| Národní strategie elektronického zdravotnictví ČR 2025-2035 [akt. 2025] |
| 1. | Zvýšení zainteresovanosti občana na péči o vlastní zdraví |
| 1.1 | Národní portál elektronického zdravotnictví - vše na jednom místě |
| Zavedení jednotného systému elektronických souhlasů pacienta se sdílením záznamů |
| Zajištění možnosti správy oprávnění k přístupu pro jednotlivé osoby a instituce |
| Zavedení systému auditní stopy přístupů ke zdravotním údajům včetně notifikace pacientům |
| Zavedení možnosti delegování přístupu pro blízké osoby nebo zákonné zástupce |
| Zavedení registru dříve vyslovených přání pacienta v digitální formě |
| Vytvoření metodik a školení pro poskytovatele zdravotních služeb v oblasti práce se zdravotnickými záznamy |
| Zpřístupnění správy souhlasů, přístupů a dříve vysloveného přání v přehledném rozhraní pro pacienta |
| Zajištění technické kompatibility systému s národní i evropskou výměnou zdravotních údajů dle nařízení EHDS |
| Osvětová a informační kampaň pro veřejnost o právu pacienta rozhodovat o svých zdravotnických údajích |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, s požadavky WCAG a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 1.2 | Přístup k údajům pod kontrolou pacienta - bezpečnost, souhlasy a dříve vyslovená přání |
| Zavedení jednotného systému elektronických souhlasů pacienta se sdílením záznamů |
| Zajištění možnosti správy oprávnění k přístupu pro jednotlivé osoby a instituce |
| Zavedení systému auditní stopy přístupů ke zdravotním údajům včetně notifikace pacientům |
| Zavedení možnosti delegování přístupu pro blízké osoby nebo zákonné zástupce |
| Zavedení registru dříve vyslovených přání pacienta v digitální formě |
| Vytvoření metodik a školení pro poskytovatele zdravotních služeb v oblasti práce se zdravotnickými záznamy |
| Zpřístupnění správy souhlasů, přístupů a dříve vysloveného přání v přehledném rozhraní pro pacienta |
| Zajištění technické kompatibility systému s národní i evropskou výměnou zdravotních údajů dle nařízení EHDS |
| Osvětová a informační kampaň pro veřejnost o právu pacienta rozhodovat o svých zdravotnických údajích |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, s požadavky WCAG a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 1.3 | Zdravotní notifikace a připomínky - systém včasných upozornění |
| Definování klíčových událostí, na které budou notifikace navázány (např. očkování, preventivní prohlídky, kontroly) |
| Vývoj systému personalizovaných připomínek na základě věku, pohlaví, diagnóz a individuálního zdravotního stavu |
| Zajištění vícekanálového doručování notifikací (e-mail, notifikace v portálu, mobilní aplikace, datová schránka) |
| Zavedení systému správy souhlasů a oprávnění pro zasílání zdravotních notifikací |
| Propojení notifikačního systému s EZKartou a Národním portálem EZ |
| Zajištění spolupráce s poskytovateli zdravotních služeb při generování a zasílání připomínek |
| Nastavení systému sledování doručení a reakce na notifikace |
| Podpora digitální prevence u dětí rozšíření notifikačních funkcí pro rodiče a integrace s očkovacími a školními informačními systémy |
| Pilotní ověření systému v různých segmentech populace a typologiích pacientů |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 1.4 | Mobilní zdraví - podpora digitálních řešení pro sledování zdravotního stavu |
| Vytvoření otevřeného a bezpečného rozhraní Národního portálu EZ pro mobilní aplikace |
| Zveřejnění technických specifikací a metodik pro vývojáře zdravotních a well-being aplikací |
| Zajištění propojení aplikací, které jsou v souladu s EHDS |
| Zajištění možnosti pro pacienta přenášet vybraná data z mobilních aplikací do osobního elektronického zdravotního záznamu |
| Zajištění souladu s evropskými standardy interoperability |
| Poskytnutí uživatelské podpory pro využívání mobilních aplikací v prostředí Národního portálu EZ |
| Realizace osvětové kampaně zaměřené na výhody propojení mobilních aplikací s Národním portálem EZ |
| Vyhodnocování využívání mobilních řešení pro prevenci, sebepéči, samosledování a podporu léčby |
| Podpora vývoje inovativních řešení mobilního zdraví ve spolupráci s vývojáři a startupy |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy, a s požadavky WCAG |
| 1.5 | Digitální zdravotní deník - osobní záznam pacienta o zdraví a léčbě |
| Zpřístupnění sekce „digitální zdravotní deník“ v rámci Národního portálu EZ |
| Umožnění zadávání údajů uživatelem (např. příznaky, užívané léky, alergie, tlak, glykémie) |
| Definice struktury importu dat z mobilních aplikací a nositelných zařízení, které jsou v souladu s EHDS |
| Vytvoření přehledného vizualizačního rozhraní pro sledování zdravotního vývoje v čase |
| Zavedení funkce „sdílení záznamu“ se zdravotnickým pracovníkem nebo blízkou osobou |
| Integrace s dalšími moduly portálu (např. eRecepty, očkování, notifikace, preventivní kalendář) |
| Zavedení možnosti přímého vložení pacientem do elektronické zdravotnické dokumentace |
| Zavedení možnosti vedení deníku i pro zástupce (např. rodiče za dítě, pečující osoba za seniora) |
| Propagace digitálního zdravotního deníku jako nástroje aktivního zapojení pacienta do zdravotní
péče |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, s požadavky WCAG a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 1.6 | Virtuální zdravotní asistent - digitální původce zdravotní péčí |
| Návrh a vývoj funkčního konceptu virtuálního zdravotního asistenta |
| Zajištění dostupnosti asistenta v Národním portálu EZ a napojení na další digitální služby |
| Vytvoření sady předdefinovaných scénářů a typických životních situací |
| Integrace s dalšími moduly systému – preventivní kalendář, notifikace, zdravotní deník, eRecepty |
| Zajištění multikanálového přístupu (chatové rozhraní, hlasový vstup, textový režim, mobilní
aplikace) |
