Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní cíl"
1.1 "Oblast naplnění cíle"
1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol ČR 2016-2020

1. Zajišťování kvality

1.1 Stanovit systém efektivního financování vysokých škol

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
1.1.1 Posílit principy financování podle kvality
1.1.2 Zohlednit specifika odlišných profilů studijních programů ve financování

1.2 Vytvořit systémové podmínky nové pro akreditace studijních programů

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
1.2.1 Poskytnout akreditačnímu úřadu podporu potřebnou pro jeho nezávislost a naplnění role
v zajišťování kvality ve vysokém školství
1.2.2 Zavést tzv. „institucionální akreditace“ s důrazem na vnitřní zajišťování kvality
1.2.3 Podpořit profilaci studijních programů v akreditačním procesu
1.2.4 Zdůraznit roli hodnocení kvality výuky v akreditačním procesu

1.3 Další opatření v oblasti zajišťování kvality

Deskriptory:
VI. Vzdělávání
1.3.1 Projednávat s vysokými školami jejich strategické dokumenty
1.3.2 Dokončit a zavést Národní kvalifikační rámec pro terciární vzdělávání
1.3.3 Provést situační analýzu doktorského studia a přijmout kroky ke zvýšení jeho kvality
1.3.4 Zaměřit se na rozvíjení systémů vnitřního zajišťování kvality
1.3.5 Využívat metodiky výsledků učení („learning outcomes“) při přípravě, realizaci i hodnocení studijních programů
1.3.6 V rámci vnitřního zajišťování kvality upřednostňovat zaměření na skutečný výkon činností a jejich výsledky před důrazem na formální nároky
1.3.7 Do přípravy strategických dokumentů, včetně akreditačních spisů, zapojit širokou skupinu partnerů
1.3.8 Pro ověřování kvality výsledků svých činností využívat mimo jiné mezinárodní žebříčky vysokých škol, včetně oborově specifických

2. Diverzita a dostupnost

2.1 Finanční podpora diverzity a dostupnosti

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.1.1 Finančně podporovat znevýhodněné studenty
2.1.2 Finančně podporovat školy umožňující přístup specifických skupin studentů

2.2 Podpora diverzity a dostupnosti v oblasti akreditací

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.2.1 Zahrnout požadavky na poradenství a podporu specifických skupin studentů do standardů pro
institucionální akreditace
2.2.2 Posuzovat politiky vysokých škol v oblasti přístupu ke studiu a studijní úspěšnosti v rámci žádostí
o institucionální akreditace

2.3 Ostatní činnost v oblasti diverzity a dostupnosti

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
2.3.1 Vyhodnotit a zvýšit kvalitu a relevanci kombinovaných a distančních studií
2.3.2 Identifikovat příčiny rostoucí studijní neúspěšnosti
2.3.3 Systematicky spolupracovat s nižšími stupni vzdělávacího systému
2.3.4 Přijmout doporučení pro uznávání výsledků předchozího učení:
2.3.5 Vyhodnocovat přístup jednotlivých znevýhodněných skupin ke vzdělání na dané vysoké škole
2.3.6 Poskytovat kvalitní poradenské služby v otázkách studia, profesní kariéry, osobní a sociální situace a dalších
2.3.7 Cíleně vyhledávat a rozvíjet nadání studentů
2.3.8 Rozvíjet systémy elektronických studijních opor a využívat jejich potenciálu pro vzdělávání specifických skupin studentů

3. Internacionalizace

3.1 Podpora internacionalizace v oblasti financování

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
3.1.1 Zohledňovat míru internacionalizace výuky ve výpočtu příspěvku
3.1.2 Zvláštním finančním nástrojem podpořit mobility studentů i akademických pracovníků
3.1.3 Podpořit společné studijní programy

3.2 Podpora internacionalizace v oblasti akreditací

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
3.2.1 Zohlednit internacionalizaci při akreditaci studijních programů
3.2.2 Plně uznávat jazykové kompetence jako jeden z nutných výsledků učení u bakalářských studijních programů

3.3 Ostatní činnost v oblasti internacionalizace

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
3.3.1 Vytvořit společný portál pro mezinárodní prezentaci vysokých škol
3.3.2 Reflektovat zahraniční studijní pobyty studentů ve studijních plánech
3.3.3 Hlouběji integrovat zahraniční členy akademické obce do jejího života
3.3.4 Zaměřit spolupráci na prioritní teritoria
3.3.5 Při tvorbě strategických dokumentů vycházet ze zahraničních zdrojů

4. Relevance

4.1 Podpora relevance v oblasti financování

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
4.1.1 Finančně podpořit inovace všech činností vysokých škol

