Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ JIHOMORAVSKÝ
KRAJ JIHOMORAVSKÝ
www stránky

KRAJ JIHOMORAVSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní osa"
1.1 "Prioritní okruh"
1.1.1 "Specifický cíl"
1.1.1.1 "Strategická opatření"

Rozbalit detaily

Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2006-2016

1. Hospodářství

1.1 VĚDA, VÝZKUM A INOVACE

Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů

1.2 PRŮMYSL A SLUŽBY

Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
III.c služby pro podnikání
VII.c služby zaměstnanosti
VII.d adaptabilita pracovní síly
1.2.1 Rozvoj a podpora podnikatelských zón
1.2.1.1 Provedení tzv. „auditu“ stávajících průmyslových zón a after care existujících zahraničních investorů
Popis / Komentář:
Ve spolupráci s CzechInvestem se zaměřit na slabiny stávajících průmyslových zón a provést tzv. audit stávajících průmyslových zón. Je nutné poznat pohnutky proč investoři přicházejí do JMK, co na něm oceňují a co hodnotí negativně. Zaměřit se na odstranění negativních stránek. Průběžně vyhodnocovat (1x ročně) spokojenost stávajících investorů a dle výsledků navrhovat operativní řešení směřující k odstranění identifikovaných problémů.

1.2.1.2 Tvorba systému komplexní podpory průmyslových zón na úrovni kraje
Popis / Komentář:
Zaměřit se na komplexní systém podpory průmyslových zón (ne jen infrastruktura, ale i možné služby, které může municipalita nabídnout investorovi). Zajistit proškolování odpovědného personálu na straně vlastníků / správce nemovitostí.

1.2.2 Podpora rozvoje vybraných průmyslových odvětví a posilování strategických a logistických služeb
1.2.2.1 Podpora vybraných odvětví průmyslu
Popis / Komentář:
Podporovat průmyslová odvětví, která lze považovat za klíčová pro rozvoj kraje v souladu s cíli Strategie rozvoje hospodářství JMK. Podporovat především výrobu založenou na nových perspektivních technologiích, vysoké přidané hodnotě a vysokých požadavcích na kvalifikovanou práci a know-how, biotechnologie, nanotechnologie, i další průmyslovou výrobu a tradiční specializované zemědělské výroby.

1.2.2.2 Zdůraznění předností lidských zdrojů JMK pro nadnárodní společnosti
Popis / Komentář:
Při získávání nadnárodních firem se v prvé řadě zaměřit na znalostní úroveň pracovní síly (velký počet kvalitních VŠ absolventů). Potenciální zájemce musí mít k dispozici informace o VŠ absolventech a vzdělanostní úrovni absolventů a obyvatel a další ekonomické údaje o regionu (včetně prognóz).

1.2.2.3 Podpora strategických a logistických služeb
Popis / Komentář:
Podporovat specializaci JMK na strategické služby, např. call centra, vývojová či servisní centra významných mezinárodních firem (viz IBM, DHL či Symbol Technologies) a podporovat rozvoj logistických center.

1.2.3 Systematický rozvoj otevřeného podnikatelského prostředí, které bude vytvářet podmínky pro zahájení a další rozvoj podnikatelských aktivit, včetně rozvoje lidských zdrojů v podnikatelských subjektech
1.2.3.1 Podpora informovanosti podnikatelských subjektů v kraji
Popis / Komentář:
Zkvalitnit a zjednodušit informovanost podnikatelských subjektů v kraji (co nejvíce informací musí podnikatel, resp. potenciální živnostník nalézt na jednom místě – připravit podnikatelský servis). Prostřednictvím okresních (místních) hospodářských komor a municipalit informovat o možnostech (co se připravuje z pohledu legislativy, finanční podpory, daní, podnikatelských prostor v mikroregionu atd.) pro začínající podnikatele v daném mikroregionu.

1.2.3.2 Podpora tvorby „profesní mapy potřeb pracovních sil“
Popis / Komentář:
Municipality ve spojení s úřady práce a hospodářskou komorou vytvoří „profesní mapu potřeb pracovních sil“ a na jejím základě budou provádět rekvalifikaci pracovníků, a zároveň budou informovat podnikatelskou veřejnost o potřebě tvorby specifických rekvalifikačních programů.

1.2.4 Podpora přípravy rekvalifikací v souladu s potřebami trhu práce
1.2.4.1 Podpora rekvalifikace pracovníků
Popis / Komentář:
Permanentně podporovat restrukturalizaci trhu práce s cílem rekvalifikace pracovníků s orientací na výrobu s vyšší přidanou hodnotou.

1.2.4.2 Podpora vzdělávání pro nové (Hi-Tech) technologie
Popis / Komentář:
Podporovat profesní vzdělávání pracovníků v oblasti Hi-Tech, a to jak na úrovni vzdělávacích organizací, tak i na úrovni vysokých škol. Vytvořit rámec pro systém vzdělávání v oblasti Hi-Tech. Vytvořit tým složený ze zástupců škol a průmyslu k soustavné práci na struktuře systému vzdělávání pro Hi-Tech.

1.3 CESTOVNÍ RUCH

Deskriptory:
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
1.3.1 Zkvalitnění služeb a infrastruktury pro podporu rozvoje cestovního ruchu
1.3.1.1 Rozvoj infrastruktury a služeb v cestovním ruchu
Popis / Komentář:
Podpora projektů rozvoje infrastruktury a služeb cestovního ruchu a jejich kvality v regionech kraje (včetně jejich certifikace) pro zvýšení atraktivity kraje i jeho regionů v oblasti cestovního ruchu.

1.3.1.2 Rozvoj informovanosti v cestovním ruchu
Popis / Komentář:
Vybudování a propojení sítě regionálních a lokálních turistických informačních center, rozšíření spektra jimi poskytovaných informací a rozvoj jejich spolupráce pro zkvalitnění poskytování turistických informací. Podpora informovanosti o cestovním ruchu.

1.3.1.3 Vybudování informačního a rezervačního systému cestovního ruchu
Popis / Komentář:
Vybudování regionálního informačního a rezervačního systému cestovního ruchu a jeho napojení na národní informační a rezervační systém ČR, značení turistických cílů.

1.3.1.4 Podpora využívání dopravní infrastruktury pro potřeby cestovního ruchu
Popis / Komentář:
Podpora využívání prvků dopravní infrastruktury specificky významné pro cestovní ruch (např. Baťův kanál, železniční trať Boří les – Lednice, změna rušených železničních tratí na cyklostezky, usilovat o zprovoznění dalších nízkonákladových leteckých spojů na brněnské letiště apod.).

1.3.2 Vytvoření konkurenceschopných produktů cestovního ruchu a jejich propagace
1.3.2.1 Tvorba specifických produktů cestovního ruchu
Popis / Komentář:
Podpora tvorby specifických regionálních produktů cestovního ruchu v jednotlivých regionech kraje (např. kongresová a veletržní turistika, kulturně-poznávací turistika, lázeňská turistika, venkovská a vinařská turistika, agroturistika, cykloturistika) se zřetelem na trvale udržitelný cestovní ruch.

1.3.2.2 Podpora propagace JMK
Popis / Komentář:
Marketingová podpora cestovního ruchu na krajské úrovni (sběr a aktualizace dat, průzkum návštěvnosti, průzkum podnikatelského klimatu, navázání spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem) včetně podpory propagace a prodeje produktů cestovního ruchu a činnosti krajského destinačního managementu – Agentury cestovního ruchu jižní Moravy.

1.3.2.3 Podpora rozvoje lidských zdrojů v cestovním ruchu
Popis / Komentář:
Podpora vzdělávání a přípravy lidských zdrojů v cestovním ruchu, podpora výzkumu v cestovním ruchu.

1.4 ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ

Deskriptory:
XVIII.a zemědělství
XVIII.b lesnictví
XVIII.c rybářství
1.4.1 Stabilizace podnikatelské struktury středních a velkých podniků s oporou v přehledných právních vztazích k pozemkovému majetku
1.4.1.1 Modernizace zemědělských a lesnických podniků ke zlepšování výkonnosti, zlepšování kvality a k zvyšování přidané hodnoty produktů
Popis / Komentář:
Investice do techniky a technologie, staveb, včetně techniky pro tvorbu a údržbu krajiny; investice do vývoje nových produktů, postupů a technologií k aplikaci výsledků výzkumu a vývoje, ve spolupráci se subjekty v ucelených komoditních vertikálách. Investice do zlepšování a monitoringu kvality produktů.

1.4.1.2 Racionální prostorové uspořádávání venkovské krajiny podle potřeb efektivního a environmentálně zodpovědného hospodaření na zemědělské a lesní půdě
Popis / Komentář:
Komplexní pozemkové úpravy k uspořádání vlastnických a nájemních vztahů k pozemkům. Touto cestou podpořit zodpovědnou péči o kvalitu a zdraví zemědělské půdy. Uskutečňování opatření k zpřístupnění pozemků, vodohospodářských úprav, úprav ve prospěch ochrany přírody a soustavy NATURA. Podpora ekologického zemědělství a ekologického lesnictví ve vhodných lokalitách kraje jako doplněk intenzivní zemědělské činnosti.

