Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2007-2013

A. Rovnost příležitostí ke vzdělávání

A.1 Podpora individuálních vzdělávacích potřeb

A.2 Integrovaný systém poradenství ve školství

A.3 Zlepšení klimatu ve školách a školských zařízeních

A.3.1 Vytvářet příznivé školní prostředí ke zmírnění společensky negativních vlivů
A.3.1.1 podpořit vytváření školních preventivních strategií a jejich realizaci jako součást ŠVP (zaměřených zejména na drogy, alkohol, šikanu) (průběžně)
A.3.1.2 vytvořit potřebné legislativní zázemí pro školní metodiky prevence
A.3.1.3 Využívat finančních prostředků ESF (od 2008)
Popis / Komentář:
- k podpoře spolupráce škol a školských zařízení s nestátními neziskovými organizacemi či koordinátory organizujícími výchovu ve volném čase, - v počátečním i dalším vzdělávání pedagogických pracovníků rozvíjet komunikační a sociálně psychologické dovednosti pedagogů, schopnost vést programy pro třídní a další skupiny žáků a začleňovat primární prevenci do jednotlivých vzdělávacích oblastí RVP,... »

A.3.2 Zkvalitnit programy specifické primární prevence realizované školskými zařízeními a nestátními neziskovými organizacemi
A.3.2.1 rozšířit proces certifikací na oblast specifické primární prevence (2008)
A.3.2.2 zpracovat a zavést do praxe standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů primární prevence kriminality a dalších oblastí sociálně patologických jevů (2008)
A.3.2.3 zajistit poskytovatelům a příjemcům programů primární prevence cílené vzdělávání a metodické materiály (2008)

B. Kurikulární reforma – nástroj k modernizaci vzdělávání s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí

B.1 Předškolní vzdělávání

B.1.1 Podpora realizace zavedených dokumentů RVP a ŠVP ve vzdělávání v mateřských školách
B.1.1.1 pokračovat v metodické podpoře RVP PV (od 2007)
B.1.1.2 podle zájmu a potřeb praxe pokračovat v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků zejména k uplatnění ŠVP v praxi
B.1.1.3 dopracovat metodiku k hodnocení individuálního rozvoje a vzdělávacích pokroků dětí a její zpřístupnění praxi podle nově zavedeného RVP (2008)
B.1.1.4 zhodnotit a případně upravit RVP PV (po 3 – 5 letech)

B.2 Základní vzdělávání

B.2.1 Dokončit přípravu ŠVP, zajistit metodickou podporu a připravenost pedagogických pracovníků
B.2.1.1 pokračovat v tvorbě ŠVP a zahájit vyučování podle RVP ZV v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT (2005-2008)
Popis / Komentář:
- zahájit vyučování podle RVP ZV ve všech 1. a 6. ročnících základního vzdělávání a primách osmiletých gymnázií,
- individuálně umožnit zavedení RVP ZV ve všech ročnících 1. stupně ZŠ najednou již od září 2007 (například v rámci pokusného ověřování),
- vytvořit rámec ukazatelů a kritérií ke sledování podmínek, průběhu a výsledků dosaženého pokroku v oblasti vzdělávání (2008),
- zhodnotit a případně upravit RVP (po 3 – 5 letech)

B.2.1.2 využívat finančních prostředků ESF
Popis / Komentář:
- plošně podpořit školy při tvorbě a realizaci ŠVP,
- vytvářet podmínky pro komplexní metodickou podporu tvorby ŠVP a jejich inovaci, včetně konzultační a poradenské činnosti v oblasti tvorby metodologických nástrojů a dokumentů kurikulární reformy,

B.2.1.3 využitím finančních prostředků ESF a rozvojovými programy podporovat DVPP, implementaci a zkvalitnění ŠVP (od 2007)
B.2.1.4 připravit a průběžně realizovat informační kampaň pro širokou veřejnost a pro klíčové realizátory reformy (pro pedagogické pracovníky, včetně ředitelů škol a veřejnou správu) prostřednictvím celostátních i regionálních sdělovací prostředků a tisku, webové prezentace na metodickém portálu www.rvp.cz a na stránkách MŠMT, informačních brožur, apod.

