Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Názvy hierarchických úrovní
"Akční plán"
1 "Strategická oblast"
1.1 "Úkol"

Rozbalit detaily

Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí 2015-2018 [akt. 2017]

Prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015-2018

Podpora osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím

Deskriptory:
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
Provést šetření způsobu zajištění zákonné povinnosti vyplývající z § 17 zákona o obětech trestních činů na soudech všech stupňů a informovat o stavu plnění této zákonné povinnosti.
Vytvořit strategii boje proti kybernásilí, která bude zahrnovat i genderově podmíněné násilí i genderově motivovaný útisk.
Zakotvit druhové standardy pro práci v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí pro poskytovatele sociálních služeb, kteří poskytují služby příslušným cílovým skupinám.
Transformací a integrací současných telefonních linek provozovaných nestátními neziskovými organizacemi zajistit zahájení provozu celostátní bezplatné telefonní linky s nepřetržitým provozem pro osoby ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím.
Zajistit regionální dostupnost specializovaných utajených azylových domů pro oběti domácího násilí (mj. v návaznosti na činnost intervenčních center) tak, aby v každém kraji byl k dispozici alespoň jeden utajený azylový dům s počtem míst zohledňujícím počet obyvatel daného kraje a s kapacitou poskytnout ubytování i větším rodinným skupinám.
Zajistit regionální dostupnost krizové pobytové služby pro osoby ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím tak, aby v každém kraji byl k dispozici dostatečný počet krizových lůžek zohledňující počet obyvatel daného kraje.
Prostřednictvím zákona o státem zajištěné právní pomoci zajistit poskytování bezplatné právní pomoci osobám, které v důsledku své materiální potřebnosti nemohou využívat právní služby k uplatnění a ochraně svých práv.
Zajistit, aby v rámci implementace Koncepce sociálního bydlení v České republice a přípravy zákona o sociálním bydlení byly důsledně zohledňovány specifické potřeby a situace osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím.
Zajistit využitelnost formuláře pro hlášení závadového obsahu a aktivit v síti internetu i pro případy nebezpečného pronásledování a pro případy pomoci při odstranění obsahu internetových stránek, který vytvářejí násilné osoby s cílem pronásledování či poškozování dobrého jména osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím nebo pomáhajících profesí.
Realizovat pilotní projekt, v jehož rámci bude vyzkoušeno signalizační zařízení pro oběti domácího násilí.
Zpracovat koncepci pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím v rámci resortu zdravotnictví, včetně zajištění dostupnosti odborných a specializovaných zdravotnických služeb pro osoby ohrožené těmito formami násilí.
Zajistit dostupnost specializovaných terapeutických služeb pro osoby ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím, včetně dětí, a zakotvit možnosti proplácet tyto služby ze strany zdravotních pojišťoven.
Prostřednictvím dotačních titulů zajistit pravidelné, včasné a předvídatelné financování pro nestátní neziskové organizace poskytující pomoc osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím.

Děti ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím

Deskriptory:
IX.c sociální prevence
X.b péče a práva dítěte
X.c ohrožené děti
Zajistit dostatečné financování a dostupnost služeb odborné terapeutické pomoci pro děti žijící v rodinách s výskytem domácího násilí a pro děti ohrožené dalšími formami genderově podmíněného násilí (např. zneužívání) tak, aby byla dostupná v každém kraji.
Vytvořit standardy pro asistované styky násilných rodičů a dětí vyrůstajících v rodinách s výskytem domácího násilí tak, aby tyto standardy zohledňovaly především zájem dítěte a jeho bezpečnost. Zakotvit povinnost jejich využívání.
V rámci implementace Akčního plánu k naplnění Národní strategie ochrany práv dětí 2012 – 2015 a návazných koncepčních dokumentů zajistit realizaci opatření vedoucích k ochraně dětí před domácím a genderově podmíněným násilím.
Podpořit v rámci státní podpory sportu realizaci osvětových kampaní zaměřených na prevenci sexuálního obtěžování, šikany a dalších forem genderově podmíněného násilí ve sportu u mládeže.
Zpracovat samostatnou přílohu Metodického doporučení MŠMT k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, která bude specificky zaměřena na oblast domácího a genderově podmíněného násilí.
Finančně podpořit zavádění programů pro rodiče, kteří se dopouštějí domácího násilí a kteří zažili domácí a genderově podmíněné násilí, zaměřených na rozvoj rodičovských kompetencí.
Zpracování metodiky k aplikaci výchovných opatření podle §13 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.

