Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Koncepční záměr"
1.1 "Strategický cíl"
1.1.1 "Specifický cíl"

Rozbalit detaily

Koncepce ministerstva práce a sociálních věcí 2015-2017, s výhledem do roku 2020

1. MPSV - otevřený a uživatelsky přívětivý výkon státní správy bez zbytečné byrokratické zátěže

1.1 Rozvoj veřejné správy

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
1.1.1 Redukce nadbytečné zátěže, duplicit a nákladů na výkon agend MPSV uvnitř resortu i ve vztahu k ostatním orgánům státní správy.
1.1.2 Zvýšení efektivity státní správy, měřitelnost výkonnosti resortu.
1.1.3 Zlepšení koordinovanosti aktivit v oblasti sociálního začleňování a rovných příležitostí mezi MPSV a sekcí pro lidská práva Úřadu vlády
1.1.4 Zvýšení dostupnosti a transparentnosti výkonu agend MPSV a jím řízených organizačních složek státu prostřednictvím ICT technologií
1.1.5 Zvýšení a rozšíření účinnosti dosavadních forem komunikace, systematizace komunikační politiky
1.1.6 Zvyšování efektivity, odstraňování nadbytečné zátěže

1.2 Prohloubení součinnosti s občanským sektorem

Deskriptory:
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1.2.1 Rozšíření, prohloubení a podpora spolupráce s občanským sektorem

1.3 Způsob řízení, kontroly a organizace práce

Deskriptory:
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
1.3.1 Rozvoj řízení lidských zdrojů v resortu MPSV účelným využitím potenciálu OPZ PO 4 Efektivní veřejná správa
1.3.2 Zvýšení efektivity řízení a organizace práce
1.3.3 Zvyšování odborné úrovně zaměstnanců MPSV
1.3.4 Zvýšení kvality personální politiky ve vztahu k zaměstnancům MPSV.
1.3.5 Zvýšení efektivity kontrolní a auditní činnosti odboru interního auditu a kontroly ve spojitosti s dosud prováděným způsobem řízení rizik oddělením bezpečnosti, krizového řízení a řízení rizik

1.4 Informační systémy a komunikační technologie

Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
1.4.1 Zavedení jednotného řízení, centralizace ICT technologií a dat s ochranou osobních údajů
1.4.2 Zvýšení efektivity v oblasti ICT technologií.
1.4.3 Zajištění dodavatele informačního systému pro nepojistné sociální dávky, evidenci poskytovatelů dětské skupiny, pro dotační řízení Rodina a ochrana práv dětí a případné další systémy spojené s novými právními úpravami (zálohované výživné) a dávky státní sociální podpory v nezaměstnanosti.

1.5 Evropské fondy, projektová činnost

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
1.5.1 Zvýšení kvality projektové činnosti, eliminace rizik

1.6 Věda a výzkum

Deskriptory:
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
1.6.1 Funkční systémový rámec pro podporu resortní VaV

1.7 Legislativní činnost

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
1.7.1 Realizace úkolů MPSV obsažených v Plánech legislativních úkolů vlády ČR do roku 2017
1.7.2 Realizace úkolů vyplývajících ze zákona o státní službě.
1.7.3 Posouzení možné novelizace zákoníku práce a dalších právních předpisů
1.7.4 Přijetí nového zákona o evidenci o odborových a zaměstnaneckých organizací
1.7.5 Zvýšení koordinace a kvality výstupů návrhů právních předpisů předkládaných vládě

1.8 Protikorupční program MPSV

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
1.8.1 Prevence korupčního chování zaměstnanců MPSV při poskytování služeb veřejnosti prostřednictvím systémových opatření

1.9 Etický kodex zaměstnanců MPSV

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.c veřejné služby
1.9.1 Zvýšení výkonu státní služby zaměstnanců resortu na vysokou profesionální a odbornou úroveň, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty při všech svěřených činnostech, zvláště v oblasti poskytování služeb veřejnosti

2. Trh práce a politika zaměstnanosti

2.1 Národní cíle Strategie Evropa 2020

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
2.1.1 Dosažení národních cílů Strategie Evropa 2020

2.2 Podpora zaměstnanosti, vytváření pracovních míst a APZ

Deskriptory:
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
VII.e mobilita pracovní síly
VII.f pružné formy zaměstnávání
VII.g agenturní zaměstnávání
2.2.1 Dosažení cílů obsažených v dokumentu „Aktivizační opatření k řešení nepříznivé situace na trhu práce“.
2.2.2 Posílit výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, podporu tvorby nových pracovních míst a rekvalifikace zaměstnanců vyjádřené podílem k HDP z 0,11 % v roce 2013, nejméně na 0,3 % do roku 2018
2.2.3 Vytváření nových pracovních míst prostřednictvím cílených intervencí
2.2.4 Zvyšování kvalifikace uchazečů o zaměstnání
2.2.5 Zvýšení efektivity řešení problematiky zaměstnanosti a trhu práce

