Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2007-2013

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2007-2013
A.Rovnost příležitostí ke vzdělávání
A.1Podpora individuálních vzdělávacích potřeb
A.2Integrovaný systém poradenství ve školství
A.3Zlepšení klimatu ve školách a školských zařízeních
A.3.1Vytvářet příznivé školní prostředí ke zmírnění společensky negativních vlivů
A.3.1.1podpořit vytváření školních preventivních strategií a jejich realizaci jako součást ŠVP (zaměřených zejména na drogy, alkohol, šikanu) (průběžně)
A.3.1.2vytvořit potřebné legislativní zázemí pro školní metodiky prevence
A.3.1.3Využívat finančních prostředků ESF (od 2008)
A.3.2Zkvalitnit programy specifické primární prevence realizované školskými zařízeními a nestátními neziskovými organizacemi
A.3.2.1rozšířit proces certifikací na oblast specifické primární prevence (2008)
A.3.2.2zpracovat a zavést do praxe standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů primární prevence kriminality a dalších oblastí sociálně patologických jevů (2008)
A.3.2.3zajistit poskytovatelům a příjemcům programů primární prevence cílené vzdělávání a metodické materiály (2008)
B.Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí
B.1Předškolní vzdělávání
B.1.1Podpora realizace zavedených dokumentů RVP a ŠVP ve vzdělávání v mateřských školách
B.1.1.1pokračovat v metodické podpoře RVP PV (od 2007)
B.1.1.2podle zájmu a potřeb praxe pokračovat v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků zejména k uplatnění ŠVP v praxi
B.1.1.3dopracovat metodiku k hodnocení individuálního rozvoje a vzdělávacích pokroků dětí a její zpřístupnění praxi podle nově zavedeného RVP (2008)
B.1.1.4zhodnotit a případně upravit RVP PV (po 3 – 5 letech)
B.2Základní vzdělávání
B.2.1Dokončit přípravu ŠVP, zajistit metodickou podporu a připravenost pedagogických pracovníků
B.2.1.1pokračovat v tvorbě ŠVP a zahájit vyučování podle RVP ZV v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT (2005-2008)
B.2.1.2využívat finančních prostředků ESF
B.2.1.3využitím finančních prostředků ESF a rozvojovými programy podporovat DVPP, implementaci a zkvalitnění ŠVP (od 2007)
B.2.1.4připravit a průběžně realizovat informační kampaň pro širokou veřejnost a pro klíčové realizátory reformy (pro pedagogické pracovníky, včetně ředitelů škol a veřejnou správu) prostřednictvím celostátních i regionálních sdělovací prostředků a tisku, webové prezentace na metodickém portálu www.rvp.cz a na stránkách MŠMT, informačních brožur, apod.
B.3Střední vzdělávání
B.3.1Dokončit přípravu RVP a ŠVP pro obory gymnázií a lyceí, zajistit metodickou podporu a připravenost pedagogických pracovníků
B.3.1.1pokračovat v tvorbě RVP pro gymnázia, gymnázia se sportovní přípravou a lycea v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT
B.3.1.2připravit a realizovat informační kampaň, zaměřenou na obdobné cílové skupiny, realizovanou postupem podle B.2.4
B.3.1.3využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
B.3.2Aktualizace soustavy oborů vzdělání a dokončení reformy oborů vzdělání
B.3.2.1aktualizovat soustavu oborů vzdělání - při nastavení struktury oborů vycházet z potřeb a požadavků zaměstnavatelů a přihlédnout k regionálním strategiím zřizovatelů SŠ
B.3.3Postupně dopracovat RVP pro jednotlivé obory vzdělání a podporovat tvorbu ŠVP
B.3.3.1pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT (2005-2008)
B.3.3.2připravit a realizovat informační kampaň zaměřenou na obdobné cílové skupiny a realizovanou postupem podle B.2.4
B.3.3.3využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
