Hierarchická struktura a realizace
Implementace reformy je řízena Ministerstvem zdravotnictví, které spolupracuje s Národní radou pro duševní zdraví, odbornými radami a krajskými řídicími skupinami, kde jsou zapojeni i lidé se zkušeností s duševním onemocněním. Pro jednotlivé dílčí cíle jsou stanoveny opatření, harmonogramy realizace, gestorské orgány a spolupracující subjekty, včetně dalších ministerstev, krajů, neziskových organizací a zdravotních pojišťoven. Například cíle zahrnují rozvoj mezirezortního řízení, financování reformy, vzdělávání odborníků, monitorování kvality péče, výzkum a pilotování inovativních metod.
Financování
Celkové předpokládané náklady na realizaci dílčích cílů implementačního plánu jsou odhadovány na přibližně 6,366 miliardy Kč. Financování bude zajištěno zejména ze státního rozpočtu, fondů Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru, zdravotních pojišťoven a rozpočtů krajů a obcí. Rozpočet je rozdělen podle jednotlivých dílčích cílů a zahrnuje personální, provozní, investiční a dotační výdaje.
Indikátory a monitoring
Pokrok v plnění Strategického rámce Zdraví 2035 a implementačního plánu je sledován prostřednictvím indikátorů, které měří dopady a výsledky intervencí. Mezi hlavní indikátory patří například míra rehospitalizací pacientů s duševními onemocněními a míra sebevražednosti do 61 dnů od psychiatrické hospitalizace. Data jsou sbírána a analyzována pravidelně a slouží k evaluaci efektivity péče a nastavení dalších opatření.
Řízení a implementační struktura
Ministerstvo zdravotnictví je garantem realizace implementačního plánu a řídí jeho provádění prostřednictvím Řídicího výboru Zdraví 2035, který dohlíží na koordinaci, řízení rizik a pravidelné hodnocení pokroku. Gestor implementačního plánu je vrchní ředitel sekce zdravotní péče, který odpovídá za řízení a koordinaci aktivit. Spolupráce zahrnuje i další ministerstva, kraje, neziskové organizace a odborné společnosti.
Řízení rizik
Dokument stanovuje systém řízení rizik zahrnující identifikaci, hodnocení a mitigaci rizik, která by mohla ohrozit úspěšnou realizaci plánu. Mezi hlavní rizika patří nedostatečná spolupráce mezi rezorty a regiony, nedostatek finančních a personálních zdrojů, nesoulad zájmů aktérů, odpor veřejnosti ke změnám a nedodržování harmonogramu. Pro každý identifikovaný rizikový faktor jsou navržena opatření ke snížení jeho dopadu.
Monitorování, evaluace a komunikace
Implementace plánu je průběžně monitorována a evaluována, přičemž každoročně jsou předkládány zprávy o průběhu realizace, které obsahují vyhodnocení opatření, aktualizaci registru rizik a návrhy na případné úpravy plánu. Komunikační plán zajišťuje informovanost všech zainteresovaných subjektů a veřejnosti prostřednictvím odborných setkání, konferencí, tiskových zpráv, webových stránek a dalších kanálů. Cílovými skupinami jsou ministerstva, samosprávy, poskytovatelé služeb, pacientské organizace, odborná veřejnost i široká veřejnost.
Celkově dokument představuje komplexní a dlouhodobý plán rozvoje péče o duševní zdraví v České republice, zdůrazňující komunitní péči, respektování lidských práv, prevenci a koordinaci mezi sektory s cílem zlepšit dostupnost a kvalitu služeb pro osoby s duševními onemocněními a jejich rodiny.