Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Názvy hierarchických úrovní
"Princip"
1 "Východisko"
1.1 "Opatření"

Státní politika vůči nestátním neziskovým organizacím 2015-2020

Vláda podporuje trvalou udržitelnost silných, rozmanitých a nezávislých NNO.

Vláda považuje působení NNO v mnoha oblastech za nenahraditelné a jejich činnosti vnímá nejen jako rovnocennou součást systému služeb a aktivit pro občany a komunity, ale také jako legitimní způsob, jímž občané participují na veřejném životě společnosti.

Rozvíjet dialog mezi vládou a NNO prostřednictvím RVNNO. Do práce RVNNO a jejích výborů zapojit členy z řad všech forem NNO a všech typů NNO podle jejich funkcí.
Pokračovat na úrovni RVNNO ve vytváření různých platforem pro diskuzi problémů neziskového sektoru. S ohledem na kvalitní výstupy z této diskuze usilovat o širší
spolupráci s akademiky, kteří se zabývají neziskovým sektorem z vědeckého hlediska.
Zavést zastupitelné členství v RVNNO i pro členy z řad NNO a rozvíjet procedury hledání
konsenzu a deliberace.
Podpora vzniku a existence demokratických sítí a střech NNO, vznikajících jak na oborovém, tak na mezioborovém principu. Připravit na úrovni předsedy RVNNO dotační titul pro podporu celostátních mezioborových sítí jako výraz podpory státu vzniku a aktivitám samosprávných subjektů NNO.
Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí.

Vláda považuje za důležitou práci nejen servisních NNO, které poskytují služby občanům, a filantropických NNO, které finančně podporují ostatní NNO, ale i advokačních NNO, které usilují o systémové změny v různých oblastech veřejného života, a zájmových NNO, které uspokojují a chrání zájmy svých členů.

V koncipování vládních i resortních politik rozlišovat mezi jednotlivými typy NNO, při vědomí jejich charakteristických vlastností a funkcí.
Při výběru NNO jako partnera prověřovat jejich reprezentativnost nebo expertní zkušenost.

Vláda respektuje nezávislost NNO a zdrží se státní regulace NNO tam, kde není vázána svojí povinností ochránit oprávněné zájmy a práva občanů ani jim neposkytuje finanční podporu ze státního rozpočtu.

Monitorování a připomínkování legislativních návrhů a politik z hlediska zajištění nezávislosti NNO.

Vláda uznává důležitost vhodného legislativního ukotvení NNO, které jsou zvláštní skupinou subjektů soukromého práva, a bude dbát na to, aby se při přípravě příslušných zákonů přihlíželo i k této skupině a jejímu přiměřenému komfortu v českém právním řádu.

V návaznosti na přijetí zákona o statusu veřejné prospěšnosti usilovat o přiměřené výhody pro právnické osoby se statusem, které by kompenzovaly administrativní a správní zátěž spojenou se žádostí o status a s plněním jeho podmínek.
Pokud bude zákon o statusu veřejné prospěšnosti přijat, průběžně monitorovat jeho dopady a na jejich základě uvažovat perspektivně o jeho novelizaci.
Zajistit jednotu výkladu občanského zákoníku v praxi rejstříkových soudů.

Vláda bude usilovat o jednodušší dostupnost informací a dat, které NNO potřebují ke své úspěšné práci. Současně bude podporovat shromažďování informací a dat o NNO, přístupných veřejnosti.

Podpořit rozvoj satelitního účtu NI, vedeného ČSÚ, a rozšíření údajů, které jsou v něm sledovány.
Vytvořit na úrovni RVNNO nebo některého z jejích výborů stálou pracovní skupinu složenou se zástupců institucí, které spravují státní informační systémy, která připraví strategii ke zpřístupnění informací a dat o NNO a pro NNO.

Vláda uznává, že NNO, poskytující služby veřejnosti, jsou součástí systému služeb, vedle služeb poskytovaných státní správou a samosprávou, a jako takové budou mít rovný přístup k podpoře ze státního rozpočtu. Vítá jejich profesionalizaci a snahu o transparentnost ve prospěch uživatelů jejich služeb.

