Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Národní program reforem ČR 2008-2010

Národní program reforem ČR 2008-2010
I.MAKROEKONOMICKÁ ČÁST
I.1IG 1 Zajistit hospodářskou stabilitu pro udržitelný růst
I.1.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
I.1.1.1Dodržování výdajových rámců
I.1.1.2Splnění (a překročení) fiskálních cílů
I.1.2Plánovaná reformní opatření
I.1.2.1Dodržování principů fiskálního cílení a střednědobých výdajových rámců
I.1.2.2Přijetí dodatečných úsporných opatření a škrtů v případě zvýšení mandatorních výdajů, které by mohly dodržení výdajových rámců ohrozit
I.2IG 2 Zajistit hospodářskou a fiskální udržitelnost jako základ pro zvýšení zaměstnanosti
I.2.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
I.2.1.1Parametrické změny v důchodovém systému
I.2.1.2Zahájení reformy zdravotnictví
I.2.2Plánovaná reformní opatření
I.2.2.1Důchodový systém: Oddělení majetku klientů a akcionářů penzijních fondů
I.2.2.2Důchodový systém: Vytvoření rezervního důchodového fondu odděleného od státního rozpočtu
I.2.2.3Důchodový systém: Garance výše penzí minimálně na úrovni životního minima
I.2.2.4Důchodový systém: Podpora čerpání doživotních penzí
I.2.2.5Důchodový systém: Zvýšení motivace k vyšším příspěvkům do dobrovolných systémů
I.2.2.6Důchodový systém: Strategické rozhodnutí o nastavení důchodového systému – zavedení dobrovolného vyvázání (tzv. opt-out)
I.2.2.7Důchodový systém: Zvyšování statutárního věku odchodu do starobního důchodu, prodlužování povinné minimální doby pojištění a zpřísnění podmínek pro pobírání invalidních důchodů
I.2.2.8Systém zdravotní péče: Zvýšení vymahatelnosti nároků pojištěnců z veřejného zdravotního pojištění – např. zavedení služby žádostí a stížností a transparentních objednacích seznamů
I.2.2.9Systém zdravotní péče: Garance místní a časové dostupnosti zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění
I.2.2.10Systém zdravotní péče: Zavedení více pojistných produktů ve veřejném zdravotním pojištění
I.2.2.11Systém zdravotní péče: Vytvoření nezávislého a odborného Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami
I.2.2.12Systém zdravotní péče: Zavedení možnosti připojištění osob na nadstandardní zdravotnické služby
I.2.2.13Systém zdravotní péče: Strategické rozhodnutí o nastavení systému zdravotní péče jako výsledek odborné diskuse
I.3IG 3 Podporovat efektivní rozdělování zdrojů zaměřené na růst a zaměstnanost
I.3.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
I.3.1.1Snížení výše dávek hmotné nouze s cílem zvýšit motivaci k práci a rozšířit prostor pro financování výdajových priorit
I.3.1.2Posun od přímého k nepřímému zdanění
I.3.2Plánovaná reformní opatření
I.3.2.1Snižování daňového zatížení práce
I.3.2.2Zvyšování adresnosti sociálních plateb státu a přesměrování veřejných zdrojů do oblastí s růstovým potenciálem
I.4IG 4 Zajistit, aby vývoj mezd přispíval k makroekonomické stabilitě a růstu
I.4.1Plánovaná reformní opatření
I.4.1.1Diskuze se sociálními partnery o budoucím růstu mezd
I.5IG 5 Podporovat větší soudržnost mezi makroekonomickou a strukturální politikou a politikou zaměstnanosti
I.5.1Plánovaná reformní opatření
I.5.1.1Zajištění, aby se reformní opatření v jednotlivých oblastech navzájem doplňovala a podporovala
I.6IG 6 Přispívat k dynamickému a řádnému fungování HMU
II.MIKROEKONOMICKÁ ČÁST
II.1IG 7 Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a vývoje, zejména ze strany soukromého sektoru
II.1.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.1.1.1V březnu roku 2008 byla schválena Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR, v červenci téhož roku pak související Meziresortní koncepce bezpečnostního výzkumu a vývoje České republiky do roku 2015 a Meziresortní koncepce mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji do roku 2015
