Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Koncepční záměr"
1.1 "Strategický cíl"
1.1.1 "Specifický cíl"

Koncepce ministerstva práce a sociálních věcí 2015-2017, s výhledem do roku 2020

Koncepce ministerstva práce a sociálních věcí 2015-2017, s výhledem do roku 2020
1.MPSV - otevřený a uživatelsky přívětivý výkon státní správy bez zbytečné byrokratické zátěže
1.1Rozvoj veřejné správy
1.1.1Redukce nadbytečné zátěže, duplicit a nákladů na výkon agend MPSV uvnitř resortu i ve vztahu k ostatním orgánům státní správy.
1.1.2Zvýšení efektivity státní správy, měřitelnost výkonnosti resortu.
1.1.3Zlepšení koordinovanosti aktivit v oblasti sociálního začleňování a rovných příležitostí mezi MPSV a sekcí pro lidská práva Úřadu vlády
1.1.4Zvýšení dostupnosti a transparentnosti výkonu agend MPSV a jím řízených organizačních složek státu prostřednictvím ICT technologií
1.1.5Zvýšení a rozšíření účinnosti dosavadních forem komunikace, systematizace komunikační politiky
1.1.6Zvyšování efektivity, odstraňování nadbytečné zátěže
1.2Prohloubení součinnosti s občanským sektorem
1.2.1Rozšíření, prohloubení a podpora spolupráce s občanským sektorem
1.3Způsob řízení, kontroly a organizace práce
1.3.1Rozvoj řízení lidských zdrojů v resortu MPSV účelným využitím potenciálu OPZ PO 4 Efektivní veřejná správa
1.3.2Zvýšení efektivity řízení a organizace práce
1.3.3Zvyšování odborné úrovně zaměstnanců MPSV
1.3.4Zvýšení kvality personální politiky ve vztahu k zaměstnancům MPSV.
1.3.5Zvýšení efektivity kontrolní a auditní činnosti odboru interního auditu a kontroly ve spojitosti s dosud prováděným způsobem řízení rizik oddělením bezpečnosti, krizového řízení a řízení rizik
1.4Informační systémy a komunikační technologie
1.4.1Zavedení jednotného řízení, centralizace ICT technologií a dat s ochranou osobních údajů
1.4.2Zvýšení efektivity v oblasti ICT technologií.
1.4.3Zajištění dodavatele informačního systému pro nepojistné sociální dávky, evidenci poskytovatelů dětské skupiny, pro dotační řízení Rodina a ochrana práv dětí a případné další systémy spojené s novými právními úpravami (zálohované výživné) a dávky státní sociální podpory v nezaměstnanosti.
1.5Evropské fondy, projektová činnost
1.5.1Zvýšení kvality projektové činnosti, eliminace rizik
1.6Věda a výzkum
1.6.1Funkční systémový rámec pro podporu resortní VaV
1.7Legislativní činnost
1.7.1Realizace úkolů MPSV obsažených v Plánech legislativních úkolů vlády ČR do roku 2017
1.7.2Realizace úkolů vyplývajících ze zákona o státní službě.
1.7.3Posouzení možné novelizace zákoníku práce a dalších právních předpisů
1.7.4Přijetí nového zákona o evidenci o odborových a zaměstnaneckých organizací
1.7.5Zvýšení koordinace a kvality výstupů návrhů právních předpisů předkládaných vládě
1.8Protikorupční program MPSV
1.8.1Prevence korupčního chování zaměstnanců MPSV při poskytování služeb veřejnosti prostřednictvím systémových opatření
1.9Etický kodex zaměstnanců MPSV
1.9.1Zvýšení výkonu státní služby zaměstnanců resortu na vysokou profesionální a odbornou úroveň, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty při všech svěřených činnostech, zvláště v oblasti poskytování služeb veřejnosti
2.Trh práce a politika zaměstnanosti
2.1Národní cíle Strategie Evropa 2020
2.1.1Dosažení národních cílů Strategie Evropa 2020
2.2Podpora zaměstnanosti, vytváření pracovních míst a APZ
2.2.1Dosažení cílů obsažených v dokumentu „Aktivizační opatření k řešení nepříznivé situace na trhu práce“.
