Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Oblast"
1 "Strategický úkol"
1.1 "Přínos po dosažení cílového stavu"

Koncepce rozvoje Národního zdravotnického informačního systému - NZIS (2016) [akt. 2016]

Koncepce rozvoje Národního zdravotnického informačního systému - NZIS (2016) [akt. 2016]
Rozvoj Národního zdravotnického informačního systému
Strategický úkol 1. Zajištění rekonstrukce a zabezpečení NZIS dle novely z. 372/2011 sb., ve znění pozdější předpisů
1Reprezentativnost NZIS
2NZIS jako systém s referenčními daty = základna eHealth
3Snížení administrativní zátěže resortu a přitom zásadní nárůst informačního potenciálu
4Plošná a úplná data o epidemiologii, dostupnosti a kvalitě péče
5Schopnost NZIS hodnotit a predikovat relevantní makroekonomické, ekonomické a personální aspekty zdravotního systému ČR
6Zcela nový typ metodické a informační podpory regionům (zpravodajským jednotkám i uživatelům NZIS) = síť regionálních metodiků
Strategický úkol 2. Národní registr hrazených zdravotních služeb
1Datová základna pro optimalizaci systémů úhrad zdravotní péče
2Validace dat NZIS – verifikace obsahu registrů
3Snížení admin. zátěže zdravotnictví (redukce vykazování)
4Objektivní data pro hodnocení kvality péče
5První datová základna pro hodnocení nelůžkové péče
Strategický úkol 3. Národní registr zdravotnických pracovníků
1Hodnocení stavu (dostupné personální kapacity) a predikce potřeb do budoucna
2Redukce administrativní zátěže sledování personálních otázek v ad hoc výkazech; omezení mimořádných statistických šetření
3Základní komponenta funkčního systému eHealth
Strategický úkol 4. Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb
1Validace obsahu NR-PZS a dokončení migrace historických dat a jejich uzavření ve spolupráci s krajskými úřady.
2Plná spolupráce ÚZIS ČR a krajských úřadů a zajištění dlouhodobé udržitelnosti kvalitního obsahu NR PZS
3Funkční síť regionálních metodiků ÚZIS ČR udržujících aktivní NR PZS a rozvíjejících jeho služby
4Nová verze informačního servisu NR-PZS pro laickou i odbornou veřejnost
Strategický úkol 5. Rozvoj programu resortních statistických zjišťování
1Redukce nadbytečných / redundantních hlášení (zejména ve vazbě na zprovoznění Národního registru hrazených zdravotních služeb – strategický úkol rozvoje NZIS č. 2)
2Posílení informační hodnoty zejména u ekonomických a personálních hlášení – hodnocení ekonomického stavu a predikce potřebných personálních kapacit
3Realizace kvalitně plánovaných a cílených prevalenčních (průřezových) šetření odpovídajících na klíčové otázky řízení resortu a zdravotní péče.
4Posílení zpravodajské činnosti ÚZIS ČR v rámci mezinárodních projektů a spolupráce, plnění mezinárodních zpravodajských povinností (zejména EUROSTAT, OECD, WHO).
Strategický úkol 6. Nové zdravotní registry dle pravidel eGovernmentu
1Získání potřebných reprezentativních dat ze dvou velmi závažných segmentů péče; data epidemiologická, data o stavu sítě poskytovatelů ZS, data o dostupnosti a kvalitě péče.
2Systém pro plánování potřebných kapacit a intervencí v daných segmentech péče
3Pionýrský model zcela nové koncepce pro konstrukci nových zdravotních registrů – plná implementace služeb eGovernmentu a využití již existujících administrativních a jiných centralizovaných dat (redukce nadbytečné zátěže pro zadávající lékaře a zpravodajské jednotky).
Strategický úkol 7. Zajištění informační základny pro plánování kapacit resortu
Exaktní a objektivní podklady pro plánování a optimalizaci zdravotních služeb v ČR; celostátní a regionální prediktivní modely. Prospektivní posuzování potřeb zdravotních služeb v korelaci s vývojem nemocnosti.
Strategický úkol 8. Národní zdravotnický ekonomický zpravodajský systém
1Dosud neexistující sjednocený systém standardizovaných a validovaných ukazatelů ekonomického stavu a personálních kapacit systému.
2Nový portál zaměřený na prezentaci a na on-line pracující interaktivní zpřístupnění ekonomických a personálních ukazatelů systému
3Analýza trendů a zároveň krátkodobé a dlouhodobé predikce dostupné v uživatelsky přístupné podobě v jednom informačním nástroji.
4Posílená komunikace daných ukazatelů do zahraničí, posílení mezinárodní spolupráce a prezentace českého zdravotnictví v mezinárodních projektech
Strategický úkol 9. Regionální informační servis – hodnocení ukazatelů zdraví
1Dostupné ukazatele zdraví české populace na internetu – pro odbornou i laickou veřejnost. Bezbariérová dostupnost významných zdravotnických statistik pro občany ČR. Zpřístupnění kritických analýz pro jednotlivé regiony a velká města.
2Hodnocení dostupnosti a kvality zdravotní péče.
3On-line pracující systém kombinující interaktivní prohlížeče dat a reportovací nástroje s elektronickými publikacemi a ucelenými analýzami
4Zpravodajství ukazující na slabé stránky poskytování péče v regionech ČR a umožňující snadné srovnání regionálních dat s celou populací
5Posílení propagace výsledků českého zdravotnictví v zahraničí
Strategický úkol 10. Informační základna pro hodnocení kvality zdravotní péče
Hodnocení dostupnosti a kvality péče je nezbytnou komponentou moderních zdravotnických systémů. V ČR po daném systému existuje významná poptávka, jak mezi odbornou, tak i laickou veřejností. Přínosem projektu je využití všech relevantních komponent Národního zdravotnického informačního systému (NZIS) pro vybudování komplexní základny hodnocení kvality péče v ČR. Konkrétně zejména:
• Systém pro kritické hodnocení stavu a dostupnosti sítě poskytovatelů ZS
• Systém pro posuzování dostatečnosti kapacit pro poskytování určité zdravotní péče (úroveň regionální, místní, nemocniční)
• Systém pro kvantifikaci a hodnocení indikátorů zdravotní péče
• Systém pro sebe-evaluaci poskytovatelů zdravotních služeb (v klíčových indikátorech kvality)
• Systém pro edukační hodnocení rizik nežádoucích událostí se zaměřením na prevenci těchto událostí a související edukační program
Strategický úkol 11. Vývoj forenzního systému pro tvorbu, připomínkové řízení a publikaci Klinických Doporučených Postupů (KDP)
Příprava klinických doporučených postupů (KDP) a klinických standardů (KS) je základním předpokladem sjednocených postupů, které jsou na důkazech založené a jež umožní stanovit rámce pro bezpečnou a kvalitní péče při poskytování zdravotních služeb. V ČR chybí oficiálně garantovaná platforma pro tvorbu a publikaci KDP. Existuje reálná potřeba odborné i laické veřejnosti, existuje požadavek resortu, existuje doporučení na národní či nadnárodní úrovni. Daný projekt vytváří zázemí pro řízené a kontrolované definování klíčových KDP.
Strategický úkol 12. Informační a organizační podpora organizovaných programů prevence vážných chorob – screeningy
Program umožní kontrolované a exaktní posuzování nových projektů sekundární prevence vážných chorob a významně přispěje k optimalizaci již běžících programů screeningu. Stěžejními výstupy projektu jsou:

