Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Rozbalit detaily

Strategie hospodářského růstu 2007-2013

1. Institucionální prostředí pro podnikání

1.1 Příznivé legislativní prostředí a zlepšení vymahatelnosti práva

1.2 Zajistit efektivní a výkonnou veřejnou službu

1.3 Konkurenceschopná daňová soustava

1.4 Zlepšit konkurenční prostředí a odstranit překážky

1.4.1 Podporovat konkurenční prostředí
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Privatizovat zbývající majoritní státní účasti v „monopolních firmách“ s využitím domácího kapitálového trhu – v případech kdy privatizace povede ke snížení nákladů či zlepší dostupnost služby. - Rozvíjet konkurenční prostředí – to musí být motto práce všech regulačních orgánů zejména v síťových odvětvích (ERÚ, ČTÚ).... »

1.4.2 Zjednodušit přístup k veřejné službě při vstupu do podnikání
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zavést centrální kontaktní místa. Ta budou jediným úřadem pro podnikatele při jejich běžné komunikaci s veřejnou správou jak při zahájení, tak i v průběhu podnikatelské činnosti. - Spojit vznik všech nezbytných registrací k podnikání. U fyzických osob spojit s daňovou registrací, v případě právnických osob s registrací v obchodním rejstříku. Spojit registrační agendu jednotlivých úřadů. - Sloučit kontrolní a vymáhací funkce jednotlivých úřadů.... »

1.4.3 Snížit administrativní zátěž podnikatelů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Provést analýzu právních předpisů na základě tzv. standardního nákladového modelu. Zjistit tak, jak velká administrativní zátěž je na podnikatele kladena.
- Změnou příslušných právních předpisů snížit tuto zátěž minimálně o 20 %.

1.4.4 Sladit ochranu životního prostředí s podporou konkurenceschopnosti českých podniků
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Zjistit problémové oblastí environmentální legislativy ve vztahu k podnikatelskému prostředí. Sladit zájmy na ochranu životního prostředí s podporou konkurenceschopnosti českých podniků.
- Snížit požadavky (finanční i administrativní) kladené právními předpisy na české podniky v souvislosti s ochranou životního prostředí. Respektovat při tom standardy stanovené ze strany EU.

1.5 Efektivně využít tržně konformních podpůrných nástrojů

1.5.1 Stabilita hospodářské politiky a vazba na podnikatelské prostředí
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Při formulaci hospodářské politiky by měly být stanoveny stabilní dlouhodobé principy.
- S ohledem na stabilitu v kurzové oblasti je třeba stanovit pevný časový rámec zavedení euro a respektovat Konvergenční program.

1.5.2 Zvýšit intenzitu podpory podnikání a lépe směřovat podporu malých a středních podniků (SME)
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Současný systém a zaměření programů na podporu MSP ukončit v roce 2007 – na nové období změnit zaměření a implementační strukturu dle aktuálních podmínek. Nový program učinit nezávislým na úsporách veřejných rozpočtů - Zlepšit kvalitu statistických dat o podnikání v regionech – doplnění aktivit ČSÚ v této oblasti, zejména se zaměřením na regionální data o výkonnosti průmyslu a služeb.... »

1.5.3 Zvýšit exportní výkonnost ekonomiky prostřednictvím nástrojů proexportní politiky
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zvýšit koordinaci a dostupnost provázaných proexportních služeb z jednoho místa. - Buď sloučením činností do jedné organizace, popř. přenesením výkonu akcionářských práv EGAP a ČEB na CzechTrade. Neefektivní je tvorba dalšího mezičlánku ve formě vznikající Rady pro obchod a investice.... »

2. Zdroje financování

2.1 Zajistit dostatek zdrojů z EU a od mezinárodních finančních institucí

2.1.1 Maximalizovat zdroje financování z evropských fondů a nasměrovat je do nejpotřebnějších oblastí
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zaměřit Operační programy, jejich priority a přidělené finančních prostředky v souladu s prioritní oblastmi rozvoje České republiky stanovené Strategií hospodářského růstu. - Otevřít speciální operační program na podporu podnikatelského sektoru, který by jako jediný poskytoval pomoc podnikatelům. Tento program by měl jedinou implementační agenturu, která by komunikovala s podnikateli.... »