V systému poskytování veřejných služeb zajistit rovnoprávnost NNO s jinými právními typy poskytovatelů.
Rozlišovat mezi NNO, které jsou zájmovými a pracují převážně pro své členy, a servisními, filantropickými, humanitárními, advokačními a některými zájmovými NNO, které poskytují služby široké veřejnosti nebo obecně vymezeným cílovým skupinám nebo finanční podporu pro takové aktivity.
Rozlišovat mezi NNO, kde je nutné požadovat profesionalizaci, a naopak, kde to nutné není.
Sledovat dodržování termínů pro poskytování dotací ze státního rozpočtu tak, aby NNO získaly přidělené dotace nejpozději do konce prvního čtvrtletí příslušného roku.
Zajistit možnost víceletého financování strategických partnerů z řad NNO v případech, kdy je potřebné zajistit jejich kontinuální finanční podporu, prostřednictvím smluv o dlouhodobé spolupráci.
Zajistit, aby nedílnou součástí národních dotací či dotací z Evropského sociálního fondu byly přiměřené finanční prostředky na tzv. provozní výdaje, především na osobní náklady potřebných provozních zaměstnanců (účetní, finanční řízení apod.).
Zasadit se o to, aby výše ukládaných sankcí podle rozpočtových pravidel byla úměrná míře provinění proti rozpočtové kázni.
V rámci činnosti Výboru pro legislativu a financování RVNNO sledovat a hledat cesty, jak vhodnou formou zpřístupnit NNO informace o problematice a řešení pravidel veřejné podpory.

Vláda uznává celospolečenský přínos sociálního podnikání a bude podporovat jeho rozvoj.

Zajistit legislativní vymezení sociálního podnikání.
Podpořit rozšíření práce sociálních podniků na práci i s jinými cílovými skupinami, než jsou zdravotně postižení a sociálně handicapovaní.
Sledovat a měřit počet a velikost sociálních podniků a tyto informace učinit veřejnými.
Vytvořit společenské prostředí podporující sociální inovace v prostředí sociálních podniků.

Vláda ČR bude usilovat o efektivní a transparentní navrhování státních politik vůči NNO včetně legislativních opatření, financování i jejich institucionálního zajištění.

Vláda při přípravě návrhu politik, programů a služeb, které se týkají NNO a jejich aktivit, bude prostřednictvím svých orgánů spolupracovat s vybranými NNO v co nejranější možné fázi.

Rozvíjet dialog mezi vládou a NNO prostřednictvím RVNNO. Do práce RVNNO a jejích výborů zapojit členy z řad všech forem NNO a všech typů NNO podle jejich funkcí.
Vytvořit pracovní skupinu RVNNO, složenou ze zástupců krajských úřadů.
Zajistit zastoupení NNO ve strukturách, zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí.

Vláda zajistí, aby NNO, které budou podporovány ze státního rozpočtu, byly podporovány rozumným a spravedlivým způsobem v oblastech, kde pomáhají státu plnit jeho úkoly a cíle. Bude dbát také na to, aby NNO nepřímo podpořila systémem vhodných daňových úlev.

V systému poskytování veřejných služeb zajistit rovnoprávnost NNO s jinými právními typy poskytovatelů.
V návaznosti na přijetí zákona o statusu veřejné prospěšnosti usilovat o přiměřené výhody pro právnické osoby se statusem, které by kompenzovaly administrativní a správní zátěž spojenou se žádostí o status a s plněním jeho podmínek.

Vláda bude usilovat o to, aby příprava a aplikace zákonů a politik nezvyšovala či dokonce snižovala administrativní zátěž v případě NNO, a to zejména v případě zájmových členských NNO, majících formu spolků.

Rozlišovat mezi NNO, které jsou zájmovými a pracují převážně pro své členy, a servisními, filantropickými, advokačními a některými zájmovými NNO, které poskytují služby široké veřejnosti nebo obecně vymezeným cílovým skupinám nebo finanční podporu pro takové aktivity.
Rozlišovat mezi NNO, kde je nutné požadovat profesionalizaci, a naopak, kde to nutné není.

Vláda zajistí v dotačních politikách ústředních orgánů, aby zahrnuly do oprávněných nákladů projektů přiměřené a relevantní režijní náklady NNO, včetně nákladů spojených se zapojením dobrovolníků.

Zajistit, aby nedílnou součástí národních dotací či dotací z Evropského sociálního fondu byly přiměřené finanční prostředky na tzv. provozní výdaje, především na osobní náklady potřebných provozních zaměstnanců (účetní, finanční řízení apod.).

Vláda bude dbát na to, aby náměty, a to zejména v oblasti prosazování rovnosti a nediskriminace, které přinášejí aktivity NNO, byly rozpoznány a použity ústředními orgány při formulaci změn příslušných státních politik.

Systémově podporovat síťování NNO a spolupracovat s oborovými sítěmi a střechami, případně se zdrojovými centry z řad NNO, disponujícími dlouhodobými zkušenostmi a odbornými znalostmi, na úrovni vlády i jednotlivých ministerstev.
Zajištění zastoupení NNO ve strukturách zřizovaných vládou a jejími orgány pro podporu principu dobrého vládnutí.

V rámci zajištění vícezdrojového financování bude vláda podporovat vyšší dostupnost finančních zdrojů pro NNO z evropských fondů.

Podpořit zvýšení absorpční kapacity na podporu z ESIF v programovém období 2014 – 2020 z necelých 2 % alespoň na 4 % registrovaných NNO.