B.3 Střední vzdělávání

B.3.1 Dokončit přípravu RVP a ŠVP pro obory gymnázií a lyceí, zajistit metodickou podporu a připravenost pedagogických pracovníků
B.3.1.1 pokračovat v tvorbě RVP pro gymnázia, gymnázia se sportovní přípravou a lycea v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT
Popis / Komentář:
- vypracovat definitivní verzi RVP G s ohledem na potřeby specificky zaměřených gymnázií (2007), - připravit ŠVP podle RVP G (od školního roku 2007/08 – dvouleté přípravné období), - realizovat konečné úpravy textu Manuálu, jeho vydání a distribuce (2007), - ověřit výuku podle ŠVP, její monitorování a sledování vybraných prvků výuky (září 2006 až září 2008), - dokončit diskuse o pojetí lyceálního vzdělávání a na základě toho připravit RVP pro lycea (2008),... »

B.3.1.2 připravit a realizovat informační kampaň, zaměřenou na obdobné cílové skupiny, realizovanou postupem podle B.2.4
B.3.1.3 využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
Popis / Komentář:
- podporovat tvorbu RVP,
- plošně podpořit školy při tvorbě a realizaci ŠVP,
- vytvářet podmínky pro komplexní metodickou podporu tvorby ŠVP a jejich inovaci, včetně konzultační a poradenské činnosti v oblasti tvorby metodologických nástrojů a dokumentů kurikulární reformy,
- podporovat DVPP při implementaci ŠVP a zkvalitnění ŠVP pro střední vzdělávání

B.3.2 Aktualizace soustavy oborů vzdělání a dokončení reformy oborů vzdělání
B.3.2.1 aktualizovat soustavu oborů vzdělání - při nastavení struktury oborů vycházet z potřeb a požadavků zaměstnavatelů a přihlédnout k regionálním strategiím zřizovatelů SŠ
B.3.3 Postupně dopracovat RVP pro jednotlivé obory vzdělání a podporovat tvorbu ŠVP
B.3.3.1 pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramem přijatým MŠMT (2005-2008)
Popis / Komentář:
- postupně vydávat RVP (2007-2009),
- připravovat ŠVP podle RVP pro jednotlivé obory vzdělání a zahájit výuku (od září 2009),
- postupně zpracovat RVP pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (2006-2009),
- vytvořit rámec ukazatelů a kritérií ke sledování podmínek, průběhu a výsledků dosaženého pokroku v oblasti vzdělávání (2008),
- zhodnotit a případně upravit RVP (po 3 – 5 letech),

B.3.3.2 připravit a realizovat informační kampaň zaměřenou na obdobné cílové skupiny a realizovanou postupem podle B.2.4
B.3.3.3 využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
Popis / Komentář:
- vytvářet podmínky pro komplexní metodickou podporu tvorby ŠVP a jejich inovaci, včetně konzultační a poradenské činnosti v oblasti tvorby metodologických nástrojů a dokumentů kurikulární reformy,
- plošně podpořit školy při tvorbě a realizaci ŠVP,
- podpořit DVPP při zavádění ŠVP (podpora při implementaci ŠVP na středních školách, zkvalitnění ŠVP pro střední vzdělávání prostřednictvím spolupracující sítě koordinátorů)

B.4 Základní školy speciální, konzervatoře, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a zájmové vzdělávání

B.4.1 Dokončit přípravu RVP a postupně zahájit výuku podle ŠVP
B.4.1.1 po schválení konečné verze obou dokumentů v roce 2008 zahájit dvouleté období pro tvorbu ŠVP a postupné zavádění výuky (od září 2010)
B.4.1.2 RVP pro obory vzdělání Tanec, Hudba, Zpěv a Hudebně dramatické umění zpracovat postupně do roku 2008
B.4.1.3 pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramem MŠMT - konečná verze v roce 2009, zahájení výuky podle ŠVP na všech ZUŠ (od září 2011)
B.4.1.4 pokračovat v tvorbě RVP v souladu s harmonogramu MŠMT – konečná verze v roce 2008, zahájení výuky podle ŠVP na všech jazykových školách (od září 2010)
B.4.1.5 v souladu s přijatými dokumenty nadále podporovat obsahové zkvalitňování programů pro zájmové vzdělávání (průběžně)

C. Podpora cizích jazyků, informačních a komunikačních technologií

C.1 Výuka cizích jazyků ve školách

C.1.1 Zkvalitnění a rozšíření výuky cizích jazyků
C.1.1.1 podporovat šíření angličtiny jako klíčového nástroje globální komunikace, a to na všech stupních vzdělávání (průběžně)
C.1.1.2 podporovat vytváření standardizovaných nástrojů a metod ke zjišťování dosažené úrovně jazykového vzdělání žáků (průběžně od 2008)
C.1.1.3 využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
Popis / Komentář:
- rozšiřovat výuku v cizích jazycích na středních školách,
- podporovat zahraniční stáže žáků středních škol,
- podporovat učitele cizích jazyků a jejich zahraniční stáže,
- vytvořit podmínky pro dlouhodobé hostování kvalifikovaných učitelů cizích jazyků ze zemí EU