2.1.2 Nalézt dostatek národních prostředků na spolufinancování projektů hrazených z evropských zdrojů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Přiřadit nalezení zdrojů na spolufinancování projektů z fondů EU absolutní prioritu – při překrývání oblastí podpory upřednostnit evropské programy před národními - Zajistit soulad mezi domácími a evropskými politikami tak, aby nedocházelo ke konfliktům, či ke konkurenci podpory poskytované z českých a z evropských zdrojů.... »

2.1.3 Podporovat čerpání peněz z Evropské unie mimo nástroje regionální a kohezní politiky
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Posílit informační činnost zodpovědných gestorů (resortních ministerstev) u komunitárních programů. Potenciálním zájemcům by měli poskytovat nejaktuálnější a nejucelenější informace. Gestoři by měli průběžně monitorovat relevantní evropskou legislativu v této oblasti tak, aby byli schopni zájemce rychle informovat.

2.1.4 Zvyšovat absorpční kapacitu u zdrojů z EU
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Na centrálních kontaktních místech (viz kapitola 3.1.2.4) zajistit vyškolený personál, který bude schopen poskytnout základní informace o možnostech čerpání prostředků jak z evropských Strukturálních fondů, tak i z komunitárních programů. Rovněž pracovníci na bezplatné lince k Evropské unii 800 200 200 by měli být schopni poskytovat tyto informace.... »

2.1.5 Efektivně využívat dluhové instrumenty a ostatní podpůrné nástroje mezinárodních finančních institucí
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Efektivně využívat prostředky od mezinárodních finančních institucí se zřetelem na limity dané mírou vnějšího zadlužení, případně zadlužení veřejných rozpočtů.
- Využívat zdroje od mezinárodních finančních institucí pro spolufinancování evropských projektů.

2.2 Maximalizovat příliv investic a efektivně privatizovat majetek ve veřejném vlastnictví

2.2.1 Udržet míru přílivu přímých zahraničních investic a změnit jejich sektorovou alokaci
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Od roku 2007 přijmout novou legislativu FDI, respektující regionální podmínky - Pobídky upravit podle regionálních trendů – je velmi těžké konkurovat systémům rovné daně mající sazbu daně hluboko pod úrovní české sazby. Receptem je další zjednodušení administrativních procesů (bez subjektivní možnosti rozhodování na straně ministerských úředníků) při zachování souladu se soutěžním právem.... »

2.2.2 Dokončit privatizaci státních podílů v podnicích; privatizace ostatního majetku ve veřejném vlastnictví
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - V opodstatněných případech privatizovat nebo zčásti zprivatizovat zbylé podniky s účastí státu – hlavním kritériem ať jsou kvalita služby a náklady pro rozpočet. Privatizace by měla probíhat transparentním procesem tendru s jasně nastavenými neměnnými, avšak výrazně neomezujícími podmínkami a maximalizací ceny.... »

2.3 Vytvořit prostředí pro efektivní partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP)

2.3.1
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Přijmout zákon o úpravě koncesí. - Novelizovat zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, tak aby došlo k zavedení nové formy zadávacího řízení formou soutěžního dialogu a umožnění zadat zhotovitelům realizaci stavby včetně zpracování projektové dokumentace potřebné pro řízení podle stavebního zákona.... »

2.4 Podpořit komerční zdroje financování

2.4.1 Podpořit diverzifikaci privátních zdrojů financování ekonomiky
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Zavést systém registrace cenných papírů a operací s nimi srovnatelný s mezinárodními standardy
- Posílit daňovou konkurenceschopnost institucionálních investorů – tak aby nedocházelo nadměrnému odlivu domácích úspor do zahraničí
- Uvolnit investiční limity institucionálních investorů – zejména penzijních fondů a pojišťoven

2.4.2 Podpořit využití tzv. rozvojového kapitálu (private equity a venture capital)
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zvýšit transparentnost a zavést co nejjednodušší právní regulaci kapitálového trhu. - Reálně vytvořit instituci centrálního depozitáře, jak je právně ukotvena v zákoně č. 256/2004 Sb., „o podnikání na kapitálovém trhu“, a implementovat transparentní vícestupňovou evidenci cenných papírů. - Posílit daňovou konkurenceschopnost domácích subjektů kolektivního investování, zejména razantně redukovat daň z příjmů u investičních společností.... »

2.4.3 Zlepšit přístup k finančním zdrojům pro jednotlivé skupiny ekonomických subjektů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Vytvořit srozumitelné didaktické dokumenty, jak získat výše uvedené prostředky.
- Blíže spolupracovat s bankovním sektorem při harmonizaci procesů a podmínek pro získání veřejné podpory s procesy komerčního financování.