1.4.1.3 Odborné vzdělávání a poradenství
Popis / Komentář:
Odborné vzdělávání a poskytování poradenství v souvislosti s měnícími se sociálně ekonomickými podmínkami ve venkovském prostoru, při zavádění nových výrob, metod a technologií, zvyšování efektivnosti podnikání, rozvoj právní vzdělanosti o zákonných požadavcích na zemědělské a lesnické hospodaření s přírodními zdroji. Rozvoj připravenosti podnikových managementů k diversifikaci výrobních i nevýrobních činností podle měnící se poptávky.... »

1.4.2 Koncentrace na základní komodity, ve kterých lze uspět na globálním trhu
1.4.2.1 Produkce Moravského sladu
Popis / Komentář:
Produkce vysoce kvalitního sladovnického ječmene s maximálním respektem ke kvalitativním požadavkům světových producentů sladu, v těsném propojení se zpracovatelskými kapacitami v JMK. Toto propojení musí podporovat certifikaci kvality v kompletní vertikále směřující k vytvoření značky Moravský slad případně Moravské pivo.

1.4.2.2 Produkce vepřového masa
Popis / Komentář:
Vytvořit systém sdružené produkce vepřového masa a masných výrobků vysoké kvality certifikovaného původu od selat, přes chov až po finální výrobek a obchodní realizaci. Vysoká technologická úroveň, nákladová konkurenceschopnost a environmentální zodpovědnost. Směřovat k vytvoření společné ochranné známky. Využít v optimální míře produkce obilovin ke krmným účelům.

1.4.2.3 Certifikovaná produkce drůbežího masa
Popis / Komentář:
Vytvořit systém sdružené certifikované produkce drůbežího masa a masných výrobků vysoké kvality certifikovaného původu až po finální výrobek a obchodní realizaci. Podmínkou je vysoká technologická úroveň, nákladová konkurenceschopnost a environmentální zodpovědnost. Směřovat k vytvoření společné ochranné známky. Využít v optimální míře produkce obilovin ke krmným účelům.

1.4.3 Spolupráce podnikatelů prvovýroby na vyšším stupni horizontální integrace mezi sebou, i vertikálně s klíčovými dodavateli a zpracovateli
1.4.3.1 Rozvoj organizací výrobců zemědělské a lesnické prvovýroby stávajících i nově zakládaných k širšímu propojování horizontálnímu i v komoditních vertikálách ke zvyšování konkurenceschopnosti v podmínkách jednotného trhu EU
Popis / Komentář:
Cílenou podporou umožňovat kvalitativní růst činnosti existujících sdružení výrobců a podporovat zakládání efektivnějších sdružení na bázi spolupráce v komoditních vertikálách. Propojovat těmito sdruženími prvovýrobu s dodavateli zboží a služeb, s odběrateli a zpracovateli produkce, ale také s pracovišti výzkumu a vývoje. Přispívat k pružné reakci prvovýroby na měnící se požadavky zpracovatelů a trhu. Využívat cílevědomě jako prostředku produktové specializace.... »

1.4.3.2 Vytvoření klastru Moravské víno
Popis / Komentář:
Iniciovat vytvoření podmínek (zejména ze strany MZe a MPO) pro podporu vzniku i těch klastrových iniciativ, které nespadají pod OKEČ původně vymezené v rámci OPPP. Následně při vytváření klastrů v moravském vinohradnictví a vinařství zahrnout úplnou strukturu vinohradnických a vinařských podnikatelů, dodavatelů potřeb a služeb, obchodníků s vínem, ve spolupráci s pracovišti výzkumu a vývoje, s oporou v regionální samosprávě.... »

1.4.4 Komplexní zvládnutí vybraných produkčních vertikál s využitím nových, ekologicky příznivějších technologií, zajišťující certifikovanou kvalitu od vstupů po finální výrobky s vyšší přidanou hodnotou
1.4.4.1 Komoditní vertikála kukuřice
Popis / Komentář:
Cestou studie proveditelnosti je třeba rozpracovat sdruženou produkci kukuřice se zaměřením na její komplexní energetické využití (slámy i zrno). Využít potenciál přírodních podmínek kraje s respektem k environmentálním omezením (eroze půdy, kvalita půdy, nitrátové ohrožení spodních vod, agrochemie). Zapojením vědy a výzkumu využít nejmodernější technologie a realizovat soustavu investic do prvovýroby, zpracování a využití.

1.4.4.2 Regionální produkce rybího masa
Popis / Komentář:
Využít potenciálu Rybníkářství Pohořelice, přírodních podmínek kraje k rozvoji systému produkce rybího masa vysoké kvality. Cestou nejlepších technologií zpracování, s oporou ve funkčním marketingu finalizovat tržně výrobky se známkou regionálních specialit, uplatnitelných i na globálním trhu.

1.4.4.3 Komoditní vertikála listnaté dřevo
Popis / Komentář:
Vytvořit a rozvíjet systém efektivní produkce, ale zejména zpracování listnatého dřeva s vysokou mírou přidané hodnoty ve finálních produktech. Sledovat využití veškeré i méně kvalitní dřevní hmoty moderními technologiemi, zpracováním na území kraje. Využít v tomto směru příležitost spočívající v nedostačujících kapacitách schopných zpracovávat méně kvalitní listnaté dřevo v ČR. Omezit export surového dřeva mimo území kraje bez přidané hodnoty.... »

1.4.5 Zvyšování nezávislosti oboru na vnějších zdrojích energie
1.4.5.1 Rozvoj produkce zpracování a využití biomasy jako obnovitelného zdroje energie (OZE)
Popis / Komentář:
Postupný přechod od tradiční lesnické a zemědělské produkce k produkci biomasy využitelné zejména jako obnovitelného zdroje energie. Vedle investic do změny výrobního zaměření zemědělské a lesnické prvovýroby se jedná o investice do zpracování biomasy, k větší energetické efektivnosti a ke zlepšení podmínek odbytu produktů. Další investice se budou týkat zařízení k efektivnímu využívání biomasy jako OZE, primárně v oblasti zemědělské a lesnické výroby, ale také v komunální sféře včetně bydlení.... »

1.4.5.2 Produkce a zpracování technických obilovin na bioetanol
Popis / Komentář:
Rozvoj integrovaného systému nízko nákladové ekologicky únosné produkce technických obilovin, jejich zpracování na bioetanol a konkurenceschopné uvádění tohoto paliva pro spalovací motory na trh.

2. Životní prostředí

2.1 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
2.1.1 Obnova přirozeného stavu malých a středně velkých vodních toků, opatření proti povodním
2.1.1.1 Revitalizace vodních ekosystémů a polyfunkční využívání vodních toků
Popis / Komentář:
Podporovat zpracování projektů revitalizace vodních ekosystémů – koryt, břehů a údolních niv s mokřady v návaznosti na prostředky Státního fondu životního prostředí, Ministerstva zemědělství a správ povodí v dotačních titulech na léta 2007-2011. Chápat problematiku vodních toků a nádrží jako součást širšího tématu – mokřadů v pojetí mezinárodně uznávané Ramsarské úmluvy. Zdůrazňovat možnosti využití rekreační funkce vodních toků ve městech.... »

2.1.1.2 Omezení aktivit v záplavovém území a citlivá opatření proti povodním
Popis / Komentář:
Respektovat zásady nově zadávaného Plánu protipovodňových opatření, hledat způsoby zavádění do praxe spočívající v omezování umísťování staveb v záplavových územích a ve zvýšené ochraně sídel před povodněmi. Promyšleně zavádět a odzkoušet krizové řízení při ohrožení povodněmi v návaznosti na další živelné pohromy a rizika daná využíváním přírody. Využívat možností systému vodních nádrží ve snižování rizik dopadů povodňových stavů na obyvatelstvo.... »

2.1.2 Rozvoj územní ochrany biodiverzity přírodních systémů a krajinných hodnot
2.1.2.1 Podpora institucionální územní ochrany jednotlivých prvků evropské ekologické sítě (EECONET)
Popis / Komentář:
Plně podporovat zavádění a péči o všechny prvky ochrany biodiverzity přírodních systémů a krajinných hodnot, zejména o územní systémy ekologické stability, velkoplošná i maloplošná chráněná území přírody, území soustavy Natura 2000, přírodní parky a významné krajinné prvky ve spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR a Správami CHKO a NP.... »

2.1.2.2 Posilování rozvoje udržitelnosti sídel
Popis / Komentář:
Posilovat trvalou udržitelnost sídel formou snahy o eliminaci nebezpečné koncentrace znečištění ovzduší a zvýšené hladiny hluku. Zabraňovat devastaci městského prostředí necitlivými stavebními úpravami. Usměrněné rozšiřování měst do okolní krajiny tak, aby nedocházelo k likvidaci přírodě blízkých krajinných ekosystémů. Podpora rozvoje hromadné dopravy.

