Akční plán k přechodu sociálních služeb k péči poskytované na komunitní bázi a k větší individualizaci péče a k podpoře deinstitucionalizace sociálních služeb v ČR 2023-2025
A. Na základě analytického vyhodnocení stávajících právních norem připravit legislativní řešení pro podporu rozvoje infrastruktury sociálních služeb na komunitní bázi.
A1 Připravit potřebné legislativní řešení pro podporu rozvoje sociálních služeb na komunitní bázi: služba komunitního charakteru a služba nekomunitního charakteru, včetně úpravy materiálně-technického standardu pro služby sociální péče poskytované pobytovou formou v novele zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
A1.1 Realizace analýzy stávající situace s cílem identifikace potřebných legislativních změn na podporu přechodu z péče nekomunitního charakteru na péči komunitního charakteru a nastavit aplikační rámec změny včetně realizace veřejné diskuse s cílem nalezení národního konsensu. Součástí je i vytvoření analýzy rizik nedostupnosti ambulantních a terénních sociálních služeb osobám se zdravotním postižením, seniorům a ohroženým dětem, jejich rodinám a dospívajícím nezaopatřeným dětem.
A1.2 Připravit legislativní řešení a vymezit pojmy: sociální služba komunitního charakteru a sociální služba nekomunitního charakteru, včetně úpravy materiálně-technického standardu pro služby sociální péče poskytované pobytovou formou v novele zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Ukotvení služby komunitního charakteru by mělo být pro službu pobytovou a ambulantní, včetně hlubšího zakotvení principu subsidiarity. Dále právně vymezit pojem „pečující osoba“.
B. Vytvořit podmínky pro svobodnou volbu klienta o směřování další pomoci, podpory a péče s důrazem na respektování přirozené důstojnosti, osobní nezávislosti, samostatnosti a práva začlenění do společnosti.
B1 Vytvořit systém jednotného postupu a včasné informovanosti o systému služeb a podpory v komunitě již při zjištění nepříznivé sociální a zdravotní situace či před propuštěním osoby s duševním onemocněním, se zdravotním postižením a seniora ze zdravotnických služeb.
B1.1 Vytvořit meziresortní metodiku v oblasti postupu vzájemné informovanosti o dostupných možnostech podpory a edukace péče u výše uvedených cílových skupin. Podpořit budoucího klienta v rozhodování o tom, zda je pro něj vhodná péče terénní, ambulantní nebo pobytová. Učinit opatření, aby nebyla pobytová sociální služba automaticky první volbou pro člověka závislého na péči. Opatření bude řešeno v rámci systémového projektu MPSV Podpora implementace koordinovaného přístupu v systému poskytování sociální ochrany v ČR č.: CZ.03.02.02/00/22_004/0001320. Cílem projektu je vytvoření podmínek pro aplikaci case managementu do systému sociální ochrany ČR na všech jeho úrovních, a to prostřednictvím přípravy a pilotního odzkoušení unifikovaného modelu koordinovaného přístupu, vč. poskytování související metodické podpory vybraným obcím s rozšířenou působností a posílením kompetencí relevantních aktérů, u nichž se koordinovaný přístupů očekává a vyžaduje více viz Opatření B2.1.
B2 Zajistit koordinovanou činnost (case management) směřující k podpoře klienta, a to za účasti všech dostupných zdrojů (rodina, odborníci, sociální a zdravotní služby apod.) včetně podpory vzdělávání všech aktérů v souladu s metodikou vycházející ze specifického cíle B1.
B2.1 Zajistit koordinovanou činnost směřující k podpoře klienta, a to za účasti všech dostupných zdrojů (rodina, odborníci, sociální a zdravotní služby apod.). Za realizaci koordinované činnosti je odpovědný sociální pracovník obce, který zhodnotí společně s klientem jeho/její potřeby a opět spolu s klientem plánuje jednotlivé kroky k řešení jeho nepříznivé sociální situace. K plnění takto stanovených cílů a jejich hodnocení lze přizvat další aktéry tak, aby byla zajištěna koordinovaná činnost směřující ke komplexní podpoře klienta a využity všechny dostupné zdroje v okolí klienta. Součástí musí být i zapojení příslušných služeb (sociální služby, zdravotní služby vč. home care) a dalších lokálních zdrojů (stabilní sousedství). Opatření budou realizovat obce zapojené do systémového projektu, jejichž sociální pracovníci provedou pilotáž koordinovaného přístupu realizovaného v rámci své pracovní agendy. Vzdělávací akce jim budou hrazeny v rámci projektu.
C. Podpořit změny nekomunitního modelu poskytování sociálních služeb směrem k modelu komunitnímu.
C1 Vytvoření meziresortní a mezioborové komise pro hodnocení a monitorování procesu deinstitucionalizace a pro jeho vyhodnocování.