| Napojení asistenta na ověřenou znalostní bázi a algoritmy podle doporučených postupů a zdravotnické legislativy |
| Zajištění jazykové a komunikační přístupnosti |
| Pilotní testování asistenta v omezeném rozsahu a s vybranými skupinami uživatelů |
| Dlouhodobé vyhodnocování využití a přínosu asistenta s možností rozšiřování jeho schopností (např. propojení s AI, personalizace) |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 1.7 | Digitální průkazka zdraví - identifikace a přehled |
| Zavedení digitální zdravotní průkazky jako součást EUDIW a zajištění souladu s národními řešeními, včetně interoperability s digitalizovaným EHIC-em |
| Návrh jednotného digitálního formátu průkazky s možností rozšíření o specializované zdravotní karty |
| Zajištění dostupnosti průkazky přes Národní portál EZ a možnost exportu do mobilního zařízení |
| Možnost správy viditelnosti jednotlivých částí průkazky a jejich sdílení s vybranými subjekty |
| Provedení analýzy možností digitalizace jednotlivých typů zdravotních a souvisejících průkazek (např. těhotenský průkaz), včetně posouzení souladu s platnou legislativou EU a ČR a vytvoření struktury pro digitální verze specializovaných průkazů dle standardů odborných společností |
| Napojení na registry a systémy, které tyto informace spravují |
| Zajištění možnosti vedení průkazky pro zástupce nebo zákonného opatrovníka |
| Zajištění přeshraniční využitelnosti digitální průkazky dle pravidel EHDS a eIDAS 2.0 |
| Příprava osvětové kampaně pro veřejnost a zdravotnické pracovníky zaměřené na využití
digitálních zdravotních průkazů v praxi |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 1.8 | Chytrá prevence - digitalizace screeningových programů |
| Rozšíření funkcionality EZKarty o preventivní a screeningové programy včetně preventivních prohlídek |
| Zajištění přímého propojení systému PREV-IS s platformou eŽádanek |
| Vytvoření národního centrálního rezervačního systému pro objednávání na screeningová
a preventivní vyšetření |
| Zavedení sdílení údajů v reálném čase o preventivních a screeningových vyšetřeních mezi poskytovateli zdravotních služeb |
| Zajištění interoperabilního napojení systému PREV-IS na relevantní databáze |
| Zavedení systému pro kontinuální monitoring účasti, výkonnosti a efektivity screeningových programů s pravidelným vyhodnocováním |
| Zavedení systému personalizovaných notifikací a připomínek |
| Zajištění školení a metodické podpory pro poskytovatele zdravotních služeb |
| Realizace osvětové a motivační kampaně zaměřené na veřejnost |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 2. | Zvýšení efektivity zdravotnického systému |
| 2.1 | Elektronické zdravotnické záznamy - efektivní sdílení informací |
| Zajištění elektronizace propouštěcí zprávy z nemocnice |
| Zajištění elektronizace zprávy z laboratorního vyšetření |
| Zajištění elektronizace zprávy ze zobrazovacího vyšetřování a elektronizace lékařských snímků |
| Zajištění elektronizace ambulantní zprávy |
| Zajištění elektronizace záznamu o výjezdu ZZS |
| Zajištění elektronizace pacientského souhrnu |
| Příprava návrhu centralizovaného modulu pro bezpečné sdílení informací o obrazové dokumentaci, RTG, a plánované péči |
| Zpřístupnění standardizovaných elektronických záznamů pacientům a oprávněným osobám |
| Vzdělávání a osvěta o využívání elektronických zdravotnických záznamů |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 2.2 | Bezpečné sdílení - přistup k údajům napříč zdravotnictvím |
| Zajištění standardizace elektronických zdravotnických záznamů pro účely sdílení mezi poskytovateli zdravotních služeb a jejich povinné zapojení do systému |
| Zavedení jednotného systému řízení přístupových oprávnění pro poskytovatele zdravotních služeb |
| Vytvoření technické infrastruktury pro bezpečné a řízené sdílení elektronických zdravotnických záznamů mezi poskytovateli zdravotních služeb a zřízení komunikace mezi centrálními službami elektronického zdravotnictví a nemocnicemi prostřednictvím neveřejných sítí |
| Zajištění auditovatelnost všech aktuálních přístupů a výměn zdravotnických dat a propojení se systémem notifikace přístupů pacientovi |
| Propojení výměny elektronických zdravotnických záznamů s platformou MyHealth@EU v souladu s nařízením EHDS |
| Zavedení mechanismu pro udělení přístupu k elektronickým zdravotním záznamům jiné pověřené osobě |
| Monitoring a vyhodnocování funkčnosti systému sdílení v reálném provozu |
| Umožnění bezpečného sdílení údajů při přechodu pacienta mezi jednotlivými úrovněmi péče nebo poskytovateli zdravotních služeb |
| Příprava osvětové kampaně na podporu zapojení výměny elektronických zdravotních záznamů do běžné praxe |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 2.3 | Digitální evidence - kompletní přehled užívaných léčiv a zdravotnických prostředků |
| Zavedení povinné elektronické preskripce i pro poukazy na zdravotnické prostředky a funkčního
registru ZP |
| Navýšení počtu položek na jednom elektronickém receptu / poukazu |
| Rozšíření lékového záznamu o údaje o všech léčivech podaných pacientovi při péči ve zdravotnickém zařízení a lékového záznamu o údaje o všech zdravotnických prostředcích použitých u pacienta |
| Elektronizace příbalového letáku léků a elektronizaci návodu k použití zdravotnického prostředku v souladu s harmonizovanými normami na úrovni EU |
| Zefektivnění preskripce léčiv a zdravotnických prostředků se zohledněním aktuální dostupnosti a platných úhradových omezení |
| Sjednocení interpretace úhradových pravidel pro používání / výdej léčiv a zdravotnických prostředků |
| Zřízení komunikačního rozhraní mezi zdravotnickými subjekty pro řešení akutních situací |
| Zajištění systematického vzdělávání zdravotnických pracovníků v oblasti elektronické preskripce léčiv a zdravotnických prostředků |