C.1.1.4 zavádět vyučovací metody, organizační formy a výukové činnosti, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyků (včetně e-learningu)
C.1.1.5 postupně zpracovat a realizovat projekty a programy pro další aktivity Národního plánu výuky cizích jazyků v souladu s Akčním plánem na roky 2006 – 2008 (zejména s využitím finančních prostředků ESF (průběžně)
C.1.1.6 metodicky podporovat výuku cizích jazyků včetně konzultační a poradenské činnosti a tvorby metodických nástrojů a dokumentů (průběžně)
C.1.1.7 podpora cizích jazyků v rámci dalšího vzdělávání viz kapitola F

C.2 Informační a komunikační technologie

C.2.1 Zvyšování základních dovedností žáků a učitelů v oblasti informační gramotnosti
C.2.1.1 využívat finančních prostředků ESF (od 2007)
Popis / Komentář:
- zlepšovat podmínky pro využívání ICT pro žáky i učitele, a to i mimo vyučování,
- podporovat využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech

C.2.1.2 podporovat připojení škol do sítě a účelné využití ICT ve vyučování (od roku 2007 bude podpora vázána na rozhodnutí vlády o využití přidělených finančních prostředků)

D. Tvorba a zavádění systémů kvality, metod hodnocení a vlastního hodnocení škol a školských zařízení

D.1 Reforma maturitní zkoušky

D.1.1 Dokončit reformu maturitní zkoušky
D.1.1.1 doladit právní prostředí nové MZ (vydání prováděcí vyhlášky) (2007)
D.1.1.2 aktualizovat obsahové požadavky společné části MZ podle schválených RVP
D.1.1.3 proškolit odpovědné organizační a pedagogické pracovníky (ředitele, školní maturitní komisaře, zadavatele, hodnotitele, školní inspektory) pro jejich úlohu v nové MZ (2007, varianta 2009)
D.1.1.4 připravit pracovní listy pro ústní část maturitní zkoušky z českého, polského a cizích jazyků, (2007, varianta 2009)
D.1.1.5 realizovat Maturity nanečisto 2007 (varianta 2009), zavést MZ do praxe, v souladu se školským zákonem poprvé ve školním roce 2007/08 (varianta 2009/10)
D.1.1.6 s využitím finančních prostředků ESF vytvářet podmínky pro zavedení nových forem konání MZ (tzn. ověřování písemného projevu – strukturovaná písemná práce; ověřování ústního projevu žáka), šetření genderových aspektů MZ a ověřování úrovně znalostí a dovedností žáka v cizích jazycích (od 2007)
D.1.1.7 propracovat technologii organizace a bezpečnosti zkoušek (2007, varianta 2009)

D.2 Reforma závěrečné zkoušky

D.2.1 Dokončit reformu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem
D.2.1.1 vytvořit cca 70 jednotných zadání pro všechny obory vzdělání směřující k získání středního vzdělání s výučním listem v nové soustavě oborů, ověřit je na pilotních školách (školní rok 2007/08)
D.2.1.2 dokončit koncept nové ZZ včetně návrhu organizačních a metodických opatření ve spolupráci se zástupci zaměstnavatelské sféry, návrh automatizovaného systému pro správu a editování jednotných zadání (2008 – ukončení projektu)
D.2.1.3 plošně zavést novou ZZ ve všech oborech středního vzdělání s výučným listem (2008)
D.2.1.4 s využitím finančních prostředků ESF vytvořit systém, který bude podporovat přípravu, realizaci a vyhodnocení jednotného zadání ZZ, činnost databanky úloh jednotných zadání, přípravu a realizaci vzdělávání pro tvůrce jednotných zadání a realizátory ZZ na školách (od 2007)