2.1.2.3 Zpracování projektů trvalé udržitelnosti a podpora jejich zavádění využitím více zdrojů (EU, národní, krajské, lokální)
Popis / Komentář:
Trvalá udržitelnost je záležitost dlouhodobého úsilí a je třeba k ní přistupovat koncepčním způsobem. Životní prostředí a socioekonomická sféra jsou úzce provázány a není možné dosáhnout udržitelnosti v jedné oblasti bez udržitelnosti v oblasti jiné. Jednou z nejbližších reálných aktivit tohoto typu je zpracování management plánu pro zachování a rozvoj všech hodnot Lednickovaltického areálu.

2.1.3 Projekt Čisté povodí Svratky, příprava projektu Čistá vodní nádrž Vranov
2.1.3.1 Obnova kvality vody ve Svratce
Popis / Komentář:
Pokračovat v projektu Čistá Svratka, zajistit dopracování studie „Čisté povodí Svratky – realizace opatření I. etapa“. Po dopracování studií postupně vytipovat lokality na stavbu ČOV s tím, že bude navázána spolupráce s budoucím předkladatelem investičního záměru.... »

2.1.3.2 Příprava projektu „Čistá vodní nádrž Vranov“
Popis / Komentář:
Zhodnotit počáteční zkušenosti s Projektem čisté povodí Svratky i pro povodí Dyje nad Vranovskou přehradou ve spolupráci s kraji Vysočina a Jihočeským, a v součinnosti s podnikem Povodí Moravy, s.p.

2.1.4 Řešení dopadů lidské činnosti na životní prostředí
2.1.4.1 Řešení starých ekologických zátěží
Popis / Komentář:
Monitorovat stav odstraňování starých i nedávno vzniklých ekologických zátěží a zabraňovat vzniku nových ekologických zátěží využitím technologie GIS při evidenci skládek odpadu v rámci kraje. Podílet se na převádění zlikvidovaných starých ekologických zátěží na přírodě bližší krajinné ekosystémy. Neopomíjet alternativní metodiky identifikace ekologických zátěží a návrhy způsobů jejich převodu do nezávadného stavu.

2.1.4.2 Snižování hladiny hluku
Popis / Komentář:
Novou ekologickou zátěží je i rostoucí hluk kolem rušných dopravních tahů (železnice, silnice) v souvislosti se stoupajícím počtem vozidel i rychlostí jejich jízdy, především je nezbytné hledat cesty k omezení hlučnosti dopravy v sídlech. Zavádět protihlukové stěny, obchvaty a kontrolovat dodržování rychlosti vozidel.

2.1.4.3 Snižování průmyslového znečištění
Popis / Komentář:
V případě průmyslové produkce je nezbytné zajistit dodržování stávajících norem možného znečištění a podporovat firmy zavádějící mezinárodní normy kvality – ISO i vlastní předpisy EMAS. Podporovat projekty a opatření vedoucí ke snížení průmyslového znečištění a k omezení dopadů průmyslové činnosti na okolní prostředí dle platné legislativy.

2.1.4.4 Realizace programů odpadového hospodářství
Popis / Komentář:
Dodržovat zásady environmentální politiky Jihomoravského kraje formulované v Plánu odpadového hospodářství na léta 2004-2013. Předcházet vzniku odpadů, omezovat jejich množství a nebezpečné vlastnosti, uplatňovat prevenční přístupy při nakládání s odpady. U vzniklých odpadů upřednostňovat materiálové, surovinové a energetické využití. Vychovávat obyvatelstvo k třídění odpadů, a podporovat zpracování takto vytříděného odpadu.... »

2.1.5 Realizace projektů na úspory energie
2.1.5.1 Podpora využívání obnovitelných zdrojů energie, iniciace a podpora realizace projektů na úspory energie
Popis / Komentář:
Podporovat projekty úspory energií, získávání energie z obnovitelných a alternativních zdrojů (biomasa, solární energie atd.) k naplnění jejich 8% zastoupení v energetické spotřebě v souladu s národní environmentální politikou.

2.1.5.2 Snižování energetické spotřeby v kraji
Popis / Komentář:
Využívat evropské i národní fondy ke snižování energetické spotřeby s cílem postupného dosažení energetické nezávislosti kraje na vnějších zdrojích podporou hromadné dopravy, úspor ve vytápění budov, preferencí produkce zboží a služeb minimalizující plýtvání energiemi a podporou zemědělské a lesní produkce poskytující obnovitelné zdroje energie, především biomasu.

2.1.6 Zkvalitnění environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty (EVVO)
2.1.6.1 Realizace Koncepce environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty
Popis / Komentář:
Posilovat a koordinovat aktivity v environmentální výchově, vzdělávání a osvětě. Podporovat vznik center vzdělávání pro trvalou udržitelnost v souladu s evropskou strategií (Vilnius 2005) na úrovni okresů. Propojovat tato centra s nevládními environmentálními organizacemi a sítí základních a středních škol.... »

2.1.6.2 Podpora vznikajícího systému Místních agend 21
Popis / Komentář:
Rozšiřovat Místní agendu 21 do těch sídel, kde jsou podmínky k jejímu účinnému naplňování v projednávání územních plánů, strategií, programů a projektů regionálního rozvoje.... »

3. Lidské zdroje

3.1 OBYVATELSTVO A TRH PRÁCE

Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
VI.i celoživotní učení
VII.c služby zaměstnanosti
3.1.1 Zlepšení profesní přípravy mládeže a odborného vzdělávání pracovníků podporou spolupráce institucí a struktur zajišťujících vazby mezi sférou vzdělání a oblastí trhu práce
3.1.1.1 Zlepšení možností využívání pracovní síly
Popis / Komentář:
Založení spolupráce mezi významnými zaměstnavateli v kraji, krajskou samosprávou a úřady práce při vyjasňování kvalifikačních potřeb kraje a při ovlivňování profilu budoucí pracovní síly. V rámci spolupráce regionální samosprávy a úřadů práce provádění každoročních průzkumů kvalifikačních potřeb u zaměstnavatelů, vyvíjejících činnost na území Jihomoravského kraje, a také průzkumů uplatnitelnosti absolventů středních, vyšších a vysokých škol. Podpora řízené imigrace do JMK.... »

3.1.1.2 Vybudování informačního systému o potřebě profesí
Popis / Komentář:
Vytvoření informačního systému o potřebě profesí v kraji na základě výsledků průzkumů kvalifikačních potřeb zaměstnavatelů a podpora jeho účelového využívání pro trh práce i sféru vzdělávání.

3.1.1.3 Systemizace vzdělávání a výcviku poradců při volbě povolání na základních a středních školách
Popis / Komentář:
Podpora vznikajícího systému vzdělávání a výcviku poradců při volbě povolání na školách, aby byla zajištěna úroveň kvality jimi poskytovaných služeb a jejich flexibilita s ohledem na potřeby trhu práce.

3.1.1.4 Zvyšování kvality vzdělávacích procesů, rozvoj nových programů pro vzdělávání a rekvalifikace
Popis / Komentář:
Zvýšení flexibility, kvality a efektivity vzdělávacího systému v JMK. Realizace kurikulární reformy ve školách – změna stylu výuky (přechod od memorování faktů k rozvoji znalostí), podpora spolupráce škol, NNO a zaměstnavatelů při zajišťování praxí studentů atd. Podpora NNO zabývajících se mimoškolními výchovnými a výukovými aktivitami zaměřenými na rozvoj sociálních návyků a dovedností (neformální vzdělávání). Realizace Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy JMK.... »

3.1.1.5 Podpora rozvoje terciárního vzdělávání
Popis / Komentář:
Selektivní podpora oborů terciárního vzdělávání, které jsou žádané na trhu práce. Podpora rozvoje profesně orientovaných bakalářských programů. Zkvalitnění profesní přípravy studentů. Výchova mládeže k VaV – coaching v AV ČR apod. Podpora řízené imigrace PhD. studentů a postdoktorandů ze zahraničí (v souvislosti s Jihomoravským centrem pro mezinárodní mobilitu). Rozvoj dalšího vzdělávání pracovníků ve výzkumu a vývoji a výměny VaV pracovníků z univerzit do firem.... »

3.1.2 Posílení spolupráce institucí na trhu práce s ohledem na potřebu efektivní realizace aktivní politiky zaměstnanosti, programů prevence před dlouhodobou nezaměstnaností a nezaměstnaností rizikových skupin obyvatelstva...
Popis / Komentář:
Posílení spolupráce institucí na trhu práce s ohledem na potřebu efektivní realizace
aktivní politiky zaměstnanosti, programů prevence před dlouhodobou nezaměstnaností a
nezaměstnaností rizikových skupin obyvatelstva (posílení podmínek pro zaměstnávání žen a
starší populace, snižování neopodstatněných regionálních rozdílů v podmínkách pro
zaměstnanost)

3.1.2.1 Posílení koordinace institucí, které zajišťují vzdělávací aktivity v JMK, s vazbou na potřeby trhu práce
Popis / Komentář:
Iniciace zřízení krajského informačního a vzdělávacího centra, které bude koordinovat aktivity na podporu vzdělanosti a flexibility pracovní síly v kraji dle aktuálních a výhledových potřeb trhu práce, a to návazně na požadavky Evropské strategie zaměstnanosti. Podpora vytváření institucionální infrastruktury pro rozvoj lidských zdrojů.