| Příprava osvětové kampaně pro občany o využitelnosti eReceptu při cestování v EU a pro poskytovatele zdravotních služeb o práci s eRecepty z jiných států EU |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 2.4 | eŽádanka - efektivní předávání péče mezi poskytovateli zdravotních služeb |
| Zavedení jedinečné identifikace eŽádanky |
| Zajištění přenosu dat od plátců k žádanku vystavujícím i žádanku přijímajícím poskytovatelům zdravotních služeb s cílem umožnit správné vyhodnocení frekvenčních omezení a zajištění přenosu dat o vystavené žádance i dat o poskytnutí vyžádané péče zdravotním pojišťovnám pro vyhodnocení souladu vyžádání péče s péčí vykázanou |
| Standardizace formátu eŽádanky podle národních a mezinárodních specifikací včetně řešení problematiky číselníků |
| Zajištění plné integrace eŽádanky s elektronickou zdravotnickou dokumentací pacienta |
| Zavedení funkcionality sledování aktuálního stavu eŽádanky včetně automatizovaného přenosu laboratorních výsledků |
| Zajištění datové konzistence během celého laboratorního procesu |
| Vytvoření systému podpory a školení pro zdravotnické pracovníky |
| Propagace výhod eŽádanky mezi poskytovateli zdravotních služeb i pacienty |
| Umožnění signalizace frekvenčního a indikačního omezení před finálním odesláním eŽádanky |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 2.5 | Ekonomika péče - systémové řízení nákladů ve zdravotnictví |
| Zavedení závazných standardů pro vykazování nákladů a výnosů u poskytovatelů zdravotních služeb a zdravotních pojišťoven |
| Vytvoření národního systému pro sběr a analýzu nákladových aktuálních dat |
| Dobudování informačních systémů u poskytovatelů zdravotních služeb a jejich integrace do jednotného datového prostředí |
| Vznik a rozvoj referenčních sítí poskytovatelů zdravotních služeb dle typů služeb (např. následná, domácí, jednodenní, specializovaná léčba) |
| Zajištění aktivní účasti ÚZIS ČR na oceňování nákladů na základě dat od všech zdravotních pojišťoven |
| Zavedení systému vzdělávání a metodické podpory pro správné vykazování nákladů |
| Postupné rozšiřování analýz nákladové efektivity na vybrané diagnózy a typy péče |
| Zajištění bezpečnosti a konzistence dat při sdílení mezi poskytovateli zdravotních služeb, zdravotními pojišťovnami a ÚZIS ČR |
| Zpřístupnění vybraných agregovaných výstupů o nákladech pro odbornou veřejnost |
| Vytvoření systému pravidelného vyhodnocování přesnosti, úplnosti a včasnosti vykazovaných dat |
| 2.6 | Elektronická klinická data - moderní základ pro výzkum a vývoj léčiv, zdravotnických prostředků a technologií |
| Vytvoření a implementace standardizovaných elektronických datových sad pro posuzování proveditelnosti klinického hodnocení (feasibilitní data sety) |
| Integrace umělé inteligence (AI) do procesu posuzování proveditelnosti klinických hodnocení |
| Implementace elektronických systémů pro sběr a správu dat a procesu (eISF – elektronický systém pro vedení dokumentace KH) |
| Vedení elektronické zdravotnické dokumentace ve smyslu požadavků na “zdrojovou” dokumentaci pro KHLP dle specifikací materiálu AIFP/ACRO-CZ z roku 2020 “Desatero pro elektronickou dokumentaci” nebo formuláře eSRA verze 2024 |
| Zajištění bezpečného, interoperabilního a legislativně i eticky vyhovujícího přístupu k údajům z EHR/NIS pro monitoring klinických hodnocení (na místě i dálkově), zajištění souladu s mezinárodními standardy, integrace dat z DHT, urychlení přenosu a kontroly dat při zachování ochrany osobních údajů a elektronické archivace specifické dokumentace pro klinické studie |
| Zavedení a podpora užívání elektronického informovaného souhlasu (eICF) implementace podpisu eICF v KHLP na úrovni „Zaručený elektronický podpis“ při remote přístupu nebo biometrický podpis při on-site přístupu) |
| Podpora využití telemedicíny v KHLP a komunikace na dálku pro vzdálené monitorování a poskytování konzultací, zvláště pro potřeby decentralizovaných klinických studií |
| Integrace digitálních zdravotních technologií (DHT) – mobilních aplikací, nositelných zařízení a domácích měřičů do provádění klinických studií a sběru dat |
| Napojení klinických studií na digitální infrastrukturu, zejména Národní portál EZ a evropský rámec MyHealth@EU |
| Podpora systémových podmínek pro digitální transformaci KHLP, včetně školení, metodické podpory včetně tvorby a implementace metodik a standardizace procesů |
| 2.7 | Chytrá medicína - rozhodování a výzkum na základě dat |
| Zavedení do klinické péče rozhodovací systémy (CDSS), které využívají nástroje AI |
| Zajištění propojení rozhodovacích nástrojů s elektronickými zdravotními záznamy |
| Vytvoření standardů pro digitální týmovou spolupráci mezi poskytovateli zdravotních služeb |
| Definovaní právního a etického rámce pro využívání zdravotních dat pro výzkum – včetně souhlasu, anonymizace a pseudonymizace dat a souladu s nařízeními GDPR a EHDS |
| Zřízení nebo posílení datové platformy pro sekundární využití zdravotních a genomických dat |
| Zajištění interoperability mezi klinickými systémy a výzkumnými databázemi |
| Standardizovaní datové struktury a číselníků pro zajištění srovnatelnosti napříč poskytovateli zdravotních služeb |
| Zajištění technických a organizačních nástrojů pro anonymizaci nebo pseudonymizaci dat |
| Vytvoření rozhraní (API) pro řízený přístup výzkumných organizací k datům |
| Zavedení systému monitoringu a vyhodnocování přínosu výzkumného využití zdravotních dat |
| 2.8 | Zubní péče pod kontrolou - jednotná databáze výkonů a sledováni dostupnosti |
| Definice datového standardu pro evidenci stomatologických výkonů, včetně zákroků hrazených pacientem |
| Propojení databáze s Národním portálem EZ a elektronickými zdravotními záznamy |
| Zavedení možnosti zaznamenávání informací zdravotními pracovníky o ošetřeních samoplátců do systému po pacientském souhlasu |
| Vytvoření modulu pro dobrovolné srovnání kvality či nákladovosti poskytovaných výkonů napříč regiony ČR |