Práce s násilnými osobami

Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
Vytvořit dotační titul zaměřený na práci s původci a původkyněmi domácího a genderově podmíněného násilí i genderově motivovaného útisku, která má preventivní a podpůrný charakter.
Zajistit celorepublikovou dostupnost terapeutických intervencí pro násilné osoby tak, aby v každém kraji byla k dispozici alespoň jedna specializovaná organizace (např. zřizovatelů/poskytovatelů služby intervenčních center) poskytující terapeutické intervence pro násilné osoby s rozsahem nabídky těchto programů zohledňující počet obyvatel daného kraje.
Vést aktualizovaný seznam organizací poskytujících terapeutické intervence pro násilné osoby a zveřejňovat tento seznam na internetových stránkách příslušných resortů.
Zajistit závaznost dodržování standardů práce s násilnou osobou ze strany organizací poskytujících terapeutické intervence pro násilné osoby.

Vzdělávání a interdisciplinární spolupráce

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
Do plánu vzdělávání Justiční akademie na rok 2018 zahrnout alespoň 4 vzdělávací aktivity zaměřené specificky na problematiku domácího a genderově podmíněného násilí.
Ustavit meziresortní pracovní skupinu pro oblast domácího a genderově podmíněného násilí složenou rovněž z členek a členů Výboru a organizací působících v oblasti potírání domácího a genderově podmíněného násilí. Na základě činnosti pracovní skupiny začlenit vzdělávání v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí do platných koncepcí MŠMT.
Zajistit pravidelné školení pracovníků a pracovnic OSPOD v povinnosti zajistit prostřednictvím odborných pracovišť asistovaný styk násilného rodiče s dětmi v případech domácího násilí.
Ve spolupráci s organizacemi působícími v oblasti prevence domácího násilí provést revizi metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních tak, aby zohledňovalo i situace, kdy je dítě v pozici dítěte žijícího v rodině s výskytem domácího a genderově podmíněného násilí.
Zajistit průběžné školení pracovníků a pracovnic relevantních institucí a organizací: Policie ČR, justice, školství, sociální práce (včetně OSPOD a sociálních kurátorů a kurátorek) v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí.
Ve spolupráci s Výborem zpracovat metodický dokument pro rozvoj školení zdravotnického personálu specificky v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí a zajistit pravidelné školení v návaznosti na metodický dokument.
Zpracovat analýzu současného stavu činnosti interdisciplinárních týmů a interdisciplinární spolupráce v jednotlivých krajích s identifikací stávajících problémů a příkladů dobré praxe a formulací případných doporučení.
V rámci Programu prevence kriminality na místní úrovni podporovat interdisciplinární spolupráci i v oblasti sexuálního násilí i genderově motivovaného útisku.
V souladu s doporučeními iniciativy „Specialista DnM“, jejímž garantem je Asociace pracovníků intervenčních center, podporovat specializaci Policie ČR na případy domácího a genderově podmíněného násilí.
Zpracovat komparativní analýzu specializace soudců a soudkyň na případy domácího a genderově podmíněného násilí v rámci trestního řízení v zahraničí. Zvážit případné zavedení specializace na úrovni krajských soudů v rámci trestního řízení.“
Zpracovat analýzu vhodnosti využívání diagnostické metody SARA (Spousal Assault Risk Assessment) a zvážit její revizi či doplnění anebo nahrazení jinou diagnostickou metodou.
Prostřednictvím intenzivního vzdělávání a metodického vedení zajistit ochranu osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím před druhotnou viktimizací ze strany profesí, které přichází do styku s těmito osobami.
Ve spolupráci s Českou školskou inspekcí provést šetření způsobu a rozsahu vzdělávání o domácím a genderově podmíněném násilí na základních a středních školách a zajistit odbornou podporu při rozvoji tohoto vzdělávání.

