Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní cíl"
1.1 "Oblast naplnění cíle"
1.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol ČR 2016-2020

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol ČR 2016-2020
1.Zajišťování kvality
1.1Stanovit systém efektivního financování vysokých škol
1.1.1Posílit principy financování podle kvality
1.1.2Zohlednit specifika odlišných profilů studijních programů ve financování
1.2Vytvořit systémové podmínky nové pro akreditace studijních programů
1.2.1Poskytnout akreditačnímu úřadu podporu potřebnou pro jeho nezávislost a naplnění role
v zajišťování kvality ve vysokém školství
1.2.2Zavést tzv. „institucionální akreditace“ s důrazem na vnitřní zajišťování kvality
1.2.3Podpořit profilaci studijních programů v akreditačním procesu
1.2.4Zdůraznit roli hodnocení kvality výuky v akreditačním procesu
1.3Další opatření v oblasti zajišťování kvality
1.3.1Projednávat s vysokými školami jejich strategické dokumenty
1.3.2Dokončit a zavést Národní kvalifikační rámec pro terciární vzdělávání
1.3.3Provést situační analýzu doktorského studia a přijmout kroky ke zvýšení jeho kvality
1.3.4Zaměřit se na rozvíjení systémů vnitřního zajišťování kvality
1.3.5Využívat metodiky výsledků učení („learning outcomes“) při přípravě, realizaci i hodnocení studijních programů
1.3.6V rámci vnitřního zajišťování kvality upřednostňovat zaměření na skutečný výkon činností a jejich výsledky před důrazem na formální nároky
1.3.7Do přípravy strategických dokumentů, včetně akreditačních spisů, zapojit širokou skupinu partnerů
1.3.8Pro ověřování kvality výsledků svých činností využívat mimo jiné mezinárodní žebříčky vysokých škol, včetně oborově specifických
2.Diverzita a dostupnost
2.1Finanční podpora diverzity a dostupnosti
2.1.1Finančně podporovat znevýhodněné studenty
2.1.2Finančně podporovat školy umožňující přístup specifických skupin studentů
2.2Podpora diverzity a dostupnosti v oblasti akreditací
2.2.1Zahrnout požadavky na poradenství a podporu specifických skupin studentů do standardů pro
institucionální akreditace
2.2.2Posuzovat politiky vysokých škol v oblasti přístupu ke studiu a studijní úspěšnosti v rámci žádostí
o institucionální akreditace
2.3Ostatní činnost v oblasti diverzity a dostupnosti
2.3.1Vyhodnotit a zvýšit kvalitu a relevanci kombinovaných a distančních studií
2.3.2Identifikovat příčiny rostoucí studijní neúspěšnosti
2.3.3Systematicky spolupracovat s nižšími stupni vzdělávacího systému
2.3.4Přijmout doporučení pro uznávání výsledků předchozího učení:
2.3.5Vyhodnocovat přístup jednotlivých znevýhodněných skupin ke vzdělání na dané vysoké škole
2.3.6Poskytovat kvalitní poradenské služby v otázkách studia, profesní kariéry, osobní a sociální situace a dalších
2.3.7Cíleně vyhledávat a rozvíjet nadání studentů
2.3.8Rozvíjet systémy elektronických studijních opor a využívat jejich potenciálu pro vzdělávání specifických skupin studentů
3.Internacionalizace
3.1Podpora internacionalizace v oblasti financování
3.1.1Zohledňovat míru internacionalizace výuky ve výpočtu příspěvku
3.1.2Zvláštním finančním nástrojem podpořit mobility studentů i akademických pracovníků
3.1.3Podpořit společné studijní programy
3.2Podpora internacionalizace v oblasti akreditací
3.2.1Zohlednit internacionalizaci při akreditaci studijních programů
3.2.2Plně uznávat jazykové kompetence jako jeden z nutných výsledků učení u bakalářských studijních programů
3.3Ostatní činnost v oblasti internacionalizace
3.3.1Vytvořit společný portál pro mezinárodní prezentaci vysokých škol
3.3.2Reflektovat zahraniční studijní pobyty studentů ve studijních plánech
3.3.3Hlouběji integrovat zahraniční členy akademické obce do jejího života
3.3.4Zaměřit spolupráci na prioritní teritoria
3.3.5Při tvorbě strategických dokumentů vycházet ze zahraničních zdrojů
4.Relevance
4.1Podpora relevance v oblasti financování
4.1.1Finančně podpořit inovace všech činností vysokých škol