2.3 Podpora zaměstnatelnosti znevýhodněných skupin na trhu práce

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
2.3.1 Zvýšit zaměstnanost osob zvláště ohrožených na trhu práce
2.3.2 Zvýšit zaměstnanost osob se zdravotním postižením (OZP

2.4 Řešení regionálních disparit a podpora profesní mobility

Deskriptory:
VII.e mobilita pracovní síly
2.4.1 Zvýšení nabídky pracovních míst v regionech ohrožených vysokou mírou nezaměstnanosti, rozvoj lokálních iniciativ cílených k zvyšování sounáležitosti s územím a prevenci vůči sociálnímu vylučování ohrožených skupin obyvatel

2.5 Podpora rovnosti žen a mužů na trhu práce

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
VIII.c rovné příležitosti
2.5.1 Snížení míry diskriminace na základě pohlaví

2.6 Využití flexibilních forem organizace práce

Deskriptory:
VII.f pružné formy zaměstnávání
2.6.1 Podpora racionálního využití zkrácených úvazků a flexibilních forem organizace práce pro zvýšení zaměstnanosti

2.7 Soulad vzdělávání s profesními potřebami zaměstnavatelů

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VII.h odborné vzdělávání
2.7.1 Synergie vzdělávací soustavy s profesními potřebami zaměstnavatelů
2.7.2 Rozvoj kariérového poradenství žáků a studentů
2.7.3 Zvýšení efektivity systému rekvalifikací

2.8 Úřad práce ČR, posílení veřejných služeb zaměstnanosti

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.c služby zaměstnanosti
2.8.1 Vymezení kompetencí v operativní a metodické oblasti mezi ÚP ČR a MPSV
2.8.2 Funkční informační systém podporující provoz veřejných služeb zaměstnanosti
2.8.3 Snížení administrativní náročnosti a zkrácení doby trvání jednotlivých úkonů při zajišťování všech agend ÚP ČR prostřednictvím efektivní, komplexní a stabilní IT podpory (softwarové i hardwarové)
2.8.4 Rozšíření sítě poradenských a informačních středisek pro volbu a změnu povolání
2.8.5 Zvýšení dostupnosti individualizovaných veřejných služeb zaměstnanosti v rámci ČR

2.9 Agenturní zaměstnávání

Deskriptory:
VII.g agenturní zaměstnávání
2.9.1 Regulace činnosti agentur práce

2.10 Statistika a výkaznictví v oblasti zaměstnanosti

Deskriptory:
VII.c služby zaměstnanosti
2.10.1 Zvýšení efektivity systému zprostředkování zaměstnání
2.10.2 Zvýšení efektivity aktivní politiky zaměstnanosti

2.11 Sociální podnikání

Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
2.11.1 Rozvoj sociální ekonomiky
2.11.2 Rozvoj podpůrných opatření pro zájemce i již existující subjekty působící v sektoru sociální

3. Pracovní právo a zaměstnanost

3.1 Občanský zákoník a související zákony, zákoník práce

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
3.1.1 Novelizace občanského zákoníku a souvisejících ustanovení soukromého práva
3.1.2 Úprava zabezpečení v době dočasné pracovní neschopnosti

3.2 Minimální mzda

Deskriptory:
VII.a aktivní politika zaměstnanosti
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.i mzdy
3.2.1 Docílit postupné zvyšování minimální mzdy tak, aby se její úroveň do roku 2017 dostala na 40 % průměrné mzdy v ČR

3.3 Kontrolní činnost při dodržování pracovněprávních předpisů

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.j bezpečnost a ochrana při práci
3.3.1 Zvýšení efektivity kontrolní činnosti formou spolupráce se sociálními partnery

4. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (dále jen „BOZP“)

4.1 Prevence, tvorba a podpora preventivních opatření, zajištění stability práva v oblasti BOZP, podpora úlohy zaměstnanců a jejich zástupců v řešení problematiky BOZP, podpora vzdělávání, podpora tvorby bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, omezování počtu úrazů a nemocí souvisejících s prací, podpora rychlého návratu postižených do pracovního procesu, včetně odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání

Deskriptory:
XIX.j bezpečnost a ochrana při práci
4.1.1 Zvýšení úrovně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