Vláda ČR bude podporovat dobrovolnictví a dárcovství jako projev participace občanů na věcech veřejných

Vláda uznává význam dobrovolnictví v české společnosti jako projev občanské participace na věcech veřejných a nedílnou součást působení NNO. Bude podporovat rozvoj dobrovolnictví rozumnými a cílenými opatřeními.

Dokončit připravovaný zákon o dobrovolnictví, pokrývající společenským uznáním celou oblast dobrovolnictví, a důkladně dbát na nutnou a únosnou míru státní regulace v této oblasti.
Oceňovat dobrovolnou činnost jako nefinanční plnění podle jednotně uznávané metodiky a zavést započítávání tohoto nefinančního plnění jako součást spolufinancování projektů, podpořených státním rozpočtem.
Započítávat dobrovolnictví, které je viditelnou součástí ekonomické produkce, do standardních ekonomických indikátorů.
Zpracovat koncept rozvoje dobrovolnictví v ČR s akcentem na zajištění regionální a oborové dostupnosti dobrovolnictví v podobě dobrovolnických center a zajistit minimálně dvouletou finanční podporu takových center.

Vláda si je vědoma důležitosti soukromého dárcovství a filantropie ve prospěch NNO jako významného faktoru v oblasti soudržnosti a solidarity ve společnosti a bude jej nadále podporovat rozumnými opatřeními. Pověří RVNNO jako svůj poradní orgán zpracováním návrhu opatření na tuto podporu.

Podporovat rozvoj firemního dárcovství, finančního i nefinančního, přestože v tomto směru jsou možnosti státu do značné míry limitované, např. při změně společenského klimatu v tom směru, že dobročinnost a obecně podpora občanské společnosti je běžnou, společensky ceněnou a státem podporovanou občanskou aktivitou.
Podporovat rozvoj dobrovolnictví a individuálního dárcovství prostřednictvím formálního i neformálního vzdělávání dětí a mládeže.
Zpracovat analýzu možnosti odpočtu z daně z příjmů fyzických osob, které se smluvně zaváží podporovat konkrétní NNO opakovaně po dobu nejméně 5 let.

Vláda ČR bude podporovat rozvoj efektivního a smysluplného partnerství a spolupráce s NNO

Vláda bude s NNO spolupracovat zejména prostřednictvím jejich oborových a všeoborových sítí a střech, a to jak na úrovni vlády, tak na úrovni jednotlivých orgánů státní správy, za předpokladu, že tyto sítě a střechy prokáží svoji reprezentativnost dostatečnou členskou základnou. Vláda pověří RVNNO jako svůj poradní orgán zpracováním pravidel a kritérií takové spolupráce.

Podporovat sítě a střechy NNO vznikající na všeoborovém principu. Zajistit na úrovni předsedy RVNNO dotační titul pro podporu celostátních všeoborových sítí a střech NNO jako výraz podpory státu vzniku a aktivitám samosprávných subjektů NNO.
Zavést možnost vzniku dotačních titulů pro vybrané oborové sítě a střechy NNO, které by zajistily jejich stabilní fungování jako partnera příslušného ministerstva.
Zavést dotační tituly a vznik dlouhodobějších dohod mezi ministerstvy a vybranými oborovými sítěmi a střechami NNO, které by umožňovaly stabilitu partnerství a spolupráce v horizontu 3 – 5 let.
Při výběru sítí a střech NNO jako partnerů prověřovat jejich reprezentativnost a expertní zkušenost.

Vláda bude usilovat o to, aby prostřednictvím ústředních orgánů státní správy podávala včasná oznámení partnerským sítím a střechám NNO o možnosti zapojit se se svými připomínkami k legislativním návrhům a k návrhům svých politik. Bude dbát v mezích možností o vypořádání těchto připomínek.

Zařadit smluvně zajištěné partnery z vybraných oborových a všeoborových sítí a střech NNO mezi připomínková místa partnerských ministerstev při přípravě legislativních návrhů a politik, které se jich týkají.

Vláda hodlá spolupracovat zvláště s NNO které reprezentují, podporují a poskytují služby méně zastoupeným či znevýhodněným osobám nebo které chrání, prosazují a propagují jejich oprávněné zájmy a práva. Bude brát na zřetel jejich názory včetně zhodnocení dopadů při navrhování a implementaci státních politik, programů a služeb.

Pracovní a poradní orgány vlády s ohledem na svojí participační roli budou systémově dbát o získávání a rozšiřování příkladů dobré praxe zaváděných servisními a advokačními NNO, které reprezentují, podporují a poskytují služby méně zastoupeným či znevýhodněným osobám nebo které chrání, prosazují a propagují jejich oprávněné zájmy a práva.