2.2.2Posílit výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, podporu tvorby nových pracovních míst a rekvalifikace zaměstnanců vyjádřené podílem k HDP z 0,11 % v roce 2013, nejméně na 0,3 % do roku 2018
2.2.3Vytváření nových pracovních míst prostřednictvím cílených intervencí
2.2.4Zvyšování kvalifikace uchazečů o zaměstnání
2.2.5Zvýšení efektivity řešení problematiky zaměstnanosti a trhu práce
2.3Podpora zaměstnatelnosti znevýhodněných skupin na trhu práce
2.3.1Zvýšit zaměstnanost osob zvláště ohrožených na trhu práce
2.3.2Zvýšit zaměstnanost osob se zdravotním postižením (OZP
2.4Řešení regionálních disparit a podpora profesní mobility
2.4.1Zvýšení nabídky pracovních míst v regionech ohrožených vysokou mírou nezaměstnanosti, rozvoj lokálních iniciativ cílených k zvyšování sounáležitosti s územím a prevenci vůči sociálnímu vylučování ohrožených skupin obyvatel
2.5Podpora rovnosti žen a mužů na trhu práce
2.5.1Snížení míry diskriminace na základě pohlaví
2.6Využití flexibilních forem organizace práce
2.6.1Podpora racionálního využití zkrácených úvazků a flexibilních forem organizace práce pro zvýšení zaměstnanosti
2.7Soulad vzdělávání s profesními potřebami zaměstnavatelů
2.7.1Synergie vzdělávací soustavy s profesními potřebami zaměstnavatelů
2.7.2Rozvoj kariérového poradenství žáků a studentů
2.7.3Zvýšení efektivity systému rekvalifikací
2.8Úřad práce ČR, posílení veřejných služeb zaměstnanosti
2.8.1Vymezení kompetencí v operativní a metodické oblasti mezi ÚP ČR a MPSV
2.8.2Funkční informační systém podporující provoz veřejných služeb zaměstnanosti
2.8.3Snížení administrativní náročnosti a zkrácení doby trvání jednotlivých úkonů při zajišťování všech agend ÚP ČR prostřednictvím efektivní, komplexní a stabilní IT podpory (softwarové i hardwarové)
2.8.4Rozšíření sítě poradenských a informačních středisek pro volbu a změnu povolání
2.8.5Zvýšení dostupnosti individualizovaných veřejných služeb zaměstnanosti v rámci ČR
2.9Agenturní zaměstnávání
2.9.1Regulace činnosti agentur práce
2.10Statistika a výkaznictví v oblasti zaměstnanosti
2.10.1Zvýšení efektivity systému zprostředkování zaměstnání
2.10.2Zvýšení efektivity aktivní politiky zaměstnanosti
2.11Sociální podnikání
2.11.1Rozvoj sociální ekonomiky
2.11.2Rozvoj podpůrných opatření pro zájemce i již existující subjekty působící v sektoru sociální
3.Pracovní právo a zaměstnanost
3.1Občanský zákoník a související zákony, zákoník práce
3.1.1Novelizace občanského zákoníku a souvisejících ustanovení soukromého práva
3.1.2Úprava zabezpečení v době dočasné pracovní neschopnosti
3.2Minimální mzda
3.2.1Docílit postupné zvyšování minimální mzdy tak, aby se její úroveň do roku 2017 dostala na 40 % průměrné mzdy v ČR
3.3Kontrolní činnost při dodržování pracovněprávních předpisů
3.3.1Zvýšení efektivity kontrolní činnosti formou spolupráce se sociálními partnery
4.Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (dále jen „BOZP“)
4.1Prevence, tvorba a podpora preventivních opatření, zajištění stability práva v oblasti BOZP, podpora úlohy zaměstnanců a jejich zástupců v řešení problematiky BOZP, podpora vzdělávání, podpora tvorby bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, omezování počtu úrazů a nemocí souvisejících s prací, podpora rychlého návratu postižených do pracovního procesu, včetně odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání
4.1.1Zvýšení úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
5.Sociální politika a posilování sociální soudržnosti