B.4Základní školy speciální, konzervatoře, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a zájmové vzdělávání
B.4.1Dokončit přípravu RVP a postupně zahájit výuku podle ŠVP
B.4.1.1po schválení konečné verze obou dokumentů v roce 2008 zahájit dvouleté období pro tvorbu ŠVP a postupné zavádění výuky (od září 2010)
B.4.1.2RVP pro obory vzdělání Tanec, Hudba, Zpěv a Hudebně dramatické umění zpracovat postupně do roku 2008
B.4.1.3pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramem MŠMT - konečná verze v roce 2009, zahájení výuky podle ŠVP na všech ZUŠ (od září 2011)
B.4.1.4pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramu MŠMT – konečná verze v roce 2008, zahájení výuky podle ŠVP na všech jazykových školách (od září 2010)
B.4.1.5v souladu s přijatými dokumenty nadále podporovat obsahové zkvalitňování programů pro zájmové vzdělávání (průběžně)
C.Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií
C.1Výuka cizích jazyků ve školách
C.1.1Zkvalitnění a rozšíření výuky cizích jazyků
C.1.1.1podporovat šíření angličtiny jako klíčového nástroje globální komunikace, a to na všech stupních vzdělávání (průběžně)
C.1.1.2podporovat vytváření standardizovaných nástrojů a metod ke zjišťování dosažené úrovně jazykového vzdělání žáků (průběžně od 2008)
C.1.1.3využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
C.1.1.4zavádět vyučovací metody, organizační formy a výukové činnosti, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyků (včetně e-learningu)
C.1.1.5postupně zpracovat a realizovat projekty a programy pro další aktivity Národního plánu výuky cizích jazyků v souladu s Akčním plánem na roky 2006 – 2008 (zejména s využitím finančních prostředků ESF (průběžně)
C.1.1.6metodicky podporovat výuku cizích jazyků včetně konzultační a poradenské činnosti a tvorby metodických nástrojů a dokumentů (průběžně)
C.1.1.7podpora cizích jazyků v rámci dalšího vzdělávání viz kapitola F
C.2Informační a komunikační technologie
C.2.1Zvyšování základních dovedností žáků a učitelů v oblasti informační gramotnosti
C.2.1.1využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
C.2.1.2podporovat připojení škol do sítě a účelné využití ICT ve vyučování (od roku 2007 bude podpora vázána na rozhodnutí vlády o využití přidělených finančních prostředků)
D.Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení
D.1Reforma maturitní zkoušky
D.1.1Dokončit reformu maturitní zkoušky
D.1.1.1doladit právní prostředí nové MZ (vydání prováděcí vyhlášky) (2007)
D.1.1.2aktualizovat obsahové požadavky společné části MZ podle schválených RVP
D.1.1.3proškolit odpovědné organizační a pedagogické pracovníky (ředitele, školní maturitní komisaře, zadavatele, hodnotitele, školní inspektory) pro jejich úlohu v nové MZ (2007, varianta 2009)
D.1.1.4připravit pracovní listy pro ústní část maturitní zkoušky z českého, polského a cizích jazyků, (2007, varianta 2009)
D.1.1.5realizovat Maturity nanečisto 2007 (varianta 2009), zavést MZ do praxe, v souladu se školským zákonem poprvé ve školním roce 2007/08 (varianta 2009/10)
D.1.1.6s využitím finančních prostředků ESF vytvářet podmínky pro zavedení nových forem konání MZ (tzn. ověřování písemného projevu – strukturovaná písemná práce; ověřování ústního projevu žáka), šetření genderových aspektů MZ a ověřování úrovně znalostí a dovedností žáka v cizích jazycích (od 2007)
D.1.1.7propracovat technologii organizace a bezpečnosti zkoušek (2007, varianta 2009)
D.2Reforma závěrečné zkoušky
D.2.1Dokončit reformu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem
D.2.1.1vytvořit cca 70 jednotných zadání pro všechny obory vzdělání směřující k získání středního vzdělání s výučním listem v nové soustavě oborů, ověřit je na pilotních školách (školní rok 2007/08)