2.4.4 Vytvořit konkurenční podmínky na finančních trzích obecně
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Do jedné instituce integrovat dozor nad finančním sektorem za současného vyčlenění aktivit, které přímo nesouvisejí s vlastní regulací, jako např. informační činnosti či vzdělávání a licencování makléřů a finančních zprostředkovatelů ve prospěch samoregulačních institucí.
- Zvýšit aktivitu příslušných regulátorů ve vytváření informačních zdrojů, srozumitelných pro širokou veřejnost, a v jasném vysvětlení pravidel regulace.

2.4.5 Preferovat užití zdrojů s multiplikačním efektem před financováním spotřeby
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Přehodnotit veřejnou podporu aktivit směřujících ke spotřebě.

2.5 Obezřetně nakládat s veřejnými prostředky

2.5.1 Zesílit adresnost veřejných výdajů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Na základě důsledně provedeného výdajového auditu přehodnotit a následně redukovat (přibližně o 10-15 procentních bodů) rozsah předurčených výdajů.
- Vytvořený prostor přizpůsobit aktuální ekonomické situaci a vývoji; v průběhu hospodářského růstu by tak byl generován rozpočtový přebytek (jež by umořoval výši veřejného dluhu) a financovány projekty odpovídající prioritám Strategie hospodářského růstu.

2.5.2 Změnit pojetí financování školství, zdravotnictví a penzijního systému
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Uvolnit segmenty zdravotnictví pro zvýšení spoluúčasti účasti pacienta s odpovídajícím důrazem na špičkovou kvalitu služby a přístup na klientské bázi; klást důraz na prevenci. - Zavést nástroje dobrovolného soukromého zdravotního pojištění a umožnit dobrovolný systém přímých plateb při výrazném posílení nabídky a kvality služeb. - Zamezit nadužívání systému zdravotní péče... »

3. Infrastruktura

3.1 Zvýšit mobilitu osob, zboží a informací

3.1.1 Zajistit údržbu a rozvoj moderní silniční, železniční, letecké a vnitrozemské vodní dopravní cesty
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Vytvořit rovnováhu mezi finančními potřebami a finančními zdroji na údržbu, rekonstrukci, modernizaci a rozvoj dopravní infrastruktury – změna zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, přijetí zákona o projektovém partnerství veřejného a soukromého sektoru.... »

3.1.2 Zvýšit dostupnost širokopásmového připojení k internetu
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Vytvořit podmínky pro rozvoj širokopásmových technologií prostřednictvím transparentní regulační legislativy orientované na podporu investic do rozvoje datové sítě – optimalizace zákona o elektronických komunikacích, jeho přísné vymáhání. - Spoluvytvářet poptávku podniků a domácností po širokopásmovém připojení prostřednictvím bohaté nabídky veřejných služeb – komplex nových zákonů a novelizací stávajících zákonů, naplňování elektronických databází správních orgánů.... »

3.1.3 Umožnit migraci pracovní síly
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Odstranit regulaci nájmů v sektoru bydlení – změna zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku.
- Zrušit veškeré formy státní pomoci v oblasti bydlení s výjimkou podpory stavebního spoření a hypoték – zrušení zákona č. 211/2000 Sb., o státním fondu rozvoje bydlení.

3.2 Urychlit realizaci investičních záměrů veřejného a soukromého sektoru

3.2.1 Vytvořit územní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Vytvořit nový právní rámec pro uplatňování veřejných zájmů při využívání území, zjednodušit a urychlit příslušné procedury při pořizování územních plánů – nahrazení zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, a jeho prováděcích předpisů, novou legislativou.... »

3.2.2 Zajistit majetkoprávní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Přijmout konečné legislativní rozhodnutí ve věci církevních restitučních nároků – změna zákona č. 229/1991 Sb., o půdě, a dalších předpisů. - Zavést institut předkupního práva státu u pozemků, na které bylo vydáno územní rozhodnutí o umístění stavby ve veřejném zájmu – změna zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku. DOPORUČENÍ... »

3.2.3 Zabezpečit legislativně-správní předpoklady pro realizaci investičních záměrů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zjednodušit a urychlit příslušné procedury stavebního řádu – nahrazení zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, a jeho prováděcích předpisů, novou legislativou. - Zjednodušit a ujednotit environmentální legislativu cestou environmentálního kodexu – sloučení zákonů č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, č. 76/2002 Sb.... »

