Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Specifický cíl"
1.1.1 "Dílčí cíl"

Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2035 (2025) [akt. 2025]

Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v České republice do roku 2035 (2025) [akt. 2025]
1.Ochrana a zlepšení zdravotního stavu populace
1.1Primární prevence a ochrana veřejného zdraví
1.1.1Prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění a nastavení podpůrných informačních opatření a nástrojů pro řízení krizových situací
1.1.2Vytvoření a implementace národní očkovací strategie jako nástroje pro systematickou prevenci očkováním preventabilních infekčních onemocnění a nastavení organizačního řízení očkovaní a efektivní komunikační strategie
1.1.3Ochrana zdraví obyvatel ČR v kontextu environmentálních rizik (chemické látky, nadměrná hluková zátěž, světelné znečištění, projevy změny klimatu apod.)
1.1.4Prevence užívání návykových látek, realizace screeningu, časné diagnostiky a krátké intervence v oblasti závislostního chování
1.1.5Tvorba Národního programu zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti, monitoring zdravotní gramotnosti, pohybové aktivity a sedavého chování a podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí
1.1.6Vybudování a rozvoj center prevence ve zdravotnických zařízeních
1.1.7Vybudování a rozvoj Národního zdravotnického informačního portálu
1.1.8Připravenost orgánů ochrany veřejného zdraví na krize pro veřejné zdraví národního a mezinárodního významu
1.1.9Strategický a udržitelný rozvoj orgánů ochrany veřejného zdraví z pohledu ochrany zdraví při práci
1.1.10Modernizace technického a administrativního zázemí orgánů ochrany veřejného zdraví
1.1.11Zvýšení potenciálu samoléčby k zajištění spolehlivého přístupu k zdravotní péči a udržitelného zdravotního systému
1.2Sekundární prevence a screeningové programy
1.2.1Zajištění a rozvoj metodického a personálního zázemí pro podporu sekundární prevence a nastavení její řídící struktury vč. rozvoje institucionálního zázemí
1.2.2Zajištění a rozvoj datového a analytického zázemí pro podporu sekundární prevence
1.2.3Podpora a optimalizace zavedených organizovaných programů screeningu vč. očkování proti HPV a zavádění vhodných celoplošných programů screeningu vážených onemocnění
1.2.4Realizace pilotních projektů časného záchytu onemocnění
1.2.5Zavádění a podpora nástrojů elektronizace zdravotnictví v oblasti prevence
1.2.6Rozvoj mezinárodní spolupráce a vědeckého zázemí v oblasti sekundární prevence vč. očkování proti HPV
1.2.7Realizace vzdělávacích aktivit a zajištění informovanosti o sekundární prevenci vč. očkování proti HPV pro odbornou i laickou veřejnost
1.2.8Vybudování vzorového centra prevence ve vybraném zdravotnickém zařízení
1.2.9Podpora časného záchytu nežádoucích stavů ve všech dalších oblastech prevence (primární i terciární) a podpora správného managementu onemocnění
1.3Léková politika a zvýšení dostupnosti léčiv
1.3.1Implementovat unijní právní předpisy a stabilizovat řízení zásob léčiv
1.3.2Zavést systém monitoringu léčiv
1.3.3Zvýšit aktivní zapojení stakeholderů
1.3.4Modernizovat způsoby výdeje léčiv
1.3.5Zvýšit hospodářskou podporu výroby léčiv
1.3.6Stabilizovat finanční udržitelnost lékové politiky
1.3.7Zajistit rozvoj kapacit správních úřadů v oblasti lékové politiky státu
2.Optimalizace zdravotnického systému
2.1Reforma primární péče
