| Strategie rozvoje HZS ČR do roku 2030 (2025) |
A. | Personálně zabezpečený HZS ČR pro plnění svých zákonných úkolů |
A.1 | Udržitelné a na nové činnosti přizpůsobené personální zabezpečení |
A.1.1 | Nastavení platového systému pro optimální kariérní růst příslušníků a zavedení dalších nástrojů pro stabilizaci příslušníků |
A.1.2 | Doplnění početních stavů na stanovenou úroveň (i podle nových činností) |
A.1.3 | Posílení personálních kapacit a vzdělávání v oblasti první pomoci |
A.1.4 | Zabezpečení kvalifikovaných personálních zdrojů sekce prevence a civilní nouzové připravenosti a úprava organizačního uspořádání HZS krajů s ohledem na metodické řízení |
A.1.5 | Optimalizace procesů a lidských zdrojů na operačních a informačních střediscích |
A.2 | Kvalitní vzdělávání dovnitř a rozvoj spolupráce se vzdělávacími, ústředními i samosprávnými subjekty navenek |
A.2.1 | Optimalizace vzdělávání pod jeden centrální vzdělávací subjekt |
A.2.2 | Vzdělávání příslušníků v oblasti prevence a civilní nouzové připravenosti |
B. | Moderně vybavený HZS ČR s moderním zázemím a využívající pokročilé technologie |
B.1 | Stabilní cyklus obměny materiálního zabezpečení |
B.1.1 | Dosáhnout plánovaného počtu stanic HZS krajů a jednotek PO a zabezpečit optimální podmínky pro výkon služby modernizací stávajících a výstavbou nových stanic |
B.1.2 | Dosažení stanovené úrovně technického vybavení, odborné způsobilosti a stupně organizace předurčených vybraných jednotek PO na specifické druhy zásahů |
B.1.3 | Optimálně standardizovat a unifikovat požární techniku a věcné prostředky ve vybavení jednotek PO |
B.1.4 | Dosáhnout stabilního cyklu obměny požární techniky a věcných prostředků, a tím snížit náklady na provoz a zabránit vzniku velkých investičních vln |
B.1.5 | Modernizovat věcné prostředky a výstroj jednotek PO určených pro zásah s výskytem nebezpečných látek a zdokonalit informační podporu pro velitele zásahu |
B.1.6 | Revize zajištění PIO v souvislosti se změnou bezpečnostního prostředí |
B.2 | Informační podpora pro činnost orgánů krizového řízení a složek IZS |
B.2.1 | Vytvoření informačního systému pro podporu připravenosti a řešení mimořádných událostí a krizových situací |
B.2.2 | Vytvoření organizačních podmínek pro systémové využívání obrazových dat pro podporu činností HZS ČR |
B.2.3 | Modernizace radiokomunikačního systému pro HZS ČR a složky IZS |
B.2.4 | Realizovat jednotný nástroj pro organizační a operační řízení jednotek SDH obcí, SDH podniků a HZS podniků |
B.3 | Moderní standardy ochrany ICT v rámci činností HZS ČR |
B.3.1 | Centrálně řešit bezpečnost informačních a komunikačních systémů a sítě |
B.3.2 | Modernizace videokonferenčních řešení a řešení pro spolupráci pro potřeby HZS ČR, řízení mimořádných událostí a zvládání krizových situací |
B.3.3 | Přestavba rádiových sítí pro potřeby zabezpečení provozu JSVV, včetně koncových prvků varování a prvků monitoringu |
B.4 | Rozvoj příjmu tísňové komunikace a systému varování a informování obyvatelstva |
B.4.1 | Provedení analýzy možného dalšího rozvoje systému TCTV 112 |
B.4.2 | Zvýšení propustnosti a stability systému center tísňové komunikace a informačního systému operačního řízení prostřednictvím vybudování cloudového řešení a implementace nových způsobů tísňové komunikace |
B.4.3 | Realizace záměru rozvoje systému varování a vyrozumění technologicky a bezpečnostně pokročilým systémem plně zajišťujícím požadavky na včasné a spolehlivé varování a informování obyvatelstva a systém realizovat |
C. | Podpora znalostního přístupu a vzdělávání při rozvoji akceschopnosti IZS, zvyšování úrovně bezpečnosti, ochrany obyvatelstva a krizového řízení |
C.1 | Modernizace systému požární ochrany k efektivní požární prevenci |
C.1.1 | Zpracovat a předložit do legislativního procesu právní úpravu zákona o požární ochraně včetně potřebných změn dalších právních předpisů a tyto zohlednit jak na úrovni prováděcí právní úpravy , tak interních aktů řízení. |
C.1.2 | Zajištění systému požární prevence v lesích a přírodním prostředí |
C.1.3 | Změna přístupu výkonu státního požárního dozoru v oblasti zjišťování příčin vzniku požáru |
C.1.4 | Zjednodušení přímého výkonu státního požárního dozoru v oblasti požární prevence s plným využitím eGovernmentu a souvisejících registrů veřejné správy a informačních modelů staveb BIM |
C.1.5 | Zpracovat seznam moderních softwarových programů a aplikací využitelných pro oblast státního požárního dozoru a realizovat jejich nasazení |
C.2 | Rozvoj systému ochrany obyvatelstva a preventivně výchovné činnosti |
C.2.1 | Rozvíjet kvalitní personální zabezpečení výkonu činností, včetně vzdělávací a informační činnosti podle zákona o krizovém řízení na ústřední i samosprávné úrovni |
C.2.2 | Aktualizovat koncepci ochrany obyvatelstva a revidovat opatření v oblasti varování, ukrytí, PIO a nouzového přežití |
C.2.3 | Zdokonalit systém přípravy obyvatelstva zejména snahou o zavedení samostatné vzdělávací oblasti v rámci základního a středního školství |
C.2.4 | Podpořit rozvoj zážitkového vzdělávání prostřednictvím tzv. center zdraví a bezpečí vytvořením jednotného manuálu pro zřizovatele |
C.2.5 | Upravit postavení HZS krajů a orgánů obcí v rámci řízení ve vztahu k přípravě a realizaci úkolů ochrany obyvatelstva včetně zpracování návrhu standardních postupů při realizaci úkolů ochrany obyvatelstva |
C.3 | Posílení spolupráce a akceschopnosti IZS |
C.3.1 | Posílit systém podpory pro zřizovatele jednotek SDH obcí |
C.3.2 | Zkvalitnit a rozšířit moderní udržitelný systém přípravy členů jednotek SDH obcí, zaměstnanců jednotek HZS podniků a manažerského vzdělávání velitelských kádrů složek IZS |
C.3.3 | Převod SÚJCHBO pod HZS ČR |
C.4 | Prosazování zájmů HZS ČR v mezinárodní spolupráci |
C.4.1 | Zajišťovat a koordinovat plnění závazků v oblasti civilní nouzové připravenosti a odolnosti NATO |
C.4.2 | Využít potenciál financování projektů ze zdrojů EU a zajistit hrazení působení příslušníků v rámci mezinárodních aktivit z Všeobecné pokladní zprávy |
C.4.3 | Zajistit dostupnost finančních prostředků pro humanitární pomoc poskytovanou ČR prostřednictvím HZS ČR |