| Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané MŠMT 2014-2020 |
| 1. | Identifikace, rozvoje a uplatnění nadání: |
| 1.1 | aktivně vyhledávat a vytvářet příležitosti k identifikaci, rozvoji a uplatnění všech typů nadání bez ohledu na věk od předškolního až k celoživotnímu vzdělávání |
| 1.2 | poskytovat kontinuální systematickou podporu identifikace, rozvoje a uplatnění nadání
v oblasti formálního, zájmového i neformálního vzdělávání na všech úrovních od předškolní až po vysokoškolskou |
| 1.3 | systematicky využívat všech dostupných možností a pobídek k zavádění a podporování aktivit podílejících se nebo na ně přímo zaměřených na využití potenciálu nadaných v ČR |
| 2. | Odborné kompetence a vzájemná spolupráce aktérů podílejících se na rozvoji nadání a na péči o nadané |
| 2.1 | zajistit, aby osoby na jednotlivých úrovních systému měly potřebné znalosti a dovednosti pro plnění své role |
| 2.2 | aktivně vyhledávat a vytvářet příležitosti pro vzájemnou spolupráci aktérů podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané na úrovni resortní i meziresortní |
| 2.3 | prohloubit spolupráci s vysokými školami, Akademií věd a dalšími vědecko-výzkumnými institucemi |
| 2.4 | nabídnout odborným pracovníkům samospráv na úrovni obcí i krajů možnost rozvoje jejich profesních kompetencí v oblasti podpory nadání a péče o nadané a zajistit naplnění této nabídky |
| 3. | právní předpisy vztahujících se k podpoře rozvoje nadání a péče o nadané |
| 3.1 | úpravou právních předpisů dosáhnout stavu, kdy bude všem dětem, žákům a studentům včetně nadaných zajištěna podpora maximálního rozvoje a uplatnění jejich potenciálu |
| 3.2 | vytvořit pedagogům lepší podmínky pro práci s nadanými |
| 3.3 | vytvořit na škole pozici koordinátora pro podporu nadání |
| 3.4 | vytvořit ve středisku volného času pozici koordinátora pro podporu nadání |
| 4. | zveřejňování relevantních informací, mezinárodní spolupráce a realizace výzkumů týkajících se rozvoje nadání a péče o nadané |
| 4.1 | zajistit snadnou dostupnost validních informací pro odbornou i laickou veřejnost včetně jejich medializace a aktivně šířit relevantní informace k potenciálním cílovým skupinám |
| 4.2 | prohloubit mezinárodní spolupráci |
| 4.3 | sledovat zahraniční výzkumy a strategické dokumenty |
| 4.4 | aktivně podporovat domácí výzkum a vývoj a využívat jejich výsledků jak v praxi, tak při tvorbě strategických dokumentů |
| 5. | Monitorování a evaluace |
| 5.1 | do strategických i operativních dokumentů resortů podílejících se na systému podpory nadání zahrnovat dlouhodobé i krátkodobé cíle z této oblasti, a to včetně dohodnutých indikátorů a kritérií jejich naplňování |
| 5.2 | průběžně monitorovat fungování jednotlivých složek systému i systému jako celku |
| 5.3 | vytvářet a ověřovat evaluační kritéria pro všechny hlavní typy aktivit a aktérů |
| 5.4 | využít pro monitorování a evaluaci výsledky národních a mezinárodních šetření a výzkumů, testování ČŠI, základní kvantitativní ukazatele ze statistických zjišťování MŠMT a další dostupné zdroje informací, které postihují stav a vývoj našeho vzdělávacího systému |
| 5.5 | průběžným a systematickým prováděním evaluace systému podle nastavených kritérií zajišťovat jeho inovaci a aktivně ovlivňovat vzdělávací politiku v oblasti identifikace, podpory a uplatnění nadání |
| 6. | Koordinace |
| 6.1 | vytvořit výše popsaný systém podpory rozvoje nadání a péče o nadané včetně personálního a materiálního zázemí pro zajištění jeho koordinačních funkcí |
| 6.2 | nabízet metodickou pomoc při koordinaci podpory rozvoje nadání a péče o nadané na krajské, lokální a místní úrovni s využitím již existujících struktur a institucí |