II.1.1.2Novela zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, jež umožnila od 1. ledna 2005 uplatnit podnikatelům odečitatelnou položku od základu daně z příjmu při výdajích vynaložených na realizaci projektů výzkumu a vývoje
II.1.1.3Podpora soukromého výzkumu a vývoje prostřednictvím daňových zvýhodnění
II.1.1.4Přijetí zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích umožňující transformaci předmětných subjektů výzkumu
II.1.1.5Realizace národních rozvojových programů pro podporu lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
II.1.1.6Transpozice směrnice 2005/71/ES o zvláštním postupu pro přijímání státních příslušníků třetích zemí pro účely vědeckého výzkumu
II.1.1.7Změna zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích měnící podmínky pro přijímání výzkumných pracovníků z nečlenských zemí Evropské unie
II.1.1.8Přijetí Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků
II.1.1.9Vznik Českého centra mobility pro poskytování odborných informací výzkumným pracovníkům
II.1.2Plánovaná reformní opatření
II.1.2.1Přijetí nové Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací 2009-2015
II.1.2.2Pro oblast aplikovaného výzkumu bude do roku 2010 ustavena Technologická agentura
II.1.2.3Každoroční zvyšování veřejných výdajů na výzkum a vývoj o 8 %
II.1.2.4Využívání finančních prostředků prostřednictvím schválených Operačních programů Výzkum a vývoj pro inovace, Vzdělání pro konkurenceschopnost a Podnikání a inovace
II.1.2.5Vytvoření „roadmap“ českých výzkumných infrastruktur
II.1.2.6Modernizace řízení výzkumných institucí a univerzit v souladu s principy obsaženými v Bílé knize terciárního vzdělávání
II.1.2.7Zlepšení oblasti lidských zdrojů pomocí národních programů, prostředků politiky soudržnosti, opatřeními Reformy systému výzkumu a vývoje ČR a legislativními úpravami terciárního vzdělávání
II.2IG 8 Usnadnit inovace ve všech podobách
II.2.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.2.1.1V rámci nového programovacího období 2007-2013 byl schválen Operační program Podnikání a inovace a probíhá realizace jeho dílčích programů, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce
II.2.1.2Využívání Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace
II.2.1.3Vytvoření podpůrné sítě Enterprise Europe Network, která poskytuje podpůrné služby inovačním i neinovačním podnikům
II.2.1.4Schválení Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR v březnu roku 2008
II.2.2Plánovaná reformní opatření
II.2.2.1Pokračování v implementaci programů Operačního programu Podnikání a inovace, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce pomocí vyhlašování dalších výzev k podávání projektů
II.2.2.2Pokračování v implementaci Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace a povzbudit jeho využívání subjekty z České republiky
II.2.2.3Realizace definovaných principů Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR
II.3IG 9 Usnadnit zavádění a efektivní využívání informačních a komunikačních technologií a vybudovat všem přístupnou informační společnost
II.3.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.3.1.1V České republice byl schválen Operační program Podnikání a inovace, v rámci kterého je možné spolufinancovat ze strukturálních fondů EU projekty z oblasti informačních a komunikačních technologií (program ICT v podnicích)
II.3.1.2Aplikování ICT do oblasti zdravotnictví ve formě projektu e-Health
II.3.1.3Zprovoznění daňového portálu pro on-line přístup k finančním úřadům
II.3.1.4Zahájeny práce na jednotném ekonomickém registru představující další krok v zavádění funkčního systému sdílení dat ve státní správě
II.3.2Plánovaná reformní opatření
II.3.2.1Realizace cílů dle Strategie Rady vlády pro informační společnost
II.3.2.2Pokračování v realizaci programů ICT v podnicích a ICT a strategické služby v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
II.4IG 10 Posílit konkurenční výhody průmyslové základny
