Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast rozvoje vysokého školství"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření"

Rámec rozvoje vysokého školství ČR do roku 2020 (2015)

Rámec rozvoje vysokého školství ČR do roku 2020 (2015)
1.Strategické řízení
1.1Prosazení novely vysokoškolského zákona
1.1.1Zavedení nového typu akreditací
1.1.2Zavedení systémů zajišťování a vnitřního hodnocení kvality
2.Vzdělávání
2.1Kvalita vzdělávací činnosti
2.1.1Prosazovat zavádění principů vzdělávání zaměřeného na studenta včetně práce s výsledky učení při přípravě i realizaci studijních programů, nadále finančně podporovat inovace studijních oborů a předmětů a stimulovat školy k využívání dalších zdrojů financování (včetně OP VVV) pro aktualizace obsahů a metod vzdělávání a zvyšování jejich kvality, vysoké školy mohou pro inovace svých studijních programů využít výstupy a zkušenosti ze strategických projektů ministerstva (Q-RAM a KVALITA), které jsou zaměřeny především na práci s výsledky učení
2.1.2Úpravy studijních programů vysokých škol budou v návaznosti na kvalifikační rámec vysokoškolského vzdělávání podporovány vzdělávacími aktivitami a metodickou podporou
2.1.3Posílit význam zabezpečování a hodnocení kvality výuky, jak v rutinní činnosti vysoké školy, tak i v akreditačním a re-akreditačním procesu
2.2Profilace a diverzifikace studijních programů
2.2.1Bude podpořena diverzifikace studijních programů, zároveň bude podporována konsolidace studijních programů a oborů při zachování nabídky studijních programů v širokém spektru disciplín s důrazem na zvyšování kvality a na snižování počtu pracovišť ...
2.2.2Vysokoškolské vzdělávání bude dostupné všem, kteří projeví zájem a chuť studovat v bakalářském, magisterském a doktorském studiu a prokáží požadované schopnosti. Zároveň budou vytvořeny takové podmínky, aby studium nevytvářelo socio-ekonomické bariéry ...
2.2.3Bude snižován počet financovaných studií od prvních ročníků postupně výše, ovšem ne v plném rozsahu demografického poklesu a se zachováním financování studií po celou dobu jejich průběhu až po vyčerpání standardní doby studia navýšené o jeden rok
2.2.4Snížení počtu tradičních studentů bude kompenzováno zlepšováním přístupu netradičních a znevýhodněných skupin k vysokoškolskému vzdělávání a snížením studijní neúspěšnosti, přičemž: ...
2.3Otevřené vzdělávání pro znevýhodněné a netradiční skupiny studentů
2.3.1Posílit a systematizovat sběry dat o sociálním zázemí studentů, která umožní lepší analýzu situace a bariér v přístupu; posílit sběry dat o participaci a úspěšnosti studentů ze znevýhodněných skupin
2.3.2Analyzovat efektivitu stávajícího systému finanční podpory studentů, posílit systém sociálních stipendií a aktualizovat pravidla pro jejich vyplácení tak, aby skutečně účinně podporovala ty, kdo finanční podporu ke studiu potřebují
2.3.3Posilovat spolupráci se základními a středními školami při rozvoji motivace žáků a jejich přípravě pro studium na vysoké škole se zaměřením na osoby socio-ekonomicky znevýhodněné, se specifickými potřebami a z etnických minorit
2.3.4Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům, účastníkům celoživotního vzdělávání i pracovníkům vysokých škol s cílem získat zájemce o studium, ..
2.3.5Motivovat vysoké školy k aktivnímu vyrovnávání rozdílů mezi studenty na počátku i v průběhu studia pomocí volitelných, podpůrných a kompenzačních kurzů zaměřených zejména na základní kompetence k dalšímu učení a odstraňování nerovností vzniklých v ...
2.3.6Podporovat další vzdělávání akademických a ostatních pracovníků pro práci s osobami socioekonomicky znevýhodněnými, se specifickými potřebami, z etnických minorit a z netradičních skupin studentů, podporovat sdílení příkladů dobré praxe mezi vysokými ...
