Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU

Názvy hierarchických úrovní
"Cíl"
1 "Oblast působení"
1.1 "Opatření"

Exportní strategie ČR 2023-2033

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

Zvýšit internacionalizace českých firem

Služby

Implementace nových služeb zaměřených na trvalé působení v teritoriu – odborné služby pro zakládání zastoupení, poboček, rozvoj služeb exportních inkubátorů, hledání strategických partnerů v teritoriu.
Rozvoj služeb podpory exportu v rámci Katalogu služeb.
Nastavení služeb pro start-upy a inovativní MSP, rozvoj nástroje na internacionalizaci a akceleraci skrze zahraniční inkubátory.
Posílení služeb pro investice českých firem v zahraničí.

Kapitál

Revize produktového portfolia exportního financování a pojišťování a posílení jeho návaznosti na ostatní proexportní služby státu.

Vnitřní proexportní ekosystém

Posílit sdílení informací CRM mezi všemi aktéry proexportního ekosystému pro přenášení znalosti o společnostech, interakci s nimi, poskytovaných službách, modernizace stávajících systémů.
Rozvoj jednotného online místa pro exportéry s možností profilovaného/personalizovaného nastavení výběru předávaných informací o příležitostech v teritoriích (napříč informacemi sdílenými MZV, CzechTrade, MPO a dalšími).

Vnější prostředí

Informování exportérů o praktických nástrojích EU usnadňujících fungování na vnitřním trhu a přístup na trhy třetích zemí a o dohodách o volném obchodu EU.
Usilovat o zlepšení fungování vnitřního trhu prostřednictvím existujících nástrojů a skrze nová opatření na úrovni EU.
Podpora internacionalizace start-upů a malých a středních firem s vysokou přidanou hodnotou skrze akcelerační nástroje na klíčové trhy.
Projednat s podnikatelskými asociacemi poptávku po řešení a facilitaci realizace exportních příležitostí skrze G2G nástroj v podobě státní záštity obchodů.

Zvýšit konkurenceschopnost a inovativnost českého exportu

Služby

Rozvoj programů pro výměnu „best practices“ se zahraničními partnery jak v oblasti byznysu, tak v inovační oblasti.
Rozvoj služeb při vyhledávání dodavatelů.

Kapitál

Analýza institucionálního uspořádání (oblast finančních nástrojů) a jeho následná optimalizace včetně přípravy legislativy.
Efektivní nastavení podmínek pro využití systému jako flexibilního nástroje státu pro řešení mimořádných situací a krizí.
Prohloubení a institucionalizace spolupráce s NRB, zejména ve vztahu k malým a středním podnikům.

Vnitřní proexportní ekosystém

Posílení koordinační platformy sdílené podpory podnikání.
Nastavení procesu vyhledávání a předávání společností/klientů včetně využívání společného CRM systému pro předávání společností/ klientů.
Aktivní spolupráce, včetně modernizace komunikačních nástrojů, s podnikatelským prostředím skrze podnikatelské reprezentace i mimo ně pro identifikaci dílčího exportního potenciálu a nových komparativních výhod, spolupráce s inovačním ekosystémem i výzkumnými organizacemi.
Rozvoj nástrojů finanční podpory v rámci ochrany duševního vlastnictví s exportním potenciálem.
Jednoduchá orientace ve službách vnitřního ekosystému díky přehledné sjednocené prezentaci nástrojů.
Zatraktivňovat podmínky pro příchod kvalifikovaných zahraničních pracovníků, včetně přípravy nových vládních programů reagujících na potřeby zaměstnavatelů a české ekonomiky.
Zavádět do praxe další opatření zefektivňující migrační proces jako je vytvoření seznamu nedostatkových profesí, úprava testu trhu práce a zejména digitalizace.
Komplexní podpora inovační spolupráce s třetími zeměmi včetně propojování ekosystému inovativních společností a univerzit a rozvoj nástrojů na jejich zapojení do mezinárodních projektů.

Vnější prostředí

Talent Attraction a možné nastavení systému spolupráce se zahraničními studenty a absolventy (nabídka proexportní spolupráce) a posílení exportu vzdělávacích služeb, práce s digitálními nomády.
Využití agentur a dalších institucí pro pravidelný sběr informací v regionech a pravidelná koordinace s podnikatelskými reprezentacemi.
Prosazování pravidel digitálního obchodu do obchodních dohod EU na základě konkrétních potřeb českých (a evropských) exportérů.
Využít nástroje EU k posilování odolnosti ČR a evropského hospodářství včetně iniciace stanovování standardů udržitelnosti založených na měřitelných, transparentních a dobře zavedených mezinárodních úmluvách.

Zvýšit diverzifikaci českého exportu

Služby

Zajištění zkušeností českých firem ze zahraničních trhů, např. formou stáží či krátkodobého působení.
Adaptovat existující i budoucí marketingové nástroje ve prospěch rozšíření prezentace ke komplexní nabídce řešení v jednotlivých oborech/doménách.
Rozvoj podpory účastí českých firem na zahraničních výstavách a veletrzích, propojení služeb státu, prezentace komplexní nabídky a vytváření tematických proexportních platforem.
Posílit digitální proexportní marketing cestou speciálních projektů i podporou digitální prezentace firem na programové bázi.

Kapitál

Prozkoumat možnosti využití různých zdrojů likvidity pro zajištění exportního financování.
Projednat s příslušnými stakeholders možnost zřízení státního či kvazistátního fondu rizikového kapitálu, který by investoval do exportně zaměřených společností s perspektivou dobrovolného exitu v případě zajištění dostatečné kapitálové síly na export.

Vnitřní proexportní ekosystém

Průběžný rozvoj Jednotné zahraniční sítě.
Napojit činnosti proexportních institucí na marketingové nástroje.
Zřídit pozice centrálních oborových specialistů–koordinátorů pro vybrané obory/domény a zavést systém dlouhodobého oborového/doménového plánování zahraniční expanze.
Revize a úprava statutu Řídícího výboru pro implementaci exportní strategie.

Vnější prostředí

Plánování a realizace aktivit na podporu exportu pro dlouhodobé doménově zaměřené působení v daném regionu, tvorba teritoriálních exportních strategií, vyhodnocování krátkodobých příležitostí s vysokým potenciálem, uplatňování dalších nástrojů proexportní podpory.
S ohledem na Strategii zahraniční rozvojové spolupráce prozkoumat možnost zavedení nástrojů umožňující realizaci komerčních návazností rozvojových projektů.
Vytvořit a aplikovat v proexportním marketingu nadčasový branding ČR a jednotný vizuální styl státních institucí.