Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Specifický cíl"
1 "Dílčí cíl"
1.1 "Opatření"

Implementační plán č. 2.6 Péče o duševní zdraví [akt. 2025]

Péče o duševní zdraví

2.6.1 Zlepšení řízení a poskytování péče v oblasti duševního zdraví vedené spolehlivými informacemi a vědomostmi

Zajistit mezirezortní systém řízení péče o duševní zdraví v ČR formou mezirezortního koordinačního týmu.
Zřídit orgány a vytvořit institucionální, finanční mechanismy a vytvoření právního základu k naplnění NAPDZ na národní úrovni, včetně efektivního mechanismu zapojení uživatelů péče do procesu řízení.
Vytvořit podklady k zajištění systému řízení péče o duševní zdraví.
Implementovat a rozvinout modely řízení péče na regionální úrovni s cílem propojit sociální a zdravotní péči
Zajistit financování přechodné fáze reformy s plánovaným úbytkem následných lůžek u poskytovatelů zdravotních služeb následné lůžkové péče v oboru psychiatrie.
Modelovat a vyčlenit náklady potřebné na transformační fázi.
Revidovat náplň všech stupňů vzdělávání u zdravotnických i nezdravotnických zaměstnanců (pregraduální, specializační, postgraduální, celoživotní) tak, aby umožňovala efektivní práci v komunitě, práci v multidisciplinárním týmu, práci s nemocnými se zvýšeným rizikem (ochranná léčení), práci zaměřenou na zotavení (recovery) a naplňování lidských práv u lidí s duševním onemocněním.
Zavést systematickou podporu zapojení peer lektorů do vzdělávacích programů.
Nastavit efektivní využívání lidských zdrojů v rámci zajištění oblasti péče o duševní zdraví včetně využívání existujících lidských zdrojů
Nastavení monitorovacího systému kvality péče o duševní zdraví na úrovni služeb ve vazbě
na vynakládané prostředky.
Zavést systém výzkumu a hodnocení politik a služeb v oblasti duševního zdraví, včetně oblasti demencí
Vybudovat specificky zacílené informační systémy sledující oblasti péče (péče o neurodegenerativní onemocnění ve stáří, duševní poruchy dětí a mladistvých, onemocnění schizofrenního okruhu, ochranná léčení apod.), vybudovat datovou základnu pro hodnocení nejen zdravotních, ale i komplementárních sociálních služeb
Umožnit pilotování inovativních metod v poskytování péče lidem s duševním onemocněním či s rizikem rozvoje duševního onemocnění, včetně vytvoření variantního návrhu hrazení dlouhodobé zdravotní i sociální péče o lidi s duševním onemocněním z integrovaného zdravotně sociálního rozpočtu stojícího nezávisle vedle systému veřejného zdravotního pojištění a stávajícího finančního zabezpečení sociálního systému

2.6.2 Zajištění srovnatelných šancí na duševní zdraví pro každého člověka v průběhu celého jeho života od narození až do seniorského věku

Navyšování finančních prostředků z v.z.p. alokovaných do psychiatrické péče o cca ¼ mld. a navyšování poměru alokovaných prostředků ve prospěch komunitní péče.
Podpořit prevenci a včasnou intervenci v oblasti duševního zdraví v průběhu celého života
Vytvoření a implementace celostátních destigmatizačních opatření pro všechny cílové skupiny, programů pro zdravotníky, sociální pracovníky, státní správu, novináře, policisty, pedagogy, vězeňskou službu, politiky a zaměstnavatele a další cílové skupiny a vyškolit síť ambasadorů (lidí s duševním onemocněním, kteří jsou profesionálně vyškoleni k realizaci destigmatizačních aktivit).

2.6.3 Zajištění, aby lidská práva osob s obtížemi v oblasti duševního zdraví byla plně respektována, chráněna a podporována

Identifikovat a odstranit překážky v plnění závazků vyplývajících ČR z mezinárodních dokumentů v oblasti kvality a lidských práv osob s duševním onemocněním a zajistit efektivní implementaci potřebných opatření.
Navrhnout a implementovat komplexní strategii prevence a snižování používání omezovacích prostředků s využitím režimových a omezujících opatření respektujících lidskou důstojnost a zajišťujících právní ochranu uživatelů péče, vytvořit a podporovat realizaci tréninkových programů.
Vytvořit a implementovat metodiku hodnocení kvality péče o lidi s duševním onemocněním a implementovat oblast lidských práv do systému hodnocení kvality péče ve zdravotním systému a zajistit udržitelnost a reálný dopad na zlepšování kvality života uživatelů péče, zapojit uživatele a blízké osoby do systému hodnocení kvality služeb pro lidi s duševním onemocněním.
Zpracovat analýzu zaměřenou na genderové aspekty duševního zdraví a potřeb znevýhodněných uživatelů a uživatelek péče a jejich přístupu ke službám v oblasti duševního zdraví, zpracování metodických nástrojů a vzdělávacích programů zacílených na odbornou veřejnost na téma rovnosti žen a mužů, genderu a podpora jejich implementace.

2.6.4 Zajištění plné dostupnosti služeb v oblasti duševního zdraví v čase, místě, kapacitě i ceně, zajištění jejich dostupnosti v komunitě dle potřeby

Podpora vybudování dostatečné sítě zdravotních a sociálně-zdravotních služeb v přirozené komunitě podporující deinstitucionalizaci služeb (centra duševního zdraví, ambulance s rozšířenou péčí s regionálně potřebnou specializací, ARP pro děti a dorost, krizová centra, stacionární péče pro dospělou i dětskou populaci, podpůrné psychoterapeutické intervence), a to zejména pro osoby se závažným duševním onemocněním, děti a adolescenty, osoby s adiktologickou poruchou, seniory.
Efektivně rozvinout stávající síť akutních psychiatrických lůžek ve všeobecných nemocnicích (včetně dětské populace). Snížit počet lůžek následné lůžkové péče.
Zavést systém pro zapojování pacientů/klientů a rodinných příslušníků, který umožňuje a podporuje rozvoj přirozených zdrojů pacientů/klientů k jejich zotavení, včetně podpory peer konzultantů a svépomocných skupin do péče o duševní zdraví.