2.3.7Systematicky monitorovat přístup zástupců obou pohlaví k jednotlivým skupinám oborů na jednotlivých vysokých školách a jejich úspěšnost ve studiu
2.3.8Ve spolupráci se středními školami rozvíjet motivaci pro studium oborů, které nejsou pro jednotlivá pohlaví typické, například dívek pro studium technických oborů a chlapců pro studium učitelství
2.3.9Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium a studentům s ohledem na řešení problémů spojených s výrazně menšinovým postavením jednoho pohlaví na ...
2.4Úspěšnost studentů
2.4.1Zajišťovat systematický sběr a vyhodnocování dat o studijní úspěšnosti a její struktuře
2.4.2Ve spolupráci s vysokými školami zpracovat další případové studie analyzující průchod studentů systémem a vliv politik na národní i institucionální úrovni na úspěšnost studentů
2.4.3V diskusi se zainteresovanými stranami identifikovat, zda, kde a do jaké míry je studijní neúspěšnost problematická
2.4.4Podporovat vysoké školy v hledání řešení studijní neúspěšnosti tam, kde byla identifikována jako problematická, s ohledem na specifické podmínky a charakteristiky jednotlivých institucí
2.4.5Systematicky zlepšovat dostupnost relevantních a kvalitních informací pro uchazeče o studium a preventivně zabraňovat neúspěšnosti plynoucí z nespokojenosti s volbou oboru
2.4.6Podporovat zkvalitňování poskytovaných poradenských služeb (studijních, kariérových, psychologických, sociálních a dalších) zájemcům o studium, studentům i akademickým pracovníkům a vytváření systémů včasného varování, které umožní včasnou pro-aktivní ...
2.4.7Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání vyučujících pro práci s netradičními a znevýhodněnými studenty a v metodách výuky stimulujících studijní úspěšnost
2.5Relevance vzdělání pro trh práce, podpora podnikání
2.5.1Posilovat povědomí vedení vysokých škol o možnostech podpory podnikání (semináře, workshopy, prezentace zkušeností z praxe, akce na podporu podnikání a inovací atd.)
2.5.2Motivovat vysoké školy k posilování zaměření výuky na podnikání a přenositelné a jiné měkké kompetence
2.5.3Zdůrazňovat význam přenositelných kompetencí, včetně kreativity, kritického myšlení a měkkých dovedností, jako jednoho z klíčových výstupů vysokoškolského vzdělávání a zohledňovat jejich rozvíjení v rámci akreditačního a re-akreditačního procesu
2.5.4V rámci akreditačního procesu požadovat zejména u profesně orientovaných programů účast vnějších aktérů na přípravě a revizi studijních plánů a zapojení odborníků z praxe do výuky
2.6Podpora praxí a stáží
2.6.1Zavedení povinné provozní praxe jako součásti studijních programů, zejména v případě profesně orientovaných studijních programů
2.6.2Podpora projektů zaměřených na posilování odborné způsobilosti k vědecké práci
2.6.3Podpora projektů, které budou směřovat k zavedení obdobných (předdiplomních) praxí i v dalších typech studia
2.6.4Podpora projektů rozšiřujících různé programy celoživotního vzdělávání na vysokých školách
2.6.5Podpora studentských aktivit jdoucích nad rámec standardní výuky, které jsou orientovány na spolupráci s praxí
2.6.6Podpora realizace diplomových prací pro praxi a dvojího vedení diplomových prací
2.6.7Podpora praxí a krátkodobých stáží i u akademických pracovníků
3.Internacionalizace vysokého školství
3.1Výraznější míra internacionalizace na vysokých školách ve všech jejích podobách
3.1.1Schválit strategii internacionalizace pro oblast vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací do roku 2020
3.1.2Podpořit vysoké školy v přijetí nebo aktualizaci jejich vlastních strategií internacionalizace.
3.1.3Podporovat atraktivitu českých vysokých škol pro zahraniční studenty (pro krátkodobé studijní pobyty i studium uceleného studijního programu), zvyšovat počet studijních programů a objem předmětů vyučovaných v cizích jazycích (především v angličtině) a ...