3.2.4 Zvýšit kvalitu výkonu státní správy na pozemkových, katastrálních a stavebních úřadech
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Liberalizovat vyjmenované výkony dosud vyčleněné výlučně do působnosti státní správy – novelizace příslušných zákonů zakládajících působnost katastrálních úřadů, stavebních úřadů a pozemkových úřadů, alternativně nový zákon o pravidlech výkonu státní správy agenturním způsobem. - Koncentrovat výkon státní správy v závislosti na významu prováděného výkonu, přenést obtížné výkony na úroveň krajských úřadů.... »

3.3 Urychlit ekonomický rozvoj regionů

3.3.1 Posílit ekonomickou motivaci a soutěživost samosprávných celků
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Obnovit vazbu mezi místem generování daně a rozpočtovým určením daňových výnosů snížením daně z příjmů a zvýšením daně z pozemků – změna zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, nahrazení zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, novým zákonem o dani z pozemků.

3.3.2 Vytvořit dopravní předpoklady pro rozvoj regionů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Urychlit a dokončit napojení všech krajů ČR na mezinárodní dálniční síť. - Dosáhnout významného pokroku v dopravním integrování měst a obcí obdobného hospodářského významu jako vyvažujícího protikladu k propojování periférií s centry.... »

3.3.3 Podpořit rozvoj regionů prostřednictvím telekomunikační infrastruktury
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Subvencovat rozvoj telekomunikační infrastruktury založené na vyspělých technologiích v hospodářsky slabých či strukturálně postižených regionech – vytvoření programu na podporu výstavby přístupové a metropolitní telekomunikační infrastruktury v rámci rozpočtového výhledu kapitoly MI při kofinancování z fondů EU.

3.3.4 Podpořit rozvoj regionů prostřednictvím investiční přípravy rozvojových ploch
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Pokračovat v subvencování investiční přípravy technologických parků a průmyslových zón v hospodářsky slabých či strukturálně postižených regionech – úprava zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, optimalizace programu na podporu rozvoje průmyslových zón v rámci rozpočtového výhledu kapitoly MPO při kofinancování z fondů EU.

3.4 Zabezpečit ochranu přírodního a kulturního dědictví

3.4.1 Uskutečnit umírněnou ekologickou daňovou reformu
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Uskutečnit umírněnou ekologickou daňovou reformu – změna zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a mnoha dalších zákonů.

3.4.2 Omezit extenzivní urbanizaci a liniovou barierizaci území ČR
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zvýšit odvody za vynětí ze ZPF, diferencovat odvody podle druhu stavby, vytvořit vazbu mezi záborem a regenerací území v dané oblasti – změna zákona č.334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu. - Zintenzívnit podporu revitalizací nevyužívaných urbanizovaných území – úprava zákona č. 218/2000 Sb.... »

3.4.3 Přemístit část transitní a dálkové dopravy zboží ze silniční a letecké dopravní cesty na železniční a vodní dopravní cestu, zvýšit podíl hromadné dopravy osob k individuální dopravě osob
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Harmonizovat ceny za použití silniční a letecké, respektive železniční a vnitrozemské vodní cesty v kontextu politiky EU – výkonové zpoplatnění pozemních komunikací, uvalení daně na kerosin či letenky. - Podporovat rozvoj kombinované dopravy – snížit zatížení silnic kamiony ve prospěch železniční dopravy - Zavádět telematické systémy řízení a usměrňování dopravy – v rámci systému výkonového zpoplatnění.... »

3.4.4 Zvýšit podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny a tepla
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Podporovat výrobu elektřiny i tepla z obnovitelných zdrojů energie v kontextu politiky EU – zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů.

3.4.5 Zvýšit podíl sídel napojených na kanalizační systémy s čištěním odpadních vod
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Změnit pravidla odpisové politiky v rámci stanovení věcně usměrňované ceny vodného a stočného – změna cenového věstníku Ministerstva financí


3.4.6 Uchovat zemědělský ráz venkova a venkovské krajiny
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Pokračovat v subvencování rozvoje venkova a multifunkčního zemědělství, v rozumné míře akcentovat agroenvironmentální programy – v rámci rozpočtového výhledu kapitoly MZe při kofinancování z fondů EU.

3.4.7 Zachovat architektonické dědictví
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Zajistit nárůst veřejných výdajů na ochranu kulturního dědictví prostřednictvím dobrovolných daňových asignací – změna zákona č. 586/1992 Sb.,o dani z příjmu, změna zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, alternativně nový zákon o místní dani.