2.6.5 Budování systémů péče o duševní zdraví pracujících v dobře koordinované partnerské spolupráci s ostatními sektory, včetně rovného přístupu k péči o somatické zdraví a začlenění / návratu do společnosti

Vytvoření koncepce následné lůžkové péče, ambulantní a komunitní péče pro pacienty / klienty s potřebou ochranné léčby, včetně implementačního plánu a řešení problematiky v oblasti zdravotnické, tak v zařízeních vězeňské služby a v Ústavech zabezpečovací detence, novelizace zákonů
a podzákonných norem a implementace koncepce.
Propojení služeb pobytových a terénních komunitních týmů a ambulantních služeb s cílem podpory lidí s duševním onemocněním dle jejich individuálních potřeb.
Integrovat péči o duševní zdraví do kompetencí praktických lékařů, zapojení do péče o pacienty s demencí
a zajistit péči o nemocné s psychosomatickou problematikou a psychologickou a psychiatrickou péči o somaticky nemocné.

2.6.6 Zavádění systémových opatření pro podporu lidí s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči

Vytvořit fungující systém komplexní dostupné a kvalitní péče o lidi s chováním náročným na péči, včetně posílení lidských zdrojů a kompetencí odborníků pracujících s lidmi s chováním národním na péči.

2.6.7 Preventivní intervence a opatření prevence sebevražd a sebepoškozování jsou běžnou komponentou v oblasti prevence v rámci veřejného zdraví

Zajištění podkladů pro rozhodování o omezování dostupnosti prostředků pro vykonání sebevraždy.
Odborná podpora implementace preventivních intervencí na úrovni železniční dopravní sítě.
Vzdělávání pracovníků, kteří z povahy své práce mohou identifikovat člověka v riziku sebevraždy v prostředí železniční dopravní sítě v prevenci sebevražd a zakotvení prevence sebevražd do vzdělávacích systémů klíčových organizací (např. Správy železnic, Českých drah).
Zajištění bezpečného prostředí v rámci institucí.
Zodpovědná mediální praxe tématu sebevražedného jednání.

2.6.8 Služby v oblasti duševního zdraví a služby sociální péče, určené pro poskytnutí pomoci člověku procházejícímu krizí, jsou dostupné časem, místem, kapacitou i cenou a jsou k dispozici v komunitě podle potřeby, je ustanovena dobrá praxe předávání klientů mezi těmito službami a služby samotné poskytují péči založenou na důkazech

Poskytnout podporu a realizovat rozvoj potřebných služeb pro osoby ve zvýšeném riziku sebevraždy.
Zajistit dostupnost ověřených informací o problematice sebepoškozování, sebevražednosti a jejich prevence včetně odkazů na pomoc v krizi.

2.6.9 Problematika sebepoškozování, sebevražednosti a možnosti prevence jsou součástí vzdělávání relevantních profesí a běžným prvkem v osvětových kampaních

Profesionálové v relevantních profesích se orientují v problematice sebepoškozování, sebevražednosti, jejich příčin a možné prevence a jsou schopni své poznatky přínosně aplikovat v praxi.
Vzdělávání v problematice sebepoškozování, sebevražednosti a její prevence je součástí programu psychosociální výchovy na základních školách a je mu věnováno více prostoru na školách připravujících budoucí pracovníky pomáhajících profesí.

2.6.10 Prevence sebevražd a sebepoškozování a koordinace aktivit v této oblasti vychází ze spolehlivých informací a vědomostí

Zajištění validních datových podkladů o problematice sebepoškozování, sebevražedných pokusech a sebevraždách a nastavení pravidelného vykazování sbíraných dat.
Zajištění dohledu a koordinace aktivit v oblasti výzkumu a prevence sebepoškozování a sebevražedného jednání.

2.6.11 Doporučené postupy a síť služeb pro diagnostiku a léčbu demence

Vytvoření jednotného doporučeného postupu s mezioborovou platností pro diagnostiku, léčbu a péči o osoby žijící s demencí
Dotvoření víceúrovňové sítě péče
Vytvoření podmínek pro setrvání nemocných s demencí co nejdéle ve vlastním sociálním prostředí
Zajištění finanční udržitelnosti sítě služeb

2.6.12 Vzdělávání v oblasti demence

Iniciovat změny pregraduálního a postgraduálního vzdělávání pro lékařská a nelékařská povolání a profesionální pečující v sociálních službách.

2.6.13 Epidemiologie a výzkum v oblasti demence

Systematické hodnocení dat o demencích
Příprava datových balíčků zaměřujících se na situaci v regionech
Propojení dat NRHZS s údaji o sociálních službách
Rozvoj výzkumu demence
Zajištění využití rutinně sbíraných dat pro výzkum demence

2.6.14 Povědomí o demenci a prevence

Vytvoření informačního balíčku pro mediální komunikaci se základními informacemi, případně kazuistikami
Návrh a realizace osvětové kampaně
Adaptace doporučených postupů na snížení rizika kognitivního poklesu a demence na kontext České republiky a její implementace.

2.6.15 Ochrana práv osob žijících s demencí

Edukace odborníků a zlepšení informovanosti pacientů, neformálních pečujících i veřejnosti o dříve vysloveném přání
Zvýšení povědomí o veřejném opatrovnictví