D.3 Vlastní hodnocení škol

D.3.1 Zefektivnit metodu vlastního hodnocení škol
D.3.1.1 vytvořit teoretickou metodologickou platformu pro evaluační a monitorovací procesy školy (do 2010)
D.3.1.2 využívat zahraničních zkušeností pro vlastní hodnocení školy (průběžně)
D.3.1.3 nabídnout školám metodickou podporu při vlastním hodnocení školy (do 2010)
D.3.1.4 připravit podpůrné nástroje pro vlastní hodnocení školy (průběžně do 2013)
D.3.1.5 vytvořit systém dalšího vzdělávání odpovědných pracovníků v oblasti evaluace a monitorování (průběžně do 2013)
D.3.1.6 podpořit implementaci hodnotících nástrojů ve spolupráci s kraji, univerzitami, zařízeními DVPP atd. (průběžně do 2013)
D.3.1.7 osvětlit metodiku a zajistit podporu vlastnímu hodnocení ze strany zřizovatelů (do 2010)
D.3.1.8 vytvořit sítě škol pro výměnu „dobré praxe“ (do 2013)
D.3.1.9 podpořit přípravu využitelných nástrojů pro ověření kvality školy (podpůrné testy, vytvoření výběru parametrů jako indikátorů kvality výsledků vzdělávání, poskytování informací školám prostřednictvím informačního systému, implementace výsledků do informačního systému školy, propojování dat) (do 2010)

D.4 Zjišťování úrovně vzdělávání v ČR v mezinárodním srovnání

D.4.1 Využít výstupy z mezinárodních šetření pro zlepšení výsledků našich žáků v mezinárodním porovnání
D.4.1.1 zveřejnit výsledky šetření OECD PISA z roku 2006 (2007)
D.4.1.2 provést pilotní ověření projektu OECD PISA zaměřeného mj. na čtenářskou gramotnost (2008)
D.4.1.3 hlavní šetření OECD PISA zaměřeného mj. na čtenářskou gramotnost (2009)
D.4.1.4 realizovat hlavní šetření TIMSS a prezentovat jeho výsledky (2007)
D.4.1.5 realizovat projekt INES a prezentovat jeho výsledky (každoročně)
D.4.1.6 v rámci projektu Kvalita II (OP RLZ) realizovat národní šetření
Popis / Komentář:
- evaluace vybraných základních a středních škol (2008),
- vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR 2000-2006 (2008),
- uplatnění absolventů škol na trhu práce a jejich hodnocení dosaženého vzdělání (2008),

D.4.1.7 budovat knihovnu s databází z realizovaných projektů (realizovaných od roku 2006), se zabezpečením ochrany osobních údajů zúčastněných žáků i ochranou adresných výsledků jednotlivých škol (2007)
D.4.1.8 vytvořit informační základnu pro případná posuzování efektivity zásadních opatření v řízení vzdělávání v ČR; analýza stavu a dynamiky rozvoje vzdělávacího systému (pilotní ověřování 2008)
D.4.1.9 využívat výsledky projektů v praxi (změna školské politiky, informace zřizovatelům,…) a začlenit do výzkumů další relevantní partnery včetně ČŠI (průběžně)

E. Zvyšování profesionality a zlepšování pracovních podmínek pedagogických pracovníků

E.1 Vzdělávání pedagogických pracovníků

E.1.1 Začlenit nové požadavky na učitele vyplývající z RVP do jejich počáteční přípravy
E.1.1.1 dohodnout s fakultami připravujícími učitele potřebné změny studijních programů počátečního vzdělávání učitelů v nových oblastech kurikulární reformy (zejména s přihlédnutím k měnícím se požadavkům praxe a reformě regionálního vzdělávání, např. příprava a implementace ŠVP, vzdělávání s ohledem na udržitelný rozvoj apod.) (2008)
E.1.1.2 vytvořit na vybraných fakultách připravujících učitele střediska kurikulární podpory (2008)
E.1.1.3 podpořit realizaci požadavku vysokoškolského vzdělávání (bakalářského studijního programu) učitelů MŠ (zahájit jednání od 2007)
E.1.2 Vytvořit účinný systém DVPP podporující inovace ve vzdělávání
E.1.2.1 inovovat a realizovat Koncepci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, vytvořit pravidla pro profesní růst pedagogických pracovníků v návaznosti na jejich další vzdělávání a uplatnění inovací ve vzdělávání (2008)
E.1.2.2 systémově řešit koncepci DVPP, definovat kompetence a podmínky akreditace pro zařízení v síti DVPP (2008)
E.1.2.3 systematicky zařazovat do DVPP témata zmiňovaná ve strategických směrech uvedených v DZ ČR 2007 a dalších oblastech (zejména s přihlédnutím k měnícím se požadavkům praxe a reformě regionálního vzdělávání) (průběžně)
Popis / Komentář:
- kurikulární reforma (RVP, příprava a implementace ŠVP, příprava ke zdokonalování klíčových kompetencí, jazykové a ICT vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj), - monitorování a hodnocení vzdělávání (zejména příprava na nový způsob ukončování ve středních školách a na vlastní hodnocení školy), - rovné příležitosti ve vzdělávání a poradenství, - vzdělávání dospělých (viz kap. F),... »

