Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Opatření"

Priority spotřebitelské politiky 2011-2014

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

1. Bezpečnost výrobků a služeb

Pokračovat v aktivním výkonu dozoru na trhu a dále zefektivňovat a zvyšovat účinnost dozoru na vnitřním trhu. Spolupracovat s ostatními dozorovými orgány na národní i evropské úrovni; nadále zajišťovat průběžnou součinnost v rámci výstražných systémů. Odpovídající pozornost věnovat i kontrolám při uvádění výrobků na trh společenství.Podporovat aktivity spotřebitelských organizací při poskytování informací o výsledcích testování výrobků.

Řešit systematicky podporu efektivního zapojení spotřebitelů do standardizace.

Věnovat specifickou pozornost potřebám a ochraně zvláště zranitelných skupin spotřebitelů (děti, senioři, zdravotně postižené osoby).

2. Odpovídající míra regulace ochrany spotřebitele

Spolupracovat s Evropskou komisí a ostatními orgány Evropské unie na přípravě spotřebitelské legislativy. Při jednáních uplatňovat české zájmy formulované v instrukcích, rámcových pozicích apod. projednaných se zástupci všech zainteresovaných stran (spotřebitelé, podnikatelé, státní instituce).

Zajistit řádnou transpozici nové evropské legislativy do právního řádu České republiky, průběžně vytvářet podmínky pro aplikaci přímo účinných právních aktů ES a vytvořit tak 10sjednocující podmínky ochrany spotřebitele v rámci jednotného trhu. Předpokládaný rozsah podle opatření č. 1.

Přihlížet k průřezovému charakteru spotřebitelské problematiky a při tvorbě národních právních předpisů brát zřetel na zajištění oprávněných zájmů ochrany spotřebitele.

V návaznosti na rekodifikaci občanského zákoníku posoudit stávající národní právní úpravu ochrany spotřebitele a případně zpracovat nový Spotřebitelský zákon (kodex), jehož cílem bude i zpřehlednění právní úpravy spotřebitelské legislativy.

V souvislosti s případným rozhodnutím o zavedení měny euro v České republice a s agendou související s přípravou na tento krok bude třeba zajistit také potřebnou ochranu spotřebitelů. Za tím účelem se předpokládá zabezpečení garance právní jistoty smluvních vztahů, úprava způsobu zaokrouhlování při převodu z korun na eura, současné označování cenou v Kč a eurech a využití dalších nástrojů vymezených mj. doporučeními Evropské komise a sledujících zejména zabránění skokovému nárůstu cen při změně měny.

3a). Zvyšování znalostní úrovně spotřebitelů, rozvoj informačních a vzdělávacích aktivit ve prospěch spotřebitelů.

Podpora činností nevládních spotřebitelských organizací, zejména v podobě finanční podpory vybraných projektů zaměřených především na informování a vzdělávání spotřebitelů a poradenskou činnost, finanční vzdělávání, kvalitu výrobků, jejich testování. Podpora zapojení těchto organizací do řešení spotřebitelské problematiky v legislativních i nelegislativních otázkách na národní úrovni a podpora jejich zapojení do evropské a mezinárodní spolupráce.

Finanční rámec pro podporu projektů nevládních organizací realizovaných v působnosti resortu MPO se navrhuje ve výši 17 mil. Kč ročně do roku 2013, v roce 2014 ve výši 19 mil. Kč.

Zaměřit v oblasti telekomunikačních služeb činnost na zintenzivnění informačních aktivit ve prospěch spotřebitelů. V tomto směru je účelné se zaměřit zejména na některé nekalé praktiky uplatňované vůči spotřebitelům.

3b). Vzdělávání v oblasti životního prostředí

Zavádění komplexního systému vzdělávání pracovníků ke zvyšování jejich uvědomění a získávání potřebných znalostí v otázkách ochrany životního prostředí.

Zavádění environmentální politiky jako nedílné součásti systému řízení.

Minimalizace negativních vlivů činností, produktů a služeb na životní prostředí (např. formou hodnocení spotřeby energií a na základě toho snížením energetické náročnosti činností i výroby produktů).

Prosazování změny vzorců spotřeby, a to formou ulehčení orientace spotřebitele směrem k environmentálně šetrnějším produktům a službám.

4. Podpora samoregulace, dialogu veřejných institucí se spotřebiteli a dialogu mezi podnikateli a spotřebiteli

Podporovat rozvoj dialogu mezi spotřebitelskou veřejností, veřejnou správou a podnikateli, podporovat zapojení spotřebitelských organizací do evropské a mezinárodní spolupráce. Současně tak napomáhat dalšímu rozvoji podnikatelské samoregulace.

5. Zvýšení účinnosti dozoru na trhu, posílení vymahatelnosti práva

Trvalé zajišťování účinného dozoru nad trhem, průběžné hodnocení účinnosti a efektivnosti vynakládání finančních i lidských zdrojů.

Realizace spolupráce na národní a zejména na evropské úrovni s cílem dosažení efektivního a jednotného postupu při dozoru nad trhem. Posílit koordinační struktury zejména na meziresortní úrovni v zájmu posílení spolupráce.

Zapojení do výstražných systémů, které shromažďují informace o výskytu nebezpečných výrobků na jednotném trhu EU.

Spolupráce a koordinace kontrolních aktivit při výkonu dozoru nad trhem, např. formou společných kontrolních akcí zajišťujících komplexnější prověření kontrolovaného subjektu.

Účelná a efektivní výměna informací mezi dozorovými orgány, zajištění informovanosti spotřebitelské veřejnosti o výsledcích kontrol.

Zapojení do systémů přeshraniční spolupráce v oblasti dozoru, zejména v rámci Nařízení Evropského parlamentu a Rady 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele.

Český telekomunikační úřad zaměří svůj dozor a zintenzivní informační aktivity ve prospěch spotřebitelů. Tento orgán v souladu se zákonnými kompetencemi bude dohlížet na dodržování povinností v oblasti ochrany spotřebitelů proti nekalým obchodním praktikám, proti diskriminaci a dozor nad zajišťováním informačních povinností a povinností souvisejících s vyřizováním reklamací.

Energetický regulační úřad bude v souladu s novými zákonnými kompetencemi vykonávat dohled nad specifickým segmentem energetického trhu a bude tak hrát významnou roli při ochraně zájmů spotřebitelů.

V souladu s usnesením vlády č. 367 ze dne 24. 5. 2010 pokračovat v realizaci projektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů včetně přípravy příslušných právních předpisů.

Podporovat činnost a další rozvoj aktivit Evropského spotřebitelského centra v České republice.

6. Podpora činnosti a rozvoje spotřebitelských organizací

Viz prioritní oblast 3a a 3b.

7. Sledování vývoje vybraných aspektů ochrany spotřebitele na trhu

V rámci finančních i technických možností uplatňovat Doporučení Komise ze dne 12.5.2010 o používání harmonizované metodiky pro klasifikaci a hlášení stížností a dotazů spotřebitelů v jeho základním rozsahu.

Pokračovat v jednání s nevládními spotřebitelskými organizacemi a popř. jinými subjekty zabývajícími se spotřebitelskou problematikou o jejich zapojení do uplatňování Doporučení Komise.

Pokračovat v součinnost s Evropskou komisí v zapojení do získávání informací o vybraných aspektech ochrany spotřebitelů koordinovaných Evropskou komisí v rámci zpracovávání pravidelných Hodnotících zpráv o spotřebitelských trzích.

8. Institucionální zajištění ochrany spotřebitele