdrojů v rámci zajištění oblasti péče o duševní zdraví včetně využívání existujících lidských zdrojů |
| Nastavení monitorovacího systému kvality péče o duševní zdraví na úrovni služeb ve vazbě
na vynakládané prostředky. |
| Zavést systém výzkumu a hodnocení politik a služeb v oblasti duševního zdraví, včetně oblasti demencí |
| Vybudovat specificky zacílené informační systémy sledující oblasti péče (péče o neurodegenerativní onemocnění ve stáří, duševní poruchy dětí a mladistvých, onemocnění schizofrenního okruhu, ochranná léčení apod.), vybudovat datovou základnu pro hodnocení nejen zdravotních, ale i komplementárních sociálních služeb |
| Umožnit pilotování inovativních metod v poskytování péče lidem s duševním onemocněním či s rizikem rozvoje duševního onemocnění, včetně vytvoření variantního návrhu hrazení dlouhodobé zdravotní i sociální péče o lidi s duševním onemocněním z integrovaného zdravotně sociálního rozpočtu stojícího nezávisle vedle systému veřejného zdravotního pojištění a stávajícího finančního zabezpečení sociálního systému |
| 2.6.2 | Zajištění srovnatelných šancí na duševní zdraví pro každého člověka v průběhu celého jeho života od narození až do seniorského věku |
| Navyšování finančních prostředků z v.z.p. alokovaných do psychiatrické péče o cca ¼ mld. a navyšování poměru alokovaných prostředků ve prospěch komunitní péče. |
| Podpořit prevenci a včasnou intervenci v oblasti duševního zdraví v průběhu celého života |
| Vytvoření a implementace celostátních destigmatizačních opatření pro všechny cílové skupiny, programů pro zdravotníky, sociální pracovníky, státní správu, novináře, policisty, pedagogy, vězeňskou službu, politiky a zaměstnavatele a další cílové skupiny a vyškolit síť ambasadorů (lidí s duševním onemocněním, kteří jsou profesionálně vyškoleni k realizaci destigmatizačních aktivit). |
| 2.6.3 | Zajištění, aby lidská práva osob s obtížemi v oblasti duševního zdraví byla plně respektována, chráněna a podporována |
| Identifikovat a odstranit překážky v plnění závazků vyplývajících ČR z mezinárodních dokumentů v oblasti kvality a lidských práv osob s duševním onemocněním a zajistit efektivní implementaci potřebných opatření. |
| Navrhnout a implementovat komplexní strategii prevence a snižování používání omezovacích prostředků s využitím režimových a omezujících opatření respektujících lidskou důstojnost a zajišťujících právní ochranu uživatelů péče, vytvořit a podporovat realizaci tréninkových programů. |
| Vytvořit a implementovat metodiku hodnocení kvality péče o lidi s duševním onemocněním a implementovat oblast lidských práv do systému hodnocení kvality péče ve zdravotním systému a zajistit udržitelnost a reálný dopad na zlepšování kvality života uživatelů péče, zapojit uživatele a blízké osoby do systému hodnocení kvality služeb pro lidi s duševním onemocněním. |
| Zpracovat analýzu zaměřenou na genderové aspekty duševního zdraví a potřeb znevýhodněných uživatelů a uživatelek péče a jejich přístupu ke službám v oblasti duševního zdraví, zpracování metodických nástrojů a vzdělávacích programů zacílených na odbornou veřejnost na téma rovnosti žen a mužů, genderu a podpora jejich implementace. |
| 2.6.4 | Zajištění plné dostupnosti služeb v oblasti duševního zdraví v čase, místě, kapacitě i ceně, zajištění jejich dostupnosti v komunitě dle potřeby |
| Podpora vybudování dostatečné sítě zdravotních a sociálně-zdravotních služeb v přirozené komunitě podporující deinstitucionalizaci služeb (centra duševního zdraví, ambulance s rozšířenou péčí s regionálně potřebnou specializací, ARP pro děti a dorost, krizová centra, stacionární péče pro dospělou i dětskou populaci, podpůrné psychoterapeutické intervence), a to zejména pro osoby se závažným duševním onemocněním, děti a adolescenty, osoby s adiktologickou poruchou, seniory. |
| Efektivně rozvinout stávající síť akutních psychiatrických lůžek ve všeobecných nemocnicích (včetně dětské populace). Snížit počet lůžek následné lůžkové péče. |
| Zavést systém pro zapojování pacientů/klientů a rodinných příslušníků, který umožňuje a podporuje rozvoj přirozených zdrojů pacientů/klientů k jejich zotavení, včetně podpory peer konzultantů a svépomocných skupin do péče o duševní zdraví. |
| 2.6.5 | Budování systémů péče o duševní zdraví pracujících v dobře koordinované partnerské spolupráci s ostatními sektory, včetně rovného přístupu k péči o somatické zdraví a začlenění / návratu do společnosti |
| Vytvoření koncepce následné lůžkové péče, ambulantní a komunitní péče pro pacienty / klienty s potřebou ochranné léčby, včetně implementačního plánu a řešení problematiky v oblasti zdravotnické, tak v zařízeních vězeňské služby a v Ústavech zabezpečovací detence, novelizace zákonů