3.1.4Podporovat různé formy mezinárodní spolupráce vysokých škol, vč. vytváření a uskutečňování společných studijních programů, letních škol, workshopů apod.
3.1.5Rozvíjet principy „internacionalizace doma“
4.Výzkumná a inovační, umělecká a další tvůrčí činnost
4.1Zvyšování úrovně kvality výzkumné a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti
4.1.1Finančně podporovat budování omezeného počtu excelentních mezifakultních center výcviku studentů doktorských studijních programů („graduate schools“) zaměřených na rozvoj průřezových kompetencí k akademické práci a tvůrčí činnosti a stimulaci interdisciplinární a mezinárodní spolupráce
4.1.2Podporovat, a u akademicky orientovaných programů i požadovat, aktivní zapojení studentů do vědecké, výzkumné, vývojové, inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti instituce
4.1.3Podporovat vysoké školy v zapojování úspěšných vědeckých a tvůrčích pracovníků do výuky a propojovaní všech činností instituce
4.1.4Vytvářet platformy pro navazování mezioborové, mezifakultní, meziinstitucionální a mezinárodní spolupráce
4.1.5Vytvářet a zdokonalovat metodiky umožňující uznávání výsledků umělecké a další tvůrčí
činnosti
5.Třetí role
5.1Rozvíjet a podporovat činnost vysokých škol v rámci tzv. třetí role
5.1.1Podporovat implementaci principů politiky Open Access na českých vysokých školách a zlepšování přístupu k výsledkům, jejichž vznik byl financován z veřejných zdrojů
5.1.2Podporou komunikačních platforem stimulovat obousměrnou komunikaci mezi akademickou sférou a soukromým sektorem, státní správou i občanskou společností, včetně transferu znalostí a inovací a spolupráce na tvůrčích činnostech
5.1.3Podpořit vznik interdisciplinárních magisterských oborů zaměřených na transfer znalostí a řízení inovačního procesu
5.1.4Podporovat stáže studentů i akademických pracovníků v komerční, státní nebo neziskové sféře, v ČR i v zahraničí
5.1.5Podporovat zapojení vysokých škol do společenského dění a jejich příspěvky ke kultivaci veřejné diskuze
6.Podpůrné procesy
6.1Zajišťování a hodnocení kvality
6.1.1Realizovat prováděcí předpisy navazující na novelu zákona o vysokých školách týkající se systému hodnocení kvality
6.2Infrastruktura a lidské zdroje
6.2.1Podporovat obnovu a modernizaci materiálního, přístrojového i prostorového zabezpečení vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti vysokých škol, speciální pozornost věnovat zabezpečení požadavků studentů se specifickými potřebami na infrastrukturu vysoké školy
6.2.2Usilovat o sdílení a regionální koncentraci kapacit – prostorových, přístrojových i lidských zdrojů
6.2.3Podporovat rozvoj lidských zdrojů, budování týmů odborníků s perspektivou dalšího profesního rozvoje a rozvoje vzdělávací, výzkumné, umělecké a další tvůrčí činnosti dané instituce
6.2.4Podporovat prohlubování a rozšiřování kvalifikace akademických, vedoucích a ostatních pracovníků vysokých škol v jejich odborném zaměření, pedagogických a didaktických dovednostech, manažerských a řídicích dovednostech a dalších oblastech
6.2.5Podporovat vysoké školy v nastavení jejich kariérních řádů a mzdových předpisů tak, aby motivovaly a umožňovaly kvalitním pracovníkům osobní i profesní růst
6.2.6Usilovat o větší otevřenost akademického prostředí a motivovat k zapojení do činností vysokých škol i odborníky z praxe a odborníky ze zahraničí
6.2.7Podpořit vytváření kvalitního zázemí pro studenty i pracovníky vysokých škol, které bude zahrnovat stravovací a ubytovací služby, lékařské služby, možnosti pro trávení jejich volného času a sportovní aktivity
6.2.8Speciální pozornost věnovat zázemí pro studenty i pracovníky se speciálními potřebami a rodiče malých dětí (např. univerzitní mateřské školky nebo dětské koutky)