4.2Podpora relevance v oblasti akreditací
4.2.1Zohlednit zapojení vnějších aktérů do přípravy studijních programů v akreditačním procesu
4.3Ostatní činnost v oblasti internacionalizace
4.3.1Zlepšit spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a dalšími rezorty při vyhodnocování relevance výsledků vzdělávání
4.3.2Shromažďovat informace o příkladech dobré praxe a uskutečněných inovacích vzdělávací, tvůrčí a dalších činností vysokých škol
4.3.3Kromě tradičních akademických dovedností klást důraz i na jazykové dovednosti a další přenositelné kompetence absolventů
4.3.4Zapojovat ve větší míře relevantní aktéry do hodnocení a zlepšování svých činností
4.3.5Svou vzdělávací, výzkumnou, vývojovou, uměleckou i další činností reagovat na lokální, regionální, celostátní i mezinárodní podmínky a problémy
4.3.6V rámci vnitřního zajišťování kvality činností budovat centra podpory akademických i neakademických pracovníků
5.Kvalitní a relevantní výzkum, vývoj a inovace
5.1Finanční podpora v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace
5.1.1Připravit novou metodiku hodnocení pro účely financování, která bude podporovat excelentní výzkum vysoké společenské a ekonomické relevance
5.1.2Prostřednictvím specifických dotačních nástrojů podporovat internacionalizaci výzkumu a vývoje na vysokých školách
5.1.3Stimulovat efektivní nakládání s výsledky výzkumu a vývoje, jejich přenos do praxe a komercionalizaci
5.1.4Zvýšenou pozornost věnovat udržitelnosti výzkumných center financovaných z prostředků operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace a jejich začleňování do vysokoškolského výzkumu
5.1.5Zvyšovat informovanost o výzkumné infrastruktuře českých vysokých škol v zahraničí
5.2Další opatření v v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace
5.2.1Rozvíjet spolupráci vysokých škol s věcně příslušnými orgány státní správy při formulaci a implementaci národní politiky výzkumu, vývoje a inovací
5.2.2Zaměřit pozornost na excelentní výzkum s vysokými společenskými přínosy
5.2.3Posilovat internacionalizaci výzkumné a vývojové činnosti a integraci výzkumné infrastruktury do mezinárodních sítí
5.2.4Zvyšovat kompetence studentů i pracovníků vysoké školy pro přenos poznatků mezi akademickou a aplikační sférou
5.2.5Rozvíjet spolupráci s vnějšími partnery za účelem zvyšování relevance výzkumu pro potřeby aplikační sféry
5.2.6Posilovat kapacity pro komercionalizaci poznatků
5.2.7Zapojit se do programů aplikovaného výzkumu podporovaných z veřejných prostředků
5.2.8Při formulaci svých strategií v oblasti výzkumu a vývoje vycházet z existujících národních a mezinárodních dokumentů
6.Rozhodování založené na datech
6.1Finanční podpora v oblasti podpory rozhodování založené na datech
6.1.1Finančně a organizačně podpořit velké sběry dat
6.2Činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech v souvislosti a akreditacemi
6.2.1Zahrnout pravidelné a systematické sběry a analýzy dat na vysokých školách jako jeden z klíčových procesů vnitřního zajišťování kvality do standardů pro institucionální akreditace
6.3Ostatní činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech
6.3.1Zkvalitnit, rozšířit a propojit dostupné zdroje dat
6.3.2Zajistit dostupnost relevantních dat pro odbornou a laickou veřejnost
6.3.3Zajistit sběr a vyhodnocování dat relevantních pro kvalitu všech vlastních činností
6.3.4Rozvíjet kompetence zaměstnanců pro analytickou, koncepční a strategickou práci
6.3.5Koordinovat sběry dat s Ministerstvem a ostatními vysokými školami
7.Efektivní financování
7.1Činnosti v oblasti efektivního financování
7.1.1Zvýšit podíl prostředků přidělovaných na základě výsledků a výkonu vysokých škol
7.1.2Zavádět prvky víceletého financování
7.1.2Přenést na vysoké školy zodpovědnost za rozhodování o investičních záměrech
7.1.3Finanční prostředky z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání využívat účelným a administrativně vstřícným způsobem