4.2 Podpora relevance v oblasti akreditací

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
4.2.1 Zohlednit zapojení vnějších aktérů do přípravy studijních programů v akreditačním procesu

4.3 Ostatní činnost v oblasti internacionalizace

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
4.3.1 Zlepšit spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a dalšími rezorty při vyhodnocování relevance výsledků vzdělávání
4.3.2 Shromažďovat informace o příkladech dobré praxe a uskutečněných inovacích vzdělávací, tvůrčí a dalších činností vysokých škol
4.3.3 Kromě tradičních akademických dovedností klást důraz i na jazykové dovednosti a další přenositelné kompetence absolventů
4.3.4 Zapojovat ve větší míře relevantní aktéry do hodnocení a zlepšování svých činností
4.3.5 Svou vzdělávací, výzkumnou, vývojovou, uměleckou i další činností reagovat na lokální, regionální, celostátní i mezinárodní podmínky a problémy
4.3.6 V rámci vnitřního zajišťování kvality činností budovat centra podpory akademických i neakademických pracovníků

5. Kvalitní a relevantní výzkum, vývoj a inovace

5.1 Finanční podpora v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
5.1.1 Připravit novou metodiku hodnocení pro účely financování, která bude podporovat excelentní výzkum vysoké společenské a ekonomické relevance
5.1.2 Prostřednictvím specifických dotačních nástrojů podporovat internacionalizaci výzkumu a vývoje na vysokých školách
5.1.3 Stimulovat efektivní nakládání s výsledky výzkumu a vývoje, jejich přenos do praxe a komercionalizaci
5.1.4 Zvýšenou pozornost věnovat udržitelnosti výzkumných center financovaných z prostředků operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace a jejich začleňování do vysokoškolského výzkumu
5.1.5 Zvyšovat informovanost o výzkumné infrastruktuře českých vysokých škol v zahraničí

5.2 Další opatření v v oblasti kvalitního a relevantního výzkumu, vývoje a inovace

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
5.2.1 Rozvíjet spolupráci vysokých škol s věcně příslušnými orgány státní správy při formulaci a implementaci národní politiky výzkumu, vývoje a inovací
5.2.2 Zaměřit pozornost na excelentní výzkum s vysokými společenskými přínosy
5.2.3 Posilovat internacionalizaci výzkumné a vývojové činnosti a integraci výzkumné infrastruktury do mezinárodních sítí
5.2.4 Zvyšovat kompetence studentů i pracovníků vysoké školy pro přenos poznatků mezi akademickou a aplikační sférou
5.2.5 Rozvíjet spolupráci s vnějšími partnery za účelem zvyšování relevance výzkumu pro potřeby aplikační sféry
5.2.6 Posilovat kapacity pro komercionalizaci poznatků
5.2.7 Zapojit se do programů aplikovaného výzkumu podporovaných z veřejných prostředků
5.2.8 Při formulaci svých strategií v oblasti výzkumu a vývoje vycházet z existujících národních a mezinárodních dokumentů

6. Rozhodování založené na datech

6.1 Finanční podpora v oblasti podpory rozhodování založené na datech

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
6.1.1 Finančně a organizačně podpořit velké sběry dat

6.2 Činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech v souvislosti a akreditacemi

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
6.2.1 Zahrnout pravidelné a systematické sběry a analýzy dat na vysokých školách jako jeden z klíčových procesů vnitřního zajišťování kvality do standardů pro institucionální akreditace

6.3 Ostatní činnosti v oblasti podpory rozhodování založené na datech

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
6.3.1 Zkvalitnit, rozšířit a propojit dostupné zdroje dat
6.3.2 Zajistit dostupnost relevantních dat pro odbornou a laickou veřejnost
6.3.3 Zajistit sběr a vyhodnocování dat relevantních pro kvalitu všech vlastních činností
6.3.4 Rozvíjet kompetence zaměstnanců pro analytickou, koncepční a strategickou práci
6.3.5 Koordinovat sběry dat s Ministerstvem a ostatními vysokými školami

7. Efektivní financování

7.1 Činnosti v oblasti efektivního financování

Deskriptory:
VI.e vysokoškolské vzdělávání
7.1.1 Zvýšit podíl prostředků přidělovaných na základě výsledků a výkonu vysokých škol
7.1.2 Zavádět prvky víceletého financování
7.1.2 Přenést na vysoké školy zodpovědnost za rozhodování o investičních záměrech
7.1.3 Finanční prostředky z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání využívat účelným a administrativně vstřícným způsobem