3.1.2.2 Posílení úlohy krajských institucí v oblasti trhu práce a sociální oblasti
Popis / Komentář:
Posilování role Rady pro rozvoj lidských zdrojů v sociální a ekonomické sféře kraje. Napomáhání implementaci zásad Revidované Lisabonské strategie a Národního programu reforem ČR (Národní Lisabonský program 2005 – 2008). Napomáhání implementaci zásad z krajských strategických dokumentů podporujících snižování neodůvodnitelných rozdílů na trhu práce v jednotlivých regionech kraje.

3.1.2.3 Podpora efektivního fungování úřadů práce
Popis / Komentář:
Založení intenzivní spolupráce mezi Krajským úřadem Jihomoravského kraje a Krajským úřadem práce (po jeho vzniku) a podpora vytvoření adekvátních podmínek pro tuto spolupráci.

3.1.3 Zvýšení podílu osob zapojených do systému celoživotního učení, rozvinutí nabídky kvalitních vzdělávacích a populárně naučných programů z hlediska potřeb trhu práce i širších potřeb kultivace lidského potenciálu
3.1.3.1 Podpora rozvoje celoživotního učení
Popis / Komentář:
Iniciace zpracování krajské koncepce celoživotního vzdělávání a úsilí o růst počtu osob zapojených do tohoto systému. Zapojení státních a veřejných institucí, zaměstnavatelských svazů, profesních sdružení, zaměstnavatelů, neziskových institucí i vzdělávacích zařízení do systému celoživotního vzdělávání. Podpora organizací zabývajících se systémem celoživotního vzdělávání a rekvalifikacemi.

3.1.3.2 Vytváření podmínek pro rozvoj celoživotního vzdělávání
Popis / Komentář:
Působení na zvyšování rozmanitosti nabídky a kvality vzdělávacích programů, a to dle aktuálních a odhadovaných potřeb na místním (regionálním) trhu práce. Působení na jednotlivé aktéry na trhu práce s cílem usnadnit pracovní síle vstup do všech forem a stupňů vzdělávání, stimulace zaměstnavatelů ke zvyšování výdajů na další vzdělávání vlastních zaměstnanců. Podpora nabídky kulturně-naučných a zájmových programů.

3.1.4 Zlepšování podmínek pro podnikání a rozvoj malého a středního podnikání (zvyšováním flexibility pracovní síly, zlepšováním materiálních podmínek, snižováním administrativní zátěže)
3.1.4.1 Podpora spolupráce zaměstnavatelů a veřejných institucí
Popis / Komentář:
Podpora zlepšení komunikace a následné spolupráce mezi zaměstnavateli, státní správou a regionální a místní samosprávou. Zdůraznění role zaměstnavatelů jako sociálních partnerů. Rozvoj institucí a struktur zajišťujících vazby mezi sférou vzdělání a oblastí trhu práce.

3.1.4.2 Podpora zaměstnavatelů vytvářejících příznivé podmínky pro zaměstnance
Popis / Komentář:
Všestranná podpora zaměstnavatelů aktivních na poptávkové straně trhu práce. Podpora zaměstnavatelů při změně či zvyšování kvalifikace jejich zaměstnanců v důsledku ekonomických či technologických změn. Podpora rozvoje nových forem pracovních úvazků (flexibilní pracovní úvazky, sdílení pracovního místa, práce domů, zkrácené pracovní úvazky atd.).

3.1.4.3 Zvyšování profesní mobility pracovní síly efektivním systémem rekvalifikací
Popis / Komentář:
Vytvoření systému rekvalifikačních programů (včetně modulárních vzdělávacích programů), které přispějí k vyšší profesní flexibilitě a mobilitě obyvatel, a tím i ke zvýšení jejich zaměstnatelnosti.

3.1.4.4 Zvyšování mobility pracovní síly
Popis / Komentář:
Podpora veřejné dopravy a IDS JMK s cílem zlepšit dopravní dostupnost a zajistit spojení mezi lokalitami s nabídkou volných pracovních míst s oblastmi s vyšší nezaměstnaností.

3.1.5 Posílení integrace osob ohrožených sociálním vyloučením, zejména cestou zlepšení přístupu ke vzdělání a zaměstnání
3.1.5.1 Integrace osob ohrožených sociálním vyloučením
Popis / Komentář:
Zlepšování zaměstnatelnosti a zvyšování zaměstnanosti osob ohrožených sociální exkluzí za pomoci aktivních preventivních opatření. Ve spolupráci s úřady práce zvyšování úsilí o tvorbu cílených programů a opatření, usnadňujících znevýhodněným skupinám možnost získat či udržet si pracovní uplatnění. Rozšíření nabídky a zkvalitnění vzdělávacích a výcvikových programů pro osoby společensky vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené, a to i za pomoci prostředků strukturálních fondů EU.... »

3.1.5.2 Posilování integrace zdravotně postižených a zdravotně znevýhodněných dětí, žáků a studentů
Popis / Komentář:
Zlepšení podmínek pro začleňování zdravotně postižených a zdravotně znevýhodněných žáků do běžných tříd. Motivace škol k integraci těchto žáků. Podpora zachování stávajících a vzniku nových míst asistentů pedagogů ve třídách s těmito žáky.

3.1.5.3 Zvýšení efektivity procesu zprostředkování zaměstnání
Popis / Komentář:
Zefektivnění procesu zprostředkování zaměstnání pro osoby nezaměstnané a ekonomicky neaktivní, a to především pro osoby dlouhodobě nezaměstnané a osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené.

3.1.5.4 Posilování rovných příležitostí na trhu práce
Popis / Komentář:
Všestranná podpora rovného přístupu na pracovní trh. Podpora rovného postavení mužů a žen v zaměstnání jako nástroje snížení mzdové disproporce a nezaměstnanosti žen. Úsilí o usnadnění vstupu, setrvání či návratu na pracovní trh podporou slaďování rodinného a pracovního života. Ve spolupráci s úřady práce, inspektoráty bezpečnosti práce a organizacemi zastupujícími zájmy dotčených skupin zajistit odstraňování veškerých forem diskriminace na trhu práce.... »

3.1.6 Zvyšování kvality života obyvatel – rozvinutí preventivních programů (zdravotní prevence, protidrogová prevence, prevence sociálně patologických jevů atd.) a podpora rozvoje terénních sociálních služeb
3.1.6.1 Realizace specifických preventivních programů
Popis / Komentář:
Podpora realizace programů upevňujících sociální návyky a dovednosti, programů zdravotní prevence, protidrogové prevence, prevence sociálně patologických jevů, prevence kriminality, prevence domácího násilí (včetně programů pomoci obětem domácího násilí) a dalších. Vytváření podmínek pro výraznější zapojení nestátních neziskových organizací, obcí, případně škol a školských zařízení do těchto programů.

3.1.6.2 Podpora vytváření podmínek pro poskytování sociální péče v domácím prostředí klienta
Popis / Komentář:
Vytváření vhodných podmínek pro přípravu a realizaci programů pro terénní sociální služby. Podpora osob pečujících o rodinné příslušníky v domácím prostředí.

3.1.6.3 Koncepční přístup k péči o zdraví obyvatel
Popis / Komentář:
Koncipování zdravotní politiky kraje, která by vycházela z Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatel ČR (Zdraví 21) a z rozboru zdravotního stavu obyvatel kraje. Vytvoření podmínek a nástrojů k její realizaci. Příprava a realizace programů na podporu zdravého životního stylu.

3.1.6.4 Podpora aktivního života seniorů
Popis / Komentář:
Vytváření podmínek pro soběstačný a aktivní život seniorů.

3.2 SOCIÁLNÍ INFRASTRUKTURA

Deskriptory:
IX.b sociální péče
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XXI.a tělesná výchova, sport, turistika
XXI.b zájmová činnost a rekreace
3.2.1 Podpora optimalizace sítě škol a vzdělávacích oborů při udržení jejich dostupnosti ze všech částí kraje
3.2.1.1 Zachování dostatečné sítě škol, především v malých a obtížně dostupných obcích
Popis / Komentář:
Podpora dokončení optimalizace sítě škol v kraji vedoucí k zachování dostatečně husté sítě mateřských a základních škol, zejména v obtížně dostupných oblastech kraje.