3.5 Zachovat kompetitivní výrobně-provozní náklady, optimalizovat odvětvovou strukturu komparativních cenových výhod

3.5.1 Harmonizovat daňové zatížení v telekomunikacích, dopravě, energetice, vodním hospodářství a v realitách
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Harmonizovat výši navrhovaných daní, poplatků a odvodů, resp. daňových zvýhodnění a přímých podpor, z pohledu domácností, podniků, neziskových organizací a veřejných rozpočtů – detailní analýza fiskálních dopadů.

3.5.2 Pokročit v privatizaci, demonopolizaci a liberalizaci služeb v telekomunikacích, energetice, dopravě a vodním hospodářství
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Po prodeji Českého Telecomu pokračovat privatizací státních podílů v ČEZ a ČD.
- Optimalizovat regulační legislativu a činnost regulačních úřadů – úprava příslušných zákonných a podzákonných předpisů v jednotlivých odvětvích.

3.5.3 Dosáhnout úspor na straně investičních potřeb
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Rehabilitovat zákon o střetu zájmů.
- Optimalizovat procesy přípravy a zabezpečení výstavby infrastruktury na straně veřejných investorů – novelizace zákona o veřejných zakázkách, vyhlášky o zadávací dokumentaci staveb, zákona o autorizovaných osobách.

4. Rozvoj lidských zdrojů

4.1 Zvýšit flexibilitu vzdělávací soustavy

4.1.1 Otevřít vzdělávací systém sociálně slabým skupinám
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zjednodušit přístup k vyššímu odbornému a vysokoškolskému vzdělávání pro skupiny ohrožené sociálním vyloučením - zavedením státních sociálních stipendií. Ta budou sladěna se stávajícími tržními půjčkami na studium a systémem státní sociální podpory, resp. ochrany. - Sladit systém poskytování dávek státní sociální podpory, resp. ochrany, se systémem udělování stipendií z pomoci EU. Zajistit, aby se neztrácel nárok na státem garantovanou podporu nízkopříjmových rodin.... »

4.1.2 Posílit vazbu mezi nabídkou a poptávkou po typu vzdělání na trhu práce
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Vytvořit vhodné podmínky pro práci výchovných poradců na školách. Podpořit jejich činnost kariérovým poradenstvím úřadů práce. - Zavést systém státních sociálních stipendií a podpořit půjčky na náklady spojené se studiem. Následně zavést poplatky za studium i na veřejných vysokých školách. Poplatky doprovodit splátkami na studium. Splátky vyžadovat po absolvování studia v podobě stanovených procent příjmu po dosažení jeho určité úrovně – změnou zákona 111/1998 Sb.... »

4.1.3 Rozšířit přístup k vyššímu odbornému a vysokoškolskému vzdělávání
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Pokračovat v rozšiřování praktičtěji zaměřeného vyššího odborného a bakalářského studia. Podpořit využití alternativních metod výuky a distančních forem vzdělávání (např. e-learningu). Na veřejných vysokých školách důsledně uplatňovat sankce při překročení standardní doby studia.... »

4.1.4 Podpořit rozvoj přenositelných dovedností absolventů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zvýšit funkční gramotnost žáků změnou výukových metod – využít k tomu zavedení rámcových vzdělávacích programů, které umožní alternativní formy výuky, při současném zavedení celonárodních srovnávacích zkoušek. - Zvýšit počítačové dovednosti a informační gramotnost pedagogů a žáků. Vybavit školy ICT technikou, základním a aplikačním programovým vybavením včetně infrastruktury a zlepšit práci s informacemi.... »

4.2 Zvýšit vzdělanost starší generace

4.2.1 Odstranit bariéry přístupu ekonomicky aktivních ke vzdělávání
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Rozšířit nabídku programů dalšího profesního vzdělávání s důrazem na jazykové dovednosti a využívání ICT technologií pro generaci nad 45 let. Nabídku přizpůsobit nejen formou výuky a pedagogické práce, ale i doplňkovými službami na podporu sladění rodinného a pracovního života se studiem. Nabídku programů dalšího vzdělávání doprovodit službami péče o seniory (u mladší generace i péče o děti).... »

4.2.2 Podpořit další vzdělávání a řízení lidských zdrojů ve firmách
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Pokračovat v podpoře šíření mezinárodně uznávaného systému řízení lidských zdrojů Investors in People.
- Podpořit zavedení standardu kvality procesu dalšího vzdělávání, který bude kompatibilní s evropskými systémy.
- Zvýhodnit vzdělávání uskutečňované ve firmách v celkovém systému poskytování „zaměstnaneckých výhod“ (tato doporučení je třeba brát s ohledem na doporučovanou reformu sociálního systému (viz část 3.4.5.)).