a podzákonných norem a implementace koncepce. |
| Propojení služeb pobytových a terénních komunitních týmů a ambulantních služeb s cílem podpory lidí s duševním onemocněním dle jejich individuálních potřeb. |
| Integrovat péči o duševní zdraví do kompetencí praktických lékařů, zapojení do péče o pacienty s demencí
a zajistit péči o nemocné s psychosomatickou problematikou a psychologickou a psychiatrickou péči o somaticky nemocné. |
| 2.6.6 | Zavádění systémových opatření pro podporu lidí s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči |
| Vytvořit fungující systém komplexní dostupné a kvalitní péče o lidi s chováním náročným na péči, včetně posílení lidských zdrojů a kompetencí odborníků pracujících s lidmi s chováním národním na péči. |
| 2.6.7 | Preventivní intervence a opatření prevence sebevražd a sebepoškozování jsou běžnou komponentou v oblasti prevence v rámci veřejného zdraví |
| Zajištění podkladů pro rozhodování o omezování dostupnosti prostředků pro vykonání sebevraždy. |
| Odborná podpora implementace preventivních intervencí na úrovni železniční dopravní sítě. |
| Vzdělávání pracovníků, kteří z povahy své práce mohou identifikovat člověka v riziku sebevraždy v prostředí železniční dopravní sítě v prevenci sebevražd a zakotvení prevence sebevražd do vzdělávacích systémů klíčových organizací (např. Správy železnic, Českých drah). |
| Zajištění bezpečného prostředí v rámci institucí. |
| Zodpovědná mediální praxe tématu sebevražedného jednání. |
| 2.6.8 | Služby v oblasti duševního zdraví a služby sociální péče, určené pro poskytnutí pomoci člověku procházejícímu krizí, jsou dostupné časem, místem, kapacitou i cenou a jsou k dispozici v komunitě podle potřeby, je ustanovena dobrá praxe předávání klientů mezi těmito službami a služby samotné poskytují péči založenou na důkazech |
| Poskytnout podporu a realizovat rozvoj potřebných služeb pro osoby ve zvýšeném riziku sebevraždy. |
| Zajistit dostupnost ověřených informací o problematice sebepoškozování, sebevražednosti a jejich prevence včetně odkazů na pomoc v krizi. |
| 2.6.9 | Problematika sebepoškozování, sebevražednosti a možnosti prevence jsou součástí vzdělávání relevantních profesí a běžným prvkem v osvětových kampaních |
| Profesionálové v relevantních profesích se orientují v problematice sebepoškozování, sebevražednosti, jejich příčin a možné prevence a jsou schopni své poznatky přínosně aplikovat v praxi. |
| Vzdělávání v problematice sebepoškozování, sebevražednosti a její prevence je součástí programu psychosociální výchovy na základních školách a je mu věnováno více prostoru na školách připravujících budoucí pracovníky pomáhajících profesí. |
| 2.6.10 | Prevence sebevražd a sebepoškozování a koordinace aktivit v této oblasti vychází ze spolehlivých informací a vědomostí |
| Zajištění validních datových podkladů o problematice sebepoškozování, sebevražedných pokusech a sebevraždách a nastavení pravidelného vykazování sbíraných dat. |
| Zajištění dohledu a koordinace aktivit v oblasti výzkumu a prevence sebepoškozování a sebevražedného jednání. |
| 2.6.11 | Doporučené postupy a síť služeb pro diagnostiku a léčbu demence |
| Vytvoření jednotného doporučeného postupu s mezioborovou platností pro diagnostiku, léčbu a péči o osoby žijící s demencí |
| Dotvoření víceúrovňové sítě péče |
| Vytvoření podmínek pro setrvání nemocných s demencí co nejdéle ve vlastním sociálním prostředí |
| Zajištění finanční udržitelnosti sítě služeb |
| 2.6.12 | Vzdělávání v oblasti demence |
| Iniciovat změny pregraduálního a postgraduálního vzdělávání pro lékařská a nelékařská povolání a profesionální pečující v sociálních službách. |
| 2.6.13 | Epidemiologie a výzkum v oblasti demence |
| Systematické hodnocení dat o demencích |
| Příprava datových balíčků zaměřujících se na situaci v regionech |
| Propojení dat NRHZS s údaji o sociálních službách |
| Rozvoj výzkumu demence |
| Zajištění využití rutinně sbíraných dat pro výzkum demence |
| 2.6.14 | Povědomí o demenci a prevence |
| Vytvoření informačního balíčku pro mediální komunikaci se základními informacemi, případně kazuistikami |
| Návrh a realizace osvětové kampaně |
| Adaptace doporučených postupů na snížení rizika kognitivního poklesu a demence na kontext České republiky a její implementace. |
| 2.6.15 | Ochrana práv osob žijících s demencí |
| Edukace odborníků a zlepšení informovanosti pacientů, neformálních pečujících i veřejnosti o dříve vysloveném přání |
| Zvýšení povědomí o veřejném opatrovnictví |