2.1.1Posílení kompetencí praktických lékařů, všeobecných sester a dětských sester a jejich koordinační role v poskytování zdravotní péče zejména o chronické pacienty a vymezení kompetencí ve vztahu ke specialistům, podpora rozvíjení multidisciplinárních týmů
2.1.2Úplné odstranění preskripčních omezení pro praktické lékaře
2.1.3Zavedení standardizace vybavení ordinací
2.1.4Zvýšení kvality a dostupnosti primární péče – podpora týmových praxí
2.1.5Zvyšování kvality péče včetně sledování indikátorů kvality
2.1.6Změna systému financování s důrazem na posílení výkonové složky při fixované kapitaci
2.1.7Zavedení motivačních faktorů pro zabezpečení praxe na venkově, v obtížně obsaditelných a méně atraktivních oblastech
2.1.8Navýšení počtu lékařů primární péče, rozšíření a kultivace rezidenčních míst
2.1.9Nastavení efektivních postupů v managementu chronických neinfekčních onemocnění
2.1.10Zvýšení podílu obyvatel využívajících pravidelné preventivní prohlídky
2.1.11Vybudování rovnoměrné sítě urgentních příjmů a pohotovostní služby (cca 1 pro každý okres)
2.1.12Zajištění návaznosti lékařské pohotovostní služby na urgentní příjmy, u vybraných poskytovatelů na nízkoprahové urgentní příjmy
2.1.13Investice do týmových praxí primární péče a jejich rozvoje
2.1.14Rozvoj, modernizace a rozšíření přístrojového vybavení primární péče
2.2Personální stabilizace resortu zdravotnictví
2.2.1Vytvoření dlouhodobé strategie stabilizace a rozvoje personálních zdrojů ve zdravotnictví do roku 2035
2.2.2Vytvoření procesu a institucionální struktury pro strategické řízení a plánování personálních kapacit
2.2.3Zlepšení organizace a průchodnosti postgraduálního vzdělávání zdravotnických pracovníků
2.2.4Podpora koordinovaných přístupů v oblasti celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
2.2.5Definování návaznosti prohlubování a zvyšování kvalifikace zdravotnických pracovníků na systém finančního ohodnocení
2.2.6Vybudování národní informační základny pro monitoring stávajících a plánování potřebných personálních kapacit ve zdravotnictví na celostátní, regionální i místní úrovni
2.2.7Posílení postavení nelékařských zdravotnických pracovníků v systému zdravotní péče, podpora jejich vzdělávání a zvyšování kompetencí v jejich samostatných rolích
2.2.8Zlepšení prevence negativních dopadů psychické a fyzické zátěže pro pracovníky ve zdravotnictví, např. Prostřednictvím psychosociální podpory a supervize
2.2.9Personální posílení nedostatečně obsazených oborů
2.2.10Personální posílení orgánů ochrany veřejného zdraví
2.2.11Zavedení motivačních faktorů pro zabezpečení praxe na venkově, v obtížně obsaditelných a méně atraktivních oblastech
2.2.12Zvýšení podílu doporučených postupů a příprava národních standardizovaných ošetřovatelských protokolů
2.2.13Podpora slaďování osobního a pracovního života pracovníků ve zdravotnictví
2.3Digitalizace zdravotnictví
2.3.1Rozvoj a implementace koncepce digitalizace zdravotnictví, institucionalizace elektronického zdravotnictví
2.3.2Rozvoj centrální infrastruktury pro sdílení zdravotnické dokumentace, zaručenou a bezpečnou komunikaci a výměnu informací ve zdravotnictví
2.3.3Rozvoj systému poskytování služeb autoritativních údajů, resortních autoritativních registrů a modelu zaručených dat
2.3.4Rozvoj Národního zdravotnického informačního systému
2.3.5Správa systému s rozvojem katalogu služeb elektronického zdravotnictví