| Podpora implementace databáze pro poskytovatele zdravotních služeb |
| Využití dat z databáze pro preventivní plánování a sledování epidemiologických trendů |
| Propojení databáze s digitálním zdravotním deníkem |
| Rozšíření integrace se zdravotními pojišťovnami pro efektivní správu úhrad za stomatologické výkony |
| Vytvoření systému podpory a školení pro zdravotnické pracovníky a realizace osvětové kampaně k použití a využití databáze včetně využití již existujících vzdělávacích platforem (např. NZIP) |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0, EHDS, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3. | Zvýšení kvality a dostupnosti zdravotních služeb |
| 3.1 | Zdraví na dálku - rozvoj telemedicíny a chytrých řešeni |
| Vytvoření regulačního a metodického rámce pro bezpečné a efektivní poskytování telemedicínských služeb v souladu s certifikací zdravotnických prostředků (MDR) |
| Zavedení systému certifikace a registrace telemedicínských řešení |
| Podpora poskytovatelů zdravotních služeb při implementaci telemedicínských nástrojů |
| Integrace telemedicínských systémů s elektronickým zdravotním záznamem a Národním portálem EZ |
| Zavedení úhradového mechanismu pro telemedicínské výkony |
| Institucionalizace telemedicíny jako běžného nástroje péče v oblasti primární, následné a specializované ambulantní péče |
| Zajištění dostupnosti služeb pro znevýhodněné skupiny |
| Podpora rozvoje digitálních programů pro péči na dálku a v domácím prostředí |
| Vytvoření systému hodnocení kvality a přínosu telemedicínských řešení |
| Příprava osvětové kampaně pro zdravotnické pracovníky a pacient v oblasti telemedicíny a mHealth včetně využití již existujících vzdělávacích platforem (např. NZIP) |
| 3.2 | Srovnáni léčby - měření kvality, dostupnosti a efektivity napříč systémem |
| Zřízení národního rámce pro měření kvality, dostupnosti a efektivity zdravotní péče |
| Zavedení standardizovaných kvantitativních a kvalitativních ukazatelů a systému hodnocení |
| Propojení analytického systému s daty generovanými přímo v reálném provozu zdravotnických zařízení a s datovými zdroji různých systémů |
| Zavedení systému sledování variability péče mezi regiony a poskytovateli zdravotních služeb |
| Vytvoření systému pro mezinárodní srovnání výsledků zdravotní péče |
| Publikace analytických výstupů s doprovodným vysvětlením a interpretací |
| Využití AI a pokročilé analytiky pro detekci výkyvů a trendů |
| Začlenění výsledků do rozhodovacích a regulačních procesů |
| Podpora zapojení poskytovatelů zdravotních služeb do systému a vysvětlení přínosu měření |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci
zdravotnictví, zákona o sociálních službách, zákona o zdravotních službách, a zajištění
kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3.3 | Doporučené postupy online - nástroj pro poskytovatele zdravotních služeb |
| Zřízení centrální digitální platformy pro klinické doporučené postupy a standardy péče |
| Zajištění strukturované a vyhledatelné formy postupů včetně možností filtrování podle odbornosti, diagnózy a typu pacienta |
| Napojení platformy na Národní portál EZ, NIKEZ a na další mezinárodní a odborné instituce |
| Pravidelná aktualizace obsahu ve spolupráci s odbornými společnostmi |
| Zavedení systému notifikací o změnách v doporučených postupech |
| Zajištění dostupnosti platformy včetně přizpůsobení pro použití na mobilních zařízeních |
| Podpora rozvoje interaktivních nástrojů na bázi doporučených postupů |
| Propojení doporučených postupů s výstupy z kontroly kvalit, zdravotních pojišťoven a dalších auditních mechanismů |
| Podpora poskytovatelů zdravotní péče v oblasti práce s doporučenými postupy a jejich využití v rozhodovacím procesu |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o sociálních službách, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3.4 | Online komunikace v urgentní medicíně - multiplatformní nástroj propojení poskytovatelů zdravotních služeb |
| Zavedení povinnosti poskytovatelům zdravotních služeb využívat zabezpečený a zaznamenávající online komunikační nástroj |
| Nastavení podmínek pro zavedení multiplatformního komunikačního nástroje interoperabilního mezi ZZS, nemocnicemi, primární péčí a dalšími zdravotnickými zařízeními |
| Vytvoření zákonem povinného používání multiplatformního online komunikačního nástroje mezi kontaktními místy urgentních příjmů různých poskytovatelů (1.fáze) |
| Vytvoření doporučeného používání online komunikace mezi urgentními příjmy, odbornými pracovišti, ambulantními specialisty a pro interní komunikaci v nemocnicích (2.fáze) |
| Uložení protokolů komunikace pro integraci komunikačního nástroje s existujícími zdravotnickými informačními systémy |
| Zajištění odpovídající infrastruktury, školení personálu a organizační opatření pro nasazení komunikačního nástroje v praxi |
| Podpora rozvoje nástroje pro prioritizaci a eskalaci urgentních situací |
| Zajištění technické a provozní připravenosti zdravotnických zařízení k využívání online komunikačních nástroje |
| Podpora využití datové analytiky pro zlepšení zdravotní péče |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o sociálních službách, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3.5 | Léčba na míru - prediktivní modely pro cílenou terapii |
| Vytvoření metodického rámce pro zavádění prediktivní analýzy do klinické praxe |
| Podpora vzniku algoritmů pro identifikaci pacientů s rizikem vzniku onemocnění nebo komplikací |
| Zajištění přístupu zdravotnických pracovníků k nástrojům pro tvorbu individuálních léčebných plánů a zajištění administrativní podpory pro zdravotnické pracovníky a akademické pracovníky |
| Vytvoření národního datového fondu pro vývoj a trénování prediktivních modelů |
| Podpora spolupráce mezi akademickým sektorem, poskytovatel zdravotních služeb a vývojáři |
