| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje (2016)   | 
   | 2.3.1. | Rovné příležitosti ve vzdělávání   | 
   | 2.3.1.1 | Podpora inkluzívního (společného) vzdělávání    | 
    | Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti inkluzívního vzdělávání    | 
 | Zlepšování podmínek pro inkluzívní vzdělávání ve školách    | 
 | Spolupráce škol a školských zařízení se sociálními partnery v oblasti inkluzívního vzdělávání    | 
| 2.3.1.2 | Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných    | 
    | Podpora vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami    | 
 | Zlepšování podmínek pro vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků v mateřských, základních a středních školách    | 
 | Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti práce s dětmi, žáky, studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a dětmi, žáky, studenty nadanými a mimořádně nadanými    | 
 | Podpora žáků základních a středních škol v celostátních a mezinárodních soutěžích    | 
 | Podpora organizátorů celostátních a mezinárodních soutěží základních a středních škol    | 
| 2.3.1.3 | Národnostní školství    | 
    | Zajištění informovanosti v oblasti národnostního školství prostřednictvím webových stránek MSK    | 
 | Podpora vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy    | 
| 2.3.1.4 | Další rozvoj pedagogicko-psychologického poradenství    | 
    | Podpora zkvalitňování poradenských služeb    | 
 | Podpora činnosti školních poradenských pracovišť    | 
| 2.3.1.5 | Prevence sociálně-patologických jevů dětí a mládeže    | 
    | Realizovat a využívat finanční podporu v oblasti prevence rizikových forem chování ve školách a školských zařízeních    | 
 | Realizace krajské konference Prevence rizikových projevů chování    | 
 | Metodická podpora Preventivních programů škol    | 
 | Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků v problematice prevence a řešení rizikových forem chování    | 
 | Zvyšování kvality vzdělávání    | 
 | Modernizace infrastruktury pro vzdělávání    | 
 | Rozvoj spolupráce škol se sociálními partnery    | 
 | Propagace oborů vzdělání a středních škol ve spolupráci se sociálními partnery    | 
 | Zvýšení uplatnitelnosti absolventů ve vystudovaném oboru vzdělání    | 
 | Nezvyšování předčasných odchodů ze vzdělávání    | 
| 2.3.2. | Zvyšování kvality vzdělávání s akcentem na připravenost absolventů pro trh práce a život 
v moderní společnosti   | 
   | 2.3.2.1 | Podpora technického a přírodovědného vzdělávání    | 
    | Modernizovat infrastrukturu a vybavení škol pro vzdělávání v technických a přírodovědných oborech    | 
 | Zlepšit materiální i personální základnu pro polytechnické vzdělávání a výuku dílen    | 
 | Zvýšit podíl praktické výuky a stáží ve firmách, propojit výuku s podnikovou praxí    | 
 | Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích akcí DVPP pro učitele přírodovědných a technických předmětů a učitele odborného výcviku technických oborů    | 
 | Rozvíjet kariérové poradenství prostřednictvím spolupráce se zaměstnavateli a ÚP a v návaznosti na požadavky trhu práce    | 
 | Zlepšit kvalitu a odbornou způsobilost pedagogických pracovníků k výuce přírodovědných předmětů (zejména fyziky a chemie) v základních školách    | 
 | Popularizovat a zvýšit přitažlivost technického a přírodovědného vzdělávání a technických oborů (ve spolupráci se zaměstnavateli)    | 
 | Nezvyšovat podíl otevíraných tříd gymnázií a oborů vzdělání středních škol humanitního a společenského zaměření z celkového počtu otevíraných tříd ve středních školách    | 
| 2.3.2.2 | Rozvoj kariérového poradenství    | 
    | Podpora zkvalitňování kariérového poradenství ve školách (ve spolupráci se sociálními partnery)    | 
 | Propagace středních a vyšších odborných škol (např. tzv. burza škol, dny otevřených dveří), informační kampaně k prohlubování zájmu o jednotlivé obory a profese    | 
 | Vzdělávání výchovných poradců ZŠ a SŠ a dalších pedagogických pracovní    | 
 | Aktualizace webových stránek s informacemi o středních a vyšších odborných školách a oborech    | 