2.3.6Podpora využívání a standardizace nástrojů elektronického zdravotnictví (nástroje pro standardizaci prostředí digitálního zdravotnictví, interoperabilní prostředí pro uživatele společných sdílených elektronických služeb ve zdravotnictví)
2.3.7Podpora využití nových digitálních technologií a postupů v oblasti personalizované medicíny, domácí péče, integrované péče
2.3.8Podpora využití umělé inteligence ve zdravotnictví a implementace na ní založených služeb
2.3.9Rozvoj vědeckovýzkumné a inovační základny pro digitalizaci zdravotnictví a rozvoj znalostní základny digitálního zdravotnictví
2.3.10Praktické aplikace modelů bezpečného sdílení zdravotních záznamů, uplatnění technologie Blockchain a navazujících konceptů, využití konceptů z oblasti Big Data
2.3.11Podpora technologií mobilního zdravotnictví (mHealth) a telemedicíny na všech úrovních poskytování zdravotní péče, zejména u koncových uživatelů (nemocnice, ambulance, pacienti)
2.3.12Rozvoj platforem pro komunikaci a koordinaci veřejné správy, průmyslu a akademické sféry pro účely rozvoje digitálních služeb ve zdravotnictví a v péči o zdraví
2.3.13Programy rozvoje obecné i specifické digitální gramotnosti pracovníků ve zdravotnictví
2.3.14Programy posilující budování důvěry ve služby digitálního zdravotnictví mezi občany i zdravotníky
2.4Optimalizace systému úhrad ve zdravotnictví
2.4.1Vytvoření informační základny postavené na meziresortní integraci zdravotních a sociálních dat výkonnosti
2.4.2Vytvoření a aplikace nové resortní koncepce úhrad následné, dlouhodobé a zdravotní péče poskytované ve vlastním sociálním prostředí Vybudování systému predikcí příjmů a výdajů veřejného zdravotního pojištění
2.4.3Zajištění rozvoje, optimalizace a udržitelnosti systému úhrad akutní lůžkové péče založeném na DRG
2.4.4Optimalizace systému úhrad v primární péči s důrazem na motivační, výkon podporující složky a vytvoření modelů nastavujících vyváženost úhrad v různých segmentech ambulantní péče
2.4.5Vytvoření klasifikace a systémů umožňujících standardizaci a optimalizaci systému úhrad zdravotních výkonů
2.4.6Příprava a praktická implementace modelů predikujících a hodnotících ekonomické a klinické dopady nových technologií a zavádění inovací ve zdravotnictví
2.4.7Vytvoření modelů hodnocení, optimalizace a udržitelného financování systémů integrované péče, a sociálně-zdravotní péče
2.4.8Optimalizace systému úhrad léčivých přípravků podmíněných použitím na specializovaném pracovišti
2.5Sociálně zdravotní péče
2.5.1Vytvoření systémových nástrojů pro podporu a rozvoj integrované zdravotní a sociální péče a pro standardizaci mechanismů posilujících funkčnost integrovaných zdravotních a sociálních služeb
2.5.2Tvorba a realizace regionálně specifických modelů podpory integrované zdravotní a sociální (dlouhodobé) péče
2.5.3Posílení role praktických lékařů a dalších poskytovatelů zdravotních služeb v procesu poskytování integrované zdravotní a sociální péče
2.5.4Zvýšení dostupnosti integrovaných zdravotních a sociálních služeb
2.5.5Zvýšení kvality života pacientů s dlouhodobým chronickým onemocněním
2.5.6Optimalizace lůžkového fondu a zvýšení dostupnosti následné a dlouhodobé péče
2.5.7Posílení péče poskytované v domácím prostředí pacientů
2.5.8Optimalizace programů a zvyšování dostupnosti paliativní péče ve všech formách (konziliární paliativní péče v nemocnicích, mobilní specializovaná PP, domácí péče, hospicová péče)
2.5.9Podpora rodinných příslušníků a jiných laických pečovatelů v dlouhodobé péči prostřednictvím programů
