Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

Rozbalit detaily

Koncepce podpory místní Agendy 21 v ČR do roku 2020 (2012)

1. MEDIALIZACE, OSVĚTA, KOMUNIKACE A VZDĚLÁVÁNÍ

1.1 Zajistit osvětu a šíření informací o MA21

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
VI.i celoživotní učení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
1.1.1 Zpracovat osvětové informační materiály o MA21 a udržitelném rozvoji
Náměty / Záměry:
Zaměřit se na zpracování podkladových materiálů, které budou sloužit pro osvětu v oblasti MA21 a udržitelného rozvoje jednotlivým cílovým skupinám na národní, regionální i místní úrovni.
1.1.2 Realizovat osvětové informační akce
Náměty / Záměry:
Konference a semináře budou realizovány pro jednotlivé cílové skupiny na národní, regionální i místní úrovni. Žádoucí je vzájemná koordinace mezi organizátory k omezení překryvů (jak věcných, tak časových) jednotlivých akcí – spolupráci při koordinaci může poskytovat PS MA21.

1.2 Zajistit výměnu informací mezi partnery a členy MA21 jak v rámci ČR, tak v mezinárodním měřítku

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.e interoperabilita
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1.2.1 Dále rozvíjet webový portál pro MA21 a databázi praktických zkušeností v oblasti MA21
Náměty / Záměry:
Portál pro MA21 bude dále provozován CENIA, českou informační agenturou životního prostředí, na adrese http://ma21.cenia.cz/.
Webové stránky k širší problematice udržitelného rozvoje by mohly být zprovozněny např. v souvislosti s implementací Strategického rámce udržitelného rozvoje ČR.
1.2.2 Zpracovat a šířit příklady dobré praxe v MA21
Náměty / Záměry:
Příklady dobré praxe budou zpracovávány zejména úspěšnými realizátory MA21 – např. jako jeden z výstupů úspěšného získání či obhajoby dané kategorie MA21.
Lze však využít také příkladů z obcí, měst či krajů, které doposud nejsou zařazeny v databázi MA21, přesto však realizují aktivity, které mohou být v rámci MA21 prezentovány jako příklad dobré praxe.
1.2.3 Posilovat národní spolupráci v oblasti MA21 a přenos dobré praxe
Náměty / Záměry:
Podporovat síťovou a asociační spolupráci mezi realizátory MA21 k přenosu zkušeností a dobré praxe a k dalšímu intenzivnímu rozvoji MA21 v ČR.
1.2.4 Posilovat mezinárodní spolupráci v oblasti MA21
Náměty / Záměry:
Zaměřit se na posílení spolupráce s ICLEI a dalšími mezinárodními organizacemi s tématikou MA21, a dále na twinningové přeshraniční aktivity mezi realizátory MA21. Opatření napomůže plnění mezinárodních závazků ČR (Charta evropských měst směřujících k trvale udržitelnému rozvoji – Aalborgská charta, Lipská charta o udržitelných evropských městech apod.).

1.3 Zajistit dostatečné možnosti vzdělávání k MA21

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
1.3.1 Pokračovat v systému certifikovaného vzdělávání koordinátorů MA21
1.3.2 Rozšířit systém vzdělávání dalších cílových skupin (politiků, úředníků, pedagogických pracovníků, podnikatelů, NNO i široké veřejnosti)

1.4 Kvalitně zpracovanými informacemi a podklady motivovat média k medializaci témat souvisejících s MA21 a udržitelným rozvojem a přispět tak ke vnímání MA21 jako veřejného tématu

Deskriptory:
V.e interoperabilita
VI.i celoživotní učení
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
1.4.1 Propagovat problematiku udržitelného rozvoje a MA21 za využití všech typů médií (tisk, rozhlas, TV, internet) na místní i celostátní úrovni
Náměty / Záměry:
S využitím výstupů předchozích cílů a opatření budou informace o udržitelném rozvoji a MA21 zprostředkovávány médiím. Významnou roli budou hrát specializované útvary (odbory vnější komunikace apod.) jednotlivých úřadů – pro efektivní realizaci opatření je však žádoucí jejich vzájemná koordinace, kterou může zajistit PS MA21.

2. FINANCOVÁNÍ

2.1 Zvýšit dostupnost finančních zdrojů a spojit jejich čerpání s kvalitou místního rozvoje

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
2.1.1 Zajistit odborné kapacity na zavádění, realizaci a hodnocení MA21
Náměty / Záměry:
V závislosti na dostupnosti prostředků bude podporováno zavádění a realizace MA21 v rámci resortů a krajů. Budou koordinovány nutné odborné kapacity a další vzdělávání v oblasti MA21 a udržitelného rozvoje.
2.1.2 Realizovat soutěže v MA21 s motivační podporou
Náměty / Záměry:
Primárně bude realizována národní soutěž mezi aktivitami v rámci MA21, podpořeny budou také případné celostátní či regionální soutěže. Ocenění úspěšných uchazečů bude poskytnuto ve formě podpory dalšího rozvoje aktivit MA21, případně jinými formami (účast na mezinárodních fórech apod.).