D.2.1.2dokončit koncept nové ZZ včetně návrhu organizačních a metodických opatření ve spolupráci se zástupci zaměstnavatelské sféry, návrh automatizovaného systému pro správu a editování jednotných zadání (2008 – ukončení projektu)
D.2.1.3plošně zavést novou ZZ ve všech oborech středního vzdělání s výučným listem (2008)
D.2.1.4s využitím finančních prostředků ESF vytvořit systém, který bude podporovat přípravu, realizaci a vyhodnocení jednotného zadání ZZ, činnost databanky úloh jednotných zadání, přípravu a realizaci vzdělávání pro tvůrce jednotných zadání a realizátory ZZ na školách (od 2007)
D.3Vlastní hodnocení škol
D.3.1Zefektivnit metodu vlastního hodnocení škol
D.3.1.1vytvořit teoretickou metodologickou platformu pro evaluační a monitorovací procesy školy (do 2010)
D.3.1.2využívat zahraničních zkušeností pro vlastní hodnocení školy (průběžně)
D.3.1.3nabídnout školám metodickou podporu při vlastním hodnocení školy (do 2010)
D.3.1.4připravit podpůrné nástroje pro vlastní hodnocení školy (průběžně do 2013)
D.3.1.5vytvořit systém dalšího vzdělávání odpovědných pracovníků v oblasti evaluace a monitorování (průběžně do 2013)
D.3.1.6podpořit implementaci hodnotících nástrojů ve spolupráci s kraji, univerzitami, zařízeními DVPP atd. (průběžně do 2013)
D.3.1.7osvětlit metodiku a zajistit podporu vlastnímu hodnocení ze strany zřizovatelů (do 2010)
D.3.1.8vytvořit sítě škol pro výměnu „dobré praxe“ (do 2013)
D.3.1.9podpořit přípravu využitelných nástrojů pro ověření kvality školy (podpůrné testy, vytvoření výběru parametrů jako indikátorů kvality výsledků vzdělávání, poskytování informací školám prostřednictvím informačního systému, implementace výsledků do informačního systému školy, propojování dat) (do 2010)
D.4Zjišťování úrovně vzdělávání v ČR v mezinárodním srovnání
D.4.1Využít výstupy z mezinárodních šetření pro zlepšení výsledků našich žáků v mezinárodním porovnání
D.4.1.1zveřejnit výsledky šetření OECD PISA z roku 2006 (2007)
D.4.1.2provést pilotní ověření projektu OECD PISA zaměřeného mj. na čtenářskou gramotnost (2008)
D.4.1.3hlavní šetření OECD PISA zaměřeného mj. na čtenářskou gramotnost (2009)
D.4.1.4realizovat hlavní šetření TIMSS a prezentovat jeho výsledky (2007)
D.4.1.5realizovat projekt INES a prezentovat jeho výsledky (každoročně)
D.4.1.6v rámci projektu Kvalita II (OP RLZ) realizovat národní šetření
D.4.1.7budovat knihovnu s databází z realizovaných projektů (realizovaných od roku 2006), se zabezpečením ochrany osobních údajů zúčastněných žáků i ochranou adresných výsledků jednotlivých škol (2007)
D.4.1.8vytvořit informační základnu pro případná posuzování efektivity zásadních opatření v řízení vzdělávání v ČR; analýza stavu a dynamiky rozvoje vzdělávacího systému (pilotní ověřování 2008)
D.4.1.9využívat výsledky projektů v praxi (změna školské politiky, informace zřizovatelům,…) a začlenit do výzkumů další relevantní partnery včetně ČŠI (průběžně)
E.Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků
E.1Vzdělávání pedagogických pracovníků
E.1.1Začlenit nové požadavky na učitele vyplývající z RVP do jejich počáteční přípravy
E.1.1.1dohodnout s fakultami připravujícími učitele potřebné změny studijních programů počátečního vzdělávání učitelů v nových oblastech kurikulární reformy (zejména s přihlédnutím k měnícím se požadavkům praxe a reformě regionálního vzdělávání, např. příprava a implementace ŠVP, vzdělávání s ohledem na udržitelný rozvoj apod.) (2008)
E.1.1.2vytvořit na vybraných fakultách připravujících učitele střediska kurikulární podpory (2008)