| Začlenění výsledků prediktivní analýzy do rozhodovacího procesu zdravotnických pracovníků jako podpůrného nástroje |
| Zajištění centralizace precizní medicíny do center se zkušenostmi, technologickým i personálním zázemím |
| Zavedení mechanismů validace, auditování a schvalování prediktivních modelů |
| Posilování informovanosti pacientů o možnostech a přínosech prediktivní medicíny |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3.6 | Virtuální a rozšířená realita - cesta ke kvalitnější péči |
| Podpora zavádění VR/AR a dalších technologií do klinické praxe v souladu s certifikací zdravotnických prostředků (MDR) |
| Vytvoření národního standardu pro využití VR/AR a dalších technologií ve zdravotní péči |
| Integrace VR/AR řešení a dalších technologií do vzdělávacích programů pro zdravotnické pracovníky |
| Zřízení pilotních programů pro ověřování přínosu VR/AR a dalších technologií v různých segmentech zdravotní péče |
| Zajištění interoperability VR/AR systémů s výstupy a vstupy elektronických zdravotnických záznamů |
| Podpora výzkumu a inovací v oblasti VR/AR zdravotní péče |
| Monitoring a vyhodnocování dopadů VR/AR využití na kvalitu péče, pacientskou spokojenost a efektivitu zdravotních služeb |
| Podpora tvorby klinických doporučených postupů pro využití VR/AR ve zdravotní péči |
| Propagace a edukace využití VR/AR v medicíně mezi odbornou i laickou veřejností |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3.7 | Zdraví doma - systém podpory domácí zdravotní péči |
| Vybudování národní digitální platformy pro koordinaci domácí zdravotní péče propojené se stávajícími informačními systémy |
| Zavedení standardizovaných procesů pro poskytování domácí zdravotní péče v rámci digitální platformy |
| Integrace systémů vzdáleného monitorování pacientů do národních zdravotnických registrů a elektronických zdravotních záznamů |
| Podpora telemedicínských konzultací mezi pacienty a zdravotnickými pracovníky v rámci domácí péče, včetně interoperability zařízení používaného pro vzdálené monitorování a komunikaci |
| Vytvoření elektronického systému triáže pacientů pro domácí zdravotní péči na základě klinických a sociálních kritérií v rámci digitální platformy |
| Zajištění školení a vzdělávání zdravotnických pracovníků a pečujících osob s důrazem na praktické a efektivní využití digitálních technologií v oblasti poskytování péče v domácím prostředí |
| Zavedení systému krizového řízení pro pacienty v domácí péči |
| Pilotní ověřování ve vybraných regionech s následným vyhodnocením kvality, nákladů a spokojenosti pacientů |
| Monitoring, vyhodnocování a reportování výsledků domácí zdravotní péče |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 3.8 | Rozvoj telestomatologie - zajištění dostupnosti stomatologické péče v celé ČR |
| Vytvoření regulačního a metodického rámce pro bezpečné a efektivní poskytování telestomatologických služeb |
| Definice výkonů vhodných pro telestomatologii (např. kontrola hojení, konzultace RTG, edukace pacientů) |
| Stanovení standardů pro bezpečný přenos obrazových dat (např. intraorální snímky, video) |
| Podpora implementace telestomatologických nástrojů pro poskytovatele zdravotních služeb |
| Integrace telestomatologie se systémem eRecept, elektronickým zdravotním záznamem a Národním portálem EZ |
| Spuštění pilotních projektů ve spolupráci s praktickými zubními lékaři a akademickými institucemi |
| Vytvoření úhradového modelu pro vybrané výkony v telestomatologii |
| Realizace osvětové kampaně a podpora odborného vzdělávání stomatologů i pacientů v oblasti telestomatologie, včetně využití existujících vzdělávacích platforem (např. NZIP) a zavedení certifikací pro poskytování telestomatologických služeb |
| Podpora výzkumu a vzdělání v oblasti telemedicínských technologií specificky zaměřených na stomatologii |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 4. | Rozvoj infrastruktury a správy elektronického zdravotnictví |
| 4.1 | Kmenové zdravotnické registry - základní kámen zdravotnických dat |
| Zajištění úplnosti a kvality dat a jejich validace v kmenových zdravotnických registrech prostřednictvím pravidelné validace a automatizovaných aktualizací |
| Propojení kmenových zdravotnických registrů se základními registry státu a zavedení povinnosti poskytovatelů zdravotních služeb ztotožnit vůči kmenovým registrům pacientů své databáze pacientů a při sdílení dat pro poskytování zdravotních služeb využívat rezortní identifikátor pacienta |
| Implementace jednotných datových standardů pro správu údajů v souladu s národními a evropskými požadavky |
| Zajištění interoperability kmenových zdravotnických registrů |
| Automatizace procesů registrace a aktualizace údajů poskytovatelů zdravotních služeb |
| Vybudování zabezpečeného rozhraní pro přístup a využívání údajů oprávněnými subjekty |
| Zajištění souladu s legislativou v oblasti ochrany osobních údajů a kybernetické bezpečnosti |
| Zřízení systému sledování a vyhodnocování kvality kmenových zdravotnických registrů, včetně pravidelných auditů |
| Podpora digitalizace procesů poskytovatelů zdravotních služeb pro snadnější aktualizaci údajů do registrů, včetně automatického informování relevantních subjektů o veškerých změnách v evidenci zdravotnických pracovníků a jejich přístupu k těmto registrům |
| Zajištění uživatelské podpory a metodické asistence |
| 4.2 | Afinitní domény ve zdravotnictví - základ bezpečné výměny dat |
| Vytvoření národního rámce pro budování afinitních domén |
| Zřízení akreditačního procesu pro afinitní domény |
| Vybudování a provoz centrálních služeb pro podporu výměny dat, jejich technické a organizační zajištění, včetně podpory státu pro vybranou zastřešující afinitní doménu |
| Publikace standardů elektronického zdravotnictví pro sdílení elektronické zdravotnické dokumentace |
| Pravidelné testování funkčnosti a bezpečnosti infrastruktury |
