| Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001)   | 
   | 1. | Předškolní, základní a střední vzdělávání   | 
   | 1.1 | Změna cílů a obsahů vzdělávání    | 
   | 1.1.1 | Realizovat navržený systém vzdělávacích programů na všech úrovních   
 | 
| 1.1.2 | Realizovat nové rysy v pojetí kurikula   
 | 
| 1.1.3 | Postupně zavádět výuku dvou cizích jazyků na všech typech škol   
 | 
| 1.1.4 | Vytvořit fond učebnic a dalších podpůrných materiálů   
 | 
| 1.2 | Zvyšování kvality vzdělávání    | 
   | 1.2.1 | Dobudovat systém evaluace a monitorování   
 | 
| 1.2.2 | Vytvořit systém závěrečného hodnocení žáků, rozšířit a nově koncipovat poradenské služby   
 | 
| 1.3 | Vnitřní proměna školy    | 
   | 1.3.1 | Vytvořit ucelený systém nástrojů pro uplatnění autonomie školy   
 | 
| 1.3.2 | Založit Program rozvoje škol   
 | 
| 1.3.3 | Vybudovat společnou podpůrnou infrastrukturu   
 | 
| 1.4 | Pedagogičtí pracovníci jako nositelé změn    | 
   | 1.4.1 | Zlepšovat postavení pedagogických pracovníků jako socioprofesní skupiny   
 | 
| 1.4.2 | Zvyšovat kvalitu a funkčnost přípravného vzdělávání učitelů   
 | 
| 1.4.3 | Diferencovat pedagogické činnosti a realizovat systém kariérového a platového postupu   
 | 
| 1.4.4 | Založit systém řízení lidských zdrojů   
 | 
| 1.5 | Předškolní vzdělávání    | 
   | 1.5.1 | Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit   
 | 
| 1.5.2 | Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm nově formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte)...   
 | 
| 1.5.3 | Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách...   
 | 
| 1.6 | Základní vzdělávání    | 
   | 1.6.1 | Zvýraznit význam a specifika 1. stupně a 2. stupně základního vzdělávání ve stěžejních pedagogických dokumentech a návazných prvcích vzdělávacího systému   
 | 
| 1.6.2 | Vytvořit rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a v něm stanovit specifické cíle, obsah, výstupní klíčové kompetence a podmínky pro vzdělávání na 1. a 2. stupni základního vzdělávání...   
 | 
| 1.6.3 | Komplexně řešit postupný přechod na integrované vnitřně diferencované základní vzdělávání, které umožní vytvářet co nejlepší podmínky pro všechny žáky...   
 | 
| 1.6.4 | Klást důraz na celkovou proměnu života školy a vyučování, podpořit inovativní programy a činnosti vycházející z potřeb žáků daného věku   
 | 
| 1.6.5 | Změnit koncepci vzdělávání učitelů pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání pomocí státem normativně stanovených kvalifikačních požadavků, při zachování jejich magisterské úrovně...   
 | 
| 1.7 | Střední všeobecné a střední odborné vzdělávání    | 
   | 1.7.1 | Zvyšovat podíl populace dosahující úplné střední vzdělání s maturitou až na 75 % populačního ročníku...   
 | 
| 1.7.2 | Vytvořit a legislativně zakotvit státní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy založené na širokém poznatkovém základu a klíčových kompetencích a jejich rozpracování do školních vzdělávacích programů    | 
| 1.7.3 | Prohlubovat diferenciaci vzdělávacích programů gymnázia tak, aby nemělo pouze akademický, ale získalo široký všeobecně vzdělávací charakter a sloužilo různým vzdělávacím potřebám    | 
| 1.7.4 | Podporovat rozvoj větvených a stupňovitých vzdělávacích programů a zavést postupně modulový systém organizace vzdělávacích programů odborného vzdělávání, umožňující snadnější vertikální i horizontální prostupnost a návaznost na další vzdělávání    | 
| 1.7.5 | Vytvořit dvouúrovňovou společnou část maturitní zkoušky podle volby žáka. Součástí školní (profilové) části maturitní zkoušky může být též vypracování a obhajobu závěrečné maturitní práce    | 
| 1.7.6 | Podporovat optimalizaci sítě škol ve prospěch vytváření polyfunkčních škol, tj. škol nabízejících všeobecné i odborné vzdělávací programy, které poskytují různý stupeň vzdělání    | 
| 1.7.7 | Zavést ve spolupráci se sociálními partnery podpůrná opatření zlepšující přechod absolventů do praxe...   
 | 
| 1.8 | Zájmové vzdělávání a využívání volného času    | 
   | 1.8.1 | Umožnit přístup ke kvalitnímu zájmovému vzdělávání všem dětem, zvláště dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí...   
