| Akční plán podpory odborného vzdělávání (2008) |
| 1. | Zvýšení prostupnosti vzdělávací soustavy |
| 2. | Kariérové poradenství a informování veřejnosti |
| 3. | Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů |
| 3.1 | Umožnit školám použít část normativu na mzdové náklady smluvního partnera, spojené s realizací praktické výuky |
| 3.1.1 | V rámci 2. vlny novelizace školského zákona doplnit znění § 160, odst. 2 písm. b) také o odkaz na praktickou přípravu realizovanou v rámci vyššího odborného vzdělávání na základě § 96 odst. 2 školského zákona |
| 3.1.2 | Doplnit výčet náležitostí, které by měla obsahovat smlouva, o bližší specifikaci činností, které budou žáci na pracovišti zaměstnavatele vykonávat, a dále o ujednání o náhradě nákladů, bude-li taková náhrada zaměstnavateli ze strany školy poskytnuta |
| 3.1.3 | Nově stanovit maximální počet žáků na jednoho instruktora, a to obdobným způsobem jako je upraven nejvyšší počet žáků na učitele odborného výcviku v nařízení vlády č. 689/2004 Sb. |
| 3.1.4 | V rámci 2. novelizační vlny školského zákona doplnit ustanovení tohoto zákona o předpoklady a požadavky pro výkon činnosti instruktorů (a mentorek) |
| 3.2 | Vytvoření lepších podmínek pro spoluúčast zaměstnavatelů při tvorbě nového obsahu vzdělávání, při inovacích stávajícího obsahu vzdělávání a při hodnocení výsledků vzdělávání |
| 3.2.1 | V rámci procesu akreditace DVPP vytvořit podmínky pro uznávání tuzemských i zahraničních stáží učitelů odborných předmětů a učitelů odborného výcviku jako plnohodnotného nástroje v systému DVPP |
| 3.2.2 | Zakotvit podmínku účasti odborníka z praxe coby dalšího člena ve zkušební maturitní komisi v oborech odborného vzdělání. Doplnění § 184 školského zákona o nárok na odměnu |
| 3.3 | Podpora vstupu zaměstnavatelů do financování odborného vzdělávání |
| 3.3.1 | V rámci novelizace zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů, ošetřit přímé i nepřímé financování středního a vyššího odborného vzdělávání ze strany zaměstnavatelů jeho zohledněním jako uznatelného výdaje...
|
| 3.3.2 | Ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí vytvořit právní rámec vztahu mezi zaměstnavatelem a žákem střední školy, který se odborně připravuje pro potřeby zaměstnavatele |
| 4. | Doporučení pro vzdělávací politiky krajů |
| 4.1 | Podporovat budování polyfunkčních škol s ohledem na regionální podmínky a při účelné koncentraci stávající i budoucí oborové struktury |
| 4.2 | Posílit význam kariérového poradenství na 2. stupni základní školy, a to zejména zapojením co největšího počtu zaměstnavatelů do procesu volby vzdělávací dráhy žáka |
| 4.3 | Nadále usilovat o změny v myšlení zaměstnavatelů a jejich širší zapojení do propagace řemesel na základních školách, do posílení prestiže odborného vzdělávání...
|
| 4.4 | Podporovat aktivity zaměstnavatelů ve vzdělávání učitelů odborných předmětů |
| 4.5 | Získávat pomoc zaměstnavatelů při modernizaci a vybavenosti odborných učeben a dílen ve školách |
| 4.6 | Zatraktivnit vyučované obory a současně je efektivně prezentovat žákům škol |
| 4.7 | Umožnit absolventům oborů vzdělání s maturitní zkouškou získání vzdělání v dalších oborech odborného vzdělání s maturitní zkouškou a v oborech vzdělání s výučním listem s využitím zkráceného studia |
| 4.8 | Směřovat uvolněné prostorové i personální kapacity středních škol do oblasti rozvoje vzdělávání dospělých a postupně realizovat proměnu stávajících středních škol na centra celoživotního vzdělávání...
|
| 4.9 | Usilovat o přímou finanční podporu podnikatelského sektoru i kraje žákům těch oborů středního odborného vzdělání, u nichž panuje dlouhodobý nesoulad mezi nabídkou a poptávkou na trhu práce a které jsou ohroženy úplným zmizením z pracovního trhu |
| 4.10 | Využívat volných kapacit škol pro další vzdělávání v širokém slova smyslu, zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání |
| 4.11 | Prohloubit spolupráce s Úřady práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery |
| 4.12 | Při veškerých opatřeních přihlížet ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků se zdravotním postižením a vytvářet podmínky pro jejich úspěšné začlenění do pracovního procesu |
| 5. | Podpora dalšího vzdělávání |
| 5.1 | Podpora sítí středních škol, které se zaměří na realizaci širokého spektra programů dalšího vzdělávání s ohledem na regionální potřeby a podmínky |
| 5.2 | Podpora zřizování a rozvoje center celoživotního učení v krajích, která budou činnost sítě metodicky ovlivňovat a podporovat její rozvoj |
| 5.3 | Cílené působení na zřizovatele i školský management směřující k vytváření podmínek pro další využívání potenciálu škol v oblasti celoživotního učení |
| 5.4 | Realizace projektů ESF zaměřených na proces celoživotního učení |
| 5.5 | Prohloubení spolupráce škol s úřady práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery |
| 5.6 | Zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání |
| 5.7 | Podpora škol v procesu vzdělávání zaměstnanců firem a vzdělávání seniorů |
| 6. | Zapojení prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) |
| 6.1 | Využití výsledků systémových projektů v rámci OP RLZ pro zkvalitnění spolupráce škol se zaměstnavateli, přípravě pedagogických pracovníků a popularizaci středního odborného vzdělávání zejména v rámci kariérového poradenství |
| 6.2 | Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k dokončení kurikulární reformy a zahájení výuky podle školních vzdělávacích programů a pro další prohloubení spolupráce škol se zaměstnavateli |
| 6.3 | Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k přípravě pedagogických pracovníků |
| 6.4 | Využití individuálních projektů národních a ostatních v rámci OP VK k zapojení škol do procesu dalšího vzdělávání |
| 7. | Zapojení ČR do mezinárodních aktivit |