MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Koncepce environmentální bezpečnosti 2016-2020 s výhledem do roku 2030 [akt. 2016]
  Antropogenní zdroje rizik 
Snižování rizika katastrof antropogenního původu
Deskriptory:
 
 I.d průmyslové zóny
  I.f průmyslová odvětví (hutnictví, strojírenství, elektrotechnika …)
  II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
  IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
  IV.f technické inovace
  IV.g netechnické inovace 
  IV.j specializované poradenské služby 
  VI.h další vzdělávání
  VI.i celoživotní učení
  XI.a silniční doprava
  XI.c železniční doprava
  XI.d letecká doprava
  XII.a ochrana ovzduší a klimatu
  XII.b nakládání s odpady
  XII.c ochrana a sanace půdy
  XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
  XII.f biodiverzita
  XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
  XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVII.c veřejné služby
  XVII.h participace občanů na veřejné správě
  XVIII.a zemědělství
  XVIII.b lesnictví
  XVIII.f vodní hospodářství
  XVIII.g voda v zemědělské krajině
  XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
  XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
  XX.f obrana státu a zajištění bezpečnosti 
  XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
  XX.i Evropská unie
 Identifikovat a navrhnout pro ECHA alespoň jednu nebezpečnou chemickou látku pro zařazení do seznamu chemických látek vzbuzujících mimořádné obavy (látky SVHC podle nařízení (ES) REACH)
Vypracovat nové metody pro měření rizik, které povedou ke zlepšení komunikace rizik vyplývajících z nakládání s nebezpečnými chemickými látkami v zónách havarijního plánování
Vyvinout inovativní postupy určené pro dekontaminaci materiálů a objektů, včetně dopravní infrastruktury, které byly kontaminovány nebezpečnými chemickými látkami a vysoce rizikovými a rizikovými biologickými agens a toxiny
Zahrnout do Databáze zdrojů rizik v geografickém informačním systému pracoviště, která nakládají s vysoce rizikovými a rizikovými biologickými agens a toxiny, včetně geneticky modifikovaných organismů, obsahujícími inserty způsobující patogenitu nebo toxicitu těchto agens a toxinů, a pravidelně aktualizovat mapovou vrstvu
Zvýšit zapojení do expertních skupin Úmluvy o přeshraničních účincích havárií a Úmluvy o ochraně vod (JEG UNECE) účastí českých expertů v projektech Asistenčního programu, na mezinárodních workshopech, jednáních a cvičeních
Provést zhodnocení dopadů narušení funkčnosti prvků kritické infrastruktury na environmentální bezpečnost
  Nebezpečí přírodního původu 
Snižování rizika katastrof přírodního původu
Deskriptory:
 