E.1.2.4 podpořit DVPP v regionech, popř. ve školách - studium pedagogiky, studium pro asistenty pedagoga, studium k výkonu specializovaných činností, průběžné vzdělávání a další vzdělávání pedagogických a organizačních pracovníků v souvislosti se zavedením MZ (průběžně)
E.1.2.5 finančně podpořit DVPP v ZŠ s ročníky pouze 1. stupně (každoročně)
E.1.2.6 vytvořit funkční systém ověřování kvality v DVPP (2008)
E.1.2.7 podpořit možnost praxe učitelů odborných předmětů ve výrobní sféře

E.2 Pedagogičtí pracovníci a jejich odměňování

E.2.1 Postupně přibližovat platové postavení pedagogických pracovníků ostatním vysokoškolsky vzdělaným skupinám obyvatel ČR
E.2.1.1 pokračovat v postupném navyšování platů pedagogických pracovníků
E.2.1.2 rozšiřovat možnost poskytování specializačního příplatku pro pedagogické pracovníky v souvislosti s kariérním růstem

F. Podpora dalšího vzdělávání

F.1 Další vzdělávání ve školách i mimo ně – vytvoření systémového rámce

F.1.1 Podpora dalšího vzdělávání ve školách i mimo ně - vytvoření systémového rámce dalšího vzdělávání
F.1.1.1 připravit a nabídnout motivační nástroje pro vyšší účast dospělých v DV (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.2 podporovat nabídku DV na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách a v dalších vzdělávacích institucích (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.3 podporovat nabídku programů DV dle aktuálních potřeb regionů (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)
F.1.1.4 s využitím finančních prostředků ESF podporovat poptávku po DV (např. formou vzdělávacích poukázek) (průběžně, 2008-2015)
F.1.1.5 pokračovat ve vytváření informačního a poradenského systému nabídky vzdělávacích příležitostí v oblasti DV
F.1.1.6 podpořit DV v sítích škol poskytujících vzdělávací služby dospělým (např. s využitím finančních prostředků ESF) (průběžně, 2007-2015)

F.2 Zlepšení kvality v dalším vzdělávání a prostupnost systémů počátečního a dalšího vzdělávání

F.2.1 Podpora systémů zajištění kvality dalšího vzdělávání a prostupnosti systému počátečního a dalšího vzdělávání
F.2.1.1 vužívat finančních prostředků ESF (průběžně, 2008-2010)
Popis / Komentář:
- navrhnout opatření podporující rozvoj DV,
- vymezit kompetence a odpovědnost klíčových aktérů,
- navrhnout pobídkové nástroje ke zvyšování kvalifikací,
- navrhnout nástroje k zajištění kvality DV,

F.2.1.2 postupně uvádět do praxe zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání (průběžně)
Popis / Komentář:
- koordinovat činnosti autorizujících orgánů, - poskytovat autorizujícím orgánům podporu při zavádění organizačních, informačních a kontrolních mechanismů pro procesy ověřování a uznávání kvalifikací, - s využitím finančních prostředků ESF připravit pilotní ověřování uznávání výsledků dalšího vzdělávání a využití získaného certifikátu v praxi, - promítat zkušenosti z ověřování a uznávání kvalifikací do tvorby NSK,... »

F.2.1.3 s využitím finančních prostředků ESF naplňovat NSK s cílem propojení počátečního a dalšího vzdělávání dle požadavků trhu práce (postupně i pro kvalifikace vyšších úrovní ISCED 4), s maximálním zapojováním zástupců zaměstnavatelů do tvorby a posuzování kvalifikací (průběžně, 2007-2015)
F.2.1.4 podporovat vytvoření systému ověřování kvality postupů při ověřování výsledků DV (např. s využitím finančních prostředků ESF)

F.3 Zvyšování profesionality vzdělavatelů v dalším vzdělávání

F.3.1 Zvyšování profesionality vzdělavatelů v dalším vzdělávání
F.3.1.1 vytvořit systém podpůrných opatření k motivaci pedagogických pracovníků působit v DV
F.3.1.2 využívat finančních prostředků ESF (průběžně, 2007- 2015)
Popis / Komentář:
- zvyšovat profesionalitu lektorů kursů DV
- podporovat pedagogické pracovníky při získávání znalostí a dovedností potřebných pro vzdělávání v kursech DV