| 2.3.2.3 | Podpora rozvoje klíčových gramotností – zejména matematické, jazykové, digitální a čtenářské gramotnosti    | 
    | Realizace projektů rozvoje klíčových  gramotností a kompetencí, s důrazem na matematickou gramotnost; vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje matematické gramotnosti dětí a žáků    | 
 | Realizace projektů ke zkvalitnění jazykového vzdělávání    | 
 | Modernizace infrastruktury a vybavení škol pro jazykové vzdělávání    | 
 | Podpora využívání metody CLIL ve školách    | 
 | Realizace jazykových a výměnných pobytů žáků a pedagogických pracovníků v zahraničí    | 
 | Modernizace infrastruktury a vybavení škol informačními a komunikačními technologiemi    | 
 | Zvyšování digitální gramotnosti žáků a učitelů    | 
 | Realizace projektů rozvoje čtenářské gramotnosti a vzdělávání pedagogů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti dětí a žáků    | 
| 2.3.2.4 | Podpora kvality vzdělávání prostřednictvím monitorování výsledků vzdělávání    | 
    | Realizace rozvojového programu MSK KVALITA (za předpokladu, že nebude realizováno testování obdobného charakteru v rámci ČR); zapojení škol a využívání získaných výsledků ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, při sebehodnocení škol    | 
 | Využívání výsledků z mezinárodních i národních šetření ke zvyšování kvality vzdělávání ve školách, k případným opatřením v rámci krajských strategií ve vzdělávání; zapojení škol do významných národních i regionálních šetření    | 
| 2.3.3. | Další vzdělávání pedagogických pracovníků   | 
   | 2.3.3.1 | Další vzdělávání pedagogických pracovníků    | 
    | Formování nabídky vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení v závislosti na struktuře poptávky a zajištění dostupnosti DVPP k naplnění standardu profese učitele (včetně jazykového vzdělávání, ICT, moderních vzdělávacích metod, klíčových kompetencí, podpory začínajících učitelů apod.)    | 
 | Podpora efektivních forem vzájemné spolupráce a sdílení zkušeností mezi školami, pedagogy a zaměstnavateli v oblasti odborného vzdělávání (včetně ROC apod.)    | 
 | Nabídka vzdělávání v oblasti zvyšování odborných, metodických a poradenských dovedností mentorů, lektorů a metodiků 
v rámci DVPP    | 
 | Nabídka vzdělávání v oblasti systematické podpory managementu škol a školských zařízení jako klíčových osob pro rozvoj školy    | 
 | Zajištění nabídky vzdělávání pro nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení    | 
| 2.3.4. | Další vzdělávání v rámci celoživotního učení   | 
   | 2.3.4.1 | Další vzdělávání v rámci celoživotního učení    | 
    | Využívání kapacit škol k dalšímu vzdělávání (centra celoživotního učení a dalšího  profesního vzdělávání); zajištění dostupnosti dalšího vzdělávání    | 
 | Využívání systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání (implementace systému uznávání do praxe)    | 
 | Propagace a informační podpora dalšího vzdělávání a systému uznávání založeného na Národní soustavě kvalifikací (o možnostech občanů získat osvědčení o uznání profesní kvalifikace)    | 
 | Rozvoj a posílení spolupráce mezi školami a sociálními partnery v oblasti dalšího vzdělávání a implementace zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, např. se zaměstnavateli, úřady práce, FDV, AIVD    | 
 | Zajištění prostupnosti a propojenosti dalšího a počátečního vzdělávání, profesních a plných kvalifikací    | 
 | Zajištění vzdělávání pedagogických pracovníků v kompetencích potřebných pro lektorskou činnost v dalším vzdělávání (např. profesní kvalifikace lektor dalšího vzdělávání)    | 
 | Finanční motivace ředitelů příspěvkových organizací v případě zajišťování dalšího vzdělávání    | 
| 2.3.5. | Vzdělávání pro udržitelný rozvoj   | 
   | 2.3.5.1 | Vzdělávání pro udržitelný rozvoj    | 
    | Podpora školních projektů zaměřených na EVVO a VUR, podpora rozvoje dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti EVVO a VUR    | 
 | Rozvoj sítě škol – center EVVO a VUR    | 
 | Podpora EVVO a VUR; implementace VUR v aktivitách a programech MSK; propojování školního a mimoškolního vzdělávání    |