Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ LIBERECKÝ
KRAJ LIBERECKÝ
www stránky

KRAJ LIBERECKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Strategický cíl"
1.1.1 "Opatření"

Plán odpadového hospodářství Libereckého kraje 2004-2014

1. Předcházení vzniku odpadů, omezování jejich množství a nebezpečných vlastností odpadů

1.1 Původci odpadů aplikují zásady správné provozní praxe v nakládání s odpady

Minimalizovat objem a hmotnost výrobků při zachování jejich funkčních vlastností

Provést změny výrobních postupů směrem k nízkoodpadovým technologiím a vyššímu využívání odpadů

Nahrazovat nebezpečné materiály a složky méně nebezpečnými, pokud je to technicky a ekonomicky možné

Uplatňovat Národní program čistší produkce a využívat programy SFŽP pro podporu preventivních postupů

Zavádět systémy environmentálního řízení a auditů z hlediska ochrany životního prostředí

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

Informační zabezpečení spotřebitelů o environmentálních charakteristikách výrobků a služeb

1.2 Původci odpadů aplikují prevenční přístupy (IPP, CP, EMS/EMAS, BAT)

Upřednostnit ekologicky šetrné výrobky při zadávání zakázek na úrovni orgánů veřejné správy

Požadovat při poskytování podpor uvolňovaných ze státních nebo komunálních rozpočtů v případech, kde je to vhodné, použití výrobků vyrobených nízkoodpadovou technologií

1.3 Spotřebitelé jsou trvale informování o environmentálních charakteristikách výrobků a služeb v okamžiku nákupu

Působit prostřednictvím přímé a nepřímé podpory na změnu chování podnikatelské i občanské sféry směrem k upřednostňování výrobků příznivých z hlediska jejich vlivu na zdraví lidí a životní prostředí

Naplňovat program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro oblast odpadového hospodářství včetně zlepšení přístupu veřejnosti k informacím o stavu odpadového hospodářství

2. Nakládání s komunálními odpady

2.1 Zajistit sběr nebezpečných složek komunálního odpadu

Zajistit četnost a dostupnost sběrných míst k odložení nebezpečných složek komunálního odpadu

2.2 Zajistit sběr, recyklaci a využití odpadů spotřebitelských obalů

Zajistit četnost a dostupnost sběrných míst k odložení využitelných složek komunálního odpadu

Upřednostňovat při přípravě a financování projektů odpadového hospodářství projekty infrastruktury pro odvozný systém sběru tříděného komunálního odpadu před ostatními projekty nakládání s odpady

2.3 Zajistit sběr a využití vyřazených zařízení (objemných odpadů)

Zajistit četnost a dostupnost sběrných míst k odložení objemného odpadu

2.4 Zvýšit materiálové využívání komunálních odpadů

Zvyšovat v maximálně možné míře množství materiálově využívaných druhů odpadů tvořících biologicky rozložitelné komunální odpady vytříděné z komunálního odpadu, zejména papíru, lepenky, dřeva

Podporovat použití vratných opakovaně použitelných obalů

2.5 Snížit podíl biologicky rozložitelných komunálních odpadů uložených na skládky

Vytvářet podmínky k oddělenému shromažďování jednotlivých druhů biologicky rozložitelných druhů odpadů vznikajících v domácnostech, živnostech, průmyslu a úřadech, mimo směsný odpad; omezovat znečišťování biologicky rozložitelných odpadů jinými odpady (zejména mající nebezpečné vlastnosti)

Upřednostňovat kompostování a anaerobní rozklad biologicky rozložitelných odpadů (které nelze recyklovat) s využitím výsledného produktu zejména v zemědělství, při rekultivacích, úpravách zeleně; odpady, které nelze takto využít, upravovat na alternativní palivo a nebo energeticky využívat

2.6 Dospělá populace má dostatek informací k rozhodování

Motivovat veřejnost k třídění nebezpečných složek komunálního odpadu

2.7 Dětská populace prochází systémem ekologického vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO)


2.8 Energeticky využívat 50 % komunálního odpadu

Zvyšovat v maximální možné míře množství energeticky využívaného směsného komunálního odpadu – nabízet min. 50% vzniklých komunálních odpadů k energetickému využití

