Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategická oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství 2016-2025

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

1. Udržitelnost systému a prostředí pro EVVO a EP

1.1. Instituce a lidé EVVO a EP má pevné zázemí a zakotvení v klíčových institucích veřejného a neziskového sektoru zodpovědných za EVVO a EP či zaměřených na EVVO a EP, zejména ve veřejné správě na všech úrovních, ve školách všech stupňů a ve specializovaných pracovištích EVVO a EP (jako jsou např. střediska ekologické výchovy, ekologické poradny, domy přírody, návštěvnická střediska) a dále v pestrém spektru dalších výchovně vzdělávacích, osvětových a kulturních institucí. Pracovníci v EVVO a EP mají v oboru dlouhodobou pracovní perspektivu, zapojují se do specifického celoživotního vzdělávání a jejich práce je oceňována a odměňována.

1.2 – Dokumenty EVVO a EP je součástí národní legislativy, je stabilně a bezpečně zakotveno v zákonech, navazujících právních předpisech a programových a vzdělávacích dokumentech veřejné správy.

1.3 – Programy a prostorové a materiální zázemí Je systematicky udržován a podporován rozvoj dlouhodobých, stabilních programů EVVO a EP („pilířů EVVO a EP“), u nichž je již prokázána či průběžně ověřována jejich kvalita a poptávka po nich. Pro takové programy jsou dostupné dlouhodobé formy financování namísto krátkodobých grantů, které pro jejich udržení a rozvoj nejsou vhodné. Pro EVVO a EP je vybudováno, udržováno a efektivně využíváno dostatečné prostorové a materiální zázemí (včetně vzdělávacích areálů), které vyváženě pokrývá území ČR. Tato síť vzdělávacích areálů je průběžně udržována, obnovována a dle vývoje potřeb doplňována. Jedná se např. o specializované pozemky, budovy a další prostory (vzdělávací a poradenská centra, táborové základny, specializované učebny, zahrady, městské a příměstské parky, interpretační celky jako expozice a stezky) a jejich odpovídající vybavení (pomůcky, techniku všeho druhu, vybavení pro výuku) i související provoz (ubytování, stravování, dopravu apod.).

2. Kvalita, diverzita a inovace v EVVO a EP

2.1 – Výzkum v EVVO a EP a pro EVVO a EPProbíhá a rozvíjí se odborná diskuze, včetně mezinárodní spolupráce, a probíhají projekty výzkumu, vývoje a inovací zaměřené na zkvalitňování metod a obsahu EVVO a EP.

2.2 – Znalostní báze Jsou dostupné aktuální zdroje dat o životním prostředí a environmentálních problémech, pracovníci v EVVO a EP je znají a využívají pro účely programů EVVO a EP. Informace potřebné pro EVVO a EP jsou veřejně dostupné jako otevřená data.

2.3 – Standardy kvality a certifikace služeb EVVO a EP Jsou popsány standardy kvality v EVVO a EP a poskytovatelé služeb EVVO a EP mají možnost projít certifikací ověřující předpoklady kvality jejich služeb.

2.4 – Vzdělávání poskytovatelů EVVO a EP Je zajištěna dostupnost (dostatek příležitostí) kvalitního vzdělávání v metodách a tématech EVVO a EP pro jednotlivé typy poskytovatelů EVVO a EP (lektorů, pedagogů) a rozvíjí se nové vzdělávací přístupy včetně využívání možností otevřeného vzdělávání.

2.5 – Monitoring a evaluace Je podporováno zavádění a rozvoj autoevaluace i vnější evaluace a vyhodnocování efektivity a dopadů, získávání dat a indikátorů o stavu EVVO a EP

2.6 – Nové směry V EVVO a EP je cíleně podporován prostor pro nové nápady, odlišné přístupy, vlastní řešení, alternativy, tvořivost, experimentování, hledání a prozkoumávání nových směrů.

3. Spolupráce, síťování, propojování v EVVO a EP

3.1 – Otevřená a spolupracující veřejná správa Funguje systém strategického řízení a koordinace v oblasti EVVO a EP založený na spolupráci veřejné správy (MŽP, MŠMT, krajů, měst a obcí), vzdělávacích organizací a odborné veřejnosti. V rámci veřejné správy je zastřešován a koordinován MŽP. Veřejná správa (zejména MŽP, MŠMT a kraje) je při plánování, uskutečňování a monitorování EVVO a EP nejen otevřená připomínkám, ale sama proaktivně usiluje o zastoupení různých úhlů pohledu napříč sektory a resorty a cíleně a soustavně zapojuje všechny významné podílníky v EVVO a EP – jak formou trvalých pracovních orgánů, tak ad hoc pracovních skupin k právě řešeným tématům.