| Podpora napojení zdravotnických zařízení na AfD |
| Vytvoření krizového plánu pro případ výpadků centrálních služeb elektronického zdravotnictví a systému afinitních domén |
| Monitoring kvality a dostupnosti služeb výměny dat |
| Osvětová a vzdělávací kampaň o výměně zdravotnických údajů |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, zákona o právu na digitální služby, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 4.3 | Standardizace zdravotnické dokumentace - jednotný jazyk medicíny |
| Zavedení závazného rámce pro standardizaci zdravotnické dokumentace spolu se zavedením elektronické zdravotnické dokumentace jako povinné formy jejího vedení |
| Vymezení minimální struktury zdravotnické dokumentace pro účely sdílení a interoperability podle evropských standardů dle EHDS |
| Zajištění překladu a správy národních verzí klinických terminologií |
| Vytvoření národní metodiky a katalogu strukturovaných dokumentů a záznamů |
| Podpora začlenění standardizované zdravotnické dokumentace do informačních systémů poskytovatelů zdravotních služeb |
| Zavedení kontrolních mechanismů souladu zdravotnické dokumentace s definovanými standardy |
| Pravidelná revize a aktualizace národních standardů dle vývoje medicíny, technologií a legislativy |
| Zajištění napojení standardizované zdravotnické dokumentace na národní i evropské výměnné infrastruktury, a sladění se strukturou „povinných“ datových polí, např. v rámci služeb ePreskripce a eDispense |
| Podpora vzdělávání zdravotnických pracovníků a IT specialistů v oblasti standardů zdravotnické dokumentace a technologií |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně MDR, IVDR, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 4.4 | Digitální identita zdravotnických pracovníků - bezpečné řízeni přístupů a oprávnění |
| Zavedení jednotného systému digitální identity pro zdravotnické pracovníky |
| Integrace digitální identity s národními identitními prostředky |
| Zavedení systému řízení životního cyklu oprávnění zdravotnických pracovníků |
| Zajištění role správce přístupových oprávnění na úrovni zdravotnického zařízení |
| Zpřístupnění přehledu a správy oprávnění zdravotnických pracovníků prostřednictvím portálu pro správce i jednotlivce |
| Zavedení auditní stopy přístupů k datům na základě digitální identity |
| Zajištění právního a technického rámce pro povinné zapojení všech poskytovatelů zdravotních služeb do národního systému elektronického zdravotnictví bez výjimek |
| Pilotní ověření systému digitální identity v různých typech zdravotnických zařízení |
| Vytvoření metodik a školení pro správu identit a oprávnění v jednotlivých zařízeních |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně eIDAS 2.0 a implementovaného zákona o elektronické identifikaci, GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o zdravotních službách, zákonů o informačních systémech veřejné správy a o právu na digitální služby, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 4.5 | Kybernetická a datová bezpečnost - ochrana systému i pacienta |
| Podpora při implementaci požadavků směrnic NIS2 CER do zdravotnického sektoru a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| Zavedení jednotných bezpečnostních standardů pro poskytovatele zdravotních služeb a jejich IT dodavatele |
| Vytvoření metodické podpory pro poskytovatele zdravotních služeb při naplňování bezpečnostních
požadavků |
| Zřízení národního koordinačního místa pro řízení kybernetických incidentů ve zdravotnictví |
| Zavedení systému hodnocení a auditu kybernetické bezpečnosti ve zdravotnických zařízeních |
| Zajištění školení a zvyšování povědomí o kybernetické bezpečnosti u všech zdravotnických pracovníků |
| Zavedení bezpečnostního dohledu a systému včasného varování pro klíčové eHealth systémy a registry |
| Zajištění bezpečného řízení přístupů a oprávnění v souladu s principem nejnižších privilegií |
| Podpora bezpečného designu při vývoji nových digitálních řešení a zařazení specifikace požadavků na kybernetickou bezpečnost při zadávání veřejných zakázek |
| Vytvoření krizového scénáře a cvičení pro reakci na rozsáhlý kybernetický útok na zdravotnickou infrastrukturu |
| 4.6 | Testovací prostředí - interoperabilita a bezpečnost |
| Zřízení národního testovacího a validačního prostředí (testbedu) pro elektronické zdravotnictví |
| Zavedení pravidelného „projectathonu“ – testovacích akcí pro dodavatele IS, vývojáře a poskytovatele zdravotních služeb |
| Vytvoření scénářů pro testování reálných integračních situací |
| Poskytnutí simulačních nástrojů a anonymizovaných dat pro vývoj a testování |
| Zavedení systému dobrovolné předcertifikace nebo validace digitálních řešení |
| Zpřístupnění testovacího prostředí i menším dodavatelům a startupům |
| Vytvoření portálu pro registraci, správu testovacích aktivit a zpětnou vazbu |
| Pravidelná evaluace přínosu testovacího prostředí a aktualizace testovacích scénářů |
| Zajištění odborného a metodického vedení testovacího prostředí |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně EHDS, GDPR, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 4.7 | Harmonizace systémů propojení zdravotnictví s digitálním státem |
| Poskytování podpory při vytváření informačních koncepcí a řízení informačních systémů zdravotnických organizací dle Vyhlášky o dlouhodobé řízení informačních systémů veřejné správy a závazných metodik či metodických pokynů vydávaných Digitální informační agenturou nebo schválených vládou ČR |
| Zpracování aktualizace a zavádění do praxe architektury elektronických služeb zdravotnictví a jejich provázanost na služby jiných resortů |
| Zajištění interoperability a vedení evidence informačních systémů veřejné správy dle zákona o informačních systémech veřejné správy, zákona o právu na digitální služby a vyhlášky o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy |
| Koordinace resortu se státem při zavádění nových informačních systémů v souladu s Informační koncepcí České republiky |
| Propojení elektronických zdravotních služeb se základními registry a sdílenými službami veřejné správy dle zákona o právu na digitální služby |
| Zavedení jednotných standardů pro výměnu údajů mezi zdravotnickými a veřejnoprávními IS |
| Podpora využívání národních digitálních identit ve zdravotnictví |
| Vytvoření integračních rozhraní pro bezpečné sdílení údajů mezi zdravotnickými IS a veřejnoprávními IS |
| Systematická kontrola poskytovatelů zdravotních služeb v souladu s požadavky digitálního státu |
| Zavedení standardizovaných postupů pro převod dat ze starších informačních systémů |
| 4.8 | Propojení zdravotních a sociálních dat - základ koordinované péče |
| Definice minimálního sdíleného datového standardu |
| Zajištění interoperability mezi zdravotnickými informačními systémy a informačními systémy sociálních služeb |
| Vytvoření systému řízených přístupových oprávnění a souhlasů ke sdíleným údajům |
| Pilotní ověření propojení zdravotních a sociálních dat v regionálních modelech péče |
| Zavedení nástroje pro přehledné zobrazení sdílených informací napříč sektory |
| Vypracování metodik a pravidel pro správu a využívání dat napříč sektory |
| Podpora využití sdílených dat při plánování služeb, koordinaci péče a vytváření společných plánů podpory |
| Vytvoření systému sledování dopadů datové integrace na kvalitu péče a efektivitu služeb |
| Vzdělávání a metodická podpora zdravotnických pracovníků v oblasti sdílení dat a koordinace péče |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, včetně GDPR, zákona o elektronizaci zdravotnictví, zákona o sociálních službách, zákona o zdravotních službách, a zajištění kybernetické bezpečnosti podle aktuálně platné legislativy |
| 5. | Podpora digitálního rozvoje zdravotnictví prostřednictvím strategického řízení |
| 5.1 | Digitální gramotnost a osvěta - vzděláváni v éře eHealth |
| Vytvoření komunikační rady pro přípravu národních vzdělávacích strategií v oblasti EZ pro digitální zdravotní gramotnosti zaměřenou na pacienty, pečující osoby i zdravotnické pracovníky |
| Příprava a realizace celonárodních osvětových a motivačních kampaní zaměřené na pacienty (včetně samostatné strategie pro pacienty se zaměřením na Národní portál elektronického zdravotnictví v souladu s principem přístupnosti), pečující osoby i zdravotnické pracovníky a využití již existujících vzdělávacích platforem, např. NZIP nebo prostřednictvím Pacientského hubu |
| Integrace digitálních kompetencí do pregraduálního a postgraduálního vzdělávání zdravotnických profesí a tím do povinného celoživotního vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví |
| Zřízení online vzdělávací platformy e-learningu včetně propojení na kvalifikované zdravotní informační zdroje |
| Zavedení školení pro pracovníky ve zdravotnictví při zavádění nových digitálních nástrojů a technologií |
| Realizace projektů pro zvýšení digitální zdravotní gramotnosti pro znevýhodněné skupiny občanů a analýza potřeb osob se ztíženým přístupem k technologiím a zavedení potřebných opatření (např. zřízení asistenčních linek a kontaktních míst.) |
| Spolupráce s profesními komorami, pacientskými organizacemi a odbornými sdruženími na tvorbě a šíření vzdělávacích materiálů |
| Realizace a podpora pilotních projektů zaměřených na vzdělávání v oblasti eHealth a jejich následné vyhodnocení a šíření osvědčených postupů |
| Zavedení systému sběru zpětné vazby a monitorování digitálních kompetencí za účelem průběžného přizpůsobování vzdělávacích programů, včetně kvantitativního zjišťování pacientské zkušenosti s využíváním digitálních nástrojů (pocit důvěry, snadnost použití, vnímaný přínos aj.). |
| Zajištění cílené a dlouhodobé přípravy IT specialistů s odborným zaměřením na potřeby sektoru zdravotnictví |
| 5.2 | Strategické řízení digitalizace - vedení a koordinace rozvoje EZ |
| Vytvoření jasně definovaných řídicích struktur a kompetencí v oblasti eHealth |
| Vytvoření nástroje pro veřejné sledování pokroku digitalizace zdravotnictví |
| Zavedení nástroje pravidelného monitorování, měření přínosů, plnění strategických cílů a opatření a transparentní reporting výsledků |
| Vytvoření národní architektury elektronického zdravotnictví |
| Vypracování metodiky pro eliminaci rizika vendor lock-in při zadávání a provozu eHealth řešení |
| Vytvoření monitorovacího systému pro evidenci všech dotačních a grantových titulů zaměřených na elektronizaci zdravotnictví |
| Zavedení transparentního a daty podloženého rozhodovacího procesu při plánování investic a rozvoji eHealth řešení |
| Vytvoření víceletého investičního plánu pro rozvoj elektronického zdravotnictví |
| Zapojení klíčových aktérů včetně odborné veřejnosti, poskytovatelů zdravotních služeb, pacientských organizací a technologických partnerů |
| Podpora účasti České republiky v národních a evropských strukturách a sdílení know-how |
| 5.3 | Digitálni propojeni Evropy - napojení a implementace EHDS |
| Zajištění implementace nařízení EHDS do českého právního a systémového rámce |
| Zřízení orgánů pro výkon a dozor nad sdílením zdravotních dat pro primární a sekundární použití v souladu s EHDS |
| Zřízení orgánu pro dozor nad trhem, který bude vykonávat dozor v oblasti souladu EHR systémů s pravidly nařízení EHDS |
| Zavedení mechanismů správy a koordinace nařízení EHDS |
| Zajištění standardizace a interoperability české infrastruktury s evropskými standardy podle nařízení EHDS |
| Podpora poskytovatelů zdravotních služeb a dalších relevantních aktérů při připojení k národním kontaktním místům pro primární a sekundární využití zdravotních údajů |
| Zajištění účasti České republiky na testovacích aktivitách a projektových skupinách EU k EHDS |