C1.1 MPSV vytvoří meziresortní a mezioborovou komisi pro hodnocení implementace procesu deinstitucionalizace (MPSV, MZ, MŠMT, MMR, MV, MF, Asociace krajů, SMS, SMO, ČMKOS, UZS, KVOP, asociace poskytovatelů, klientských organizací). Výsledkem činnosti bude také vyhodnocení strategických dokumentů v oblasti transformace a deinstitucionalizace a jejich aktualizace zejména doplnění opatření a úkolů v oblasti efektivity využití dostupných zdrojů pro zajištění všech kapacit nových služeb, tak jak budou vznikat, respektive kapacit celého systému sociálních služeb v České republice (trh práce, veřejné rozpočty a další) .
C1.2 Zahrnout uživatele služeb a pečující osoby do procesu sledování a vyhodnocování kvality služeb a výstupy kontroly zveřejňovat srozumitelným způsobem běžné veřejnosti. MPSV ve spolupráci s KVOP vytvoří materiál ve formě snadného čtení např. obrázkový komiks pro klienty.
C2 Poskytovat metodickou podporu zadavatelům, zřizovatelům a poskytovatelům sociálních služeb v oblasti DI jako systému, včetně procesů transformace jednotlivých služeb nekomunitního charakteru.
C2.1 Na úrovni MPSV stanovit tým pracovníků odpovědných za poskytování relevantní metodické podpory směrem k dotčeným aktérům (zadavatelé, poskytovatelé sociálních služeb) v oblasti deinstitucionalizace a transformace.
C2.2 Vytvoření podpůrných metodických pokynů pro oblast obhajoby práv a sebeurčení klientů
C3 Vytvořit systém pro průběžné monitorování a evaluování procesu deinstitucionalizace.
C3.1 Zpracovat analýzu dostupných datových zdrojů o sociálních službách s ohledem na identifikaci dat využitelných pro monitorování procesu DI včetně monitorování ekonomického aspektu a případně navrhnout restrukturalizaci některých z těchto dat. Nastavení formy předávání dat od MPSV týmu řešícímu DI.
C3.2 Na základě provedené analýzy potřebných dat nutných k monitorování a vyhodnocování procesu DI bude vytvořen jednotný monitorovací systém s jasným a srozumitelným popisem všech sledovaných indikátorů. Před jeho spuštěním je doporučena pilotáž pro získání zpětné vazby o srozumitelnosti sledovaných indikátorů i o výpovědní hodnotě všech dat (zda vypovídají o skutečném výsledku DI).
C3.3 Vytvořit systém na sběr potřeb s celorepublikovým pokrytím, který není koncipován primárně ze strany kraje, ale v rámci celé ČR a využít stávající nastavené nástroje krajů, obcí a pacientských a klientských organizací. Součástí bude analýza všech dostupných zdrojových systémů a participantů. Analýza je komplexní, jak kvantitativního charakteru, tak i kvalitativního. Součástí bude i vytvoření centrálního registru služeb a žadatelů o službu.
C3.4 Vytvořit analýzu současného stavu systému sociálních služeb, tak aby bylo možno efektivně nasměrovat dostupné investiční prostředky, podrobně navrhnout implementační postup v širokém kontextu potřeb procesu deinstitucionalizace, a to včetně vyčíslení budoucích provozních nákladů a personálních potřeb.
D. Zajistit dostupnou finanční podporu v průběhu implementace procesu deinstitucionalizace sociálních služeb.
D1 Zajistit veřejné finanční prostředky na sociální služby komunitního charakteru a jejich rozvoj.
D1.1 Zajistit v rámci rozpočtových možností veřejné finance pro potřebné investice včetně nastavení podmínek využití primárně z Integrovaného operačního programu 2021-2027 a z Národního plánu obnovy. Pro implementaci Akčního plánu pro DI slouží primárně investiční výzvy z NPO a IROP. V rámci NPO byly připraveny výzvy zaměřené na Modernizaci a rozvoj pobytových služeb sociální péče a na Zvyšování kapacit nepobytových komunitních sociálních služeb. MMR připravuje vyhlášení 2 výzev na podporu Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb. Jedná se o uzavřené výzvy, kraje dopředu zjišťovaly svoji absorpční kapacitu a vytipovaly vhodné objekty k transformaci. Provoz transformovaných zařízení musí být připraven způsobem, který zamezí zmaření realizovaných investic.
E. Zvýšit obecné povědomí o důležitosti deinstitucionalizace sociálních služeb.
E1 Systematicky informovat o přínosu deinstitucionalizace sociálních služeb, a to jak směrem k odborné, tak k široké veřejnosti.
E1.1 Připravit osvětovou kampaň o přínosu deinstitucionalizace, a to nejen pro osoby se zdravotním postižením.
E1.2 Organizovat konference, kulaté stoly a odborné semináře tematicky zaměřené na otázku deinstitucionalizace systému péče o cílové skupiny tohoto Akčního plánu pro DI. Kromě účasti českých odborníků se budou těchto akcí účastnit také zahraniční experti v této oblasti s cílem diskutovat směřování deinstitucionalizace, sdílet a šířit nejnovější poznatky v této oblasti, včetně příkladů dobré praxe ze zahraničí a na území ČR.