3.2.1.2 Přizpůsobení struktury studijních oborů vyučovaných na středních a vyšších odborných školách potřebám trhu práce
Popis / Komentář:
Provedení změn ve struktuře studijních oborů středních a vyšších odborných škol v kraji podle výsledků průzkumů kvalifikačních potřeb u zaměstnavatelů a průzkumů uplatnitelnosti absolventů.

3.2.2 Zajištění potřebných kapacit zdravotních a sociálních služeb ve všech částech kraje a jejich vzájemné provázanosti, zlepšení podmínek pro jejich efektivní hospodaření
3.2.2.1 Optimalizace struktury sítě zdravotnických zařízení a výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby
Popis / Komentář:
Vytvoření sítě zdravotnických zařízení, která bude optimální po stránce dostupnosti, z ekonomického hlediska i z hlediska kvality poskytovaných služeb. Zřízení takového počtu výjezdových stanovišť zdravotnické záchranné služby, aby byla ve všech oblastech kraje zajištěna dostupnost přednemocniční neodkladné péče a její poskytnutí do 15 minut od přijetí tísňové výzvy.

3.2.2.2 Zvýšení dostupnosti sociálních služeb a zlepšení technického stavu stávajících zařízení sociální péče
Popis / Komentář:
Zlepšení dostupnosti sociálních služeb po stránce fyzické, ale i finanční a jiné. Vytvoření podmínek pro provozovatele zařízení sociální péče a jejich motivace ze strany kraje ke zlepšení technického stavu těchto zařízení.

3.2.2.3 Podpora poskytovatelů zdravotně-sociálních služeb
Popis / Komentář:
Vytváření podmínek pro vznik a fungování zařízení poskytujících zdravotně-sociální služby.

3.2.2.4 Zlepšení způsobu financování zařízení sociální péče
Popis / Komentář:
Vytvoření vhodného modelu financování zařízení sociální péče tak, aby byly zajištěny srovnatelné podmínky financování pro všechny poskytovatele sociálních služeb.

3.2.2.5 Zavedení certifikace kvality zdravotnických zařízení a zařízení sociální péče
Popis / Komentář:
Vytvoření systému certifikace kvality poskytovaných služeb ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociální péče, který umožní státní správě a samosprávě lépe hodnotit tato zařízení a občanům pomůže při rozhodování.

3.2.3 Stimulace rozvoje služeb v domácím prostředí, rozvoj komunitních center a respitní péče
3.2.3.1 Podpora subjektů poskytujících sociálních služby v domácím prostředí klienta
Popis / Komentář:
Vytváření vhodných podmínek pro vznik a fungování organizací poskytujících terénní sociální služby, podpora jejich provozu ze strany JMK.

3.2.3.2 Podpora fungování zařízení poskytujících respitní péči
Popis / Komentář:
Podpora vzniku a fungování zařízení poskytujících respitní péči. Vytvoření dostatečné kapacity těchto zařízení je důležitým krokem ve snaze o podporu poskytování sociálních služeb v domácím prostředím klienta.

3.2.3.3 Podpora rozvoje komunitních center
Popis / Komentář:
Podpora vzniku a fungování komunitních center (včetně mateřských center, klubů seniorů atd.), která přenášejí plánování a výkon sociálních služeb ze správních center blíže ke klientům. Deinstitucionalizace péče o staré, postižené, duševně nemocné a další osoby umožní zvýšení dostupnosti a efektivity poskytovaných služeb a přispěje k rehabilitaci či resocializaci těchto osob v jejich přirozeném prostředí.

3.2.4 Rozvinutí infrastruktury, technických prostředků, institucí a aktivit pro zájmovou činnost obyvatel – kulturní a sportovní vyžití, zájmové vzdělávání...
Popis / Komentář:
Rozvinutí infrastruktury, technických prostředků, institucí a aktivit pro zájmovou
činnost obyvatel – kulturní a sportovní vyžití, zájmové vzdělávání (knihovny, divadla, kina,
informační centra, sportovní areály, volnočasové aktivity, činnost zájmových organizací atd.),
péče o přírodní a kulturní dědictví kraje

3.2.4.1 Podpora kulturních a sportovních aktivit
Popis / Komentář:
Vytvoření systému podpory pro instituce, organizace, spolky zajišťující kulturní i sportovní aktivity ve všech částech kraje, přednostně v malých obcích. Zajištění lepších podmínek kulturního a sportovního vyžití obyvatel.

3.2.4.2 Výstavba a údržba zařízení pro zájmovou činnost (kulturní, sportovní)
Popis / Komentář:
Podpora údržby a modernizace stávajících zařízení pro zájmovou činnost ve městech a obcích (knihoven, divadel, kin, sportovních a táborových areálů, zařízení podporujících neformální vzdělávání) a případná výstavba nových zařízení, aby byla zajištěna jejich dostupnost ve všech částech kraje. Vytváření hřišť, plácků apod. pro mládež, která netráví volný čas organizovaně. Motivace obcí k provozování stávajících zařízení pro volnočasové aktivity.... »

3.2.4.3 Podpora informační společnosti
Popis / Komentář:
Zlepšení přístupu obyvatel a podnikatelů k internetu. Podpora budování nových a modernizace stávajících zařízení umožňujících přístup obyvatelstva k internetu.

3.2.4.4 Podpora organizací a spolků zabývajících se zájmovou činností obyvatel
Popis / Komentář:
Vytvoření podmínek pro snadnější fungování organizací a spolků zabývajících se zájmovou činností obyvatel, zejména dětí a mládeže a seniorů. Zlepšení jejich financování.

3.2.4.5 Péče o přírodní dědictví kraje
Popis / Komentář:
Péče o všechny složky přírodního prostředí, zejména v chráněných územích. Podpora programů environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty mládeže i dospělých.

3.2.4.6 Péče o kulturní dědictví kraje
Popis / Komentář:
Podpora obnovy a regenerace památek UNESCO, kulturních památek, městských památkových rezervací a zón, památek venkovské architektury. Podpora péče o památky, s důrazem i na památky lokálního významu v menších obcích. Záchrana ohrožených památek.

4. Osídlení

4.1 MĚSTSKÁ SÍDLA

Deskriptory:
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
4.1.1 Koncepčně usměrňovaný proces suburbanizace
4.1.1.1 Zpracování a schválení územních plánů velkých územních celků (Břeclavska, okresu Znojmo, Brněnské regionální aglomerace) a následné zpracování ZÚR JMK (v případě přijetí nového stavebního zákona)
Popis / Komentář:
Permanentní činnost zajišťující tvorbu komplexních územně plánovacích dokumentů pokrývajících území kraje a zajišťujících všeobecnou shodu o způsobu využití území a jeho základní dopravní a technické obsluze, při respektování limitů využití území. Prověření souladu územně plánovací dokumentace s tvořící se územní politikou státu.

4.1.1.2 Definování suburbánního území a stanovení zásad usměrňování jeho územního rozvoje (vytvoření soustavy nástrojů k ovlivňování rozvoje sídel v tomto území)
Popis / Komentář:
Sestavení soustavy kritérií definujících suburbánní oblasti a jejich územní vymezení. Vytvoření soustavy nástrojů k ovlivňování rozvoje sídel v tomto území s cílem koncepčního usměrňování suburbanizace a to především prostřednictvím umísťování veřejných investic do technické a dopravní infrastruktury.

4.1.1.3 Zpracování územních plánů a jiných koncepčních rozvojových dokumentů obcí a jejich sdružení
Popis / Komentář:
Podpora zpracování územních plánů obcí jednotnou metodikou. Podpora vzniku koncepčních dokumentů řešících rozvojovou problematiku přesahující rámec jedné obce.

4.1.2 Snížení regionálních rozdílů v kvalitě života v jednotlivých oblastech JMK s důrazem na stabilizaci marginálních území (bydlení, podnikání, služby)
4.1.2.1 Definování marginálních oblastí a jejich obcí
Popis / Komentář:
Sestavení soustavy kritérií definujících marginální oblasti a jejich územní vymezení.

4.1.2.2 Stanovení programu podpory sídelní struktury a krajiny marginálních oblastí (vytvoření soustavy nástrojů podpory udržitelného rozvoje sídel v tomto území)
Popis / Komentář:
Vytvoření soustavy nástrojů podpory udržitelného rozvoje sídel a krajiny v marginálním území, a to především z hlediska zajištění stabilizace obyvatelstva prostřednictvím vytváření podmínek pro zaměstnání obyvatelstva.