| Začlenění informací o fungování nařízení EHDS a jeho přínosech v ČR do aktivit a opatření plánovaných v rámci zvyšování zdravotní gramotnosti a digitální zdravotní gramotnosti |
| Příprava analýzy a vytvoření národního monitorovacího rámce pro implementaci nařízení EHDS |
| Implementace veškerých pravidel pro primární a sekundární využití zdravotních údajů podle nařízení EHDS |
| 5.4 | Zdravotnictví s Al - znalostní centrum a vedení praxe |
| Zřízení kompetenčního a metodického centra pro umělou inteligenci ve zdravotnictví |
| Vytvoření resortní strategie AI ve zdravotnictví |
| Příprava metodik, standardů a doporučení pro validaci AI nástrojů před jejich nasazením do klinické praxe, včetně vytvoření standardizovaných postupů pro využití AI v diagnostice |
| Vytvoření platformy s přehlednými informacemi o využití AI ve zdravotní péči |
| Příprava metodik, standardů a doporučení pro validaci AI nástrojů před jejich nasazením do klinické praxe v souladu s legislativou a regulací EU/ČR |
| Stanovení zásad a pravidel pro hodnocení, výběr, nasazení a dohled nad AI nástroji v provozu |
| Spuštění národních pilotních programů pro vybrané modality a scénáře využití AI |
| Zajištění vzdělávání zdravotnického personálu v oblasti využití AI ve zdravotnictví, včetně jejích přínosů a omezení |
| Rozšíření implementace AI do českých nemocnic, včetně zajištění udržitelného financování pro nasazení AI v obrazové diagnostice, monitoringu a administrativě |
| Podpora výzkumu a výměny dat pro účely vývoje bezpečných a etických AI řešení |
| 5.5 | Inovace pro zdraví - podpora výzkumu v oblasti zdravotních technologií |
| Zřízení cílených programů na podporu výzkumu a vývoje digitálních zdravotnických technologií |
| Podpora spolupráce mezi zdravotnickými zařízeními, výzkumnými institucemi a technologickými firmami |
| Zřízení testovacích a validačních prostředí pro ověřování technologií v reálném zdravotnickém prostředí |
| Zavedení hodnocení zdravotnických technologií před jejich zavedením do hrazené péče |
| Zajištění podpory pro startupy a začínající firmy působící v oblasti zdravotnických technologií |
| Zpřístupnění vybraných anonymizovaných zdravotních dat pro účely výzkumu a inovací dle nařízení EHDS |
| Napojení inovačních aktivit na strategické priority českého zdravotnictví a evropské iniciativy |
| Podpora mezioborového výzkumu v oblastech jako AI, personalizovaná medicína, bio senzory, prediktivní modely apod. |
| Vytvoření národní mapy inovačních projektů a kapacit v oblasti zdravotnictví |
| Zajištění kontinuálního přenosu výsledků výzkumu do praxe |
| 5.6 | Udržitelnost ve zdravotnictví - ekologicky odpovědné zdravotnictví |
| Podpora elektronizace procesů ve zdravotnictví s cílem omezit materiálovou náročnost a spotřebu papíru |
| Zpracování metodiky pro sledování přínosů a dopadů elektronizace zdravotnictví na životní prostředí |
| Podpora ekologicky a společensky udržitelných technologií při vývoji nových řešení s cílem minimalizovat jejich negativní dopady na životní prostředí a společnost |
| Opětovné použití a recyklace vybavení pro digitální zdravotnictví |
| Využití digitálního monitoringu enviromentálních dopadů zdravotnických zařízení |
| Zavedení kritérií udržitelnosti při zadávání veřejných zakázek v elektronickém zdravotnictví |
| Podpora inovací v oblasti ekologicky šetrného zdravotnictví |
| Zavedení standardizace enviromentálních ukazatelů ve zdravotnictví |
| Vzdělávání a osvěta v oblasti zeleného (udržitelného) IT ve zdravotnictví |
| Zajištění souladu s požadavky relevantní legislativy, např. CSRD |
| 5.7 | Chytré registry - efektivní správa a sdílení resortních dat |
| Zřizování a úpravy datových rozhraní pro automatizované sběry dat mezi poskytovali zdravotních služeb a centrálními registry |
| Rozšíření kapacit a funkcionalit Národního zdravotnického informačního systému (NZIS) a dalších centrálních registrů |
| Implementace veřejně dostupných standardů resortu zdravotnictví do sběru dat |
| Zajištění efektivního propojení sběru dat se službami elektronického zdravotnictví |
| Zavedení resortních identifikátorů ve všech datech sbíraných resortem |
| Vytváření datových výstupů, reportů a otevřených dat pro odbornou i laickou veřejnost |
| Vývoj a využití syntetických dat pro testování, validaci a inovací |
| Podpora rozvoje IT infrastruktury resortních registrů |
| Zajištění rozhraní pro služby elektronického zdravotnictví |
| Podpora pilotních sběrů data a ověřování odborných hypotéz před zaváděním nových povinných sběrů dat, včetně rozvoje interně vyvíjených informačních systémů |
| 5.8 | Administrativa bez zátěže - automatizace rutinních procesů |
| Vypracování business analýzy a systematická identifikace klíčových administrativních procesů |
| Zavedení centrálního systému pro automatizované objednávání pacientů a řízení kapacit, který zároveň umožňuje manuální zásahy a úpravy podle aktuálních potřeb |
| Digitalizace a automatické zpracování administrativních žádostí, formulářů a potvrzení ve zdravotnictví |
| Zajištění jednotného a strojově čitelného formátu komunikace mezi poskytovateli zdravotních služeb a zdravotními pojišťovnami, který zajistí přístup poskytovatelům k datům o vykázané, uznané a proplacené péči |
| Automatizace procesu vystavování a zpracování účetních dokladů ve zdravotnických zařízeních |
| Podpora při implementaci nástrojů pro inteligentní třídění, prioritizaci a směrování zpráv, žádostí a dokumentů |
| Zavedení systému automatického sledování legislativních lhůt a připomínkovacích notifikací |
| Plná digitalizace procesu předávání ročních výkazů poskytovatelů zdravotních služeb ÚZIS |
| Vytvoření technického prostředí pro odesílání údajů z informačních a personálních systémů poskytovatelů zdravotních služeb |
| Zavedení systematického vzdělávání pracovníků zdravotnických zařízení v oblasti digitalizace a automatizace administrativních procesů |