II.4.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.4.1.1V oblasti spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem (PPP) přijala Česká republika novelizaci zákona o veřejných zakázkách a zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení
II.4.1.2Vypracování Metodického výkladu k zákonu o koncesních smlouvách v roce 2007, který představuje důležitý nástroj pro celý proces přípravy a realizace PPP projektů
II.4.2Plánovaná reformní opatření
II.4.2.1Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice (SCP/SIP)
II.4.2.2Přijetí opatření, která odráží potřebu vyprofilovat tu část průmyslové základny ČR, resp. klíčových průmyslových odvětví, pro posilování jejich potenciálu s cílem významně se uplatnit na evropských, případně globálních technologických trzích
II.5IG 11 Podporovat udržitelné využívání zdrojů a posilovat vzájemné působení mezi ochranou životního prostředí a hospodářským růstem
II.5.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.5.1.1Česká republika implementovala do své legislativy směrnici 2001/77/ES o podpoře elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie na vnitřním trhu s elektřinou a dále směrnici 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) založené na poptávce po užitečném teple, která byla přijata za účelem zvýšení energetické účinnosti a zlepšení bezpečnosti energetického zásobování zemí EU a jeho prováděcích vyhlášek
II.5.1.2Česká republika rámcově implementovala do své legislativy směrnici 2005/32/ES o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign energetických spotřebičů
II.5.2Plánovaná reformní opatření
II.5.2.1Aktualizace Programu podpory environmentálních technologií (ETAP)
II.5.2.2Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
II.5.2.3Česká republika stanovila pro rok 2020 cíl ve výši 13 % spotřeby energie z OZE na celkové spotřebě energie v ČR
II.5.2.4Novela zákona o odpadech a nový zákon o odpadech
II.5.2.5Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
II.5.2.6Novela zákona o ochraně ovzduší
II.5.2.7Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje České republiky
II.6IG 12 Rozšířit a prohloubit vnitřní trh
II.6.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.6.1.1Připraveno přijetí návrhu zákona o volném pohybu služeb, který by měl vejít v platnost na konci roku 2009. Zákon transponuje směrnici o službách na vnitřním trhu EU a mimo jiné zavádí právní úpravu přeshraničního poskytování služeb a zjednodušuje podnikatelské prostředí
II.6.1.2Přijetí politiky ochrany spotřebitele a strategie finančního vzdělávání
II.6.1.3Posílení dozoru nad finančním trhem
II.6.1.4Transpozice směrnice o finančních nástrojích (MiFID)
II.6.1.5Přijetí Metodických pokynů pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii
II.6.2Plánovaná reformní opatření
II.6.2.1Probíhá příprava zákona o dohledu nad finančním trhem a novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu
II.6.2.2Implementace Rámcové politiky ochrany spotřebitele a Strategie finančního vzdělávání
II.7IG 13 Zajistit otevřené a konkurenceschopné trhy uvnitř i vně Evropy a využívat výhod globalizace
II.8IG 14 Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí a podpořit soukromou iniciativu prostřednictvím zlepšení právních úprav
II.8.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.8.1.1V červenci 2007 byl schválen další postup programu na snižování administrativní zátěže podnikatelů a potvrzen cíl snížit celkovou zátěž o 20 % do konce roku 2010
II.8.1.2V srpnu 2007 byly přijaty Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace, na jejichž základě vznikla povinnost provádět hodnocení dopadů regulace ke všem návrhům primárních i sekundárních právních předpisů v souvislosti s účinností novelizace Legislativních pravidel vlády od 1. listopadu 2007
II.8.1.3Vznikl nadresortní koordinační orgán, tzv. Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu
II.8.1.4V dubnu 2008 byl přijat Plán snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010, kde bylo navrženo snížení zátěže u šesti ministerstev, které se podílejí na celkové administrativní zátěži z 89 %
II.8.2Plánovaná reformní opatření
II.8.2.1Každoroční předkládání zpráv vládě ČR o stavu a plnění Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů
II.8.2.2Každý rok bude provedena revize a vyhodnocení účinnosti Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
II.8.2.3Realizace projektu procesních a organizačních auditů agend veřejné správy a návazných projektů zaměřených na snižování nadbytečné regulace a byrokratické zátěže
II.9IG 15 Propagovat podnikatelskou kulturu a vytvořit prostředí podporující malé a střední podniky
II.9.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.9.1.1Byla schválena pravidla pro podporu podnikatelského prostředí v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
II.9.1.2Byla vytvořena centrálně řízená síť, tzv. informační místa pro podnikatele Hospodářské Komory ČR, jejíž cílem je poskytování informací malým a středním podnikům
II.9.1.3Registrační povinnosti fyzické nebo právnické osoby zahajující nebo podnikající v režimu živnostenského zákona je možné splnit na kterémkoliv živnostenském úřadě, tj. na centrálním registračním místě, jimiž jsou určené odbory v 227 obcích na území ČR
II.9.1.4Byla vytvořena systémová síť, tzv. CZECHPOINT, umožňující komunikaci s úřady a institucemi z jediného místa. Nyní je rozšiřována na 1300 matričních úřadů, krajské úřady, 800 pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a do kanceláří Hospodářské komory České republiky
II.9.1.5Pro potřeby podnikatelské obce existuje specializovaný internetový portál pro podnikání a export, tzv. BusinessInfo.cz pro podnikání a export
II.9.1.6Pro širší zapojení malých a středních podniků do komunitárních programů EU došlo k vytvoření národních sítí NINET a BISONet pro oblasti vědy, výzkumu a inovačního podnikání
II.9.1.7Bylo vytvořeno Centrum fiktivních firem (CEFIF), které zajišťuje řádnou činnost fiktivních firem v České republice. Vznikajícím fiktivním firmám poskytuje potřebné informace a umožňuje jejich zapojení do trhu fiktivních firem jak v České republice, tak i v zahraničí. Fiktivní firmy zakládají studenti středních škol s ekonomickým zaměřením. Práce ve fiktivních firmách je součástí integrace výuky ekonomických předmětů na středních školách.
II.9.2Plánovaná reformní opatření
II.9.2.1Vyhlášení nových výzev pro programy na podporu malých a středních podniků
II.9.2.2Pokračování v realizaci projektů Informačních míst pro podnikatele a kontaktních míst veřejné správy CZECHPOINT
II.9.2.3Implementace podpůrných služeb v oblastech finančních zdrojů v návaznosti na poskytované komunitární programy
II.9.2.4Příprava komplexní reformy daňového systému a zákona o rozpočtovém určení daní
II.10IG 16 Rozšířit, zlepšit a propojit evropskou infrastrukturu a dokončit schválené prioritní přeshraniční projekty
II.10.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.10.1.1V České republice bylo doposud zprovozněno 1009 km dálnic a modernizován I. a II. tranzitní železniční koridor. Tím se plní závazek výstavby a modernizace evropských prioritních projektů v rámci sítí TEN-T (PP 22, 23 a 25)
II.10.1.2V září 2007 schválila vláda ČR Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury na období 2008-2013, který obsahuje seznam nejdůležitějších dopravních staveb, přičemž tento strategický plán bude pravidelně aktualizován
II.10.1.3V České republice se realizují první dvě vlny projektů PPP (železniční napojení letiště Praha a Kladna do centra hlavního města a dálnice D342 v úseku Tábor - Bošilec)
II.10.1.4Od 1. ledna 2007 bylo zavedeno výkonové zpoplatnění silniční dopravy na vybraných komunikacích pro vozidla o celkové hmotnosti nad 12 tun.