Společnost a domácí a genderově podmíněné násilí

Deskriptory:
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
X.c ohrožené děti
Realizovat vzdělávací seminář pro poskytovatele sociálních služeb zaměřený na specifika práce s migrujícími osobami - oběťmi domácího násilí.
Realizovat seminář pro novináře a novinářky zaměřený na téma domácího a genderově podmíněného násilí a způsoby, jak o nich citlivě referovat.
Uspořádat ve spolupráci s poslaneckou sněmovnou a Senátem Parlamentu ČR seminář o Úmluvě Rady Evropy o prevenci a potírání násilí vůči ženám a domácího násilí.
Realizovat vlastní osvětové aktivity (především mediální kampaně a odborné konference a semináře) zaměřené na prevenci genderově podmíněného násilí i genderově motivovaného útisku zohledňující mj. postavení obětí vícečetnou diskriminací (zdravotně postižených osob, osob z národnostních menšin či migrujících osob).
Realizovat vládní informační kampaň o problematice domácího a genderově podmíněného násilí a jejich důsledcích. Kampaň by měla být složena z televizních spotů, internetových stránek a doprovodných propagačních materiálů.
U příležitosti 16 dní aktivismu proti násilí páchanému na ženách realizovat mediální výstupy, odborné konference (v návaznosti na následující úkoly) a doprovodný program s cílem zvýšit povědomí o domácím a genderově podmíněným násilím.
Uspořádat konferenci pro pracovníky a pracovnice OSPOD o problematice domácího a genderově podmíněného násilí.
Uspořádat konferenci k problematice znásilnění.
Uspořádat konferenci o problematice kyberšikany v souvislosti s ochranou osob ohrožených domácím a genderově podmíněným násilím a pomáhajících profesí a úředních osob participujících na řešení těchto forem násilí. Zajistit vydání sborníku příspěvků.
Uspořádat konferenci o úpravě péče o dítě v různých variantách, včetně střídavé péče, v souvislosti s domácím a genderově podmíněným násilím ve světle českého práva, judikatury ESLP, jakož i komparativního srovnání (např. Německo, Rakousko, Francie, Španělsko, Velká Británie či USA). Zajistit vydání sborníku příspěvků.
Uspořádat konferenci o domácím a genderově podmíněném násilím pro krajské školské koordinátory a koordinátorky prevence a školní metodiky a metodičky prevence. Zajistit vydání sborníku příspěvků.
V rámci dotační politiky podporovat potírání genderových stereotypů v médiích.
V dotační politice v oblasti kultury zohledňovat hledisko rovnosti žen a mužů a potírání genderových stereotypů jako horizontální princip.
Uspořádat konferenci o terapeutických intervencích pro násilné osoby v případech domácího a genderově podmíněného násilí a o různých podobách domácího a genderově podmíněného násilí v rodinách a možnostech jeho řešení.
Ve spolupráci s Výborem zajistit vznik a zveřejnění přílohy Metodického doporučení k prevenci pro učitele a učitelky středních a základních škol v oblasti rozeznání a řešení případů domácího násilí a partnerského násilí ve vztazích dětí a studujících.
Formou konferencí, seminářů a školení průběžně podporovat další vzdělávání výchovných poradců a školních metodiků prevence v oblasti prevence domácího a partnerského násilí.
Při pravidelné revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v rámci vzdělávacího oboru „Výchova k občanství“ v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zařadit téma domácího a genderově podmíněného násilí.
Při pravidelné revizi Rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné školy a gymnázia zařadit jako samostatné téma prevenci domácího a genderově podmíněného násilí.
Zvážit předložení projektu v rámci Operačního programu zaměstnanost (případně jiného operačního programu), který by vedl k vytvoření a distribuci letáků pro veřejnost o právech a povinnostech v rámci trestního řízení v souvislosti s případy domácího a genderově podmíněného násilí. Na přípravě letáků spolupracovat s Výborem.
Zpracování, výtisk a distribuce informačních letáků pro veřejnost o domácím a genderově podmíněném násilí v lékařských praxích. Zpracování, výtisk a distribuce informačních letáků pro veřejnost o domácím a genderově podmíněném násilí v institucích poskytovatelů sociálních služeb dle doporučení Výboru.

Analýzy, studie a sběr dat

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
Realizovat analýzu dostupnosti odborné pomoci podle zákona o obětech trestných činů pro migrující osoby, které se staly obětí domácího nebo genderově podmíněného násilí.
Realizovat analýzu dostupnosti specializovaných služeb dle zákona o sociálních službách včetně azylového bydlení pro migrující osoby, které se staly obětí domácího nebo genderově podmíněného násilí.
Provedení reprezentativního výzkumu prevalence sexuálního obtěžování a násilí včetně jeho vnímaní pachateli a oběťmi na základních, středních a vysokých školách.
Realizovat analýzu potřebnosti novelizace zákona č. 141/1961Sb., trestní řád tak, aby byla zrušena možnost stíhat trestné činy nebezpečné pronásledování, sexuální nátlak a znásilnění proti tomu, kdo je ve vztahu k poškozenému osobou, vůči níž by měl poškozený jako svědek právo odepřít výpověď (§ 100 odst. 2 trestního řádu), pouze se souhlasem poškozeného.
Koordinovat analytické aktivity zaměřené na oblast domácího a genderově podmíněného násilí. Realizovat alespoň 4 analýzy, včetně analýzy ekonomických dopadů domácího násilí, jejichž zadání bude definovat pracovní skupina Výboru.
Provést analýzu počtu úmrtí v souvislosti s domácím násilím za posledních 6 let z dostupných policejních a justičních dat.
Provést analýzu mediálního zobrazování případů domácího, partnerského a sexuálního násilí, včetně formulace případných doporučení. Analýza by měla pokrývat období posledních let a zaměřit se na nejsledovanější audiovizuální média a nejčtenější tištěná média.“
Provést metaanalýzu výzkumů domácího a genderově podmíněného násilí v ČR a vybraných evropských zemí. Na základě této analýzy formulovat doporučení pro prohloubení dalšího výzkumu a sběru dat v oblasti domácího a genderově podmíněného násilí.
Zpracovat studii dostupnosti specializovaných sociálních služeb pro oběti domácího a dalších forem genderově podmíněného násilí s ohledem na doporučení Rady Evropy o minimální dostupnosti těchto služeb.
Zahájit přípravu realizace pilotního výběrového šetření zaměřeného na výskyt a zdravotní dopady domácího a genderově podmíněného násilí.
Doporučit vysokým školám zohlednit ve své poradenské činnosti nebo vnitřních předpisech problematiku sexuálního obtěžování ze strany studujících, vyučujících a vedení vysokých škol.
Zpracovat sociologickou analýzu zkušenosti migrantů a migrantek v České republice s genderově podmíněným násilím (včetně ženské obřízky) páchaným na území České republiky i v zemích původu.
Provést výzkum soudních rozhodnutí o úpravě výchovy a výživy, v nichž se oba rodiče domáhají svěření dítěte do péče.