5.1Sociální začleňování
5.1.1Zvýšení kvality sociálního začleňování a prevence sociálního vyloučení osob, posílení multioborové spolupráce mezi sociálními pracovníky a ostatními odborníky
5.1.2Docílit vyšší kvalitu a četnost projektů podpořených z národních dotačních programů, Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu, zaměřených na rozvoj sociální práce – jako jednoho ze základních nástrojů sociálního začleňování osob
5.2Sociální služby
5.2.1Zvýšení efektivity, kvality a transparentnosti systému sociálních služeb a nastavení systému jejich financování z veřejných rozpočtů prostřednictvím nově definovaných funkcí sociálních služeb a aktérů v oblasti sociální práce
5.2.2Zajistit garantovanou odbornost a kvalitu výkonu sociální práce
5.2.3Posílit úlohu krajů a obcí jejich vyšší participací na určování skladby a formy zajištění sociálních služeb poskytovaných na daném území
5.2.4Propojení zdravotního pojištění a dávek sociální péče do jednoho systému poskytování diferencované a individualizované následné a dlouhodobé péče pro osoby, jejichž zdravotní stav vyžaduje lékařskou, zdravotně ošetřovatelskou a sociální péči, podle jejich zdravotní a funkční potřebnosti. Vytvoření spravedlivých podmínek pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb s dostupností pro klienty
5.3Systém nepojistných sociálních dávek a podpora pěstounské péče
5.3.1Zhodnocení účinnosti a účelnosti stávajícího systému sociálních dávek a jejich případná revize
5.3.2Zvýšení efektivity systému kontrol na úseku nepojistných sociálních dávek na krajských pobočkách Úřadu práce České republiky a kontaktních pracovištích Úřadu práce České republiky
5.3.3Sjednocování správní praxe v oblasti nepojistných dávkových systémů
5.3.4Zlepšení existenčních podmínek samoživitelů/ek
5.4Zlepšování služeb péče o děti
5.4.1Sjednocení systému péče o ohrožené děti, včetně služeb pro ohrožené rodiny a děti, jejichž nedílnou součást tvoří náhradní rodinná péče a osvojení
5.4.2Rozvoj služeb na podporu rodin s dětmi ohrožených sociálním vyloučením
5.4.3Vytvoření sítě specifických, odborně zajišťovaných služeb péče o děti
5.4.4Vytvoření sítě služeb cílených k podpoře náhradní rodinné péče o děti se zdravotním postižením
5.4.5Stabilizace systému financování přenesené působnosti výkonu SPO
5.4.6Zvýšení četnosti projektů zaměřených na rozvoj služeb péče o děti podpořených v období let 2014 – 2020 z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu
5.5Slaďování rodinného a pracovního života
5.5.1Sjednocení přístupu státu, obcí a krajů k slaďování pracovního a rodinného života v rámci rodinné politiky
5.5.2Zvyšování efektivity služeb zaměstnanosti z pohledu rovných příležitostí žen a mužů
5.5.3Rozvoj sociálních služeb zaměřených na rodinu jako celek
5.5.4Zavedení institutu pečovatelské dovolené/volna – péče rodinného příslušníka o své rodiče – seniory, nebo rodinné příslušníky se zdravotním postižením
5.6Sociálně-právní ochrana dětí
5.6.1Zvýšit účinnost působnosti soustavy orgánů sociálně-právní ochrany dětí
5.6.2Plnění závazků vyplývajících z Národní strategie ochrany práv dětí
5.6.3Efektivní systém osvojení dítěte z ciziny
5.6.4Deinstitucionalizace a humanizace náhradní péče
5.6.5Zvýšení efektivity sociálně-právní ochrany dětí
5.6.6Posílení a naplňování práv dítěte
5.6.7Zvýšení efektivity činnosti Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí
5.7Právní ochrana mateřství a rodičovství
5.7.1Posilování právní ochrany mateřství
5.8Rovnost žen a mužů