II.10.2Plánovaná reformní opatření
II.10.2.1Přijetí Plánu rozvoje dopravní infrastruktury s časovým horizontem na cca 15 - 20 let
II.10.2.2Dobudování sítě dálnic a rychlostních silnic ze současných 1009 km na plánovaný rozsah2130 km, přičemž do roku 2010 bude zprovozněno 205 km nových dálnic a rychlostních silnic
II.10.2.3Pokračování v modernizaci III. a IV. železničního koridoru a výstavba trati Brno - Přerov, modernizace železničního spojení Plzeň - Česká Kubice a po roce 2017 i železničního spojení Praha - Liberec a nového systému vysokorychlostních tratí
II.10.2.4Dopracování Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů a v jejím rámci i Programu na podporu multimodální dopravy, dopracování Strategie inovačních technologií v dopravě
II.10.2.5V případě projektů PPP vyřešení některých daňových a účetních aspektů v souvislosti s realizací těchto projektů
II.10.2.6Budování mikrovlnné technologie výkonového zpoplatnění na nově otevíraných úsecích dálnic
II.10.2.7Od 1. 1. 2009 rozšíření mýtného systému na vozidla nad 3,5 t
III.ČÁST ZAMĚSTNANOST
III.1IG 17 Provádět politiky zaměstnanosti
III.1.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.1.1.1První etapa reforem v oblasti sociální politiky v rámci reformy veřejných financí umožňující efektivní nakládání s prostředky veřejných rozpočtů pro realizaci cílů politiky zaměstnanosti
III.1.2Plánovaná reformní opatření
III.1.2.1Pokračování v reformě sociálního a důchodového systému
III.1.2.2Realizace kroků v rámci reformy trhu práce pro zvýšení celkového počtu zaměstnaných, představující konkrétní opatření aktivní politiky zaměstnanosti
III.2IG 18 Podporovat celoživotní přístup k práci
III.2.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.2.1.1V souladu s Národním programem přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012 zvyšování motivace pro delší setrvání na pracovním trhu
III.2.1.2Realizace změn důchodového systému v rámci sociální reformy
III.2.2Plánovaná reformní opatření
III.2.2.1Realizace cílů v rámci Národní koncepce podpory rodin s dětmi
III.2.2.2Využívání prostředků Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost pro podporu projektů zaměřených na vytváření prorodinného prostředí na pracovištích
III.2.2.3V oblasti služeb péče o děti implementace dílčích opatření tzv. Prorodinného balíčku
III.2.2.4V rámci budování profesní kariéry u mladých lidí realizace projektů v oblasti vzdělávání, tj. zájmového a neformálního vzdělávání, přístupu ke kvalitním informacím či např. péče o talentovanou mládež
III.2.2.5Realizace cílů v rámci Národního programu přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012
III.3IG 19 Zajistit inkluzivní trhy práce, zvýšit přitažlivost práce a zajistit, aby se osobám hledajícím zaměstnání, včetně osob znevýhodněných, a neaktivním osobám vyplatilo pracovat
III.3.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.3.1.1Využívání finančních prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a Jednotného programového dokumentu pro hlavní město Praha
III.3.1.2Realizace cílů stanovených v Akčním plánu podpory rodin s dětmi 2006-2009
III.3.1.3Provedení změn zákonů v sociální oblasti
III.3.2Plánovaná reformní opatření
III.3.2.1Změny v sociálních dávkových systémech v rámci druhé a třetí etapy sociální reformy
III.3.2.2Reorganizace systému péče o seniory
III.3.2.3Novela zákona o zaměstnanosti, jejímž cílem je zvýšení motivace k hledání a přijetí nového zaměstnání
III.3.2.4Motivační opatření pro vytváření zkrácených pracovních úvazků zaměstnavateli
III.4IG 20 Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu práce
III.4.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.4.1.1Využívání celoevropského informačního a poradenského servisu EURES a vytváření partnerských sítí se sousedními zeměmi
III.4.1.2Projekt zelených karet pro liberalizaci podmínek pracovní migrace
III.4.2Plánovaná reformní opatření
III.4.2.1Modernizace služeb veřejných institucí trhu práce a realizace projektu zónového poradenství