Nepodporovat výstavbu spaloven komunálního odpadu ze státních prostředků

3. Nakládání s nebezpečnými odpady

3.1 Snížit měrnou produkci nebezpečných odpadů

Kontrolovat výrobky a zařízení v souvislosti s omezováním jejich nebezpečných vlastností po celou dobu jejich životního cyklu (LCA, ECOLABELING)

Nahrazovat nebezpečné materiály a výrobky, které po ukončení životnosti by při následném využívání nebo odstraňování mohly mít nepříznivý vliv na lidi a životní prostředí

Zajistit průběžné roční vyhodnocování systému nakládání s nebezpečnými odpady

3.2 Upravovat fyz.-chemickými postupy nebezpečné anorganické odpady

Zajistit fyzikálně-chemickou úpravu nebezpečných anorganických odpadů

3.3 Využívat energeticky nebezpečné organické odpady

Zajistit energetické využití nebezpečných organických odpadů

4. Nakládání s vybranými odpady

4.1 Zajistit v nejkratší možné době, nejpozději však do konce roku 2010, odstranění PCB, odpadů s obsahem PCB a zařízení s obsahem PCB

Dokončit a vyhodnotit inventarizaci PCB, odpadů s obsahem PCB a zařízení s obsahem PCB větším než 5 litrů

Odstranit PCB, odpady s obsahem PCB a zařízení s obsahem PCB postupy uvedenými ve zvláštních právních předpisech

Transformátory, jejichž provozní kapalina obsahuje 50-500 mg/kg PCB mohou jejich vlastníci (držitelé) dekontaminovat nebo odstranit až na konci jejich životnosti

Spolupracovat s MŽP při vypracování metodiky pro sběr a následné odstraňování zařízení s obsahem PCB, které nepodléhají inventarizaci

Spolupracovat s MŽP při provedení pasportizace míst (identifikace kontaminovaných objektů a materiálů, obaloven silniční drti, míst havárií atd.) kontaminovaných PCB na území kraje

4.2 Zajistit sběr a využití odpadních olejů a zvyšovat množství zpětně odebraných odpadních olejů

Zajistit zpětný odběr a využití použitých minerálních olejů bez nároků na úplatu

Informovat spotřebitele o způsobu zajištění zpětného odběru použitých minerálních olejů

Zabraňovat mísení odpadních olejů v místech jejich vzniku, soustřeďování a skladování, s ohledem na jejich následné využití

Ukončit spalování odpadních olejů ve středních a malých stacionárních zdrojích znečišťování ovzduší v souladu s požadavky zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů

Odpadní oleje nevhodné k materiálovému využití k původnímu nebo jinému účelu upravovat na alternativní paliva

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.3 Zajistit sběr a využití s upřednostněním recyklace použitých olověných akumulátorů

Zajistit zpětný odběr a využití použitých elektrických akumulátorů, galvanických článků a baterií bez nároků na úplatu

Informovat spotřebitele o způsobu zajištění zpětného odběru použitých elektrických akumulátorů, galvanických článků a baterií

4.4 Zajistit sběr a využití použitých Ni-Cd akumulátorů s úplným využitím kovové substance

Označovat baterie a akumulátory a zařízení, do nichž jsou baterie a akumulátory zabudovány, údaji týkajícími se možností jejich zpětného odběru a obsahu těžkých kovů v nich obsažených

Zajistit, aby spotřebitel mohl baterie nebo akumulátory po upotřebení ze zařízení, v kterém jsou zabudovány, případně vyžadují zabudování baterie a akumulátory, snadno vyjmout

Informovat spotřebitele o nebezpečích spojených s protiprávním odstraňováním upotřebených baterií a akumulátorů

Nedovážet baterie a akumulátory, které obsahují více než 0,0005 hm. % rtuti (mimo knoflíkové baterie a články sestavené z knoflíkových článků, jejichž obsah rtuti nepřevyšuje 2 hm. %), včetně případů, kdy jsou tyto baterie a akumulátory zabudovány do zařízení

Nahrazovat při výrobě baterií a akumulátorů nebezpečné materiály a složky méně nebezpečnými, s lepšími možnostmi jejich recyklace (minimálně v souladu s limity vymezenými v příslušných právních předpisech)

4.5 Zajistit sběr a využití použitých přenosných zdrojů proudu

Uplatňovat při sběru, shromažďování a třídění použitých baterií a akumulátorů, postupy umožňující zvyšování účinnosti zpětného odběru a jejich využití