Legislativa

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
Navrhnout novelu zákona 326/1999 Sb. o pobytu cizinců, v rámci které bude zaveden nezávislý pobytový titul pro oběti domácího násilí, které jsou pobytově závislé na pachateli násilí či které neplní či nemohou plnit účel pobytu jako přímý důsledek domácího násilí. V rámci novelizace příslušného zákona dále explicitně zakotvit nemožnost zrušení pobytu za účelem sloučení rodiny či víza za účelem sloučení rodiny v případě domácího násilí a nemožnost odnětí azylu a doplňkové ochrany v případě zániku manželství či partnerství z důvodu domácího násilí.
Legislativně upravit ochranu osobních údajů, soukromí a procesního postavení zranitelných obětí v přestupkovém řízení.
Legislativně upravit postavení dítěte jako svědka v přestupkovém, příp. obecně správním, řízení tak, aby byly účinně chráněny jeho zájmy, zejména při projednávání násilí v rodině.
Zajistit přípravu podkladů pro podpis a ratifikaci Istanbulské úmluvy.
Předložit vládě ČR takovou právní úpravu, která nastaví standardizaci úrovně znaleckých posudků a zavede odpovědnost znalců za nekvalitní znalecké posudky.
Přijmout zákon o náhradním výživném.
Zakotvit poskytování dávek mimořádné okamžité pomoci osobám ohroženým domácím a genderově podmíněným násilím s ohledem na jejich tíživou ekonomickou a sociální situaci, a to např. novelizací zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi tak, aby osoby ohrožené domácím a genderově podmíněným násilím byly považovány za osobu v hmotné nouzi.
V rámci zákona upravujícího činnost OSPOD zakotvit jejich povinnost zajistit ve spolupráci s intervenčními centry a odbornými pracovišti dostupnost odborné terapeutické pomoci všem dětem žijícím v rodinách s výskytem domácího násilí a genderově podmíněného násilí.
V rámci zákona upravujícího činnost OSPOD zakotvit jejich povinnost zajistit prostřednictvím odborných pracovišť asistovaný styk38 násilného rodiče s dětmi v případech domácího a genderově podmíněného násilí (za předpokladu, že existuje tato potřeba na straně dítěte).
Provést novelizaci zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky tak, aby bylo dítě žijící v rodině s výskytem domácího násilí ex lege považováno za osobu ohroženou domácím násilím.
V rámci novelizace zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách definovat jako cílovou skupinu násilné osoby v případech domácího a genderově podmíněného násilí a jako základní činnost terapeutické intervence pro násilné osoby tak, aby tento typ sociální služby mohl být poskytován i poskytovateli/zřizovateli intervenčních center.
V rámci zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky zakotvit povinnost policistů a policistek poskytnout vykázané osobě informace o dostupných terapeutických intervencích pro násilnou osobu.
Zakotvit povinnost OSPOD nařídit účast na terapeutických intervencích pro násilné osoby s cílem vybavit tyto osoby vhodnými rodičovskými kompetencemi pro vztahy s jejich dětmi.
Zařadit do zákona o přestupcích ochranné opatření, umožňující uložit povinnost podrobit se terapeutické intervenci pro násilné osoby v případech domácího a genderově podmíněného násilí.
Po zpracování přehledu vybraných judikátů vhodné rozhodovací praxe soudů u trestného činu znásilnění Úřadem vlády ČR (včetně případných doporučení Výboru) zařadit tento materiál na program porady ministryně spravedlnosti s předsedy krajských a vyšších soudů.