2.2 Koordinovat zaměření finančních zdrojů zejména na národní úrovni

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
2.2.1 Jednotlivé resorty budou hledat možnosti financování aktivit v rámci podpory MA21 v souladu s touto koncepcí
Náměty / Záměry:
Pro efektivní využívání dostupných financí (viz cíl 2.1) je nezbytně nutná koordinace mezi jednotlivými poskytovateli podpory (tj. zejména resorty, případně kraji). S ohledem na účel PS MA21 by zaměření jednotlivých finančních zdrojů v oblasti MA21 a udržitelného rozvoje mělo být diskutováno v pravidelných intervalech (1x ročně) na této platformě s cílem dosáhnout shody na konkrétních aktivitách, které je žádoucí podpořit atd.

3. POLITICKÁ PODPORA, STÁTNÍ A ÚZEMNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA

3.1 Dosáhnout efektivní meziresortní spolupráce a komunikace mezi jednotlivými úrovněmi (stát – kraj – obec)

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
3.1.1 Posilovat kvalitní administrativní zázemí pro MA21 na všech úrovních
Náměty / Záměry:
Na národní úrovni pokračovat v aktivitách PS MA21 a dále usilovat o hlubší zapojení těch resortů, které doposud v rámci PS MA21 nebyly aktivní (případně jen omezeně) a posílit také roli krajů. Podpořit kraje a obce při vytváření administrativního a organizačního zázemí pro MA21. V pravidelných intervalech organizovat setkání k výměně zkušeností a koordinaci aktivit na jednotlivých úrovních.

3.2 Posílit politickou poptávku po MA21 na regionální a místní úrovni

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
3.2.1 Realizovat specifické osvětové aktivity pro politiky, vedení obcí a vedení úřadů na místní, regionální i celostátní úrovni
Náměty / Záměry:
Při plánování aktivit (v krátkodobém horizontu) v prioritní oblasti 1 vybrat a realizovat aktivity, které budou specificky zaměřeny na politickou reprezentaci a zástupce úřadů. Osvětová činnost a vzdělávání má zásadní význam zejména v období po volbách. Lze např. začleňovat informace o MA21 a udržitelném rozvoji do příruček pro starosty a zastupitele.

3.3 Podporovat používání MA21 jako součást strategického plánování a řízení

Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
3.3.1 Podporovat propojení MA21 s existujícími postupy, které ovlivňují rozvoj území
Náměty / Záměry:
Účelem opatření je posílit využití MA21 např. v oblasti územního plánování či posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) a přispět tak k řešení vazeb mezi strategickým a územním plánováním. V případě, že aktivity MA21 jsou v daném území realizovány, je žádoucí informovat úřady odpovědné za strategické a územní plánování o možnostech využití MA21 jako jednoho ze vstupů pro příslušné plánovací procesy.
3.3.2 Doporučovat MA21 při přípravě relevantních koncepčních dokumentů
Náměty / Záměry:
Při zpracovávání či aktualizaci koncepčních dokumentů a metodických pokynů zdůrazňovat (např. na základě diskuse v rámci PS MA21) roli a možné využití MA21 s cílem odpovídajícího zohlednění MA21 v těchto dokumentech (mimo jiné i jako jednoho z nástrojů pro implementaci SRUR na regionální a místní úrovni).

4. KVALITA PROCESŮ MA21

4.1 Systematicky sledovat a vyhodnocovat kvalitu jednotlivých MA21 a jejich dopady na udržitelný rozvoj

Deskriptory:
IV.g netechnické inovace
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
4.1.1 Dále rozvíjet metodická doporučení pro kvalitní postupy k zavádění MA21
Náměty / Záměry:
Vycházet zejména z praktických zkušeností a osvědčených postupů pokročilých realizátorů MA21.
4.1.2 Dále posilovat postupy hodnocení kvality MA21
Náměty / Záměry:
Zpracovat metodický postup pro hodnocení MA21 v kategorii A.
4.1.3 Přijmout a využívat sadu indikátorů pro měření udržitelného rozvoje na regionální a místní úrovni
Náměty / Záměry:
Připravované základní sady indikátorů pro krajskou i místní úroveň přijmout na platformě PS MA21 a RVUR a podporovat jejich využívání jednotlivými kraji a obcemi.
4.1.4 Zaměřit se na odborné hodnocení udržitelného rozvoje na místní úrovni
Náměty / Záměry:
S využitím výstupů předchozích opatření zpracovat metodický návod pro hodnocení udržitelného rozvoje na místní úrovni (včetně monitoringu, benchmarkingu apod.) a realizovat školení k této problematice.