Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ
www stránky

MINISTERSTVO PRÁCE A SOCIÁLNÍCH VĚCÍ

Názvy hierarchických úrovní
1.Transparentnost. "Kapitola"
1.Transparentnost.1 "Specifický cíl"
1.Transparentnost.1.1 "Opatření"

Akční plán rovného odměňování žen a mužů 2023-2026

GesceSpolugesceSpolupráce
1.Transparentnost. systémů odměňování
1.1 Zvýšit informovanost odborů o výši odměňování žen a mužů/zaměstnankyň a zaměstnanců a zvýšit informovanost na straně samotných zaměstnanců/ zaměstnankyň.
1.1.1 Rozšířit znění Zákoníku práce o povinnost zaměstnavatele informovat odborovou organizaci o průměrných mzdách a platech včetně jejich složek rozčleněných dle pohlaví.
1.1.2 Rozšířit znění Zákoníku práce o oprávnění zaměstnance/ zaměstnankyně zjistit průměrnou úroveň odměňování zaměstnanců a zaměstnankyň rozdělených podle pohlaví, kteří vykonávají stejnou práci či práci stejné hodnoty. Rozšířit znění zákoníku práce o povinnost zaměstnavatele každoročně informovat zaměstnance o tomto jejich právu.
1.2 Zavedení informační povinnosti na straně zaměstnavatele.
1.2.1 Zavést zákonnou povinnost zaměstnavatele písemně definovat interní systém odměňování, tj. mzdový předpis, který bude na vyžádání poskytován inspektorátu práce jako vodítko při kontrolách rovného odměňování.
1.2.2 Rozšířit informační povinnost zaměstnavatele vůči zaměstnanci/zaměstnankyni změnou§ 37 ZP.
1.2.3 Rozšířit informační povinnost zaměstnavatele vůči uchazečům/uchazečkám o pracovní místo o základní složku mzdy/platu i odměny z dohody, či o rozsah nabízeného mzdového ohodnocení.
1.3 Eliminování praxe sjednávání doložek mlčenlivosti o mzdě/platu.
1.3.1 Stanovit nicotnost právního jednání spočívajícího ve sjednání doložky mlčenlivosti, v níž se zaměstnanci a zaměstnankyně zavazují k mlčenlivosti o své mzdě/platu.
1.4 Zapojení zástupců zaměstnavatelských organizací a odborů do postupu v oblasti snižování GPG.
1.4.1 Zahrnout relevantní aktéry a zahájit vedení sociálního dialogu s cílem hledání shody a aktivního přístupu k řešení problematiky. Pravidelně projednávat na Radě hospodářské a sociální dohody České republiky(RHSD ČR) způsoby řešení vysokého GPG v ČR (zaměřovat sena nevysvětlený díl GPG, v jehož výši se zrcadlí nerovnosti způsobené nastavením systémů odměňování a nedostatečná transparentnost).
1.5 Návrh koncepce podpory rovného odměňování žena mužů hospodářských subjektů účastnících se plnění veřejných zakázek nebo koncesí.
1.5.1 Navrhnout vhodná opatření k zajištění toho, aby hospodářské subjekty při plnění veřejných zakázek nebo koncesí dodržovaly povinnosti týkající se stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci.
1.6 Snížení rozdílu v odměňování ve státních podnicích a ve vyšších územních samosprávných celcích(na krajských úřadech).
1.6.1 Státním podnikům, státním fondům, příspěvkovým organizacím a vyšším územním samosprávným celkům(krajským úřadům)bude doporučováno prostřednictvím relevantních resortů, aby prošli analýzou GPG prostřednictvím nástroje Logib včetně navrhnutí konkrétních kroků vedoucích ke snížení GPG. MPSV bude v této záležitosti poskytovat součinnost.
1.7 Sdílení důkazního břemene.
1.7.1 V souvislosti se spory o nerovném odměňování žena mužů zvážit úpravu sdílení/přenesení důkazního břemene v občanském soudním řádu, pakliže by nutnost úpravy vyplývala ze znění Směrnice Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti odměňování a mechanismů prosazování.
1.8 Uplatňování rovného odměňování na úrovni skupin zaměstnavatelů.
1.8.1 Rozšíření platnosti zásady rovného odměňování u společností, které jsou součástí jedné skupiny vlastněné toutéž osobou nebo ovládané holdingovou společností nebo konglomerátem, na celou skupinu.
1.9 Snížení míry výskytu diskriminace na základě pohlaví.
1.9.1 Zvýšit specializaci soudů posílením vzdělávání a odborné přípravy soudců v oblasti diskriminace a antidiskriminačních sporů.
1.10 Zajistit systémovou podporu a zázemí pro rovné odměňování žen a mužů na MPSV.
1.10.1 Na MPSV zajistit, aby bylo institucionálně zajištěna podpora rovného odměňování.
1.11 Posílení role subjektu pro rovné zacházení v oblasti nerovného odměňování
žen a mužů.
1.11.1 Poskytnout dostatečné prostředky nezbytné pro výkon funkce subjektu pro rovné zacházení (KVOP) s ohledem na dodržování práva na stejnou odměnu žen a mužů za stejnou práci či práci stejné hodnoty. Podpořit koordinaci a spolupráci s dalšími vnitrostátními subjekty pro rovné zacházení.
1.12 Posílení znalostí rovnosti odměňování a antidiskriminačních témat.
1.12.1 Nabízet školení na téma rovného odměňování/ transparentnosti v odměňování všem zaměstnavatelům (cílené především na HR) v souvislosti se zákonnými změnami,
školení přiměřeně medializovat.
1.12.2 Zavést rovné odměňování a relevantní antidiskriminační témata jako součást povinného vzdělávání úředníků/nic státní a veřejné správy, úřadu práce a SÚIP, i v souvislosti se Směrnicí Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím
transparentnosti.
1.12.3 Podporovat a iniciovat osvětové aktivity za účelem zvýšení informovanosti veřejnosti o právních prostředcích ochrany před mzdovou/ platovou diskriminací.
2. Kontroly rovného odměňování
2.1 Podpora Státního úřadu inspekce práce v oblasti kontrolování rovného odměňování.
2.1.1 Zahrnovat kontroly zaměřené na rovné odměňování(a doložky mlčenlivosti a další konkrétní opatření na podporu transparentnosti v souvislosti s transponováním směrnice na podporu transparentnosti) do ročních plánů kontrol, poskytovat metodickou podporu SÚIP relevantními odbory MPSV a podporovat využívání nástroje Logib při kontrolách, osvědčí-li se při pilotních kontrolách.
2.1.2 Ustavit odbornou skupinu inspektorů a inspektorek, expertů a expertek, která bude rozpracovávat Metodiku rovného odměňování (zohlednění práce stejné hodnoty, konkretizace kritérií dodržování rovného odměňovaní žen a mužů na straně zaměstnavatelů). Navýšit personální kapacity inspekce práce v oblasti kontrol rovného odměňování. Alokovat více času na kontroly rovného odměňování vzhledem k náročnosti.
2.2 Prohloubení kvality informací v oblasti rovného odměňování žen a mužů.
2.2.1 Zvýšit vypovídací hodnotu informací v oblasti kontrol rovného odměňování žen a mužů. Vznik souhrnné zprávy o kontrolování rovného odměňování žen a mužů ve spolupráci s odbornou skupinou bod 2.1.2.
2.3 Snižovat množství negativních praktik v souvislosti s nerovným odměňováním.
2.3.1 Sledovat přítomnost a analyzovat doložky mlčenlivosti (závazek mlčenlivosti
zaměstnance či zaměstnankyně o jejich platu/ mzdě) ve smlouvách kontrolovaných osob.
2.4 Indexace mezd při návratu z MD/RD.
2.4.1 Podpořit důslednější uplatňování zásady stejné odměny za stejnou práci a práci
stejné hodnoty zejména tak, aby zaměstnavatelé srovnávali výši mezd zaměstnanců/kyň
při návratu z MD/ RD (indexace mezd) s aktuální výší u ostatních zaměstnanců/kyň.
2.5 Porozumění a identifikace stejné práce a práce stejné hodnoty.
2.5.1 Vytvořit metodiky posuzování a porovnávání hodnoty práce, stejné práce a práce stejné hodnoty v souladu se ZP a uvedením konkrétních příkladů, kritérií a postupů v oblasti rovného odměňování.
2.6 Posílení sankčních mechanismů.
2.6.1 Revidovat sankční mechanismy, které se budou uplatňovat při jakémkoli porušení práv a povinností souvisejících se stejnou odměnou žen a mužů za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty. Cílem „renastavení“ sankčních mechanismů bude podpořit odrazující účinek pro zaměstnavatele, kteří se dopouštějí nezákonného jednání a podněcovat je k proaktivnímu plnění jejich povinností.
3. Odměňování ve veřejné správě
3.1 Snížení rozdílů v odměňování ve veřejné správě.
3.1.1 V návaznosti na předchozí pracovní skupinu na MPSV pokračovat v dané činnosti a zabývat se rovností odměňování ve veřejné správě a dorovnávání rozdílů v odměňování mezi muži a ženami. Cílem bude revidovat systém odměňování ve veřejné správě.
4. Slaďování pracovního a osobního života
4.1 Odstranění právních překážek rychlejšího návratu rodičů (zejm. matek) malých dětí na trh práce.
4.1.1 Prodloužit povinnost zaměstnavatelů držet původní pracovní pozici a pracoviště rodičům na RD do 2 let věku dítěte.
4.2 Odstranění překážek pro poskytování flexibilních pracovních podmínek pro všechny, především rodiče a pečující.
4.2.1 Zavedení povinnosti písemné dokumentace žádostí o flexibilní formy práce a písemného rozhodnutí o poskytnutí/ neposkytnutí včetně řádné argumentace.
5. Osvěta a vzdělávání
5.1 Posílení znalostí žáků a žákyň ZŠ problematiky nerovností, diskriminace a segregace na trhu práce.
5.1.1 ÚP zahrnou do přednášek zaměřených na volbu povolání pro ZŠ tématiku nerovností žen a mužů, diskriminace a segregace na pracovním trhu a pracovišti, nerovnosti v odměňování.
6. Zpracování dat
6.1 Institucionalizování a centralizování správy dat za účelem zvýšení dostupnosti kvalitních dat pro analýzu GPG a faktorů, kterými je ovlivňován.
6.1.1 Vláda přijme usnesení o založení odborné mezirezortní platformy expertek a expertů zabývající se dostupností a kvalitou dat pro analýzu GPG. Skupina bude založena a vytvoří strategii práce s daty, kterými disponuje veřejná správa a propojení těchto dat. V souvislosti s návrhem Směrnice Evropského parlamentu a rady, kterou se posiluje uplatňování zásady stejné odměny mužů a žen za stejnou nebo rovnocennou práci prostřednictvím transparentnosti odměňování a mechanismů prosazování, článek 8, Podávání zpráv o rozdílech v odměňování žen a mužů, 9, Společné posouzení odměňování, 26, Sledování a zvyšování povědomí, 28, Statistiky.
6.2 Zvýšení přesnosti výstupů analýzy GPG díky možnosti přesnější identifikace faktorů ovlivňující odměňování jednotlivce v čase i v různých oblastech.