4.3 Zajistit dostatek pracovních sil

4.3.1 Vytvářet vhodné podmínky pro sladění pracovního a rodinného života
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Podpořit rekvalifikaci lidí, kteří se starali o děti a nebyli delší dobu ekonomicky aktivní – rozšířením programů na zvýšení nezbytných dovedností potřebných pro uplatnění na trhu práce.
- Podpořit úspory denního času zaměstnanců – rozšířením nabídky služeb pro děti předškolního věku a podpořením rozvoje nabídky služeb péče pro zdravotně handicapované a potřebné občany.

4.3.2 Podporovat příliv kvalifikovaných pracovníků v souladu s požadavky domácího trhu práce
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zjednodušit systém udělování pracovních povolení a povolení k pobytu – novelou zákona o zaměstnanosti a zákona o pobytu cizinců v souladu s návrhy uvedenými v Zelené knize k ekonomické migraci Evropské komise. - Zavést protikorupční opatření v oblasti povolování pobytu, vízové agendy a zaměstnávání cizinců. Důsledně postihovat zaměstnavatele a zprostředkovatele zaměstnání za překračování zákona.... »

4.3.3 Udržet mladé talenty v zemi (omezit tzv. „brain drain“ a posílit „brain gain“)
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Posílit a účinně koordinovat podporu začínajících pracovníků výzkumu (do 35 let), nejen na vysokých školách a výzkumných institucích.
- Zavést rozvojové programy zaměřené na vytváření špičkových vzájemně spolupracujících vysokoškolských pracovišť (regionálních center a oborových sítí), které zvýší atraktivitu dalšího působení absolventů vysokých škol.

4.4 Zvýšit flexibilitu trhu práce

4.4.1 Zpružnit pracovní právo
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Rozšířit smluvní volnost v pracovně právních vztazích – změnou zákoníku práce. Ten bude komplexně novelizován souběžně s občanským zákoníkem.

4.4.2 Přiblížit náklady práce produktivitě u nízkokvalifikovaných skupin pracujících
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Posílit systém slev na dani z příjmu u nízkopříjmových skupin – dle praktických zkušeností se zavedením slevy na dani za děti a daňových bonusů.
- Snížit zdanění nízkopříjmových skupin a podpořit tak jejich pracovní motivaci.

4.4.3 Snížit náklady firem spojené s vysokou nemocností především v odvětvích s nižšími mzdami
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Změnit financování nemocenského pojištění tak, aby zodpovědnost za náklady nemocenské byla rozdělena mezi zaměstnance, zaměstnavatele a stát v míře, která odráží možnost ovlivnit vznik těchto nákladů.
- Zvýšit informovanost o ochraně zdraví při práci jako prvku prevence úrazovosti, fyzické i psychické nemocnosti a nákladů léčení.
- Sloučit nemocenské a zdravotní pojištění a sladit je se systémem čerpání úrazového pojištění.

4.5 Zajistit politiku zaměstnanosti motivující k práci

4.5.1 Motivovat k práci a předcházet zneužívání systémů sociální ochrany
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Životní minimum zvyšovat podle vývoje spotřebních cen a nikoliv podle růstu průměrných mezd s přihlédnutím ke specifickým podmínkám znevýhodněných skupin.
- Vyhodnotit funkčnost systému sociální ochrany (zejména vhodnost nastavení jeho parametrů) a následně provést jeho reformy tak, aby směřoval ke zvýhodnění všech aktivit směřujících k přijetí práce.

4.5.2 Zvýšit participaci pracujících v „důchodovém“ věku na trhu práce
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zrušit zvýhodnění předčasných odchodů do starobního důchodu. - Postupně prodlužovat efektivní věk odchodu do starobního důchodu – minimálně do 65 let. Případně zrušit institut statutárního věku odchodu do důchodu. - Délku rozhodného období pro výpočet starobního důchodu vázat na výkon.... »

4.5.3 Zlepšit zapojení skupin ohrožených sociálním vyloučením
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Snížit odvody na sociální zabezpečení u osob na trhu práce znevýhodněných a neomezovat výdělek u osob s částečným invalidním důchodem.
- Podpořit rozvoj sociálních služeb, které umožní znevýhodněným skupinám vrátit se či zařadit se na trh práce či do vzdělávání – zavedením národních standardů kvality sociálních služeb a podporovaným zaměstnávání.

