Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Rámec programů udržitelné spotřeby a výroby ČR

A. Udržitelná výroba a spotřeba

A.1 Vzdělávání a přenos informací P

A.1.1 Vytvořit databázi iniciativ v oblasti USV v ČR
A.1.1.1 Vytvořit platformu pro přenos informací a zkušeností mezi těmito iniciativami, vzdělávacími institucemi a veřejností, využít členů iniciativ USV pro vzdělávání
A.1.2 Vytvořit platformu pro přenos informací a zkušeností mezi těmito iniciativami, vzdělávacími institucemi a veřejností, využít členů iniciativ USV pro vzdělávání
A.1.3 Využít kapacity těchto iniciativ pro tvorbu vzdělávacích programů, které by pro různé cílové skupiny integrovaly environmentální aspekty se sociálními a ekonomickými aspekty rozvoje
A.1.4 Výrazně zvýšit prostor pro témata USV v médiích, ať už ve formě článků, besed, diskusí, obrazových informačních sdělení apod.
A.1.5 Zajistit lepší podmínky pro veřejně prospěšná témata USV zejména ve veřejnoprávních médiích, jejichž řešení a zlepšení je ve veřejném zájmu. Konkrétním a účinným prostředkem je zavedení informačních sdělení v nejsledovanějších vysílacích časech České tele
A.1.6 Realizovat program integrace výchovy pro udržitelný rozvoj s jinými oblastmi celoživotního vzdělávání
A.1.7 Realizovat systémové propojení vzdělávání s programy místní podpory USV

A.2 Integrace cílů politik, strategií a programů P

A.2.1 Využít hospodářské politiky pro prosazování dlouhodobých eko-efektivních cílů v oblasti energetické a materiálové účinnosti včetně mechanismů pro jejich realizaci a vyhodnocování napříč sektorovými politikami
A.2.2 Zavést sledování indikátorů USV na úrovni strategických cílů
A.2.3 Zavést účty materiálových toků v ČR a využít je ke stanovení specifických cílů a indikátorů pro zvyšování materiálové účinnosti
A.2.4 Zavést sledování kvalitativních indikátorů kvality života a využít je pro stanovení specifických cílů v této oblasti

A.3 Eko-efektivnost v životním cyklu P

A.3.1 Vytvoření programu, který bude poskytovat podporu při identifikaci a využívání potenciálu eko-efektivních opatření v rámci výrobních procesů i celého životního cyklu
A.3.2 Podpora environmentálně šetrných technologií
A.3.3 Indikátory: snížení spotřeby materiálových a energetických vstupů a produkovaného znečištění na jednotku výroby anebo služby
A.3.4 Indikátory: daňové výnosy v soukromém sektoru anebo úspory veřejných výdajů ve veřejném sektoru dosažené snížením výrobních nákladů (nižší materiálovou a energetickou náročností)
A.3.5 Vytváření podmínek pro sdílení rizik výrobců při přípravě a realizaci inovací pro USV
A.3.5.1 Podpora vytváření kapacit pro poskytování eko-efektivních služeb se zárukou
A.3.5.2 Podpora vytváření kapacit pro poskytování eko-efektivních služeb se zárukou
A.3.6 Prověřit možnost podpořit vznik revolvingových fondů na podporovat eko-efektivní inovace na místní úrovni
A.3.7 Realizace úkolů vyplývajících z Programu podpory environmentálně šetrných technologií

A.4 Místní iniciativy USV P

A.4.1 Podpořit přenos informací o iniciativách USV na místní úrovni v ČR s využitím stávajících informačních systémů; sjednotit pohled na různorodé iniciativy USV pomocí kritérií kvality života
A.4.2 Podpořit pilotní projekty místních inovací pro USV (základem projektů by mohla být spolupráce místních iniciativ USV s vědeckými pracovišti)
A.4.3 Podpořit projekty propojení místních vzdělávacích institucí a iniciativ USV
A.4.4 Podpořit vznik místních iniciativ pro USV
A.4.5 Podpořit rozšiřování aktivit stávajících iniciativ

A.5 Udržitelná veřejná správa P

A.5.1 Vypracovat, schválit a realizovat vládní program „Udržitelná veřejná správa“
A.5.2 V rámci přípravy tohoto programu se vyhodnotí potenciál možných opatření k udržitelné spotřebě veřejné správy a rámcově jejich ekonomický i společenský přínos a určí se oblasti podle významu.
A.5.3 Vyhodnotit přijatá opatření a jejich přínosy, vyhodnotit aktivity a míru zapojení orgánů samosprávy. Na základě zjištěného stavu přijmout další opatření nezbytná pro optimalizaci programu, přenosu zkušeností a poradenství.

A.6 Podmínky trhu P

A.6.1 Dokončit analýzu externalit, a zahrnout tyto externí náklady do ceny výrobků prostřednictvím daní
A.6.2 Vyčíslit externality v oblasti dopravy a zahrnout je do cen vozidel a pohonných hmot
A.6.3 Analyzovat škodlivé dotace a veřejné podpory a aktivně provést reformu těchto dotací a veřejných podpor
A.6.4 Podporu z veřejných rozpočtů intenzivněji směřovat na oblasti USV, zejména na vyšší modernizaci a inovace za účelem snižování energetické a materiálové náročnosti, do vědy a výzkumu, rozvoj alternativních a obnovitelných zdrojů energie apod.
A.6.5 Do řešení zapojit aktivně obchodní řetězce
A.6.6 Zvážit po zavedení nových daní z pevných paliv a z elektřiny (od r.2008) komplexnější hodnocení významu spotřebních daní, na které lze pohlížet jako na daně ekologické.
A.6.7 Urychlit realizaci výnosově neutrální ekologické daňové reformy