1. Datová základna hodnocení programů sekundární prevence
2Systém hodnocení kvality a výkonnosti programů sekundární prevence
3Modely nákladové efektivnosti a HTA pro screeningové programy
Strategický úkol 13. Informační základna reformy psychiatrické péče
Projekt vybuduje komplexní informační základnu pro všechny významné složky moderní psychiatrické péče a posílí exaktní hodnocení plánovaných intervencí. Kontrola nad dostupností a kvalitou psychiatrické péče. Prediktivní optimalizace potřeb péče s ohledem na počty a stav nemocných. Zázemí pro moderní uspořádání psychiatrické péče (CDZ). Výstupem projektu bude zejména:

1. Datové zázemí pro hodnocení intervencí plánovaných v rámci reformy psychiatrické péče.
2Informační zázemí pro vznikající Centra duševního zdraví
3Informační (on-line) služby pro pacienty
4Hodnocení dostupnosti a kvality moderní psychiatrické péče
Strategický úkol 14. Informační základna hodnocení následné, dlouhodobé a paliativní péče
1Dostupné ukazatele o paliativní a hospicové péči na internetu – pro odbornou i laickou veřejnost
2On-line publikace ukazující na slabé stránky této péče v regionech ČR
3Národní portál prezentující data z dané oblasti
4Zázemí pro hodnocení inovativních intervencí – např. projekt iniciace mobilní paliativní péče ČR
Strategický úkol 15. „Kódér zdravotních služeb“ – nový studijní obor a profese podpory řízení lůžkové péče v ČR
Obor „Zdravotnická nomenklatura a klasifikace“, plánovaný jako jednoroční vzdělávání zdravotnických profesionálů v oblasti kódování zdravotních služeb a souvisejícího controllingu.
Zacílení oboru: profesní vzdělávání v podobě jednoletého (dvou-semestrálního) oboru, zaměřené na získání nové kvalifikace u graduovaných zdravotnických profesionálů („practice – oriented education“).
Strategický úkol 16. Datová a metodická základna pro hodnocení zdravotnických technologií
Vybudovat datovou a metodickou základnu HTA v České republice – koncepce a návrh implementace v podobě HTA agentury jako konsorciálně pracujícího tělesa s úzkou vazbou na vzdělávací a výzkumné instituce.
Strategický úkol 17. Národní centrum pro medicínskou nomenklaturu a klasifikace
NCMNK pokryje stěžejní oblasti související se standardizací medicinských nomenklaturních systémů v ČR a s tím související mezinárodní spoluprací. Významnou součástí činnosti centra budou edukační programy a vzdělávací konference. Centrum zásadně přispěje k standardizaci kódování a vykazování zdravotních služeb v ČR.

Sladění používání různých nomenklaturních systémů a klasifikací významnými subjekty a správními úřady resortu zdravotnictví je základem moderní elektronizace. Její efektivní zavedení usnadní nejen hodnocení dostupnosti péče, ale také efektivní hodnocení její kvality a výsledků. Standardizace klasifikací je základem transparentnosti hodnocení.
Strategický úkol 18. Snížení administrativní zátěže resortu
Komplexní strategický cíl, jehož plnění prostupuje všemi fázemi rekonstrukce NZIS a komponentami nově budovaného NZIS. Návaznost na strategický cíl 1 (rekonstrukce NZIS).
Přínosem je zejména racionalizace resortních statistických šetření s cílem minimalizovat redundantní sběry dat a maximálně vytěžit již sbírané údaje, zejména administrativní data generovaná samotným hlášením zdravotní péče a úhradovými mechanismy.
Strategický úkol 19. Projekt DRG Restart