4.5.4 Zvýšit efektivitu Aktivní politiky zaměstnanosti
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Analyzovat vazby mezi pasivní politikou zaměstnanosti a ostatními dávkovými systémy sociální ochrany s cílem propojit a zefektivnit tyto systémy. Tak, aby nebyly překážkou účinné Aktivní politice zaměstnanosti. - Podpořit programy cílených komplexních rekvalifikací a ve vhodném rozsahu se zaměřit především na výkon praxe, získání pracovních návyků a počítačových dovedností. - Pro rozvoj programů veřejné práce využívat soukromých agentur.... »

4.6 Zlepšit strategické řízení rozvoje lidských zdrojů

4.6.1 Vymezit odpovědnosti orgánů státní správy
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Nově vymezit odpovědnost a kompetence orgánů státní správy v oblasti vzdělávání především výše zmíněných Ústředních správních úřadů – změnou zákona č. 2/1969 Sb. (kompetenční zákon).
- Vymezit nově odpovědnosti a kompetence Ministerstva práce a sociálních věcí na základě provedení celkové reformy všech složek systému sociální ochrany.

4.6.2 Modifikovat národní systém sběru dat a nástrojů strategického řízení rozvoje lidských zdrojů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Zpracovat sektorové a regionální analýzy potřeb zaměstnanosti a vzdělávání na trhu práce. Především v těch sektorech ekonomiky, které se vyznačují extrémními jevy na trhu práce, např. vysokou zaměstnaností či nezaměstnaností.
- Propojit informační systémy státní správy v oblastech rozvoje lidských zdrojů a zajistit potřebný metodický a informačních servis orgánům veřejné správy.

4.6.3 Podpořit regiony a činnosti regionálních orgánů rozvoje lidských zdrojů
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Zajistit informační servis pro efektivní činnost krajských rad rozvoje lidských zdrojů – sdílením výstupů sektorových analýz.
- Poskytovat dle možností finanční podporu na jejich činnost.
- Vhodnou propagací podpořit zapojení měst a obcí do činnosti rad rlz.

5. Výzkum, vývoj a inovace

5.1 Posílit výzkum a vývoj jako zdroj inovací

5.1.1 Zvyšovat každoročně veřejné výdaje na VaV se zaměřením na průmyslový výzkum
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zvyšovat každoročně veřejné výdaje na VaV o 20 až 25 % a do roku 2010 dosáhnout veřejných výdajů na VaV na úrovni 1 % HDP –- zákonem o státním rozpočtu ČR. - Změnit strukturu směřování veřejných výdajů na VaV – posílit účelové financování na úkor institucionálního; nárůst veřejných výdajů na VaV směřovat přednostně na programy průmyslového výzkumu – zákonem o státním rozpočtu ČR.... »

5.1.2 Zajistit ochranu duševního vlastnictví výsledků VaV veřejnou podporou a zvyšováním kvalifikace odpovědných pracovníků
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Efektivně podpořit ochranu doposud nechráněných výsledků VaV programem zajištění ochrany duševního vlastnictví, financovaným podílově ze státního rozpočtu a podnikových prostředků. - Využívat a postupně zjednodušovat stávající právní rámec ochrany duševního vlastnictví důslednou kontrolou smluv o využití výsledků projektů VaV a návrhem na zjednodušení právních předpisů.... »

5.1.3 Koordinovaně využít národní a evropské finanční zdroje na VaVaI
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Zvýšit účast subjektů z ČR na 7. Rámcovém programu výzkumu a vývoje technologií EU, a to zlepšením informačních a poradenských služeb oborových a regionálních kontaktních organizací. - Urychleně zavést a využít připravované změny pravidel EU pro využití strukturálních a kohezních fondů EU na podporu inovací – viz také opatření 3.2.1.1 Maximalizovat zdroje financování z evropských zdrojů a nasměrovat je do nejpotřebnějších oblastí.... »

5.1.4 Zjednodušit postupy při vzniku nových organizací VaV a zjednodušit jejich podporu
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Usnadnit vznik nových organizací VaV tím, že o poskytnutí podpory z veřejných prostředků bude primárně rozhodovat současná kvalita jejich řešitelských týmů a ne historie organizace – změnou prováděcích předpisů k zákonu č. 130/2002 Sb.