E.1.1.3podpořit realizaci požadavku vysokoškolského vzdělávání (bakalářského studijního programu) učitelů MŠ (zahájit jednání od 2007)
E.1.2Vytvořit účinný systém DVPP podporující inovace ve vzdělávání
E.1.2.1inovovat a realizovat Koncepci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, vytvořit pravidla pro profesní růst pedagogických pracovníků v návaznosti na jejich další vzdělávání a uplatnění inovací ve vzdělávání (2008)
E.1.2.2systémově řešit koncepci DVPP, definovat kompetence a podmínky akreditace pro zařízení v síti DVPP (2008)
E.1.2.3systematicky zařazovat do DVPP témata zmiňovaná ve strategických směrech uvedených v DZ ČR 2007 a dalších oblastech (zejména s přihlédnutím k měnícím se požadavkům praxe a reformě regionálního vzdělávání) (průběžně)
E.1.2.4podpořit DVPP v regionech, popř. ve školách - studium pedagogiky, studium pro asistenty pedagoga, studium k výkonu specializovaných činností, průběžné vzdělávání a další vzdělávání pedagogických a organizačních pracovníků v souvislosti se zavedením MZ (průběžně)
E.1.2.5finančně podpořit DVPP v ZŠ s ročníky pouze 1. stupně (každoročně)
E.1.2.6vytvořit funkční systém ověřování kvality v DVPP (2008)
E.1.2.7podpořit možnost praxe učitelů odborných předmětů ve výrobní sféře
E.2Pedagogičtí pracovníci a jejich odměňování
E.2.1Postupně přibližovat platové postavení pedagogických pracovníků ostatním vysokoškolsky vzdělaným skupinám obyvatel ČR
E.2.1.1pokračovat v postupném navyšování platů pedagogických pracovníků
E.2.1.2rozšiřovat možnost poskytování specializačního příplatku pro pedagogické pracovníky v souvislosti s kariérním růstem
F.Podpora dalšího vzdělávání
F.1Další vzdělávání ve školách i mimo ně – vytvoření systémového rámce
F.1.1Podpora dalšího vzdělávání ve školách i mimo ně - vytvoření systémového rámce dalšího vzdělávání
F.1.1.1připravit a nabídnout motivační nástroje pro vyšší účast dospělých v DV (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.2podporovat nabídku DV na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách a v dalších vzdělávacích institucích (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.3podporovat nabídku programů DV dle aktuálních potřeb regionů (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.4s využitím finančních prostředků ESF podporovat poptávku po DV (např. formou vzdělávacích poukázek) (průběžně, 2008-2015)
F.1.1.5pokračovat ve vytváření informačního a poradenského systému nabídky vzdělávacích příležitostí v oblasti DV
F.1.1.6podpořit DV v sítích škol poskytujících vzdělávací služby dospělým (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.2Zlepšení kvality v dalším vzdělávání a prostupnost systémů počátečního a dalšího vzdělávání
F.2.1Podpora systémů zajištění kvality dalšího vzdělávání a prostupnosti systému počátečního a dalšího vzdělávání
F.2.1.1vužívat finančních prostředků ESF (průběžně, 2008-2010)
F.2.1.2postupně uvádět do praxe zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (průběžně)
F.2.1.3s využitím finančních prostředků ESF naplňovat NSK s cílem propojení počátečního a dalšího vzdělávání dle požadavků trhu práce (postupně i pro kvalifikace vyšších úrovní ISCED 4), s maximálním zapojováním zástupců zaměstnavatelů do tvorby a posuzování kvalifikací (průběžně, 2007-2015)
F.2.1.4podporovat vytvoření systému ověřování kvality postupů při ověřování výsledků DV (např. s využitím finančních prostředků ESF)
F.3Zvyšování profesionality vzdělavatelů v dalším vzdělávání
F.3.1Zvyšování profesionality vzdělavatelů v dalším vzdělávání
F.3.1.1vytvořit systém podpůrných opatření k motivaci pedagogických pracovníků působit v DV
F.3.1.2využívat finančních prostředků ESF (průběžně, 2007- 2015)