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.6 Zvýšit využití kalů ČOV zejména v zemědělství, pro rekultivace, kompostování a výrobu energie

Omezovat produkci kontaminovaných kalů z čistíren komunálních odpadních vod

Stanovit program použití kalů na zemědělskou půdu

Usilovat o energetické využití bioplynu u čistíren s odpovídající produkcí kalů

Stanovit program energetického využívání kalů

4.7 Zabránit rozptylu azbestu a azbestových vláken do složek životního prostředí

Zabránit rozptylu azbestu a azbestových vláken do složek životního prostředí

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.8 Zajistit sběr a využití autovraků

Zajistit na vlastní náklady systém sběru a zpracování vybraných autovraků a v rámci technických možností i sběru odpadních použitých součástí odstraňovaných při opravách osobních automobilů

Stanovit místa pro umístění vozidel vyřazených z evidence motorových vozidel, kde nedojde k poškození či ohrožení životního prostředí ani k narušení estetického vzhledu obce či zvláště chráněné části přírody a krajiny a nebude ohrožovat bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích

Umisťovat vozidlo vyřazené z evidence na místo určeného obcí

4.9 Zajistit sběr a využití stavebních a demoličních odpadů

Zajistit sběr a využití stavebních a demoličních odpadů

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.10 Odstraňovat veškeré nebezpečné stavební a demoliční odpady po úpravě fyz. – chemickými postupy na skládkách nebezpečných odpadů


4.11 Zajistit sběr a využití zářivek

Zajistit zpětný odběr a využití použitých zářivek bez nároků na úplatu

Informovat spotřebitele o způsobu zajištění zpětného odběru použitých zářivek

Zajistit sběr a využití použitých zářivek

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.12 Zajistit sběr a využití pneumatik

Zajistit zpětný odběr a využití použitých pneumatik bez nároků na úplatu

Informovat spotřebitele o způsobu zajištění zpětného odběru použitých pneumatik

Zajistit sběr a využití použitých pneumatik

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.13 Zajistit sběr a využití použitých chladniček používaných v domácnostech

Zajistit zpětný odběr a využití použitých chladniček používaných v domácnostech bez nároků na úplatu

Informovat spotřebitele o způsobu zajištění zpětného odběru použitých chladniček používaných v domácnostech

Zajistit sběr a využití použitých chladniček používaných v domácnostech

Využívat všechny formy dobrovolných aktivit vedoucích k naplnění strategických cílů

4.14 Zajistit sběr a využití odpadních elektronických a elektrických zařízení (OEEZ)

Zajistit bezplatný systém sběru OEEZ do 13.8.2005

Zajistit systém zpracování OEEZ

Zajistit financování sběru, zpracování, využití a environmentálně šetrného odstranění OEEZ od 13.8.2005

Stimulovat spotřebitele k účasti na sběru OEEZ

4.15 Spalovat odpady ze zdravotnictví a veterinární péče zařazené ve skupině 18 Katalogu odpadů (mimo 180110)

Zajistit sběr a energetické využití odpadů ze zdravotnictví a veterinární péče

5. Vytváření jednotné a přiměřené sítě zařízení k nakládání s odpady

5.1 Integrovaný systém nakládání s odpady

V maximální možné míře využívat stávající systémy nakládání s odpady pokud vyhovují požadavkům právního řádu

Nová zařízení navrhovat v souladu s nejlepšími dostupnými technikami a technologiemi a podmínkami zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci

Preferovat integrované systémy nakládání s odpady, tzn. komplexní regionální systémy za předpokladu zajištění logistiky a odbytu výstupů

Prokázat ekonomickou rentabilitu navrhovaného zařízení vzhledem ke kapacitě a provozu zařízení za daných podmínek financování investice a provozu

Zapracovat prostorové požadavky nových zařízení do územně-plánovací dokumentace všech stupňů

Neohrožovat provozem zařízení lidské zdraví a jednotlivé složky životního prostředí

Podpořit existenci zařízení, u kterého bude ekonomicky a technicky prokázána účelnost jeho provozování na celostátní úrovni, vzhledem k přiměřenosti stávající sítě zařízení po předběžném projednání s kraji

Stanovit podmínky pro materiálové využívání odpadů v dalších vhodných zařízeních, která nejsou vedena jako zařízení na využívání odpadů ve smyslu zákona