5. Sociální politika a posilování sociální soudržnosti

5.1 Sociální začleňování

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
5.1.1 Zvýšení kvality sociálního začleňování a prevence sociálního vyloučení osob, posílení multioborové spolupráce mezi sociálními pracovníky a ostatními odborníky
5.1.2 Docílit vyšší kvalitu a četnost projektů podpořených z národních dotačních programů, Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu, zaměřených na rozvoj sociální práce – jako jednoho ze základních nástrojů sociálního začleňování osob

5.2 Sociální služby

Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
IX.e financování sociálních služeb
IX.f transformace sociálních služeb
5.2.1 Zvýšení efektivity, kvality a transparentnosti systému sociálních služeb a nastavení systému jejich financování z veřejných rozpočtů prostřednictvím nově definovaných funkcí sociálních služeb a aktérů v oblasti sociální práce
5.2.2 Zajistit garantovanou odbornost a kvalitu výkonu sociální práce
5.2.3 Posílit úlohu krajů a obcí jejich vyšší participací na určování skladby a formy zajištění sociálních služeb poskytovaných na daném území
5.2.4 Propojení zdravotního pojištění a dávek sociální péče do jednoho systému poskytování diferencované a individualizované následné a dlouhodobé péče pro osoby, jejichž zdravotní stav vyžaduje lékařskou, zdravotně ošetřovatelskou a sociální péči, podle jejich zdravotní a funkční potřebnosti. Vytvoření spravedlivých podmínek pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb s dostupností pro klienty

5.3 Systém nepojistných sociálních dávek a podpora pěstounské péče

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.i mzdy
XIX.k sociální dávky
5.3.1 Zhodnocení účinnosti a účelnosti stávajícího systému sociálních dávek a jejich případná revize
5.3.2 Zvýšení efektivity systému kontrol na úseku nepojistných sociálních dávek na krajských pobočkách Úřadu práce České republiky a kontaktních pracovištích Úřadu práce České republiky
5.3.3 Sjednocování správní praxe v oblasti nepojistných dávkových systémů
5.3.4 Zlepšení existenčních podmínek samoživitelů/ek

5.4 Zlepšování služeb péče o děti

Deskriptory:
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.b péče a práva dítěte
5.4.1 Sjednocení systému péče o ohrožené děti, včetně služeb pro ohrožené rodiny a děti, jejichž nedílnou součást tvoří náhradní rodinná péče a osvojení
5.4.2 Rozvoj služeb na podporu rodin s dětmi ohrožených sociálním vyloučením
5.4.3 Vytvoření sítě specifických, odborně zajišťovaných služeb péče o děti
5.4.4 Vytvoření sítě služeb cílených k podpoře náhradní rodinné péče o děti se zdravotním postižením
5.4.5 Stabilizace systému financování přenesené působnosti výkonu SPO
5.4.6 Zvýšení četnosti projektů zaměřených na rozvoj služeb péče o děti podpořených v období let 2014 – 2020 z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu

5.5 Slaďování rodinného a pracovního života

Deskriptory:
X.a soulad soukromého a pracovního života
5.5.1 Sjednocení přístupu státu, obcí a krajů k slaďování pracovního a rodinného života v rámci rodinné politiky
5.5.2 Zvyšování efektivity služeb zaměstnanosti z pohledu rovných příležitostí žen a mužů
5.5.3 Rozvoj sociálních služeb zaměřených na rodinu jako celek
5.5.4 Zavedení institutu pečovatelské dovolené/volna – péče rodinného příslušníka o své rodiče – seniory, nebo rodinné příslušníky se zdravotním postižením

5.6 Sociálně-právní ochrana dětí

Deskriptory:
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
5.6.1 Zvýšit účinnost působnosti soustavy orgánů sociálně-právní ochrany dětí
5.6.2 Plnění závazků vyplývajících z Národní strategie ochrany práv dětí
5.6.3 Efektivní systém osvojení dítěte z ciziny
5.6.4 Deinstitucionalizace a humanizace náhradní péče
5.6.5 Zvýšení efektivity sociálně-právní ochrany dětí
5.6.6 Posílení a naplňování práv dítěte
5.6.7 Zvýšení efektivity činnosti Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí

5.7 Právní ochrana mateřství a rodičovství

Deskriptory:
X.a soulad soukromého a pracovního života
X.d služby pro rodiny a děti
5.7.1 Posilování právní ochrany mateřství

5.8 Rovnost žen a mužů

Deskriptory:
VIII.c rovné příležitosti
5.8.1 Rozvoj činnosti nestátních neziskových organizací zaměřujících se svými aktivitami na genderovou rovnost
5.8.2 Ukotvení institucionálního zabezpečení rovnosti žen a mužů v rámci resortu MPSV
5.8.3 Snižování rozdílu v odměňování žen a mužů v ČR
5.8.4 Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce

5.9 Senioři a stárnutí populace

Deskriptory:
VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
IX.c sociální prevence
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
5.9.1 Zvýšení efektivity koordinační, koncepční a metodické činnosti v oblasti seniorské problematiky a stárnutí populace
5.9.2 Eliminace výskytu věkové diskriminace na trhu práce
5.9.3 Akcentování témat stárnutí populace ve vzdělávací soustavě
5.9.4 Zvyšování rozsahu a kvality sociálních služeb ve prospěch seniorů
5.9.5 Posilování práv seniorů
5.9.6 Rozvoj a upevňování mezigeneračních vztahů s využitím formy dobrovolnictví

5.10 Postavení osob se zdravotním postižením

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
5.10.1 Naplňování Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením v ČR
5.10.2 Zvýšení uplatnění OZP na trhu práce
5.10.3 Obnova systému koordinované péče o děti a mládež se zdravotním postižením
5.10.4 Podpora osob se zdravotním postižením prostřednictvím OP
5.10.5 Implementace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením

5.11 Sociální bydlení

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
XVI.d dostupné bydlení
5.11.1 Prevence bezdomovectví s využitím plného potenciálu sociální práce
5.11.2 Efektivní řešení nedostupnosti adekvátního bydlení pro osoby sociálně vyloučené, lidi bez domova nebo vycházející z institucionální péče
5.11.3 Zvýšení úrovně koordinace v rámci problematiky bezdomovectví
5.11.4 Legislativní ukotvení problematiky sociálního bydlení
5.11.5 Realizace dostupného sociálního bydlení

6. Sociální pojištění

6.1 Důchodová reforma a důchodové pojištění

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
XIX.f nemocenské pojištění
XIX.k sociální dávky
6.1.1 Úprava právních předpisů v souvislosti s ukončením II. pilíře důchodového systému

6.2 Nemocenské pojištění

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
IX.e financování sociálních služeb
XIX.d zdravotní pojištění
XIX.e důchody
XIX.f nemocenské pojištění
6.2.1 Soulad zákonů o nemocenském pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, o organizaci a provádění sociálního zabezpečení s právním řádem ČR
6.2.2 Novelizace zákonů o organizaci a provádění sociálního zabezpečení a zákona o nemocenském pojištění
6.2.3 Odstranění neodůvodněných rozdílů v daňové oblasti a ve zdravotním pojištění
6.2.4 Eliminace zneužívání dávek nemocenského pojištění

6.3 Úrazové pojištění

Deskriptory:
XIX.g úrazové pojištění
6.3.1 Zabezpečení zaměstnanců při pracovním úrazu a nemoci z povolání

6.4 Bilaterální smlouvy o sociálním zabezpečení

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.e důchody
XIX.f nemocenské pojištění
XIX.k sociální dávky
6.4.1 Přijetí dvoustranných smluv o sociálním zabezpečení s vybranými státy

6.5 Lékařská posudková služba

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.b sociální péče
XIX.e důchody
XIX.f nemocenské pojištění
XIX.k sociální dávky
6.5.1 Revize posuzování invalidity
6.5.2 Revize systému posuzování závislostí
6.5.3 Snížení zátěže LPS
6.5.4 Systemizace činnosti v oblasti doporučování pracovní rehabilitace

7. Klíčové aktivity v ekonomické oblasti, rozvoj materiálně technické základny a programové financování

7.1 Cíle a aktivity v ekonomické oblasti

Deskriptory:
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
7.1.1 Zvýšení kvality hospodaření se svěřeným majetkem
7.1.2 Úspora provozních výdajů, v porovnání s provozními výdaji státního rozpočtu 2013, kapitoly 313 MPSV, do roku 2016 nejméně ve výši 200 milionů Kč
7.1.3 Uplatňování sociálně a environmentálně odpovědného zadávání veřejných zakázek
7.1.4 Efektivní systém vymáhání nedobytných pohledávek státu z titulu sociálního pojištění
7.1.5 Realizace opatření obsažených v dokumentu „Strategický rámec rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014 – 2020“
7.1.6 Elektronizace procesů, zavedení monitorování podpořených osob z ESF
7.1.7 Zvýšení efektivity výstupů státní statistické služby a poskytovaných informací Českému statistickému úřadu

7.2 Programové financování

Deskriptory:
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
7.2.1 Efektivní využití finančních prostředků státního rozpočtu prostřednictvím jednotlivých programů