4.1.2.3 Podporování projektů stabilizace a rozvoje bydlení, různých forem podnikání a služeb v marginálních oblastech s cílem zajištění udržitelného rozvoje (zastavení vylidňování, zajištění péče o krajinu)
Popis / Komentář:
Podpora projektů údržby, rekonstrukce a rekonverze stavebního fondu marginálních oblastí, které vytvoří podmínky k stabilizaci bydlení, nabídky pracovních příležitostí a zkvalitnění vybavenosti. Podpora projektů využívajících místních zdrojů a nových progresivních ekologických technologií.

4.1.3 Diferencované zajištění dopravní obslužnosti všech částí kraje
4.1.3.1 Podporování IDS ve vybraných směrech v duchu zásad rozvoje sídelní struktury s cílem usměrnění suburbanizace
Popis / Komentář:
Zaváděný IDS konfrontovat s rozvojem suburbánních oblastí. Vyžít kvalitu obsluhy IDS jako jeden z nepřímých nástrojů usměrňování suburbanizace.

4.1.3.2 Zajištění garantované dopravní obsluhy celého území JMK veřejnou dopravou
Popis / Komentář:
Provádět průběžnou revizi kriterií dopravní obsluhy sídelní struktury JMK na základě ekonomických možností kraje a jednotlivých obcí.

4.1.4 Koordinovaný rozvoj měst při hranici s Rakouskem (Znojmo, Mikulov, Břeclav)
4.1.4.1 Institucionální základ rozvoje měst při hranici s Rakouskem
Popis / Komentář:
Sestavení expertní skupiny ze zástupců JMK a měst Znojma, Mikulova a Břeclavi, která se bude zabývat možnostmi koordinace rozvoje měst při hranici s Rakouskem; personální a finanční zajištění této expertní skupiny. V této souvislosti řešit i problémy se silničním napojením na Rakousko (Znojmo – Hatě – Hollabrunn včetně obchvatu Znojma, Pohořelice – Mikulov – Drasenhofen).

4.1.4.2 Zpracování programů a projektů přeshraniční spolupráce se zaměřením na turistický ruch, rekreaci, ochranu přírodních hodnot
Popis / Komentář:
Podpora projektů v příhraničním území přesahující hranice kraje zaměřených na rekreační využití krajiny, ochranu jejích přírodních hodnot a úměrný turistický ruch.

4.1.4.3 Zpracování projektů zkvalitnění dopravního propojení příhraničních oblastí (doprava, automobilová doprava, cyklistická doprava a pěší pohyb)
Popis / Komentář:
Podpora projektů podporujících zlepšení dopravní infrastruktury potřebné pro přeshraniční spolupráci a posílení turistického ruchu. Jedná se především o zkvalitnění vazeb lokální a automobilové dopravy, cyklotras a pěších stezek.

4.1.5 Stabilizace bydlení ve městech (obnova bytového fondu, regenerace panelových sídlišť, vytvoření krajských nástrojů pro podporu bydlení atd.)
4.1.5.1 Zpracování a naplňování krajské koncepce bydlení
Popis / Komentář:
Provedení revize krajské koncepce bydlení z hlediska bytové politiky státu a stanovení priorit podpory bydlení na úrovni kraje.

4.1.5.2 Zpracování programu obnovy sídel, nové bytové výstavby a obnovy stávajícího bytového fondu
Popis / Komentář:
Zpracování programu obnovy bytového fondu se zaměřením na zlepšení jeho stavebně technických vlastností (především energetické náročnosti a zlepšení hlukové neprůzvučnosti u objektů při hlavních silničních tazích). Zpracování programu podpory výstavby nového bytového fondu a to především formou participace na zainvestování území.

4.1.5.3 Zpracování programu odstraňování vad panelové výstavby a humanizace sídlišť
Popis / Komentář:
Zpracování programu zaměřeného na odstraňování vad panelové technologie ve vazbě na v současnosti diskutované možnosti participace EU v této problematice. Zpracování programu zaměřeného na humanizaci území hromadné bytové výstavby 60. až 80. let minulého století.

4.1.5.4 Zpracování programu regenerace městského prostředí
Popis / Komentář:
Zpracování programu regenerace městského prostředí se zaměřením na městské veřejné prostory.

4.1.6 Realizace projektů brownfields
4.1.6.1 Zpracování pasportu území typu brownfields (nevyužívané průmyslové, zemědělské a vojenské areály)
Popis / Komentář:
Sestavení kritérií zařazení území do ploch typu brownfields. Financování a provedení zásadní inventarizace významných brownfields – průmyslového původu, vojenského původu a zemědělského původu (a navazující sestavení katalogu k použití pro investory). Definování možných ekologických zátěží brownfields – rizikové analýzy území, včetně odhadu nákladů na řešení situace.

4.1.6.2 Zpracování významných projektů typu brownfields
Popis / Komentář:
Zpracování projektů typu brownfields podle jednotné metodiky jako podkladu pro stanovení územní nabídky těchto ploch, definování investiční náročnosti a případné možnosti čerpání dotačních titulů.

4.1.6.3 Marketing projektů typu brownfields
Popis / Komentář:
Zpracování nabídkových listů ploch a projektů typu brownfields použitelných pro marketingová jednání s případnými investory.

4.2 VENKOVSKÝ PROSTOR

Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
4.2.1 Diferencované zvýšení atraktivity venkovských obcí pro bydlení i pro podnikání prostřednictvím zkvalitňování jejich dopravní a technické infrastruktury a občanské vybavenosti, s rozvinutím podmínek specifických pro oblast cestovního ruchu
4.2.1.1 Zpracování programů rozvoje venkova
Popis / Komentář:
Zpracování programů rozvoje venkova se zaměřením na stabilizaci venkovského prostoru jako plnohodnotného specifického prostředí založeného na tradičních kulturních hodnotách, na stabilizaci zemědělských činností a rozvoji drobného a středního podnikání. Úsilí o zachování škol jako jednoho z nástrojů stabilizace obyvatelstva.

4.2.1.2 Podpora aktivit oživujících rázovitost venkova a jeho stavebního fondu
Popis / Komentář:
Podpora aktivit směřujících k posílení identity obyvatelstva k venkovskému životnímu stylu a jeho kulturním tradicím a hodnotám. Jde především o utváření typického venkovského prostředí s osobitým stavebním fondem, bohatým spolkovým životem a blízkým vztahem ke krajině a hospodářským činnostem v ní probíhajících.

4.2.1.3 Obnova veřejných budov, veřejných prostranství, památek a místních pozoruhodností s cílem zachování specifického rázu sídel a venkovské krajiny
Popis / Komentář:
Podpora činností zaměřených na údržbu a obnovu veřejných venkovských prostorů a významných objektů jako hlavních prostorových prvků určujících obraz venkovských sídel a dotvářející krajinný ráz, který je velmi důležitým faktorem mj. pro zvýšení rekreační a turistické atraktivity území.

4.2.1.4 Zajištění nezbytné technické infrastruktury venkovských sídel na úrovni minimálních standardů EU
Popis / Komentář:
Podpora systémového řešení technické obsluhy venkovských sídel na úrovni standardů EU. Podpora nových ekologických technologií. To vše především z hlediska zásobení vodou, odkanalizování a energetického zásobování při preferenci ekologických systémů vytápění.

4.2.1.5 Podpora rozvoje místní občanské vybavenosti a veřejných služeb s přednostním využíváním stávajících nevyužitých objektů
Popis / Komentář:
Podpora lokální občanské vybavenosti zajišťující základní funkční komplexitu venkovských sídel při maximálním využití existujícího stavebního fondu.

4.2.1.6 Podpora rozvoje veřejné dopravy jako podmínky zajištění obslužnosti venkovského prostoru
Popis / Komentář:
Podpora racionálního systému dopravní obsluhy venkovského osídlení systémem veřejné dopravy (IDS JMK), především pro obyvatelstvo v neproduktivním věku.

4.2.1.7 Podpora rozvoje partnerské spolupráce na společných projektech rozvoje infrastruktury a vybavenosti venkovských sídel (podpora sdružení obcí)
Popis / Komentář:
Podpora spolupráce více obcí s cílem zlepšení kvality technické obsluhy území, dopravní obslužnosti, nabídky občanské vybavenosti a posílení kulturního života.

4.2.1.8 Identifikace potenciálních rozvojových jader ve venkovském prostoru
Popis / Komentář:
Pro celé území kraje zadat zpracování studie, která může identifikovat potenciální rozvojová jádra venkovského prostoru, těmto obcím pak věnovat trvalou pozornost ve všech aktivitách, které jsou v přímé kompetenci JMK

4.2.2 Diverzifikace podnikatelských aktivit ve venkovských oblastech kraje
4.2.2.1 Podpora energetické nezávislosti venkovského prostoru
Popis / Komentář:
Podpora veškerých činností směřujících k ekologickému využívání místních zdrojů pro krytí energetických potřeb vázaných na bydlení i výrobní činnosti.

4.2.2.2 Podpora rozvoje řemesel a místních (krajových) originalit
Popis / Komentář:
Podpora řemesel a ekonomických činností, které mají v oblasti tradici, využívají místních zdrojů.