2.6Péče o duševní zdraví
2.6.1Zlepšení řízení a poskytování péče v oblasti duševního zdraví vedené spolehlivými informacemi a vědomostmi
2.6.2Zajištění srovnatelných šancí na duševní zdraví pro každého člověka v průběhu celého jeho života od narození až do seniorského věku
2.6.3Zajištění, aby lidská práva osob s obtížemi v oblasti duševního zdraví byla plně respektována, chráněna a podporována
2.6.4Zajištění plné dostupnosti služeb v oblasti duševního zdraví v čase, místě, kapacitě i ceně, zajištění jejich dostupnosti v komunitě dle potřeby
2.6.5Budování systémů péče o duševní zdraví pracujících v dobře koordinované partnerské spolupráci s ostatními sektory, včetně rovného přístupu k péči o somatické zdraví a začlenění / návratu do společnosti
2.6.6Zavádění systémových opatření pro podporu lidí s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči
2.6.7Preventivní intervence a opatření prevence sebevražd a sebepoškozování jsou běžnou komponentou v oblasti prevence v rámci veřejného zdraví
2.6.8Služby v oblasti duševního zdraví a služby sociální péče, určené pro poskytnutí pomoci člověku procházejícímu krizí, jsou dostupné časem, místem, kapacitou i cenou a jsou k dispozici v komunitě podle potřeby, je ustanovena dobrá praxe předávání klientů mezi těmito službami a služby samotné poskytují péči založenou na důkazech
2.6.9Problematika sebepoškozování, sebevražednosti a možnosti prevence jsou součástí vzdělávání relevantních profesí a běžným prvkem v osvětových kampaních
2.6.10Prevence sebevražd a sebepoškozování a koordinace aktivit v této oblasti vychází ze spolehlivých informací a vědomostí
2.6.11Doporučené postupy a síť služeb pro diagnostiku a léčbu demence
2.6.12Vzdělávání v oblasti demence
2.6.13Epidemiologie a výzkum v oblasti demence
2.6.14Povědomí o demenci a prevence
26. 15 Ochrana práv osob žijících s demencí
2.7Specializovaná zdravotní péče
2.7.1Podpora geriatrické péče
2.7.2Prevence kardiovaskulárních onemocnění a rozvoj kardiologické péče
2.7.3Zvýšení dostupnosti a kvality léčebně rehabilitační péče
2.7.4Prevence a léčba obezity
2.7.5Podpora onkologické péče
2.7.6Rozvoj pediatrické péče
2.7.7Podpora multidisciplinárního přístupu v péči o těhotné ženy, ženy při porodu, ženy v poporodním období, novorozence a jejich rodiny
2.8Zvýšení kvality poskytovaných zdravotních služeb v ČR
2.8.1Rozvoj dobrovolnictví ve zdravotnictví
2.8.2Rozvoj Národního hodnocení spokojenosti pacientů a jeho implementace v systému poskytování zdravotních služeb
2.8.3Rozvoj národní sítě nemocnic a zdravotnických zařízení bez tabáku (GNTH)
2.8.4Rozvoj národní sítě nemocnic a zdravotnických zařízení podporujících zdraví (HPH)
2.8.5Posílení zapojení segmentu pacientských organizací a organizací zaměřených na pomoc pacientům včetně zapojování/participace občanů (uživatelů péče)
2.8.6Posílení partnerského přístupu v poskytování zdravotní péče
3.Podpora vědy a výzkumu
3.1Zapojení vědy a výzkumu do řešení prioritních úkolů zdravotnictví
V souladu s vládními politikami podpory vědy a výzkumu pro dané období.
V době přípravy Strategického rámce Zdraví 2035 byla stále v platnosti Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+, kterou pravděpodobně v roce 2026 nahradí dokument Národní priority orientovaného výzkumu. V roce 2024 začaly práce na Národní strategii pro klinická hodnocení v ČR jako jedné z důležitých oblastí zdravotnického výzkumu, s předpokládaným datem přijetí v druhé polovině roku 2025.