3.2 – Partnerství a síťování Oblast EVVO a EP je provázána sítěmi překračujícími jednotlivé právní formy, metody či cílové skupiny EVVO a EP (s důrazem na co nejširší diskusi mezi dílčími oblastmi EVVO a EP) a jednotliví pracovníci i instituce EVVO a EP mají možnost zapojit se do různě širokých oborových sítí (spolupráce ve vzdělávání). Systém EVVO a EP cíleně vytváří příležitosti pro setkávání a dialog různých proudů a aktérů EVVO a EP. Různými formami a na různých úrovních umožňuje trvalou mezisektorovou, meziresortní, mezioborovou diskusi a spolupráci v EVVO a EP – jak horizontálně, tak vertikálně (např. mezi různými úrovněmi vzdělávání), včetně mezinárodní komunikace. Instituce a pracovníci v EVVO a EP sdílejí navzájem informace o činnosti tak, aby systém EVVO a EP působil co nejefektivněji – odstraňovaly se případné duplicity a protikladná působení, posilovala se schopnost „předvídat“, plánovat a připravovat se na změny.

3.3 – Mezinárodní spolupráce a síťováníOdborná veřejnost působící v EVVO a EP se aktivně inspiruje v zahraničí a zároveň usiluje o export naší dobré praxe a dobré jméno oboru v zahraničí.

4. Posilování postavení a porozumění EVVO a EP – propagace, PR, popularizace

4.1 – Argumentační základna Pro komunikaci ve veřejné správě i vůči veřejnosti existuje a je využívána kvalitní argumentační základna (data z výzkumů, výsledky evaluací, příklady dobré praxe).

4.2 – Efektivní prezentace v rámci veřejné správy Funguje rozvinutá, promyšlená a profesionální spolupráce a osvěta při začleňování EVVO a EP do veřejných politik a strategií.

4.3 – Efektivní prezentace vůči veřejnosti Smysl a cíle EVVO a EP jsou veřejnosti komunikovány přesvědčivou, srozumitelnou, atraktivní, efektivní formou, která dbá na soulad obsahu a prostředků/formy.

5. Vzdělávací cíle a relevantní témata EVVO a EP

5.1 – Systémové pokrytí vzdělávacích cílů a relevantních témat Vzdělávací cíle EVVO a EP a relevantní témata jsou zavedena do formálního i neformálního vzdělávání, v systému EVVO a EP i ve vzdělávání jednotlivce je zajištěn komplexní přístup, ucelenost, systémové pokrytí plné šíře vzdělávacích cílů i všech relevantních témat.

5.2 – Obsahové téma – Příroda Legislativa a společenské klima podporují přímý kontakt dětí a dospělých s přírodou (zážitky, zkušenosti), neexistují zbytečné bariéry (např. legislativní v oblasti hygieny a bezpečnosti), výuka v terénu a v kontaktu s přírodou je vymezena a podporována jako plnohodnotný a nezbytný způsob vzdělávání ve školách všech stupňů i v dalších vzdělávacích zařízeních a jsou pro ni vytvořeny podmínky, jsou zachovány a rozšiřovány možnosti pro spontánní aktivity, nestrukturovaný čas dětí v přírodě.

5.3 – Obsahové téma – Místo, sídlo, krajina EVVO a EP vychází z místních reálií, reaguje na potřeby místa a místního společenství (obec, město, region), prohlubuje vztah k místu a vychovává k zodpovědné správě místa. Za tím účelem využívá nástrojů místně zakotveného učení, interpretace místního přírodního, kulturního a historického dědictví a dalších přístupů vzdělávání o místě a v místě.

5.4 – Obsahové téma – Udržitelná spotřeba Spotřebitelé jsou díky propojování EVVO a EP s „environmentálně šetrnou“ praxí připraveni využívat environmentálně šetrných možností spotřeby materiálů, energií, technologií a služeb. Je rozvinuto vzdělávání a osvěta o environmentálním značení výrobků a služeb a o místní výrobě a spotřebě pro veřejnost, firmy a veřejné instituce. Funguje a ve vzdělávání je využíván environmentálně šetrný provoz veřejných institucí.

5.5 – Obsahová téma – Klima v souvislostechExistuje nabídka EVVO a EP umožňující, aby všechny významné cílové skupiny porozuměly příčinám změny klimatu a jejím negativním dopadům v ČR, Evropě a ve světě, měly povědomí a znalosti o mezinárodních jednáních o ochraně klimatu a kompetence pro osvojení a uskutečňování mitigačních (snižování emisí skleníkových plynů, zejména pak odklonem od využívání fosilních paliv) a adaptačních opatření (přizpůsobování se dopadům změny klimatu, zejména pak reakce na extrémní projevy počasí).