4.2.2.3 Podpora venkovské turistiky a agroturistiky a navazujících služeb v rekreačně a krajinářsky vhodných lokalitách
Popis / Komentář:
Podpora projektů přispívajících k zvýšení turistiky, agroturistiky a doprovodných služeb v oblastech s vhodnými předpoklady pro tento doplňkový způsob využití krajiny. Jde o oblasti s výskytem kulturních nebo přírodních hodnot, které se stávají těmito formami rekreační turistiky více atraktivní.

4.2.2.4 Podpora vzniku a rozvoje nových firem přinášejících výrobu s vyspělou technologií, vysokou přidanou hodnotou nebo s využitím místních zdrojů
Popis / Komentář:
Podpora firem, které provozují nebo zavádějí nové ekologicky přijatelné a progresivní technologie využívající místní zdroje nebo jejich produkty mají vysokou přidanou hodnotu.

4.2.2.5 Rozvoj poradenských a informačních služeb vč. rozvoje informatiky a využití informačních technologií ve venkovském prostoru
Popis / Komentář:
Podpora projektů napomáhajících k zavádění informačních služeb, využívání výpočetní techniky a zavádí poradenskou činnost především pro hospodářské činnosti.

4.2.2.6 Rozvoj profesní přípravy pro podnikatelskou činnost a nové technologie
Popis / Komentář:
Podpora projektů zaměřených na zvyšování profesní připravenosti obyvatelstva vedoucí k rekvalifikaci a zvyšování kvalifikace v oborech využitelných pro trh práce ve venkovském prostoru.

5. Dopravní a technická infrastruktura

5.1 DOPRAVA A DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA

Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.d letecká doprava
XI.h veřejná doprava
5.1.1 Dobudování a zkvalitnění silniční sítě v JMK
5.1.1.1 Dobudování sítě rychlostních silnic a zkapacitnění páteřní dálnice D1
Popis / Komentář:
Vyřešení sporných míst trasy R43, sladění dopravních a ekologických priorit, výstavba trasy R43. Rozšíření dálnice D1 v okolí Brna (Kývalka – Holubice). Respektovat nutnost vybudování kvalitního silničního spojení mezi Brnem a Vídní, vyvinout úsilí o rychlé dokončení kvalitního silničního spojení z Pohořelic na státní hranici s Rakouskem (R52), respektovat přitom existující úmluvy s Rakouskem a environmentální argumenty.

5.1.1.2 Modernizace sítě silnic I. třídy
Popis / Komentář:
Získat podporu resortu dopravy pro zajištění modernizace sítě silnic I. třídy na území JMK. Respektovat přitom Generel dopravy JMK.

5.1.1.3 Opravy havarijního technického stavu silnic II. a III. tř. a jejich objektů, modernizace sítě krajských silnic
Popis / Komentář:
Zajištění dostatečných finančních prostředků na potřebnou plynulou údržbu silnic II. a III. třídy. V případě překročení limitních hodnot připravovat odvedení tranzitní dopravy mimo zastavěné území formou silničních obchvatů. Modernizovat síť krajských silnic. Respektovat přitom Generel dopravy JMK.

5.1.1.4 Zavádění systémů telematiky do řízení silničního provozu
Popis / Komentář:
Zavádění inteligentních dopravních systémů a služeb napříč všemi druhy dopravy ke zvýšení efektivity a bezpečnosti dopravy. Zvýšení podílu telematiky na řízení a zabezpečení dopravních a přepravních procesů tak, aby postupné zavádění telematických systémů nezaostávalo za potřebami dynamicky se rozvíjejícího dopravního trhu.

5.1.2 Modernizace železniční infrastruktury v JMK
5.1.2.1 Modernizace a zkapacitnění nejvýznamnějších nekoridorových tratí
Popis / Komentář:
Elektrizace a modernizace Brno – Jihlava (vč. zdvoukolejnění úseku Střelice – Zastávka). Elektrizace a modernizace Blažovice – Nesovice. Řešení případů nejvíce zanedbaného stavu údržby a obnovy železniční dopravní cesty. Doplnění krátkých úseků regionálních tratí pro optimalizaci vedení regionální dopravy. Respektovat přitom Generel dopravy JMK.

5.1.2.2 Přestavba nejvýznamnějších železničních uzlů Brno a Břeclav
Popis / Komentář:
Koncentrovaná podpora města Brna, JMK a resortu dopravy v budování Europointu Brno. Sledování tempa dokončování modernizace železničního uzlu Břeclav.

5.1.2.3 Doplnění nových železničních zastávek ve vhodných lokalitách
Popis / Komentář:
Dovést do konce jednání JMK s vybranými obcemi a s Českými drahami kvůli možnému zřízení nových železničních zastávek, realizovat jejich zřízení. Jedná se o případy kontaktu intravilánu obcí se železnicí a o další vhodné situace.

5.1.2.4 Rozvoj kombinované dopravy a veřejné logistiky
Popis / Komentář:
Ve spolupráci s představiteli zainteresovaných měst (jmenovitě Brno a Břeclav), resortem dopravy a zástupci přepravců vybudovat v JMK logistické centrum, podporovat financování takového projektu. Rozvoj kombinované dopravy realizovat v souladu s Generelem dopravy JMK.

5.1.2.5 Zajištění územní ochrany pro vysokorychlostní tratě
Popis / Komentář:
Spolupracovat s resortem dopravy kvůli zajištění aktivní součinnosti JMK v přípravě projektů budoucích vysokorychlostních tratí.

5.1.2.6 Modernizace železniční trati Brno – Přerov
Popis / Komentář:
Spolupracovat s resortem dopravy kvůli zajištění aktivní součinnosti JMK v přípravě projektu modernizace železniční trati Brno – Přerov.

5.1.3 Rozvoj letecké dopravy
5.1.3.1 Modernizace a rozvoj mezinárodního letiště Brno-Tuřany
Popis / Komentář:
Další rozvoj infrastruktury letiště pro osobní i nákladní dopravu, zlepšení návaznosti veřejné dopravy.

5.1.4 Rozvoj veřejné osobní dopravy
5.1.4.1 Zavedení integrovaného dopravního systému na celém území kraje, budování a modernizace přestupních uzlů
Popis / Komentář:
Na základě dosavadních zkušeností se zaváděním IDS v JMK pokračovat v jeho dalším rozšiřování při preferování kolejové dopravy. Budování a modernizace přestupních uzlů IDS JMK. Modernizace technologií řízení a koordinace provozu IDS, včetně preference a budování technologií informování cestujících.

5.1.4.2 Modernizace vozového parku dopravců
Popis / Komentář:
Podpora modernizace vozového parku dopravců ve veřejné osobní dopravě na území JMK.

5.1.4.3 Spolupráce v dopravě se sousedními kraji a státy
Popis / Komentář:
Aktivní vystupování v seskupení CENTROPE (vybrané regiony ČR, Rakouska, Slovenska a Maďarska) v zájmu koordinace výstavby a využití zdejších kontinentálně významných dopravních tahů. V ideálním případě realizace přeshraniční spolupráce integrovaných dopravních systémů.

5.1.4.4 Projektová příprava páteřního severojižního regionálního diametru
Popis / Komentář:
Vytvoření podmínek pro projekční a předinvestiční přípravu severojižního diametru ve městě Brně a jeho postupnou projekční přípravu. Cílem je navrhnout optimální řešení napojení SJ diametru na regionální kolejové tratě a Europoint Brno, které výrazně zlepší dostupnost města Brna z regionu.

5.1.5 Rozvoj cyklistické dopravy
5.1.5.1 Větší segregace cyklistické a automobilové dopravy
Popis / Komentář:
Zajišťování segregace cyklistické a automobilové dopravy, zvyšování bezpečnosti při styku těchto doprav.

5.2 TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA

Deskriptory:
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
5.2.1 Zabezpečení dostatečného objemu kvalitní pitné vody z povrchových a z podzemních zdrojů a její dodávky technicky dokonalými veřejnými vodovody...
Popis / Komentář:
Zabezpečení dostatečného objemu kvalitní pitné vody z povrchových a z podzemních zdrojů a její dodávky technicky dokonalými veřejnými vodovody. Zajištění důsledné ochrany vodních zdrojů v nezbytném rozsahu a čistoty povrchových vod především napojením sídel na kanalizační soustavy a ČOV.

5.2.1.1 Podpora rekonstrukce zastaralých a nevyhovujících vodovodních sítí
Popis / Komentář:
Vodovodní sítě vybudované v minulých desetiletích jsou v současné době často na hranici své životnosti a mohou tak působit negativně na kvalitu pitné vody. V důsledku poruch způsobených špatným technickým stavem dochází k četným únikům vody a finančním ztrátám.