III.4.2.2Zřízení centrální evidence volných pracovních míst v souvislosti s projektem zelených karet
III.5IG 21 Podporovat flexibilitu kombinovanou s jistotou zaměstnání a zmírnit segmentaci trhu práce, s náležitým přihlédnutím k úloze sociálních partnerů
III.5.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.5.1.1Technická novela zákoníku práce podpořila větší smluvní volnost v pracovně-právních vztazích
III.5.1.2Podpora školení a rekvalifikací uchazečů o zaměstnání
III.5.1.3Využívání finančních prostředků v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů
III.5.2Plánovaná reformní opatření
III.5.2.1Realizace dalších kroků spojených s modernizací pracovněprávních vztahů
III.5.2.2Novela zákoníku práce upravující smluvní vztah zaměstnance a zaměstnavatele
III.6IG 22 Zajistit vývoj nákladů na pracovní sílu a metody stanovování mezd podporující zaměstnanost
III.6.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.6.1.1Snížení zákonných nemzdových nákladů v rámci reformy sociálního systému
III.6.2Plánovaná reformní opatření
III.6.2.1Snížení sazeb pojistného ze strany zaměstnanců na nemocenské pojištění o 1,5 p.b. od 1. 1. 2009
III.6.2.2Snížení sazby nemocenského pojištění placeného zaměstnavatelem o 1 p.b. od 1. 1. 2009
III.7IG 23 Zvýšit a zkvalitnit investice do lidského kapitálu
III.7.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.7.1.1Zpracován projekt Podpora rozvoje partnerství škol a podniků směřující ke zvyšování kvality odborného vzdělávání v České republice (Partnerství a kvalita)
III.7.1.2Připravena novela školského zákona s cílem vytvořit podmínky pro maximální prostupnost oborů vzdělání
III.7.1.3V srpnu roku 2007 vstoupil v účinnost zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
III.7.1.4Dopracování 133 programů dalšího vzdělávání v rámci projektu Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení
III.7.1.5V červenci 2007 byla schválena Strategie celoživotního učení České republiky, jež představuje ucelenou koncepci v této oblasti vzdělávání
III.7.2Plánovaná reformní opatření
III.7.2.1Realizace projektů v rámci inkluzivních politik ve vzdělání, které napomohou prosazování rovných příležitostí ve vzdělání
III.7.2.2Zpracování strategie České republiky s cílem prosazovat rovné příležitosti žen a mužů v oblasti vzdělávání
III.7.2.3Realizace projektu Podpora individuálního vzdělávání občanů se zaměřením na zvýšení poptávky po dalším vzdělávání, zejména v oblasti jazykových dovedností a informačních a komunikačních technologií
III.7.2.4V rámci podpory spolupráce vysokých škol a podniků realizace projektů s využitím finančních prostředků Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
III.8IG 24 Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům
III.8.1Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.8.1.1Reforma výukových programů dle Rámcových vzdělávacích programů pro různé úrovně vzdělávací soustavy v rámci komplexní kurikulární reformy
III.8.1.2Vyhlášení pilotního rozvojového programu v roce 2006 na podporu zvýšení zájmu nadané mládeže o studium technických a přírodovědných oborů
III.8.1.3Na podporu rovných příležitostí pro vstup na vysokou školu a studium na ní včetně poradenských služeb byl následně v roce 2008 realizován další program, jenž má též pomoci rozšířit počet potenciálních studentů v systému terciárního vzdělávání
III.8.2Plánovaná reformní opatření
III.8.2.1Realizace cílů Strategie celoživotního učení na základě dokončeného Implementačního plánu této Strategie, který bude specifikovat implementační procedury pro jednotlivá opatření
III.8.2.2Dokončení kurikulární reformy její III. a IV. etapou v oblasti vydávání Rámcových vzdělávacích programů zejména v oblasti oborů odborného vzdělávání a vzdělávání nástavbového studia a dále reformou maturitní zkoušky a změnou koncepce závěrečné zkoušky na úrovni středního vzdělávání
III.8.2.3Na základě diskuzí o Bílé knize terciárního vzdělávání je pro rok 2008 plánována příprava nového zákona o terciárním vzdělávání