5.8.1Rozvoj činnosti nestátních neziskových organizací zaměřujících se svými aktivitami na genderovou rovnost
5.8.2Ukotvení institucionálního zabezpečení rovnosti žen a mužů v rámci resortu MPSV
5.8.3Snižování rozdílu v odměňování žen a mužů v ČR
5.8.4Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce
5.9Senioři a stárnutí populace
5.9.1Zvýšení efektivity koordinační, koncepční a metodické činnosti v oblasti seniorské problematiky a stárnutí populace
5.9.2Eliminace výskytu věkové diskriminace na trhu práce
5.9.3Akcentování témat stárnutí populace ve vzdělávací soustavě
5.9.4Zvyšování rozsahu a kvality sociálních služeb ve prospěch seniorů
5.9.5Posilování práv seniorů
5.9.6Rozvoj a upevňování mezigeneračních vztahů s využitím formy dobrovolnictví
5.10Postavení osob se zdravotním postižením
5.10.1Naplňování Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením v ČR
5.10.2Zvýšení uplatnění OZP na trhu práce
5.10.3Obnova systému koordinované péče o děti a mládež se zdravotním postižením
5.10.4Podpora osob se zdravotním postižením prostřednictvím OP
5.10.5Implementace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením
5.11Sociální bydlení
5.11.1Prevence bezdomovectví s využitím plného potenciálu sociální práce
5.11.2Efektivní řešení nedostupnosti adekvátního bydlení pro osoby sociálně vyloučené, lidi bez domova nebo vycházející z institucionální péče
5.11.3Zvýšení úrovně koordinace v rámci problematiky bezdomovectví
5.11.4Legislativní ukotvení problematiky sociálního bydlení
5.11.5Realizace dostupného sociálního bydlení
6.Sociální pojištění
6.1Důchodová reforma a důchodové pojištění
6.1.1Úprava právních předpisů v souvislosti s ukončením II. pilíře důchodového systému
6.2Nemocenské pojištění
6.2.1Soulad zákonů o nemocenském pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, o organizaci a provádění sociálního zabezpečení s právním řádem ČR
6.2.2Novelizace zákonů o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a zákona o nemocenském pojištění
6.2.3Odstranění neodůvodněných rozdílů v daňové oblasti a ve zdravotním pojištění
6.2.4Eliminace zneužívání dávek nemocenského pojištění
6.3Úrazové pojištění
6.3.1Zabezpečení zaměstnanců při pracovním úrazu a nemoci z povolání
6.4Bilaterální smlouvy o sociálním zabezpečení
6.4.1Přijetí dvoustranných smluv o sociálním zabezpečení s vybranými státy
6.5Lékařská posudková služba
6.5.1Revize posuzování invalidity
6.5.2Revize systému posuzování závislostí
6.5.3Snížení zátěže LPS
6.5.4Systemizace činnosti v oblasti doporučování pracovní rehabilitace
7.Klíčové aktivity v ekonomické oblasti, rozvoj materiálně technické základny a programové financování
7.1Cíle a aktivity v ekonomické oblasti
7.1.1Zvýšení kvality hospodaření se svěřeným majetkem
7.1.2Úspora provozních výdajů, v porovnání s provozními výdaji státního rozpočtu 2013, kapitoly 313 MPSV, do roku 2016 nejméně ve výši 200 milionů Kč
7.1.3Uplatňování sociálně a environmentálně odpovědného zadávání veřejných zakázek
7.1.4Efektivní systém vymáhání nedobytných pohledávek státu z titulu sociálního pojištění
7.1.5Realizace opatření obsažených v dokumentu „Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 – 2020“
7.1.6Elektronizace procesů, zavedení monitorování podpořených osob z ESF
7.1.7Zvýšení efektivity výstupů státní statistické služby a poskytovaných informací Českému statistickému úřadu
7.2Programové financování
7.2.1Efektivní využití finančních prostředků státního rozpočtu prostřednictvím jednotlivých programů