Zajistit potřebné kapacity pro úpravu odpadů vhodných pro zpracování na alternativní palivo

Zajistit využívání vhodné a dostupné technologie k využívání alternativních paliv vyrobených z odpadů a spoluspalování jinak nevyužitelných odpadů

Usilovat na všech úrovních veřejné správy o efektivní změny v řízení odpadového hospodářství vedoucí ke zvýšení kvality řízení a odpovědnosti při rozhodování

Usilovat na všech úrovních o zvýšení kvality služeb poskytovaných oprávněnými osobami

Podpořit vytvoření sítě regionálních ekonomicky a technicky zdůvodněných zařízení pro nakládání s komunálním odpadem v rámci dvou i více krajů se zaměřením na výstavbu kompostáren, zařízení pro anaerobní rozklad a mechanicko-biologickou úpravu těchto odpadů

6. Podíl využívaných odpadů

6.1 Zvýšit využívání odpadů s upřednostněním recyklace

Podporovat oddělený sběr a materiálové využití u všech skupin odpadů, kde je to s ohledem na environmentální, technické, ekonomické a sociální podmínky možné

Upřednostňovat energetické využití směsného komunálního odpadu před jeho skládkováním

Prokazovat splnění povinnosti přednostní nabídky odpadů k využití

Podporovat rozvoj trhu s recyklovanými výrobky; upřednostnit výrobky z recyklovaných materiálů a ekologicky šetrné výrobky při zadávání zakázek na úrovni orgánů veřejné správy

Požadovat při poskytování podpor uvolňovaných ze státních nebo komunálních rozpočtů v případech, kde je to vhodné, použití recyklovaných výrobků nebo výrobků vyrobených nízkoodpadovou technologií

Zajistit zdravotní nezávadnost recyklovaných výrobků

7. Podíl odpadů ukládaných na skládku

7.1 Snížit množství odpadů ukládaných na skládky

Ukládat odpady na skládky jen v případě, že s odpady nelze v daném místě a čase nakládat jiným způsobem

Zvýšit provozní a technologickou úroveň provozovaných skládek; zpracovat a předložit plán úprav skládky do 30.6.2004 s cílem sladit provozní a technický stav skládek s podmínkami stanovenými právem ES do 16.7.2009

Uzavřít a rekultivovat skládky, které nejsou dlouhodobě schopny plnit zákonné požadavky na provoz a technický stav; skládky odpadů, které nesplňují podmínky stanovené zákonem o odpadech a prováděcím právním předpisem, provozovat nejdéle do 16.7.2009 na základě rozhodnutí krajského úřadu v souladu se schváleným plánem úprav skládky

Dodržovat důsledně požadavek zákazu ukládání odpadů na skládky všech skupin (Vyhl. MŽP č. 383/2001 Sb., §11, odst. 13, př. 8), včetně odděleně shromážděných biologicky rozložitelných odpadů s výjimkou řešení krizových situací způsobených živelními pohromami a jinými mimořádnými událostmi

Provést prověrku provozu a technického stavu všech provozovaných skládek odpadů do 31.12.2004

Zajistit u původců odpadů a provozovatelů skládek pravidelnou kontrolu plnění povinností postupného omezování celkového množství odpadů ukládaných na skládky a zákaz ukládání vybraných druhů odpadů na skládky

Podporovat přeměnu stávajících skládkových areálů na centra komplexního nakládání s odpady, pokud jsou v souladu s hierarchií nakládání s odpady a Plánu odpadového hospodářství kraje

Nepodporovat výstavbu nových skládek odpadů ze státních prostředků

7.2 Snížit skládkování kalů ČOV


7.3 Snížit skládkování spalitelných odpadů


8. Staré zátěže území a odpadové hospodářství kraje v mimořádných situacích

8.1 identifikovat, evidovat a prozkoumat všechny druhy starých zátěží na základě aktivní prospekce, včetně kategorizace objektivními metodami

Identifikace a sanace starých zátěží území

8.2 Sanace starých zátěží

Identifikace a sanace starých zátěží území

8.3 Ochrana životního prostředí a zamezení environmentálních škod v době mimořádných situací a zamezení nezákonného zbavování se odpadu

Navrhnout systém řízení odpadového hospodářství před a v době mimořádné situace

Navrhnout systém prevence škod v době mimořádných situací