Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2011–2015

Strategie boje proti sociálnímu vyloučení 2011–2015
1.Bezpečnost
1.1 Zadlužování, lichva a další organizovaná kriminalita v sociálně vyloučených lokalitách
1.1.1 Zřízení pozic specialistů pro řešení případů lichvy
1.1.2Výzkum o současné podobě lichvy v sociálně vyloučených lokalitách
1.2Pomoc obětem trestných činů v sociálně vyloučených lokalitách
1.2.1Ochrana obětí trestné činnosti
1.2.2Bezplatná právní pomoc pro vymezenou skupinu obětí trestných činů či oběti, které jsou nemajetné
1.3Primární prevence
1.3.1Vznik dotačního titulu na preventivní programy v sociálně vyloučených lokalitách
1.4Mediální zobrazování sociálně vyloučených lokalit a života v nich
1.4.1 Kampaň proti násilí z nenávisti
1.5Plnění úkolů v rámci reformy Policie ČR s důrazem na to, že policisté budou odměňováni za nadstandardní výkony ve všech vykonávaných činnostech, z čehož lze dovodit, že budou odměňováni i za svoji činnost v prostředí sociálně vyloučených lokalit
1.6Bezpečnost v sociálně vyloučených lokalitách
1.6.1Podpora vzniku komunikačních pracovních skupin pro řešení oblasti bezpečnosti v obcích s výskytem sociálně vyloučených lokalit
2.Bydlení
2.1Standardizace státní podpory sociálního bydlení
2.1.1Zohlednění potřeb cílové skupiny v rámci komplexního řešení sociálního bydlení
2.1.2Zajištění programů podpory pořízení, rekonstrukce nebo výstavby a provozování sociálního bydlení všech forem - krizové, tréninkové a dlouhodobé (zejména pro neziskové a obecní sociální bydlení)
2.1.3Realizace Pilotního projektu garantovaného bydlení
3. Sociální služby, rodina a zdraví
3.1 Vytvořit metodiku pro plánování rozvoje sociálních služeb na úrovni obcí a krajů
3.1.1 Definovat povinnost plánovat rozvoj sociálních služeb pro obce s rozšířenou působností ve svém správním obvodě
3.2Vytvořit funkční síť sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách, síť sociálních služeb pro rodinu
3.2.1Podpora vzniku, rozšíření a inovací sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách
3.2.2Vytvořit parametry k nastavení sítě sociálních služeb v sociálně vyloučených lokalitách
3.2.3Propojit plánování rozvoje sociálních služeb a jejich financování, vytvoření metodiky k tomuto procesu
3.2.4Revidovat stávající definice sociálních služeb - raná péče, podpora samostatného bydlení, domy na půl cesty, azylové domy v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozd. předpisů, ve vztahu k potřebám obyvatel sociálně vyloučených lokalit
3.3Zajistit dlouhodobě udržitelné financování sociálních služeb a orgánů sociálně právní ochrany dítěte ve vztahu k sociálně vyloučeným lokalitám
3.3.1 Zohlednit specifické podmínky sociálně vyloučených lokalit v metodice stanovení počtu pracovních míst OSPOD a kurátorů pro mládež
3.4 Vytvořit multidisciplinární přístup v rámci SPOD a sociálních služeb a stanovit kompetence veřejné správy a ostatních subjektů
3.4.1 Vypracovat specifický multidisciplinární standard práce s osobami ze sociálně vyloučených lokalit
3.4.2 Zavést metodu „case management“ jako základ přímé práce se sociálně vyloučenými klienty na multidisciplinární úrovni, která je zákonem vyžadována
3.4.3 Zřídit koordinační tým služeb subjektů pracujících s lidmi v SVL. Vytvořit jeho prováděcí metodiku
3.4.4 Zavést specifické požadavky pro práci OSPOD v souvislosti se sociálně vyloučenými lokalitami
3.5Předcházet umístění dítěte mimo rodinu, podporovat vhodné formy náhradní rodinné péče a návrat dítěte do rodiny
3.5.1 Aktivizačně působit na rodinu, jejíž dítě je umístěné v zařízení ústavní výchovy
3.5.2 Legislativně zamezit nařízení ústavní péče nad dítětem z ekonomických či bytových důvodů
3.5.3Optimalizovat síť Středisek výchovné péče (SVP) alespoň v regionech se SVL
3.5.4Stanovení povinnosti rodičům ohroženého dítěte využívat sociální či jiné podpůrné služby
3.5.5Vytvořit metodiku depistáže dětí předškolního věku, jejichž školní úspěšnost je ohrožena sociálním vyloučením a zajistit předškolní vzdělávání pro určené děti
3.6Vytvořit vzdělávání pro subjekty zainteresované do problematiky sociálně vyloučených lokalit
3.6.1Zavést předmět „Specifika práce v sociálně vyloučených lokalitách“ do agendy metodického vedení pracovníků OSPOD
3.7Zlepšit dostupnost zdravotní péče a prevence
3.7.1Zavedení pozice zdravotně-sociálního pomocníka v rámci terénních programů
4.Vzdělávání
4.1Změna financování mateřských, základních a středních škol
4.1.1Navázání zvýšení normativu na žáka se sociálním znevýhodněním
4.1.2Přechod od systému speciálních vzdělávacích potřeb k systému podpůrných opatření na všech úrovních vzdělávání
4.1.3Začlenit školní poradenská pracoviště do standardního financování škol v rozsahu závisejícím na počtu žáků školy
4.1.4Vytvořit specifickou nárokovou podporu pro žáky ze sociálně znevýhodňujícího prostředí
4.2Posílení dostupnosti, kvality a využívání předškolní péče
4.2.1Systém úhrady poplatků za MŠ pro děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí
4.2.2Zajištění včasné péče zejména prostřednictvím docházky dětí do mateřských škol
4.2.3Pilotáž metod zaměřených na posílení kognitivních funkcí a jazykovou přípravu
4.2.4Zpřísnění kritérií pro zřizování přípravných tříd a zařazování dětí do přípravných tříd
4.2.5Odstranění diskriminačních kritérií pro přijímání dětí do veřejných mateřských školek
4.2.6Novelizace zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách tak, aby bylo možné ranou péči poskytovat dětem ze sociálně vyloučeného prostředí
4.2.7Zavedení možnosti nařídit docházku do mateřské školy v případě identifikace ohrožení školní úspěšnosti dítěte ze strany OSPOD
4.3Posílení otevřenosti a kvality základního vzdělávání
4.3.1Standardizace práce, metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga
4.3.2Posílení dodržování školského zákona v oblasti nárokovosti místa ve spádové základní škole a dodržování zákona v oblasti odmítnutí přijetí do ZŠ
4.3.3Krátkodobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením
4.3.4Střednědobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením
4.3.5Zavedení a realizace "strategií obcí" pro vzdělávání dětí ze sociálně vyloučeného prostředí
4.3.6Zavedení standardního systému prevence a řešení záškoláctví
4.4Posílení kvality profesní přípravy a podpora středního školství
4.4.1Prodloužit povinnou školní docházku až po získání minimálně výučního listu
4.4.2Systematizovat kvalitní a metodicky ošetřenou profesní přípravu na ZŠ a alokovat na ni odpovídající finanční prostředky
4.4.3Vytvořit systém minimální závazné podpory studentům středních škol
4.4.4Revidovat rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání
4.5Transformace péče o ohrožené děti
4.5.1Vybudování systému a metodiky včasné identifikace ohrožení dítěte a případové spolupráce všech zainteresovaných subjektů orientovaného na prevenci ohrožení dítěte a prevenci zařazení dítěte do ústavní či ochranné výchovy
4.5.2Transformace školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy v souladu s Koncepcí transformace systému náhradní výchovné péče
4.6Transformace a posílení kvality poradenského systému
4.6.1Posílení kapacity poradenských zařízení
4.6.2Posílení kvality a standardizace služeb poradenských zařízení
4.6.3Standardizovat školní poradenská pracoviště při základních a středních školách
4.7Posílení metodické připravenosti budoucích i stávajících pedagogických pracovníků
4.7.1Vytvoření zavazujícího pro-inkluzivního standardu pedagogického pracovníka
4.7.2Zajištění připravenosti budoucích pedagogických pracovníků k výkonu pro-inkluzivní praxe
4.7.3Zajištění dostatečné nabídky kvalitního vzdělávání stávajících pracovníků v rámci DVPP v obl. aplikace vyrovnávacích a podpůrných opatření, v práci s dětmi/žáky/studenty ze soc. vyloučeného či kult. odlišného prostředí a nastavování inkluz. metod výuky
4.7.4Standardizace a obsahové vymezení práce sociálního pedagoga při základních a středních školách
4.8Posílení kvality a navýšení grantové podpory opatření v oblasti vzdělávání sociálně vyloučených dětí
4.8.1Efektivizace dotační podpory nevládních neziskových organizací v oblasti podpory vzdělávání
4.8.2Zapracování potřebných opatření pro podporu úspěšného vzdělávání sociálně vyloučených dětí mezi priority čerpání Evropského sociálního fondu na období 2014+
5.Zaměstnanost a dávkové systémy
5.1Prohloubení motivace dávkových systémů k práci, soběstačnosti a aktivnímu přístupu k řešení sociální situace
5.1.1Efektivní využití dávkových systémů při aktivizaci obyvatel k zaměstnanosti a při podpoře bydlení
5.2Komplexní programy na podporu zaměstnanosti osob ze sociálně vyloučených lokalit
5.2.1Zavádění zónového zprostředkování práce
5.2.2Vypracovat společnou metodiku pro zavedení systému prostupného zaměstnávání
5.2.3Posílení spolupráce s poskytovateli sociálních služeb při tvorbě individuálních akčních plánů
5.2.4Zavádění nástrojů flexibilního zaměstnávání a odměňování
5.2.5Metodická podpora zavádění lokálních sítí zaměstnanosti v sociálně vyloučených lokalitách
5.3Podpora podnikatelských aktivit v sociálně vyloučených lokalitách
5.3.1Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek v sociálně vyloučených lokalitách - uplatňování institutu zvláštní podmínky
5.4Prevence zadlužování a řešení předluženosti v sociálně vyloučených lokalitách
5.4.1Vytvoření mezioborové platformy k předluženosti a pravidelný monitoring ochrany spotřebitele ve věci finančních půjček a spotřebitelských úvěrů
6.Regionální rozvoj
6.1Rozvoj komunitní práce
6.1.1Metodika komunitní práce
6.2Spolufinancování projektů sociální ekonomiky soukromoprávními subjekty
6.2.1 Úvěry na sociální ekonomiku a postup pro přidělování těchto úvěrů
6.3Příprava globálního grantu, fondu malých projektů na podporu sociální inkluze
6.3.1Fond malých projektů
6.4Studie o migraci se zvláštním zřetelem na migraci za prací a z důvodu bytové krize
6.4.1Tvorba analýzy migrace se zvláštním zřetelem na migraci z bytových důvodů a za prací