 | 
| 1.8.2 | Účelovými nárokovými prostředky, vymezenými v rozpočtu, finančně zabezpečit rozšíření činnosti škol jako vzdělávacích a kulturně výchovných center obcí a zřídit na těchto školách funkci koordinátora    | 
| 1.8.3 | Na fakultách připravujících učitele zřídit nebo posílit specializovaný obor Pedagogika volného času nebo Sociální pedagogika    | 
| 1.9 | Vzdělávání nadaných jedinců    | 
   | 1.9.1 | Základem péče o mimořádně nadané jedince musí být zájmová činnost co nejširších vrstev obyvatelstva (především dětí a mládeže)   
 | 
| 1.9.2 | Realizovat ucelený systém péče o nadané jedince v ČR   
 | 
| 1.9.3 | Vytvářet programy péče o mimořádně nadané jedince a zajišťovat její dostupnost   
 | 
| 1.10 | Vzdělávání zdravotně a sociálně znevýhodněných    | 
   | 1.10.1 | Analyzovat podíly jednotlivých rezortů a koordinovat jejich participaci na péči o žáky se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Vyřešit kompetence v oblasti poskytování rané péče   
 | 
| 1.10.2 | Citlivě transformovat zvláštní školy na školy základní se speciálními vzdělávacími programy   
 | 
| 1.10.3 | Vyřešit připravenost běžných škol na integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, a to po stránce profesní, personální i technické. Provést nezbytné změny v přípravě učitelů   
 | 
| 1.10.4 | Speciální školy zřizovat pouze pro těžce zdravotně postižené (např. pomocné školy, rehabilitační třídy)   
 | 
| 1.10.5 | Vyřešit problematiku aktivace osob se zdravotním postižením, pro které práce nebude s ohledem na postižení zdrojem obživy   
 | 
| 1.10.6 | Koncepčně dopracovat způsob, jakým bude vykonávána ústavní nebo ochranná výchova   
 | 
| 2. | TERCIÁRNÍ VZDĚLÁVÁNÍ   | 
   | 2.1 | Rozšíření výzkumné kultury a tvůrčí činnosti se stane definičním znakem terciárního vzdělávání...   
 | 
| 2.2 | Rozvoj nabídky studijních programů bude směřovat k tomu, aby zhruba jedna polovina absolventů odcházela do praxe po ukončení bakalářského studia nebo vyššího odborného studia...   
 | 
| 2.3 | Prostupný, modulárně stavěný, systém studia postupně umožní pokračovat ve studiu hned nebo později na téže nebo jiné škole domácí či zahraniční...   
 | 
| 2.4 | V tomto systému budou mít uchazeči možnost zvolit si vlastní vzdělávací cestu, odpovídající jejich zájmům a schopnostem, v případě potřeby ji měnit a pokračovat ve vzdělávání v průběhu celého života    | 
| 2.5 | ČR podpoří vybudování otevřeného evropského vzdělávacího prostoru rozvíjením mezinárodní spolupráce a naplňováním mezinárodních dohod a deklarací...   
 | 
| 2.6 | V systému vnějšího hodnocení kvality bude brán zřetel na rozdílné cíle a úkoly jednotlivých vzdělávacích institucí terciárního sektoru...   
 | 
| 2.7 | Studenti budou vedeni k vysoké odborné flexibilitě, tvořivým schopnostem, kulturním a komunikativním schopnostem a morálním hodnotám...   
 | 
| 3. | VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH   | 
   | 3.1 | Vytvořit právní rámec pro rozvoj vzdělávání dospělých    | 
   | 3.1.1 | Vymezit pravomoci a odpovědnosti nejvýznamnějších aktérů rozvoje vzdělávání dospělých (stát, zaměstnavatelé, odbory, obce a regiony, profesní orgány    | 
| 3.1.2 | Stanovit pravidla financování hlavních součástí vzdělávání dospělých    | 
| 3.2 | Vypracovat a zavést soustavu finančních a nefinančních pobídek    | 
   | 3.2.1 | pro zaměstnavatele, aby jejich výdaje na vzdělávání zaměstnanců byly vyšší a efektivnější    | 
| 3.2.2 | pro zaměstnance, aby v co největší míře vstupovali do kvalifikačního a rekvalifikačního vzdělávání    | 
| 3.2.3 | pro poskytovatele vzdělávání, aby byli zainteresováni na rozšiřování nabídky vzdělávání a usnadňování přístupu k němu pro různé cílové skupiny    | 
| 3.2.4 | pro jednotlivce, aby se zvyšoval jejich zájem o vzdělávání    | 
| 3.3 | Založit mechanizmy systémového rozvoje vzdělávání dospělých    | 
   | 3.3.1 | zajišťování kvality, akreditace a certifikace    | 
| 3.3.2 | informační systém a podpůrné systémy    | 
| 3.3.3 | výzkum vzdělávání dospělých    | 
| 3.3.4 | rozšíření základny pro přípravu a další vzdělávání odborných pracovníků ve vzdělávání dospělých, metodické a poradenské služby    |