5.2.1.2 Důsledné sledování možných ohrožení kvality vodních zdrojů a předcházení negativním vlivům hospodářské činnosti na vodní zdroje
Popis / Komentář:
Základem pro zlepšení kvality vodních toků je identifikace zdrojů ohrožení a včasné řešení vznikajících ohrožení vodních toků. Jde zejména o minimalizaci dopadů průmyslových a velkokapacitních zemědělských objektů a včasné zjištění nových bodových zdrojů znečištění. Rovněž je třeba sledovat nakládání s odpady – odstraňovat staré a zamezovat vzniku nových černých skládek a monitorovat stav velkých skládek odpadů a starých ekologických zátěží, zvláště ve vztahu k možné kontaminaci podzemních vod.... »

5.2.1.3 Iniciace vyhledávání nových zdrojů kvalitní pitné vody
Popis / Komentář:
Kvalitní pitná voda je v mnohých oblastech vzácností a velká území jsou závislá na dodávkách vody dálkovými vodovody. Hledání nových zdrojů a jejich využití lokálními vodovody je cestou jak snížit rizikovost malého počtu významných zdrojů v případě ekologického poškození. Současně je nezbytné hodnotit a monitorovat již zjištěné a užívané vodní zdroje, a také zmapovat a chránit strategické zdroje podzemních vod.

5.2.1.4 Podpora zpracovávání dokumentace k řešení komplexního čištění vod v území
Popis / Komentář:
Řada menších obcí buduje systém čištění odpadních vod v úzké spolupráci. Tento postup umožňuje realizovat finanční úspory, podmínkou však je vytvoření optimálního technického způsobu spolupráce. To klade zvýšené nároky na projektovou dokumentaci a finanční nákladnost zpracování komplexních projektů je vyšší.... »

5.2.1.5 Podpora a iniciace budování kanalizace a čistíren odpadních vod v obcích
Popis / Komentář:
Řešit problematiku čistoty vodních toků bez budování kanalizace a čistíren odpadních vod není možné. Vedle odkanalizování velkých obcí nesmí být zapomínáno na obce malé, zvláště v chráněných oblastech a zdrojových oblastech pitné vody.

5.2.1.6 Podpora rekonstrukce nevyhovujících kanalizačních systémů
Popis / Komentář:
U obcí a zejména měst s kanalizačními systémy již řadu let používanými je nezbytná rekonstrukce, aby nedošlo ke snížení potřebné kapacity či k nefunkčnosti.

5.2.1.7 Iniciace vyhledávání nových zdrojů kvalitní pitné vody

6. Spolupráce

6.1 ÚZEMNÍ A MEZIREGIONÁLNÍ SPOLUPRÁCE

Deskriptory:
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
6.1.1 Podpora institucionální spolupráce při přípravě a realizaci projektů v rámci přeshraniční spolupráce (Slovensko a Rakousko)
6.1.1.1 Regionální a přeshraniční otázky v regionu CENTROPE
Popis / Komentář:
Aktivní využívání seskupení CENTROPE (vybrané regiony ČR, Rakouska, Slovenska a Maďarska) především k řešení koncepčních regionálních a přeshraničních otázek a využití tohoto seskupení k větší aktivizaci euroregionů v daném území.

6.1.1.2 Iniciace přeshraniční spolupráce obcí, podnikatelských i neziskových subjektů
Popis / Komentář:
Informační a iniciační aktivity pro subjekty z příhraničních území, vytváření podmínek pro vznik platforem přeshraniční spolupráce a poskytnutí potřebné poradenské činnosti v počátcích realizace společných projektů. Realizace společných evropských projektů na podporu efektivní přeshraniční spolupráce (Slovensko, Rakousko)

6.1.1.3 Podpora komplexních řešení problémů příhraničních oblastí
Popis / Komentář:
Iniciace jednání se zahraničními subjekty a veřejnými orgány o společném postupu při řešení problémů, podpora realizace projektů přeshraniční spolupráce.

6.1.1.4 Rozvoj spolupráce JMK a euroregionů
Popis / Komentář:
Pravidelné vyhodnocování aktivit euroregionů ležících zčásti na území JMK a soustavná inspirace euroregionů novými náměty. V případě schválení směrnice o Evropském uskupení územní spolupráce (EGTC) využívat nových možností plynoucích ze získání právní subjektivity těchto uskupení a větších možností podílení se na regionální spolupráci.

6.1.2 Rozvoj spolupráce různých subjektů na mezinárodní úrovni, zejména v oblasti vědy, inovací, hospodářství, lidských zdrojů, kultury a cestovního ruchu
6.1.2.1 Posilování vědeckých kontaktů v regionu CENTROPE a v zemích Visegradské spolupráce
Popis / Komentář:
Motivace zdejších pracovišť základního výzkumu jednak na samotný výzkum prostoru CENTROPE (vybrané regiony ČR, Rakouska, Slovenska a Maďarska), jednak k posílení vědeckých kontaktů s partnerskými pracovišti na území seskupení CENTROPE.

6.1.2.2 Spolupráce JMK se zahraničními regiony a zahraničními subjekty
Popis / Komentář:
Provedení revize smluv o spolupráci JMK s dalšími regionálními subjekty v zahraničí. V případě nedostatečného dosavadního přínosu utlumit nebo vypovědět některé případy formální spolupráce. Podpora neformalizované spolupráce s regionálními subjekty v EU i mimo toto teritorium (např. Region Kaunas či oblast Varny v Bulharsku).... »

6.1.2.3 Podpora zahraničních aktivit subjektů z Jihomoravského kraje
Popis / Komentář:
Pro rozvoj vzdělávání, kultury, podnikání a obchodu, vědy a výzkumu a dalších aktivit je spolupráce se zahraničními subjekty velkou příležitostí. Je třeba cílené podpory kraje a přenesení jeho kontaktů s evropskými regiony i do úrovně jednotlivých krajských subjektů.

6.1.3 Rozvoj partnerství při řešení společných problémů a přípravě nebo realizaci společných projektů jak mezi kraji v rámci regionu NUTS 2, tak s ostatními kraji v rámci ČR, podporující udržitelný rozvoj kraje a upevňující vztahy mezi regiony
6.1.3.1 Iniciace společných rozvojových projektů se sousedními kraji
6.1.3.2 Rozvíjení spolupráce s krajem Vysočina
Popis / Komentář:
Iniciace drobných opatření na společné hranici obou krajů ve prospěch občanů, v dalším kroku vybudování společné bruselské styčné kanceláře pro EU spolu s krajem Vysočina.

6.1.3.3 Koncepční řešení rozvoje území na hranicích krajů
Popis / Komentář:
Společný a koordinovaný přístup k řešení problémů hraničních (v řadě případů periferních) území – dopravní infrastruktura, dopravní dostupnost, dostupnost služeb a další.

6.1.3.4 Iniciace společných rozvojových projektů se sousedními kraji
Popis / Komentář:
Podpora vzniku a realizace společných projektů v oblasti dopravy, životního prostředí a rozvoje lidských zdrojů, podpora spolupráce regionálních subjektů z různých krajů a jejich zapojení do řešení nadkrajských problémů. Rozvoj spolupráce v rámci Asociace krajů.

6.1.4 Rozvoj všestranné spolupráce mezi regionálními partnery na území kraje při uskutečňování přijatých rozvojových záměrů
6.1.4.1 Vytváření nástrojů pro efektivní spolupráci obcí při jejich rozvoji
Popis / Komentář:
Podpora vytváření institucionalizované i neformální spolupráce obcí, podpora realizace společných strategických dokumentů a projektové dokumentace společných projektů.

6.1.4.2 Podpora spolupráce soukromého a veřejného sektoru při realizaci rozvojových projektů
Popis / Komentář:
Vytváření podmínek a podpora public-private-partnership jako efektivního způsobu řešení velkých rozvojových projektů, iniciace podnikatelského sektoru a propojení jeho podnikatelských záměrů s úsilím veřejného sektoru o rozvoj území.

6.1.4.3 Posílení role Rady hospodářské a sociální dohody JMK
Popis / Komentář:
Posílení role Rady hospodářské a sociální dohody JMK (společného orgánu odborů, zaměstnavatelů a ZJMK pro dosažení shody v zásadních otázkách hospodářského a sociálního rozvoje kraje) jako nástroje sociálního partnerství v kraji.

6.1.4.4 Podpora koncepčního zapojení neziskových organizací a občanů do spolupráce při rozvoji kraje
Popis / Komentář:
Usilovat o další rozvoj vztahu veřejnosti a veřejné správy v ČR, o posilování občanské společnosti a o rozvoj její organizované části. Obnovit důvěru občanů ve vlastní politickou reprezentaci, ve stát a veřejnou správu vůbec, a následně podpořit účast občanů ve volbách všech stupňů. Zvýšit zapojení veřejnosti do přípravy rozhodování (především na místní úrovni). Posílit právní vědomí občanů, dodržování občanských práv a spoluvytvářet kulturu aktivního občanství.... »