Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Sektor"
A.1 "Opatření"

Politika ochrany klimatu v ČR (2017)

Politika ochrany klimatu v ČR (2017)
A.Průřezové politiky a opatření
1AZdanění emisí mimo EU ETS (zavedení uhlíkové daně)
2AEfektivní implementace EU ETS po roce 2020
3AInvestiční priority související s EU ETS po 2020
4AKompenzační schéma nepřímých nákladů EU ETS
5AZákon o snižování závislosti na fosilních palivech
6APodpora zavádění chytrých řešení v obcích a městech
B.Průmysl
1AZdanění emisí mimo EU ETS (zavedení uhlíkové daně)
2AEfektivní implementace EU ETS po roce 2020
3AInvestiční priority související s EU ETS po 2020
4AKompenzační schéma nepřímých nákladů EU ETS
1DPodpora prioritní realizace opatření ke snížení energetické náročnosti v sektoru energetiky a průmyslu
2DPodpora realizace opatření ke snížení spotřeby energie, zvýšení energetické účinnosti a využití nízkoemisních a obnovitelných zdrojů energie
4DOdstranění bariér pro širší využití EPC v oblasti energetických úspor a modernizace nízkoemisních zdrojů ve veřejném i soukromém sektoru
C.Energetika
1CStanovení indikativního národního cíle podílu OZE do 2030 v rámci příští aktualizace Národního akčního plánu pro energii z OZE (v souladu s nástroji SEK)
2CPodpora využívání OZE při výrobě elektrické energie a tepla
3CDůsledné naplňování Národního akčního plánu jaderné energetiky
4CDopracování sekundární legislativy v oblasti minimální účinnosti energetických zdrojů (v návaznosti na úkol definovaný v rámci SEK)
5COmezení dostupnosti spalovacích stacionárních zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu nižším než 300 kW určených ke spalování uhlí
D.Konečná spotřeba energie
1DPodpora prioritní realizace opatření ke snížení energetické náročnosti v sektoru energetiky a průmyslu
2DPodpora realizace opatření ke snížení spotřeby energie, zvýšení energetické účinnosti a využití nízkoemisních a obnovitelných zdrojů energie
3DStanovení indikativního národního cíle energetických úspor do roku 2030 v rámci příští aktualizace NAP EE
4DOdstranění bariér pro širší využití EPC v oblasti energetických úspor a modernizace nízkoemisních zdrojů ve veřejném i soukromém sektoru
5DPři nastavení nové tarifní struktury v elektroenergetice a plynárenství ponechat dostatečný motivační efekt pro realizaci úsporných opatření na straně konečné spotřeby
E.Doprava
1EPodpora nákupu vozidel s alternativním pohonem v rámci Národního programu životní prostředí
2EStimulace využití alternativních pohonů v silniční nákladní dopravě prostřednictvím úpravy režimů a sazeb daně silniční
3EPodpora nákupu vozidel s alternativním pohonem a podpora výstavby související infrastruktury díky podpoře příslušných Operačních programů
4EPřesun části přepravních výkonů nákladní dopravy ze silnic na železnici
5EVýkonové zpoplatnění nákladní dopravy - rozšíření stávajícího systému
6ERozvoj šetrných způsobů dopravy. Zajistit realizaci Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR pro léta 2013 až 2020
F.Zemědělství a lesnictví
1FPodpora bioplynových stanic
2FDůsledná kontrola dodržování standardů Dobrého zemědělského a environmentálního stavu
3FPodpora zalesňování
4FPodpora ekologického zemědělství
5FOptimalizace hospodaření s hnojivy
6FVyužití obnovitelných zdrojů energie a zvyšování energetické účinnosti
7FPodpůrný program - ochrana půdy proti erozi, degradaci a nadměrnému vysychání
G.Odpady
1GRealizace Plánu odpadového hospodářství ČR dle jednotlivých cílů
H.Výzkum a vývoj
1HZajistit strategické plánování a koordinaci mezi jednotlivými resorty a TAČR při přípravě tematických výzev v oblasti ochrany klimatu (zejména v rámci „programu BETA“)
2HZajistit implementaci cíle 5.5 (Klima v souvislostech) Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (2016-2025)
3HZahrnout problematiku snižování emisí (a rovněž energetické a materiálové) náročnosti ekonomiky do rámcových vzdělávacích programů v oborech vzdělání a akreditovaných vzdělávacích programech, které jsou touto problematikou dotčeny a dále do vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
4HZaměřit se na nastavení podmínek a podporu přípravy domácích projektů  pro programy typu LIFE nebo Horizon v oblasti ochrany klimatu
5HZačlenit environmentální značení (typu I a III), EMAS a Čistší produkci do dotačních programů a veřejných zakázek formou bonifikace jejich implementace na úrovni podniků, resp. použití spotřebiteli
6HZaměřit se na osvětu v oblasti čisté mobility (alternativní pohony, nemotorová doprava a veřejná hromadná doprava - Opatření S22 v NAP ČM), respektive snižování emisí a energetické účinnosti obecně
I.Mezinárodní ochrana klimatu a rozvojová spolupráce
1IV rámci přípravy státního rozpočtu a střednědobého výhledu, který bude vládou na daný rok schválen, zajistit financování mezinárodní ochrany klimatu
2IV rámci novely zákona č. 383/2012 Sb. o podmínkách obchodování s emisemi skleníkových plynů zajistit (nejpozději do roku 2021) možné kofinancování kapitoly mezinárodní ochrany klimatu z výnosů dražeb emisních povolenek v systému EU ETS.
3IV návaznosti na bod 1I) a v souladu s Politikou posílit z nově alokovaných prostředků realizaci klimatických opatření v rámci příslušné průřezové i sektorové priority zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
J.Implementace, monitoring a vyhodnocování
1JZřízení národního systému pro politiky, opatření a projekce pro oblast klimatu, energetiky a ochrany ovzduší.
2JPovinnost vyhodnocovat a vykazovat efekt jednotlivých sektorových strategií, politik a programů včetně jednotlivých navržených opatření s vlivem na emise skleníkových plynů
3JPředložit vyhodnocení a aktualizaci Politiky ochrany klimatu v ČR