Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ JIHOMORAVSKÝ
KRAJ JIHOMORAVSKÝ
www stránky

KRAJ JIHOMORAVSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Priorita"
1.1 "Opatření"

Strategie romské integrace v Jihomoravském kraji 2014-2018

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

1. Bydlení

1.1 Usilovat o koncepci místního rozvoje, která bude mít ekonomické nástroje k výstavbě bytů pro sociálně slabší vrstvy obyvatel, ne tedy jen pro ty, kteří jsou schopni se spolupodílet na financování výstavby; to se jeví jako vhodná prevence proti velkému vlivu soukromých ubytoven, do kterých majitelé často stěhují chudé z jiných měst

1.2 Systém podporovaného bydlení – jde o kompletní rekonstrukci bytového fondu, popř. vybudování nové osady, která bude osídlována podle předem stanovených kritérií – součástí by měl být doprovodný sociální program, který stojí především na terénní sociální práci s klienty

1.3 Vytvoření systému sociálního bydlení – je nutné obsahově vymezit pojem sociální bydlení, stanovit kdo a za jakých podmínek má na sociální bydlení nárok, přizpůsobit pravidla pronajímání bytů potřebám všech cílových skupin

2. Vzdělávání

2.1 Plnění pravidelného předškolního a školního vzdělávání, zajišťovat efektivní a spravedlivý vzdělávací systém, vypěstovat pevné návyky s cílem řádného ukončení vzdělání nejen základního, ale i středního, a tím získání kvalifikace pro zaměstnání

2.2 Vzdělávat děti a žáky s předpokladem sociálního znevýhodnění s maximálně individuální podporou pro každého z nich pokud možno podle jeho individuálních potřeb

2.3 Posilovat kapacitu předškolních zařízení, a to zejména se zaměřením pro děti od tří let včetně dětí romského etnika, které by za podpory a pomoci v předškolním věku mohly základní školu zvládnout

2.4 Užší spolupráce škol s OSPOD, zvlášť u žáků, se kterými jsou výchovné problémy, kdy se nedaří domluvit s rodiči

2.5 Apelovat na vzdělání dospělých, kteří neukončili povinnou školní docházku

2.6 Posílit intervenci a osvětu v romských rodinách (zejména u olašských Romů) s cílem zvýšení zájmu o vzdělávání dětí v předškolních zařízeních, vytvoření vhodných podmínek pro jejich rozvoj v domácím prostředí

2.7 Zapojit zdravotnické pracovníky (pediatry), kteří sledují vývoj dítěte

2.8 Podporovat aktivní rodičovství v tom, aby byli rodiče schopni vytvořit zázemí, vhodně rozvíjet schopnosti dětí, které navštěvují základní školu a při profesní orientaci, kdy velmi často selhává funkce rodiny

2.9 Tvorba informačních materiálů a poskytování poradenství a asistence rodičům, které by mohly být součástí komplexnějších komunitních programů

2.10 V rámci Dotačního programu na činnost národnostních menšin v Jihomoravském kraji podporovat projekty zejména v oblasti volnočasových aktivit dětí a mládeže se sociálním znevýhodněním

2.11 Nadále realizovat s maximální efektivitou vyhlašované rozvojové programy MŠMT ČR, které podporují vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

3. Romská kultura

3.1 Prostřednictvím dotačního programu Jihomoravského kraje nadále podporovat prezentaci romské kultury v kraji – Mezinárodní den Romů, Den národnostních menšin v JMK, Miss Roma

3.2 Vyvíjet úsilí k uchování trvalé vzpomínky na oběti romského holocaustu

3.3 Šířit pozitivních vzory úspěšných Romů

4. Zaměstnanost

4.1 Podporovat dobrou spolupráci obcí a příslušného kontaktního pracoviště úřadu práce

4.2 Ve spolupráci s místní samosprávou podpořit vytváření míst v rámci veřejně prospěšných prací pro dlouhodobě nezaměstnané, zaměřit podnikatelské aktivity na práce venku

4.3 Posílit v rámci spolupráce MMB, úřadů městských částí, správních obvodů obcí s rozšířenou působností s neziskovými organizacemi právní poradenství z řad terénních pracovníků, kteří by mohli spolupracovat s úřady práce a individuálně se věnovat zejména mladým problémovým klientům

4.4 Prostřednictvím pracovníků neziskových organizací nadále individuálně působit na klienty, aby získali právní vědomí vůči zaměstnavatelům, úřadům práce a jiným institucím

4.5 Nadále přesvědčovat o důležitosti nabytí či zvýšení dosavadního vzdělání

5. Sociální služby

5.1 Zajišťovat v rámci střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb v kraji dostupnost sítě odborných poradenských služeb, které posilují kompetence uživatelů, napomáhají k jejich začlenění do společnosti a uplatnění na trhu práce včetně doprovodných sociálních služeb ke stabilizaci rodinné situace dětí, žáků a studentů ze sociálně vyloučených rodin

5.2 Základem jsou terénní programy s cílem protidluhového poradenství a vedení sociálně vyloučených občanů k využití dalších navazujících služeb, k motivaci oddlužit se a stabilizovat rodinný rozpočet

5.3 Rozšířit nabídku terénních služeb - v obcích zavádět specifické služby právního a finančního poradenství, a to nejen formou občanských poraden, ale také dalšího dostupného vzdělávání pro občany, zejména ve finanční gramotnosti

5.4 Do prevence předlužení je vhodné zapojit také školy, které mohou finanční gramotnost zavádět v rámci společenskovědních předmětů a doprovodit je účinnou podporou a motivací k další profesní přípravě

6. Zdravotní situace romské menšiny

6.1 Strategickým cílem v oblasti péče o zdraví je prostřednictvím zdravotně sociální pomoci (služby) informovat obyvatele ohrožené sociálním vyloučením o této službě a naučit je zejména s pomocí terénních pracovníků samostatně využívat a pečovat o zdraví své i svých dětí

6.2 V rámci osvěty zdůraznit, aby tito obyvatelé měli svého lékaře a pravidelně ho navštěvovali za účelem preventivních prohlídek

6.3 Posílit počty zdravotně sociálních pomocníků v lokalitách s vyšším zastoupením romských občanů