 I.d průmyslové zóny
  II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
  IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
  IV.e transfer znalostí a technologií
  IV.f technické inovace
  IV.g netechnické inovace 
  IV.j specializované poradenské služby 
  VI.h další vzdělávání
  VI.i celoživotní učení
  XI.a silniční doprava
  XI.c železniční doprava
  XI.d letecká doprava
  XI.j bezpečnost v dopravě
  XII.a ochrana ovzduší a klimatu
  XII.c ochrana a sanace půdy
  XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
  XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
  XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
  XV.a kulturní dědictví
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVII.c veřejné služby
  XVIII.a zemědělství
  XVIII.b lesnictví
  XVIII.f vodní hospodářství
  XVIII.g voda v zemědělské krajině
  XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
  XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
  XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
  XX.i Evropská unie
 Vypracovat nové metody pro měření rizik, které povedou ke zlepšení komunikace rizik vyplývajících z nakládání s nebezpečnými chemickými látkami v zónách havarijního plánování
Vyvinout inovativní postupy určené pro dekontaminaci materiálů a objektů, včetně dopravní infrastruktury, které byly kontaminovány nebezpečnými chemickými látkami a vysoce rizikovými a rizikovými biologickými agens a toxiny
Zahrnout do Databáze zdrojů rizik v geografickém informačním systému pracoviště, která nakládají s vysoce rizikovými a rizikovými biologickými agens a toxiny, včetně geneticky modifikovaných organismů, obsahujícími inserty způsobující patogenitu nebo toxicitu těchto agens a toxinů, a pravidelně aktualizovat mapovou vrstvu
Zvýšit zapojení do expertních skupin Úmluvy o přeshraničních účincích havárií a Úmluvy o ochraně vod (JEG UNECE) účastí českých expertů v projektech Asistenčního programu, na mezinárodních workshopech, jednáních a cvičeních
Provést zhodnocení dopadů narušení funkčnosti prvků kritické infrastruktury na environmentální bezpečnost
Vytvořit nástroje pro zvýšenou kontrolu nebezpečných chemických látek zvláštního zájmu z hlediska chemického terorismu za zhoršené bezpečnostní situace a výskytu teroristické aktivity v prostoru EU
Vyvinout metody identifikace nebezpečí a analýzy rizik pro životní prostředí vyplývající z velkých průmyslových požárů a z masivních úniků látek a materiálů nezařazených do legislativy v oblasti prevence závažných havárií.
Připravit legislativní nástroje pro podporu prevence a řešení následků extrémních meteorologických jevů (zejména zákon o meteorologické službě, novelizace stávajících právních předpisů)
Zdokonalovat Databázi zdrojů rizika v geografickém informačním systému o zdrojích rizik přírodního původu, které mohou vyvolávat krizové situace
Vypracovat nástroje pro předcházení bezpečnostním rizikům vyvolaných extrémními meteorologickými jevy, jejich specifikace a inovace předpovědních a varovných systémů s ohledem na změny klimatu
Podílet se na činnosti mezinárodních organizací (OSN, EU, NATO) v oblasti snižování rizika katastrof vyplývajících z narušení environmentální bezpečnosti a výstupy zapracovat do relevantních dokumentů
Vytvořit právní a ekonomické nástroje pro integrovaný management vody v krajině, zakotvit v legislativě preferenci povodňové bezpečnosti a udržení vody v krajině
Zpracovat novelizaci příslušné legislativy se zohledněním nebezpečí antropogenně aktivovaného sesuvu svahu, s vymezením odpovědnosti za jeho aktivaci a s úpravou odpovědnosti zjednat nápravu
Posílit vývoj moderních postupů pro identifikaci svahové aktivity za účelem modernizace aktualizací Registru svahových nestabilit. Doplnit Registr svahových nestabilit o mapu náchylnosti území k ohrožení sesuvy (LSA) pro ČR
Stanovit kritéria a stanovit postupy pro vyhlašování jednotlivých stupňů sucha. Nastavit jednotný formát postupů pro vyhlašování stavů a stupňů sucha na základě hydrologických dat autorizovaného subjektu (ČHMÚ)
Zpracovat metodiku postupu pro vypracování scénáře situace, kdy dojde k závažné havárii v období silné inverze a dosah havárie překročí standardní zónu havarijního plánování
Stanovit mezní hodnoty nevratného poškození ekosystému a biodiverzity pro vyhlášení krizových stavů i s ohledem na probíhající změny klimatu
Výhled do roku 2030
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  II.a elektroenergetika, elektrická energie, rozvod elektrické energie
  IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
  IV.f technické inovace
  IV.g netechnické inovace 
  IV.j specializované poradenské služby 
  VI.h další vzdělávání
  VI.i celoživotní učení
  XI.a silniční doprava
  XI.c železniční doprava
  XI.d letecká doprava
  XII.a ochrana ovzduší a klimatu
  XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
  XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
  XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVIII.a zemědělství
  XVIII.b lesnictví
  XVIII.f vodní hospodářství
  XVIII.g voda v zemědělské krajině
  XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
  XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
  XX.g ochrana obyvatelstva (civilní nouzové plánování, krizové řízení, IZS, hasiči)
  XX.i Evropská unie
 
 
      
      
      
      
      
 DATAPLÁN