5.1.5 Zajistit nepřímou podporu inovačně orientovaného VaV
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Po vyhodnocení jejich účinku pokračovat v daňových úlevách stimulujících VaV v podnikatelském sektoru zahájených v roce 2005, změnou zákona o daních z příjmu dále rozšířit možnosti snížení daňového základu – viz také opatření 3.1.3.2 Zlepšit motivační prvky v daňovém systému.

5.1.6 Zpřístupňovat veřejnosti výsledky cyklu výzkum – vývoj – inovace
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Podpořit informační, hodnotící a jiné aktivity seznamující veřejnost s problematikou VaVaI v rámci podpory public relations, oceňovat a medializovat nejlepší výsledky, řešitelské týmy a kolektivy.

5.2 Vytvořit funkční spolupráci veřejného a soukromého sektoru ve výzkumu, vývoji a inovacích

5.2.1
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Vyhlásit program(y) podporující mobilitu pracovníků mezi akademickou a privátní sférou. - Vyhlásit program podporující vytvoření funkčních technologických platforem jako základny pro přípravu, řešení a financování velkých projektů VaV.... »

5.3 Zajistit lidské zdroje pro Výzkum, vývoj a inovace

5.3.1 Zajistit lidské zdroje pro VaV v potřebné struktuře a na všech úrovních
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Motivovat zájem o absolvování přírodovědných a technických studijních programů na vysokých školách, zejména zlepšením materiálních a technických podmínek pro výuku a výzkum i materiálních podmínek pro studium těchto oborů (stipendia apod.) – rozvojovými programy pro vysoké školy.... »

5.3.2 Zajistit lidské zdroje pro inovační procesy na všech úrovních
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Změnit ukazatele a kritéria podpory veřejných vysokých škol ve vzdělávání a výzkumu tak, aby zohlednila spolupráci s podnikovým sektorem, dosahované výsledky a způsob využití prostředků

5.4 Zefektivnit výkon státní správy ve výzkumu, vývoji a inovacích

5.4.1 Snížit počet stávajících 22 rozpočtových kapitol, z nichž je podporován VaV, a stanovit ústřední správní úřad s působností pro inovace
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Jednoznačně a konkrétně vymezit působnosti jednotlivých ústředních úřadů státní správy ve výzkumu, vývoji a inovacích, soustředit prostředky státního rozpočtu na VaV podstatně nižšího počtu rozpočtových kapitol – novelou kompetenčního zákona (zákon č. 2/1969 Sb.) a dalších zákonů, včetně prováděcích předpisů.... »

5.4.2 Zajistit zpětnou vazbu mezi opatřeními státu, potřebami podniků a společnosti – rozšířením stávajícího informačního systému VaV o informace o inovacích, šetřeními Českého statistického úřadu aj.
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Rozšířit úkoly Rady pro výzkum a vývoj o oblast inovací – změnou zákona č. 130/2002 Sb. a změnou Statutu Rady pro výzkum a vývoj.
- Zřídit informační systém pro inovace změnou zákona č. 130/2002 Sb. a nařízení vlády č. 267/2002 Sb., o informačním systému výzkumu a vývoje.
- Zavést v ČR statistiku v oblasti inovací v návaznosti na nařízení Evropské komise č. 1450 z 13. 8. 2004.

5.4.3 Zajistit kontinuální a provázaný proces přípravy strategií a politik a jeho vazby na realizační programy
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ
- Připravit novou Národní politiku inovací ČR na léta 2005-2010 v návaznosti na Strategii hospodářského růstu a Národní rozvojový plán.
- Hodnotit soulad návrhů programů VaV předkládaných vládě s touto částí VaVaI Strategie hospodářského růstu, a to postupem podle zákona č. 130/2002 Sb.

5.4.4 Stanovit rychlost nezbytných změn v proporcích veřejné podpory a základní principy pro jednotlivé nástroje podpory
Popis / Komentář:
DOPORUČENÍ - Harmonizovat Národní politiku výzkumu a vývoje ČR na léta 2004-2008 s touto částí VaVaI Strategie hospodářského růstu a s Národní inovační politikou ČR na léta 2005-2010 tak, aby stanovovala základní principy pro podporu VaV z veřejných rozpočtů, změnu proporcí institucionální a účelové podpory VaV a rostoucí podíl průmyslového VaV (viz také opatření 3.5.1.1 Zvyšovat každoročně veřejné výdaje na VaV se zaměřením na průmyslový výzkum).... »